قرص متوکلوپرامید 10 چیست

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

‎متوکلوپرامید:‎متوکلوپرامید داروی آشنا و پر مصرف برای درمان و پیشگیری تهوع و استفراغ می باشد .
‎احساس تهوع اگرچه مشکلی شایع می باشد اما می تواند ناشی از علل مختلفی باشد .
‎متوکلوپرامید عموماً جهت تهوع ناشی از میگرن، پس از عمل جراحی یا تهوع ناشی از رادیوتراپی تجویز می شود .
‎علاوه بر اینها برای برطرف کردن تهوع در داروخانه ها بدون نسخه ی پزشک می توان آن را تهیه کرد.
‎این دارو با کمک به تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش، تهوع را برطرف می نماید.‎پیش از مصرف متوکلوپرامید :- در افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۶۵ سال متوکلوپرامید باید با احتیاط بیشتری مصرف شود . چون در این سنین احتمال بروز عوارض ناخواسته می باشد .
‎-در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورت سابقه حساسیت دارویی ( خصوصا به آنتی بیوتیک هایی مانند سيپرو فلوكساسين لووفلوكساسين افلوكساسين ،داروهاي آرام بخش و داروهاي تضعيف كننده ي اعصاب) به پزشک خود اطلاع دهید .
– در صورتی که مبتلا به آسم یا آلرژی (حساسیت به دارو ، غذا و) می باشید، پزشک خود را مطلع نمایید .
– در صورت سابقه ی ضربان نظم قلب، مشکل گوارشی ( مانند سابقه ی زخم و خونریزی گوارشی )، مشکلات کبدی یا کلیوی، صرع، پارکینسون، تومور در غدد فوق کلیوی، مشکلات خونی به پزشک خود اطلاع دهید .
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.‎نحوه ی مصرف متوکلوپرامید:- این دارو به صورت قرص ۱۰ میلی گرمی ، قطره ی 6mg/15ml و آمپول تزریقی موجود می باشد .
– متوکلوپرامید را دقیقا به صورتی که پزشک تجویز کرده است، مصرف نمایید. معمولا به صورت یک قرص ۱۰ میلی گرمی یا ۱۰ میلی لیتر شربت، سه مرتبه در روز تجویز می شود اما ممکن است مقدار مصرف تجویز شده برای شما متفاوت باشد خصوصاً در صورتی که از قطره خوراکی استفاده می نمایید، دارو را دقیقا به مقداری که تجویز شده، با قطره چکان مخصوص اندازه گیری نمایید .
– نوبت های مصرف روزانه را به فاصله های منظم ( هر۸ ساعت) مصرف نمایید .قرص را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید. بهتر است دارو را نیم ساعت قبل از غذا و یا هنگام خواب مصرف نمایید .
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.‎توصیه ها:- در صورتی که این دارو را بدون نسخه از داروخانه تهیه می نمایید، در مورد مناسب بودن مصرف این دارو در شرایط خود، با داروساز مشورت نمایید .
– معمولا مصرف این دارو به صورت کوتاه مدت ( حداکثر تا ۵روز) تجویز می شود  لذا در صورت مصرف طولانی مدت حتماً تحت نظر پزشک باشید .
– در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، درمانگر خود را از مصرف متوکلوپرامید مطلع نمایید .
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
– در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید ممکن است این دارو منجر به تغییر در سطح قند خون شما شود لذا قند خون خود را کنترل نمایید .‎عوارض شایع متوکلوپرامید:- احساس سرگیجه یا خواب آلودگی از عوارض شایع متوکلوپرامید می باشد لذا تا برطرف شدن اثر دارو، از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید .
– در صورت بروز اسهال خفیف مصرف مایعات به مقدار کافی جهت بهبود وضیعت لازم است. اما در صورت طولانی شدن اسهال و یا همراه شدن با علائم دیگر به پزشک مراجعه نمایید .
– خشکی دهان ، لک های قرمز پوستی، حساسیت و درد سینه، ضربان قلب بالا و نظم شدن قاعدگی می تواند از عوارض این دارو باشد که در صورت بروز آن ها باید با پزشک خود مشورت نمایید .‎عارضه ی نادر اما مهم:- در صورت اختلال در حرکت یا بروز مشکلات در حرکات چشم ها و صورت فورا به پزشک مراجعه نمایید .

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

بسیاری از افراد، پس از پریود نشدن ، آزمایشاتی را برای اینکه آیا باردار هستند یا خیر، انجام می دهند. اگر نتیجه آزمایش منفی باشد، شرایط و عوامل

در مورد اضافه وزن در بارداری چه می دانید؟ آیا تا به حال به این مشکل مواجه شده اید؟ چاقی و اضافه وزن در بارداری ، شما را

سندروم سیندرلا چیست؟ در مورد این سندروم چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا شما هم به این سندروم مبتلا هستید یا خیر؟

درمورد اکستنشن مو چقدر اطلاعات دارید؟ در این بخش که با عنوان عوارض و ضررهای اکستنشن مو ، در مجله پزشکی دکتر سلام منتشر شده است شما را

کلوئید هر چند می تواند به هر جایی از بدن ایجاد شود ولی اغلب در لاله گوش، قسمت بالای قفسه سینه و شانه ها  بوجود می آید. این

زنان در هنگام بارداری به افسردگی دچار می شوند و از لحاظ ذهنی با اختلالاتی مواجه می شوند که بهترین راهکار برای کنترل و

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

• احتمال بروز برخی عوارض خطرناک متوکلوپرامید در کودکان بالاتر است، بنابراین هرگز بدون اجازه پزشک به کودک یا شیرخوار خود متوکلوپرامید ندهید.

– • بطور کلی خطر وقوع عوارض متوکلوپرامید در کودکان و افراد پیر است.

• متوکلوپرامید می تواند حالت خواب آلودگی در شما ایجاد کند، بنابراین تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر آن در شما از رانندگی یا انجام کارهای پردقت پرهیز کنید.

• الکل حالت خواب آلودگی و گیجی ناشی از متوکلوپرامید را تشدید می کند، تا زمان مشخص شدن میزان تاثیر متوکلوپرامید در شما از نوشیدن الکل بپرهیزید.

• یبوست همراه با تهوع و استفراغ علایم احتمالی انسداد روده می باشند.

مدفوع خونی یا سیاه و نیز استفراغ خونی یا حاوی دانه های شبیه قهوه، در صورت همراهی با درد شکم احتمال بروز خونریزی گوارشی را مطرح می کند.

همان گونه که پیشتر ذکر شد، متوکلوپرامید نباید در این موارد مصرف شود.

متوکلوپرامید دارویی برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از انواع بیماری ها و همچنین برخی از بیماری های دیگر که در این مقاله مشاهده خواهید کرد تجویز می شود. در این مقاله با تمام نکات و اطلاعات دارویی و همچنین عوارض قرص متوکلوپرامید آشنا خواهید شد.

قرص متوکلوپرامید دارویی برای درمان برخی از بیماری های گوارشی و معده مورد استفاده قرار می گیرد. متوکلوپراماید یا متوکلوپرامید برای درمان استفراغ و تهوع ناشی از هر نوع بیماری یا عواملی مانند شیمی درمانی، سر درد عروقی، سکسکه مقاوم، برگشت محتویات معده به مری، جراحی، آهسته بودن تخلیه معده، جلوگیری از پنمونی ناشی از آسپیراسیون و فلج معده دیابتیک مصرف می شود.

از کاربردهای دیگر این قرص برای درمان کوتاه مدت به مدت 4 تا 12 هفته سوزش سر معده که به سایر دارو ها و درمان ها پاسخی نداده است استفاده می شود. به طور معمول متوکلوپرامید برای درمان رفلاکس هایی که به دنبال خوردن غذا در طول روز اتفاق می افتد مورد استفاده قرار می گیرد. درمان رفلاکس معده باعث می شود تا آسیب ناشی از بازگشت مواد غذایی معده مخلوط با اسید معده به درون معده بهبود گردد.

متوکلوپرامید موجب افزایش سرعت تخلیه معده می شود. همچنین از دیگر کاربردهای داروی متوکلوپرامید برای درمان مشکلات تخلیه معده در افراد مبتلا به دیابت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اصلی متوکلوپرامید موجب بهبود در تخلیه معده و افزایش حرکت سیستم گوارشی فوقانی می گردد. این قرص با مهار یک نوع ماده شیمیایی طبیعی در بدن به دوپامین عمل می کند. همچنین داروی متوکلوپرامید به عنوان تحریک کننده ترشح شیر مادران شیرده نیز استفاده می شود.

قرص متوکلوپرامید برای درمان بیماری زیر به صورت تنها و یا با دیگر دارو ها تجویز می شود.

بزرگسالان: مصرف این قرص در بزرگسالان برای درمان فلج معده ناشی از دیابت میزان 1 میلی گرم و به مدت 3 دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب یا قبل از شروع علائم استفاده می شود. متوکلوپرامید باید تا حداکثر 4 بار در روز مصرف شود.

کودکان: مصرف قرص های متوکلوپرامید در کودکان به عنوان محرک پریستالتیک یا برای درمان تاخیر تخلیه معده در کودکان 5 تا 14 سال مقدار 5 میلی گرم و 3 بار در روز و به مدت 3 دقیقه قبل از مصرف غذا و هنگام خواب مصرف می شود.

این قرص در مواردی که تحریک دستگاه گوارش می تواند برایشان خطر ناک باشد، به ویژه در موارد زیر نباید مصرف شود.

همچنین در مواردی مانند پرفشاری خون، سرطان پستان حساس به پرولاکتین و افسردگی باید با احتیاط و طبق نظر پزشک مصرف شود.

همانطور که می دانید مصرف دارو های صنعتی و همچنین گیاهی ممکن است باعث بروز عوارضی در بدن شوند. شایع ترین این عوارض شامل موارد زیر هستند.

قرص متوکلوپرامید اثرات آرام بخش دارد و در صورت مصرف همزمان این قرص با داروهایی که روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارند، مانند دارو های زیر ممکن است اثرات این دارو ها را تشدید کند.

همچنین مصرف همزمان داروی متوکلوپرامید با دارو های روان گردان مثل تری فلوپرازین یا هالوپریدول خطر بروز عوارض عضلانی وخیمی را به همراه دارد.

متوکلوپرامید را در بسته مخصوص خود، کاملا پوسیده و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. این قرص باید دور از نور مستقیم خورشید و در دمای اتاق نگهداری شود. در این مقاله با تمام نکات و اطلاعات دارویی قرص متوکلوپرامید و همچنین عوارض آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات کافی در مورد اطلاعات و نکات انواع داروها به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



غار نیاح ساراواک مالزی



چطور با جراحی ترمیمی زیباتر شویم؟



چگونه از شر اختلالات خواب رهایی یابیم؟



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی


دکتر علی کربلایی خانی – جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی


دکتر ابوالفضل احیایی – درمان اختلالات خواب و ترک سیگار با جدیدترین روش

مقدمه: به طور كلي داروهاي ضد تهوعي كه امروزه استفاده مي شوند چندان موثر نيستند. آنتاگونيست هاي رسپتور سروتونين يك گروه جديد از داروهاي ضد تهوع هستند كه در بسياري از شرايط براي درمان تهوع و استفراغ مفيد مي باشند.هدف: هدف در اين مطالعه تعيين ميزان تاثير اندانسترون در پيش گيري از تهوع و استفراغ پس از عمل جراحي در مقايسه با متوكلوپراميد مي باشد.مواد و روش ها: اين تحقيق يک مطالعه كارآزمايي باليني ساده تصادفي به روش دوسوكور، در 126 بيمار با ASA كلاس I و II * و سن 18 تا 65 سال که کانديد عمل جراحي باز شکم با بيهوشي عمومي بودند و به بيمارستان فارابي در طي سال هاي 1386-1387 مراجعه نموده بودند به منظور بررسي تاثير دوز داخل وريدي اندانسترون 4 ميلي گرم و متوكلوپراميد 1 ميلي گرم در پيش گيري از تهوع و استفراغ پس از عمل، انجام شد. بيماران بر اساس جدول اعداد تصادفي به 2 گروه مساوي تقسيم شده (63 اندانسترون و 63 متوكلوپراميد) و در اتاق عمل داروي مورد نظر (اندانسترون 4 ميلي گرم يا متوكلوپراميد 1 ميلي گرم) را 3 دقيقه قبل از اتمام عمل تزريق نمودند. جهت تمامي بيماران از يک تكنيك بيهوشي و داروي آنالژزيك بسته به وزن بيمار استفاده گرديد. نهايتا در 24 ساعت اول پس از عمل جراحي، مدت زمان تهوع، تعداد دفعات استفراغ و نيز داروي مورد لزوم براي درمان تهوع و استفراغ ثبت گرديد.نتايج: در طي مدت زمان بررسي (24- ساعت) بين ميزان بروز استفراغ در بيماراني كه اندانسترون دريافت كرده بودند (87.3%) و بيماراني كه متوكلوپراميد دريافت كرده بودند (73%)، اختلاف معني داري مشاهده گرديد (.44P) و تهوع نيز در بيماراني كه اندانسترون دريافت كرده بودند (71.4%) کمتر از بيماراني که متوكلوپراميد دريافت كرده بودند (63.5%) ديده شد (.342P) و در گروه اندانسترون بيماران كمتري به داروي ضد تهوع كمكي پس از عمل جراحي نياز پيدا كردند (P&lt.5).نتيجه گيري: اندانسترون در پيش گيري از استفراغ طي 24 ساعت اول پس از عمل جراحي كارايي بيشتري نسبت به متوكلوپراميد دارد و تعداد دفعات استفراغ به طور قابل توجهي كمتر مي باشد. اما اختلاف معني داري در كنترل تهوع و استفراغ بين اندانسترون و متوكلوپراميد مشاهده نشد.

 

نسخه قابل چاپ

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

پیوندهای مرتبط

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *