مجازات پناهندگی در ایران

مجازات پناهندگی در ایران
مجازات پناهندگی در ایران

«هر انسانی محق به ترک هر کشوری، از جمله کشور خود، و بازگشت به کشور خویش است». این متن بند دو ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر است که به صراحت حق بازگشت به وطن را به رسمیت شناخته است، حقی که در قوانین داخلی جمهوری اسلامی هم به شکل دیگری مورد تاکید قرار گرفته، از جمله در اصل ۳۳ قانون اساسی که می‌گوید: «هیچ‌کس را نمی‌توان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل مورد علاقه‌اش بازداشت.»

در ماده سه قانون گذرنامه آمده است: «خروج از کشور بدون ارائه گذرنامه یا مدارک مسافرت مذکور در این قانون ممنوع است»، ولی در تبصره ماده پنج مجددا حق ورود به کشور -حتی بدون گذرنامه- به رسمیت شناخته می‌شود: « در مواردی که افرادی فاقد گذرنامه و یا مدارک مسافرت برای مراجعت به ایران باشند در صورتی که تابعیت ایرانی و یا ایرانی بودن آنان‌ محرز شود مأمورین مربوط می‌توانند اجازه ورود به ایران را بدهند.»

شیوه اثبات ایرانی بودن یا تابعیت ایرانی در آئین‌نامه اجرایی قانون گذرنامه آمده است. همچنین بنابه اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «تابعیت کشور ایران حق مسلم هر فرد ایرانی است و دولت نمی‌تواند از هیچ ایرانی سلب تابعیت کند؛ مگر به درخواست خود او یا در صورتی که به تابعیت کشور دیگری درآید.»

البته در چهار دهه گذشته، عملا نه وقتی که فرد به تابعیت کشور دیگری درآمده و نه حتی با درخواست خود افراد، تابعیت ایرانی آن‌ها لغو نشده است. به این ترتیب از منظر حقوق بشری و هم با توجه به قوانین داخلی ایران، دست کم روی کاغذ هیچ ایرانی‌ای را نمی‌توان از ورود به کشور منع کرد. این را حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق در دی ماه سال ۹۲ تائید کرد: «ما چیزی به‌عنوان ممنوع‌الورود در قانون کیفری نداریم.»

ممنوع‌الورودی تا امنیت
در همان مصاحبه که چند ماه پس از انتقال قوه مجریه از محافظه‌کاران افراطی به لایه‌های معتدل‌تر حکومت در ایران انجام شد، معاون وزارت خارجه مرزی برای حق ورود به کشور تعیین کرد و درواقع گروهی را از شمول این حق خارج کرد: «غیر از مواردی که تحت تعقیب قضایی‌ هستند و دارای پرونده قضایی هستند، بقیه همه آزادند که به سرزمین مادری رفت‌وآمد داشته باشند.» البته همچنان در مورد کسانی که پرونده قضایی دارند یا تحت تعقیب قضایی هستند، نمی‌توان ممنوعیتی برای ورود به کشور قائل شد. موضوع این است که آن‌ها معمولا بعد از ورود به کشور -بعضا بلافاصله و برخی چند هفته دیرتر- احضار، بازجویی، بازداشت و در برخی موارد محاکمه و مجازات می‌شوند.
این را قشقاوی هم در حرف‌هایش تائید می‌کند: «ما همواره حرف قانونی می‌زنیم، در این زمینه می‌گوییم هر هم‌وطنی که در داخل یا خارج تحت تعقیب قضایی و دارای پرونده قضایی است باید در نوبت رسیدگی باشد. در داخل یا خارج‌بودنش هیچ فرقی ندارد.»

مجازات پناهندگی در ایران

در تمام سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ و به‌خصوص بعد از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸، ایرانیان زیادی کشور را ترک کرده‌اند، بدون این که پرونده قضایی داشته باشند، یا دست کم بدانند که پرونده قضایی دارند. معاون وزیر خارجه در همان مصاحبه راه را به این دست افراد هم نشان می‌دهد: او به افرادی که نگرانی دادند توصیه کرد به وزات خارجه ایمیل بزنند تا وزارت خارجه از «نهادهای زیربط» استعلام کند. قشقاوی حتی گفت: «مواردی بوده که ما به درخواست‌کننده گفتیم، شما پرونده قضایی دارید، اگر به ایران بیایید دچار گرفتاری می‌شوید، اختیار با خودتان است که بیایید یا خیر.»
چند ماه بعد در اردی‌بهشت ۹۳ کاظم سجادی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور در مورد سرنوشت آن ایمیل‌ها به روزنامه شرق گفت وزارت خارجه «بیش از یکصد» ایمیل دریافت کرده که از ۴۰ نفر از آن‌‌ها مدارک‌شان را هم بعدا فرستاده‌‌اند، مدارکی که وزارت خارجه برای قوه قضاییه فرستاده، اما «تاکنون پاسخی از سوی این نهاد دریافت نکرده‌ایم. هر زمانی‌ که از سوی این قوه پاسخ دریافت کنیم، به‌سرعت به ایرانیانی که برای ما ایمیل فرستاده‌اند، اطلاع داده ‌می‌شود.»
استثنایی به نام پناهندگان
ازجمله ایرانیان خارج از کشوری که در ایران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌‌اند یا محکومیت قضایی دارند، پناهندگان ایرانی هستند. آمار دقیقی از تعداد آن‌‌ها در دست نیست. ولی به عنوان مثال: از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۲ (۱۳۶۳ تا ۱۳۹۱) ۱۲۶هزار ایرانی در آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌‌اند. یا بنا به آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تعداد پناهجویان ایرانی در ترکیه طی سال‌‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ پنج برابر رشد کرده است.
می‌‌توان حدس زد که پناهندگان و فرزندان آن‌‌ها بخش نسبتا بزرگی از ایرانیان خارج از کشور را تشکیل می‌‌دهند. نسبت آن‌‌ها با حق ورود به وطن چیست؟

فریدون دادخواه، دانشجوی حقوق بین‌‌الملل در پاریس، به حقوق ما می‌‌گوید: «برگشت به کشور با روح پناهندگی در تضاد است. پناهنده کسی است که در کشور خودش مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار گرفته است. روشن است که برگشت او به چنین کشوری منطقی نیست.»

اشاره این حقوق‌‌دان به کنوانسیون مربوط به حقوق پناهندگان، تصویب ۱۹۵۰ در ژنو است. دادخواه همچنین می‌‌گوید: «در مورد محکومیت یا تعقیب قضایی هم طبیعی است که کسی که به کشور برمی‌‌گردد محکومیت یا محاکمه‌‌اش ادامه پیدا کند.»
بدین ترتیب می‌توان گفت حتی روی کاغذ امکان بازگشت پناهجویان و پناهندگان به سرزمین‌شان پیش‌بینی نشده است. البته جز آن دسته که لزوما پرونده قضایی ندارند، اما به دلیل فعالیت‌ها، قومیت، مذهب، عقاید، گرایش جنسی و … نگران هستند که با آن‌ها برخورد قضایی بشوند. شاید راهی که معاون وزیر خارجه نشان داده، برای آن‌ها مناسب باشد.
آن‌ها که بازگشتند
از سال ۱۳۹۲ به بعد، یعنی از وقتی که محمود علوی، وزیر اطلاعات، اعلام کرد: «به کلیه کسانی که مرتکب خلافی نشدند و از کشور رفته‌اند، تضمین می‌‌دهیم که در صورت بازگشت هیچ مشکلی نداشته باشند»، تعدادی از ایرانیان خارج به وطن بازگشته‌اند، از جمله برخی فعالان سیاسی و مدنی. برای برخی پرونده‌سازی شد، برخی راهی زندان شدند، برخی بازجویی شدند و برخی ممنوع‌الخروج. تعدادی از آن‌ها پس از مدتی زندان مجددا از ایران خارج شدند و عده دیگری در کشور ماندند و فعال شدند. اما بیشتر کسانی که به ایران برگشتند، نه پناهنده یا پناهجو، بلکه کسانی بودند که با اقامت دانشجویی یا به دلایل دیگری از کشور خارج شده بودند.

از اندک پناهندگان بازگشته، می‌توان به کاظم برجسته، عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۸۸ اشاره کرده که در بهمن ۹۲ از برلین به تهران بازگشت و مستقیم از فرودگاه امام راهی زندان اوین شد تا حکم پنج سال زندان خود را بگذراند. برجسته بعد از حدود دوسال و نیم در خرداد ۱۳۹۵ مشمول عفو شد، حکمش کاهش یافت و از زندان آزاد شد.
افراد دیگری هم هستند که در طول دوران پناهجویی، قبل از این که درخواست پناهندگی‌شان پذیرفته شود، به کشور بازگشته‌اند، بیشتر آن‌ها پس از چند نوبت بازجویی یا بازداشت‌های کوتاه‌مدت آزاد شده‌اند.
پناهندگان سیاسی و شناخته‌شده اما گروه نسبتا کوچکی از پناهندگان ایرانی را تشکیل می‌دهند. بخش عمده‌ای از پناهجویان و پناهندگان ایرانی مشمول پناهندگی اجتماعی هستند، افرادی که به دلیل گرایش جنسی یا تغییر دین پناهندگی گرفته‌اند. در برخی کشورهای اروپایی در میان مهاجران و پناهندگان این شایعه رایج است که تعدادی از این پناهندگان به ایران رفت‌وآمد می‌کنند، موضوعی که نه قابل اثبات است و نه قابل رد. این افراد -اگر وجود داشته باشند- احتمالا به شکل مخفیانه به ایران سفر می‌کنند و اطلاعاتی در این مورد به کسی نمی‌دهند. آن‌چه روشن است، سفر به کشوری که پناهنده از آن گریخته، در قوانین بیشتر کشورهای پناهنده‌پذیر اروپا جرم‌انگاری شده است. در آلمان بسته به دلیل سفر و شرایط فرد پناهنده مجازات سفر به کشور مبدا می‌تواند تا لغو پناهندگی پیش برود. البته لغو پناهندگی به معنی لغو اقامت نیست و درواقع اقامت پناهنده به شکل دیگری از اقامت، بسته به شرایط او، تبدیل می‌شود. در هلند و فرانسه هم چنین مجازات‌های برای رفت‌وآمد پناهنده به کشور درنظر گرفته شده است.
بازگشت گسترده پناهجویان به ایران در سال ۲۰۱۵
در سال ۲۰۱۵، همزمان با آن‌چه رسانه‌های دست راستی «بحران پناهجویی در اروپا» خواندند، تعداد پناهجویانی که به اروپا آمدند، چندبرابر بیشتر شد، از جمله از ایران. در این سال حداقل پنج هزار و ۳۰۰ ایرانی در آلمان تقاضای پناهندگی کردند، حدود ۷۰ درصد بیش از سال ۲۰۱۴ (البته بنابه آمار پلیس بیش از ۱۸ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۵ به عنوان پناهجو وارد آلمان شدند). بخشی از این پناهجویان، به دلایل مختلف، از جمله تفاوت فاحش انتظاراتشان از وضعیت آلمان یا به این دلیل که تحمل شرایط نسبتا سخت کمپ‌های پناهجویی را نداشتند، به ایران بازگشتند. این افراد که یا غیرقانونی ایران را ترک کرده بودند و یا تا ترکیه قانونی و از آن به بعد غیرقانونی سفر کرده بودند، با مراجعه به کنسولگری‌های ایران، برگه سفر گرفتند و به ایران بازگردانده شدند. برخی از آن‌ها به دلیل خروج غیرقانونی از کشور، یکی-دو روز بازداشت شدند و به پرداخت جریمه نقدی (بین یک تا پنج میلیون تومان) محکوم شدند. برخی نیز مشمول عفو شدند. به‌طور کلی با کسانی که به دلایل غیرسیاسی و غیرعقیدتی می‌خواهند پناهنده شوند یا پناهنده شده‌اند، در صورت بازگشت به کشور برخورد چندانی صورت نمی‌گیرد.
بازگشت به کشور و حقوق بشر
حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه، در ادامه این که چیزی به نام ممنوع‌الورودی وجود ندارد، به روزنامه شرق می‌گوید: « اما اگر فرد مجرم [باشد] یا عمل مجرمانه‌ای انجام داده باشد، معلوم است که وقتی نهادهای ذیربط به او دسترسی پیدا کنند، مثل داخل کشور مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.»

فریدون دادخواه، حقوق‌دان ساکن پاریس معتقد است این مسئله طبیعی است و آن را به خودی خود نمی‌تواند نقض حقوق بشر دانست، اما مساله این است که «شیوه دادرسی و اتهام‌هایی که به فرد وارد می‌شود (اتهامات سیاسی) درواقع منافی حقوق بشر هستند.»
او همچنین در مورد افرادی که به‌خاطر فعالیت‌شان در خارج از کشور در ایران محاکمه و مجازات می‌شوند، معتقد است: «اگر عمل مجرمانه در خارج از کشور اعمال شده باشد، اما در داخل کشور واجد اثر باشد، دستگاه قضایی کشور صلاحیت دارد به آن رسیدگی کند.»

او در پایان می‌گوید: «به‌طور کلی در تمام جهان پذیرفته شده است که هیچ‌کس را نمی‌توان از ورود به کشوری که تابعیتش را دارد منع کرد، اما به‌وجود آوردن فضای خفقانی که عده زیادی مجبور به ترک وطن شوند و عده دیگری جرئت بازگشت نداشته باشند، نوعی نقض حقوق بشر است.»

 

Sehr geehrte/r Besucher/in,Ihre Anfrage war unzulässig. Bitte verwenden Sie den Zurück-Button Ihres Browsers, um auf den besuchten Webauftritt zurück zu gelangen. Sollten Sie Fragen zu dieser Meldung haben, nutzen Sie bitte die Kontaktmöglichkeiten des besuchten Webauftrittes (Kontaktformular bzw. Impressum) um mit dem Webseiteninhaber Kontakt aufzunehmen.
Teilen Sie dazu bitte folgende Informationen mit:

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

مجازات پناهندگی در ایران

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

آیا پناهندگی جرم است ؟ مجازات خروج غیر قانونی از ایران چیست؟ اگر پناهنده ای به ایران برگردد آیا مجازات می شود؟ در این ویدیو توضیح میدم که اگر شخصی که پناهنده شده به ایران برگردد آیا مجازات می شود یا نه؟ و اگر غیر قانونی از کشور خارج شده بوده ایا بابت این موضوع محاکمه می شود؟ به طور کلی مجازات خروج غیرقانونی از کشور رو توضیح میدم و این ویدیو خیلی میتونه بدرد کسانی بخوره که پناهنده شدن و الان میخوان به ایران برگردن و میخوان بدونن طبق قانون ایران چه سرنوشتی در انتظارشون هست. امیدورام تونسته باشم کمک کوچکی به این عزیزان کرده باشم. اگه سوالی داشتید زیر ویدیو کامنت بگذارید و اگه بلد باشم با کمال میل پاسخ خواهم داد. ضمنا یک مطلبی رو فراموش کردم در ویدیو توضیح بدم که اگر شخصی بخواهد قبل از بازگشت به ایران و در خارج ، این قضیه را حل کند میتواند با توجه به هماهنگی که بین قوه قضاییه و وزارت امور خارجه صورت گرفته ، با مراجعه به کنسولگری ایران در خارج از کشور برای حل این مسأله اقدام کند که وقتی به ایران باز میگردد در این خصوص دیگر مشکلی نداشته باشد. برای اطلاعات بیشتر میتونید لینک زیر رو ببینید. http://econsulate.mfa.ir/index.aspx?f…یک گروه در تلگرام راه انداختم که تجربه های زندگی در آلمان و پناهندگی رو به اشتراک بگذاریم ، خیلی خوشحال میشم اگر عضو گروه بشید : https://t.me/tajrobehalmanسایر ویدیوها : راه حلی برای سفر همسر پناهنده به ایران. فرصت طلایی سه ماهه برای زوجهای پناهنده https://www.youtube.com/watch?v=ddvB-…مجازات سفر به فلسطین ( اسراییل ) برای ایرانیان چیست؟ https://www.youtube.com/watch?v=BNj0B…یک راه عالی برای معافیت از سربازی https://www.youtube.com/watch?v=0Jja1…آیا ضبط صدای دیگران جرم است و آیا صدای ضبط شده در دادگاه به عنوان مدرک قابل قبول است ؟ https://www.youtube.com/watch?v=6FjUw…چگونه افغانها می توانند پاسپورت و شناسنامه ایرانی بگیرند؟ https://www.youtube.com/watch?v=VZ_6n…ده چیز ممنوع در ایران برای خانمها https://www.youtube.com/watch?v=PNzAe…#خروج_غیر_قانونی #پناهندگی #قانون_به_زبان_خودمونی

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Playlists werden geladen…

روند پناهندگی
فرزندان من چه حقّی دارند؟
چه کاری را می توانم در مواقع خشونت علیه من یا فرزندانم انجام دهم؟
در موقع جدایی با اجازه اقامت من چه اتفاقی می افتد؟
سلامتی و بیماری
هم جنس گرائی و تغییر جنسیّت
اشتغال به کار در آلمان
در کجا می توانم خانم های دیگر را ملاقات بکنم؟

 

اطّلاعات برای خانم های پناهنده

تصویر از پناهندگان در بحث فعلی عمدتا تحت استیلای مرد است. در صورتیکه یک سوم
،فراریان در آلمان را زنان تشکیل میدهند. زنان به علّت افزایش سطح تجربه در خشونت
تجاوزات جنسی، تراوما و جدایی از خانواده تحت تاثیر قرار گرفته اند. بسیاری از زنان به
دلیل آزار و اذیت جنسیّتی از یک کشور فرار می کنند. ولی متاسّفانه، تبعیض های متعدّد
و تجربه خشونت در مرز کشورها توقّف نمیکنند. در آلمان نیز، زنان در تحت خشونت و
تبعیض قرار گرفته اند. خیلی مهم هست که به عنوان یک زن با حقوق خود آشنا بشویم و
.بدانیم که از چه محلّی میتوانیم کمک بگیریم

مجازات پناهندگی در ایران

 حامی یک جامعه عادلانه و برای حفاظت از پناهندگان e.V. شورای پناهندگان نیدرزاکسِن
.میباشد

تمرکز فرار“ می خواهد به ویژه زنان پناهنده را „ IQ شورای پناهندگان نیدرزاکسِن با پروژه
در زندگی خود شان در آلمان حمایت نماید. درستیابی به صلاحیّت و دانش قسمت بارز یک
.زندگی مستقل و خود مختار را تشکیل میدهد

:ما در اختیار میگذاریم

دوره های آموزشی برای زنان پناهنده به جهت بازار کار در آلمان
،دوره های آزاد برای زنان با سابقه فرار (بعنوان مثال حقوق یک زن، مراحل پناهندگی
(حقوق کودکان، و غیره
دوره های آموزشی برای برسمیّت شناختن مدارک حرفه ای که در خارج از کشور تهیّه
شده اند
پشتیبانی از خود سازماندهیِ زنان پناهنده

 

مصاحبه مهم ترین بخش در روند پناهندگی است. اغلب خیلی دشوار هست که در مورد
دلایل فرار صحبت کنید. حتی اگر صحبت کردن راجع به آن دردناک و یا ناراحت کننده
باشد – مهم این است که شما به طور کامل همه دلایل را ذکر نمائید. شما می توانید
–درخواست کنید که اطلاعات تان به شخص ثالث – و حتی به کسی از خانواده تان هم
!گفته نشود

مفید خواهد (BAMF) قبل از مصاحبه و یا رسیدگی در اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی
بود که به مرکز مشاوره مراجعه نمائید. شما در مشاوره می توانید خود را برای مصاحبه
میتوانید شخصی به عنوان „امدادگر“ را به BAMF آماده کنید. برای دادرسی تان در مقابل
.همراه داشته باشید

شما حق این را دارید، شخصأ با دلایل شخصی خود درخواست پناهندگی نمائید – حتی اگر
شما با خانواده تان فرار کرده اید. در موقع رسیدگی مشترک به پناهندگی، شما به تنهایی
.استماع خواهید شد

شما می توانید یک زن به
عنوان دادرس و یک زن به
.عنوان مترجم درخواست کنید

تعقیب بخاطر جنسیّت میتواند دلیلی برای تصمیم گیری مثبت به درخواست پناهندگی شما
.باشد. همچنین، خشونت و زورگویی در خانواده می توانند دلایل پناهندگی باشند
یک حق برای کمک های ویژه به زنان باردار، برای تک والدها با فرزندان زیر 18
،سال، و برای کسانی که از شکنجه، تجاوز و یا سایر اشکال جدّی خشونت روانی
جسمی و جنسی رنج برده اند وجود دارد. همچنین نوجوانان زیر 18 سال (بدون
همراه)، افراد معلول و افراد مسن می توانند از پشتیبانی هدفمند برای خود استفاده
. نملیند
EU/20011/95   بخشنامه اتحادیّه اروپا
EU/2013/33و

به مرکز مشاوره در محل زیست تان مراجعه فرمائید. خدمات مرکز مشاوره را اینجا
:میتوان یافت
www.nds-fluerat.org/beratungsstellen

Erstinfos, 3. Auflage, Farsi 06/2015

 

Home

 

 


کودکان شما که سن شان متجاور
از یکسال هست پس از توزیع به
یک ناحیه ای حقّ جای نگهداری
را دارند و از سه سال به بالاتر حق
–جائی در مهد کودک. هر بچّه ای
اعم از دختر و یا پسر – پس ازسن
شش سالگی حق و وظیفه رفتن به
.مدرسه را دارد
بجهت مراقبت از کودکان و فعالیّت
های شان در اوقات فراغت امدادگر
وجود دارد. همینطور برای مادران
و یا پدران تک سرپرست، امدادگر
.وجود دارد

به مرکز مشاوره در محل زیست تان مراجعه فرمائید. خدمات مرکز مشاوره را در
:این سایت میتوان یافت
www.nds-fluerat.org/beratungsstellen
ویا با شبکه پدر و مادران مهاجر در نیدرزاکسِن تماس بگیرید
:(MEN)
www.men-nds.de و  videos 

Home

 

 

در حق هیچ شخصی، اعم از مرد، زن یا کودک، نباید خشونت انجام پذیرد، هیچ کسی را
.نمیتوان مجبور به داشتن رابطه جنسی.نمود
خشونت در محل اقامت، در رابطه زناشوئی، در خانواده و یا از طریق دوستان اکیدأ
.ممنوع است
.خشونت در محل کار و در ملاء عام ممنوع است
.ختنه کردن دختران و زنان )عناصر تناسلی( در آلمان بعنوان جرم مجازات میشود
.هیچ کسی اجازه ندارد زنی ، مردی و یا کودکی را به فحشا مجبور کند

 

 

 

 

:از این محل کمک میگیرید
کمک تلفنی برای زنان: 016 116 0/ 0800 (آزاد، بطور ناشناس، در بسیاری از
زبان ها) به کسی چیزی گفته نخواهد شد، شما مجبور نیستید اسم تان را بگوئید و
هیچ چیزی بدون رضایت شما اتفاق نخواهد افتاد. اشخاصی که دم تلفن هستند قادر به
.صحبت کردن به زبان های مختلف هستند
.خانه های مخصوص زنان هم بجهت حفاظت زنان وجود دارند

Beratung zu Häuslicher Gewalt in Flüchtlingsheimen von Kargah e.V. mit mehrsprachigen Flyern

Frauenhäuser zum Schutz für Frauen in Niedersachsen und Deutschland

Adressen von Autonomen Frauenhäuser

Schutz des Kindes vor Gewalt

.در آلمان شما مجبور نیستید ازروی اجبار ازدواج بکنید
.شما نباید با کسی ازدواج کنید اگر نمی خواهید
آیا شما نمی توانید انتخاب کنید با چه کسی و یا کی ازدواج بکنید؟
آیا شما می خواهید از زندگی زناشوئی خود فرار بکنید ولی نمی دانید چگونه؟

:اینجا بشما کمک میشود
خط تلفن بحرانی نیدرزاکسِن بر علیه ازدواج اجباری: 888 667 0/ 0800
رایگان، ناشناس)  آلمانی و ترکی، در صورت لزوم فارسی، عربی و کرمانچی)

مجازات پناهندگی در ایران

Home

 

 

 

اگر شما به عنوان یک پناهنده شناخته شده اید، بطور مستقل یعنی بطور جداگانه از
همسرتان اجازه اقامت گرفته اید. آیا شما جدا از هم و یا با هم زندگی می کنید برای
اجازه اقامت مهم نیست. حتی اعضای فامیل که بعنوان پناهنده شناخته شده اند، نیزاز
.طریق پناهندگی خانوادگی اغلب حق اقامت مستقل دریافت میکنند

 

اصولأ هر شریکِ زندگیِ نقل مکان داده پس از جدایی
اجازه اقامت مخصوص خودش رادریافت میکند، اگر
و در صورتی که زندگی زناشویی شان حداقل سه سال
.بطول انجامیده باشد

اگر جدائی قبل از سه سال صورت بگیرد، اجازه اقامت
مستقل را میتوان فقط با دلایل جدّی صادر کرد. چنین
دلایلی میتوانند مثلأ باشند: شما و فرزندان تان خشونت
خانگی تجربه کرده اید، و یا بعنوان زن مطلقه در
هنگام برگشت به وطن خود احتمالأ تحت تعقیب قرار
.خواهید گرفت

.قبلأ به مرکز مشاورتی در محل زیست خود مراجعه بفرمائید
:مراکز مشاورتی را در این سایت پیدا میکنید
www.nds-fluerat.org/beratungsstellen

Home

 

 

 

.(در مواقع اضطراری، شما همیشه حق رفتن به دکتر را دارید – حتی بدون مدرک (تجویز
شماره تلفن اضطراری: 112
شما برای بیماری های جسمی یا روانی حق درمان پزشکی را دارید. مددکاران اجتماعی
می توانند جهت پیدا کردن یک دکتر به شما کمک کند. خدمات اضافی باید درخواست
.بشوند

:بدون داشتن کاغذهای اجازه اقامت از این سایت میتوان کمک گرفت

یا از طب مالتِزر هانوفر برای Medinetz Hannover
،Malteser Migranten Medizin Hannover :مهاجرین: 1694530 / 0511

 

در مواقع ابتلا به تراوما شبکه نیدرزاکسِن میتواند برای پناهندگان آسیب دیده کمک

www.ntfn.de :نماید
0511/85644510

به عنوان یک زن باردار شما نیاز به حمایت خاص دارید. بجهت گزینش
مسکن مناسب و تأمین کافی کمک بخواهید. شما در دوران بارداری و پس
از آن حق مراقبت پزشکی خاصی را دارید. پس از تولد، شما حق این را
.دارید که یک قابله بشما کمک بکند
آیا شما باردار هستید و سئوال دارید؟ آیا شما مشکلی و یا اضطرابی ناشی
از حاملگی دارید؟

 

:“تلفن راهنمای دولت فدرال „باردار در نیاز
0800/4040020
(رایگان، ناشناس و بزبان های مختلف)

Home

 

 

 


.در آلمان اجازه این هست که شخصی با هم جنس خود رابطه جنسی داشته باشد
در روند پناهندگی بعلّت تحت تعقیب شدید قرار گرفتن بخاطرهمجنسگرایی بطور خاص
.در نظر گرفته میشود
آیا شما به دلیل تمایلات جنسی تبعیض میشوید؟
آیا شما نیاز به پشتیبانی مضاف بعنوان همجنسگرا و یا تراجنس دارید؟

:از این سایت میتوانید کمک بگیرید

Queer Refugees Niedersachsen | www.queer-refugees-niedersachsen.de

Queer Refugees Bundesweit (LSVD) | www.queer-refugees.de

Home

 

 

 

شرکت کردن در یک دوره زبان برای فراگرفتن آن بسیار مهم است. استیلا به زبان آلمانی
برای کار کردن، آموزش یا تحصیل مفید و ضروری است. دوره های زبان در نیدرزاکسِن
www.fluechtlinge.niedersachsen.de:را می توان در این سایت پیدا نمود

„وأثشما بجهت کار کردن در طول روند پناهندگی و در موقع داشتن اجازه اقامت „تحمّل
نیاز به مجوّز از طریق اداره خارجی ها دارید. شما مجاز هستید بدون اجازه شوهر تان کار
.بکنید. زن ها مثل مرد ها میتوانند حساب بانکی جداگانه داشته باشد

آیا حرفه ای را در خارج از کشور یاد گرفته اید؟
شما می توانید گواهینامه پایانی حرفه ای تان را که
در خارج از کشور گرفته اید، بگذارید که در آلمان
ارزیابی بشود. آیا شما در کشورتان تحصیل کرده
اید؟ آیا شما می خواهید تحصیل کنید، و یا اجبارأ
تحصیلات تان را قطع کرده اید؟ راه هایی برای
:تحصیل در آلمان وجود دارد. اطلاعات
www.migrationsportal.de/studieren-in-niedersachsen  ورد
. www.migrationsportal.de/arbeiten-in-niedersachsen

شما می توانید در آلمان کار بکنید حتی اگر حرفه
ای را هم نیاموخته باشید. مراکز مشاوره ای می
توانند به شما بجهت پیدا کردن کار یا دوره های
آموزشی کمک کنند. اگر شما مدرک دبیرستانی
دیپلم) نداشته باشید، می توانید برای گواهینامه)
پایان دوره متوسطه (دیپلم) به یک مدرسه یا یک
.دوره تحصیلی مراجعه کنید

Beratungsstellen zur Anerkennung ausländischer Berufabschlüsse

اگر کار می کنید، شما حق دریافت دستمزد و حق حفاظت در محل کار را دارید – حتی بدون
www.faire-mobilitaet.de:قرارداد کار کتبی

به مرکز مشاوره در محل زیست خود مراجعه نمائید. مرکز مشاوره را در این سایت

www.nds-fluerat.org/beratungsstellen: پیدا میکنید

 

Home

 

 

در آلمان مکان هائی فقط مختص به زنان وجود دارد. دوره های آموزشی و یا ورزشی به ویژه
برای زنان وجود دارد. شما در اینجا می توانید با خانم های دیگر ملاقات نموده و با آنها صحبت
.کنید. در محل زیست خود سراغ کافه مخصوص زنان یا محل تجمع محلّه تان را بگیرید

Hannover:
Frauenberatung SUANA (Kargah e.V.)

Flüchtlingsprojekt SINA

Göttingen:
Das Frauenprojekt Kore

Das Weststadtzentrum

Osnabrück
Exil – Osnabrücker Zentrum für Flüchtlinge e.V.

Osterholz-Scharmbeck:
Haus der Kulturen

Wolfenbüttel:
Salawo (AWO Wolfenbüttel)

 

همچنین گروه های زنان پناهنده برای پناهندگان وجود دارد. آنها برای بهبود زندگی زنان
:مهاجر در اینجا و در کشورهای دیگر سعی میکنند، به عنوان مثال
woman in exile
international women‘s space Berlin

 

Home

 

 

 

Flyer | Infohefte vom Flüchtlingsrat Niedersachsen e.V. | IQ Projekt „Fokus Flucht“

Kenne deine Rechte! – Informationen für weibliche Geflüchtete | Niedersachsen

Das kleine Infoheft richtet sich an geflüchtete Frauen in Niedersachsen. Es gibt erste Informationen über die Rechte als Frau in Deutschland zum Thema Asyl, Familie, Bildung, Arbeit, Gewalt und Austausch. Es wird thematisch auf Beratungsstellen und Hilfe-Telefone in Niedersachsen verwiesen. Die Broschüre ist in den Sprachen Arabisch, Farsi, Englisch, Französisch und Russisch erhältlich.

Kostenlos bestellbar unter:
Vivien Hellwig
Flüchtlingsrat Niedersachsen e.V.
Röpkestraße 12; 30173 Hannover
Tel.: +49 (0)511/98 24 60 30 | Durchwahl: +49 (0)511/85 03 34 90
E-Mail: vh[at]nds-fluerat.org

 

Kenne deine Rechte! – Informationen für weibliche Geflüchtete |Bundesweit – nur als pdf

Das kleine Infoheft richtet sich an geflüchtete Frauen. Es gibt erste Informationen über die Rechte als Frau in Deutschland zum Thema Asyl, Familie, Bildung, Arbeit, Gewalt und Austausch. Es wird thematisch auf Beratungsstellen und Hilfe-Telefone verwiesen. Kontaktadressen für die jeweiligen Bundesländer/Regionen können in freie Felder eingetragen werden. Das Infoheft ist in den Sprachen Deutsch, Arabisch, Farsi, Englisch, Französisch und Russisch erhältlich.

16 Seiten, A5, deutsch | Das Heft als pdf (4,7 MB)

Für einen Nachdruck der bundesweiten Broschüre wenden Sie sich bitte an:
Vivien Hellwig
Flüchtlingsrat Niedersachsen e.V.
Röpkestraße 12; 30173 Hannover
Tel.: +49 (0)511/98 24 60 30 | Durchwahl: +49 (0)511/85 03 34 90
E-Mail: vh[at]nds-fluerat.org

 

Handreichungen
Haben Sie Handreichungen/Informationsmaterial für geflüchtete Frauen und möchten, dass es auf der Internetseite verlinkt wird?
Schreiben Sie bitte eine E-Mail mit den relevanten Informationen und Ihrer Internetseite oder Telefonnummer an: vh[at]nds-fluerat.org

Handreichungen Unterstützung von LSBTTI Flüchtlinge vom LSVD

 

 

 

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, UNICEF: Mindeststandards zum Schutz von Kindern, Jugendlichen und Frauen in Flüchtlingsunterkünften.

Stadt Oldenburg (Hrsg.):Gewaltschutzkonzept für Flüchtlingsunterkünfte in der Stadt Oldenburg (2016).

 

Susanne Worbs und Tatjana Barauline; Bundesamt für Migration und Flüchtlinge, Hrsg. (2017): BAMF Kurzanalyse (01/2017): Geflüchtete Frauen in Deutschland: Sprache, Bildung und Arbeitsmarkt.

Prof. Dr. Herbert Brücker u.a., Hrsg. (2016): BAMF Kurzanalyse (05/2016): IAB-BAMF-SOEP-Befragung von Geflüchteten – Flucht, Ankunft in Deutschland und erste Schritte der Integration.

PD Dr. Meryam Schouler-Ocak, Dr. Christine Kurmeyer, u.a.: (2017): Abschlussbericht – Study on Female Refugees, Repräsentative Untersuchung von geflüchteten Frauen in unterschiedlichen Bundesländern in Deutschland.

Bücher

Zülfukar Çetin | Savaş Taş (Hg.):
Gespräche über Rassismus – Perspektiven und Widerstände
ISBN 978-3-9817227-1-0
März 2015

 

 

Denise Bergold-Caldwell (Herausgeber), Laura Digoh (Herausgeber), Hadija Haruna-Oelker (Herausgeber), Christelle Nkwendja-Ngnoubamdjum (Herausgeber), Camilla Ridha (Herausgeber), Eleonore Wiedenroth-Coulibaly (Herausgeber)
Spiegelblicke
Perspektiven Schwarzer Bewegung in Deutschland
ISBN 9783944666235
Berlin 2016

 

Peggy Piesche (Hg.)
Euer Schweigen schützt Euch nicht: Audre Lorde und die Schwarze Frauenbewegung in Deutschland
ISBN 3936937958, 9783936937954
Berlin 2012

 

 

 

Grada Kilomba
Plantation Memories
Episodes of Everyday Racism – Kurzgeschichten in englischer Sprache
ISBN 978-3-89771-485-4
Oktober 2016

 

 

Fatima El-Tayeb
Anders Europäisch
Rassismus, Identität und Widerstand im vereinten Europa
ISBN 978-3-89771-583-7
September 2015

 

Katharina Oguntoye, May Ayim, Dagmar Schultz (Hg.)
Farbe bekennen. Afro-deutsche Frauen auf den Spuren ihrer Geschichte
ISBN-10: 3922166210
Dezember 1995

 

 

 

Hansjörg Dilger and Kristina Dohrn (eds.) in Collaboration with International Women Space
Living in Refugee Camps in Berlin: Women’s Perspectives and Experiences
ISBN 978-3-89998-242-8

Berlin 2016

 

International Women Space (IWS)
In our own words. Refugee Women in Germany tell their stories.
In unseren eigenen Worten. Geflüchtete Frauen in Deutschland erzählen von ihren Erfahrungen.
https://iwspace.wordpress.com/in-our-own-words/; Berlin 2015

 

 

 

 

nach oben

 

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

مجازات پناهندگی در ایران

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

به گزارش رسانه‌های استرالیایی، یک دادگاه تجدید نظر در این کشور تصمیم اداره مهاجرت برای لغو ویزای شش پناهنده ایرانی را نقض کرده است.

بنابر گزارش روزنامه هرالد سان ملبورن، این افراد که با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان خود را به استرالیا رسانده بودند، در فرم‌های مربوط به تقاضای پناهندگی عنوان کرده بودند که “جانشان در ایران در خطر است” اما بلافاصله پس از دریافت ویزای پناهندگی با گذرنامه ایرانی به کشورشان سفر کردند.

اداره مهاجرت به دلیل سفر این افراد به ایران با وجود ادعاهای قبلی‌شان ویزای آنها را لغو کرد اما دادگاه حکم داد که آنها می‌توانند در استرالیا بمانند.

اسامی این افراد “به دلایل حقوقی” اعلام نشده است.

اداره مهاجرت استرالیا با پی بردن به “سفرهای مکرر” این افراد، ویزای پناهندگی آنها را لغو کرد اما حالا با حکم دادگاه این افراد می‌توانند به زندگی خود در استرالیا ادامه دهند.

بر اساس گزارش هرالد سان، یکی از این افراد پس از دریافت پناهندگی سه بار به ایران سفر کرد که “یکی از این سفرها به منظور ازدواج با همسر ایرانی” بوده است.

یک زن و شوهر ایرانی هم که به کشورشان سفر کرده بودند پیش از دریافت مدارک اقامتی در استرالیا گفته بودند در صورت برگشت به کشورشان ممکن است اعدام شوند.

این شهروندان ایرانی بین سال‌ها ی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی خود را به استرالیا رسانده بودند.

پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا گفته است اقدامات بعدی برای مقابله با رای دادگاه را مد نظر قرار خواهد داد.

در سال گذشته میلادی، دادگاه اداری تجدید نظر در مورد حدود ۴۴۰۰ پرونده مهاجرتی با تصمیم اداره مهاجرت استرالیا مخالفت کرد و علیه آن رای داد.

بیشتر پناهجویان ایرانی که مقصدشان استرالیاست با پرداخت پول به قاچاقچیان انسان و از طریق مسیرهای “بسیار خطرناک” آبی خود را به این کشور می‌ر‌سانند هر چند دریافت پناهندگی در این کشور بسیار سخت است.

از حدود ۵ سال پیش (۲۰۱۲) در قوانین مهاجرتی کانادا تغییراتی داده شد که به دولت فدرال این کشور اختیارات جدیدی داده است.

طبق قوانین جدید، در مورد پناهندگانی که پس از نهایی شدن وضعیت اقامتی خود به‌‌ همان کشوری بروند که ادعا کرده بودند در آن امنیت ندارند، دولت کانادا به طور بالقوه می‌تواند اقامت یا ویزای پناهندگی آنان را لغو کند.

در صورت محرز شدن رفت و آمد این دسته از افراد به کشورشان، ممکن است اقامت دائم یا پناهندگی آنان از دست برود.

به گفته اداره مهاجرت کانادا تعداد افرادی که اقامت و ویزای خود را از دست داده‌اند بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی ۵ برابر شده است.

حدود دو سال پیش روزنامه تورنتو استار گزارش داده بود که دولت کانادا از زمان تغییر قوانین مهاجرتی بررسی پرونده‌ پناهنده‌هایی را شروع کرده که شرایطشان عوض شده و به سرزمین مادری خود سفر کرده‌اند.

این در حالی است که دولت کانادا گفته است امسال قصد دارد حدود ۳۰۰ هزار مهاجر جدید بذیرد.

طبق برنامه دولت این کشور، قرار است تعداد “پناهجویان” امسال با ۱۶ هزار نفر کاهش نسبت به سال پیش (۲۰۱۶) به حدود ۴۰ هزار نفر برسد.

مجازات پناهندگی در ایران
مجازات پناهندگی در ایران
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *