مزاج سرد و مرطوب

خواص دارویی و گیاهی

مزاج سرد و مرطوب
مزاج سرد و مرطوب

از دیدگاه طب سنتی افراد دارای 4 نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند. هر یک از این افراد باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مخصوص به خود را در پیش بگیرند.

افراد دارای طبع سرد اغلب سفید پوست و ضعیف هستند و کمبود انرژی هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی شوند بنابراین تغذیه آنها باید به صورتی باشد که طبع سرد بدن آنها را کاهش و با تقویت گرمی بدن موجب تعادل دما شود. این بخش از سلامت نمناک را به برنامه غذایی مناسب بلغمی مزاج ها یا همان افراد دارای طبع سرد و تراختصاص می دهیم.

همانطور که پیش از این هم در بخش سلامت نمناک اشاره شد بلغم همان سیستم ایمنی بدن است که مصرف برخی مواد غذایی سبب تضعیف آن می شود بنابراین بدن آدمی در مقابل انواع انگل ها و میکروب ها آسیب پذیر می شود. بنابراین افراد دارای مزاج تر و سرد باید به نوع تغذیه خود توجه کنند و غذاهایی که در زیر آورده ایم را میل کنند.

برای افراد بلغمی مزاج غذاهای با طبع گرم و خشک مناسب است به این شرط که متعادل سازی با مصلحات، رعایت گردد. مثلا گردو برای افراد بلغمی مزاج مفید است به این شرط که مصرف گردو را با پنجاه درصد با پنیر متعادل نماییم.

مزاج سرد و مرطوب

نکته : مصلح بسیاری از خوراکی ها عسل می باشد و در صورت استفاده کردن از اینگونه غذاها،بهتر است مصلح یا گرمی به همراه داشته باشد مثلاً صورت خوردن آش جو ،کمی عسل هم میل کنید.

نکته: در پاسخ به سوال یکی از شما کاربران نمناکی باید خاطرنشان کنیم که لبنیات پرچرب برای بلغمی ها خوب نیست و مواردی مثل شیر را بایستی با عسل و ماست را با انیسون میل کنند.

غذاهای با طبع سرد و تر و غذاهای سرد و خشک برای این افراد مضر هستند. طبق آنچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم یکی از مهمترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع غذاها پایین بودن PH آنها است که در بدن ایجاد اسیدوز می کنند .اسیدوز روی اعصاب مرکزی اثر مخربی می گذارد و این سیستم را به مرور فلج می کند . این غذاها نامناسب برای این افرادعبارتند از :

غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج

سبزیجات:

خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ

میوه ها:

هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو

دانه ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه

لبنیات و روغن ها:

شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک

ادویه جات و چاشنی ها:

سماق، غوره، لیمو عمانی

نوشیدنی ها و طعم دهنده ها:

دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب، آب های با درجه حرارت کمتر از دمای بدن مانند آب سرد ، آب یخ، آب یخچال و آبسرد کن، برای طبع بلغم زیان آور است.

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

یکی از مزاج‎های چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگی‎های خاصی داشته و نکات تغذیه‎ای خاصی را باید رعایت کنند.

دکتر «مصطفی اعرج خدایی»، متخصص طب سنتی ایرانی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگی‎‎های هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام می‎شود.

وی در ادامه، با تقسیم انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه گفت: مزاج «جبلی» یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد می‎شود و مزاج «عارضی» یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامه‎ی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک می‎کند.

وی ادامه داد: «مزاج صحی» به مزاج در حالت سلامتی و «سوء مزاج»، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته‎ می‎شود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار می‎گیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاج‎ها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، می‎توان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.

مزاج سرد و مرطوب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه‎ی توضیحاتی در خصوص یکی از مزاج‎های شایع گفت: افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده می‎شوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگی‎ها و افتادگی‎ها در برخی نقاط مانند اطراف چشم‎هایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کم‎تری به آب دارند.

وی افزود: آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصله‎شان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام می‎رسانند.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که افراد با مزاج سرد و تر حافظه‎ی ضعیفی دارند، گفت: این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌‏ها با رعایت برخی نکات، می‎توانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

وی افزود: استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویه‎هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه می‎شود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعده‎های غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.

انتهای پیام



       

غذاهای لبنیات وترشی وسرکه بلغم را زیاد می کند.

الف.خصوصیات جسمی:

مزاج سرد و مرطوب

این افراد چاق و پر چربی هستند. پوست سفید و موهای کم پشت دارند. تشنه نمی شوند ، دهان مرطوب ، خواب زیاد دارند، تمایل به مصرف گرمی ها مثل شیرینی و ادویه دارند و تمایل به خوردن سردی ها از جمله ترشی از خود نشان نمی دهند. فصل زمستان فصل بدی برایشان می باشد، سفیدی و بی فروغی رنگ چشم، سفیدی زودرس موها، درشتی بدن.

ب : باز نظر بازتابهای روانی ورفتاری:

گرایش به علوم عقلیو ریاضیات، حسابگر و محتاط، بد بهار و بد زمستان، منطقی و عاقل، میانه رو-محتاطو گاهی ترسو، تجارت پیشه، بدون استعداد ریسک، آرام و صبور-منزوی و دارای حرکات کند، منظم و دقیق، گذشته نگر، ظریف و ریزبین-حساس، کینه توز، دارای استعداد افسردگی، بی علاقه به یادگیری، نیازمند محبت، اهل سازش – متاثر از دیگران-بی اراده، درون گرا-خودخورمنفی باف، فراموش کار،کند ذهن،راحت و بی قید به اکثر مسائل و کمتر عصبانی می شوند.

پ – از نظر سازگاری با غذاها :

 سازگار با غذاهای گرم و لطیف چون نخود آب، آبگوشت، گوشت مرغ و کبوتر، پنیر، گردو، نارگیل، شنبلیله، سیر، دارچین، آویشن، رازیانه، مقل و بالنگو

ج – علایم بیماری دراثر غلبه بلغم:

بدن علیه خودش انقلاب می کند و رماتیسم مفصلی می آورد. مثل کشک و آب یا سفیده تخم مرغ است و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است از جنس آب وسرد وتر است و کسانی که سردی زیاد بخورند (ماست ترش ) بلغم فعال می شود. وزیر چشم پف کرده – مزه دهانشان ترش می شود-پوست شل و ول و سفید و آبکی می شود-پوست مقطعی سفید می شود (برص) و موها زود سفید می شود-لک قهوه ای در سفیدی چشم وسردی دست وپا و پا درد و زانو درد-لرزش دست وپا ( پارکینسون ) دیر هضم شدن غذا-درد معده-تنگی نفس موقع خوردن غذا-قلنج می کنند ودوست دارند ماساژ بدهند-درد کمر وبین شانه ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن – کسل و خواب آلود-جاری شدن آب از دهان در خواب-دچار تپش قلب وقتی از خواب بیدار می شوند-رقیق بودن آب بینی-ترشح بینی-سرفه زیاد- فراموشی-دفع ادرار زیاد همراه با فشار ضعف مثانه ، میلی به غذای صبح، سکته، سفیدی ادرار، درد عقب سر، خواب زیاد(سطحی) خواب دیدن آب باران و برف وادویه.

علت:

غذاهای لبنیات وترشی وسرکه بلغم را زیاد می کند.

د- پیشگیری از بروز غلبه خلط:

 نخوردن غذاهای سرد و تر در فصول سرد سال مانند (ماست، خیار، هندوانه، کاهو، آلو، اسفناج، نارنج، پرتقال، برنج و گوشت گاو و گوساله و بز و ماهی، مرغ و تخم مرغ شهری) خوردن دم کرده استوخدوس یا چای زنجبیلی.

 غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها :لبنیات-ترشی-لیته-شور سیب زمینی-عدس-قارچ-گوشت گاو گوساله گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده ودرد را زیاد میکند )-چای–قهوه-نسکافه–میوه ترش وکال–نارنگی–کیوی –گرمک (سرد است) خیار پوست کنده – لیمو شیرین – سوپ جو با زنجبیل –

درمان:

گوشت (شتر-گوسفند-کبوتر-سار-گنجشک )-ادویه جات ( هل دارچین-زنجبیل-زیره-زعفران-زنیا-سرنجان-خولنجان-سیر-موسیر-خردل )-سبزیجات( کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه ) – کلم – مارچوبه – هویج – کدو حلوایی – لیمو ترش – گندم – نخود – گردو هندی – قدومه شیرازی

مطالب مرتبط :

نکات طلایی برای کنترل مزاج بلغمی

ویژگیهای شخصیتی افراد بلغمی مزاج

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر34 نفر

135370 | 1394/04/13 | طبع سرد و تر طبع سرد

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

 

– سعی کنید تنها روزی ۲ وعده(صبح و ابتدای شب) غذا میل کنید زیرا توانایی دستگاه گوارشی افراد بلغمی کم است و لازم است حداقل حدود ۱۲-۱۰ ساعت فاصله بین دو وعده غذا باشد.

– اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی گردید مقداری خرما یا عسل میل کنید.

– از مصرف آب، نیم ساعت قبل از غذا تا ۳ ساعت پس از غذا خودداری شود.

– ورزش و فعالیت جسمی منظم توصیه می شود. کم تحرکی رطوبت بدن را بسیار بالا می برد.

مزاج سرد و مرطوب

– راه رفتن به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه پس از شام مفید است

– حدّاکثر ۸ ساعت خواب در شبانه روز، مناسب است اگرچه بهتر است که این مقدار کمتر شود. خواب و استراحت بیش از اندازه موجب افزایش سردی و تری می شود.

– بهتر است بعد از اذان صبح و به ویژه پس از طلوع آفتاب از خوابیدن پرهیز شود تا از تولید بلغم اضافه جلوگیری شود.

– حتّی المقدور از خواب طول روز(به استثنای خواب قیلوله) خودداری شود. خوابیدن در طی روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب بسیار مضر است و موجب افزایش بلغم می گردد و سنگینی سر و التهاب سینوس ها و کند شدن رفتارهای مغزی را موجب می شود.

– از هوا و محیط مرطوب پرهیز نمایند.

– پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی به خصوص در هوای مرطوب توصیه می شود. استفاده از کرسی در زمستان یا خوابیدن روی زیراندازهای پوستی یا نمدی برای این افراد بسیار مناسب است.

– در فصول سرد استفاده از بخورهای گرم(آویشن، اسطوخدوس، بابونه و …) مفید است.

– مداومت بر ماساژ ملاج با روغن کنجد یا سایر روغن های گرم در مواردی مثل افسردگی یا کاهش حافظه مفید است.

– استفاده مرتب از نوره برای افراد بلغمی بسیار مفید است و در کاهش بلغم آنها و نیز افزایش میل جنسی ایشان موثر است.

– مداومت بر مصرف سرمه هایی مانند سرمه بادام، سرمه اثمد یا سرمه سنگ هم برایشان خیلی خوب است.

– هفته ای یکی دو بار به حمام گرم بروند و در صورت امکان در آب گرمی‌ که در آن بابونه یا مرزنجوش جوشانده باشند بنشینند امّا حمام را زیاد طول ندهند که باعث خشکی بدن شود. استفاده از حنا(سر و پا) هم خوب است.

– از عطرهای گرم مانند بهارنارنج و گل یاس استفاده نمایند.

– گل نرگس، شب‌‌بو و زنبق را ببویند.

– اسفند، کندر و مرمکی را در خانه دود کنند.

– افراد بلغمی نباید سردیجات را به تنهایی میل کنند بلکه باید همراه با مصلحات(گرمی ها) میل شود.

– در زمستان و شبها در رابطه با مصرف غذاهای سرد احتیاط بیشتری  به عمل آورند.

– خوراکی های گرم و لطیف به حال و گوارش بلغمی ها سازگارتر است ولی در نقطه مقابل، باید در رژیم غذایی افراد بلغمی مصرف غذاهای سرد و تر- به خصوص در هوای سرد- به حدّاقل برسد.(جدول زیر)

 

کلینیک خاتم الانبیا
عصر شنبه تا سه شنبه
یزد . بلوار طالقانی . کلینیک خاتم الانبیا

کلینیک بیمارستان شهدای محراب (سوختگی)
عصرهای چهارشنبه
یزد. میدان(چهار راه) معلم . ابتدای کوچه مسجد جوادالائمه جنب داروخانه دکتر کلانتری

ارسال ازطریق سریع ترین راه ارتباطی

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, سید جواد علوی درباره روش زندگی صحیح برای افراد دارای مزاج سرد و خشک, اظهار داشت: افراد دارای مزاج سرد و خشک (به‌اصطلاح سوداوی مزاج) افرادی لاغراندام با قد کوتاه هستند و کلاً استخوان‌بندی کوچک و صورتی ریزنقش دارند.

به‌گفته وی افراد دارای مزاج سرد و خشک از پوست خود در هوای خشک محافظت کنند، برای این منظور پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند. 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی بعد از شام مفید است. از مایعات به‌اندازه کافی استفاده کنند و هر روز یا یک روز در میان، آب هویج و آب سیب میل کنند.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب برای این افراد مفید است. هر 12 ساعت، بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین طبیعی مرطوب کنند.

علوی افزود: افراد سرد و خشک به ورزش‌های خفیف مانند پیاده‌روی بپردازند، سفرهای کوتاه به‌خصوص به مناطق مرطوبِ معتدل برای ایشان توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: افراد سرد و خشک حدود ساعت 10 شب به رختخواب بروند. حدود 6 تا 7 ساعت استراحت کنند، نیم ساعت چرت یک ساعت بعد از ناهار نیز اشکالی ندارد.

مزاج سرد و مرطوب

این کارشناس طب سنتی گفت: افراد سرد و خشک از هوا، محیط و فعالیت‌های افزایش دهنده سردی و خشکی مانند فکر کردن زیاد و فکر و خیال خودداری کنند همچنین از مصرف غذاهای یخزده، مانده و کنسرو شده خودداری کنند.

علوی افزود: افراد سرد و خشک از بی‌خوابی و کم‌خوابی خودداری کنند همچنین از غم، تنهایی، تفکرات دقیق و نگرانی بیش از اندازه که موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند، بپرهیزند.

وی یادآور شد: در ضمن این افراد از هوای سرد و خشک پاییز اجتناب کنند چرا که بسیار به آنها آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام/*

یکی از مزاج‎های چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگی‎های خاصی داشته و نکات تغذیه‎ای خاصی را باید رعایت کنند.

دکتر «مصطفی اعرج خدایی»، متخصص طب سنتی ایرانی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگی‎‎های هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام می‎شود.

وی در ادامه، با تقسیم انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه گفت: مزاج «جبلی» یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد می‎شود و مزاج «عارضی» یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامه‎ی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک می‎کند.

وی ادامه داد: «مزاج صحی» به مزاج در حالت سلامتی و «سوء مزاج»، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته‎ می‎شود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار می‎گیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاج‎ها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، می‎توان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.

مزاج سرد و مرطوب

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه‎ی توضیحاتی در خصوص یکی از مزاج‎های شایع گفت: افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده می‎شوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگی‎ها و افتادگی‎ها در برخی نقاط مانند اطراف چشم‎هایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کم‎تری به آب دارند.

وی افزود: آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصله‎شان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام می‎رسانند.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که افراد با مزاج سرد و تر حافظه‎ی ضعیفی دارند، گفت: این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌‏ها با رعایت برخی نکات، می‎توانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

وی افزود: استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویه‎هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه می‎شود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعده‎های غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.

انتهای پیام

طبع :
سرد و مرطوب

عنصر :
آب

فصل :
زمستان

زمان شبانه روز :
شب

دسته بندی :
خردگرایان

طعم :
شور

رنگ :
آبی

فلز :
مس

سیاره :
ناهید

سن شیوع :
کهنسالی – از ۶۰ سالگی به بالا

درونگرا
منفعل
خویشتن دار
کند
آرام
ملایم
ساکت
کم حرف
تنبل
بی حال
خواب آلود
خونسرد
بی نشاط
کسل
بیحال
ضعیف
کم انرژی
کم جنب و جوش
کم معاشرت
غیر حساس
غیر احساساتی
دارای حافظه ضعیف
فراموشکار
قدرت تمرکز کم
بی علاقه به یادگیری
واقع گرا
گذشته نگر
محتاط
با احتیاط
ترسو
پایبند به قانون
نظم‌گرا
عدم ریسک پذیری
دیر خشم
صبور
پر تحمل
پر حوصله
مطیع
سر به زیر
سازگار
تسلیم پذیر
تحت تاثیر دیگران
انعطاف پذیر
صلح طلب
مسالمت جو
اهل سازش
خوش اخلاق
دوست داشتنی
قابل اعتماد
مهربان
دلسوز
بخشنده
سخاوتمند
با ایمان
معتقد
مذهبی
معنوی
با سیاست
اهل پنهان کاری
آب زیرکاه
دارای رفتارهای موذیانه
راز نگه دار
راحت
آسان گیر
بی قید
سست
بی اراده
تجارت پیشه


درونگرا، آرام، ملایم و کم حرف بوده
و کمتر با دیگران دوست می شوند.
روابط اجتماعی آنان چندان قوی نیست
و گوشه گیری و تنهایی را بیشتر می پسندند.

بی احساس، بی خیال و بی قید به اكثر مسائل بوده،
همه چیز را راحت می گیرند و خود را درگیر چیزی نمی کنند.
حسابگر، منطقی، محتاط، محافظه کار، میانه رو و گاهی ترسو بوده
و بر خلاف
دموی مزاجها
اهل ریسک کردن نیستند.
بی اراده و متاثر از دیگرانند.

آرام، صبور و صلح طلب بوده
و رفتار بسیار مسالمت آمیزی با دیگران دارند.
اهل سازشند و کم عصبانی می شوند.
نیازمند محبت هستند و همیشه کوتاه می آیند.

افرادی گذشته نگر، واقع گرا و تجارت پیشه هستند،
رفتارهای موذیانه دارند،
آب زیرکاهند و با پنبه سر می برند.
کارشان را با زبان پیش می برند
و در محیطهای کاری زیرآبزنی می کنند.
سیاست دارند و اهل پنهان کاری اند.
بلغمی ها حتی در هنگام عصبانیت هم منافع خود را از یاد نمی برند.

معمولاً بی نشاط هستند،
حرکاتی کند داشته و نسبت به محرکهای بیرونی بسیار کند هستند
افزایش بلغم فرد را در کارهای روزمره کند می کند
که باعث اعتراض دیگران می شود.
این افراد به طور معمول بسیار دیر برای انجام کارها تصمیم می گیرند
و حرکاتشان کند است،
به طوری که حوصله اطرافیان سر می رود.

اگر بلغم غلبه کند، بدن سست شده و فرد تنبل، کسل کننده، بی حال و کم انرژی می شود.
چندان قوی نیستند
و از فعالیتهای بدنی زیاد و سریع اجتناب می کنند.
در راه رفتن معمولاً عقب می مانند و زود خسته می شوند.

دقیق و منظم هستند و در ایجاد نظم، باحوصله عمل می کنند.
کارهای روزمره را آرام، همراه با آرامش و حوصله انجام داده
و پله به پله جلو می روند.
پیشرفت آنان کند، اما مداوم است.
البته غلبه زیاد بلغمی موجب به پایان نرساندن کارها می شود.

در کارهایی که نیاز به صبر و حوصله زیادی است، استعداد خوبی دارند.
مشاغل یکنواخت فرد بلغمی را خسته نمی کند.
مشاغل آرام و بی دردسر را می پسندند.
در برخی کارها سرعت عمل باعث خرابی کار شده
و هر چه بیشتر حوصله به خرج بدهید، کار بهتری انجام می شود.
بعضی از تخصصهای پزشکی که در آنها تمرکز، حوصله و آرامش نیاز است، مناسب بلغمی هاست.
در رشته هایی مانند تاریخ، جامعه شناسی و روانشناسی می توانند موفق باشند.
یک بلغمی اگر مزاجش معتدل باشد، روانشناس موفقی خواهد بود.

عمق اندیشه آنان زیاد است، اما توان اندیشه فراگیر و ارائه طرحهای کلان ندارند.
وسعت نگرش آنان کوتاه است و توانایی دوراندیشی و آینده نگری در امور را ندارند،
ولی در همین نگاه محدود خود، واقع بین هستند.
تفکراتشان ناپیوسته و تمرکزشان کم است.
زیاد به حاشیه می روند
و قدرت جمع بندی و تحلیل کمی دارند.

اگر افراد بلغمی از حالت اعتدال خارج شوند،
دچار کندی مفرط می شوند،
به طوری که این کندی در یادگیری و ضعف حافظه خود را نشان می دهد
و فرد فراموشکار، کند فهم و کندذهن می شود.
یکی از مشکلات شایعی که امروزه مردم با آن روبرو هستند فراموشی است
که شکل پیشرفته آن همان «آلزایمر» است.
اگر چه فراموشی و نسیان علل متعددی دارد،
اما علت عمده و شایع آن سردی و رطوبتی است که در مغز ایجاد می شود.
تمامی داروهای افزایش حافظه گرم هستند.

به یادگیری علاقه زیادی ندارند.
موضوعات را کلمه به کلمه به خاطر می سپارند،
اما ابتکار و تحلیل قوی ندارند
و طوطی وار حفظ می کنند.
اگر رطوبت مغزشان زیاد شود،
دچار فراموشی می شوند، که اگر این غلبه رطوبت در جلوی سر باشد،
فراموشی خاطرات نزدیک و اگر در عقب سر باشد، فراموشی خاطرات دور رخ خواهد داد.

امروزه به دلیل موجود بودن میوه ها و سبزیها در تمامی فصول سال، دیگر ما آنها را طبق فصل آن مصرف نمی کنیم.
مثلا حتی در زمستان هم از کاهو استفاده می کنیم که مصرف آن برای افراد بلغمی بسیار مضر است
و سبب سردی و رطوبت بیشتر بدن می گردد.

افزایش بلغم بیشتر در افراد مسن و کهنسال و در فصل زمستان به هنگام برف و باران رخ می دهد.
به علت سردی و رطوبت بیشتر بدن بانوان نسبت به آقایان،
احتمال بروز علائم غلبه بلغم در بانوان بیشتر است.

غلبه بلغم موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی می گردد.
کودکان بلغمی معمولاً شب ادراری یا سینوزیت مکرر دارند.
بیماری هایی نظیر سرماخوردگی سبب افزایش خلط بلغم می شود.


مزاج سرد و مرطوب

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، یکی دیگر از مزاج ها مزاج سرد و تر است. افراد دارای مزاج بلغمی، چهره سفید دارند، پوست آنان سرد و نرم و شفاف است. ولی گاهی اوقات به علت رطوبت زیاد پوست آنان در ناحیه زیر چشم و زیر گلو دچار چین خوردگی می‌شود.

آب دهان زیاد، کمی تشنگی و عطش، نرم بودن گوشت اندام‌ها، تنبلی، آروغ ترش و ریفلاکس (بازگشت مواد و اسید از معده به مری) از علائم دیگر افراد بلغمی می باشد. حرکات این افراد کند است و حوصله انسان از پرحوصلگی آنان سر می‌رود، آرام حرف می‌زنند و در راه رفتن معمولاً عقب می‌مانند و زود خسته می‌شوند.

ماست و دوغ و سردیجات آنان را اذیت می‌کند. خوش خوابی، کند فهمی، افت حافظه، کم رنگی ادرار صبحگاهی و  زبان نرم با پرزهای تحلیل رفته و گاهی پوشیده از بار سفید از علائم افراد این گروه می‌باشد.


در فصل زمستان بیماری‌های بلغمی شدت می‌یابد.


دستورات ویژه بلغمی‌مزاج‌ها

مزاج سرد و مرطوب

سعی کنید روزی دو وعده غذا میل کنید؛ زیرا توانایی دستگاه گوارشی افراد بلغمی کم است و لازم است حداقل حدود 12-10 ساعت فاصله بین دو وعده غذا باشد.

این دسته از افراد گوشت‌هایی مثل گوشت گوسفند و بز جوان که با زيره و دارچين و پياز پخته باشد میل نمایند و از ميوه‌های شيرين مانند موز، سیب شیرین، خربزه، انگور و خرما و از سبزي‌هایی مانند ترب، تربچه، نعنا، سیر و پیاز، شاهی، تره و ترخون و از شيرينی‌ها آنچه از شكر و عسل، فندق، گردو و بادام ساخته می‌شود بیشتر استفاده نمایند.

این عده اگر در بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی کردند مقداری میوه یا سالاد میل کنند.

غذاها باید سرشار از پروتئین و فیبر باشد شامل تخم مرغ، گوشت، میگو و جگر. در شب‌های زمستان در مصرف غذاهای سرد احتیاط بعمل آورند.

به حمام گرم بروند و آب گرمي‌ كه در آن بابونه و مرزنجوش جوشانيده شده استفاده کنند و ‌مدتی در آن بنشينند. حمام را زياد طول ندهند كه باعث خشكي بدن شود و بعد از بيرون آمدن از حمام عطرهای گرم مانند بهارنارنج و گل یاس استفاده نمایند. گل نرگس و گل شب‌‌بو و زنبق ببويند و اسفند، کندر و مرمکی دود کنند. پیامبر اکرم (ص) قسمت قابل توجهی از درآمد خود را صرف عطریات می‌نمودند. کورتکس بویایی ارتباطات گسترده‌ای با سایر قسمت‌های مغز دارد و بوی خوش مناسب مزاج، احتمالاً عملکردهای مغزی را افزایش می‌دهد. 

از مصرف آب نیم ساعت قبل از غذا تا 2-1 ساعت پس از غذا خودداری شود.

ورزش و فعالیت جسمی منظم متوسط توصیه می‌شود. بهتر است پيش از ورزش، بدن را بمالند و آماده ورزش نمایند. راه رفتن به مدت 15-10 دقیقه پس از شام مفید است.

8-7 ساعت خواب مناسب است. سعي كنند قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافه خودداری شود.

از هوا، محیط و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب افزایش سردی و تری می‌شود پرهیز نمایند. پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی بخصوص در هوای مرطوب توصیه می‌شود.

از استراحت بیش از اندازه و کم تحرکی خودداری نمایند.

خوابیدن در طی روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب بسیار مضر است و موجب افزایش بلغم می‌گردد و سنگینی سر و التهاب سینوس‌ها و کند شدن رفتارهای مغزی را موجب مي‌شود.

بخصوص غذاهای سرد و تر  و غذاهای سرد و خشک  را کمتر مصرف نمایند.


غذاها و نوشیدنی‌هایی که سرد و تر هستند 


غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج


سبزیجات:


خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ


میوه‌ها:


هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو


دانه‌ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه


لبنیات و روغن‌ها:


شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک


ادویه‌جات و چاشنی‌ها:


سماق، غوره، لیمو عمانی


نوشیدنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها:


دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب


مزاج بلغمی و استعداد بیماری‌ها

افراد بلغمی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

عطسه، سردرد، کاهش حافظه، صرع، پرخوابی، آسم، سینوزیت، التهاب لوزه، ضعف هضم، دردهای مفصلی و ترشحات زنانه

– سعی کنند روزی دو وعده غذا میل کنند زیرا توانایی هضم دستگاه گوارش افراد بلغمی کم است.
– اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی کردند مقداری میوه یا سالاد متناسب با مزاج میل کنند.
– ورزش و فعالیت جسمی منظم توصیه می شود.
– راه رفتن به مدت 10 – 15 دقیقه پس از شام برایشان مفید است.
– حداقل 8 ساعت خواب مناسب لازم دارند.
– سعی کنند قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافه جلوگیری شود.
– از هوا و محیط مرطوب و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب افزایش سردی و تری می شود پرهیز نمایند.
– پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی به خصوص در هوای مرطوب توصیه می شود.
– حمام گرم و خشک (سونای خشک ) برای رفع بلغم مفید می باشد.
– خوابیدن در طی روز و هم چنین یک ساعت قبل از غروب برای آن ها بسیار مضر بوده و موجب افزایش بلغم گشته و سنگینی سر و التهاب سینوس ها و کند شدن رفتارهای مغزی را موجب می شود.

– پرخوری، مصرف بیش از حد و بدون مصلح انواع فرآورده های لبنی، ترشی ها و سرکه، شور، ماش، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، سوپ جو، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، مرکبات، هندوانه، خیار و تخم آن، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، قارچ، گوشت گاو، انواع گوشت سفید، گوجه فرنگی، کدو خورشی، کاهو، اسفناج، غوره، سماق، انواع آلو، آلبالو و …

– از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و تر ( مخصوصا در هوای سرد ) هستند، پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنيد.

– آبگوشت, گوشت شتر, بره, کبوتر, سار, گنجشک, بوقلمون کباب شده, مرغ محلی
– میوه های رسیده و شیرین مانند: سیب با پوست و دانه, گلابی, طالبی, به, نارگیل
– ادویه ها مانند: هل, دارچین, زنجبیل, زعفران, فلفل سیاه و قرمز, آویشن, مقل ازرق, رازیانه, سیر, دانه خردل, موسیر
– ریشه ها مانند: چغندر, شلغم, هویج, کلم قمری, ترب سیاه و سفید
– تمامی سبزی های گرم مانند: ساقه کرفس, نعناع, ریحان, جعفری, مرزه, ترخون, تره شوید, شنبلیله
– حبوبات مانند: نخود, گندم, لوبیا چیتی و لپه
– نوشیدنی های گرمی بخش مانند: دم کرده دارچین و مقداری زنجبیل، گل گاو زبان, اسطوخودوس
– بذرهای ملین مانند: تخم ریحان , خاکشیر , مرو
– خشکبار مانند: بادام, گردو، فندق, پسته, کنجد, ارده, عسل, شیره خرما یا انگور.

– در صورت استفاده از برنج، حبوبات و یا غلات بهتر است از ادویه های گرم مانند زیره سیاه، سبز، زنجبیل، دارچین، هل، زعفران و کمی زردچوبه استفاده کنيد.

مزاج سرد و مرطوب

– این افراد در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند: .
عطسه، سردرد، صرع، آسم، سینوزیت، التهاب و بزرگ شدن لوزه ها، ضعف هضم، شب ادراری، درد و التهاب مفصلي، ترشحات رقیق واژینال، تاخیر در قاعدگی

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  

مزاج سرد و مرطوب
مزاج سرد و مرطوب
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *