درمان خانگي چربي خون بالا

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

 

درمان خانگي چربي خون بالا

گیاهان (سبزی‌ها و میوه‌ها) به علت فیبر و الیافی که دارند، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شوند

 

البته تأثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست، تأثیر برخی از آن‌ها است و به دلیل خاصیتی که در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارند، برای تهیه دارو استفاده می‌شوند.

 

بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارد و بیش از 1 صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، خاصیت ضدمیکروبی و ویروسی دارد و فشارخون و قندخون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند.

 

 

برخی دیگر از گیاهان مانند خرفه و دانه کنگر فرنگی نیز تری‌گلیسرید خون را پایین می‌آورند و مصرفشان در بسیاری از کشورهای دنیا شایع است ولی متأسفانه در ایران استفاده از این گیاهان هنوز جا نیفتاده است.

 

 

میوه زیتون و روغن آن هم کلسترول را کاهش می‌دهند. مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد مانند روغن بادام‌زمینی، هسته انگور، کنجد، ماهی و کتان. این روغن‌ها کلسترول و تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.

 

اگر بخواهیم 3 نوشیدنی را ببریم که هم فشارخون را پایین می‌آورند و هم کلسترول و تری‌گلیسرید را باید به آب گوجه‌فرنگی،‌ آب انار و آب‌غوره اشاره کنیم که بهترین گزینه‌ها هستند. این 3 نوشیدنی هم می‌توانند بین وعده‌های غذایی و هم همراه غذا مصرف شوند.

 

آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان هم به صورت آب‌میوه و هم میوه تازه چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

 

همچنین کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی‌ای هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون کمک می‌کنند.

 

البته باید دقت داشته باشید، این گیاهان باید به مقدار متناسب مصرف شوند و روش طبخشان نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

فلفل سیاه

با فلفل سیاه به جنگ چربی بروید

فلفل سیاه به دلیل داشتن ماده «پپرین» که موجب طعم تند فلفل می‌شود، تشکیل سلول‌های جدید چربی را متوقف می‌کند و خاصیت ضد چربی دارد.

 

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که فلفل سیاه علاوه برداشتن مزیت‌های بسیار بر سلامتی، میزان چربی جریان خون را کاهش می‌دهد.

 

اکنون محققان طی تحقیقات آزمایشگاهی و مدل‌های کامپیوتری دریافتند که «پپرین» در فعالیت ژنی که مسئول کنترل تشکیل سلول‌های جدید چربی است، دخالت می‌کند.

 

«پپرین» همچنین ممکن است فعالیت‌های زنجیره‌ای متابولیکی که در حفظ کنترل چربی نقش دارد را هدف قرار دهد.

 

پژوهشگران معتقدند که این یافته باعث استفاده وسیع از عصاره پپرین یا فلفل سیاه در جنگ با چربی و سایر بیماری‌های مربوطه خواهد شد.

 

خرفه

کاهش چربی خون به خرفه

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه گفت: مصرف خرفه به صورت خام یا پخته موجب کاهش چربی خون و رفع التهاب بدن می‌شود در پزشکی طب سنتی ایران از خرفه برای رفع لاغری، رفع تشنگی و تقویت کننده قوای جسمانی استفاده می‌شود.درمان خانگي چربي خون بالا

 

وی گفت: خرفه تصفیه کننده خون، تب‌بر و مُدر «ادرارآور» است همچنین این گیاه صفراآور، ضد اسکوربوت و کمبود ویتامین ‌C است.

 

صفوی ادامه داد: از گیاه دارویی خرفه می‌توان به صورت استعمال خارجی برای رفع سوختگی،‌ رفع میخچه، رفع دمل و جوش استفاده کرد.

 

وی بیان داشت: می‌توان از گیاه تازه خرفه به میزان 5 تا صد گرم روزی سه بار استفاده کرد که اثرات خوبی را بر بدن می‌گذارد.

منابع:

سلامتیران – دکتر محمدحسین صالحی‌سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

باشگاه خبرنگاران

فارس


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

سطح بالا کلسترول بالا می‌تواند منجر به مشکلات جدی و حتی کشنده شود. برای درمان کلسترول بالا با دکتر نیم همراه باشید. کلسترول بالا خون خطر ابتلا به بیماری قلب را افزایش می‌دهد.

بر اساس آمار از هر 5 نفر یک نفر درگیر به مشکل کلسترول بالا خون می‌باشد. کلسترول بالا در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی مشارکت مستقیم دارد و می‌تواند منجر به سکه مغری و بیماری‌های قلبی شود.

کلسترول شبیه به چربی می‌باشد و در خون ما گردش می‌کند. سطح کلسترول خون باید کمتر از 2 میلی‌گرم در هر دسی لیتر خون باشد. هنگامی که به مقدار 24 یا بشود بسیار خطرناک می‌شود.

مقداری از کلسترول توسط غذاهایی که می‌خورید جذب بدن می‌شود، اما بیشترین مقدار کلسترول در بدن ساخته می‌شود. کلسترول به ساخته‌شدن سلول‌های جدید و هورمون‌ها کمک می‌کند و مقدار اضافی آن در دیواره رگ‌ها می‌ماند.

ما در اینجا چندین روش درمان کلسترول با گیاهان دارویی برای شما آماده کرده‌ایم با همراه دکتر نیم باشید.درمان خانگي چربي خون بالا

لیست مطالب :

تحقیقات نشان داده‌اند که گشنیز سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود.

دانه‌های گشنیز برای درمان کلسترول بالا و مدیریت دیابت مفید است.

اگر شما پودر تخم گشنیز ندارید می‌توانید، دانه‌های گشنیز را خشک‌کنید و سپس پودر کنید.

پیاز قرمز برای درمان کلسترول بالا خون مفید است.

دانشمندان هنگ‌کنگ دریافتند که پیاز قرمز به کاهش کلسترول کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

آمله یکی دیگر از روش‌های درمان کلسترول با گیاهان دارویی می‌باشد. آمله به‌عنوان یک عامل طبیعی هیپولیپیدمی عمل می‌کند.

سرکه سیب با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید برای درمان کلسترول بالا خون مفید است. علاوه بر این‌یک درمان خانگی عالی برای بیماری‌هایی ازجمله ری فلاکس اسید، فشارخون بالا، نقرس، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و دیگر موارد است.

به‌تدریج مقدار سرکه سیب را به دو قاشق غذاخوری در هر لیوان افزایش دهید. اگر طعم سرکه سیب را دوست ندارید می‌توانید آب‌پرتقال، آب سیب، آب انگور یا سایر میوه‌ها را نیز مخلوط‌کنید.

نوشیدن سه فنجان آب پرتقال تازه به‌صورت روزانه می‌تواند برای درمان کلسترول بالا به‌صورت طبیعی مفید باشد. پرتقال غنی از ویتامین C و فلاونوئید ها است.

اگر آب پرتقال حاوی استرول باشد بهتر است.

مطالعات نشان داده‌اند که حدود 3 گرم فیتواسترول در روز می‌تواند به کاهش کلسترول بدن 11 تا 15 درصد کمک کند. بنابراین دو لیوان آب پرتقال غنی‌شده با استرول در روز بنوشید.

شما نیز می‌توانید برای درمان کلسترول بالا از روغن نارگیل به‌عنوان یک روش مناسب استفاده کنید. اگرچه روغن نارگیل یک چربی اشباع است اما حاوی اسید لوریک است سبب افزایش HDL (کلسترول خوب) می‌شود و نسبت LDL (کلسترول بد) به HDL را بهبود ببخشد.

شما برای درمان کلسترول با گیاهان دارویی می‌توانید از جو سر استفاده کنید زیرا سبب کاهش میزان کلسترول می‌شود. جو دو سر حاوی فیبر محلول است و جذب کلسترول را کاهش می‌دهد و سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد.

روغن ماهی و ماهی‌های چرب مانند ماهی خال‌مخالی، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی، ساردین سبب کاهش‌تری گلیسیرید (چربی‌های خون) کمک کند و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

گردو، بادام، بادام‌زمینی، فندق، پسته و سایر آجیل‌ها برای درمان کلسترول بالای خون مفید است. زیرا آن‌ها غنی از استرول‌های گیاهی و فیبر هستند. مخصوصاً گردو که سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود.

چای سبز یک منبع غنی از پلی فنول است. این ترکیبات مزایای سلامتی زیادی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. چای سبز دارای غلظت پلی فنول است که نه‌تنها سبب کاهش LDL (کلسترول بد) بلکه سبب افزایش HDL (کلسترول خوب) می‌شود.

دانه‌های شنبلیله از زمان قدیم به‌عنوان یک گیاه دارویی مورداستفاده قرار می‌گرفت. دانه‌های شنبلیله غنی از ویتامین E هستند و دارای خواص ضد درد، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند. دانه‌های شنبلیله به حذف کلسترول از بدن کمک می‌کند.

سالاد برای درمان کلسترول بالا مفید است. کاهو گیاهی است که سبب کاهش چربی خون می‌شود. کاهی نیز سبب کاهش LDL می‌شود.

علاوه بر گیاهان دارویی انتخاب رژیم غذایی سالم نیز ضروری است.

نظر

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

چربی خون عبارتست از بالا رفتن مقدارکلسترول و یا تری گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می شود. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می یابد.چربی خون و قندخون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمور شدن و خواب رفتگی پا می شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می شود و فرد را بیدار می کند.

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *