قرص یبوست در دوران شیردهی

خواص دارویی و گیاهی

 یبوست یکی از بیماریهای روده ای است که برای بیمار مشکلات بسیاری ایجاد می کند. این بار با یک روش طبیعی یعنی برگ سنا یبوست را درمان کنید.

سنا یکی از معروفترین داروهای گیاهی است که سوء مصرف از آن بسیار شایعتر از مصرف صحیح آن است سنا در پیشگیری از بروز یبوست، اگزمای فصلی،  رماتیسمموثر میباشد.

خانواده : Caesalpinaceous

پراکندگی : نوع بومی‌aculifolia آفریقای شمالی و نوع angustifolia بومی‌هند است.

بخشهای مورد استفاده : برگ و میوه که برگ آن موثرتر است.

ترکیبات شیمیایی : آنترانوییدها Anthranoids ( سنوزایدSennoside A,B) گلیکوزید انتراکینولونAnthraquinone glycoside ونمک های تارتاریک اسید Tartaric acid salts (موسیلاژ )

_ جلوگیری از باز جذب آب و املاح از روده :با افزایش میزان املاح معدنی در روده(‌الکترولیتها) و جلوگیری از بازجذب آب حجم مدفوع افزایش یافته و منجر به اسهال می‌شود._ افزایش ترشح کلر به داخل روده : افزایش ترشح کلر منجر به اسهال ترشحی می‌شود._ افزایش حرکات روده

 

برگ سنا برای درمان یبوست

 

پیشگیری از بروز یبوست : در افرادی که کوتاه مدت باید اجابت مزاج نرم داشته باشند (مثل بواسیر و شقاق )

درمان یبوست : ازمسهل‌هایی است که بصورت خوراکی در عرض 5تا7ساعت اثرش ظاهر می‌شود. {(خوراکی) معادل وکمکی}

چاقی :در رژیم‌های لاغری از این گیاه استفاده و سوء استفاده میشود.{(خوراکی) کمکی}

رماتیسم : در درمانهای رماتیسم بعنوان پاک‌کننده بدن از مواد زاید همراه با داروهای دیگر در دوره‌های کوتاه مدت مورد مصرف دارد.Anti dyscratic therapy  {(خوراکی ) کمکی}

اگزما : بعنوان پاک‌کننده بدن از مواد زاید در کوتاه مدت استفاده میگردد. {(خوراکی) کمکی}

 

_ در انسداد روده منع مصرف دارد._ در التهاب دستگاه گوارش مثل ورم معده، ورم روده، روده تحریک‌پذیر ممنوع است._ در بیرون‌زدگی مقعد و بواسیر مصرف سنا با دز کم و با احتیاط مجاز است چرا که تحریک شدید روده منجر به بیرون‌زدگی مقعد و یا گیر افتادن بواسیر می‌شود._ مصرف بیش از 8-1 روز منجر به اختلالات آب و املاح میگردد._ در بچه های زیر 12 سال احتمال اختلال آب و املاح بوده و بهتر است از مسهل‌های دیگر استفاده شود._ در رژیمهای لاغری با توجه به محدودیت‌های غذایی توام باعث تشدید اختلالات آب و املاح می‌گردد لذا باید کوتاه مدت‌تر و با احتیاط مصرف گردد._ در بیماران قلبی و کلیوی که نسبت به بقیه به تغییرات املاح و آب حساسییت بیشتری دارند سنا حتی در دوره‌های کوتاه مدت نیز توصیه نمی‌شود._ در افراد مسن جدار روده ضعیفتر است و احتمال وجود انسداد نسبی می‌باشد مخصوصاً در بیمارانی با سابقه ورم التهابی روده ( کولیت اولسروز Ulcerative Colitis  بیماری کرونCrohn Disease) منع مصرف مطلق دارد چرا که می‌تواند منجر به بروز بیماری کولون بزرگ شده و سمی‌Toxic Mega Colon گردد که بواسطه افزایش حجم در نقطه‌ای از روده که جدار آن ضعیف بروز میکند ومیتواند منجر به پارگی روده عفونت حفره شکم و حتی مرگ گردد.

 

_ سنوزایدها ممکن است آسیب کلیوی ناشی از مسکن‌ها و کم‌آبی ناشی از آنها را تشدید نمایند لذا از مصرف توام اآنها بخصوص در بیماران کلیوی باید اجتناب کرد._ سنا با کوتاه نمودن زمان حضور داروها در روده از جذب کامل ْآنها جلوگیری می‌کند._ بدلیل دفع پتاسیم از مصرف توام آن با داروهایی که تغییرات پتاسیم تاثیر زیادی در عملکرد یا احتمال سمیت دارو دارد اجتناب باید کرد. {مثل دیگوگسین و داروهای ضد اختلال ضربان قلب}_ مصرف توام با ادرار آور‌های تیازیدی ( هیدروکلروتیازید(Hydrochlorothiaside ومخصوصاً مدر لوپ( فورسمایدForesmide) باعث افزایش احتمال کمبود پتاسیم و دیگر املاح و آب بدن می‌گردد._ در کسانیکه داروهای جلوگیری از بارداری مصرف می‌کنند با کاهش سطح استروژن منجر به اختلال عملکرد دارو میشود._ در مصرف توام با ایندومتاسین Indomethacen اثر گیاه کاهش می‌یابد._ در حضور نیفدیپین Nifedipine  بعلت بسته بودن کانالهای کلسیمی ‌اثر سنا مهار می‌گردد._  با اختلال در تجمع پلاکتی منجر به افزایش احتمال خونریزی در حضور وارفارین می‌گردد.

 

با توجه به اثرات تحریکی بافت رحم و احتمال ایجاد ناهنجاریهای ژنتیکی و از طرفی اثرات تسکین دهنده انقباضات رحمی ‌و اثر ملینی مناسبی که برای زنان باردار دارد مصرف آن زیر نظر پزشک مجاز است.

 

در مواردی که بیش از حد استفاده شود اثرات ملینی بر شیرخوار دارد.

 

در رژیم‌هایی که برای درمان رماتیسم و درماتیت در گیاه درمانی در نظر گرفته می شود پاکسازی بدن از مواد زاید و سپس تحریک و تنظیم متابولیسم طبیعی بدن مد نظر میباشد در این راه از سه عنصر در درمان استفاده می‌شود.

1 ) آنتی دیسکراتیک  Anti dyscratic، گزنه، گل قاصدک .2 ) مسهل Laxative   ، سنا، ریوند ..3 ) معتدل کنندهCarminative ، رازیانه، بادرنجبویه

 

 

گردآوری : دکتر محمد رضا رضوانی ـ گروه سلامت سیمرغاختصاصی سیمرغ

 

 

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

دانشه فرزند: مقدار انرژی مصرفی برآورد شده برای ترشح شیر از 45 تا 5 کیلو کالری در روز متغیر است، بنابراین مقدار انرژی خالص قابل دسترس برای مادر شیرده با فعالیت متوسط، 8 تا 1 کیلو کالری در روز است. بدن شما باید در این دوران از همه مواد اصلی غذایی و کالری مورد نیاز غنی باشد. اگر شما تغذیه مناسب و کافی داشته باشید، شیر کافی هم تولید خواهید کرد و در نتیجه کودک سالمی خواهید داشت.

در شرایط طبیعی این کمبود وسیع انرژی، احتمالا کاهش وزنی حدود 1.5 تا 2 کیلوگرم در ماه خواهد بود، اما مشاهده شده است که علیرغم دریافت انرژی کم از رژیم غذایی زنان شیرده، فقط 1 تا 2 کیلوگرم وزن خود را در سال اول شیردهی از دست می دهند.

اگر در دوران شیردهی رژیم غذایی برای کاهش وزن خود داشته باشید، مطمئنا شیر شما کم خواهد شد و در اثر خستگی ناشی از کم کردن وزن، نمی توانید به درستی از فرزند خود مراقبت کنید. میزان احتیاج کالری شما در دوران شیردهی عبارت است از کالری که برای سوخت و ساز بدن خود لازم دارید به اضافه مقدار کالری مواد لازم برای تولید شیر، بنابراین شما باید در دوران شیردهی، کالری، مواد پروتئینی، کلسیم و ویتامین های بیشتری مصرف کنید.

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است نسبت به یک سری از غذاهایی که مادرشان مصرف می کنند حساسیت داشته باشند و یا نتوانند تحمل کنند به طور مثال اگر مادری سیر، پیاز یا حبوبات مصرف کند، شیر او موجب قولنج و دردهای شکمی کودک می شود.

کلم، شلغم و حتی میوه هایی مانند زردآلو و آلو و خوردن بیش از حد بعضی از میوه ها مانند هندوانه و هلو و بعضی از سبزی ها ممکن است باعث ایجاد گاز در روده و دردهای شکمی کودک گردد، بنابراین در دوران شیردهی باید دقت کنید اگر در طی 24 ساعت پس از خوردن یکی از موارد ذکر شده فرزندتان دچار دل درد شد و یا گاز در روده هایش به وجود آمد، از خوردن این مواد غذایی خودداری کنید.

اگر در دوران شیردهی دچار یبوست شدید باید در رژیم غذایی خود، مواردی که جذب نمی شوند مانند سبزی، میوه های پخته، نان سبوس دار، اضافه کنید. همچنین مایعات به میزان کافی مصرف نمایید.

نکته: بهتر است زمانی که شیر می دهید و دچار یبوست نیز هستید از قرص های ملین استفاده نکنید و یبوست خود را با غذا و میوه جات و سبزیجات برطرف نمایید.

سعی کنید در رژیم غذایی خود مواد لازم و مفید برای کودک قرار دهید. از میزان غذای خود بکاهید و تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. روزی دو لیتر آب مصرف کنید. خوب استراحت کرده و جهت مصرف ویتامین و مواد معدنی مکمل با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید از غذاهای سالم طبیعی و ارگانیک استفاده نمایید، همچنین از گوشت و ماهی تازه و در هنگام پخت غذا از روغن اشباع نشده استفاده نمایید. از مایعات پر از قند و نوشیدنی های حاوی مواد الکلی و کافئین دار استفاده نکنید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«مادر»
واقع در بخش
«خانواده»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-218 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

مطالعات نشان می‌دهد مادرانی که در دوران شیردهی هستند باید تلاش کنند مبتلا به یبوست نشوند، زیرا یبوست کیفیت شیر مادران را کاهش می‌دهد. یبوست‌های طولانی‌مدت، موجب تجمع مواد سمی در بدن مادر می شئد که این می‌تواند پس از مدتی از طریق خون به شیر مادر وارد شود و نوزاد را نیز دچار مشکل کند. در دوران شیردهی نیز باید تلاش شود به کمک خوراکی‌های طبیعی از جمله سبزی‌ها و میوه‌ها از بروز یبوست جلوگیری شود.

اغلب کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند به طور معمول 2 تا 3 بار در روز اجابت مزاج دارند، این در حالی است که یبوست مادر علاوه بر ایجاد یبوست در شیرخوار، کیفیت شیر مادر را نیز کاهش می‌دهد. مادران شیرده بهتر است خودسرانه به مصرف داروهای مسهل نپردازند، زیرا این داروها از طریق شیر به بدن می‌رسد. بنابراین مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه ضروری است.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

خرید زالو طبی Medical leeches

بــــرای تــــــــــــهیه زالــــــــــــو از9356843271ســـــــــــــوال نمائیـــــــــــد

رفتارهای تغذیه ای کودک

بهترین معالجه و درمان یبوست در نوزادان و کودکان و حتی مادران شیرده




خانه

موبایل

  مصرف مواد مغذی به مقدار لازم و کافی در دوران شیردهی، مادر را در تداوم شیردهی موفقیت‌آمیز خود کمک می‌کند. تغذیه مناسب مادر در این دوران برای حفظ بنیه، سلامت مادر و همچنین تامین نیازهای تغذیه‌ای نوزاد ضروری است. توجه به تغذیه دوران شیردهی از نظر حفظ و نگهداری ذخایر بدن مادر نیز اهمیت زیادی دارد. رساندن کالری کافی به بدن و همچنین تامین مواد مغذی و مورد نیاز بدن می‌تواند در تولید شیر موثر باشد.در دوران شیردهی بحث کالری مورد نیاز بدن مطرح است. در این دوران مادر حدود ۲۰۰ کیلوکالری از زمان بارداری انرژی نیاز دارد. در دوران بارداری ۳۰۰ کیلوکالری انرژی لازم دارد یعنی این‌که زمان شیردهی نسبت به حالت نرمال ۵۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز داریم. بدن به بعضی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B دردوران شیردهی نیاز دارد. مصرف آهن هم مورد نیاز است. برای تجویز قرص آهن شخص باید بررسی شود. گاهی اوقات برای جلوگیری از کم خونی قرص مکمل آهن تجویز می‌شود یا کسانی که در دوران شیردهی عادت ماهانه نمی‌شوند باید بررسی شود که نیاز به مصرف قرص مکمل آهن دارند یا نه؟اگر در رژیم غذایی به طور متوسط ۲ واحد لبنیات را افزایش بدهیم یعنی یک لیوان شیر و ماست و یک ونیم لیوان دوغ را افزایش دهیم به ویتامین‌های گروه B دست پیدا کردیم و هم کالری و کلسیم مورد نیاز در دوران بارداری تامین می‌شود. افزایش ۲ واحد لبنیات اضافه‌تر در دوران شیردهی نیازهای تغذیه‌ای مادر را کامل می‌کند. مادر حدود ۱۲۰۰ سی‌سی شیر می‌سازد. این انرژی شیردهی مادر از چربی‌های مادر تغذیه می‌شود. اگر برای یک زایمان در فردی با وزن متوسط افزایش وزن ۵/۱۲ کیلو را در نظر بگیریم چیزی حدود ۵/۵ کیلو اضافه وزن زمان زایمان کم می‌شود و ۴ کیلو در ۲ هفته بعد از زایمان و ۵/۲ کیلو وزن اضافی در مدت ۶ ماه بعد از زایمان در دوران شیردهی کم خواهد شد. در دوران شیردهی مادر نیاز به ذخیره چربی دارد. مادرانی که شیردهی خوبی دارند قطعا کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند. نیاز به کلسیم و نیاز به کالری و ویتامین‌های گروه B و املاح مورد نیاز در دوران شیردهی بسیار مهم است. در دوران شیردهی باید مواظب کم خونی بود. اگر شخصی ورزشکار بوده باید در این دوران ورزش را نصف کند. در دوران شیردهی در ۶ ماه اول نباید ورزش‌های شدید انجام دهد. باید ورزش در حد پیاده‌روی ملایم و نرمش ملایم باشد چون با فعالیت بالای بدن اسید لاکتیک بدن بالا می‌رود و در شیر ترشح می‌‌شود. بهتر است در این دوران فعالیت‌های بدنی کمتر باشد. اگر فردی در دوران شیردهی دچار مشکل یبوست است باید فیبر مصرفی را افزایش دهد. سبزیجات و میوه‌ها ترکیباتی دارند که فیبر در آن‌ها موجود است. این مواد غذایی باید در رژیم مصرف شوند. همچنین مصرف آب و فعالیت بدنی در درمان یبوست مفید است. پس در دوران شیردهی معمولا  قرص‌های مولتی ویتامین وکلسیم تجویز نمی‌شود.‌‌ همان ۲ واحد لبنیات اضافه‌ای که گفتیم برای مادر کافی است. اگر سبزی‌ها و میوه‌ها و مواد پروتئینی و غلات را مصرف کند نیازی به اضافه کردن مولتی ویتامین و مصرف قرص کلسیم نیست.

منبع:shahrzadpress.com


بارداری و زایمان راحت با

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *