مجازات پخش عکس خصوصی

مجازات پخش عکس خصوصی
مجازات پخش عکس خصوصی

جرم انتشار فیلم و تصاویر خصوصی دیگران

از سری مقالات حقوقی پلتفرم آموزش آنلاین برنژ ،با موضوع مجازات جرم انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی دیگران در این نوشتار در خدمتتان خواهیم بود در این مقاله سعی داریم ببینیم که آیا قانونگذار این گونه اعمال را در قالب جرم قرار داده و برای آن مجازات تعیین نموده یا خیر؟ و چه اقداماتی باید پس از رخ داد چنین اتفاقی انجام شود؟

امروزه یکی از مشکلات اساسی که با پیشرفت تکنولوژی گریبان گیر جوامع بشری علی الخصوص جوامع اسلامی به دلیل زیر سوال بردن شئون اسلامی و اعتقادات اشخاص این جوامع شده . انتشار تصاویر خصوصی و فیلم های خانواده ها یا دختر خانم هایی است که به هر نحوی ( اعم از دوستی یا نامزدی و یا … )در اختیار دیگران قرار گرفته است . و در پی این اتفاق با تهدید طرف مقابل مواجه گشته اند به طوری که اگر فلان عمل حرام را با من انجام ندهی و یا فلان مقدار پول را در حسابم واریز نکنی ، عکس یا فیلمتان را پخش خواهیم نمود در چنین مواردی قبل از آنکه سردرگم شوید و تنش و استرش ناشی از احتمال انتشار عکس یا فیلم خصوصیتان را وارد زندگیتان نمایید با همسر و خانواده خود مشورت نموده و آنها را در جریان امر قرار دهید .

این جرم به دو صورت در قانون در نظر گرفته شده است :

اول موردی است که کسی اقدام به تغییر یا تحریف و انتشار عکس و فیلم دیگران کند 

مجازات پخش عکس خصوصی

در این زمینه ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه ای مقرر داشته که : « هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

دوم موردی است که کسی فیلم ، عکس یا صدای دیگری را بدون رضایت او منتشر کند 

در این زمینه ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه ای چنینی مقرر می دارد :  « هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ) ریال تا چهل میلیون (۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. »

اگر تهدیدکننده تصاویر را منتشر کند

و یا با ساختن پیج های جعلی و کامنتها و … آبروی طرف مقابل را لکه دار نماید

زیان دیده از این جرم میتواند با شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای و از طریق پلیس فتا پیگیر جریان و پرونده باشد که مجازات وی حسب مورد با توجه به به مواد ۱۶ و ۱۷ قانون جرائم رایانه ای میتواند حبس یا جزای نقدی باشد.

فضای مجازی به حدی مخدوش شده که هنجارشکنان به راحتی با تصاویر دیگران صفحات شخصی می‌سازند و خود را به جای فرد مورد نظر به جامعه معرفی می‌کنند و این مساله هزینه‌های فردی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد، تا جایی که انگار در این روزها حقوق شهروندان در فضای مجازی گم شده است .

در این میان جوانان بیشترین کاربران اینترنت در کشور ایران  را شامل می‌شوند به طوری‌ که ۲۹ میلیون نفر از کاربران این فضا را جوانان شامل می‌‌شوند، از این رو تامین امنیت در این فضا به عنوان یک عامل مهم همواره در دستور کار پلیس قرار دارد و البته دستگاه‌‌های دیگر نیز در این زمینه مسئولیت دارند

لازم به ذکر است  قدرت کشف پلیس فتا که در کشورمان مسئول کنترل امنیت فضای مجازی در کنار سایر دستگاه ها می باشد بسیار بالاتر از اکثر کشورهای دنیا بر طبق آمار کشف جرائم می باشد .

بنابراین از آنجا که گوشی‌‌های تلفن همراه وسیله مناسبی برای تهیه فیلم و عکس‌های خانوادگی و خصوصی و همچنین محل امنی برای نگهداری آنها نیست، به شهروندان توصیه می‌‌شود تا حد امکان از ذخیره کردن این نوع تصاویر در گوشی‌های تلفن‌ همراه یا رایانه شخصی خودداری کنند .

عزیزم مطالبت خیلی عااالیه۔واااقعااا استفاده کردم از مقاله هاتون

سلام خیلی ممنون از حوصله ای که به خرج دادین نظراتتون راهگشای مشکلاتمان خواهد بود

جامع و کامل بود مرسی .

سلام ممنونم از حسن توجهتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

در این مقاله وکیل جنایی به برسی پخش غیر قانونی تصاویر و عکسهای افراد در فضای مجازی می پردازد.

در بعضی از مواقع پیش می آید که سارقان گوشی های همراه بعد از دزدیدن گوشی اقدام به تهدید و انتشار تصاویر شخصی افراد می کنند.

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران در این مواقع قانون ساکت نمی ماند و چنین افرادی را مجرم شناخته و طبق مصوبات جرایم رایانه ایی به مجازات می رسد.

طبق ماده 16 قانون اساسی اگر افراد به وسیله سیستم های رایانه ایی و فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویر و فیلم های شخصی افراد بکنند. یا اینکه اقدام به تحریف فیلم ها و تصاویر و بعد انتشار آنها بکنند. اگر این تصاویر پخش شده به نحوی باشد که باعث آبرو ریزی افراد شود. به حبث از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 ملیون تومان یا هر دو مجازات می شود.

آدرس: اشرفی اصفهانی شمال، بالاتر از نیایش، جنب داروخانه دکتر حاجی میرزایی، نبش کوچه دربندی 2،پلاک491، طبقه 2

مجازات پخش عکس خصوصی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به گروه وکلای حامیان عدالت تعلق دارد.

مجازات پخش عکس خصوصی
مجازات پخش عکس خصوصی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *