مجازات جرم سرقت خودرو

خواص دارویی و گیاهی

مجازات جرم سرقت خودرو
مجازات جرم سرقت خودرو


سرقت عبارت است از «ربودن مال متعلق به غیر» که یکی از جرایم حدی محسوب می‌شود. بسیاری از افرادی که وسیله نقلیه آن‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرد که بعد از این سرقت خودرو نمی‌دانند چه‌کار کنند و حتی با سارق درگیر شده و صدمه‌ای به خود یا شخص سارق وارد می‌کنند. در این مطلب سعی داریم شما را با برخی نکاتی که در مورد سرقت باید بدانید، آشنا کنیم.

یکی از نکات مهم در مورد جرم سرقت اموال و سرقت خودرو ، مسأله «بازگرداندن مال مسروقه» است. ابتدا باید گفت که در تمام جرایمی اگر از نظر حقوقی، مال و طلبی از صاحب حق در راستای ارتکاب جرم از بین رفته است، باید برای بازپس گیری آن‌ها، به دادگاه‌های حقوقی مراجعه کند. به موجب ماده ۲۱۳ قانون مجازات اسلامی جدید،  نیازی به طرح دعوای مجدد در دادگاه حقوقی نیست و قاضی دادگاه رسیدگی کننده به جرم سرقت، به طور خودکار به پس دادن خودروی مسروقه به مالک آن نیز دستور خواهد داد. اگر خودروی مسروقه تلف شده باشد یا به هیچ وجه به آن دسترسی نباشد، باید قیمت آن به صاحب مال پرداخت شود که قیمت روز پرداخت، ملاک است. بنابراین اگر از روز سرقت خودرو تا روز پرداخت وجه اتومبیل، قیمت خودرو در بازار دچار نوسان باشد، باید قیمت بازاری روز پرداخت قیمت در نظر گرفته شود. به این موضوع در علم حقوق اصطلاحاً قیمت «یوم الادا» گفته می شود.

طبق موازین قانونی حرز عبارت است از مکان متناسبی که مال عرفا در آن از دستبرد محفوظ می‌ماند. در ضمن هتک حرز نیز عبارت است از نقض غیرمجاز حرز که از طریق تخریب دیوار یا بالا رفتن از آن یا باز کردن یا شکستن قفل و امثال آن محقق میشود. به این ترتیب مکان نگهداری خودرو مثل پارکینگ شخصی، یک حرز نسبت به اتومبیل محسوب می‌شود. در هتک حرز لزومی به تخریب در و دیوار پارکینگ نیست، بلکه طبق قانون صرف باز کردن در پارکینگ به هر وسیله باعث تحقق عنوان حقوقی «هتک حرز» خواهد شد. طبق قانون دزدیدن اتومبیل از پارکینگ به طور مخفیانه می‌تواند باعث تشکیل یک جرم سرقت حدی شود. یعنی مجازات مجرم مجازات سنگین قطع دست خواهد بود.مجازات جرم سرقت خودرو

در خصوص فرایند بررسی پرونده سرقت خودرو مسروقه باید گفت که پس از اعلام جرم مذکور به کلانتری محل وقوع جرم و تشکیل پرونده، مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام می شود. معمولاً در پرونده های مربوط به سرقت خودرو برخلاف سایر جرایم، پرونده برای بررسی و تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی ارسال می‌شود. در اداره آگاهی تجسس کافی در مورد سرقت خودرو صورت گرفته و تحقیقات دادسرا به این ترتیب راحت تر خواهد شد. همان طور که گفته شد نیازی به تقدیم دادخواست به دادگاه کیفری برای پس گرفتن خودرو نبوده و دادگاه کیفری ضمن حکم خود سارق را به پس دادن خودرو نیز محکوم می کند. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه اضافه‌ای از طرف مالک خودرو از جنبه حقوقی قضیه نیست.

امروزه مالکان خودرو باید اتومبیل خود را به وسایل ایمنی نظیر دزدگیر و قفل خودکار و نظایر آن برای جلوگیری از به سرقت رفتن آن مجهز کنند. مالکان خودرو مخصوصاً در مواردی که با تهدید خودروی آنها سرقت می‌شود، باید به نکته مهمی توجه داشته باشند. مسأله مهم این است که در راستای دفاع از مال خود باید شرایط دفاع مشروع را کاملاً رعایت کنند. یعنی این که اگر در این مرحله مرتکب ضرب و جرح یا احیاناً قتل سارق شدند، باید شرایط دفاع مشروع از نظر قانون فراهم شود وگرنه آن ها نیز به نوبه خود از نظر دادگاه مجرم جدیدی تلقی خواهند شد. طبق موازین دفاع مشروع، صاحب مال باید متناسب با تهدید و تجاوز سارق از خود عکس العمل نشان دهد. در ضمن اقدام مدافع باید ضرورت داشته باشد، یعنی به وسیله قانونی دیگر نظیر کمک گرفتن از دیگران یا نیروی انتظامی امکان نداشته باشد و تنها راه خلاصی از دست مجرم، دفاع باشد.

محمد سعیدی


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)



سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز میباشد.

سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.

برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر. انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.

بنابراین پس از آنکه دزدی صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.مجازات جرم سرقت خودرو

سرقت تعزیری، سرقتی است که مجازات آن در قانون تعیین شده باشد.

در صورتی که سرقت شرایط حد را نداشته باشد و همراه با یکی از شرایط زیر باشد، سارق به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد:

حد، مجازاتی است که در شرع مشخص شده است و قانون آنرا تعیین نکرده است.

در صورتیکه تمامی شرایط زیر وجود داشته باشد سرقت حدی خواهد بود:

با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

مجازات سرقت حدی در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن، به طوری که انگشت شصت و کف دست باقی بماند.  در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند. درمرتبه سوم، حبس ابد. در مرتبه چهارم، اعدام هرچند سرقت در زندان باشد.

اگر سرقت همراه با اذیت و آزار باشد یا سارق اسلحه داشته باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر جرمی هم انجام شده باشد، به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد.
سرقت مسلحانه گروهی در شب

هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یکی از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد هر یک از مرتکبین به ۵ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.

در صورتیکه سارق شرایط زیر را باهم داشته باشد، به ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود:

۱٫    سرقت در شب واقع شده باشد.
۲٫    سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
۳٫    یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
۴٫    از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
۵٫    در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد و یا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند.

در صورتی که ساکنان منزل قصد دفاع از مال یا ناموس داشته باشند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

هر گاه دو یا چند نفر با برنامه ریزی و نقشه قبلی، وجه نقد یا اوراق بهادار یا جواهرات را از بانکها و صرافیها دزدی کنند و لااقل یک نفر از سارقین مسلح به سلاح سرد یا گرم ظاهر یا مخفی، پر یا خالی باشد، چه از آن استفاده بکند چه نکند، در صورت وقوع سرقت به حبس ابد و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد.

هرگاه علی رغم میل سارقین، هیچ یک از اهداف عینی قتل و سرقت اتفاق نیفتد به حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم میشوند.

محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ترساندن آنها به نحوی که باعث ناامنی در محیط شود.

هرگاه فردی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاصی سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد ولی بر اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.

راهزنی، توسل به زور برای خارج کردن اموال دیگران از تسلطشان در جاده های برون شهری است.

سارق مسلح و قطاع الطریق (قطع کننده راه) هر گاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را بر هم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب است.

در این صورت به مجازات اعدام یا قطع دست راست یا پای چب یا تبعید محکوم میشود و اگر کسی راهزنی بکند و محارب محسوب نشود به ۳ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا۷۴ ضربه محکوم میشود.

هرکس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به زور یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید (بدزدد) یا مخفی کند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که سن قربانی کمتر از ۱۵ سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود.

در صورتیکه دزدیدن شخص با رضایت خود او باشد، آدم ربایی نخواهد بود.

برابر قانون در کلیه موارد دزدی و ربودن اموال، دادگاه علاوه بر تعیین مجازات، سارق یا رباینده را به رد (بازگردان) عین مال مسروقه محکوم می کند و اگر عین آن وجود نداشته باشد، سارق به رد مثل یا قیمت مال مسروقه یا ربوده شده و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.

اگر سارق عین مال را برنگرداند یا قیمت آن را نپردازد، چنانچه مالی از او در دسترس باشد ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می شود؛ در غیر این صورت، به تقاضای مال باخته تا زمان پرداخت در حبس باقی خواهد ماند حتی اگر مدت محکومیت مجازات اصلی او تمام شده باشد.

مدارک لازم برای شکایت سرقت

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

۱۵ سال خیانت دزدی و واریز به حساب شخص دیگر(ارائه فیش بانکی) ربودن مدارک سکه -پول{وانتقال ان } غیبت شب از منزل روابط تلفنی طولانی مدت با شخص خاص(پرینت -عکس ونامه موجود) ساخت کلید وربودن وسایل کار (گرانقیمت) باز کردن گاو صندوق وربودن اسناد مهر و….شناسایی شخص توسط دوربین وصورت جلسه کارشناسان پلیس فتاح فروختن وسایل منزل چند بار گزارش ازمردم دال بر کار کردن در شرکتهای کلاهبردار و…… شکایت خانمی که عکس و…روی گوشی دارد و…….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

مجازات جرم سرقت خودرو

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


 

 

جرم سرقت تعزیری و جرم سرقت حدی از حرز و مجازات سارق

 

 

مجازات جرم سرقت خودرو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جرم سرقت تعزیری و جرم سرقت حدی از حرز و مجازات سارق

 

 

 

 

 

 

 

 

جرم سرقت تعزیری و جرم سرقت حدی از حرز و مجازات سارق

 

مجازات جرم سرقت خودرو

 

واخواهی به چه معناست و چه شرایطی دارد؟   واخواهی به چه معناست؟ واخواهی عبارت است…

تامین خواسته و اطلاعات مفید و کاربردی آن    تامین خواسته چیست؟ تامین در لغت به م…

وکیل علائم تجاری   هنگامی که علامت تجاری ثبت شده ای دارید و یا با برند و لوگویی …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، خیابان ۲۱، پلاک ۲۴، طبقه ۵، واحد ۱۴

تلفن: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰ (۱۲۰ خط ویژه)

سامانه پیامکی: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰

واتس آپ و تلگرام: ۰۹۳۹۱۱۵۱۲۱۲

ایمیل: sabtemashhoor@gmail.com

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸

پنجشنبه ۹ الی ۱۴

تمامی حقوق این وبسایت برای موسسه حقوقی مشهور محفوظ می باشد.

سلام و خسته نباشید .همسر من از روی جهل با یه نفر سرقت خودرو کردند .در حال حاضر جرم به گردن شوهر منه چون ماشین در پارکینگ خونه ما کشف شد و اون شخص رو فقط یه بار رفتن دستگیر کنن که نبود .بازپرس 150میلیون قرار صادر کرده ولی جلوی قرار را بسته تا زمان دادگاه .شاکی هم در حال حاضر رضایت نداده .دادگاه هیچ چیزی از شاکی به ما نمیده فقط اسمشو میدونیم .و اینکه شوهرم سابقه دزدی نداره .ما بچه 6 ماهه داریم خیلی نگرانم حکمش چی میشه.بارپرس پرونده ننوشته که پیگیر اون سارق باشن .

با توجه به اینکه مدرک جرم در خانه شما ضبط و کشف شده است لذا در حال حاضر متهم اصلی به شما میروند(همسر شما ) و بعد از تشکیل جلسه ایشان باید بتوانند اتهام شریک جرم را هم اثبات نمایند. تا تشکیل جلسه دادگاه اطلاعاتی به شما داده نخواهد شد.

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

صفحه مورد نظر یافت نشد
Page not found
موسی ذبحی

 

 نمونه رای تخفیف مجازات سرقت خودرو به همراه تحلیل 

رأی صادره از شعبه ۱۱۵۵ دادگاه کیفری ۲ مجتمع قضایی بعثت تهران

-متهم:آقای ح.ا  با وکالت وکلای معراج

-خواسته:درخواست تخفیف موضوع ماده ۴۸۳

مجازات جرم سرقت خودرو

-اتهام:مشارکت در سه فقره سرقت عادی داخل خودرو

-رأی دادگاه بدوی:

تحمل سه فقره دوسال حبس و۵۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است که با درخواست اعمال ماده ۴۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری یک چهارم از مجازات وی اعم از حبس وشلاق تحلیل یافته است.

-رأی دادگاه تجدید نظر:

از آنجاییکه متهم رضایت تمامی شکات را جلب نموده است،پرونده جهت اعمال ماده۴۸۳ قانون آئین دادرسی کیفری به دادگاه ارسال گردیده است.لذا در راستای ایجادانگیزه در این رابطه ،با درخواست متهم مبنی برتخفیف مجازات موافقت می شود ومجازات حبس وی به ۶ ماه ومجازات شلاق وی به ۲۰ ضربه کاهش می یابد،این رأی قطعی است.

-تحلیل رأی:

به موجب ماده۴۴۲ قانون آئین دادرسی کیفری،در تمام محکومیت های تعزیری در صورتیکه دادستان از حکم درخواست تجدید نظر کند،محکوم علیه می تواند پیش از پایان مهلت تجدید نظر خواهی ،حق تجدید نظر خواهی خود را اسقاط ویا اگر درخواست تجدید نظر کرده است آن را مسترد کند ودر این صورت از دادگاه صادر کننده حکم تقاضای تخفیف مجازات کند.در این حالت دادگاه تا ۴/۱ مجازات تعیین شده را کسر می کند.در این پرونده متهم به سه فقره ۲۴ ماه حبس محکوم شده بود که با اعمال این ماده ۶ ماه از هر فقره کسر وبه ۱۸ ماه تقلیل یافته است.

-سرقت از جمله جرائم تعزیری غیرقابل گذشت که اگر شکات در آن رضایت دهند از عوامل تخفیف مجازات می باشد. از آنجائیکه متهم توانسته است رضایت شکات را جلب کند تقاضای اعمال ماده۴۸۳ قانون مجازات اسلامی را دارد.به موجب این ماده هرگاه شکات پس از صدور رأی قطعی از شکایت خود صرفنظر کنندمتهم می تواند از دادگاه صادر کننده حکم قطعی تقاضای تجدید نظر در میزان مجازات خودراکند.که در این حالت دادگاه مجازات متهم را یا تبدیل می کند به مجازات مناسب تر ویا تخفیف می دهد در میزان آن. در این موضوع،۱۸ ماه حبس به ۶ ماه تقلیل پیدا کرده است.رأی دادگاه صحیح صادر شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

بنظرم این سبک مقاله که نظرات افراد مختلف گرد آوری شده (در سن…

سلام… 1.مدارک و مستندات پزشکی خود اعم از عکس رادیولوژی که…

سلام… اگر موضوع را به پلیس راهور ارجاع میدادید قطعا بهتر ب…

سلام… از شرایط معافیت کفالت نداشتن غیبت است همچنین برای کف…

سلام… مجازات قانونی ملاک است نه مجازات مذکور در دادنامه…

مجله حقوقی معراج با هدف ایجاد منبعی برای دانشجویان و علاقمندان حقوق، در زمینه تولید محتوای حقوقی، مقالات حقوقی، تحلیل آرای محاکم قضایی، بررسی دادخواست و شکوائیه و ایجاد مجموعه قوانین و مقررات حقوقی فعالیت می‌کند.

حساب کاربری ندارید؟

مجازات جرم سرقت خودرو
مجازات جرم سرقت خودرو
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *