مجازات سرقت از منزل چیست

خواص دارویی و گیاهی

مجازات سرقت از منزل چیست
مجازات سرقت از منزل چیست


سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز میباشد.

سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.

برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر. انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.

بنابراین پس از آنکه دزدی صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.مجازات سرقت از منزل چیست

سرقت تعزیری، سرقتی است که مجازات آن در قانون تعیین شده باشد.

در صورتی که سرقت شرایط حد را نداشته باشد و همراه با یکی از شرایط زیر باشد، سارق به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد:

حد، مجازاتی است که در شرع مشخص شده است و قانون آنرا تعیین نکرده است.

در صورتیکه تمامی شرایط زیر وجود داشته باشد سرقت حدی خواهد بود:

با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

مجازات سرقت حدی در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن، به طوری که انگشت شصت و کف دست باقی بماند.  در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند. درمرتبه سوم، حبس ابد. در مرتبه چهارم، اعدام هرچند سرقت در زندان باشد.

اگر سرقت همراه با اذیت و آزار باشد یا سارق اسلحه داشته باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر جرمی هم انجام شده باشد، به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد.
سرقت مسلحانه گروهی در شب

هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یکی از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد هر یک از مرتکبین به ۵ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.

در صورتیکه سارق شرایط زیر را باهم داشته باشد، به ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود:

۱٫    سرقت در شب واقع شده باشد.
۲٫    سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
۳٫    یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
۴٫    از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
۵٫    در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد و یا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند.

در صورتی که ساکنان منزل قصد دفاع از مال یا ناموس داشته باشند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

هر گاه دو یا چند نفر با برنامه ریزی و نقشه قبلی، وجه نقد یا اوراق بهادار یا جواهرات را از بانکها و صرافیها دزدی کنند و لااقل یک نفر از سارقین مسلح به سلاح سرد یا گرم ظاهر یا مخفی، پر یا خالی باشد، چه از آن استفاده بکند چه نکند، در صورت وقوع سرقت به حبس ابد و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد.

هرگاه علی رغم میل سارقین، هیچ یک از اهداف عینی قتل و سرقت اتفاق نیفتد به حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم میشوند.

محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ترساندن آنها به نحوی که باعث ناامنی در محیط شود.

هرگاه فردی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاصی سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد ولی بر اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.

راهزنی، توسل به زور برای خارج کردن اموال دیگران از تسلطشان در جاده های برون شهری است.

سارق مسلح و قطاع الطریق (قطع کننده راه) هر گاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را بر هم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب است.

در این صورت به مجازات اعدام یا قطع دست راست یا پای چب یا تبعید محکوم میشود و اگر کسی راهزنی بکند و محارب محسوب نشود به ۳ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا۷۴ ضربه محکوم میشود.

هرکس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به زور یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید (بدزدد) یا مخفی کند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که سن قربانی کمتر از ۱۵ سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود.

در صورتیکه دزدیدن شخص با رضایت خود او باشد، آدم ربایی نخواهد بود.

برابر قانون در کلیه موارد دزدی و ربودن اموال، دادگاه علاوه بر تعیین مجازات، سارق یا رباینده را به رد (بازگردان) عین مال مسروقه محکوم می کند و اگر عین آن وجود نداشته باشد، سارق به رد مثل یا قیمت مال مسروقه یا ربوده شده و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.

اگر سارق عین مال را برنگرداند یا قیمت آن را نپردازد، چنانچه مالی از او در دسترس باشد ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می شود؛ در غیر این صورت، به تقاضای مال باخته تا زمان پرداخت در حبس باقی خواهد ماند حتی اگر مدت محکومیت مجازات اصلی او تمام شده باشد.

مدارک لازم برای شکایت سرقت

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

۱۵ سال خیانت دزدی و واریز به حساب شخص دیگر(ارائه فیش بانکی) ربودن مدارک سکه -پول{وانتقال ان } غیبت شب از منزل روابط تلفنی طولانی مدت با شخص خاص(پرینت -عکس ونامه موجود) ساخت کلید وربودن وسایل کار (گرانقیمت) باز کردن گاو صندوق وربودن اسناد مهر و….شناسایی شخص توسط دوربین وصورت جلسه کارشناسان پلیس فتاح فروختن وسایل منزل چند بار گزارش ازمردم دال بر کار کردن در شرکتهای کلاهبردار و…… شکایت خانمی که عکس و…روی گوشی دارد و…….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

مجازات سرقت از منزل چیست

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


روش های زیادی برای جلوگیری از سرقت وجود دارد اما باز هم با رعایت تمام این روش ها در برخی مواقع نمیتوان مانع از عمل سرقت شد به این دلیل که سارقان هر روزه در جهت کشف راه جدید برای سرقت تلاش میکنند و متناسب با شرایط اقدام به سرقت از منزل میکنند.

اگر مردم اطلاعات لازم در مورد جرم و مجرم و مجازات آنها را بدانند بهتر میتوانند در مقابل آنها رفتار کنند.

برای جلوگیری از سرقت از منزل روش هایی را در جهت پیشگیری و آگهی مردم بیان میشود:

بسیاری از مردم زمانی که از خانه خارج میشوند درهای خانه و پنجره های خانه را قفل نمیکنند که این عمل کار را برای سرقت از منزل راحت میکند،باید توجه داشت در زمانی که خانه را ترک میکنید تمامی درها و پنجره ها و حتی  پارکینگ ها که به منزل راه دارد قفل کنید به نحوی که امکان باز شدن آن برای سارق امکان پذیر نباشد.

دقت خود را نسبت به اطراف خود بالا ببرید و اگر عملیات سارقانه ای در محیط نزدیک به شما اتفاق افتاده بود سعی کنید امنیت خود و محیط اطراف را کنترل و بیشتر مورد توجه خود قرار دهید.مجازات سرقت از منزل چیست

شناخت همسایگانی که در نزدیکی محیط شما زندگی میکنند باعث میشود که از امنیت و اطمینان بیشتری برخوردار باشید

در صورت سفر کردن به مدت طولانی بهتر است فامیل نزدیک و یا کسانی که با آنها رابطه ای نزدیک دارید و اعتماد کامل دارید بابت سفر طولانی مدت خود مطلع کنید تا حواسشان به امنیت خانه باشد و به خانه چند روز یک بار سر بزنند تا به گونه ای تصور شود که شما هنوز داخل خانه هستید.

اگر در حیاط یا باغچه درختان بلند و یا جاهایی وجود دارد که به سارقان بابت ورود به منزل کمک میکند سعی در از بین بردن این مکانها و کوتاه کردن درختان شود.

جا گذاشتن کلید در جا کفشی،زیر موکت جلوی در،زیر گلدان و….. در هنگام ترک خانه کار اشتباهی است و راهی فوق العاده آسان برای ورود سارق به منزل میباشد. دادن کلید یدکی به کسانی که اطمینان کامل را نسبت به آنها دارید کار منطقی تری است زیرا انجام این کار از امنیت بیشتری برخوردار است.

نشان دهید که همیشه داخل منزل هستید زیرا اگر دقت کنید بیشترین سرقت ها در روز زمانی اتفاق می افتد که سارقان مطمئن هستند که مردم داخل خانه نیستند و سرکار میباشند به همین دلیل نشان دادن اینکه همیشه داخل منزل هستید راهی مناسب برای جلوگیری سرقت از منزل است.

مجازات سرقت هم میتواند تعزیری باشد و هم میتواند حدی باشد.

در جرم تعزیری نظر قاضی و حاکم ثأثیر گذار است و میتواند و میتواند جرم تعزیری را به جزای نقدی تبدیل کند.

طبق قانون وارد شدن به حریم شخصی افراد ممنوع است و در صورتی که بخواهند جرم اتفاق افتاده را شناسایی  و یا مجرم را دستگیر کنند باید با دستور مقامات قضایی انجام شود و اگر شخصی به زور وارد حریم شخصی فردی شوم جرم مرتکب شده و دارای مجازات از ۶ ماه تا ۳ سال حبس خواهد بود.

در صورتی که سرقت از منزل توسط چند نفر اتفاق افتاده باشد و سارقان دارای اسلحه باشند (چه سرد و چه گرم) در این صورت از ۱ سال تا ۶ سال محکوم به حبس خواهند بود.

اگر در حین سرقت سارقان چه اسلحه داشته باشند و چه بدون اسلحه باشند موجب هتک ناموس شوند مجازات آنها حبس ابد و یا اعدام خواهد بود که این مجازات ها جزء مجازات های حدی خواهد بود.

اگر اشخاص موجود در منزل برای حمایت از امنیت و جان ومال خود با سارقان درگیر شوند و موجب ضرب و جرح و یا قتل سارقان شوند جرم محسوب نمیشود و مجازاتی هم ندارد.

در صورتی که جرم سرقت از منزل اتفاق بیافتد و شما به دلیل عدم مدرک توانایی اثبات این موضوع را نداشته باشید نمیتوانید جرم سرقت را ثابت کنید و تنها راهی که میتوانید امتحان کنید این است که در دادسرای محله خود نسبت به شخصی که بابت سرقت مضمون است شکایت کرد و آن شخص  باید در دادسرایی که  علیه وی شکایت شده بابت انجام تحقیقات و دفاعیه و….. حضور پیدا کند.

در صورت نیاز به وکیل جرم سرقت , میتوانید از مشاوره های وکیل کیفری مورد اطمینان خود در موسسه حقوقی پندار از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.


پاسخگویی از 9 – 17


پاسخگویی خارج از ساعات کاری

مؤسسه حقوقی پندار با بهره گیری از وکلای مجرب پایه یک دادگستری در زمینه تمام امور دعاوی حقوقی و کیفری در زمینه های مختلف، با سابقه بیش از صدها پرونده موفق و پشتوانه رضایت مراجعین، آمادگی قبول وکالت و ارائه مشاوره در دعاوی ملکی، ثبتی، کیفری، امور خانواده  و امور حقوقی شرکت ها در کمترین زمان ممکن و بهترین هزینه وکالت را دارد.


بر آن شدیم با راه اندازی وب سایت موسسه حقوقی پندار هموطنان عزیز را در یاری رساندن در امور حقوقی مانند، دعاوی ملکی، دعاوی حقوقی ، دعاوی کیفری و مشکلات خانوادگی و تنظیم قراردادها و … هر چه بهتر و بروز تر یاری رسانیم

تلفن مشاوره حقوقی:

پاسخگویی از ۹ – ۱۸ :                  88373652-021

پاسخگویی خارج از ساعات کاری:   ۰۴۴۶۵۰۵–۰۹۱۲

                                               ۰۹۱۲-۰۴۴۷۵۰۵

ایلنا: مجازات سرقت، حبس می‌شود و قابل تبدیل به مجازات نقدی نیست به عبارت عام خریدنی نیست.

به گزارش ایلنا، عابدی قاضی دادگاه تجدید نظر و مدیرکل گزینش قضات در برنامه «آوای قانون» رادیو گفت و گو با بیان انواع سرقت و مجازات‌های آن، اظهار کرد: مجازات سرقت، حبس می‌شود و قابل تبدیل به مجازات نقدی نیست به عبارت عام خریدنی نیست.

سرقت رایانه‌ای چیست؟

جرایم علیه محرمانگی داده‌ها سرقت نامیده نمی‌شود. به طور کلی داده‌ها حالت محرمانگی دارند و اگر کسی آن‌ها را رمز گشایی نماید جرم به حساب می‌آید اما سرقت نیست.مجازات سرقت از منزل چیست

زمانی که هنگام ایجاد دسترسی به اطلاعات افراد رابطی برای سرور مرکزی بین دو نفر قرار دهد و اطلاعات را در حال انتقال شنود کند شنود غیرمجاز نامیده می‌شود و سرقت نیست.

اگر فردی با استفاده از یک سامانه مال شخص دیگری را انتقال دهد به آن کلاهبرداری اینترنتی گفته می‌شود و سرقت محسوب نمی‌شود.

سرقت رایانه‌ای زمانی است که کل اطلاعات از یارانه فردی به صورت الکترونیک و… برداشته یا کپی برداری می‌شود.

فروش مال مسروقه چه مجازاتی دارد؟

فروش مال مسروقه از جنبه‌های کلاهبرداری است که شامل ۷سال حبس می‌شود. موضوع سرقت شامل رفتارهای مختلفی است. گاهی فرد اموال سرقت شده را برای خود استفاده می‌کند و اینجا سرقت تمام شده و مجازات خود را داراست.

اما گاهی اموال سرقت شده به فروش می‌رسد که مجازات مستقل و جداگانه‌ای غیر از سرقت دارد و تا زمانی که رضایت صاحب مال را جلب کند مجرم محسوب می‌شود.

ربودن انسان جز سرقت محسوب می‌شود یا تعریف دیگری دارد؟

با وجود اینکه در نگاه اول ربودن انسان سرقت مال محسوب نمی‌شود اما باید دانست که می‌تواند از یک نگاه سرقت مال باشد. ماده ۶۲۱قانون مجازات‌های اسلامی، حبس از ۵ تا ۱۵ سال را برای این جرم در نظر می‌گیرد و اگر ربایش با وسیله نقلیه و یا مورد سرقت کودک باشد مجازات سنگین‌تر است. به طور کلی ربایش انسان از اقسام سرقت نیست و عنوان مستقل آدم ربایی دارد.

اگر فردی که ربوده می‌شود مجنون و یا کودک باشد و یا سلامت روانی نداشته باشد و قادر به حفظ اموال خود نباشد می‌توان گفت سرقت اموال مطرح بوده است. اما ربودن انسان بزرگسال به هدف سرقت اموال همراهش اعم از پول، موبایل و ساعت و… چون شخص قدرت حفظ اموال را دارد، هم سرقت اموال و هم آدم ربایی محسوب می‌شود.

ایجاد انشعابات غیر متعارف و استفاده شخصی از شبکه‌های توزیع نفت، برق، آب و… در داخل و بیرون شهر از مصادیق سرقت به شمار می‌آید؟

این موضوع استفاده غیرمجاز از انشعابات نامیده می‌شود. از جهت شرعی، فق‌ها سرقت قطعی تلقی نمی‌شود.. از آنجایی که بیشتر این قسمت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است استفاده غیرمجاز از انشعابات حق الناس محسوب می‌شود.

مجازات سرقت چیست، آیا جز قابل گذشت است؟ آیا می‌توان حبس مربوط به آن را به جزای نقدی تبدیل کرد؟

سرقت از نوع غیرقابل گذشت است و نیاز به شاکی خصوصی و گذشت وی ندارد. اگر حبس وجود داشته باشد و شاکی رضایت داشته باشد نمی‌توان آن را به جزای نقدی تبدیل نمود بلکه قانون گذار در ماده ۳۷ اجازه تقلیل درجات می‌دهد. بنابراین گذشت شاکی سبب از بین رفتن مجازات نمی‌شود.

اگر در مرحله اجرای احکام بخشش از سوی شاکی صورت گیرد دادگاه می‌تواند حبس را تقلیل دهد یا به مجازات دیگری تبدیل کند.

اگر در دادگاه سارق در مورد عدم آگاهی مال خر به سرقتی بودن مال شهادت دهد آیا مال خر تبرئه می‌شود؟

مداخله در اموال مسروقه طبق قانون مانند مخفی کردن اموال مسروقه جرم محسوب می‌شود اما اگر بدون علم باشد جرم نیست.

طبق قانون اگر کسی خرید اموال مسروقه را حرفه خود قرار دهد جرم است و محکوم به شلاق است.

صرف شهادت سارق تاثیری در جرم ندارد. اگر قاضی با توجه به وضع موجود به این نتیجه رسید که فردی مال خری می‌کند با توجه به علم متعارف خود عمل می‌کند.

سوال: اگر سارق پس از ورود به منزل و قبل از سرقت دستگیر شود جرم چیست؟

قاضی با علمی که دارد فرض‌های مختلف را تصور می‌کند و ابهامات موجود درشکایت شاکی را بررسی می‌کند.

اگر فرد به اراده خود از سرقت امتناع کند جرمی وارد نیست. اما اگر عوامل دیگری مانع از دزدی شود به نسبت موارد احکام متفاوت است.


اخبار مرتبط

 

 

جرم سرقت تعزیری و جرم سرقت حدی از حرز و مجازات سارق

 

 

مجازات سرقت از منزل چیست

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جرم سرقت تعزیری و جرم سرقت حدی از حرز و مجازات سارق

 

 

 

 

 

 

 

 

جرم سرقت تعزیری و جرم سرقت حدی از حرز و مجازات سارق

 

مجازات سرقت از منزل چیست

 

وکیل کیفری کیست؟   وکیل کیفری کسی است که در کلیه دعوای کیفری از جمله : خیانت در …

تسویه حساب کارگر و کارفرما   چکیده رای دیوان عدالت اداری: ارائه برگ تسویه حساب ک…

جرایم فضای مجازی   شبکه های اجتماعی بدون شک امروزه سهمی غیر قابل انکار در سهولت …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، خیابان ۲۱، پلاک ۲۴، طبقه ۵، واحد ۱۴

تلفن: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰ (۱۲۰ خط ویژه)

سامانه پیامکی: ۰۲۱۴۳۰۰۰۴۳۰

واتس آپ و تلگرام: ۰۹۳۹۱۱۵۱۲۱۲

ایمیل: sabtemashhoor@gmail.com

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه ۹ الی ۱۸

پنجشنبه ۹ الی ۱۴

تمامی حقوق این وبسایت برای موسسه حقوقی مشهور محفوظ می باشد.

مجازات سرقت از منزل چیست
مجازات سرقت از منزل چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *