مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

خواص دارویی و گیاهی

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید
مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید


به عنوان مثل تصور کنید که اگر بعد از هر مزاحمت تلفنی، قربانیان این جرم موضوع را پیگیری کنند در این صورت تعداد مزاحمت‌ تلفنی تا چه اندازه کمتر خواهد شداما معمولا مردم از کنار این جرم می‌گذرند و به دنبال آن مرتکب این جرم نیز وقتی با واکنشی مواجه نمی‌شود به ارتکاب آن ادامه می‌دهد. در ادامه با بررسی یک پرونده مشاهده خواهیم کرد که رسیدگی به شکایت مزاحمت تلفنی چه مسیری را طی می‌کند.

در پرونده کیفری حاضر، خانم زهرا… به عنوان شاکی دعوا، شکواییه‌ای را علیه آقای حمیدرضا… تنظیم می‌کند. موضوع شکایت وی عبارت است از جرم مزاحمت تلفنی. شاکی پرونده در شکایت‌نامه خود چنین اظهار کرده است: «آقای حمیدرضا… از ساعت ۱۲ شب به بعد و در فواصل زمانی کوتاه مرتبا و به طور متمادی از طریق تلفن ثابت با منزل اینجانب تماس می‌گیرد و به این طریق مزاحمت‌هایی را برای اینجانب و همچنین خانواده‌ام ایجاد کرده است. به این ترتیب از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی به این موضوع و تعقیب و به مجازات رساندن متهم دعوا را دارم». شکواییه خانم زهرا… به همراه سایر اوراق مربوط به پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب صالح تقدیم می‌شود. دادسرای عمومی و انقلاب نیز دستور ارجاع پرونده به کلانتری محل را در برای انجام تحقیقات مقدماتی می‌دهد. به این ترتیب خانم زهرا… به عنوان شاکی پرونده، با دریافت مجدد پرونده، آن را به کلانتری محل وقوع جرم می‌برد. پرونده مذکور پس از ثبت در این نهاد انتظامی، تکمیل می‌شود. در کلانتری فوق اظهارات مجدد خانم زهرا… در پرونده قید می‌شود. سپس پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب مذکور بازگردانده می‌شود. پس از این اقدام، پرونده به شعبه سوم دادیاری فرستاده می‌شود. در ادامه پرونده از طریق دفتر شعبه دادیاری به دادیار قضایی داده می‌شود. وی نیز با ملاحظه محتویات پرونده فعلی، قرار تحقیق و معاینه محلی صادر می‌کند. همچنین دادیار پرونده دستور تحقیق و پیگیری در خصوص وضعیت روحی، روانی، شغلی و اجتماعی مشتکی‌عنه، یعنی آقای حمیدرضا… به طور نامحسوس می‌دهد. پس از تکمیل پرونده و انجام دستورهای مقام قضایی، پرونده فوق به کلانتری محل ارسال می‌شود و بر اساس اخطاریه‌ای طرفین دعوای کیفری کنونی به کلانتری مذکور احضار می‌شوند. با حضور متهم دعوا، وی منکر واقعه پیش‌آمده می‌شود. سپس پرونده اخیر به دادیاری سوم دادسرای عمومی و انقلاب تهران بازگردانده می‌شود. دادیار محترم پرونده نیز شاکی دعوا را احضار می‌کند.

در خصوص شکایت خانم زهرا… به طرفیت آقای حمیدرضا… در خصوص مزاحمت تلفنی با عنایت به شکایت شاکی مبنی بر مزاحمت‌های شبانه‌روز مشتکی‌عنه برای وی و خانواده‌اش و گزارش مرجع انتظامی و دفاعیات بلاوجه متهم به استناد ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به چهار ماه حبس محکوم می‌شود. رای صادره حضوری و ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

وی با حضور در جلسه رسیدگی در دادیاری مذکور، اظهار می‌کند که شش ماه قبل نیز با مراجعه به اداره مخابرات و تکمیل فرم و شناسایی و اعلام شماره آقای حمید رضا… از طریق این اداره نیز پیگیر ماجرا شده است که حتی سه بار به متهم دعوا نیز به دلیل این موضوع اخطار شده بود و مدت ۲ ماه نیز خط تلفن وی قطع بوده است. در نهایت طرفین دعوا با گواهان و شهود در شعبه سوم دادیاری حاضر می‌شوند و در نتیجه مقرر می‌شود که مشتکی‌عنه، آقای حمید رضا… دیگر مرتکب عمل مزاحمت نشود. گفتنی است، شهود پرونده در این مرجع قضایی اعلام می‌کنند که حدود ۲ سال پیش طرفین با یکدیگر به مدت سه ماه نامزد بودند که بعدا به علت پی بردن به اعتیاد مشتکی‌عنه توسط شاکی دعوا، نامزدی آنها نیز به هم خورده است. در نهایت دادیار پرونده به مشتکی‌عنه، یعنی آقای حمید رضا… دستور داد که از این عمل زشت دست بردارد تا پرونده وی هر چه زودتر در مرجع قضایی بسته شود اما در جلسه رسیدگی بعدی تعیینی توسط دادیار محترم پرونده، شاکی دعوا مجددا عنوان کرد که اکنون هم مشتکی‌عنه دعوای کیفری در ساعات شبانه‌روز و این بار از طریق تلفن عمومی باعث ایجاد مزاحمت برای من و خانواده‌ام می‌شود و حتی عمل مزاحمت تلفنی وی نیز تشدید شده است که این موضوع باعث آزار و رنجش خاطر وی شده است. وی در ادامه در جلسه فوق اظهار می‌کند که با توجه به اینکه متهم به جرم، فردی ضعیف‌النفس است و به این دلیل به موادمخدر پناه برده است، تقاضای تعقیب و مجازات وی را دارم. در ضمن با توجه به تحقیقات مقدماتی کلانتری محل وقوع جرم پیرامون وضع اجتماعی و شغلی متهم محرز شده است که مشتکی‌عنه پرونده، فردی بیکار است و باعث آزار و اذیت همسایگان شاکی نیز شده است.

در نهایت دادیار پرونده قرار کفالت به مبلغ ۱۰ میلیون ریال نسبت به متهم دعوا صادر می‌کند. در ادامه یکی از نردیکان متهم دعوا با حضور در شعبه محترم دادیاری با سپردن سند ماشین پیکان خود، برگه قبولی کفالت را تکمیل و نهایتا دادیار محترم شعبه قرار قبولی کفالت را تا زمان صدور حکم و اجرای آن صادر می‌کند که با توجه به عدم اعتراض متهم دعوا، پرونده روال خود را طی می‌کند. مجددا شاکی دعوا با حضور در دادیاری محترم بیان می‌کند که مشتکی‌عنه پرونده هنوز هم به مزاحمت و آزار وی و خانواده‌اش ادامه داده و حتی چند بار با الفاظ رکیک و با تغییر صدای خود شاکی دعوا را تهدید کرده است همچنین شاکی با قرار گذاشتن در یکی از پارک‌های تهران و با وجود چند شاهد، حضور متهم را گواهی کرده است، اما متهم دعوا اظهارات شاکی را رد کرده و بیان می‌کند تنها از محل موردنظر در حال تردد بوده است و پس از آن شاکی به وی نزدیک شده و با او صحبت کرده است. در هر حال مقام قضایی پرونده، قرار مجرمیت علیه متهم دعوا صادر می‌کند. در نتیجه پرونده مزبور همراه با قرار مجرمیت صادره نزد دادیار اظهارنظر ارسال می‌شود تا وی درباره صحت و سقم قرار صادره نظر دهد.

در نهایت این مقام قضایی با ملاحظه محتویات پرونده با قرار مجرمیت صادره توسط دادیار پرونده موافقت می‌کند. در نیجه با صدور کیفرخواست علیه متهم، پرونده اخیر به مجتمع قضایی صالح ارسال می‌شود.

در ادامه دادگاه نیز وقت رسیدگی تعیین و در همان جلسه رسیدگی به شرح زیر مبادرت به صدور رای می‌کند:

در خصوص شکایت خانم زهرا… به طرفیت آقای حمیدرضا… در خصوص مزاحمت تلفنی با عنایت به شکایت شاکی مبنی بر مزاحمت‌های شبانه‌روز مشتکی‌عنه برای وی و خانواده‌اش و گزارش مرجع انتظامی و دفاعیات بلاوجه متهم به استناد ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی به چهار ماه حبس محکوم می‌شود. رای صادره حضوری و ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

در خصوص نکات این پرونده و رای صادره باید اذعان داشت که اولا ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ (بخش تعزیرات) که کماکان به قوت خود باقی است، مقرر می‌کند: «هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».

«هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد»

همچنین ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابراتی ایران مصوب سال ۱۳۶۶ درباره مزاحمت تلفنی بیان می‌کند: «هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.

برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت مخابرات ارتباط تلفنی وی را به طور دایم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد».

در پرونده فوق مزاحمت تلفنی علاوه بر ا‌که متهم به مدت چند ماه نیز تلفنش قطع شده و پس از تقاضای وی و پرداخت هزینه‌های مربوط مجددا وصل شده، اما این موضوع نیز باعث پشیمانی وی نشده است و به کرات به مزاحمت‌های خود ادامه داده است که این امر منجر به تحمل چهار ماه حبس شده است.


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)



مزاحمت تلفنی عبارت از یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد؛ مگر اینکه مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است.

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه فردی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.
مانند اینکه در نیمه‌های شب با به صدا در آوردن زنگ تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده و آرامش او را بر هم بزند.

مزاحمت‌های تلفنی به صور گوناگون صورت می‌گیرد:

بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.
این ماده قانونی، مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است؛ علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال ۱۳۶۶ نیز موید این مطلب است که می‌گوید: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.
برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

برای تحقق این جرم، رفتار فیزیکی خارجی مرتکب در ایجاد ارتباط لزوماً باید به صورت رفتار غیرمتعارف بوده و انجام آن باعث ناراحتی و سلب آسایش شنونده یا گیرنده پیام شود. بنابراین ترک فعل نمی‌تواند تشکیل‌دهنده عنصر مادی این جرم باشد.
یعنی هر کس با علم و اطلاع از قصد دیگری مبنی بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث، اقدامی در جلوگیری از این کار به عمل نیاورد، ترک فعل او باعث تحقق عنصر مادی نمی‌شود.
هرگاه ایجاد مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگری مانند تهدید به قتل و اخاذی باشد، عمل مرتکب واجد عناوین متعدد ایجاد مزاحمت تلفنی (موضوع ماده ۶۴۱) و نیز مشمول حکم ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی خواهد بود. بر اساس ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان ازدو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
گفتنی است؛ جرم مزاحمت تلفنی جرم مطلق به شمار می‌آیدو مقید به نتیجه خاص نیست، بنابراین وجود سوء نیت‌خاص لازم نیست بلکه مرتکب باید دارای سوء نیت عام باشد.

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.
برای این اقدام، کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده است، مراجعه کنید. داشتن نامه‌ای از مخابرات نیز می‌تواند باعث سرعت در کار شود.
در این مرحله می‌توانید روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می‌کنید. عنوان مجرمانه این شکایت نیز چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن.»
همچنین در صورتی که توهین شدیدی صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را نیز مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد که در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: «نامشخص»
بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات در خصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند.
ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.
این نامه‌ها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است و حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی و این مساله را مشخص کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟
پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق می‌کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شود.
از آنجایی که کیفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا ۶ ماه خواهد بود (ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی)، به نظر می‌رسد در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد؛ به این دلیل که این جرم از جرایم عمومی است و قانون مجازات اسلامی این جرم را در شمار جرایم قابل گذشت احصا نکرده است.
در مرحله بازپرسی، اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.
در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.
یکی از شیوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط ‌شده است. صدای ضبط‌ شده در رسیدگی به یک پرونده جزو امارات محسوب می‌شود و گاهی دادیاران، بازپرس‌ها یا قضات این مساله را نمی‌پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده، ساختگی باشد.

اگر در اثر ارتکاب عمل مزاحم، شخص متحمل ضرر و زیان مادی شود، در این صورت مطابق قوانین جاری کشور، شاکی می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه‌های حقوقی به همراه دلایل اقدام کند. هرگاه دادگاه، متهم را مجرم بداند، مکلف است ضمن صدور حکم جزایی نسبت به مطالعه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند و هرگاه نیاز بیشتر به تحقیق درباره ورود خسارت مدعی خصوصی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حکم اقدام کند. به عقیده برخی حقوقدانان، افرادی که از نیمه شب به بعد، از طریق تلفن آسایش دیگران را سلب کنند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی شود، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا یا با سوء نیت به وسیله تلفن، خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مجازات خواهد شد. لازم به ذکر است که مزاحمت‌ها، به مشکلاتی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کنند، محدود نمی‌شود، بلکه آتش‌نشانی، موسسات تاکسی تلفنی، غذاخوری‌هایی که مشترکان تلفنی دارند، پلیس ۱۱۰، ۱۱۸ و غیره را نیز شامل می‌شود.

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

با شیوع و گسترش دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی از جمله تلفن، قانون‌گذار در سال ۱۳۷۵، ایجاد مزاحمت به‌وسیله این دستگاه‌ها را در قالب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (بخش تعزیرات) جرم‌انگاری کرد. در این مقاله شما را با جرم مزاحمت تلفنی آشنا کرده و در ادامه با مجازات مزاحمت تلفنی در قانون ایران و دستگاه‌های مخابراتی آشنا خواهیم کرد.

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

برای تحقق مزاحمت تلفنی، نیازی نیست که لزوماً سخن یا مطلبی گفته شود و عرفاً مزاحمت منوط به بیان واژگان، کلمات، جملات یا عباراتی از سوی مرتکب نیست، بلکه صرف برقراری تماس بدون ردوبدل شدن کلام هم در بسیاری از موارد مزاحمت تلفنی تلقی می‌شود. بنابراین رفتارهایی همچون تلفن زدن و قطع کردن یا تلفن زدن و سکوت کردن، به‌ویژه در ساعاتی مثل نیمه‌شب، می‌تواند موجب تحقق این جرم شوند.

بدیهی است که مرتکب برای انجام این کار باید عمدی داشته باشد؛ پس کسی که در حالت خوابگردی با شماره‌ای تماس می‌گیرد و سکوت می‌کند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی نشده است. به‌علاوه قصد ایجاد مزاحمت هم از شرایط وقوع جرم است. بنابراین کسی که مکرراً شماره تلفن دیگری را به‌تصور این‌که مربوط به یک اداره دولتی است، گرفته و روی دستگاه پیام‌گیر، پیام‌های انتقادآمیز می‌گذارد، مزاحم تلفنی تلقی نمی‌شود.

اما آیا ایجاد مزاحمت به‌وسیله تلفن یا سایر وسایل و دستگاه‌های مخابراتی با یک‌بار تماس گرفتن، پیام گذاشتن، ارسال اوراق، یا فرستادن نامه الکترونیکی تحقق می‌یابد و یا این‌که این رفتار باید تکرار شود؟ با توجه به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، درمی‌یابیم که آن چه برای قانون‌گذار اهمیت دارد و جرم به‌واسطه آن به‌وجود می‌آید، ایجاد مزاحمت است و دفعات برقراری تماس، پیام گذاشتن و… موضوعیت ندارد. هرچند، تکرار دفعات مزاحمت موجب می‌شود تا قاضی از اوضاع و احوال پرونده آگاهی بیشتری پیدا کند و آسان‌تر به وقوع مزاحمت و تحقق جرم حکم دهد.

بنا به صراحت ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، وسیله ارتکاب رفتار مجرمانه از سوی مرتکب، موضوعیت داشته و تنها با استفاده از «تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر» می‌توان مرتکب این جرم شد. تلفن دستگاه شناخته‌شده‌ای است که می‌توان آن را مصداق بارز دستگاه‌های مخابراتی دانست و شاید به همین خاطر قانون‌گذار از میان دستگاه‌های مخابراتی تنها نام تلفن را آورده و سپس در جهت همگام شدن با فناوری روز و تحولات صنعت مخابرات، متن ماده را از حیث وسایل مجرمانه از حالت انحصار خارج کرده و با قید عبارت «دستگاه های مخابراتی دیگر» آن را شامل سایر دستگاه‌های مخابراتی نیز دانسته است.

بنابراین، این ماده علاوه‌بر تلفن‌های ثابت و همراه، شامل دستگاه نمابر(فکس)، تلکس، پیجر، بی‌سیم و رایانه متصل به اینترنت نیز می‌شود و هم، کسی که از طریق تلفن زدن و صحبت کردن با دیگری مزاحم وی می‌شود و هم کسی که از طریق ارسال فاکس، نامه الکترونیکی، پیامک، گذاشتن پیام روی دستگاه پیام‌گیر تلفن دیگری یا ارسال پیام از طریق پیجر برای دیگری ایجاد مزاحمت می‌کند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شده است.

علاوه‌بر، مجازات مذکور در این ماده، مقررات خاص شرکت مخابرات نیز علیه مرتکب اجرا می‌شود. مطابق این مقررات در تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات (مصوب سال ۱۳۶۴)، خط تلفن فرد مزاحم برای بار اول، به‌مدت یک هفته، برای مرتبه دوم به‌مدت سه ماه و برای بار سوم به‌طور دائم قطع می‌شود.

سؤالی که مطرح می‌شود، این است که اگر شخصی علاوه‌بر ایجاد مزاحمت، مرتکب توهین، تهدید و… نیز شود، می‌توان در مورد این جرایم نیز علیه وی شکایت کرد؟ شخصی که علاوه‌بر ایجاد مزاحمت از طریق دستگاه‌های مخابراتی، رفتارهای مجرمانه دیگری مثل توهین، تهدید و… (در قانون مجازاتی مجزا دارند) نیز مرتکب می‌شود، می‌توان به اتهام هر دو مجازات از وی شکایت کرد.

از حیث صلاحیت ذاتی، دادگاه رسیدگی‌کننده به جرم مزاحمت تلفنی، دادگاه کیفری دو است. از حیث صلاحیت محلی، چون قاعده کلی بر این است که دادگاهی، صلاحیت رسیدگی به جرایم را دارد، که جرم در حوزه قضایی آن واقع شده باشد، برای رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی نیز، باید دید که این جرم دقیقا در چه مکانی رخ داده است.

در جرم مزاحمت تلفنی رفتار مجرمانه در یک محل اتفاق افتاده و نتیجه آن در محل دیگری است. مطابق رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، چون وقوع بزه منوط به آن است که مقصود فرد مرتکب محقق گردد، بنابراین در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور، محل وقوع جرم محسوب می‌شود و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی‌کننده نیز همین امر خواهد بود. بنابراین محل دریافت تماس تلفنی، محل وقوع جرم است و دادگاه این محل صالح به رسیدگی است. مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی «هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه‌بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')
section.chetor__last__box { margin-bottom: 15px; padding: 20px; position: relative; border: 1px solid #e8e8e8; border-bottom: 3px solid #c8c8c8; background-color: #FAFAFA; border-top-left-radius: 15px } section.chetor__last__box .main__img { float: right; margin-left: 20px; margin-right: auto } .chetor__last__box-title { padding-right: 170px; text-align: right; margin: 0 0 7px; font-size: 20px } .chetor__last__box-text { padding-right: 170px; padding-left: 0; margin-top: 6px; font-size: 13px } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: left } a.chetor__last__box-anchor-text { font-size: 18px; color: #fff; background-color: #7eb044; border-bottom: 3px solid #5d8133; display: inline-block; padding: 3px 25px; margin-top: 0; border-radius: 4px } .chetor__last__box-text p { text-align: right } .chetor__last__box-term-badge { position: absolute; top: 0; left: 0; z-index: 1 } .chetor__last__box-term-badge img { float: left; padding: 5px } .chetor__last__box-term-badge span { font-family: IranSans; font-weight: 400; font-size: 12px; visibility: hidden; opacity: 0; -webkit-transition: opacity .5s linear, visibility .5s; transition: opacity .3s linear, visibility .3s } .chetor__last__box-term-badge:hover span { visibility: visible; opacity: 1 } @media only screen and (max-width:380px) { section.chetor__last__box .main__img { float: none; margin-left: auto } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 } .chetor__last__box-title { padding: 7px 0 0; text-align: center } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: center } .chetor__last__box-term-badge span { visibility: visible; opacity: 1 } } @media (max-width:768px) { .chetor__last__box-anchor-text { width: 100%; text-align: center; } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 !important; } }

تبلیغات در

مشاوره با وکیل تهران

ارائه خدمات تنظیم اوراق قضایی،مشاوره حقوقی و قبول وکالت در پرونده های ملکی، خانوادگی، کیفری وحقوقی در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه؛ دعاوی حقوقی خود را به ما بسپارید.
مشاوره با وکیل تهران

محبوب‌ها

در مرحله بعد شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی ارجاع می‌گردد در این مرحله شعبه مذکور نامه‌ای خطاب به کلانتری جهت تکمیل تحقیقات می‌نویسد سپس کلانتری از مخابرات در خصوص شماره تلفن مورد شکایت استعلام می‌کند نامه مذکور به بخش حقوقی مخابرات ارجاع می‌گردد تا ردیابی خط تلفن مربوط انجام شود سپس با شناسایی صاحب خط تلفن، نامبرده به دادسرا احضار می‌شود و تحقیقات آغاز می‌شود.

رضا قربانی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص مزاحمت‌های تلفنی و احکامی که در قانون مجازات اسلامی درباره افراد مزاحم آمده است، اظهار کرد: مزاحمت تلفنی عمل عمدی است که افراد به‌صورت آگاهانه مرتکب آن می‌شوند که این مزاحمت در انواع مختلف مانند سکوت کردن، سوت زدن، تهدید به قتل و تهدید به انتشار تصاویر خصوصی افراد نمایان می‌شود. مجازات مزاحمین تلفنی با شکایت شاکی شروع می‌شود و اگر فردی شکایت نکند این پرونده به جریان نخواهد افتاد. از طرفی در ماده 727 قانون مجازات اسلامی جرائمی هستند که قابل گذشت بوده اما جرم مزاحمت تلفنی در این ماده نیامده است.

وی ادامه داد: در ماده 641 قانون مجازات اسلامی آمده که هرگاه کسی به‌‎وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد. برخی از افراد از تلفن برای جرم دیگری استفاده می‌کنند یعنی علاوه بر این‌که مزاحم تلفنی هستند جرائم دیگری نظیر تهدید به قتل انجام می‌دهند که در این صورت مجازات افراد متفاوت خواهد بود. 

وکیل پایه یک دادگستری افزود: برای مثال اگر فردی از پشت تلفن فرد دیگری را تهدید به قتل یا افشای تصاویر و اطلاعات خصوصی کند طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا 74 ضربه و حبس از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. این قانون شامل کسانی‌که تصاویر شخصی دیگران را در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی انتشار دهند نیز می‌شود.

قربانی در پاسخ به‌سؤالی در خصوص این‌که آیا مجازات ذکر شده شامل مزاحمین تلفنی که به نهادهای دولتی و شهری نظیر آتش‌نشانی، اورژانس و یا پلیس بدون نیاز تماس می‌گیرند، می‌شود یا خیر اظهار کرد: در خصوص مزاحمت به نهادهای مختلف چیزی در قانون نیامده لذا به نظر اکثر حقوقدانان، قانون مجازات اسلامی در ارتباط با این موضوع نقص دارد چرا که برای مثال سازمان آتش‌نشانی باید وقت خود را برای صحت تماس‌ها تلف کند لذا باید قانونی در ارتباط با این موضوع داشته باشیم تا افراد به خودشان اجازه ندهند که به همین راحتی مزاحم مراکز خدماتی و درمانی شوند.

انتهای پیام/4076/ن

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا می باشد

رأی صادره در مرحله بدوی:
در خصوص اتهام آقای م.گ. فرزند الف. دایر بر مزاحمت تلفنی و تهدید و توهین به شرح شکایت و دفاعیات بلا وجه متهم و کیفرخواست صادره بزه انتسابی به نامبرده را محرز و مسلم تشخیص و مستنداً به مواد ۶۰۸-۶۶۹-۶۴۱ قانون مجازات اسلامی متهم را به تحمل ۷۴ ضربه شلاق جهت تهدید و تحمل ۶ ماه حبس از جهت مزاحمت تلفنی و پرداخت یک‌میلیون ریال جزای نقدی از جهت توهین محکوم می‌­نماید. رأی صادره غیابی ظرف ده روز پس از ابلاغ واقعی قابل واخواهی در این دادگاه
می­‌باشد.
رأی صادره در مرحله واخواهی:
در خصوص واخواهی آقای م.گ. فرزند الف. نسبت به دادنامه صادره از این دادگاه که واخواه به‌موجب دادنامه واخواسته به اتهام مزاحمت و تهدید و توهین به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم گردیده وارد به نظر نمی‌­رسد و واخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل و سندی که حاکی از برائت باشد ارائه ننموده و لایحه واخواهی وی، به شکلی نیست که به ارکان حکم خدشه وارد نماید. لذا ضمن رد واخواهی مستنداً به مواد ۲۱۷-۲۱۸ قانون آیین دادرسی دادگاه­های عمومی و انقلاب در امور کیفری حکم واخواسته عیناً تأیید و استوار می‌گردد. رأی صادره حضوری محسوب و پس از ابلاغ ظرف بیست روز قابل‌اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رأی صادره در مرحله تجدیدنظر:
در خصوص تجدید­نظرخواهی آقای م.گ. نسبت به دادنامه مورخ ۲۵/۱/۹۳ صادره از شعبه … دادگاه عمومی جزایی که به‌موجب آن تجدیدنظرخواه به اتهام ایجاد مزاحمت تلفنی و تهدید و توهین به ترتیب به تحمل شش ماه و ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی به شرح دادنامه مارالذکر محکوم‌شده است؛ با توجه به محتویات پرونده در مورد بزه­های تهدید و توهین اعتراض تجدیدنظرخواه وارد نمی‌­باشد و متن پیامک‌­های ارسالی تجدیدنظرخواه، حکایت از بزه‌­های مذکور دارد و تجدیدنظرخواه نیز به اصل ارسال پیامک برای تجدیدخوانده اقرار نموده است. لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی در این قسمت مستنداً به بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می‌­گردد و اما در مورد بزه ایجاد مزاحمت با عنایت به محتویات پرونده، نظر به اینکه تنها مستند تجدیدنظرخوانده در پرونده متن پیامک­‌های ارسالی می­‌باشد که تجدیدنظرخواه از ارسال پیامک، قصد توهین و تهدید داشته نه ایجاد مزاحمت تلفنی درواقع جهت توهین و تهدید از ابزار تلفن استفاده نموده که برقراری ارتباط به‌وسیله تلفن مقدمه اهداف وی در ارتکاب توهین و تهدید بوده نه جرم مستقلی باشد، لذا اعتراض وی را در این بخش وارد تشخیص و مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی و بند ۱ شق ب قانون آیین دادرسی دادگاه­های عمومی و انقلاب در امور کیفری، حکم به برائت تجدیدنظرخواه از اتهام ایجاد مزاحمت تلفنی صادر می­‌شود. رأی صادره قطعی است.
بیان رأی به زبان خودمانی:
ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (تعزیرات) درباره «جرم توهین» مقرر کرده است: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه‌هزار تا یک‌میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» توهین در قانون مجازات اسلامی دو نوع دارد: توهین ساده و توهین مشدد. ماده ۶۰۸ درباره توهین ساده می‌­باشد. همچنین توهین با توجه به سمت مخاطب آن نیز مشدد می‌­شود. این نوع توهین در برخی از مواد قانون تعزیرات مورداشاره قرارگرفته است. ماده ۵۱۴ درباره توهین به مقام رهبری مقرر کرده است: «هر کس به حضرت امام خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی رضوان‌الله‌علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء اهانت نماید به حبس ‌از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» ماده ۵۱۷ نیز درباره توهین به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن در خاک ایران می­‌باشد. به‌موجب این ماده: «هر کس علناً نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن‌که در قلمرو خاک ایران واردشده است توهین نماید به یک ­تا سه ماه‌حبس محکوم می‌شود؛ مشروط به اینکه در آن کشور نیز در مورد مذکور نسبت به ایران معامله متقابل بشود.»
وسیله‌­ای که برای انجام توهین مورداستفاده قرار می‌­گیرد برای تحقق این جرم چندان اهمیتی ندارد. بنابراین این جرم می­‌تواند به‌وسیله گفتار یا نوشتار و به‌صورت ایمیل، پیامک و یا متن­‌هایی در فضا‌های مجازی یا رسانه­‌های جمعی صورت پذیرد. در پرونده مورداشاره توهین و تهدید نسبت به شاکی از طریق پیامک‌­های ارسالی به ایشان بوده و شخص متهم نیز به ارسال این پیامک­‌ها اقرار کرده است. بدین ترتیب، دادگاه بدوی وی را به جزای نقدی به میزان یک‌میلیون ریال محکوم نموده است.
علاوه بر توهین، قانون‌گذار «تهدید» را هم جرم دانسته و در ماده ۶۶۹ قانون تعزیرات مقرر نموده است: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» ازآنجایی‌که در پرونده مذکور، متن پیامک‌های ارسالی علاوه بر توهین، حاوی تهدید شاکی از سوی متهم نیز بوده است، دادگاه مجازات شلاق مذکور در ماده ۶۶۹ قانون فوق (۷۴ ضربه شلاق) هم برای متهم تعیین کرده است.
به این دلیل که جرم توهین و تهدید در این پرونده از طریق تلفن انجام‌شده است، دادگاه بدوی متهم را به مجازات جرم مزاحمت تلفنی (شش ماه حبس) نیز محکوم نموده است. ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات درباره جرم مذکور مقرر می‌کند: «هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».
ازآنجاکه متهم در جلسات دادرسی حاضر نبوده و دفاعی درزمینه اتهامات وارده از خود ننموده است، رأی صادره به‌صورت غیابی صادر گردیده و متهم در مهلت مقرر از آن واخواهی می‌کند ولی به دلیل اینکه دلیل و مدرک معتبری بر بی‌گناهی خود ارائه نکرده است، واخواهی او رد می‌شود.
با تجدیدنظرخواهی متهم، رسیدگی به پرونده در دستور کار دادگاه تجدیدنظر قرار می‌گیرد. این دادگاه اتهام توهین و تهدید منتسب به متهم را وارد تشخیص داده و ازاین‌جهت رأی دادگاه نخستین را تأیید می‌کند ولی در رابطه با جرم مزاحمت تلفنی رأی اولیه را نقض می‌نماید. استدلال این دادگاه این است که هدف متهم تهدید و توهین نسبت به شاکی بوده و پیامک‌های ارسالی از طریق تلفن نیز با همین هدف انجام‌شده است، در حقیقت، متهم از تلفن به‌عنوان وسیله ارتکاب جرایم فوق استفاده کرده و قصد انجام جرم مزاحمت تلفنی را به‌عنوان یک جرم مستقل نداشته است. همان‌طور که گفته شد، وسیله ارتکاب توهین و یا تهدید در تحقق این جرایم موضوعیت ندارد، بنابراین، استفاده از تلفن برای توهین و تهدید را نباید مشمول جرم مزاحمت تلفنی قرارداد. بر همین اساس، دادگاه تجدیدنظر به‌درستی متهم را از مجازات جرم مزاحمت تلفنی معاف گردانیده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

وبسایت

مخاطب عزیز سایت مهداد کدامیک از مدارس حقوق را بیشتر می پسندید؟

ارسال

سیاست­های مربوط به آموزش همگانی در سند شرح وظایف مرکز آموزش قوه قضائیه، پیش‌بینی گردیده ­است. جهت نیل اهداف والای آموزش همگانی و با در نظر گرفتن سه محور اساسی مخاطب، محتوا و ابزار متناسب، سایت مهداد در قالب قسمت­های متنوع به ارائه‌ی خدمات حقوقی برای کاربران و مخاطبان می‌پردازد.

سوابق تحصیلی :
الف) دانشگاهی :

ب) حوزوی :

حوزه ی فعالیت مورد علاقه

لطفا در کادر زیر شرح مختصری از سوابق اداری ، تحقیقاتی و همکاری های علمی پژوهشی خود با سایر ارگان ها را درج نمایید.

ارسال

قانون برای کسانی که با ارسال پیامک های توهین آمیز و تماس تلفنی مکرر ایجاد مزاحمت می کنند مجازات در نظر گرفته است.

مستند به ماده 641 قانون مجازات اسلامی هر کس با دستگاه تلفن یا سایر دستگاه های مخابراتی برای دیگران ایجاد مزاحمت کند علاوه بر ایجاد مقررات خاص شرکت مخابرات مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

حکم این ماده مربوط به تلفن ثابت و همراه اعم از اینکه همراه اول، ایرانسل، رایتل، تالیا یا هر شرکت دیگری باشد قابل تسری است. همچنان که مزاحمت تلفنی سایر مشترکین به راحتی قابل پیگیری است.

مشترکین این شرکت ها باید آگاه باشند که به راحتی قابل تعقیب هستند. البته به کلیه دارندگان سیم کارت ها توصیه می گردد که سیم کارت تلفن خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و در صورت گم شدن سیم کارت فوراً مراتب را به شرکت مربوطه اطلاع دهند.

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

تلفن وسیله‌ای است که در هر کوچه و خیابان و در هر خانه یافت می‌شود و در دسترس‌ترین ابزار برای تخلیه افکار مجرمانه است.

به گزارش جی پلاس، با یک دید گذشته نگر، مزاحمت تلفنی را می‌توان در تماس‌های گاه و بیگاه، روز و شب، وقت و بی وقت دید که وقتی تلفن برداشته می‌شد کسی در فراسوی خط، در آن تنها «فوت» می‌کرد؛ عملی که توسط گروه نوجوان وجوان برای خنده و ابراز جسارت در گروه‌های سنی خود صورت می‌گرفت.

در آن زمان تلفن‌ها شماره نمی‌انداخت و کسی نحوه برخورد با این عمل طاقت‌فرسا را نمی‌دانست. با گذشت زمان این عمل از تفریح و مزاح خارج و به یک عمل مجرمانه علیه امنیت و آسایش عمومی مبدل شده است. بله هر وسیله پیشرفته ساخت دست بشری، همانگونه که می‌تواند در جهت مثبت و سازنده کار کند، در نقطه مقابل و در تضاد آن نیز امکان استفاده سوء نیز وجود دارد.

تلفن به عنوان دستگاه مخابراتی و بسیار سودمند نیز از هدف اصلی خود که همان ایجاد سهولت در ارتباط است خارج شده و در برخی موارد توسط برخی از کاربران خود، مورد استفاده در مسیر غلط قرار گرفته است و موجب بروز مزاحمت‌ها و برهم زدن آسایش فکری افراد می‌شود. برای مقابله با شیوع این دست جرایم دم دستی، مزاحمت توسط تلفن در قانون ایران جرم‌انگاری شده است.

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید

برای نخستین بار در ماده ٦٤١ قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات آمده است که: «هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.» برای مثال اقدام به شماره‌گیری به صورت مستمر در ساعات مختلف شبانه روز چه مرتکب صحبت کند و چه سکوت کند از مصادیق این جرم است.

البته لازم به ذکر است که نه فقط صرف تلفن بلکه همان طور که در متن قانون آمده تمامی دستگاه‌های مخابراتی، چون فکس، موبایل، رایانه، و… را نیز شامل می‌شود. عنوان جرایم دم دستی بر این عمل از این حیث است که تلفن وسیله‌ای است که در هر کوچه و خیابان، در هر خانه و حتی نزد کوچکترین فرد خانواده نیز یافت می‌شود و در دسترس‌ترین ابزار برای تخلیه افکار مجرمانه است.

اما آن‌چه حائز اهمیت است نیت و نتیجه مجرمانه یعنی همان «ایجاد مزاحمت» است پس تا وقتی این رکن احراز نشود تسری این ماده به مرتکب مقدور نیست و اگر کسی به اشتباه تماسی برقرار کند بدون آنکه قصد آزار طرف مقابل را داشته باشد این جرم محقق نشده و ملاک تشخیص این امر نیز نظر عرف است. مجازاتی که مخابرات برای این عمل مجرمانه در نظر می‌گیرد مطابق ماده ١٤ قانون تاسیس شرکت مخابرات مصوب ١٣٦٤، خط تلفن خاطی در مرتبه اول به مدت یک هفته، در مرتبه دوم به مدت سه ماه و در مرتبه سوم برای همیشه قطع می‌شود.

بدیهی است که در بیشتر مزاحمت‌های تلفنی خلط این جرم با جرایم دیگر از جمله تهدید، توهین، افترا و… غیرقابل انکار است؛ که در این صورت تعدد معنوی و مجازات اشد حاکم است چه بسا فردی که به وسیله تلفن قصد بر هم زدن آسایش دیگری را دارد، برای نیل به مقصود خود متوسل به الفاظ نامناسب و تهدید می‌شود. چه زندگی‌ها که با هدف دشمنی توسط مزاحمت‌های تلفنی از هم نپاشیده است. چه میزان زیادی از این نوع جرایم برای فروپاشی خانواده‌ها استفاده کردند و با تماس‌های مکرر و پیام‌های نامربوط بین زن و مرد، پدر و مادر نسبت به فرزند، ایجاد شبهه و شک کردند و حتی نتیجه به قتل نیز ختم شده است.

متاسفانه بسیاری از افراد از اینکه می‌توانند از این تماس‌های بی‌اساس جلوگیری کنند بی‌خبرند. چرا که نمی‌دانند در قانون دارای مجازات حبس است و با یک بار مجازات مرتکب، می‌توان از ارتکاب دوباره آن عمل جلوگیری کرد. بسیاری بدون اینکه از طریق قانون اقدام کنند در برابر این مزاحمت‌ها سکوت می‌کنند یا خود برای مقابله و خود نیز به مزاحمت تلفنی متوسل می‌شوند و به این چرخه مجرمانه می‌پیوندند. جرم مزاحمت تلفنی ماده ٦٤١، چون از موادی نیست که در ماده ١٠٤ جزو جرایم قابل گذشت احصا شده باشد، طبق نظر مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه جرمی عمومی و غیرقابل گذشت است. برای شکایت کافی است یا از طریق مخابرات یا با مراجعه به به دادسرای محل سکونت (جایی که مزاحمت رخ داده) با ارایه مدارک از جمله پرینت پیام‌ها و… به صورت کیفری اقدام کرد.

 

:با امام

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید
مجازات مزاحمت تلفنی در قانون جدید
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *