قرص کلسیم دی در بارداری

خواص دارویی و گیاهی


چه نوع کلسیمی مناسب است؟

همه ی افراد هر روز به مواد معدنی اساسی نیاز دارند. علاوه بر کمک به ساخت دندان ها و استخوان ها، کلسیم می تواند در خون ( روند انعقاد خون) و عضلات ( انقباض عضلانی) هم نقش داشته باشد و به انتقال پیام عصبی هم کمک کند.


کلسیم مورد نیاز در طی بارداری

بدن شما نمی تواند کلسیم بسازد، پس شما باید به صورت مکمل آن را دریافت کنید. در زمانی که باردار هستید، تلاش کنید تا حداقل 1 میلی گرم کلسیم هر روز استفاده کنید. اگر شما 18 سال و یا کمتر سن دارید، شما به حداقل 13 میلی گرم کلسیم روزانه نیاز دارید.


غذاهای غنی از کلسیم

لبنیات از جمله شیر، پنیر، ماست، از بهترین منابع برای کلسیم هستند. سبزیجات سبز تیره و پر برگ هم کلسیم دارند ولی مقدار کلسیم آن ها کم است. به برخی از غذاها هم کلسیم اضافه می شود، مثلا غلاتی که با کلسیم غنی شده باشند، نان، آب پرتقال، نوشیدنی ها. موارد زیادی از غذاهای غنی شده با کلسیم وجود دارد که شما بتوانید از آن ها استفاده کنید:

415 میلی گرم: ماست ساده و یا کم چرب
375 میلی گرم: آب پرتقال غنی شده با کلسیم
325 میلی گرم: ساردین
299 میلی گرم: شیر بدون چربی
181 میلی گرم: سالمون
1 تا 1 میلی گرم: غلات از نوعی غنی شدن با کلسیم


مطالب مهم در مورد مکمل های کلسیم

اگر شما به شیر حساسیت دارید و یا عدم تحمل لاکتوز دارید و یا گیاهخوار هستید، دریافت کلسیم کافی از غذا دشوار است. اگر شما به اندازه ی کافی غذا نمی خورید، پزشک شما ممکن است به شما مکمل های کلسیمی را توصیه کند. مشخص کنید که کدام یک برای شما سودمند است:

مکمل های کلسیمی در دو شکل تهیه می شوند: کربناتی و سیتراتی

کربنات کلسیم : ارزان تر است و اگر با غذا استفاده شود، بهترین اثر را دارد.سیترات کلسیم : هم بعد از غذا و هم با شکم خالی اثر دارد.
بسیاری از مکمل های کلسیمی حاوی ویتامین D هم هستند، که به بدن در جذب کلسیم کمک می کنند.

محدود کردن کلسیم به 5 میلی گرم: برای آن که مطمئن باشیم کلسیم جذب می شود، دریافت تنها 5 میلی گرم کلسیم کافی است.

برای مثال، این می تواند بدین معنی باشد که 5 میلی گرم مکمل با صبحانه و وعده ی بعدی مصرف شود. برای شیر دادن هم کلسیم بیشتری لازم است: وقتی که شما در حال شیر دادن هستید، به مکمل های کلسیمی بیشتری نیاز دارید. تحقیقات نشان می دهد که شما ممکن است وقتی که شیر می دهید، 3 تا 5 درصد توده ی استخوانی خود را از دست بدهید. اگر شما هشیار باشید و غذاهای کلسیمی کافی مصرف کنید و مکمل های توصیه شده را هم استفاده کنید، می بایست در مدت 6 ماه پس از توقف شیردهی ، توده ی استخوانی شما طبیعی شود.


عوارض جانبی مکمل کلسیم

مکمل های کلسیمی ممکن است باعث شوند تا شما احساس نفخ، پف کردن و یا یبوست داشته باشید. اگر این موارد وجود دارد، سعی کنید تا همراه با غذا از مکمل های کلسیمی هم استفاده کنید و یا با پزشک خود در مورد مصرف انواع مختلف و یا برند های دیگر مکمل های کلسیمی مشورت کنید.

مصرف بیش از حد کلسیم هم باعث ایجاد سنگ های کلیوی می شود و از جذب روی و آهن در بدن شما جلوگیری می کند، که این یون های معدنی وقتی که شما باردار هستید، برای سالم زیستن شما لازم هستند، بیش از 25 میلی گرم کلسیم در هر روز استفاده نکنید ( 3 میلی گرم، اگر شما 18 سال و یا کم تر سن دارید).

“لطفاً نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

جنین در حال رشد، برای شکل‌گیری و رشد استخوان‌ها، قلب، اعصاب ، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد.

اگر در طی دورهی بارداری  کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر کسب می‌کند که این امر ممکن است سلامتی مادر را به خطر بیاندازد.

طبق نظر متخصصان تغذیه هر خانم باردار باید 12 میلی‌گرم کلسیم به‌طور روزانه دریافت کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد به‌طور کلی 1 میلی‌گرم کلسیم نیاز روزانه‌ی مادر را در طی دوران بارداری تامین می‌کند؛ زیرا کودک شما نمی‌تواند بیش از این مقدار جذب کند. بنابراین مادر باید 4 وعده لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم در طی روز دریافت کند.البته خانم های بارداری که سن آنها زیر 18 سال است، باید روزانه 13 میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا پایان دوره‌ی شیردهی  نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان  مبتلا نشود.

از&gtشیر ، ماست، پنیر، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی  به ویژه ماهی تن ، کیلکا و ساردین است. سایر منابع کلسیم شامل : سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ  ، اسفناج ، کرفس ، جعفری و نیز شلغم  ، هویج  ، زیتون ، پرتقال  ، انگور ، توت فرنگی  ، خرمالو  ، کشمش ،  بادام ، پسته ، بادام زمینی  ، گردو  و حبوبات  است.

یک مولتی ویتامین خوب شامل 15 تا 2 میلی‌گرم کلسیم است. شما می توانید قرص‌های حاوی کلسیم را مورد آزمایش قرار دهید. اگر به برچسب قرص کلسیم کربنات توجه کنید در می‌یابید که این نوع قرص خیلی راحت‌تر به وسیله‌ی بدن جذب می شود. برای کسب اطلاعات در مورد قرص های کلسیم اینجا را  کلیک کنید .

یک عدد قرص کلسیم را داخل یک لیوان سرکه قرار دهید. اگر بعد از گذشت ده دقیقه قرص حل نشد، یک قرص دیگر را امتحان کنید.

به برچسب روی قرص‌ها توجه کنید؛ چرا که در مطالعات اخیر ثابت شده است که برخی از مکمل‌های کلسیم طبیعی ممکن است دارای مقادیر کمی سرب باشند که می‌تواند برای کودک در حال رشد مضر باشد.

منبع : ماهه تغذیه و سلامتی

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *