مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

خواص دارویی و گیاهی

مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر
مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

آیا من میتونم از پدرم بابت کتک زدن و زخم و قرمز کردن دست چپم شکایت کنم و دیه بگیرم و خواستار نفقه بشم؟ باوجود فحاشی کردن و رفتار نامتوازن و حالت غیر عادی و مصرف تریاک و سابقه سو پیشینه ضرب و شتم.همسر و…. قانون طرف منه؟

مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

بله در صورت ضرب و شتم توسط ایشان میتوانید بعد از تنظیم صورت جلسه توسط پلیس به پزشکی قانونی رفته و برای مطالبه دیه و سپس نفقه اقدام کنید.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید


بر اساس نتایج یک پژوهش اجتماعی، تنبیه و کودک آزاری در بین تمامی طبقات جامعه کم و بیش رواج دارد و مجموع میزان خشونت مادران، به طور متوسط اندکی بیش از خشونتی است که پدران علیه کودکان اعمال می‏کنند؛ در این میان، سهم خشونت عاطفی و بی‏توجهی بیشتر از سهم خشونت جسمانی است. هم‌چنین نتایج این تحقیق نشان می‏دهد که سهم پدران از خشونت جسمانی شدید مثل کتک زدن تا حدودی بیشتر از سهم مادران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در همین زمینه و برای تبیین نگاه اسلام به نحوه‌ی تربیت کودکان و حق پدر و مادر در تنبیه کودکان برای جلوگیری از رفتار ناشایست آنها و همچنین حق کودک به عنوان یک انسان که باید شخصیتش مورد توجه قرار گیرد، نظرات چند تن از آیات عظام را جویا شده و پرسیده است:

«طبق ماده ۴۹ قانون مجازات اسلامی، اطفال نابالغ از مسوولیت کیفری مبرا هستند یعنی مورد تنبیه و مجازات قرار نمی‌گیرند و طبق تبصره ۲ همین ماده هرگاه برای تربیت اطفال بزهکار تنبیه بدنی آنان ضرورت پیدا کند تنبیه بایستی به میزان و مصلحت باشد. طبق نظر برخی از صاحب‌نظران حقوقی این ماده قانونی اعمال خشونت بر کودک را مجاز دانسته است. با توجه به آن‌که دین مبین اسلام همواره بر رفتار محبت‌آمیز با کودکان تاکید دارد و فرزندان را امانت‌هایی نزد والدین توصیف کرده است، نظر حضرت‌عالی درخصوص اعمال تنبیه بدنی کودکان چیست و آیا اعمال تنبیه بدنی، شخصیت انسانی کودکان را زیر سوال نمی‌برند؟ هم‌چنین بفرمایید تنبیه کودکان به میزان و مصلحت در شرع چه مفهومی دارد؟»

پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
«باسمه تعالی، تنبیه بدنی کودکان در عصر و زمان ما عوارض و پیامدهای نامطلوبی دارد و لذا حتی‌الامکان باید از آن صرف‌نظر کرد و از طرق دیگر، نظیر تشویق‌ها یا محرومیت از برخی امکانات و مسافرت‌ها و تفریحات با آنها برخورد کرد.»مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

پاسخ آیت‌الله العظمی صانعی:
«بسمه تعالی، جواب سوال علاوه بر روشن بودنش از خود سوال هم معلوم می‌باشد؛ چون هیچ شرع و قانونی چه رسد به شرع مقدس اسلام که دینی الهی است، آزار انسان‌ها چه رسد به کودکان مظلوم و بی‌پناه آن هم در محیط بسته خانه را اجازه نداده و نمی‌دهد و عقل و نقل و همه علما و فقها اجمالا آن را حرام و معصیت و گناه و ظلم و ایذاء می‌دانند و ناگفته نماند که به حکم اطلاق ادله حرمت ظلم و اذیت فرقی بین ایذاء جسمی و روحی نمی‌باشد و هر دوی آنها حرام است و مرتکبش به علاوه از ضمان و لزوم جبران خسارت و ضرر وارده به کودک همانند ضرر به دیگران مستحق تعزیر هم می‌باشد. پس آزار کودکان از طرف والدین جایز نبوده و نیست و کودک‌آزاری از طرف آنها در شرع مقدس حرام و معصیت می‌باشد بلکه عمده و غالب انواعش – اگر نگوییم همه‌اش – از معاصی کبیره است.

این بود بیان حکم کلی مساله اما راجع به رفع معضل مفروض در سوال راهکار جلوگیری از آن مانند راهکار جلوگیری از ظلم به دیگران در اسلام پیش‌بینی شده و بر همگان مخصوصا دولت‌مردان قانون‌گذاری و اجرا، تشکیل محاکم جلوگیری از ایذاء و به فریاد چنان مظلومان بی‌پناه رسیدن واجب شرعی و عقلی است بلکه بر آنها به‌علاوه از تکلیف یک حق هم می‌باشد چون هر مظلومی بر حکومت حق رفع ظلم از خودش دارد و حکومت باید جلوی هرگونه ایذاء و اذیت را گرفته و عدالت را اجرا نماید و مساله حمایت قاعدتا همان حضانت و سرپرستی و تربیت کودک و حفظ بدن و روح و جان او می‌باشد که به پدر و مادر واجب شده است آری در راستای ادب و تربیت کودکان از طرف آنها تنها زدن حداکثر تا پنج ضربه و یا شش ضربه نه زیادتر آن هم با انحصار راه تربیت به آن و در مسیر جلوگیری از فساد اخلاقی و ارتکاب کارهای ناشایست و به شرط این که ضربه به طور سخت و موجب زخم شدن و یا تغییر رنگ پوست نباشد اجازه داده شده و ناگفته نماند با آن‌که امروز تربیت اولاد و رشد استعدادهای آنان، خود رشته بسیار با اهمیت و دارای علما و متخصصین می‌باشد نیاز به تنبیه بدنی – کودک آزاری که معمولا مانع از تربیت و رشد استعدادهاست – بسیار نادر بوده و هست و بر همه قدرت‌های تبلیغی و فرهنگی است که راه‌های احسن تربیت و ادب و فرهنگ را تبلیغ نموده تا طبعا پدران و مادران مهربان و همه مربیان از آن راه‌ها استفاده کنند و راه کودک‌آزاری مسدود گردد و باید همگان را به سیره رسول گرامی اسلام (ص) در جلوگیری از تربیت و ادب در هنگام غضب و خشم متوجه ساخته تا ادب و تربیت همراه با عاطفه و حاکمیت عقل و علم و خرد انجام گیرد؛ چرا که حالت خشم و غضب در هنگام تربیت و ادب همه جهات عقلانی و انسانی تربیت را مستور نموده و پرده حجاب سخت و آهنینی بر روی همه آنها قرار می‌دهد که نعوذبالله منه امید است که با فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر و اصلاح در قوانین حمایت از کودکان و بررسی مجدد قوانین مجازات و تعزیرها با توجه به شرایط اجتماعی، زمان‌ها و مکان‌ها در جهت پیشگیری از پدیده‌ی کودک‌آزاری دیگر شاهد این پدیده‌ی شوم نباشیم.»

پاسخ آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی:
«باسمه تعالی، تنبیه بدنی مناسب کودکان در بزهکاری با شخصیت آنها منافات ندارد بلکه موجب ساختن شخصیت آنان می‌شود و به همین جهت است که باید با صلاح‌دید حاکم شرع باشد تا در میزان و مقدار آن افراط و تفریط نباشد.»

پاسخ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم، تأدیب فرزندان بر پدر لازم است لکن در حدودی که شارع مقدس اجازه داده و دستور شرع به اتفاق همه مراجع تقلید دامت برکاتهم این است که تنبیه باید به نحوی باشد که موجب دیه نشود.»

پاسخ آیت‌الله العظمی نوری همدانی:
بسمه تعالی، بعد از سلام
در فرض سوال آن‌چه را که اسلام در موارد خاص خودش تجویز فرموده تأدیب است و با شرایط آن انجام می‌گیرد و خشونت به حساب نمی‌آید بلکه یک نوع برنامه‌ی بازدارنده است که واقعا در جهت اصلاح امر طفل می‌باشد و لذا آن را کاملا محدود کرده است که از آن نباید تجاوز بکنند.»

مامانم با کمربند کتکم میزنه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


هدانا – سيري در معارف هدايت بخش اهل البيت عليهم السلام

زدن فرزند به گونه ای که فرزند آسیب ببیند و بدن او سرخ یا کبود شود جایز نیست و دیه دارد!. چنین رفتارهایی خلاف تربیت صحیح دینی و انسانی هست.

مطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله۳۴۸ـ پدری فرزند خود را طوری زده است که بدن او را سرخ و یا سیاه کرده است آیا بر پدر،دیه واجب می شود و اگر جز پدر کسی دیگر بزند حکم فرق می کند؟مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

جواب: دیه واجب می شود اعم از آنکه زننده،پدر باشد و یا دیگری .

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

*-مدرس حوزه و بنیانگذار سایت هدانا.

**- تحصیل در محضر جمعی از مراجع عظام تقلید.

***- هدانا برآیند فعالیتی گروهی با نظارت دقیق، برای معرفی مطالب خوب دینی به شماست، امیدواریم این توفیق را داشته باشیم به عنوان یک منبع به روز و قابل اعتماد دسترسی به معارف اهل البیت(علیهم السلام) را برای شما مخاطبان عزیز و گرامی در حوزه های مختلف معرفتی ساده و کاربردی تر کنیم.

دیه کودک که پدر بخشیده اما پسر بعد از بلوغ طلب می کند

حکم قسامه چیست

حکم رابطه نامشروع پدر و دختر

حکم مطالبه هزینه های درمان علاوه بر دیه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

ویژه روز:

شکنجه روشی برای ترویج مسیحیت تبشیری؟!+تصاویر

تخریب بقیع توسط وهابیت

ازدواج‌های عاشقانه و زیان‌های آن

دریافت بهترین اخبار ومقالات هدانا

دیه کودک که پدر بخشیده اما پسر بعد از بلوغ طلب می کند مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

طرح مسائل جنسی در خواستگاری آری یا خیر

علت سرد مزاجی در زنان و مردان چیست

چگونه با شوهر خود صحبت کنیم؟ +فیلم

ازدواج با مردی که قبلا ازدواج کرده

روش های تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان

آیا امام علی و حضرت زهرا دوران عقد مرسوم امروزی را داشته اند

شیوه تربیت فرزندان در سیره پیامبر مهربانی

طلاق دادن زن و پرداخت مهریه به صورت اقساط پس از طلاق

توصیه برای مطالعه شما:

خطبه تطنجیه امام علی آیا سند دارد

کراهت تنها خوابیدن در خانه/ کراهت نگهدارى زباله در خانه

نماز وسعت رزق و روزی

ثواب روبوسی و مصافحه كردن با برادران مومن

نگهداری کبوتر و خروس در خانه در روایات

آیه مباهله بزرگترین فضیلت امام علی علیه السلام / نظر زمخشری درباره آیه مباهله

ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺍﺳﻼﻡ

مبارزه با ‌اشرار و هنجارشکنان جامعه از منظر قرآن

مطالب تصادفی احکام:

پاک شدن از حیض و نفاس در تنگی وقت

خروج منی در هنگام بیدار شدن از خواب در روزه

شک در رکعت دوم و سوم

ازدواج دختری که پدرش در دسترس نیست

عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر

در تعارض اسناد و بینه چه باید کرد

اجاره طولانی مدت بدون افزایش اجاره بها

آیا نشر و اعمال منافی عفت اشاعه فحشا است

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |

سلام،دختری 21 ساله هستم که از کودکی پدر بزرگ مادر بزرگم مرا بزرگ کرده ام و در حاله حاضر هم در خانه ی آنها زندگی میکنم،در این مدت پدرم شهرستان بودند و الان به مدت 3 سال است که به تهران آمدند و پیش ما زندگی می کنند،در این مدت باعث آزار فراوان برای ما شده‌اند،و مرا کتک هم می زنند حتی تهدید به کشتن هم کرده است،سوال من این است که من در صورت شکایت چه حقی در این مورد دارم؟؟و آیا میتوانم به ایشان بگویم دخالت در کارهای من نکند ودادگاه حقی به من میدهد؟؟

در صورتیکه شما را کتک میزنند میتوانید ضمن تماس با پلیس و تنظیم صورت جلسه علیه ایشان شکایت کرده و دیه را از ایشان مطالبه کنید ضمنا میتوانید نفقه خود را هم مطالبه کنید.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

در روایات به چند مورد اشاره شده که نباید در آن موارد کودکان را زد.

ذکر این مورد، برای آن نیست که در سایر موارد کتک زدن بی اشکال است، بلکه به طور کلی اصل اساسی و عمومی و اولیۀاسلامی- که نقش تربیتی و اصلاحی بس عظیمی دارد – همان تشویق و تحریک مثبت و اشتیاق انگیز در کارهای خوب است. تنبیه جز در موارد خاص – که به برخی از آنها اشاره خواهد شد – غالبا تأثیر منفی دارد و اگر گفته می شود در موارد زیر تنبیه بدنی کنار گذاشته شود از باب تأکید بر ترک آن است، نه تأیید آن در موارد دیگر.

1- یکی از مواردی که نباید کودکان را کتک زد آن جاست که نام های پاک و مقدسی بر کودکان نهاده شده باشد. در بخش نامگذاری کودکان اشاره کردیم که اهل بیت علیهم السلام تأکید فراوانی داشتند بر این که مبادا کودکان همنام پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و حضرت فاطمۀزهرا علیها السلام و ائمۀمعصومین علیهم السلام مورد آزار و تنبیه بدنی قرار گیرند.

2- فرزند را قبل از ده سالگی برای نماز نباید زد پیامبر فرمود:

أدب صغار أهل بیتک بلسانک علی الصلاه و الطهور، فاذا بلغوا عشر سنین، فاضرب و لا تجاوز ثلاثا؛[1]مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

فرزندان خردسالت را با زبان بر نماز و وضو انس و عادت دهید و آن گاه که به ده سالگی رسیدند آنها را به خاطر سستی و سهل انگاری در نماز بزن، ولی از سه ضربه فراتر نرو.

از این روایت استفاده می شود که قبل از ده سالگی، زدن کودک برای نماز جایز نیست. البته سنی که بدین منظور مشخص شده، در روایات، متفاوت ذکر شده است (هفت، هشت، نه و سیزده سالگی) بنابراین، لزوم رعایت جانب احتیاط اقتضا دارد که تا آن جا که ممکن است از زدن اجتناب کرده و از روش های مناسب تر استفاده کرد.

از امام صادق درباره کودک که به مرحلۀجوانی رسد و مسیحیت را برگزیند – در حالی که یکی از پدر و مادرش یا هر دو مسلمان بوده باشند – فرمود: جوان به حال خود رها نمی شود بلکه برای قبول اسلام او را تنبیه می کنند»[2]

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در بخشی از توصیه های خود به امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: برای تأدیب و تربیت بیش از سه ضربه (به کودک) نزن».[3]

هم چنان که در این روایت ملاحظه می شود، تنها در موارد خاصی که برای کودک سرنوشت ساز است – و نه برای هر عملی که از فرزند سر می زند واحیانا مورد رضای والدین نیست – اجازه داده شده که والدین از شیوۀتنبیه استفاده کنند.

از روایات گذشته روشن شد که زدن فرزندان در مواردی – حتی برای تربیت و تأدیب – بلامانع است؛ اما باید دید که حدود تنبیه بدنی تا کجاست؟ و پدر و یا مادر تا چه مقدار و با چه وسیله ای می توانند کودک را تنبیه کنند؟ آیا آنان مجاز هستند که با چوب یا شلاق، وحشیانه کودکان را به اصطلاح خود ادب و در حقیقت شکنجه کنند و بدن آنان را کبود و زخمی نمایند؟

آیا می توانند هر گاه که از نافرمانی فرزندانشان به خشم آمدند، دیوانه وار به جان کودکان معصوم بیفتند و علاوه بر دشنام و ناسزاگویی، آنان را به باد کتک بگیرند؟ بی تردید پاسخ منفی است و چنین تصوری که برخی والدین ناآگاه دربارۀتأدیب و تربیت فرزند خود دارند، به کلی غلط است، روایاتی که از پیامبر و ائمه هدی رسیده حد و مرز تنبیه را کاملا روشن می کند.

تنبیه مجاز شرایط خاصی دارد که با در نظر گرفتن آنها می بینیم این اصل، یک اصل حکیمانه است، نه شیوۀخشونت آمیزی برای جبران ناتوانی های والدین در تربیت و هدایت کودکان. تنبیه بدنی کودکان پیش از ده سالگی، مجاز نیست و مقدار زدن نیز کاملا محدود است، و اگر بیش از آن باشد، یا منجر به سرخی و کبودی یا نقص عضو گردد، کیفر دارد و. . .

الف) حماد بن عثمان می گوید: از امام صادق علیه السلام دربارۀتأدیب و زدن کودک و بنده زر خرید، پرسیدم؟ حضرت فرمود: پنج یا شش ضربه بیشتر نزن و در همین اندازه نیز نرمش نشان ده.

2- بیش از سه ضربه زدن قصاص دارد.[4] از جمله وصایای پیامبر به علی علیه السلام این بود که فرمود: «برای تأدیب بیش از سه ضربه نزن زیرا اگر چنین کردی روز قیامت قصاص خواهی شد».[5]

3- علی علیه السلام به کودکانی که نوشته های خود را نزد آن حضرت آورده بودند – تا بهترینشان را برگزیند – فرمود: به معلم خود بگویید که اگر برای تأدیب، بیش از سه ضربه به شما بزند، از او قصاص خواهد شد.[6]

هر گاه تأدیب و تنبیه فرزند جز با زدن او میسر نباشد، اگر چه با رعایت شرایط ضروری آن بی اشکال به نظر می رسد، اما پدر باید به این نکته متوجه باشد که اگر در اثر زدن، بدن فرزند سرخ یا کبود و یا زخمی گردد یا آسیب ببیند و یا احیانا فرزند زیر ضربات پدر، فوت کند، اگر چه بدین منظور پدر قصاص نمی شود (این حکم فقط مختص به پدر است) اما یقینا باید دیه بپردازد، گرچه زدن فرزند به قصد دیگری جز تأدیب هم نبوده باشد.[7]

فتوای حضرت آیه الله العظمی اراکی رحمه الله در این باره چنین است:

سؤال: هر گاه پدر، فرزند خود را به قصد تأدیب مورد ضرب قرار دهد آیا دیه دارد یا نه؟ جواب: هرگاه تأدیب طفل متوقف باشد بر ضرب، جایز است، ولی باید سرخ و کبود نشود و در فرض جواز، حکم تکلیفی با حکم وضعی منافات ندارد، مثل اکل در مخمصه. . . که با ضمان منافات ندارد، پس هر گاه سرخ یا کبود یا سیاه شود دیه مقرره را دارد.[8]

1- روایات اسلامی تنبیه بدنی را فقط در موردی تجویز می کند که جنبۀتربیتی و هدایتی داشته باشد، نه این که هرگاه فرزند به دلخواه پدر و مادر و طبق سلیقه های شخصی یا تمایلات نفسانی آنان عمل نکرد، مجاز باشند او را تنبیه بدنی بکنند؛ زیرا دیگر تنبیه به عنوان عامل بازدارندۀاز کارهای بد و وادار شدن به کارهای خوب مطرح نیست، بلکه فقط وسیله ای است برای فرونشاندن خشم و غضب والدین.

2- والدین مجاز نیستند کودکان کمتر از هفت سال (و بلکه برای رعایت احتیاط، کودکان کمتر از سیزده سال) خود را برای وادار کردن به نماز خواندن کتک بزنند.

3- حداکثر تنبیه بدنی کودکان شش ضربه است. البته معلم و مربی حق ندارد بیش از سه ضربه بزند[9] و اگر بیشتر از این اندازه بزند، علاوه بر این که مرتکب حرام شده، بلکه باید قصاص هم بشود.

پدر اگر چه تا زدن شش ضربه مجاز است، اما در صورتی که از این حد تجاوز کند در روز قیامت قصاص خواهد شد و قصاص خداوندی، بسیار شدیدتر و دردناک تر از قصاصی است که در دنیا به دست بشر انجام می گیرد.

تنبیه ممکن است به صور گوناگون انجام گیرد و منحصر به کتک زدن نیست؛ زیرا ترش رویی و اخم نیز نوعی تنبیه است، هم چنان که محروم کردن کودکان از بعض امور خوشایند و پر جاذبه نیز تنبیه دیگری است؛ اما در تنبیه جسمانی نیز مراد توسل به شیوه های خشن و وحشیانه و ضربه زدن با ترکۀانار و شیلنگ و شلاق و. . . نیست. مثلا در مورد وسیلۀتنبیه زن به وسیلۀشوهر که قرآن در آیۀ«و اضربوهن. . . » به آن اشاره کرده، مرحوم طبرسی در مجمع البیان از امام باقر علیه السلام نقل می کند که مقصود «زدن با مسواک»[10] است.

بنابراین، اگر در باب تنبیه زن توسط شوهر بدین گونه برخورد شود. شیوۀخاص تنبیه کودک نیز معلوم است. به اولیا و مربیان توصیه می شود که

اولا: تنبیه و به ویژه تنبیه بدنی را به عنوان شیوه ای عمومی و اصل اولیۀبرخورد با خطاهای کودکان به کار نگیرند.

ثانیا: بر اعصاب و احساسات خود مسلط باشند و در صورت لزوم از تنبیه استفاده کنند تا جلو کجروی کودک را بگیرند، نه این که خشم خود را بر کودک خالی کنند.

ثالثا: به حداقل تنبیه اکتفا کنند و از آن فراتر نروند.

رابعا: برای تنبیه کودک از هر وسیله ای استفاده نکنند، هم چنین بر صورت و مواضع آسیب پذیر کودک نزنند و از شدت عمل و تنبیهات خشن جدا پرهیز کنند.

بهترین راه حلی که می توان در این مسأله مهم و پیچیده ارائه کرد و از درس های تربیتی اسلام و اهل بیت علیهم السلام است که این حتی اگر نیازی به تنبیه فرزندان باشد، آنها را نزنید؛ آنان غنچه های بهشتی هستند که زندگی را شیرین کرده اند، در چنین مواقعی با آنها قهر کنید؛ زیرا این عمل در روحیۀکودک تأثیر به سزایی دارد و کودک احساس می کند با قهر کردن پدر یا مادر از او، گویی تمام درها به رویش بسته می شود و هیچ راهی جز دست کشیدن از کارهای خلاف خود ندارد، پس می کوشد از کارهای زشت خود دست بردارد و از پدر و مادر یا مربی هم پوزش بخواهد، اما نباید قهر کردن خیلی طول بکشد وگرنه بازتاب های منفی دیگری در بر خواهد داشت.

امام موسی بن جعفر علیه السلام به یکی از یاران خود که از دست فرزندش به ستوه آمده بود و شکایت می کرد فرمود: «لا تضربه واهجره و لا تطل؛[11] او را نزن، بلکه با او قهر کن، اما خیلی طول نکشد».

روش اهل بیت در تنبیه

اما روش اهل بیت علیهم السلام این نبوده که فرزندانشان را تنبیه بدنی کنند، و موردی سراغ نداریم و نقل نشده که چنین کاری کرده باشند. پس باید دید که شیوۀتربیتی آن بزرگواران چگونه بوده است. با این که بعضی از آنان فرزندان زیادی داشتند، اما هرگز نیازی نمی دیدند بچه هایشان را تنبیه بدنی کنند و این مسأله بسیار مهم و درس آموز است و این ما هستیم که چون با راه و روش تربیت والای اسلامی آشنایی درست نداریم فکر می کنیم که زدن تنها راه تربیت فرزند است.

امامان معصوم علیهم السلام نه تنها با کودکان با رأفت و نرمی رفتار می کردند، بلکه با غلامان خود نیز خوش رفتار و نرم خوی بوده اند، و در آن روزگار که در جامعه با بدترین روش ها یا بردگان رفتار می شد، آن بزرگواران هرگز نسبت به بردگان خشونت به خرج نمی دادند و جز با نرمی و ملایمت با آنان رفتار نمی کردند.

پی نوشت:

[1] مجموعۀورام، ص 358

[2] «عن أبی عبدالله فی الصبی: اذا شب فاختار النصرانیه و أحد أبویه نصرانی أو مسلمین قال: لا یترک ولکن یضرب علی الاسلام». وسائل الشیعه، ج 18، ص 546

[3] عن النبی فیما أوصی به أمیرالمؤمنین «لا تضربن أدبا فوق ثلاث. » مجموعۀورام، ص 358

[4] «قلت لأبی عبدالله فی أدب الصبی و المملوک، فقال: خمسه أو سته و ارفق به» وسائل الشیعه، ج 18، ص 581

[5] عن النبی (صلی الله علیه و اله) فیما أوصی به أمیرالمؤمنین: «لا تضربن فوق ثلاث فانک ان فعلت فهؤ قصاص یوم القیامه». مجموعۀورام، ص 358مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

[6] «قال علی علیه السلام لصبیان ألقوا ألواحهم بین یدیه لینظر فیها یخیر بینهم. . . : أبلغوا معلمکم ان ضربکم فوق ثلاث ضربات فی الأدب اقتص منه» وسائل الشیعه، ج 81، 582

[7] ر. ک. شرایع الاسلام، ج 4، ص 192- (این مسأله جزء مسلمات فقهی است. برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به بخش دیات کتب فقه، که مقدار دیه برای هر بخش از بدن در آن جا مشخص شده است. )

[8] توضیح المسائل، بخش استفتاءات، ص 571

[9] آیه الله العظمی خویی رحمه الله می فرماید: «هذا فی غیر المعلم، و أما فیه فالظاهر عدم جواز الضرب بأزید من ثلاثه. . . » مبانی تکمله المنهاج، ج 1، ص 341

[10] تفسیر صافی، ج 1، ص 354 به نقل از مجمع البیان.

[11] عده الداعی، ص 79

رهنمودهای تربیتی امام صادق علیه السلام مبلغان » دی و بهمن 1392 – شماره 173 رجبی، محمد رضا وفای به عهد:

وفای به عهد وظیفه ای دینی و عقلی است که نسبت به دیگران، به ویژه کودکان در سیرة امام صادق(ع) مو…

چه كنيم فرزند طبيعي داشته باشيم؟ كودكان، انسان هايي بي تجربه و قابل ترحم هستند. گاهي براي سعادت خود راهي را در پيش مي گيرند و در اندك مدتي در مي يابند اين راهي است كه به بدبختي و تيره روزي او منجر مي …

«تربیت همراه غضب، اصلاً تربیت نیست. چون آن چه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می خواهیم از او استفاده کنیم، حیا و پرده داری است.»
آیت الله مجتبی تهرانی، مرجعی بود که بیش از مرج…

همچنین عصر حاضر را «عصر جریان های اجتماعی و تحول» نیز نامیده اند؛ تحول در عقاید، انگاره ها، پیام ها و ارزش ها. در چنین برهه ای از زمان که فضای مجازی جهان را به دهکده ای کوچک مبدل کرده و مردم جهان را ا…

این مقاله تربیت فرزند در سبک زندگی حضرت زهرا علیها السلام را مردو بررسی قرار داده است.

این مقاله، بررسی عوامل موثر بر تربیت فرزند در سبک زندگی اسلامی

گفته ‌اند که فطریه قوت غالب است؛ آن چیزی که در هر جایی غالبا به عنوان قوت و غذا مصرف می شود؛ ولو قوت منحصر نباشد. مثلاً در اغلب جاهای کشور ما نان گندم مصرف می شود، ولی مردم به نان گندمِ فقط اکتفا نمی …

پیامبر خدا(ص) فرمودند: حضرت موسی(ع) به خداوند عرض کرد: خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار باشد. گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است …

زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آنچه موقع است؟ جواب: بعد از اثبات حلول ماه شوال می‌تواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر می‌خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگ…

وهابی ها که بدعت گزاری در دین را از بنیانگزار بدعت در دین یعنی معاویه به ارث برده اند. همان کسی که پیامبراعظم(ص) در باره او فرمودند: «لتَتَخِذَنَّ یا مُعاوِیه اَلبِدعَهُ سُنَّهً وَالقُبحُ حَسناً أکلُک…

بقیع، از چهارده قرن پیش تا امروز همواره زیارتگاه مسلمین و مرکز بیداری و تذکار خاطرات رجال و شخصیّت‌ های بزرگ اسلام بوده است. این قبرستان، پس از روضه مقدّسه نبویّه، یکی از منابع مهمّ تاریخ اسلام است که…

هشتم شوال هر سال یادآورحادثه ای تلخ برای جهان اسلام، به ویژه عالم تشیع است، واقعه ای که طی آن قبور اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اصحاب پیامبر(ص) به همراه آثارپر ارزش به جای مانده ازروزگارصدر اسل…

احکام روزه ‏(استفتائات روزه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری)سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ایس 731: دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه…

ای انسان، تمام اعمال و رفتار تو نه تنها در زندگی شخصی ات بلکه در طبیعت و محیط پیرامون تو نیز اثر می گذارد. دین اسلام قبل از هر چیز انسان را به پی آمدهای مثبت و منفی دنیوی کارهایش متوجه ساخته و هشدارها…

زندگی نامه حضرت شاه چراغاختصاصی پایگاه حوزهشناسنامه
نام: احمد
لقب: شاهچراغ، سید‌السادات
کنیه: ابوعبدالله
پدر: امام موسی کاظم علیه السلام
مادر: امّ احمد
تاریخ ولادت: نامشخص
تاریخ شهادت: بین…

رکنا: پدر عصبانی به دنبال رفتارهای ناهنجار دختر 15 ساله اش را کتک زد و او را وادار کرد که در مقابل خواهر وبرادرش دست خود را درون چاه فاضلاب کند.

سلیمان عفیف، دادرس دادگاه کیفری دو بندرعباس جزئیات صدور حکم مجازات جایگزین برای این پدر عصبانی را تشریح کرد.

وی گفت: دختر نوجوان به‌علت آسیب‌های ناشی از طلاق پدر و مادر در دام کجروی‌های اجتماعی گرفتار و در نهایت پدرش از قضیه مطلع شد. آشکار شدن مشکلات اخلاقی دختر، پدر را به ‌شدت خشمگین کرد و او را کتک‌ می زند به گونه ای که آثار کبودی و سیاهی در بدن دختر از سوی پزشکی قانونی گزارش شده است.

وی افزود: پدر این فرد مدعی بود کارش بی عیب و نقص بوده و این کار را به‌خاطر تربیت دخترش انجام داده است.با توجه به نوع عمل ارتکابی و اینکه این پدر حق به جانب بود و خود را محق می دانست، بنابراین حتما باید مجازات می شد. قانونگذار برای این جرم Crime ارتکابی در ماده 4قانون حمایت از کودکان و نوجوانان از 3 ماه و یک روز تا 6 ماه حبس در نظر گرفته است.مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

قاضی عفیف که از قضات پیشرو دستگاه قضایی هرمزگان در صدور احکام متفاوت است، ادامه داد: این پدر مجرم بود و فرزند خود، آن هم از جنس دختر را که دارای روحیه‌ای لطیف و شکننده است به بدترین شکل ممکن تنبیه کرده بود و از سویی اگر او را به زندان Prison می‌فرستادم، 3 فرزند این خانواده که از نعمت مادر محروم بودند از داشتن همین پدر سختگیر و عصبی هم محروم می ‌شدند.

پس بهترین راه ممکن، استفاده از مجازات جایگزین حبس بود. با این شیوه پدر بی ‌آنکه خانه و خانواده‌اش را ترک کند، مجازات می ‌شد.

دادرس دادگاه کیفری دو بندرعباس درادامه گفت: این متهم را به انجام خدمات عمومی رایگان جایگزین مجازات حبس محکوم کردم تا به‌مدت 300 ساعت در اداره کل بهزیستی استان هرمزگان خدماتی همچون سرایداری، نگهداری از فضای سبز، نظافت و… را انجام دهد.

هدف من از انتخاب این مجازات، حضور پدر خشمگین در اداره کل بهزیستی و آگاهی و آشنایی با وضعیت کودکان بی ‌سرپرست و بد‌سرپرست است.

وی اضافه کرد: با این حکم متهم تبعات و عواقب بدرفتاری با فرزندان را بهتر و عمیق‌تر درک خواهد کرد و از اقدام نابخردانه خود مطلع می ‌شود. علاوه بر این، بخشی از مجازات وی را به‌مدت 2 سال معلق و او را موظف کردم در این مدت 2 سال، هر ‌ماه یک جلسه به مشاوران اداره بهزیستی مراجعه کند و به‌مدت یک ساعت در کلاس‌های کنترل خشم و نحوه صحیح تربیت فرزندان شرکت کند.

در پایان این 24‌ ماه هم باید یک گواهی منوط به اینکه این دوره را با نمره قبولی سپری کرده به قاضی Judge اجرای احکام کیفری ارائه دهد. همچنین حکم دادم تا یک کتاب 5 جلدی را درباره مهارت تربیت فرزندان در دنیای امروزی بخواند و هر 6‌ ماه یک‌بار، مقاله‌ای در 50 صفحه در رابطه با موضوعات این کتاب تهیه کرده و به دایره اجرای احکام ارائه دهد.

قانون دراین رابطه چه می گوید:

قانونگذار برای بحث تنبیه فرزندان توسط والدین در ماده 158قانون مجازات اسلامی شرایط خاصی در نظر گرفته است.

در این قانون Law آمده است درصورتی که تنبیه فرزندان در حد متعارف و حدود شرعی تأدیب و محافظت باشد، مجازاتی به‌دنبال ندارد اما اگر از حد متعارف تجاوز Rape کند، به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تحت عنوان کودک‌آزاری، مجازات در پی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اندیشه های شیطانی در وجود قاتلان جوان مهابادی

خانواده جوان مقتول مهابادی : هرگونه اقدام احساسی ، جگر سوخته ما را سوخته تر خواهد کرد

ملیکا را به خانه متروکه بردم، دست هایش را با بند کفش هایم بستم!!+ عکس

تجاوز 4 پسر جوان به دختر تهرانی / او با دوست پسرش قرار داشت که …

تجاوز به  لادن 21 ساله در پایان بزم شبانه در ویلا

جراحی‌های کثیف روی دختر جوان مشهدی در آرایشگاه

جعل عنوان حفاظتی برای دریافت سپرده 10 میلیاردی واهی

جزئیات شلیک های وحشتناک قمارباز میلیونر در لاس و گاس

نگاه های فرزین در دانشگاه مرا میخکوب کرد / وقتی به خودم آمدم خودم را تسلیم او دیدم!

علت مرگ حامد هاکان خواننده پاپ چه بود؟+ عکس

پیام پدر صادق برمکی جوان مهابادی / مردم عزیز تجمع نکنید + فیلم و عکس

ضجه های مادر دانشجوی مهابادی در قتلگاه پسرش + فیلم دردناک

مرگ دختر زیبای ۳ساله به خاطر ایست قلبی در اهواز + عکس

راز لباس های یک پلیس ایران در خانه یک قاتل+ عکس

فیلم / رکورد زنی لامبورگینی با 325 کیلومتر در جاده شیراز دور از چشم پلیس

اختلاف‌مان بر سر پارکینگ بود / قاتل مدیر مسوول شمارش گفت + عکس

فوری / خواننده مطرح موسیقی پاپ کشورمان در گذشت + عکس

تجاوز کارمند شیطان صفت به سیمین مدیرعامل شرکت + عکس

 


حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

رکنا: یک زن قصد داشت از دختر خردسال خود که در مقابل یک بادکنک ایستاده بود عکس بگیرد که…

رکنا: یک دختر کویتی پس یک شکست عشقی و طرد شدن از جانب پسر مورد علاقه اش دست به اقدام…

رکنا: زن سنگدل در حالی که فرزندش را کشته و او را مانند آشغال به رودخانه انداخته بود به…

رکنا: خواهر و برادرخردسال به طرز مرموزی مسموم شدند و مرگ دخترک معمایی را پیش روی بازپرس…

واقعا کرک و پرم ریخت
عجب مجازات جالبی بود مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

موضوعات داغ

با اشتراک در خبرنامه رکنامهمترین و جدیدترین اخبار روز را در ایمیل خود داشته باشید:

سایت اینترنتی رکنا

کلیه حقوق متعلق به

سایت اینترنتی رکنا

است




محیطی كه كودك در آن متولد می‌شود و رشد می‌یابد بیشترین تأثیر را در تربیت و رفتار كودك می‌گذارند. رشد جسمی و روحی كودك نیازمند امكانات و وسایل ضروری است؛ نگهداری و تربیت اطفال از اهم وظایف والدین است و اساس تربیت كودك را پدر و مادر به عهده دارند. دوران كودكی در رشد و پرورش كودك اهمیت اساسی دارد. كودكان سرمایه‌های ارزشمند جامعه هستند و فرداها متعلق به آنان است. از جمله افرادی كه در تربیت كودك نقش بسزایی دارند پدر و مادر هستند.

پدر و مادر هر دو در مقابل فرزند خود دارای مسوولیت‌هایی بوده و از حقوق یکسان برخوردارند. بعضی از تكالیف، خاص یكی از والدین است مانند تكلیف شیر دادن كه به عهده مادر است یا سرپرستی و اداره امور مالی فرزند ( ولایت) كه صرفاً به عهده پدر است. در مواردی نیز حق و تكلیف برای هر دو نفر قرار داده شده است مانند تربیت و نگهداری كودك ( حضانت). همچنین فرزندان در مقابل پدر و مادر وظیفه مطیع بودن و احترام و تكریم دارند.مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

تربیت در لغت به معنای پروردن، پرورانیدن، آموختن آداب و اخلاق و پرورش روح و جسم بوده ودر اصطلاح حقوقی به معنای پرورش روحی و اخلاقی كودك است.

ماده 1179 قانون مدنی :قانونگذار به پدر و مادر اجازه داده كه فرزند را تنبیه كنند ولی این تنبیه باید صرفاً در جهت تربیت اخلاقی او باشد و به معنی تأدیب ( ادب كردن) است

* تكلیف والدین در تربیت فرزند

قاون مدنی ایران، تربیت فرزند را وظیفه پدر و مادر می‌داند و بر انجام این مهم تأكید می‌كند. به موجب ماده 1044 قانون مدنی «زن و شوهر باید در تحكیم بنیان خانواده و تربیت فرزند با یكدیگر همكاری كنند.»

قانونگذار از تربیت و شیوه همكاری زن و شوهر در تربیت فرزندان سخنی به میان نیاورده است، زیرا نوع تربیت در خانواد‌ه‌ها و فرهنگ ‌ها، مختلف و متفاوت است.

به علاوه، میزان فرصت و نقش والدین نیز در تربیت فرزندان در خانواده‌هایی كه در آن پدر و مادر هر دو شاغل هستند با خانواده‌هایی كه تنها پدر شاغل است و گاهی در دو شیفت كاری فعالیت می‌كند، مادر خانه دار است فرق می‌كند. اما در هر صورت به حكم قانون، پدر و مادر هر دو باید وظیفه تربیت فرزندان را به عهده بگیرند و در حد توان خود در تربیت آنان بكوشند. ( ماده 1178)

* تربیت فرزند از چه زمانی آغاز می شود؟

از اولین روزهای زندگی و پس از تولد

*آیا پدر و مادر می‌توانند برای تربیت فرزند خود، او را تنبیه كنند؟

قانونگذار به پدر و مادر اجازه داده كه فرزند را تنبیه كنند ولی این تنبیه باید صرفاً در جهت تربیت اخلاقی او باشد و به معنی تأدیب ( ادب كردن) است. ( ماده 1179)

*حد تنبیه چیست؟

تنبیه نباید به گونه‌ای باشد كه موجب صدمه و آسیب به جسم فرزند شود. در حقیقت، تنبیه برای تربیت است و قانونگذار تأكید می‌كند كه تنبیه باید در حد متعارف باشد، یعنی عرف جامعه نوع تنبیه را خشونت و آزار نداند.

* اگر فرزند در ضمن تنبیه آسیب ببیند، آیا پدر و مادر مسئولیت دارند؟

بله؛ اختیار و اجازه تنبیه والدین فقط در حدی است كه جنبه ادب كردن داشته باشد. اگر آسیب ناشی از تنبیه بدنی جدی باشد می‌تواند موجب سلب حضانت شده و پدر و مادر حق نگهداری فرزند خود را از دست بدهند؛ زیرا در چنین موردی تنبیه باعث شده « سلامت جسمانی و تربیت اخلاقی» فرزند به خطر افتد و شخص تنبیه كننده ( پدر یا مادر) صلاحیت خود را برای نگهداری و تربیت فرزند از دست می‌دهد.

به علاوه ، تنبیه بدنی فرزند موجب می شود پدر یا مادر مجبور به پرداخت دیه برای صدمه ای كه وارد شده بشوند.

تنبیه نباید به گونه‌ای باشد كه موجب صدمه و آسیب به جسم فرزند شود. در حقیقت، تنبیه برای تربیت است و قانونگذار تأكید می‌كند كه تنبیه باید در حد متعارف باشد، یعنی عرف جامعه نوع تنبیه را خشونت و آزار نداند

آیا تربیت همان حضانت است؟

خیر؛ حضانت مربوط به جسم كودك ( فرزند ) است و نگهداری، مواظبت، مراقبت، نظافت و تغذیه را شامل می‌شود، ولی تربیت مربوط به روان فرزند است و شامل آموزش آداب و رسوم اجتماعی ، مذهبی و فرهنگی و پرورش استعدادها است.

تكلیف تربیت فرزند چه زمانی ساقط می شود؟

در صورت جنون والدین

عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین

در صورت كافر شدن و تغییر مذهب والدین

فرآوری: هانیه اخباریه

بخش حقوق تبیان


منابع: خبرگزاری فارس

سایت تخصصی حقوق

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

در یک مرکز بهزیستی در زنجان سه کودک را داغ کرده‌اند، به قصد تنبیه، یعنی متنبه کردن، یعنی آگاه کردن. عشرت قلی‌پور، فعال حقوق کودک، می‌گوید: این مورد اولین بار نیست و مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود.

داغ کردن کودکان زیر تابلوی “بهزیستی”!

موضوع گفتگوی دویچه‌وله با عشرت قلی پور، فعال حقوق کودک و از مسئولان بنیاد “امیدمهر”، فرهنگ عمومی جامعه در قبال حقوق کودک و موانع قانونی مواجهه با کودک آزاری است.
مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر

دویچه وله: داغ کردن بچه‌ها در بهزیستی زنجان بازتاب گسترده‌ای یافته است. آیا این اولین مورد کودک آزاری در اینگونه موارد است یا چون عکس‌ها و خبرش در همه جا پخش شد، چنین بازتابی پیدا کرده؟
عشرت قلی‌پور: این اولین بار نیست و مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود. خبرهای زیادی از خشونت و بی‌توجهی مربیان در شیرخوارگاهها و مراکز نگهداری کودکان داریم. امیدواریم بهزیستی به تقاضای سازمان‌های غیردولتی توجه کند که خواستار نظارت بر مراکز نگهداری کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.

اطلاع دارید که در گزینش مربیان و خدمه مراکز بهزیستی چه معیارهایی در نظر گرفته می‌شوند؟
من اطلاع دقیقی از نحوه انتخاب و استخدام این مربیان ندارم اما مطمئن‌ام که باید حتما دوره‌های خاصی را دیده و تحصیلات حداقلی در رشته‌های کودکیاری داشته باشند.

در آغاز صحبت گفتید این اولین مورد آزار بچه‌ها نیست. از مواردی که شاهد بوده‌اید، برای ما می‌گویید؟
یادم هست وقتی خانه کودک شوش بودم گزارش دادند که یک نوجوان در مرکز نگهداری اراک با مربی درگیر شده و مربی او را به شدت کتک زده و تنبیه کرده است. درپیگیری‌ها، متوجه شدم پدر و مادر این پسر در یک نزاع خانوادگی و در اثر تیراندازی از بین رفته‌اند و اینها سه بچه هستند که در مرکز بهزیستی نگهداری می‌‌شوند. بعد گفتند که این بچه را پس از تنبیه بدنی شدید، به کانون اصلاح و تربیت فرستاده‌اند. مورد دیگر، چند دختردر معرض آسیب در مرکز بهزیستی بودند که بخاطر یک درگیری، آنها را به زندان اوین فرستاده بودند! باید توجه کرد که این دخترها به لحاظ روحی کاملا به‌هم ریخته هستند و ناآرامی‌های درونی دارند که ممکن است به شکستن شیشه یا وسایل خوابگاه در بهزیستی منجر شود. مجازات این کارها که زندان کردن نیست…

اساسا آزار کودک در ایران چگونه تعریف می‌شود؟ همین مورد داغ کردن بچه، در برخی خانواده‌ها یک تنبیه رایج تلقی می‌شود..
بله! کودک آزاری در ایران از نظر تئوری، جرم شناخته شده، اما پدر و مادر از اتهام کودک آزاری مستنثا هستند. موارد گزارش از کودک آزاری به غیر از پدر و مادر می‌تواند پیگیری قانونی داشته باشد اما عمده‌ی داغ کردن و کتک زدن با کابل و کمربند و کوبیدن سر بچه به دیوار، در خانواده و توسط پدر و مادر انجام می‌‌شوند. امیدواریم با نگاهی دوباره به مواد قانونی کودک آزاری، پدر و مادر هم شامل کسانی شوند که در صورت این اعمال، بتوان برایشان مجازات قانونی در نظر گرفت. از نگاه حقوقی، حتی یک نگاه غضبناک به کودک هم، آزار او تعریف می‌شود. اما متاسفانه توهین، تحقیر، توسری زدن و تنبیه شدید بدنی کودک، در ایران شایع است.

افکار عمومی نسبت به کودک آزاری چقدر حساس است؟
کودک آزاری هنوز عمل بدی در جامعه محسوب نمی‌شود. هر پدری حق دارد فرزندش را بزند و تنبیه کند. هر عمویی خود را پدر می‌داند. هر دایی‌ای خود را ولی بچه می‌داند. این اتفاق‌ها در خانواده‌های ایرانی می‌افتند. جامعه ما از نظر فرهنگی در مورد حقوق کودک، فقیر است. با خانواده‌ها که صحبت می‌کنیم می‌گویند چه کنیم؟ بچه حرف‌ شنوی ندارد و او را تنبیه می‌کنیم. در رسانه‌ها هم در این مورد کم می‌نویسند. در تلویزیون فیلم‌هایی نشان می‌دهند از خشونت با کودک، گروگان گرفتن کودک، توهین به بچه‌ها و این خودش الگوهای کودک آزاری را ترویج می‌کند. ما امیدواریم با فرهنگ‌سازی، مردم را حساس کنیم که به محض دیدن کودک آزاری، اطلاع بدهند. اورژانس بهزیستی، خط تلفن ویژه برای اطلاع رسانی در مورد آزار کودکان دارد. انجمن حمایت از حقوق کودک، تلفنی دارد به نام “صدای یارا”. اما نقص اصلی اینست که دست افراد از نظر قانونی بسته است. تنها خبرگرفتن که کافی نیست. باید قوانین اصلاح شوند که بتوان عاملان آزار کودکان را تحت پیگرد قرار داد.

مردم و شهود، به “صدای یارا” زیاد زنگ می‌زنند؟
بله! بسیار زیاد. ولی خبرها را وقتی ضمانت اجرایی و قانونی برای دنبال کردن‌شان نیست، تنها با تاسف و درد می‌شنویم.

عشرت قلی‌پور: این اولین بار نیست و مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود. خبرهای زیادی از خشونت و بی‌توجهی مربیان در شیرخوارگاهها و مراکز نگهداری کودکان داریم. امیدواریم بهزیستی به تقاضای سازمان‌های غیردولتی توجه کند که خواستار نظارت بر مراکز نگهداری کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر
مجازات کتک زدن فرزند توسط پدر
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *