مجازات سرقت مسلحانه بانک

خواص دارویی و گیاهی

مجازات سرقت مسلحانه بانک
مجازات سرقت مسلحانه بانک

15 سال حبس مجازات سارق مسلح بانک / سرقت مسلحانه از بانک برای ساخت خانه

سال 86 بانک ملی شعبه ابرکوه مورد سرقت قرار گرفت و بررسی‌ها نشان می‌داد چند سارق مسلح با سرقت پول‌های داخل بانک به سرعت از محل سرقت بیرون زده‌اند و خودروی زانتیای نقره‌ای رنگ و اسلحه‌های خود را رها و فرار می‌کنند.

با انتقال خودروی دزدان مسلح به آگاهی و استعلام از شماره بدنه و موتور آن مشخص شد ماشین چند هفته پیش مورد سرقت این افراد قرار گرفته بود. در بازرسی از داخل ماشین برگه‌ای مربوط به پرداخت هزینه دفتر ثبت ازدواج در دفترخانه‌ای در زاهدان زیر سایبان پیدا شد. با توجه به اهمیت موضوع و اینکه این تنها سرنخ در پرونده بود تیمی از ماموران سریع به زاهدان رفتند ولی تحقیقات از دفتر ثبت ازدواج و یافتن ردی از دزدان بی‌نتیجه ماند.

آن زمان من در پلیس آگاهی بندرعباس مشغول به خدمت بودم ولی وقتی از آنجا به اصفهان منتقل شدم رسیدگی به این پرونده در اختیار من قرار گرفت. پرونده را دقیق خواندم و کارهایی که برای کشف آن صورت گرفته بود به دقت مورد بررسی قرار دادم. از طریق یکی از مخبران دریافتم اسم یکی ازدزدان مسلح«حمید» است. از حراست دانشگاه‌ها، بیمه‌ها و بیمارستان‌ها استعلام گرفتم تا بتوانم ردی از او پیدا کنم. تلاش‌هایم جواب داد و مشخص شد همسر او که باردار بوده در یکی از بیمارستان‌های کرج وضع حمل کرده است.

با خودم گفتم بعد از اینکه ماموران در سال‌ برای یافتن ردی از او و همدستانش به زاهدان رفته‌‌اند او کرج را به عنوان شهری امن انتخاب کرده است. در کرج توانستم شماره‌ موبایلی را متعلق به مادر همسر متهم به‌دست بیاورم. شماره‌ها و سریال گوشی‌ها که از قبل در پرونده بود، همگی غیرفعال شده بودند و کار برای من سخت‌تر از گذشته شد.مجازات سرقت مسلحانه بانک

ابتدای سال 87 تصمیم گرفتم برای به‌دست آوردن مدارک و مستندات بیشتر به زاهدان بروم. همراه با یکی از همکارانم به نام استوار مقضی در یکی از روزهای فروردین به زاهدان رفتیم. ساعت پنج عصر از نایین به سمت یزد رفتیم. نماز را آنجا خواندیم و پس از صرف شام دوباره به راه‌مان ادامه دادیم.

ساعت پنج صبح به پلیس راه بم – زاهدان رسیدیم. ماموران اجازه حرکت به ما ندادند و گفتند که اعضای گروه تروریستی عبدالمالک ریگی معمولا در این جاده تردد دارند و احتمال خطر و درگیری وجود دارد و بهتر است بعد از روشن شدن هوا به راه‌مان ادامه دهیم. به توصیه‌شان گوش کردیم و ساعت هفت صبح دوباره به جاده زدیم. بعد از صرف صبحانه در زاهدان تحقیقات را شروع کردم. نشانه‌هایی در اختیار داشتم که متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدند. مادر زن متهم در اداره بهزیستی کار می‌کرد. همراه با یکی از ماموران آگاهی زاهدان به اداره بهزیستی رفتیم ولی مشخص شد این زن چند روزی به مرخصی رفته است.

چند سرنخ دیگر از جمله شماره تلفن برادر و مادر و همسر برادر زن متهم به دست آوردیم و با توجه به اینکه هیچ ردی از حمید به دست نیاوردیم دست خالی به اصفهان برگشتیم. در طول مسیر کاروان عظیمی از خودروهای تویوتا با بارسوخت و آرد در جاده‌های فرعی به سمت کویر و مرز در حال حرکت بودند و مسیر آن‌ها مسلما پاکستان و افغانستان بود. من به استوار مقضی گفتم تحت هیچ شرایطی توقف نکند چون جاده خیلی خلوت بود. خلاصه با همه استرس‌هایی که داشتیم به اصفهان رسیدیم.

پس از چند ماه که احساس کردم آب از آسیاب افتاده دوباره به سوی زاهدان رفتم. این بار همراه با سروان کاظمی، ستوان توسلی و استوار مقضی. صبح زود به زاهدان رسیدیم. من به اتفاق سروان کاظمی به پلیس اطلاعات رفتیم. او سه سال در آنجا خدمت کرده بود و به این شهر آشنایی کامل داشت.

با همکاری ماموران دایره اطلاعات تلفن‌های خانه مادر همسر متهم را شنود ‌کردیم تا بتوانیم بالاخره سرنخ قابل قبولی به دست بیاوریم. برا ی آنکه شناسایی نشویم هر دو لباس بلوچی پوشیده بودیم و با همین لباس در شهر تردد داشتیم.

در بلوار دانشجو زاهدان به خانه در حال ساختی برخوردیم که در شنودها درباره آن شنیده‌ بودیم ولی دقیقا نمی‌دانستیم متعلق به چه کسی است. مرد جوانی با شلوار کردی جلوی در ایستاده بود و سیگار می‌کشید. بدون اینکه متوجه‌مان شود دور تا دور خانه را بررسی کردیم. احتمال دادیم این جوان همان حمید باشد چون بارها صدای مرد جوانی را شنیده بودیم که با تماس به خانه مادر زن متهم گفته بود من سر ساختمان هستم.

با کمی فاصله از خانه در حال ساخت توی ماشین نشستیم تا اینکه مرد مظنون سوار ماشینش شد و به سوی شهرک دانشگاه رفت. او درست به سوی خانه‌ای می‌رفت که ما تلفن آن را شنود می‌کردیم. هر چقدر پیش می‌رفت ما پیش خودمان می‌گفتیم این مرد همان حمید است. حدس‌مان درست بود. او مقابل خانه مادر زنش توقف کرد.

او چند ساعتی خانه مادرزنش بود و ما بیرون انتظار می‌کشیدیم. هوا کاملا تاریک شده بود. نزدیکی‌های ساعت 11 شب دو زن همراه با یک نوزاد که زن و مادر زن متهم بودند از خانه بیرون آمدند و بعد از آن حمید بیرون آمد و رفت پشت فرمان نشست و استارت زد. سریع با ماشین پیچیدم جلوی ماشینش تا نتواند فرار کند. وقتی می‌خواستیم او را دستگیر کنیم مقاومت کرد و با سر و صدا و فحاشی قصد فرار داشت ولی هر طور شده او را بازداشت کردیم. او را روی صندلی عقب نشاندیم ولی او با تمام توانش مقاومت می‌کرد و آرام نمی‌گرفت. استوار مقضی روی پای او نشست تا بتوانیم او را کنترل کنیم.

با داد وفریادهای او و زن و خانواده‌اش کلی از اهالی دورمان جمع شدند و وضعیت بغرنج‌تر می‌شد. به مردم گفتیم که ما پلیس هستیم و محل را ترک کنند که خدا رو شکر همین اتفاق هم افتاد. با انتقال حمید به آگاهی زاهدان او را مورد بازرسی قرار دادیم و مدارک شناسایی‌ او را به دست آوردیم و در حالی که او مدعی بود اشتباه شده و او حمید نیست همه چیز به طور کامل مشخص شد.

این تبهکار را مورد بازجویی قرار دادیم ولی او منکر سرقت و حتی سرقت زانتیا شد. او نمی‌دانست ما کلی مستندات علیه او داریم. وقتی دیدم زرنگ بازی در می‌آورد و می‌خواهد همه چیز را کتمان کند تصویری از خرید طلا از سوی همدستش به او نشان دادیم. باز هم زیر بار نرفت و وقتی من برای چند دقیقه از اتاق بازجویی بیرون رفتم او به یکی از همکارانم پیشنهاد 70 میلیون داده تا رهایش کند.

چند روز بعددر حال برگشت به اصفهان همراه با متهم به اصفهان برگشتیم و بازجویی‌ها را از سر گرفتیم که حمید با روبه رو شدن با مستندات دیگر به ناچار لب به حقیقت گشود و پرده از راز سرقت‌ها‌برداشت.

او گفت که یکی از همدستانش به دلیل شدت اعتیاد سال گذشته در زاهدان از دنیا رفته است و یکی از همدستانش هم به خاطر حمل مواد مخدر به زندان افتاده که با هماهنگی با دادگستری زاهدان این متهم هم به اصفهان منتقل شد و به سرقت مسلحانه اعتراف کرد.

حمید انگیزه خود از این سرقت را بیکاری و بی‌پولی و جور کردن پولی برای ساختن خانه‌اش در زاهدان عنوان کرد. این مرد به اتهام سرقت مسلحانه به 15 سال زندان محکوم شد./ تابناک 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلامانع است

سرقت بانک جرم دزدی از یک بانک و به‌کارگیریِ زور، خشونت یا تهدید به خشونت به کارمندان بانک و ناظران است. به گزارش اف‌بی‌آی، سرقت به‌معنی گرفتن یا تلاش برای گرفتنِ هر چیز باارزش -که تحتِ مراقبت، حضانت، یا کنترل یک فرد یا افراد است- با توسل به زور یا تهدید به زور یا خشونت یا ترساندنِ قربانی است.[۱] یا سرقت یعنی ورود غیرقانونی به یک ساختمان برای ارتکاب جنایت یا سرقت.[۲]

سرقت از بانک معمولاً در شهرها و شهرک‌های بزرگ روی می‌دهد.

نص قانونیِ جرم سرقت در ایران شامل چندین مادهٔ قانونی است:

الف) مواد ۱۸۵ و ۱۹۷ تا ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی که عنصر قانونیِ جرم سرقت حدی است.
ب) مواد ۶۵۱ تا ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی و نیز مواد ۵۴۴، ۵۴۵، ۵۴۶، ۵۵۹، ۶۸۳ و ۶۸۴ قانون مجازات.
ج) مواد ۸۸ تا ۹۲ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، مصوب ۱۳۸۲
د) مادهٔ واحدهٔ لایحهٔ قانون راجع به تشدید مجازات سارقین مسلح که وارد منزل یا مسکن اشخاص می‌شوند مصوب ۱۳۳۳
هـ) مادهٔ واحدهٔ قانون مجازات سرقت مسلحانه از بانک‌ها و صرافیها، مصوب دی‌ماه ۱۳۳۸
ز) قانون تشدید مجازات رانندگان متخلف، مصوب ۱۳۳۵.

همهٔ موارد فوق به‌جز بند الف، عنصر قانونیِ جرم سرقت تعزیری است.[۳]

یک کارشناس مسکن گفت: اعمال سیاست‌های یک شبه و تنبیهی در حوزه مسکن نمی‌تواند به حل مشکلات این بخش کمک کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی ادامه روند افزایش دما در سطح استان و وقوع دمای ۵۰ درجه خبر داد.
  
محمد سبزه‌زاری…

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه هیچ طرح جدیدی در بحث انتقال آب از استان خوزستان به سایر استان‌ها در وزارت…

رئیس انجمن برنج خوزستان با بیان اینکه فصل کشت برنج را نباید از دست داد، گفت: مساله اصلی در حال حاضر بحث عدم کشت برنج توسط…

بازیکن پیشین تیم‌های استقلال خوزستان و فولاد که پس از مصدومیت و دوری هفت ماهه از مستطیل سبز در حال بازگشت قوی به فوتبال است، بسیار دوست دارد آن مثلث ZBZ سابق استقلال خوزستان (زهیوی، بیت‌سعید و زبیدی) که نقش بسیاری در قهرمانی این تیم داشت، مجددا در تیم دیگر استان شکل بگیرد تا مردم خوزستان برای بار دیگر خود را در صدر فوتبال کشور ببینند.مجازات سرقت مسلحانه بانک

رئیس پارک ملی دز از زنده بودن گوزن‌های زرد گمشده در سیلاب خوزستان خبر داد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با ابراز نگرانی از روند افزایشی مصرف برق در استان گفت: مصرف برق در شنبه هفته جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود 12 درصد رشد داشته است.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی، دکتر منصور زراءنژاد را به سمت سرپرست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر منصوب کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیکا از مشاهده گونه‌های “گنجشک برفی” و “کلاغ نوک زرد” در خوزستان خبر داد.

هیات ورزش‌‌‌های بیماران خاص و پیوند اعضا خوزستان در ارزیابی عملکرد کشوری سال 97 در رده نخست قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: دور از انتظار نیست که با بالا رفتن بار شبکه به میزانی بیش از ظرفیت منصوبه شبکه، به ویژه در ساعات پیک مصرف شاهد خاموشی باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز از برگزاری “مسابقه ملی عکس سیلاب” خبر داد.

دختران خوزستانی به اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی گلف بالای 18 سال دعوت شدند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت‌ خوزستان قيمت متوسط اقلام پرمصرف خانوار در بازارهای مختلف اهواز در روز 26 خردادماه را اعلام كرد.

رئیس دادگستری دزفول از ایجاد صلح و سازش بین وراث بر سر ارث میلیاردی با تلاش اعضای شعبه 5 شورای حل اختلاف این شهرستان خبر داد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان از وارد مدار شدن دو پست فوق توزیع برق با تولید ۴۲ مگاولت آمپر در خوزستان خبر داد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر از انجام غربالگری فشار خون برای ۲۴ هزار و ۵۸۸ نفر معادل ۲۵.

مهلت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشگاه‌های علوم پزشکی تا 27 خرداد تمدید شد.




اگر چه مجازات در حقوق و قانون اسلامی به سه دسته حد، قصاص و دیه تقسیم می شود در قوانین مجازات ایران که بر گرفته از شرع اسلام است علاوه بر اینکه قوانین مجازات اسلامی اعمال می شود مجازات تعزیری و بازدارنده هم وجود دارد، سرقت نیز آن از دسته جرایمی است که در حقوق اسلام به آن اشاره و مجازات هم برای آن در نظر گرفته شده است و سرقت در هر مواردی حد مجازاتی هم برای آن در نظر گرفته است، اما تفاوت آن و در نظر گرفتن مجازات و کیفر خواست برای سرقت های مسلح در این است که چون با سلاح غیر مجاز گاه ابزاری برای تهدید صورت گرفته است که می تواند منجر به مرگ طرف مقابل و قتل شود به همین دلیل مجازات “حبس”، دیه و یا حتی اعدام برای آنها در نظر گرفته می شود.

در زمینه هر جرمی به ویژه سرقت یا حتی سرقت مسلحانه قاضی صادر کننده رای به سلیقه خود نمی تواند سارق مسلح را به حد یا اعدام محکوم کند او باید شرایطی که سرقت در آ‌ن انجام شده و فردی که مورد سرقت واقع شده و شخصی که مرتکب این جرم شده است را مورد بررسی قرار دهد و بعد تصمیم گیری کند.مجازات سرقت مسلحانه بانک

برابر قوانین شرعی و مقررات کیفری برای اجرای حد سرقت باید شرایطی باشد که هر یک از این شرایط نباشد امکان اجرای حد نیست که عبارتند از: 

1-سارق باید بالغ باشد. 

2-سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می رباید.

3-سارق بداند که این عمل حرام است و صاحب مال ،مال را در حرز قرار داده باشد.

4-سارق در حال اضطرار سرقت نکرده باشد.

5-سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.

6-سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد. 

7-مال مسروقه در حرز متناسب قرار گرفته باشد. 

8-مال مسروقه از اموال دولتی و وقف نباشد.

با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

در مواد 654-651 قانون مجازات اسلامی مصداق داشته وشروع كننده به سرقت ها از نوع مذكور در مواد اخیر الذكر به مجازات حبس تا 5 سال و شلاق تا 74 ضربه محكوم خواهند شد

همچنین سارق مسلح و راهزن هرگاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را برهم زند و رعب و وحشت ایجاد كند محارب محسوب شده و به یكی از كیفرهای ذیل محكوم می شود :

1-    قتل .

2-    آویختن به دار .

3-    قطع دست راست و پای چپ .

4-    تبعید به دیاری دیگر .

شرایط و اركان راهزنی :

1-    محل وقوع جرم سرقت راهزنی و مسلحانه باید یكی از راههای خارج شهر یا روستا باشد .

2-    سلاح راهزن اعم از سلاح سرد مثل شمشیر و یا گرم مثل تفنگ باشد .

3-    كمین كردن و غافلگیر ساختن و تهاجم علنی به عابرین .

4-    مقید نبودن سارقین به تعداد معین ، راهزن می تواند حتی یك نفر باشد .

5-    تقدیم حفظ امنیت راهها بر حفظ اموال در اقدام مامورین .

6-    غیرقابل گذشت بودن حد محاربه و افساد فی الارض .

سرقت مسلحانه از بانكها و نظایر آن :

سرقت مسلحانه از بانك ها و صرافی ها و نظایر آن مجازات حبس ابد یا اعدام دارد .

سرقت مسلحانه از منزل :

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد ویا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند .

در صورتی که ساکنان منزل در مقام دفاع از مال یا ناموس برایند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ،از مجازات معاف هستند . ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ، از مجازات معاف هستند .

جرم سرقت مستلزم تعزیر در قانون مجازات اسلامی :

ماده 651 : [هرگاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد ، مرتكب از پنج تا بیست سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محكوم می گردد .]

شرایط پنج گانه :

1- سرقت در شب واقع شده باشد .

2- سارقین دو نفر یا بیشتر باشند .

3- یك یا چند نفر از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند .مجازات سرقت مسلحانه بانک

4- از دیوار بالا رفته یا حرز را شكسته یا كلید ساختگی به كار برده یا اینكه عنوان یا لباس مستخدم دولت را اختیار كرده یا برخلاف حقیقت خود را مامور دولتی قلمداد كرده یا در جایی كه محل سكنی یا مهیا برای سكنی یا توابع آن است سرقت كرده باشند .

5- در ضمن سرقت كسی را آزار یا تهدید كرده باشند .

توضیح :

– درصورتی سارق یا سارقین به مجازات مذكور درماده 651 محكوم می شوند كه سرقت همه پنج شرط اخیر الذكر را دارا باشد .

– مجازات شروع به سرقت های مذكور در مواد 654-651 قانون مجازات اسلامی مصداق داشته وشروع كننده به سرقت ها از نوع مذكور در مواد اخیر الذكر به مجازات حبس تا 5 سال و شلاق تا 74 ضربه محكوم خواهند شد .

ماده 656 : [درصورتی كه سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یكی از شرایط زیر باشد مرتكب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم می شود :]

 شرایط شش گانه :

1- سرقت درجایی كه محل سكنی یا مهیا برای سكنی یا در توابع آن یا در محل های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد .

در صورتی که ساکنان منزل در مقام دفاع از مال یا ناموس برایند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ،از مجازات معاف هستند . ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ، از مجازات معاف هستند

2- سرقت درجایی واقع شده باشد كه به واسطه درخت یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شكسته باشد .

3- درصورتی كه سرقت در شب واقع شده باشد .

4-سارقین دو نفر یا بیشتر باشند .

5- سارق مستخدم بوده و مال مخدوم خود را دزدیده یا مال دیگری را در منزل مخدوم خود یا منزل دیگری كه به اتفاق مخدوم به آنجا رفته یا شاگرد یا كارگر بوده و یا درمحلی كه معمولاً محل كار وی بوده از قبیل خانه ، دكان ، كارگاه ، كارخانه و انبار سرقت نموده باشد .

6-   هرگاه اداره كننده هتل و مسافرخانه و كاروانسرا و كاروان و بطور كلی كسانیكه به اقتضای شغل اموالی در دسترس آنان است تمام یا قسمتی از آن را مورد دستبرد قرار دهند .

7-    توضیح : – برای محكومیت و مجازات سارق تحقق یكی از شروط ششگانه كافیست .

– شروع به جرم سرقت در این قبیل سرقت ها مصداق و مجازات ندارد .

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش حقوق تبیان



منابع : 1- سفیر قانون / 2- باشگاه خبرنگاران / 3- وبلاگ پی سی

– نوزده = 0

عضویت در وکالت آنلاین
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
نام کاربری خود را فراموش کرده اید؟

بررسی صحت نام کاربری

– نوزده = 0


ورود به وکالت آنلاین

مجازات سرقت مسلحانه بانک

برای آگهی از آخرین اخبار وکالت آنلاین عضو شوید!

یکی از انواع سرقت، سرقت مسلحانه است که باعث می‌شود شخص مجرم از چند جهت مجازات شود. اما جدای از مجازات سرقت مسلحانه که خود به چند دسته تقسیم می‌شود یکی دیگر از جرایم سرقت اسلحه و مهمات است.

سرقت مسلحانه در قانون کشورمان به دو صورت در مواد 651 و 652 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 بیان شده است. براساس ماده 651 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 هرگاه سرقت پنج شرط زیر را داشته باشد، سارق به پنج تا 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود: سرقت در شب واقع شده باشد؛ سارقان دو نفر یا بیشتر باشند؛ یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند؛ از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد و در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.سرقت مقرون به آزار هم براساس ماده 652 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 تعریف می‌شود. در این ماده قانونی آمده است هرگاه سرقت مقرون به آزار یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا 10 سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شود و اگر جرمی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات تعیین‌شده در این ماده محکوم خواهد شد.

در تعریف محاربه باید گفت براساس ماده 279 از قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که باعث ناامنی در محیط شود. هرگاه فردی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد اما بر اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.

سارق مسلح و راهزن هرگاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را برهم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب محسوب شده و به یکی از کیفرهای قتل، آویختن به دار، قطع دست راست و پای چپ و تبعید به دیاری دیگر  محکوم می‌شود .

محل وقوع جرم سرقت مسلحانه و راهزنی باید یکی از راه‌های خارج شهر یا روستا باشد .

سلاح راهزن اعم از سلاح سرد مثل شمشیر یا گرم مثل تفنگ باشد همچنین کمین کردن و غافلگیر ساختن و تهاجم علنی به عابرین باید صورت گیرد.

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حداقل یک نفر از آنها مسلح باشد یا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برآیند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می‌شوند .

در صورتی که ساکنان منزل در مقام دفاع از مال یا ناموس برآیند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند. ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

مأمورانی که به سارقین در ارتکاب سرقت به نحوی معاونت کرده یا وسایل فرار آنها را فراهم آورند به حبس با اعمال شاقه از 10 الی 15 سال محکوم می‌شوند.

هرگاه دو یا چند نفر با اجتماع و مواضعه قبلی به بانک‌ها یا صرافی‌ها یا جواهرفروشی‌ها و به طور کلی به هر محلی که در آن وجوه نقد یا‌ اوراق بهادار یا سایر اشیای قیمتی معمولاً وجود دارد به قصد سرقت و ربودن اموال مسلحانه حمله ببرند (هر چند یک نفر از آنها مسلح باشد) هر یک از‌ مرتکبان در صورت وقوع سرقت یا ربودن مال به حبس ابد با اعمال شاقه و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد و در صورتی که سرقت یا‌ ربودن مال یا قتل واقع نشده باشد، مجازات هر یک از مرتکبین حبس موقت با اعمال شاقه از 10 تا پانزده سال و ‌اگر اراده مرتکبین در آن تأثیر داشته مجازات آنان حبس مجرم از دو تا پنج سال خواهد بود.

هیچ محدودیت ترافیکی برای سه شنبه پایان سال نداریم

رای پرونده دکل نفتی قطعی نیست

بررسی فقهی و قانون جرم محاربه

تعریف قانونی سرقت چیست؟

افزایش دو برابری پرونده تخلفات خودرویی نسبت به سال 97

اعمال جهات مخخفه در جرایم نیروهای مسلح

تدوین کتاب محشای مجموعه قوانین و مقررات مجازات اسلامی

وکالت
آنلاین
جامع ترین وب سایت اطلاع رسانی حقوقی کشور می باشد که با عضویت ده ها هزار
وکیل دادگستری در سراسر ایران خدمات حقوقی
به
متقاضیان ارائه می نماید. وکالت آنلاین با توجه به پتانسیل ذاتی خود خدمات مشاوره
حقوقی،
وکالت دعاوی حقوقی را توسط بهترین و متخصص ترین ارائه می نماید.

وکالت آنلاین در شبکه های اجتماعی

برای آگهی از آخرین اخبار وکالت آنلاین عضو شوید!

%PDF-1.4
%
963 0 obj
>
endobj

xref
963 126
0000000016 00000 n
0000003447 00000 n
0000003594 00000 n
0000004342 00000 n
0000004479 00000 n
0000004612 00000 n
0000004748 00000 n
0000004998 00000 n
0000005061 00000 n
0000014435 00000 n
0000021445 00000 n
0000028056 00000 n
0000028191 00000 n
0000034854 00000 n
0000034990 00000 n
0000043116 00000 n
0000053465 00000 n
0000060258 00000 n
0000067058 00000 n
0000067289 00000 n
0000067372 00000 n
0000067427 00000 n
0000067541 00000 n
0000067653 00000 n
0000067769 00000 n
0000067847 00000 n
0000067876 00000 n
0000067951 00000 n
0000068048 00000 n
0000068194 00000 n
0000068522 00000 n
0000068577 00000 n
0000068693 00000 n
0000068771 00000 n
0000069098 00000 n
0000069153 00000 n
0000069269 00000 n
0000069339 00000 n
0000069421 00000 n
0000085298 00000 n
0000085568 00000 n
0000086265 00000 n
0000086294 00000 n
0000086992 00000 n
0000087063 00000 n
0000087145 00000 n
0000106064 00000 n
0000106330 00000 n
0000107061 00000 n
0000107090 00000 n
0000107832 00000 n
0000107903 00000 n
0000107985 00000 n
0000115698 00000 n
0000115966 00000 n
0000116425 00000 n
0000116454 00000 n
0000116898 00000 n
0000116969 00000 n
0000117051 00000 n
0000118373 00000 n
0000118639 00000 n
0000118804 00000 n
0000118833 00000 n
0000119132 00000 n
0000119203 00000 n
0000119285 00000 n
0000126053 00000 n
0000126321 00000 n
0000126727 00000 n
0000126756 00000 n
0000127210 00000 n
0000128876 00000 n
0000129172 00000 n
0000129529 00000 n
0000129608 00000 n
0000129679 00000 n
0000129761 00000 n
0000131381 00000 n
0000131656 00000 n
0000131833 00000 n
0000131862 00000 n
0000132168 00000 n
0000132308 00000 n
0000133414 00000 n
0000133493 00000 n
0000133522 00000 n
0000133916 00000 n
0000134053 00000 n
0000134820 00000 n
0000134899 00000 n
0000134935 00000 n
0000135014 00000 n
0000162714 00000 n
0000163048 00000 n
0000163117 00000 n
0000163235 00000 n
0000163314 00000 n
0000163428 00000 n
0000163769 00000 n
0000164055 00000 n
0000164134 00000 n
0000164246 00000 n
0000164559 00000 n
0000164638 00000 n
0000164951 00000 n
0000166374 00000 n
0000218849 00000 n
0000220634 00000 n
0000233857 00000 n
0000235280 00000 n
0000254946 00000 n
0000256589 00000 n
0000270924 00000 n
0000272560 00000 n
0000287511 00000 n
0000288934 00000 n
0000303977 00000 n
0000305400 00000 n
0000320613 00000 n
0000322606 00000 n
0000336557 00000 n
0000337980 00000 n
0000382976 00000 n
0000003246 00000 n
0000002875 00000 n
trailer
]/Prev 1069747/XRefStm 3246>>
startxref
0
%%EOF

1088 0 obj
>stream
hdO(C?gMfrA{Z36Mr VkU)nnr)͉89!$D~|~2f4i46K=wPXVdžxvu)g1SDp^08$3Sn+]* G>al+dtf-KHIɮJGktr$IEh%JJwl=ܥ5YSY˞h.x^2Sb!Tndž5P`

مجازات سرقت‌ مسلحانه

اگر چه مجازات در حقوق و قانون اسلامی به سه دسته حد، قصاص و دیه تقسیم می شود در قوانین مجازات ایران که بر گرفته از شرع اسلام است علاوه بر اینکه قوانین مجازات اسلامی اعمال می شود مجازات تعزیری و بازدارنده هم وجود دارد، سرقت نیز آن از دسته جرایمی است که در حقوق اسلام به آن اشاره و مجازات هم برای آن در نظر گرفته شده است و سرقت در هر مواردی حد مجازاتی هم برای آن در نظر گرفته است، اما تفاوت آن و در نظر گرفتن مجازات و کیفر خواست برای سرقت های مسلح در این است که چون با سلاح غیر مجاز گاه ابزاری برای تهدید صورت گرفته است که می تواند منجر به مرگ طرف مقابل و قتل شود به همین دلیل مجازات “حبس”، دیه و یا حتی اعدام برای آنها در نظر گرفته می شود.

در زمینه هر جرمی به ویژه سرقت یا حتی سرقت مسلحانه قاضی صادر کننده رای به سلیقه خود نمی تواند سارق مسلح را به حد یا اعدام محکوم کند او باید شرایطی که سرقت در آ‌ن انجام شده و فردی که مورد سرقت واقع شده و شخصی که مرتکب این جرم شده است را مورد بررسی قرار دهد و بعد تصمیم گیری کند.

برابر قوانین شرعی و مقررات کیفری برای اجرای حد سرقت باید شرایطی باشد که هر یک از این شرایط نباشد امکان اجرای حد نیست که عبارتند از:

۱-سارق باید بالغ باشد. ۲-سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می رباید.۳-سارق بداند که این عمل حرام است و صاحب مال ،مال را در حرز قرار داده باشد.۴-سارق در حال اضطرار سرقت نکرده باشد.۵-سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.۶-سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد. ۷-مال مسروقه در حرز متناسب قرار گرفته باشد. ۸-مال مسروقه از اموال دولتی و وقف نباشد. مجازات سرقت مسلحانه بانک

با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم. البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

در مواد ۶۵۴-۶۵۱ قانون مجازات اسلامی مصداق داشته وشروع کننده به سرقت ها از نوع مذکور در مواد اخیر الذکر به مجازات حبس تا ۵ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهند شدهمچنین سارق مسلح و راهزن هرگاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را برهم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب محسوب شده و به یکی از کیفرهای ذیل محکوم می شود :

۱- قتل . ۲- آویختن به دار . ۳- قطع دست راست و پای چپ . ۴- تبعید به دیاری دیگر .

۱- محل وقوع جرم سرقت راهزنی و مسلحانه باید یکی از راههای خارج شهر یا روستا باشد . ۲- سلاح راهزن اعم از سلاح سرد مثل شمشیر و یا گرم مثل تفنگ باشد . ۳- کمین کردن و غافلگیر ساختن و تهاجم علنی به عابرین . ۴- مقید نبودن سارقین به تعداد معین ، راهزن می تواند حتی یک نفر باشد . ۵- تقدیم حفظ امنیت راهها بر حفظ اموال در اقدام مامورین . ۶- غیرقابل گذشت بودن حد محاربه و افساد فی الارض .

از بانک ها و صرافی ها و نظایر آن مجازات حبس ابد یا اعدام دارد .

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد ویا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند. در صورتی که ساکنان منزل در مقام دفاع از مال یا ناموس برایند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ،از مجازات معاف هستند. ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ، از مجازات معاف هستند .

ماده ۶۵۱ : [هرگاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد ، مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد. ]شرایط پنج گانه :۱- سرقت در شب واقع شده باشد. ۲- سارقین دو نفر یا بیشتر باشند. ۳- یک یا چند نفر از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند.

۴- از دیوار بالا رفته یا حرز را شکسته یا کلید ساختگی به کار برده یا اینکه عنوان یا لباس مستخدم دولت را اختیار کرده یا برخلاف حقیقت خود را مامور دولتی قلمداد کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا توابع آن است سرقت کرده باشند. ۵- در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.

– درصورتی سارق یا سارقین به مجازات مذکور درماده ۶۵۱ محکوم می شوند که سرقت همه پنج شرط اخیر الذکر را دارا باشد. – مجازات شروع به سرقت های مذکور در مواد ۶۵۴-۶۵۱ قانون مجازات اسلامی مصداق داشته وشروع کننده به سرقت ها از نوع مذکور در مواد اخیر الذکر به مجازات حبس تا ۵ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهند شد. ماده ۶۵۶ : [درصورتی که سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یکی از شرایط زیر باشد مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود :]

شرایط شش گانه : ۱- سرقت درجایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا در توابع آن یا در محل های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد. در صورتی که ساکنان منزل در مقام دفاع از مال یا ناموس برایند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ،از مجازات معاف هستند. ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند ، از مجازات معاف هستند۲- سرقت درجایی واقع شده باشد که به واسطه درخت یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شکسته باشد . ۳- درصورتی که سرقت در شب واقع شده باشد. ۴-سارقین دو نفر یا بیشتر باشند. ۵- سارق مستخدم بوده و مال مخدوم خود را دزدیده یا مال دیگری را در منزل مخدوم خود یا منزل دیگری که به اتفاق مخدوم به آنجا رفته یا شاگرد یا کارگر بوده و یا درمحلی که معمولاً محل کار وی بوده از قبیل خانه ، دکان ، کارگاه ، کارخانه و انبار سرقت نموده باشد.

۶- هرگاه اداره کننده هتل و مسافرخانه و کاروانسرا و کاروان و بطور کلی کسانیکه به اقتضای شغل اموالی در دسترس آنان است تمام یا قسمتی از آن را مورد دستبرد قرار دهند . ۷- توضیح : – برای محکومیت و مجازات سارق تحقق یکی از شروط ششگانه کافیست . – شروع به جرم سرقت در این قبیل سرقت ها مصداق و مجازات ندارد.

باشگاه خبرنگاران

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

مجازات سرقت مسلحانه بانک
مجازات سرقت مسلحانه بانک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *