مجازات ضرب جرح با چاقو

خواص دارویی و گیاهی

مجازات ضرب جرح با چاقو
مجازات ضرب جرح با چاقو


«ضرب» به صدماتی گفته می‌شود که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد می‌کند. «جرح» نیز به صدماتی گفته می‌شود که به از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن منتهی شود. جرح اغلب با خونریزی همراه است، مانند خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو. در قانون، برای ضرب وجرح مجازات‌هایی تعیین شده است که به بررسی آن می‌پردازیم.

ضرب وجرح جرایمی بسیار شایع هستند و تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده‌اند. «ضرب و شتم» اصطلاح رایجی است که مردم برای این جرم استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که «شتم» به معنی «دشنام دادن» است و ذیل جرایمی مثل توهین یا قذف قرار می‌گیرد. بنابراین، اصطلاح صحیح «ضرب و جرح» است، نه «ضرب و شتم».

همان‌طور که گفته شد «جرح» به صدماتی گفته می‌شود که به از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن بینجامد. خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو از مصادیق جرح است. این جرم را باید در گروه «جنایات بر اعضا» دسته‌بندی کرد. «جنایت بر عضو» عبارت است از هر آسیب کمتر از قتل، مانند قطع عضو، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع. جنایت بر عضو اگر به صورت عمدی باشد، در صورت تقاضای قربانی جرم یا ولیّ او و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، موجب قصاص می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، دیه و تعزیر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، جرم جرح موجب یکی از مجازات‌های قصاص، دیه و تعزیر خواهد شد. البته گاهی این جرم هم با دیه مجازات می‌شود و هم با تعزیر.

برای اینکه جرح موجب قصاص شود، باید «شرایط عمومی قصاص» و «شرایط اختصاصی قصاص عضو» وجود داشته باشد. شرایط عمومی قصاص در مواد ۳۰۱ به بعد قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ بیان شده است. البته در صورتی حکم به قصاص داده می‌شود که مرتکب جرح، پدر یا از اجداد پدری قربانی جرم نباشد و مجنیٌ‌علیه هم عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد. علاوه بر این، برای محکوم شدن به مجازات قصاص، مرتکب باید عمد داشته باشد. شرایط جنایت عمدی در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.مجازات ضرب جرح با چاقو

شرایط اختصاصی قصاص عضو نیز چنین‌اند:

در صورتی که هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی قصاص وجود نداشته باشد، مرتکب جرم به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. بنابراین، در جنایت غیرعمدی بر اعضا و جنایت عمدی که قصاص ندارد یا قصاص در آن ممکن نیست یا بر دیه مصالحه شده است، دیه پرداخت می‌شود. مواد ۵۵۸ به بعد قانون مجازات اسلامی قواعد عمومی دیه اعضا را بیان کرده است.

«ضرب» در واقع صدماتی است که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد کند. در قانون، برای هریک از این موارد دیه‌ای مقرر شده است که ضارب باید آن را به فرد مضروب پرداخت کند. دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می شود، در قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل است:

در این حکم، بین اینکه عضو دارای دیه تعیین‌شده باشد یا نباشد، فرقی نیست. همچنین بین تغییر رنگ تمام یا قسمتی از عضو و نیز بقا یا زوال اثر آن فرقی وجود ندارد. صدمه‌ای که موجب تورم بدن، سر یا صورت شود «اَرش» دارد و چنانچه علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز بشود، حسب مورد، دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می‌شود. منظور از ارش، مقدار مالی است که به عنوان جبران خسارت مالی یا بدنی پرداخت می‌شود و در قانون برای آن اندازه‌ای مشخص نشده است.

هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود. بنابراین، یکی از فرض‌هایی که مرتکب ضرب وجرح علاوه بر دیه به تعزیر نیز محکوم می‌شود، وقتی است که به تشخیص قاضی، اقدام او نظم و امنیت جامعه را مختل کرده باشد.

در مواردی دیگر نیز ممکن است علاوه بر دیه، مرتکب ضرب وجرح به تعزیر نیز محکوم شود. یکی از این موارد وقتی است که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود، اما آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد. در این صورت، مرتکب به ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این، هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، در صورتی که این نزاع دسته‌جمعی منتهی به ضرب وجرح شود، هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع، حسب مورد، به حبس از ۳ ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.

امید عبدالهیان


یاسا همان قانون است.

عدالت کامل در دادگاه انقلاب بوشهراجرامیشود حکمی که بایداجرابشه هیچ تاغیریا انفاقی درش نیست باشاکی ومتهم به شکل مساوی برخوردمیشه.درودبرشرفشون

به نظرم پول حرف اولو میزنه توی این کشور دیده شده طرف کلی کتک خورده بازم متهم حساب شده چون طرف مقابلش قاضیو خریده هم زده هم زندان کرده

سلام … دیدگاه ندارم ولی ممنون هستم از اطلاعاتی ک در اختیار ما میگذارید …

اگر دزدی بدون حضور صاحبخانه وارد خانه ای شود ولی صدمه ببیند، مثلا دستش بشکند، آیا با شکایت از صاحب خانه میتواند خسارت بگیرد؟

در صورتیکه صاحب خانه مرتکب تقصیر شده باشد و دزد آنرا اثبات کند بله میتواند دیه بگیرد.

سلام در صورتی که پزشک قانونی ضرب زن رو تایید کرده باشه و زن شاهدی نداشته باشه آیا باز هم مرد مجازات خواهد شد؟

باید ثابت شود که توسط فرد مشخصی انجام شده است.

سلام من با باجناقم دعوا کردم و بدون اینکه من ببینمش از پشت به من ضربه زده و دچار شکستگی سر شدم او هم ادعا میکنه دماغم شکسته ایا دیه به فرد مهاجم تعلق میگیرد ؟

اگر ثابت کند توسط شما بوده میتواند از شما دیه بگیرد.

سلام من دی ماه۹۶طلاق گرفتم ودراردیبهشت۹۸همسر سابقم تقاضای اشتی کرد ومن گفتم نمیخوام اشتی کنم او با چاقو توی خیابون بهم حمله کرد و۷ضربه چاقو به شانه وگردنم وزیر صورت وکتف پشتم ودستم زد .میخواستم شکایت کنم تهدید کرد دوباره میام بیرون از زندان انتقام میگیرم من از ترسم شکایت نکردم ولی هنوز به تهدیدات خودش ادامه میده .لطفا راهنماییم کنیدمن چه کاری باید انجام بدم.

در صورت هرگونه تهدید میتوانید از طریق دادسرا علیه ایشان شکایت کیفری کنید.

سلام.من و دوستم سال ۹۵بایه اقایی دعوامون شد.۱۰ نفر به دو نفر شدیم.من با باتومی ک از دست اونا گرفته بودم زدم تو سر اون شخص و ایشونم رفت شکایت کرد.دوستمم شکایت کرد.جلسه اول بازپرس برای من قرار وثیقه صادر کرد و متاسفانه از بی اطلاعی خانوادم ک حتما باید فیش حقوقی باشه من سه روز به زندان رفتم.بعد اون شخص و دوست من رضایت دادن به همدیگه و قاضی قرار توقیف تقیب داد.الان میخوام بدونم برای من سوسابقه شده و نمیتونم تو ادارات یا شرکت ها استخدام بشم؟

شما هیچ سوء پیشینه ای ندارید.

در تاریخ ۹۷/۱۰/۳۰براثر برخورد شخصی باهل دادن به من برخورد کرد وباعث شکستگی استخوان مفصل به لگن شده ودرآن مدت من مراجعه برای اقامه دعوی میسر نبوده بخاطر مداوا آیا امکان دارد که به شکایت اینجانب رسیدگی شود

اگر مدارک داشته باشید بله.

مثلا چند نفر بهم حمله کنن و الکی منو بزنن بعد من با چاقوی خودشون یکیشون رو بزنم مجرم شناخته میشم؟

اگر دفاع مشروع باشد خیر ولی دفاع هم شرایطی دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


‌احتراماً به استحضار مي‌رساند، آقاي دادستان عمومي كرمان به شرح گزارش 30098 ـ1363/10/5 با ارسال تصوير 4 برگ آراء صادره از محاكم كيفري يك‌دو كرمان وجود تعارض بين آراء را اعلام و تقاضاي طرح موضوع را كرده است كه اينك خلاصه جريان پرونده‌ها گزارش مي‌شود.
1 ـ پرونده موضوع دادنامه 975 ـ63 شعبه هشتم دادگاه عمومي كرمان: به موجب اين پرونده آقاي مهدي مسعودزاده به اتهام ايراد جرح عمدي با چاقو‌به دو نفر به اسامي آقايان عباس جمال‌زاده و ماشاء‌الله جمال‌زاده مورد تعقيب دادسراي عمومي كرمان قرار گرفته و عليه نامبرده كيفرخواست شماره1118 ـ1363/6/2 صادر و پرونده به دادگاه احاله و دادگاه با احراز بزهكاري متهم در هر دو فقره جرم انتسابي و تطبيق اعمال متهم با ماده 189 قانون‌ديات و رعايت ماده 25 قانون مجازات اسلامي متهم را به پرداخت يك صد دينار طلاي مسكوك و غير مغشوش كه هر دينار معادل با 18 نخود مي‌باشد‌محكوم مي‌نمايد.
2 ـ پرونده موضوع دادنامه 764 ـ63 شعبه هفتم محاكم عمومي كرمان: به موجب اين پرونده آقاي غلامرضا معيني‌الديني به اتهام ايراد جرح عمدي با‌چاقو به دو نفر به اسامي آقاي احمد فيض و ابراهيم فيض مورد تعقيب دادسراي عمومي كرمان واقع و پرونده با صدور كيفرخواست 227 ـ1363/4/20 به‌دادگاه احاله و دادگاه پس از رسيدگي‌هاي منعكس در پرونده با احراز بزهكاري متهم در هر دو فقره جرم انتسابي و تطبيق اعمال متهم با ماده 173 قانون‌مجازات عمومي و رعايت مادتين 25 و 35 قانون مجازات اسلامي و ملحوظ داشتن گذشت شكات متهم را به بيست روز حبس تعزيري و شش ماه‌اقامت اجباري محكوم و در مورد پرداخت ديه به علت گذشت مجني‌عليها حكم برائت متهم را صادر نموده است.
3 ـ پرونده موضوع دادنامه 1143 ـ63 شعبه هفتم دادگاه عمومي كرمان: به موجب اين پرونده آقاي بيژن حسن‌زاده به اتهام چهار فقره جرح عمدي با‌چاقو مورد تعقيب دادسراي عمومي كرمان قرار مي‌گيرد و عليه نامبرده كيفرخواست 389 ـ63 صادر و پرونده به دادگاه كيفري احاله و دادگاه پس از‌رسيدگي و احراز بزهكاري متهم در زمينه سه فقره ايراد جرح عمدي و يك فقره ايراد صدمه عمدي و تطبيق اعمال متهم با تبصره ذيل ماده 173 قانون‌مجازات عمومي و رعايت ماده 35 قانون مجازات اسلامي از جهت ايراد جرح با چاقو متهم را به بيست و يك روز حبس و شش ماه اقامت اجباري‌تعزيراً محكوم و در مورد ديه چون يكي از مجروحين گذشت كرده رأي صادر نمي‌كند و نسبت به دو فقره جرح وارده بر زير بغل و كف دست چپ احمد‌بيگلري مستنداً به ماده 187 قانون ديات متهم را براي هر يك از جراحات مذكور به تأديه يك دينار (‌جمعاً دو دينار) در حق مشاراليه محكوم مي‌نمايد و‌در مورد جرح وارده به ناحيه سينه و پستان ابوالقاسم بيگلري به پرداخت يك دينار حكم صادر و در خصوص صدمات وارده به داد خدا آرميده متهم را‌جمعاً به تأديه سه دينار محكوم كرده است و در تاريخ 1363/7/2 در وقت فوق‌العاده به تقاضاي تخفيف مجازات متهم رسيدگي و با لحاظ گذشت 4 نفر از‌مجني‌عليهم مستنداً به ماده 25 قانون اصلاح پاره‌اي از قوانين دادگستري طبق دادنامه 6 ـ121 ـ1363/7/2 مجازات متهم را به ده روز حبس و شش ماه‌اقامت اجباري تقليل و ديه‌هاي مندرج در دادنامه 1143 ـ63 ملغي‌الاثر اعلام كرده است.
4 ـ پرونده موضوع دادنامه 231 ـ63 دادگاه كيفري يك كرمان به موجب اين پرونده آقاي حميد زنجاني احمدي و علي‌زنجاني احمدي به اتهام شركت‌در ايراد جراحات عمدي متعدد نسبت به آقاي حميد ستوده مورد تعقيب دادسراي عمومي سيرجان واقع و عليه نامبردگان كيفرخواست شماره 563 ـ63 صادر و پرونده به دادگاه كيفري يك كرمان ارجاع و دادگاه پس از رسيدگي و جلب نظر مشاور طبق دادنامه 231 ـ1363/7/17 احراز بزهكاري‌متهمان در زمينه ايراد جرح عمدي با كارد و احصاء تعداد جراحات وارده كه پنج فقره بوده و تصريح به اين كه مجني‌عليه مطالبه ديه كرده است اعمال‌متهمان را از مصاديق ماده 57 قانون حدود و قصاص تشخيص و با اعلام اين كه ديه مشخصي براي هيچ يك از جراحات تعيين نشده است مستنداً به‌مادتين 75 و 178 قانون ديات ارش جراحات وارده را يك ميليون ريال تعيين و متهمان را مشتركاً به پرداخت ارش مذكور در حق مجني‌عليه محكوم‌كرده است.
‌نظريه:
‌همانطور كه ملاحظه مي‌فرماييد از دادگاههاي كيفري كرمان در موضوعات مشابه آراء و رويه‌هاي متهافت و متضادي اتخاذ گرديده است كه به استناد‌ماده 3 قانون اضافه شده به قانون آيين دادرسي كيفري مصوب سال 1337 تقاضاي طرح در هيأت عمومي ديوان عالي كشور جهت اتخاذ رويه واحد‌مي‌نمايد.
‌معاون اول دادستان كل كشور ـ حسن فاخري
‌جلسه وحدت رويه
‌به تاريخ روز سه شنبه: 1365/2/2 جلسه هيأت عمومي ديوان عالي كشور به رياست حضرت آيت‌الله سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي رييس ديوان‌عالي كشور و با حضور آيت‌الله سيدمحمد موسوي خوئيني‌ها دادستان كل كشور و جنابان آقايان رؤسا و مستشاران و اعضاء معاون شعب كيفري و‌حقوقي ديوان عالي كشور تشكيل گرديد.
‌پس از طرح موضوع و قرائت گزارش و بررسي اوراق پرونده و استماع عقيده آيت‌الله سيدمحمد موسوي خوئيني‌ها دادستان كل كشور مبني بر: “‌در‌پرونده‌هاي مطروحه و مورد بحث، رأي صادره در پرونده موضوع دادنامه: 63.975 شعبه هشتم دادگاه عمومي كرمان و رأي صادره در پرونده موضوع‌دادنامه 231 ـ13 دادگاه كيفري يك كرمان صحيح است و با توجه به قانون حدود و قصاص و ديات، استناد به تبصره ماده: 173، چون منسوخ است،‌موجه نيست و در مواردي كه در جرح با چاقو عنواني غير از ايراد جرح، از قبيل سلب امنيت و ايجاد رعب در ميان جامعه منطبق باشد، مجازات خاص‌خود را دارد.” مشاوره نموده و اكثريت بدين شرح رأي داده‌اند.

پدر شصت و یک ساله بنده در یک نزاع با چاقو جراحتی حدود 10 بخیه به عضله پهلوی سمت راست فردی وارد کرده بعد از شکایت شاکی و حضور متهم در کلانتری به منظور تکمیل پرونده ، متهم به محض اطلاع از حکم بازداشت 72 ساعته به علت وحشت از زندان و حبس شدن از دست مامور فرار کرده و یک ماهه که متواری است . شاکی رضایت نمی دهد . می خواستم بدونم در صورت معرفی متهم به کلانتری حداقل و حداکثرمجازات وی چگونه خواهد بود؟ گرفتن وکیل کمک به پرونده می کند؟
متهم دارای بیماری دیابت بوده و متادون تراپی نیز می شود و تا کنون سوء سابقه کیفری نداشته است.
از راهنمایی شما متشکرم

هر کس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

ارسال شده در ژانویه 17, 2016 در نمونه گردش کار دعاوی | 0 پاسخ

دادگاه : عمومی جزایی

تاریخ جلسه : 25/10/87

نام طرفین دادرسی : محمدعلی …– هادی …

شماره پرونده 87/…12/…82

مجازات ضرب جرح با چاقو

موضوع دادرسی : ایراد ضرب وجرح عمدی با چاقو

دلایل و منضمات : 1- شهادت شهود 2- نظریه پزشکی قانونی 3- تحقیقات محلی

شاکی با طرح شکایتی در کلانتری عنوان نموده است :

اینجانب مدتی قبل از آقای هادی … که آرایشگر هستند، به علت عدم رعایت شئونات اسلامی و تجمع اراذل و اوباش در آرایشگاه وی و ایجاد مزاحمت برای خانواده ام و نوامیس مردم، به اماکن شکایت کردم که به این خاطر آقای هادی … با من درگیر شدند و به من حمله کردند و مرا بوسیله چاقو از ناحیه مچ دست راست و پای راست و شکم مجروح ساخته و متواری شدند که در حال حاضرطول درمان پزشکی قانونی موجود است و چاقوی مشتکی عنه نیز موجود می باشد . علیهذا تقاضای تعقیب نامبرده را دارم.

نظریه پزشکی قانونی:

سه عدد بریدگی هر یک از نوع دامیه در قدام ساعد راست و یکی در قدام ران راست مشهود است که در اثر اصابت جسم برنده و نیز طی ساعات اخیرایجاد شده است همچنین بریدگی در قدام قفسه سینه در سمت راست دارد که مشاوره درخواست شد.

شهود شاکی پنج نفر مرد هستند که همگی ناظر درگیری بوده اند و اظهار داشته اند که روز حادثه چاقو در دست هادی … بوده و با آن آقای… را زده و چاقو را انداخته و فرار کرده است و افرادی که به آرایشگاه می آیند برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می نمایند.

در پی دستور شعبه… دادیاری تحقیقات محلی، صورت گرفته و نتایج آن به شرح ذیل گزارش می گردد:

در پی تحقیقات محسوس و غیر محسوسی که به عمل آمد، آرایشگاه مردانه داخل کوچه قفل می باشد کلیه همسایگان اظهار می دارند که آرایشگاه محل تجمع اراذل و اوباش می باشد که تا ساعت یک نیمه شب در مغازه هستند و صدای ضبط را بلند می کنند و جلوی مغازه جمع می شوند و برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می کنند.

قرار تامین :

برای متهم قرار تامین کفالت با وجه الکفاله به مبلغ 000/000/40 ریال صادر می شود.

قرار مجرمیت :

در خصوص اتهام آقای هادي …که مجهول المکان می باشند متهم به ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو نظر به دلایل 1- شکایت شاکی 2- خلاصه تحقیقات معموله 3- سائر قرائن از جمله متواری بودن مرتکب، بزه منتسبه مستنداٌ به ماده 481 و تبصره ماد ه 614 قانون مجازات اسلامی و رعایت ماده 115 قانون آیین دادرسی کیفری قرار مجرمیت صادر می گردد.

كيفرخواست :

در خصوص اتهام آقای هادي …که مجهول المکان می باشند متهم به ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو نظر به دلایل 1- شکایت شاکی 2- خلاصه تحقیقات معموله 3- سائر قرائن از جمله متواری بودن مرتکب، مستنداٌ به ماده 481 و تبصره ماد ه 614 قانون مجازات اسلامی، مجرميت نامبرده محرز مي باشد لذا تقاضاي مجازاتش مي گردد.پرونده به دادگاه جزایی ارجاع و طی کلاسه مذكور در شعبه …12ثبت می گردد .کیفرخواست صادره با وقت رسیدگی یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار برای آگاهی متهم منتشر می شود .

جلسه دادگاه :

درتاریخ 25/10/87 جلسه رسيدگي در وقت مقررتشکیل می گردد شاکی خصوصی حضور دارد ولی متهم حضور ندارد و مجهول المکان می باشد و با توجه به نشر آگهی و اعلام وقت رسیدگی مورد شناسایی واقع نشده است و لایحه ایی هم ارسال ننموده است نماینده محترم دادستان نیز طی لایحه ای اظهارات خود را بیان نموده است . شاکی شکایت خود را بیان می دارد وعنوان مي دارد از اقاي …به اتهام ايراد ضرب وجرح عمدي با چاقو شكايت دارم و تقاضاي مجازات مرتكب را دارم. دادگاه پس از استماع اظهارات ایشان با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام داشته و مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه :

در خصوص اتهام هادی … که مجهول المکان است، براساس کیفرخواست صادره دائر بر ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو در حق شاکی خصوصی آقای محمدعلی… با توجه به كیفرخواست صادره و اظهارات نماینده محترم دادستان طی لایحه تقدیمی و اظهارات شاکی خصوصی در جلسه رسیدگی نظر به اینکه متهم پرونده حضور ندارد و مجهول المکان است و با توجه به نشر اگهی در روزنامه کثیرالانتشار شناسایی نشده اند و لایحه ارسال ننموده اند و بر اساس محتویات پرونده بزه منتسبه محرز است مستنداٌ به ماده 480 و 481 و تبصره ماده 614 قانون مجازات اسلامی، رای به محکومیت متهم به پرداخت دیه به میزان 4 صدم دیه کامل بابت سه بریدگی در حد دامیه در ساعد راست و قدام ران راست و بریدگی در قدام قفسه سینه در سمت راست به شرح گواهی پزشکی قانونی در حق شاکی خصوصی محمدعلی… بابت ضرب و جرح عمدی با چاقو با رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی به پرداخت جریمه نقدی به مبلغ یک میلیون ریال در صندوق دولت، بدل از حبس تعزیری صادر و اعلام می نماید رای صادره غیابی محسوب و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه بوده و سپس ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

تحلیل رای:

به رای صادره از نظر شکلی و ماهوی ایراداتی به شرح ذیل وارداست:

در کیفرخواست و قرار مجرمیت صادره به برخی از دلایل اثبات اتهام از جمله نظریه پزشکی قانونی و شهادت شهود که ازجمله مهمترین دلایل مي باشد استناد نشده است همین اشتباه در رای دادگاه نیز مشهود می باشد.

میزان دیه تعین شده نادرست می باشد زیرا طبق نظریه پزشکی قانونی میزان جراحات وارده سه عدد بریدگی در حد دامیه می باشد که طبق ماده 480 ق.م.ا دیه هر بریدگی دامیه دو شتر می باشد که نسبت آن به دیه کامل مرد مسلمان دو درصد می باشد پس درمانحن فیه باید شش درصد دیه کامل تعیین می گردید نه چهار درصد.

در مورد قسمت سوم رای ، تبصره ماده 614 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است : اگر آلت جرح چاقو ، اسلحه و … باشد و جرح وارده منتهی به زوال منافع و نقصان و… نگردد مرتکب به سه ماه تا یکسال حبس محکوم می شود که قاضی محترم مجازات مذکور را با اعمال کیفیات مخففه مندرج در ماده22 ق.م.ا به جزای نقدی تبدیل نموده است این در حالی است که طبق ماده مذکور جهات تخفیف مجازات به شرح ذیل باید وجود داشته باشد:

1-گذشت شاکی یا مدعی خصوصی 2- اظهارات و راهنمایی های متهم که در شناخت شرکاء جرم و … موثر باشد 3- وضع خاص متهم و سابقه وی و…..

در حالیکه در پرونده مذکور هیچیک از جهات تخفیف مجازات به چشم نمی خورد و از طرفی به فرض هم که تخفیف مجازات صحیح باشد باز هم طبق تبصره یک ماده 22 ق.م.ا قاضی باید جهات تخفیف مجازات را صراحتا در حکم خود قید می نموده که این امردر رای لحاظ نشده است. 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

میزبانی شده در : هاست وردپرس

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

مارس 6, 2018
درپاسخ سوالات شما

نظری بدهید

هر کس به وسيله چاقو يا هر نوع اسلحه ديگر تظاهر يا قدرت‌نمايي کند، يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با کسي گلاويز شود در صورتي که از مصاديق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

 

مشاوره رایگان قضایی

کلیه شهروندان ایرانی داخل وخارج ایران می توانند در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) با شماره های ذیل جهت دریافت مشاوره قضایی رایگان اقدام نمایند.مجازات ضرب جرح با چاقو

 

۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰ پاسخگوی تلگرامی به زبان انگلیسی و فارسی

آوریل 3, 2019

مارس 31, 2019

مارس 31, 2019

مارس 31, 2019

مارس 30, 2019

مارس 30, 2019

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت/تارک

مجازات ضرب جرح با چاقو
مجازات ضرب جرح با چاقو
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *