مجازات سرقت لوازم خودرو

خواص دارویی و گیاهی

مجازات سرقت لوازم خودرو
مجازات سرقت لوازم خودرو


سرقت عبارت است از «ربودن مال متعلق به غیر» که یکی از جرایم حدی محسوب می‌شود. بسیاری از افرادی که وسیله نقلیه آن‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرد که بعد از این سرقت خودرو نمی‌دانند چه‌کار کنند و حتی با سارق درگیر شده و صدمه‌ای به خود یا شخص سارق وارد می‌کنند. در این مطلب سعی داریم شما را با برخی نکاتی که در مورد سرقت باید بدانید، آشنا کنیم.

یکی از نکات مهم در مورد جرم سرقت اموال و سرقت خودرو ، مسأله «بازگرداندن مال مسروقه» است. ابتدا باید گفت که در تمام جرایمی اگر از نظر حقوقی، مال و طلبی از صاحب حق در راستای ارتکاب جرم از بین رفته است، باید برای بازپس گیری آن‌ها، به دادگاه‌های حقوقی مراجعه کند. به موجب ماده ۲۱۳ قانون مجازات اسلامی جدید،  نیازی به طرح دعوای مجدد در دادگاه حقوقی نیست و قاضی دادگاه رسیدگی کننده به جرم سرقت، به طور خودکار به پس دادن خودروی مسروقه به مالک آن نیز دستور خواهد داد. اگر خودروی مسروقه تلف شده باشد یا به هیچ وجه به آن دسترسی نباشد، باید قیمت آن به صاحب مال پرداخت شود که قیمت روز پرداخت، ملاک است. بنابراین اگر از روز سرقت خودرو تا روز پرداخت وجه اتومبیل، قیمت خودرو در بازار دچار نوسان باشد، باید قیمت بازاری روز پرداخت قیمت در نظر گرفته شود. به این موضوع در علم حقوق اصطلاحاً قیمت «یوم الادا» گفته می شود.

طبق موازین قانونی حرز عبارت است از مکان متناسبی که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می‌ماند. در ضمن هتک حرز نیز عبارت است از نقض غیرمجاز حرز که از طریق تخریب دیوار یا بالا رفتن از آن یا باز کردن یا شکستن قفل و امثال آن محقق میشود. به این ترتیب مکان نگهداری خودرو مثل پارکینگ شخصی، یک حرز نسبت به اتومبیل محسوب می‌شود. در هتک حرز لزومی به تخریب در و دیوار پارکینگ نیست، بلکه طبق قانون صرف باز کردن در پارکینگ به هر وسیله باعث تحقق عنوان حقوقی «هتک حرز» خواهد شد. طبق قانون دزدیدن اتومبیل از پارکینگ به طور مخفیانه می‌تواند باعث تشکیل یک جرم سرقت حدی شود. یعنی مجازات مجرم مجازات سنگین قطع دست خواهد بود.

مجازات سرقت لوازم خودرو

در خصوص فرایند بررسی پرونده سرقت خودرو مسروقه باید گفت که پس از اعلام جرم مذکور به کلانتری محل وقوع جرم و تشکیل پرونده، مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام می شود. معمولاً در پرونده های مربوط به سرقت خودرو برخلاف سایر جرایم، پرونده برای بررسی و تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی ارسال می‌شود. در اداره آگاهی تجسس کافی در مورد سرقت خودرو صورت گرفته و تحقیقات دادسرا به این ترتیب راحت تر خواهد شد. همان طور که گفته شد نیازی به تقدیم دادخواست به دادگاه کیفری برای پس گرفتن خودرو نبوده و دادگاه کیفری ضمن حکم خود سارق را به پس دادن خودرو نیز محکوم می کند. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه اضافه‌ای از طرف مالک خودرو از جنبه حقوقی قضیه نیست.

امروزه مالکان خودرو باید اتومبیل خود را به وسایل ایمنی نظیر دزدگیر و قفل خودکار و نظایر آن برای جلوگیری از به سرقت رفتن آن مجهز کنند. مالکان خودرو مخصوصاً در مواردی که با تهدید خودروی آنها سرقت می‌شود، باید به نکته مهمی توجه داشته باشند. مسأله مهم این است که در راستای دفاع از مال خود باید شرایط دفاع مشروع را کاملاً رعایت کنند. یعنی این که اگر در این مرحله مرتکب ضرب و جرح یا احیاناً قتل سارق شدند، باید شرایط دفاع مشروع از نظر قانون فراهم شود وگرنه آن ها نیز به نوبه خود از نظر دادگاه مجرم جدیدی تلقی خواهند شد. طبق موازین دفاع مشروع، صاحب مال باید متناسب با تهدید و تجاوز سارق از خود عکس العمل نشان دهد. در ضمن اقدام مدافع باید ضرورت داشته باشد، یعنی به وسیله قانونی دیگر نظیر کمک گرفتن از دیگران یا نیروی انتظامی امکان نداشته باشد و تنها راه خلاصی از دست مجرم، دفاع باشد.

محمد سعیدی


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


يك سارق ضبط و لوازم داخلي خودروهاي جنوب پايتخت با حكم شعبه 1155 دادگاه عمومي جزايي تهران به حبس، شلاق و رد مال محكوم شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مهرداد.ه» 37 ساله در زمستان سال 90 در حين سرقت لوازم داخلي يك خودرو در محله خاني‌آباد دستگير شد و پس از دستگيري به 41 فقره سرقت ضبط و ساير لوازم داخلي خودرو در مناطق جنوبي شهر اعتراف كرد.

مجازات سرقت لوازم خودرو

با ارجاع اين پرونده به شعبه 1155 دادگاه عمومي جزايي تهران مستقر در دادسراي امور جنايي پايتخت، قاضي محمد ايماندوست پس از برگزاري چند جلسه محاكمه، بزه انتسابي به «مهرداد» محرز تشخيص داده شد و اين متهم با استناد به مواد 47، 656 و 667 قانون مجازات اسلامي، به تحمل دو سال و نيم حبس، 35 ضربه شلاق و استرداد اموال مسروقه در حق شكات محكوم شد.


انتهاي پيام

صفحه مورد نظر یافت نشد
Page not found
موسی ذبحی

سرقت لوازم و محتويات داخل خودرو از جمله جرايم مالي است که در مقايسه با ساير سرقت ها داراي فراواني قابل توجهي است. نرخ بالاي وقوع اين جرم موجب ناامني در بين شهروندان مي گردد. مرتکبان آن معمولا به صورت مکرر و گسترده به ارتکاب اين جرم تمايل دارند و با انگيزه اي پايان ناپذير بر تداوم جرايم خود اصرار دارند. پليس نيز به عنوان متولي اصلي مبارزه با اين جرم با توسل به نيروي انساني کارآمد، تجهيزات، امکانات فني و با بهره گيري از جديدترين شيوه هاي علمي سعي در کشف و دستگيري مرتکبان اين جرايم با هدف کشف اموال مسروقه، استرداد آن به مالباختگان و به تبع آن کاهش ميزان وقوع اين جرم را دارد. اين پژوهش از نظر هدف کابردي و از نظر گردآوري داده ها، توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري اين تحقيق را کليه درجه داران و افسران (کارآگاهان و کمک کارآگان) پليس آگاهي تهران تشکيل مي دهد که به روش نمونه گيري تصادفي تعداد 61 نفر از اين کارآگاهان که در اداره تخصصي مبارزه با سرقت لوازم و محتويات داخل خودرو داراي سابقه خدمت بودند انتخاب و مورد تحليل قرار گرفته اند. ابزار گردآوري داده هاي اين پژوهش از طريق پرسش نامه محقق ساخته بوده است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد اقدامات عملياتي پليس از جمله دستگيري سارقان، انهدام باندهاي حرفه اي، بازرسي از اماکن مسکوني و تجاري و کشف اموال مسروقه در فرآيند کشف نسبت به اقدامات اطلاعاتي و خدماتي بيشترين تاثير بر کاهش وقوع سرقت لوازم و محتويات داخل خودرو را دارد.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

مجازات سرقت لوازم خودرو

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

مجازات سرقت لوازم خودرو
مجازات سرقت لوازم خودرو
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *