قرص متوکاربامول۵۰۰ چیست

خواص دارویی و گیاهی

متوکاربامول چیست؟

در این بخش از معرفی داروها قصد داریم شما را با یکی از داروهای مسکن و پر مصرف آشنا کنیم. قرص متوکابامول دارویی است که برای گرفتگی عضلانی و درد عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو معمولا همراه سایر درمان ها نظیر فیزیوتراپی و استراحت توصیه می گردد. به عبارتی قرص متوکاربامول موجب شل شدن عضلات می گردد. های تجاری متوکاربامول شامل – مارباکسین ، کاربوکوت و می باشد.

متوکاربامول با شل کردن عضلات موجب بهبود و کاهش گرفتگی و درد عضلات می شود. در این مقاله با اطلاعات دارویی قرص متوکاربامول و همچنین کاربردها و عوارض این دارو آشنا خواهید شد.

قرص متوکاربامول دارویی برای درد عضلانی و گرفتگی عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص معمولا همراه با سایر درمان ها مانند فیزیوتراپی و استراحت تجویز می شود. به طور کلی متوکاربامول موجب شل شدن عضلات می شود. این دارو به صورت قرص های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم در داروخانه ها و مراکز بهداشتی موجود است.

متوکاربامول دارویی است که برای کزاز، کمر درد، اختلالات دردناک حاد عضلانی و اسکتی تجویز می شود. داروی متوکاربامول بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث شل شدن عضلات می شود. متوکاربامول یک نوع داروی کمکی است و در کنار روش های مختلف فیزیوتراپی به کار گرفته می شود.

متوکاربامول چیست؟

قرص متاکاربامول از طریق دستگاه گوارش به صورت سریع جذب می شود و از طریق کلیه ها عملیات دفع را انجام می دهد. قبل از مصرف این قرص باید تمام اطلاعاتی که برای آگاهی شما در روی بسته و داخل آن تهیه شده است را به خوبی مطالعه نمایید و اگر سوالی داشتید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

این قرص را می توانید همراه با آب با معده خالی و یا همراه با غذا میل کنید. معمولا این دارو برای دو تا سه بار در روز تجویز می شود. دوز مصرف قرص متوکاربامول به میزان پاسخ شما به دارو، سن، شدت مشکل و همچنین سایر دارو هایی که مصرف می نمایید وابسته می باشد. این قرص از طریق دستگاه گوارش به سرعت جذب می شود. اثرات داروی متوکاربامول نیم ساعت بعد از مصرف آن شروع می شود و به طور گسترده در سرتاسر بدن اثرات این دارو پخش می شود.

در کودکان: مصرف این قرص در کودکان کمتر از ۱۲ سال فقط برای درمان کزاز تجویز می شود.
مصرف در سالمندان: بیماران سالخورده و کهنسال نسبت به اثرات تمام داروها حساس تر هستند، از این رو توصیه می شود تا مقادیر کمتری از این دارو به آن ها تجویز شود.
مصرف در دوران شیردهی: مصرف قرص های متوکاربامول در دوران شیردهی موجب می شود تا میزان کمی از این دارو در شیر مادر ترشح شود. از این رو در دوران شیر دهی مصرف این دارو توصیه نمی شود.

 

مصرف قرص متوکاربامول همزمان با سایر دارو های مضعف مانند مخدرها، دارو های ضد اضطراب، الکل، ضد افسردگی های سه حلقه ای و دارو های ضد سایکوز ممکن است موجب بروز اثرات اضافی مضعف شود.
مصرف متوکاربامول به افرادی که مبتلا به میاستنی گراویس هستند و دارو های ضد کولین استراز مصرف می کنند توصیه نمی شود زیرا ممکن است موجب بروز ضعف شدید شود.
در بیماران مشکلات کلیوی، صرع و ضعف باید با احتیاط تجویز شود.
در حالت اغما نباید مصرف شود.

متوکاربامول چیست؟

 

مصرف همزمان با سایر داروهای مضعف CNS از جمله الکل، مخدرها، داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی های سه حلقه ای و داروهای ضد سایکوز، ممکن است باعث بروز اثرات اضافی مضعف CNS شود. در صورت مصرف همزمان ، باید از مصرف بیش از حد آنها خودداری نمود. مصرف متوکاربامول توسط بیماران مبتلا به میاستنی گراویس که داروهای ضد کولین استراز مصرف می کنند ، می‌تواند باعث بروز ضعف شدید گردد. در ضمن عملکرد این دارو با الکل دچار اختلال می شود.

در صورتی که از دارو هایی که موجب خواب آلودگی می شوند استفاده می کنید، حتما آن را به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این دارو ها شامل موارد زیر می شوند. دیازپام، مورفین، کدئین، دیفن هیدرامین، دارو های خواب آور، آلپرازولام، شل کننده های عضلانی، ستریزین، مصرف الکل، آنتی هیستامین ها، نارکوتیک ها و مخدرها، زولپیدم، 

 

در این مقاله با اطلاعات دارویی قرص متوکاربامول و کاربردها و عوارض آن آشنا شدید. در صورت تمایل برای داشتن اطلاعات در رابطه با ویژگی های دارویی دیگر می توانید به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

 

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

متوکاربامول چیست؟متوکاربامول یک داروی پرمصرف از دسته داروهای شل کننده ی عضلانی می باشد که برای تسکین درد های عضلانی حاد و استخوانی (در یک دوره ی کوتاه) استفاده می شود.با این وجود متوکاربامول جایگزین درمان هایی از جمله فیزیوتراپی ،طب فیزیکی و سایر درمان های تجویز شده توسط پزشک برای مشکل عضلانی شما نمی باشد.
_فرم تزریقی این دارو همچنین در کنترل انقباضات عضلانی بیماری کزاز تجویز می شود.پیش از مصرف متوکاربامول_در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
_در مورد مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۶ سال مطالعات کافی وجود ندارد لذا مصرف در افراد زیر ۱۶ سال حتماً تحت نظر پزشک صورت گیرد.
‎-در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا داروهای تضعیف کننده ی سیستم اعصاب و آرام بخش)این دارو با وجود اینکه داروی ساده ای به نظر می رسد اما می تواند با داروهای بسیاری تداخل ایجاد کند.
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
_در صورت سابقه ی بیماری های کلیوی،کبدی،عضلانی،تشنج و صرع پزشک خودرا مطلع نمایید.نحوه ی صحیح مصرف متوکاربامول_مقدار مصرف این دارو در بیماران مختلف ،متفاوت می باشد به همین دلیل دارو را طبق دستور پزشک با همان مقدار تجویز شده مصرف نمایید.
_در صورت مصرف خوراکی (قرص) جهت گرفتگی عضلانی در بزرگسالان معمولا با ۱ تا ۳ قرص ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت (حداکثر ۳ قرص معادل ۱۵۰۰ میلی گرم در روز مجاز است) شروع می شود و پس از آن طبق نظر پزشک مقدار مصرف دارو کم می شود.در اطفال مقدار مصرف و طرز صحیح مصرف تنها توسط پزشک محاسبه می شود.
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.توصیه های دارویی متوکاربامول_ مصرف الکل و یا داروهای مضعف سیستم عصبی مانند ریسپریدون منجر به افزایش احتمال عوارض دارویی متوکاربامول مانند سرگیجه،افت تمرکز،خواب آلودگی ،کابوس های غیر طبیعی و مشکلات خواب می شود.
_مصرف داروی تزریقی متوکاربامول باید تنها با نظر پزشک و در مرکز درمانی مناسب تزریق گردد.زیرا احتمال بروز شوک ناشی از حساسیت دارویی، تشنج و مشکلات خونی از عوارض تزریق این دارو می باشد.
-متوکاربامول می تواند خواب آلودگی و گیجی شدیدی در شماایجاد کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد، تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند خودداری کنید .
‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید. زیرا ممکن است متوکاربامول اثرات برخی دارو های بیهوشی یا بی حسی را افزایش دهد.عوارض شایع متوکاربامول_دوبینی و خواب آلودگی و عدم هماهنگی عضلات از عوارض شایع این دارو خصوصاً اوایل درمان می باشد.
_سوءهاضمه و معده درد ناشی از این دارو با مصرف پس از غذا و داشتن رژیم با وعده های غذایی سبک بهتر می شود.
_احساس طعم فلزی در دهان ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد که پس از اتمام درمان به مرور برطرف می شود.
_در صورت تیرگی مدفوع ،تغییر رنگ پوست ،لرز،افزایش فشار خون ،تب،گرگرفتگی ،قرمزی چشم توام با گرفتگی بینی و هرگونه علائم غیر طبیعی به پزشک خود مراجعه نمایید.
در صورت ایجاد واکنش حساسیت ،قرمزی پوست و تشنج مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.
-احساس خستگی و سرگیجه یا سبکی سر هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته و خوابیده به ایستاده عارضه ی شایعی میباشد.بهتر است به آرامی تغییر وضعیت دهید و در صورتی که احساس سرگیجه نمودید برای چند دقیقه بنشینید و سپس بلند شوید.
_در مدت درمان با این دارو ممکن است رنگ ادرار شما به قهوه ای یا سبز تیره تغییر نماید.

Reference 1Reference 2Reference 3

 



:::::::آشنایی با متوکاربامول(قرص و آمپول) مصارف و عوارض آن:::::::

:::::::آشنایی با متوکاربامول(قرص و آمپول) مصارف و عوارض آن:::::::

۱-      عمده اثرات مفید بالینی متوکاربامول مربوط به ضد دردی آن است نه شل کنندگی عضلات مخطط. متوکابامول اثرات شل کنندگی خود را به صورت محیطی اعمال نمیکند بلکه از طریق تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی عمل می نماید. لذا اگر در خصوص بیماری خاص بدنبال شل کردن عضلات هستیم انتخاب اول ما بهتر است باکلوفن و یا بنزودیازپین ها باشند.

۲-      دارو باید در دو دوز اولیه و نگهدارنده تجویز شود. دوز اولیه دارو برای ۲ تا ۳ روز بصورت ۱۵۰۰ میلیگرم      (۳ قرص ۵۰۰ میلیگرمی) هر ۶ ساعت می باشد. در تجویز پرنترال دارو تا ۳ گرم(۳ ویال ۱۰سی سی از محلول ۱۰% متوکاربامول) در روز استفاده می شود( یعنی ۱ گرم هر ۸ ساعت). دوز نگهدارنده دارو ۱گرم هر ۶ ساعت برای کل دوره درمان میباشد.

۳-      در تزریق عضلانی ۵ سی سی از آمپول در هر عضله گلوتئوس تزریق میگردد و در صورت نیاز هر ۸ ساعت تکرار می شود(تا ۳ دوز در روز).

۴-      مسمومیت حاد با این دارو پرعارضه نبوده و حتی مقادیر بالاتر از ۲۰ گرم در روز نیز تنها با تشدید خواب آلودگی همراه بوده است.

۵-      در تزریق وریدی حداکثر سرعت تزریق ۳ سی سی در دقیقه است و در تمام مدت تزریق و تا یک ربع ساعت پس از تزریق بهتر است بیمار درازکش باشد تا هایپوتنشن ارتوستاتیک رخ ندهد.

۶-      فرم تزریقی دارو هایپرتونیک بوده و باید از نشت آن حین تزریق وریدی خودداری کرد.

۷-دوز اولیه و نگهدارنده آن در سالمندان نصف دوز مجاز می باشد.

تهیه و تنظیم توسط سایت تفریحی یورفان

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

 

مطالب مرتبط

چند خطی درباره سایت شما

مرجع قالب ها و کدهای جدید و گرافیکی وبلاگ

پورتال جامع شامل عکس , اس ام اس , مد , , فال , قیمت طلا ,

تمام حقوق مادی و معنوی قالب، مطالب و تصاویر مطعلق به سایت سرگرمی و تفریحی می باشد و کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد. | پشتیبانی توسط اسکینک 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *