مجازات راننده مست چیست؟ «عباس جعفری دولتآبادی» دادستان تهران در نخستین جلسه شورای معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران با موضوع «سیاستها و برنامههای دادسرای تهران» در سال ۱۳۹۵ اعلام کرد: «طی بازدیدهایی که از دو دادسراهای ارشاد و راهور انجام شد، با آمار قابل توجه رانندگی حین مستی و شرب خمر مواجه بودیم که نیازمند تحلیل، بررسی و اتخاذ تدابیر مناسب است.» وی در توضیح، آمار پروندههای مجازات راننده مست شهر تهران سال ۱۳۹۴ را ۲۹۰۰ فقره اعلام کرد و از سرپرستان نواحی خواست برای مقابله با اینگونه جرایم اقدامهای لازم را انجام دهند. با توجه به حرمت شرعی شرب خمر با دکتر «علی نجفی توانا» رئیس کانون وکلای مرکز به گفتوگو پرداختیم که میخوانید.
در قوانین اسلام شرب خمر بهعنوان یک جرم اصلی، مجازات شرعی دارد و بهعنوان یک جرم مستقل قابل مجازات است. مستی به اعتبار شرب خمر قابل مجازات است و اگر فرد جرم دیگری مرتکب شود نسبت به این موضوع که خود را برای آن جرم مست کرده باشد یا نه قانونگذار مجازات و واکنشهای متفاوتی را در مورد این موضوع پیشبینی کرده است. در برخی از کشورها شربخمر جرم نیست اما تظاهرات مستانه که موجب اخلال در نظم عمومی شود جرم به حساب میآید و قابل مجازات تلقی میشود.
رانندگی در حالت مستی متضمن دو نوع مجازات است. نخست مجازات شرب خمر و دیگری تشدید در مجازات رانندگی. به این معنا، فردی که در حالت مستی رانندگی میکند علاوه بر جریمه دومیلیون ریالی، گواهینامهاش ۶ ماه ضبط میشود و این متخلفان به مراجع قضایی معرفی میشوند. مجازات راننده مست اگر هنگام رانندگی مرتکب جرم شود اما این جرم با تصادف همراه نباشد به مجازات در تخلف رانندگی و مجازات شرب خمر محکوم خواهد شد؛ اما اگر راننده مست در حالت مستی مرتکب تصادف شود به مجازات در تخلف رانندگی، مجازات شربخمر و مجازات صدمههای غیرعمدی محکوم خواهد شد.
مجازات شرب خمر در حین رانندگی
در نوع مجازات بین مرتکب جرم در حالت مستی تفاوتی وجود ندارد اما در مورد افرادی که به سن مسئولیت کیفری نرسیدهاند مجازاتی مانند افرادی که به مسئولیت کیفری رسیدهاند اجرا نمیشود و قانون برای آنها کمی تخفیف در نظر میگیرد.
پلیس راهنمایی و رانندگی با روشهای معمول مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و دستگاههای آزمون مشروبات الکلی میتوانند به حالت غیرعادی راننده پیببرند. پلیس راهنمایی و رانندگی از راننده متخلف میخواهد در دستگاه آزمون مشروبات الکلی بدمد و اگر این دستگاه نشان دهد که الکل موجود در تنفس راننده بیش از حد مجاز است پلیس مکلف است جریمه و مجازات دیگر را نسبت به راننده اعمال کند. البته در بسیاری از کشورها رانندگی در هنگام مستی قابل تعقیب و مجازات است و در این کشورها اگر راننده به میزان خاصی الکل مصرف کرده باشد با وی برخورد شدید قانونی میشود.
بله، از لحاظ قانونی بیمه شخص ثالث باید خسارتهای ناشی از تصادفات را در هر شرایطی پرداخت کند. رانندگی بدون گواهینامه یا در حالت مستی منافاتی با هم نداشته و بیمههای شخص ثالث مکلف بهپرداخت حق بیمه هستند زیرا شخص راننده بیمه نشده بلکه وسیله نقلیه بیمه شده است؛ اما در برخی از موارد مشاهده شده است که بیمه شخص ثالث از پرداخت حق بیمه به قربانیان حوادث خودداری میکند یا در مواردی نیز شرکت بیمهکننده نسبت به پرداخت مبلغ خسارت به قربانی یا خانواده قربانی اقدام و سپس از راننده متخلف به مراجع قضایی شکایت میکند و از راننده خسارت میگیرد.
انسانی که حالت متعادل دارد و احساس، عقل و رفتار خود را کنترل اعمال میکند کمتر در معرض خطا، اشتباه و ارتکاب جرم قرار میگیرد، مشروبات الکلی و مواد مخدر اول تعادل رفتاری و کنترل را از فرد میگیرد و در مواردی هم مستی موجب سلبآرامش و اختیار شخص میشود و شخص به کلی کنترل رفتار خود را از دست میدهد. به این ترتیب وقتی با فردی مواجه میشویم که الکل و مواد مخدر مصرف کرده است، این فرد تحریکپذیرتر است، قدرت مدیریت بحران ندارد و پرخاشگری او بیشتر است و در نتیجه خطرناک میشود، پس ما باید توجه داشته باشیم که به همین دلیل در اکثر کشورها مصرف مشروبات الکلی برای اموری مانند رانندگی ممنوع اعلام شده است و واکنشهای کیفری، اداری و انتظامی دارد.
امروزه در اکثر کشورهای دنیا نسبت به مرتکبان جرایم راهنمایی و رانندگی واکنش کیفری شدیدی اعمال میشود. به گونهای که خود عامل بازدارنده تلقی میشود؛ اما این کشورها فقط به مجازات تکیه نمیکنند. خوشبختانه در سالهای اخیر در کشور ما نیز بسیاری از روشهای جدید علمی و موثر مورد توجه قرار گرفته است. به طور مثال جایگزینهای جدیدی مانند آموزشهای مجدد به افراد متخلف یا سلب اعتبار گواهینامه رانندگی یا محرومیتهای دائمی و موقت از رانندگی پیشبینی شده است. در واقع در حالتهای مختلف واکنشهای متفاوتی پیشبینی شده است. در کشور ما به طول معمول میزان مجازات نسبت به دیگر کشورها کمتر است و به همین دلیل در بازنگری قانون جزا نسبت به برخی از مجازاتها تجدیدنظر شد اما هنوز با توجه به شرایط بومی کشور، مجازات تخلفهای راهنمایی و رانندگی و بسیاری دیگر از جرایم کمتر از کشورهای دیگر بوده و این به دلیل مسایل مختلفی از جمله میزان درآمد، سابقه، فرهنگ و سایر معیارهاست.
دکتر علی نجفی توانا: در مقررات اسلامی شرب خمر چه مست کند و چه مستی به همراه نداشته باشد، شرب آن قابل تعقیب و مجازات است. در ماده ۱۶۵ قانون مجازات اسلامی آمده «خوردن مسکر موجب حد است اعم از آنکه کم باشد یا زیاد، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط باشد به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نکند، اما اگر کسی بر اثر شرب خمر، ارادهاش از را دست بدهد و ثابت شود که شرب خمر برای ارتکاب جرم نبوده و صرفاً شخص مواد الکلی مصرف کرده و سپس به واسطه مصرف این موارد اراده اش را از دست داده و مرتکب قبل یا هرجرم دیگری شده باشد در این حالت به خاطر ارتکاب جرم قتل و… محکوم نمیشود اما اگر به قصد ارتکاب جرم مرتکب شرب خمر شده و مواد الکلی مصرف کند و پس از آن مرتکب قتل یا جرم دیگری شود علاوه بر مجازات شرب خمر به مجازات جرم ارتکابی نیز محکوم خواهد شد.»
به عبارتی کسی که در حالت مستی رانندگی کند و دیگری را به صورت غیرعمدی بکشد این فرد به لحاظ ارتکاب شرب خمر در صورت وجود شرایط دیگر قانونی حد به ۸۰ ضربه تازیانه محکوم میشود و برای رانندگی در حالت مستی علاوه بر پرداخت دیه به اولیای دم متوفی به مجازات حبس حداقل دو سال و نیز به تشخیص دادگاه برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم میشود.
ریحانه اکرمی
یاسا همان قانون است.
با سلام خدمت شما دوست گرامی.
با تشکر از مطالب مفیدی که قرار دادید . باطلاع شما می رساند که در مورد رانندگی در حالت مستی نظر شما رو نقض میکنم چرا که این یکی از قوانین ثبت شده بیمه می باشد ( ماده ۱۶ ) که خسارت به زیاندیدگان پرداخت می گردد و از مقصر حادثه طبق ماده ۳۰ بازیافت میگردد.
در اصلاح ماده ۱۶ این قانون آمده است که در موارد زیر بیمهگر ( شرکت های بیمه ) مکلفند بدون اخذ تضمین، خسارت زیاندیده را پرداخت کنند و پس از آن میتواند به قائممقامی زیاندیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه نماید:
الف- اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی
ب- رانندگی در حالت مستی و یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان موثر در وقوع حادثه که به تایید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
پ- در صورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع نقلیه نباشد.
ت- در صورتی که رانند مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
وبسایت
۸۷۱۳۲ (۰۲۱)
We use cookies at polisen.se.
در اینجا می توانید اطلاعاتی در باره ی عملکرد پلیس در مقابل تخلفات رانندگی، مثل سرعت غیر مجاز و یا رانندگی در حال مستی و یا رانندگی پس از استفاده از مواد مخدر کسب کنید.
اطلاعات بیشتر در باره ی خودروها، واردات خودرو، قوانین رانندگی و نیز مالیات و عوارض دیگر در سایت سازمان ترابری (Transportstyrelsen) موجود می باشد. اطلاعات مربوط به گواهینامه ی رانندگی برای اتوموبیل، موتورسیکلت، تراکتور، موتور های چهار چرخ و موتورهای گازی را می توانید در سایت پرتال گواهینامه (Körkortsportalen) بیابید.
تعداد تلفات و سدمات رانندگی به طور چشمگیری در جاده هایی که به دوربین های راهنمایی و رانندگی مجهز شده اند کاهش یافته است.
تخلفات سرعتی که توسط دوربین ها ثبت می شوند در بخش ATK اداره پلیس در شهر کیرونا (Kiruna) مورد بررسی قرار می گیرند. از این مرکز می توان دوربین ها را روشن و خاموش کرد. روشن بودن یک دوربین بستگی دارد به میزان ترافیک در آن جاده و همچنین تعداد سوانح رانندگی که در آنجا رخ داده باشد.
مجازات شرب خمر در حین رانندگی
هنگامی که یک خودرو به دوربین نزدیک می شود سرعت آن محاسبه می گردد. دوربین های راهنمایی و رانندگی تنها از خودروهایی عکس برداری می کنند که سرعتی بالای سرعت مجاز داشته باشند. تصویر گرفته شده توسط پرسنل پردازش می شود. تصویر صندلی سمت شاگرد حتی اگر کسی در آن ننشسته باشد هم پوشانده خواهد شد.
در هنگام تحقیقات، خودرومورد نظر و افرادی که احتمال می رود راننده ی آن بوده باشند در بانک های اطلاعاتی گوناگون کنترل می شوند. تصویر راننده با عکس گذرنامه و یا گواهینامه ی رانندگی مقایسه می شود. در صورتی که تصویر راننده با عکس گذرنامه و یا گواهینامه ی رانندگی مطابقت داشته باشد نامه ای با تصویر گرفته شده و جزئیات مربوط به سرعت خودرو برای شخص مظنون ارسال خواهد شد. در صورتی که هویت راننده از روی عکسی که گرفته شده قابل تشخیص نباشد پرسشی در مورد راننده ی احتمالی خودرو برای صاحب آن ارسال خواهد شد.
میزان مجاز الکل حد اکثر 0,10 میلی گرم در هر لیتر هوای بازدم می باشد که این معادل تقریبا 0,2 هزارم حجم خون است. مجازات رانندگی در حال مستی جریمه ی نقدی و یا زندان تا حد اکثر شش ماه می باشد.
در صورت وجود بیش از0,50 میلی گرم الکل در هر لیتر هوای بازدم این تخلف «رانندگی با درجه ی الکل بالا در بدن» محسوب می شود که این معادل 1,0 هزارم الکل در خون می باشد. در آن صورت راننده می تواند به حد اکثر دو سال زندان محکوم شود. رانندگانی که تحت تاثیر شدید مشروب و یا مواد دیگر باشند و یا خطری جدی برای امنیت در ترافیک ایجاد کرده باشند نیز می توانند به جرم رانندگی با درجه ی الکل بالا در بدن (Grovt rattfylleri) (رانندگی در حال مستی شدید) محکوم شوند.
مقدار مجاز الکل در هنگام قایقرانی 0,2 هزارم است. در صورت وجود 1,0هزارم الکل در خون و یا بیشتر در هنگام قایقرانی آن جرم «قایقرانی با درجه ی الکل بالا در بدن» (grovt sjöfylleri) محسوب می شود. قایقرانی در هنگام مستی می تواند منجر به جریمه ی نقدی و یا زندان به مدت حد اکثر شش ماه گردد. در صورت ارتکاب قایقرانی با درجه ی الکل بالا در بدن ممکن است راننده ی قایق به حد اکثر دو سال زندان محکوم گردد. پلیس، گارد ساحلی و یا کارمندان اداره گمرک حق دارند از افرادی که در راه های آبی قایق می رانند تست الکل بگیرند.
مرز میزان الکل موجود در هر لیتر هوای بازدم برای این که بتوان گواهینامه ی رانندگی را از دست داد 0,15 میلی گرم است.
Mer på svenska om polisens arbete med trafikbrott
احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کردهاید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریعتر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.
خبرگزاری خانه ملت | Icana News Agency.
من را به علت شرب خمر و مستی در حین رانندگی گرفتن و اعتراف کردم که خوردم و بار اولم بود و به قید وثیقه تا روز دادگاهی ازادم میشه لطفا بگید مجازاتش چیست و ایا سوء پیشینه میشود یا نه؟
مجازات شرب خمر شلاق حدی میباشد و دو سال سوء پیشینه دارد.
اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت دریافت خدمات حقوقی با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۱ تماس حاصل فرمایید.
تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.
«جریمه رانندگی در حالت مستی با مبلغ ٤٠٠هزار تومانی بیشترین مبلغ برای یک تخلف رانندگی در ایران است. این میزان جریمه از ابتدای امسال قانونی و اجرا شد. با وجود این هنوز رانندگانی هستند که در شرایط مستی پشت فرمان مینشینند و خیابانها و بزرگراهها را با سرعت دیوانهوار ویراژ میدهند.»
به گزارش ایسنا، روزنامه شرق نوشت: «زنگ زده بود و پشت تلفن گریه میکرد، میگفت دوستش در بزرگراه تصادف کرده و از او خواسته برای کمک سراغش برود. به صحنه تصادف که رسیده بود، فهمید دوستش مست لایعقل بوده و با سرعت زیاد چپ کرده و هم به خودش و هم به چند نفر دیگر آسیب زده بود. از این شاکی نبود که چرا دوست درسخوان دانشگاه رفته امروزیاش چنین خطایی کرده، از این شاکی بود که بقیه دوستان دیگرش رانندگی در مستی را کار با حالی میدانند که اگر آدم مواظب باشد و کمی احتیاط کند، مشکلی پیش نمیآید. این را که گفت، ادامه داد برخی از خودروهای این جماعت، شبها میخانه سیار است، خیابانها و بزرگراهها را میچرخند و مینوشند و هر شب یک یا چند نفرشان تصادف میکنند… .
این در شرایطی است که جریمه رانندگی در حالت مستی با مبلغ ٤٠٠هزارتومانی بیشترین مبلغ برای یک تخلف رانندگی در ایران است. این میزان جریمه از ابتدای امسال قانونی و اجرا شد. با وجود این هنوز رانندگانی هستند که در شرایط مستی پشت فرمان مینشینند و خیابانها و بزرگراهها را با سرعت دیوانهوار ویراژ میدهند.
بسیاری این میزان جریمه سنگین برای رانندگی در مستی را ناشی از ممنوعیتها و محدودیتهای شرعی برای مصرف نوشیدنی الکلی میدانند و تصور میکنند که این کار یکی از محدودیتهای اجتماعی اعمال شده در کشور ماست و فقط مختص اینجاست.
با این حال نگاهی به قوانین دیگر کشورها نشان میدهد تقریبا در همه جای دنیا سختگیرانهترین جریمهها در قوانین راهنمایی برای رانندگی در شرایط مستی است.
مجازات شرب خمر در حین رانندگی
این بخشی از قوانین در کشورهای مختلف چهار گوشه دنیاست:
در کانادا در کمترین حالت بار اول هزار دلار جریمه و یک سال ضبط گواهینامه، بار دوم ٣٠ روز حبس و دو سال ضبط گواهینامه؛ بار سوم به بعد چهار ماه حبس، سه سال ضبط گواهینامه شامل حال راننده میشود.
در آلمان هزار یورو جریمه به علاوه باطل شدن گواهینامه و حضور در کلاس اجباری مضرات الکل و رفتار احمقانه و در صورت تکرار، حبس.
در اسپانیا ۵۰۰ یورو جریمه و اگر فرد سابقهدار باشد، هزار یورو. در صورتی که درصد الکل در خون راننده خاطی از حدی بیشتر باشد، زندان و محکومیت به خدمات اجتماعی و ابطال گواهینامه در انتظار اوست.
در هلند بستگی به مقدار الکل و مدت زمان دریافت گواهینامه فرد دارد و مجازات جریمه نقدی تا هزار یورو و ابطال گواهینامه به علاوه کار اجباری و زندان هم شامل آن میشود. به غیر از این فرد خاطی به یک دوره آموزشی اجباری نیز فرستاده میشود که هزینه آن ٨٥٠ یورو است.
در استرالیا بسته به میزان الکل خون و سابقه افراد نوع جریمه متفاوت است اما متوسط مبلغ جریمه در ایالت استرالیای غربی ۵۰۰ دلار است.
در بلژیک هم جریمه رانندگی در مستی بسیار سنگین است و از هزار و ٢٠٠ یورو شروع میشود و تا سه هزار یورو هم خواهد رسید. به غیر از این ابطال گواهینامه هم بخشی از جریمه فرد خاطی است.
در شهر دوبی در امارات متحده عربی حدود ٢٠ هزار درهم و تعلیق گواهینامه به سه ماه و گاهی حبس شامل حال راننده میشود.
در ترکیه ٨٠٠ لیر و شش ماه ضبط گواهینامه جریمه رانندگی در مستی است.
در نروژ حداقل مصرف الکل و رانندگی در این وضعیت تعلیق شش ماه تا یک سال گواهینامه فرد و همچنین جریمه نقدی به میزان نصف حقوق فرد خاطی را به همراه خواهد داشت.
در ایتالیا جریمه رانندگی در مستی بین ٤٠٠ تا هزار یورو جریمه و ضبط گواهینامه تا سه ماه برای بار اول است، در صورت تکرار گواهینامه رانندگی فرد باطل میشود و او باید دوباره برای دریافت گواهینامه اقدام کند که هزینهای در حدود دو هزار یورو دارد.
در فنلاند جریمه بر اساس درآمد و حقوق ماهانه فرد تعیین میشود و همچنین تا شش ماه زندان، به علاوه، محرومیت از رانندگی به مدت یک تا پنج سال در انتظار راننده است.
در آمریکا قوانین ایالت به ایالت فرق میکند؛ به عنوان مثال در واشنگتن جریمه میانگین سه ماه تعلیق گواهینامه، توقف خودرو و درج در سوابق برای هفت سال به علاوه جریمه بین ٩٤٥ تا پنج هزار دلار در انتظار فرد است.
قانون و آمارها چه میگویند
روز چهارشنبه رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه گردهمایی بینالمللی ایمنی راه در سخنانی با اشاره به مهمترین موضوعات در بروز حوادث ترافیکی گفت: بستن کمربند ایمنی برای رانندگان، کنترل سرعت خودروها در جادهها، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، سوءمصرف الکل و مواد روانگردان، جزء مهمترین موضوعات و تخلفات حادثهساز در حوادث ترافیکی کشور تلقی میشود که پلیس آنها را مورد توجه قرار داده است؛ به طوری که بیشترین جریمه مربوط به استفاده از الکل در رانندگی است که رقم آن ۴۰۰ هزار تومان است.
به غیر از این چندی پیش «عباس جعفریدولتآبادی»، دادستان تهران، نیز در نخستین جلسه شورای معاونان دادسرای عمومی و انقلاب تهران با موضوع «سیاستها و برنامههای دادسرای تهران» در سال ١٣٩٥ اعلام کرد: «در بازدیدهایی که از دو دادسرای ارشاد و راهور انجام شد، با آمار در خور توجه رانندگی حین مستی و شرب خمر مواجه بودیم که نیازمند تحلیل، بررسی و اتخاذ تدابیر مناسب است.» وی در توضیح، آمار پروندههای رانندگی در حال مستی شهر تهران در سال ١٣٩٤ را دوهزار و ٩٠٠ فقره اعلام کرد و از سرپرستان نواحی خواست برای مقابله با این گونه جرائم اقدامهای لازم را انجام دهند. هنوز آمار سال ٩٥ در این زمینه اعلام نشده است اما با توجه به اشاره رئیس پلیس راهور به این موضوع در میان مهمترین موضوعات در بروز حوادث ترافیکی به نظر میرسد این آمار در سال ٩٥ هم همچنان چشمگير است. مصرف مشروبات الکلی و رانندگی در این شرایط در حالی است که به جز ممنوعیتهای قانونی و جریمههای سنگین، به لحاظ شرعی و قانونی نیز ممنوعیتهایی دراینباره وجود دارد.
با این حال بر اساس قوانین جاری، به گفته حقوقدانان رانندگی در حالت مستی متضمن دو نوع مجازات است: نخست مجازات شرب خمر و دیگری تشدید در مجازات رانندگی. به این معنا، فردی که در حالت مستی رانندگی میکند، علاوه بر جریمه چهارمیلیون ریالی، گواهینامهاش شش ماه ضبط میشود و این متخلفان به مراجع قضائی معرفی میشوند. راننده مست اگر هنگام رانندگی مرتکب جرم شود اما این جرم با تصادف همراه نباشد، به مجازات در تخلف رانندگی و مجازات شرب خمر محکوم خواهد شد اما اگر راننده مست در حالت مستی مرتکب تصادف شود به مجازات در تخلف رانندگی، مجازات شرب خمر و مجازات صدمههای غیر عمدی محکوم خواهد شد.»
انتهای پیام
10