قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست

خواص دارویی و گیاهی

قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست
قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست


مطالبی که در زیر مشاهده می‌نمایید مستقیما با کلید واژه گلای وانس متفورمین مرتبط هستند. برای مطالعه کامل مقالات دانشنامه فرزند می‌توانید به صفحه طبقه‌بندی مطالب مراجعه نمایید و یا اینکه از طریق سیستم جستجو مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید.قرص گلای وانس Gly-Once (متفورمین پیوسته یا آهسته رهش) نام تجاری دارویی با نام علمی متفورمین هیدروکسید (Metformin hydrochloride) است که در دسته داروهای کاهش دهنده قند خون قرار دارد. شکل ها و نام های تجاری دیگری ازین دارو با نام تجاری گلوکوفاژ نیز می باشد که بنا به تشخیص پزشک مصرف هر کدام می تواند به شما توصیه گردد.


متفورمین در دسته داروهای ضد دیابت است و غالبا نیز برای بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین که به رژیم غذایی پاسخ نداده اند و در بیمارانی که اضافه وزن دارند کاربرد دارد و از طرفی برای مشکلات مربوط به ناباروری زنان نیز متفورمین و شکل تجاری گلای وانس مصرف می گردد.تحقیقات نشان داده اند این داروی دیابت برای درمان ناباروی هایی که علت آن تخمدان پلی کیستیک است موثر واقع می شود.قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست



سوال مطرح شده توسط کاربران عزیز دلگرم

من اقدام به بارداری کردم و بعد از چند ماه متوجه شدم تنبلی تخمدان دارم. پریودی های نامنظم دارم و با قرص ال دی پریود میشوم. طریق مصرفم این گونه است، سه روز، روزی دو عدد میخورم تا پریود بشم. من دکتر به تازگی قرص کلومیفن٥٠ و تاموکسیفن ١٠ داده از روز ٥ پریودی روزی ٣ تا بخورم و قرص گلای وانس متفورمین هر شب ١ عدد.

در روز ١٨ پریودی هم آمپول برام نوشتن بزنم و همون روز نزدیکی کنم. این دستورالعمل برای ٢ ماه به من دادند. ماه اول که من نتیجه نگرفتم. یک هفته بعد از عقب انداختن شروع به خوردن قرصهای ال دی به مدت ٣ روز کردم تا پریود شوم و دوباره این کارها را بکنم، ٥ روز بعد آخرین ال دی پریود شدم، روز اول کمی خونریزی و لخته کمی داشتم، روز دوم لکه و روز سوم که امروز من است همچنان لکه بسیار بسیار کم قهوه ای رنگی دارم.

ضمنا کمر درد هم دارم و دراین بیست روز اخیر بعد از زدن آن آمپول به طرز عجیبی ترشح من بسیار کم شده، و دیگر این حالت شیری و غلیظ را ندارد، کاملا بی رنگ و کم شده است. من نگرانم به خاطر اتفاقی که برای ترشح و این نوع پریودیم هستم، من دیر پریود میشدم و با قرص اما همیشه دو روز اول لکه داشتم و ٤ الی ٥ روز خونریزی.


همچنین بخوانید:

متفورمین هیدروکلراید و مصرف آن در زمان بارداری


آیا با خوردن قرص متفورمین لاغر میشویم؟


عوارض مصرف متفورمین (گلوکوفاژ)

با این وجود این داروها را از امروز که روز٣ پریودی من هست استفاده کنم؟

و این تغییر ترشح به خاطر مصرف دارو و آمپول است؟


خیلی از وضعیت پیش آمده نگرانم.


هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.در مواقعی که یک نوبت متفورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.





۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً متفورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.


۱- داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با متفورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲- داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفونامیدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳- داروهایی که ممکن است با متفورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.


 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

نام تجاری:متفورتکس

متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابت ی موثر است. متفورمین برای

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

طبقه دارویی: داروی خوراکی کاهنده قند خون

شکل دارو: قرص روکش‌دار  (Film-Coated Tablets)

ترکیبات دارو: هر قرص گلومت پیوسته رهش 500 و 1000 میلی‌گرم به ترتیب حاوی 500 و 1000 میلی‌گرم متفورمین هیدروکلراید است.

مکانیسم عمل: متفورمین با کاهش مقاومت به انسولین در بافت‌های محیطی، کاهش تولید گلوکز در کبد و کاهش باز جذب گلوکز در روده باعث کنترل قند خون می‌شود.

دوزاژ و نحوه تجویز: دوز شروع متفورمین پیوسته رهش 500 میلی‌گرم یک‌بار در روز و حداکثر دوز آن 2000 میلی‌گرم یک‌بار در روز است. این دارو همراه با غذا (وعده شام) مصرف می‌شود.
توجه : در بیماران مبتلابه مشکلات کلیوی متفورمین نیاز به تعدیل دوز دارد. در نارسایی شدید کلیوی این دارو منع مصرف دارد.قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست

موارد مصرف: متفورمین در درمان دیابت نوع 2 در کنار ورزش و رژیم غذایی به کار می‌رود.

گلومت XR (متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش)

گلومت XR در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود. افراد مبتلابه دیابت نوع 2 قادر به تولید کافی انسولین نیستند و یا به‌طور طبیعی به انسولین تولیدشده در بدنشان پاسخ نمی‌دهند. وقتی این اتفاق می‌افتد، قند (گلوکز) خون بالا می‌رود. این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی مانند آسیب به کلیه، قطع عضو و نابینایی شود. همچنین دیابت با بیماری‌های قلبی رابطه مستقیمی دارد. هدف اصلی در درمان دیابت، کاهش قند خون شما در جهت رسیدن به سطح طبیعی است.

قند خون بالا می‌تواند توسط رژیم و ورزش، داروهای خوراکی و همچنین انسولین کاهش یابد. در کنار مصرف گلومت XR سعی کنید که به‌وسیله ورزش و کاهش وزن، دیابت خود را کنترل کنید. درحالی‌که داروهای دیابت خود را مصرف می‌کنید، به ورزش ادامه دهید و رژیم غذایی توصیه‌شده برای دیابت را دنبال کنید. مطالعات نشان داده‌اند که کنترل خوب قند خون می‌تواند عوارض دیابت را متوقف کند یا به تأخیر بی اندازد.

این دارو به کنترل قند خون شما به طرق مختلف کمک می‌کند که شامل موارد زیر است: 1) کمک به بدن برای پاسخگویی بهتر به انسولینی که به‌صورت طبیعی تولید می‌شود. 2) کاهش میزان قند ساخته‌شده در کبد شما و 3) کاهش میزان قندی که در روده باز جذب می‌گردد. گلومت XR باعث تولید انسولین بیشتر در بدن شما نمی‌شود. به همین دلیل، هنگامی‌که به‌تنهایی مصرف می‌شود، به‌ندرت باعث ایجاد هیپوگلیسمی (افت قند خون) می‌شود و معمولاً سبب افزایش وزن نمی‌شود. زمانی که با یک سولفونیل اوره یا انسولین مصرف می‌شود، احتمال ایجاد هیپوگلیسمی یا افزایش وزن بیشتر می‌شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود پیش از مصرف این دارو اطلاع دهید. همچنین اگر کودک خود را شیر می‌دهید، باید پزشک خود را در مورد مصرف این دارو در جریان بگذارید.

دوز شروع متفورمین پیوسته رهش 500 میلی‌گرم یک‌بار در روز و حداکثر دوز آن 2000 میلی‌گرم یک‌بار در روز است. این دارو همراه با غذا (وعده شام) مصرف می‌شود.
توجه: در بیماران مبتلابه مشکلات کلیوی متفورمین نیاز به تعدیل دوز دارد. در نارسایی شدید کلیوی این دارو منع مصرف دارد.

گلومت XR به‌طور مؤثری در کودکان 10 تا 16 سال مبتلابه دیابت نوع دو سبب کاهش سطح گلوکز شده است. درحالی‌که هیچ مطالعه‌ای از این دارو در کودکان زیر 10 سال صورت نگرفته است. گلومت XR در ترکیب با سایر داروهای خوراکی کنترل قند یا انسولین در کودکان موردمطالعه قرار نگرفته است. اگر سؤالی در مورداستفاده از گلومت XR در کودکان دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد مقدار و زمان مصرف دارو، پزشک اطلاعات لازم را به شما می‌دهد. احتمالاً شما باید با دوز پایین مصرف دارو را شروع کنید. پزشک شما ممکن است دوز را کم­کم افزایش دهد تا قند خون شما بهتر کنترل گردد. گلومت XR حتماً باید با وعده غذایی مصرف شود. پزشک شما ممکن است به همراه گلومت XR از داروهای دیگر برای کنترل قند خون شما استفاده کند. این داروها ممکن است شامل انسولین نیز باشد. مصرف گلومت XR با انسولین ممکن است به شما در کنترل بهتر قند خون کمک کند.

ورزش و رژیم غذایی خود را ادامه دهید و قند خون خود را به‌طور منظم در هنگام مصرف گلومت XR اندازه‌گیری کنید. پزشک دیابت با آزمایش‌های دوره‌ای عملکرد کلیه و کبد شما را ارزیابی می‌کند. توجه داشته باشید که گلومت XR به‌هیچ‌عنوان سبب آسیب به کلیه‌ها و کبد نمی‌شود.

گلومت XR باید بلعیده شود و هرگز خردشده یا جویده نشود. گاهی اوقات مواد غیرفعال در گلومت XR می‌توانند به‌صورت یک توده نرم از طریق مدفوع شما دفع شوند که ممکن است شبیه قرص اصلی باشند. این موضوع اصلاً خطرناک نیست و تأثیری بر عملکرد این دارو بر کنترل دیابت شما نخواهد داشت.

متفورمین؛ ماده فعال در گلومت XR در کسانی که از قبل سابقه مشکلات کلیوی داشته‌اند می‌تواند منجر به یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک شود. اسیدوز لاکتیک یک شرایط اورژانسی است و حتماً باید بیمار در بیمارستان درمان شود.علائم زیر ممکن است نشانه‌هایی از اسیدوز لاکتیک باشد. درصورتی‌که آن‌ها را تجربه کردید حتماً با پزشک خود مشورت کنید:

تلفن : ۴۴۵۲۲۴۵۱ ( ۲۱ ۹۸+ )

فکس : ۴۴۵۰۴۷۸۷ ( ۲۱ ۹۸+ )

آدرس کارخانه داروسازی عبیدی: تهران، کیلومتر ۸ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج)، بلوار عبیدی، پلاک ۷۲

داروسازی دکتر عبیدی

www.abidipharma.ir

گروه کوبل دارو

www.cobeldarou.com

کلاب دیابت عبیدی تحت عنوان Abidi Diabetes Master Class جهت به‌روز کردن مداوم دانش پزشکان درگیر در درمان دیابت با حمایت گروه خبره‌ای از اساتید فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و ایران از 21 خرداد سال 1394 در تهران تشکیل گردیده و تا کنون بیش از 40 کلاس در شهرهای مختلف ایران برگزار شده است.

در کشور ما حدود ۵ میلیون بیمار دیابتی وجود دارد که فقط نیمی از آنها از بیماری خود آگاه هستند.

عوارض جدی دیابت نظیر مشکلات قلبی – عروقی و کلیوی می‌توانند منجر به ناتوانی و مرگ و میر شوند.

بزرگترین هدف واحد دیابت داروسازی دکتر عبیدی داشتن راه‌حل‌های مناسب برای مدیریت بیماری در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌باشد.

متفورمین یک داروی کاهنده قند خون است که با کاهش قند خون پایه و قند خون پس از غذا تحمل گلوکز را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد که از طریق کاهش تولید گلوکز کبدی و کاهش جذب گلوکز در روده صورت می گیرد؛ همچنین حساسیت به انسولین را با افزایش جذب گلوکز محیطی بهبود می بخشد.

میزان جذب متفورمین پیوسته رهش با دوز 2000 میلی گرم در روز معادل جذب متفورمین با دوز 1000 میلی گرم دو بار در روز می باشد.

میزان جذب متفورمین از قرص متفورمین پیوسته رهش همراه با غذا تقریبا 50٪ افزایش می یابد.

به دنبال مصرف خوراکی، حدود 90٪  از داروی جذب شده در طی 24 ساعت اول از طریق مسیر کلیوی حذف می شود. نیمه عمر حذف آن در خون تقریبا 6/17 ساعت است.قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست

متفورمین شاری پیوسته رهش برای کنترل قند خون همراه با رژیم غذایی و ورزش در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 مورد به کار می‌رود.

مقدار مصرف دارو را پزشک تعیین می کند، از خود درمانی بپرهیزید.

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی، ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی گردد با مصرف این دارو نیز احتمال بروز برخی عوارض زیر وجود دارد:

عوارض جانبی شایع (>10٪) شامل: اسهال، تهوع، استفراغ، نفخ.

عوارض جانبی با احتمال کمتر (<10٪) شامل: ضعف، سوء هاضمه، ناراحتی شکمی، سردرد.

تداخلات دارویی:

مصرف متفورمین با داروهای زیر تداخل دارد:

سایر داروهای کاهنده قند خون، داروهایی که منجر به افزایش قند خون می شوند، داروهایی که عملکرد کلیوی را مختل کند، دیدانوزین، استاوودین و تنوفوویر، سایمتیدین و اورلیستات، حاجب یددار ، فوروزماید، داروهای کاتیونیک (مثل آمیلوراید، دیگوکسین، مورفین، پروکائین آمید، کینیدین، کینین، رانیتیدین، تریامترن، تریمتوپریم و ونکومایسین).

هشدارها و احتیاط‌های لازم:

قرص را به طور کامل بلعیده و ازخرد کردن یا جویدن آن خودداری نمایید.

مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، بایستی با تشخیص پزشک صورت گیرد.

مصرف این دارو در کودکان کمتر از 17 سال توصیه نمی‌شود.

نظارت بر عملکرد کلیه برای کمک به پیشگیری از اسیدوز لاکتیک، به ویژه در سالمندان ضروری است. هر تنظیم دوز باید بر اساس ارزیابی دقیق از عملکرد کلیوی باشد. مخصوصا در بیماران بالای 70 سال، ناتوان و مبتلا به سوء تغذیه.

 

قرص متفورمین شاری پیوسته رهش در موارد زیر منع مصرف دارد:

بیماری کلیوی یا اختلال عملکرد کلیه، حساسیت شناخته شده به متفورمین هیدروکلراید، اسیدوز متابولیک حاد یا مزمن از جمله کتواسیدوز دیابتی.

مصرف همزمان متفورمین شاری پیوسته رهش با داروهای حاجب یددار ممنوع می‌باشد.


Metformin

متفورمین یک داروی دیابت خوراکی است که سطوح قند خون را تنظیم می کند. متفورمین در درمان دیابت نوع 2 بکار می رود. داروی متفورمین گاهی همراه دیگر داروها از جمله انسولین استفاده میشود اما برای درمان دیابت نوع 1 بکار نمیرود.[دارو درمانی دیابت]

متفورمین یک عامل کاهش دهنده قند خون می باشد که تحمل گلوکز را در بیماران دارای دیابت بهبود می بخشد. این دارو هم گلوکز پایه ای پلاسما و هم گلوکز پلاسما پس از مصرف غذا را کاهش می دهد.مکانیسم عمل متفورمین با دیگر عوامل پائین آورنده قند خون خوراکی متفاوت است. متفورمین سنتز محصولات گلوکز کبدی را کاهش می دهد(کاهش گلوکونئوژنز) ، کاهش جذب روده ای گلوکز ، افزایش مصرف محیطی گلوکز در نتیجه افزایش حساسیت به انسولین را سبب می شود.

برعکس سولفونیل اوره ها ، با متفورمین افت شدید قند خون رخ نمی دهد. متفورمین سنتز محصولات گلوکز کبدی را کاهش می دهد(کاهش گلوکونئوژنز)،کاهش جذب روده ای گلوکز ، افزایش مصرف محیطی گلوکز در نتیجه افزایش حساسیت به انسولین را سبب می شود .

فراهمی زیستی مطلق قرص متفورمین 500 mg مصرف شده در شرایط ناشتا ، تقریبا 50-60% می باشد. متفورمین بمقدار ناچیزی به پروتئین های پلاسما متصل می شود. برخلاف سولفونیل اوره ها که اتصال به پروتئین های پلاسمای آنها بیشتر از 90% می باشد.متفورمین بطور عمده بصورت تغییرنیافته از طریق کلیه ها در ادرار دفع می شود و تحت متابولیسم کبدی قرار نمی گیرد.نیمه عمر متفورمین 6.2 ساعت می باشد.قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست

در دیابت نوع 2 : بزرگسالان : فرم رهاسازی فوری: دوز اولیه: 500 mgخوراکی، دو بار در روز یا 850 mg خوراکی ، یکبار در روز مقدار تیتراسیون : 500 mg هر هفته یا 850 mg هر 2 هفته تا حد تحمل دوز نگهدارنده: 2000 mg در روز حداکثر مقدار مجاز: 2550 mg در روز. کودکان ( 10 سال و بالاتر) : فرم رهاسازی فوری: دوز اولیه: 500 mg خوراکی،دو بار در روز مقدار تیتراسیون : 500 mg هر هفته تا حد تحمل دوز نگهدارنده: 2000 mg در روز حداکثر مقدار مجاز: 2000 mg در روز.

1-در مصرف داروی متفورمین ، عارضه اسیدوز لاکتیک نادر ولی جدی می باشد. اسیدوز لاکتیک بعلت تجمع متفورمین بوجود می آید. 2-افراد با اختلال عملکرد کلیه با سطح سرمی کراتینین بالاتر از محدوده نرمال ، بدلیل احتمال بالای تجمع متفورمین و بروز اسیدوز لاکتیک ، نباید متفورمین مصرف کنند. 3-در افراد مسن ، باید مقدار مناسب برای مصرف بدقت اندازه گیری و تعیین گردد . بدلیل اینکه افزایش سن با کاهش عملکرد کلیه ارتباط نزدیکی دارد. 4-قبل از شروع درمان با متفورمین و حداقل سالی یکبار حین درمان ، عملکرد کلیه ارزیابی گردد.

1-هنگام مصرف متفورمین از مصرف الکل خودداری کنید . 2- متفورمین بتنهایی باعث افت شدید قند خون نمی شود مگر اینکه همراه با سولفونیل اوره ها و انسولین مصرف شود. 3-قرصهای پیوسته رهش متفورمین هیدروکلراید باید بطور کامل بلعیده شود و نباید شکسته ، خرد یا جویده شود. 4-در حین درمان با متفورمین ، اندازه گیری دوره ای سطوح هموگلوبولین گلیکوزیله و قند خون ناشتا انجام گیرد. 5-در حین درمان با متفورمین و در شروع درمان با متفورمین ، پارامترهای خون شناسی (شامل هموگلوبین، هماتوکریت، شاخص های گلبولهای قرمز) و عملکرد کلیه(کراتینین سرم) حداقل یکبار در سال ارزیابی گردد.بندرت کم خونی مگالوبلاستیک در درمان با متفورمین دیده شده است که این موارد کمبود ویتامین B12 را نیز شامل میشود.

دیابت
انسولین
اطلاعات دارویی
قند خون
دیابت نوع 2
داروی دیابت

موسسه خدمات دارویی رضوی با هدف ایجاد بانک مرجع در زمینه اطلاعات دارویی و پزشکی و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت مشاوره دارویی و خرید آسان دارو و تحویل در محل ایجاد شده است. ادامه …

22 تیر

18 خرداد

8 خرداد

تمام حقوق برای موسسه خدمات دارویی رضوی محفوظ است © 1393
( بازنشر مطالب تنها با ذکر منبع و اجازه نامه کتبی از موسسه خدمات دارویی رضوی مجاز می باشد)

قرص متفورمین 500 انتخاب اول برای کنترل دیابت نوع 2 است و معمولا برای کنترل بهتر دیابت نوع 2 متفورمین همراه با گلی بن کلامید یا دیگر داروهای دسته سولفونیل اوره تجویز می شود. زمان مصرف متفورمین بعد از غذا است که بتوان عوارض گوارشی متفورمین را به حداقل رساند. متفورمین برای لاغری و کاهش وزن و همچنین برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز ممکن است تجویز شود. نام تجاری معروف متفورمین گلوکوفاژ است.

بالغین:

زمان مصرف متفورمین 500 میلی گرم روزانه سه بار پس از غذا. در صورتی که پس از دو هفته مصرف متفورمین 500 نشانه های کنترل دیابت ظاهر نگردد می توان دوزاژ را به تدریج به 2 تا 3 گرم روزانه رسانید. غالبا دوزاژ زیر 1500 میلی گرم روزانه پاسخ مطلوبی ایجاد نخواهد کرد.

در مصرف همزمان متفورمین با داروهای زیر نیاز به تنظیم دوز داروی متفورمین وجود دارد:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید. قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست

از جمله عوارض جانبی متفورمین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درسنامه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

وبسایت http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

شفا آنلاین:متفورمین به صورت قرص‌های 500 و 850 و 1000 وجود دارد ( دوز 850 میلی‌گرم در ایران موجود نیست).

به گزارش شفا آنلاین:ما توصیه به شروع دارو با دوز 500 میلی‌گرم یک بار در روز در غروب با غذا
می‌کنیم که برحسب نیاز و درصورت تحمل بیمار، دوز بعدی 500 میلی‌گرم
می‌تواند با صبحانه تجویز شود. افزایش دوز برحسب نیاز می‌تواند به تدریج
انجام شود ( یک قرص هر یک تا دو هفته) و دوز معمول موثر آن 1500 تا 2000
میلی‌گرم در روز است. ماکزیمم دوز توصیه شده، 2550 میلی‌گرم روزانه (سه قرص
850 میلی‌گرمی در روز) است.کسانی که با متفورمین سریع‌رهش، درمان را شروع
کردند و به این نوع متفورمین هم پاسخ خوبی می‌دهند، باید همین متفورمین
سریع‌رهش را ادامه بدهند و ممکن است فقط مزایای کمی (little) با
فراورده‌های آهسته‌رهش وجود داشته باشد.

در
کل گفته شده عوارض گوارشی متفورمین آهسته‌رهش خیلی کم شده و تحمل برای
بیماران بیشتر شده که با متفورمین سریع‌رهش هم می‌توان با مصرف همراه غذا و
به تدریج زیاد کردن دوز دارو، عوارض گوارشی را به حداقل رساند. UpToDate 2017
عوارض گوارشی متفورمین معمولا خفیف است و می‌تواند با افزایش دوز دارو به
صورت تدریجی و تجویز همراه غذا به حداقل برسد. برحسب گزارشات از تجارب
افراد (anecdotally) متفورمین آهسته‌رهش ممکن است برخی عوارض گوارشی را
کمتر داشته باشد. طعم فلزی و تداخل با جذب ویتامین ب 12 و هیپوگلایسمی در
طول ورزش شدید نیز با متفورمین (هر دو نوع آهسته‌رهش و سریع‌رهش) گزارش شده
ولی بطور بالینی، نامعمول است.متفورمین
آهسته‌رهش می‌تواند با دوز 500 میلی‌گرم در غروب با غذا تجویز شود و برحسب
نیاز و تحمل بیمار، افزایش دوز تا 2000 میلی‌گرم در روز برسد (این 4 قرص
می‌تواند یک جا مصرف شود). دوز دیگر آهسته‌رهش 750 میلی‌گرم نیز بر حسب
نیاز تا 2250 میلی‌گرم روزانه برسد.تجویز
دوبار تا سه بار درروز متفورمین آهسته‌رهش ممکن است باعث کاهش عوارض
گوارشی و بهبود کنترل قند خون داشته باشد ولی تغییری بر کاهش قند خون ایجاد
نمی‌کند.Dipiro Pharmacotherapy; A Pathophysiologic Approach, 10th Edition.نگاهی به برخی مقالات و کارآزمایی‌ها1.
مطالعات فارماکوکینتیک نشان دادند که ماکزیم غلظت سرمی متفورمین در طی 2-3
ساعت دیده می‌شود درحالی که ماکزیمم غلظت سرمی متفورمین آهسته‌رهش 7 ساعت
بعد تجویز دیده می‌شود، در نتیجه جذب آهسته‌تر با متفورمین آهسته‌رهش اولا
عوارض گوارشی را کم می‌کند ثانیا اجازه تجویز یک بار در روز را می‌دهد که
حتی تا 4 قرص را می‌توان یک جا مصرف کرد. این
می‌تواند پذیرش بیماران را مخصوصا برای کسانی که چند دارو مصرف می‌کنند،
افزایش دهد و همچنین طعم تلخ و فلزی کمتری دارد.همچنین تجویز یک قرص در روز
متفورمین آهسته‌رهش، ایمن و به اندازه تجویز دو قرص متفورمین با رهش سریع
موثر بود.Diabetes Care 2006, Apr: 29 (4): 759-764.2.
متفورمین آهسته‌رهش در مقایسه با متفورمین با رهش سریع، بهتر تحمل می‌شود.
متفورمین آهسته‌رهش عوارض گوارشی کمتری ایجاد می‌کند و فرکانس تجویز دوز
در آن کاهش پیدا کرده است.Clinc Pharmacokinetic. 2005; 44 (7): 721-729.سپیدBr J Diabetes Vasc Dis. 2004; 4: 273-277.Br J Diabetes Vasc Dis. 2007; 7: 225-228WHOمهدی شاهمیرانی،داروساز

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

 

قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست


( متفورتکس محصول شرکت تهران شیمی )

متفورمین برای کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاربرد دارد

برای شناخت متفورمین لازم است ابتدا ارتباط این دارو با انسولین بیان شود

متفورمین و ارتباط آن با انسولین
انسولین یک هورمون است که به صورت طبیعی در بدن در لوزالمعده تولید می شود
این هورمون به کنترل سطح قند خون (گلوکز) کمک می کند. زمانی که بدن شما به اندازه ی کافی انسولین تولید نکند یا در صورتی که انسولین ساخته شده در بدن شما کارایی مناسب را نداشته باشد، بدن در شرایطی قرار می گیرد که قند خون شما کنترل نمی شود. به این شرایط دیابت شیرین یا دیابت ملیتوس گفته می شود.
کسانیکه مبتلا به دیابت هستند، نیاز به درمان دارند تا میزان قند خون انها کنترل گردد. کنترل مناسب قند خون احتمال بروز عوارض ناشی از دیابت ( آسیب به اعصاب، مشکلات بینایی، آسیب کلیوی و … ) را کاهش می دهد.


( متفورتکس محصول شرکت تهران شیمی )

در موارد خفیف، با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، می توان میزان قند خون را کنترل کرد; اما در سایر افراد مبتلا به دیابت، درمان با داروهایی نظیر متفورمین به همراه یک رژیم غذایی مناسب، می تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد.
متفورمین به بدن اجازه می دهد تا در کمبود تولید انسولین، حداکثر استفاده از انسولین موجود در بدن را جهت کاهش قند خون در دیابت نوع دو داشته باشد. این دارو می تواند به تنهایی یا همراه سایر داروهای ضد دیابت یا همراه با انسولین، تجویز گردد.
در بازار دارویی، ترکیبات متعددی تولید شده اند که در فرمول انها داروی متفورمین در کنار سایر اجزای دارویی بکار رفته است; این داروها با نام های تجاری متنوعی به بازار عرضه شده اند.
مصرف این داروهای ترکیبی در صورت صلاحدید پزشک، می تواند تعداد قرص دریافتی روزانه ی بیمار را کاهش دهد که این امر مصرف منظم دارو برای بیمار را راحت تر می کند.
متفورمین یک داروی ضد دیابت از دسته ی داروهای بی گوانیدی می باشد که با کاهش قند خون، بیماری دیابت نوع دوم را می تواند کنترل کند; همچنین در افراد دارای اضافه وزن که مستعد ابتلا به دیابت می باشند، می تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.
این دارو برای کودکان بالای ۱۰ سال به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد دیابت و انسولین نیز قابل تجویز می باشد. این دارو ممکن است در مواردی غیر از مشکل دیابت نیز برای مدتی تجویز شود.


( متفورتکس محصول شرکت تهران شیمی )

پیش از شروع مصرف متفورمین
– در صورت بارداري يا اقدام به بارداري یا شیرده بودن به پزشك خود اطلاع دهيد.
– در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، کبدی، تنفسی و حساسیت دارویی به پزشک خون اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده نموده اید) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
– در صورتی که در دو روز اخیر، تحت عکسبرداری همراه با تزریق مواد رنگی قرار گرفته اید، پزشک خود را مطلع نمائید.
– در صورتیکه اخیرا بیماری دیابت شما تحت کنترل نبوده است ( مثلا دچار افت شدید قند خون شده اید و یا عوارضی نظیر تهوع، اسهال، کاهش وزن شدید و مشکلات تنفسی و … داشته اید ) به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورتی که اخیرا دچار عفونت شدید مانند عفونت ریوی یا کلیوی شده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورتی که تحت درمان با داروهای قلبی هستید یا اخیرا دچار حمله ی قلبی شده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
– در صورت نیاز به عمل جراحی یا هر گونه آزمایش بالینی در مورد مصرف این دارو با درمانگر خود صحبت کنید; زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف این دارو قبل و بعد از برخی عمل های جراحی باشد.

نحوه ی مصرف متفورمین
-متفورمین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید; ممکن است پزشک شما در ابتدا دارو را با مقدار کم شروع کند و سپس به تدریج مقدار و تعداد نوبت دارو را افزایش دهد تا بدن شما به تغییرات ایجاد شده توسط دارو عادت کند و احتمال بروز عوارض کمتر شود.
– سعی کنید دارو را بطور منظم و در ساعات مشخصی از شبانه روز مصرف نمائید. مصرف متفورمین همراه وعده ی غذایی اصلی یا پس از یک میان وعده توصیه می شود.
– در صورتی که قرص اهسته رهش متفورمین برای شما تجویز شده است، ( روی بسته بندی این داروها در کنار نام دارو علامت SR دیده می شود ) از نصف کردن یا خرد کردن دارو خودداری کنید و قرص را بطور کامل ببلعید.
-در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.

توصیه های متفورمین
-در مدت درمان با این دارو تحت نظر. پزشک خود بمانید و آزمایشات و معاینات دوره ای لازم را بطور منظم انجام دهید.
– به علت اینکه قند خون بالا می تواند عوارض جدی چشمی در بر داشته باشد، حتما بصورت منظم معاینات چشمی لازم را انجام دهید تا از بروز چنین عوارضی پیشگیری نمائید.
– قند خون بالا منجر به آسیب به اعصاب ( خصوصا اعصاب انتهایی اندام ها ) می شود; این مسئله باعث می شود احساس بیمار به درد، ضربه یا بریدگی و … و هرگونه آسیبی کمتر شود و در نتیجه زخم یا آسیب ایجاد شده گسترش یابد و عفونت کند. همچنین ابتلا به دیابت منجر به کندتر شدن ترمیم های بافتی می شود; لذا تا جای ممکن از کفش های جلو پهن و مناسب سایز پایتان استفاده کنید. هر شب پاهای خود را بشویید و وضعیت بدن خود را از نظر بروز کبودی، زخم، ورم یا قرمزی خصوصاً در ناحیه ی پاها، به پزشک خود اطلاع دهید و هرروز مراقبت های لازم را تا بهبود کامل زخم انجام دهید.
– این دارو با تغییر در سیکل قاعدگی ممکن است احتمال بارداری را افزایش دهد و خانم ها در سنین باروری در مدت دارو درمانی با ترکیبات حاوی متفورمین باید این مساله را در نظر بگیرند.
-به توصيه هاي پزشكتان در مورد رژيم غذايي، ترك سيگار و فعالیت بدنی مناسب خود عمل نمایید.
-بطور کلی دارو درمانی با داروهای ضد دیابت ممکن است منجر به بروز علایم افت قند خون در بیمار شود. به همین جهت بهتر است بیماران دیابتی همیشه علایم مربوط به افت قند خون (تعریق سرد، تپش قلب، لرزش، بی قراری و ضعف شدید، تاری دید و سرگیجه) را در نظر بگیرد و توصیه های لازم جهت مقابله با افت قندخون (هایپوگلیسمیا) را از پزشک یا داروساز خود در یافت کند.(جهت کسب اطلاعات درباره ی افت قندخون و راهکارهای آن می توانید این مطلب را مطالعه کنید.)
-در صورت شروع هرگونه درمان یا قصد عمل جراحی، درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
-پیش از شروع هرگونه فعالیت ورزشی جدید که برروی سطح قندخون اثرگذار است، با پزشک خود مشورت نمایید و توصیه های لازم را دریافت کنید.
-در صورت احساس تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و خستگی زیاد به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این علائم می تواند از افزایش قندخون باشد.
-معمولاً درمان دیابت در تمام طول زندگی فرد ادامه دارد لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک به شما توصیه می کند ادامه دهید.

عوارض شایع متفورمین
-تهوع ، استفراغ و اسهال خصوصاً در ابتدای شروع درمان با این دارو ممکن است رخ دهد. جهت جلوگیری از آن، دارو را همراه یا بلافاصله پس از غذا مصرف کنید. معمولاً پس از چند روز مصرف، بدن شما به دارو عادت می کند و این عارضه برطرف می شود. با این حال در صورت شدید یا ادامه دار شدن این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
در صورت ابتلا به اسهال نیز از آب و مایعات به مقدار کافی استفاده نمایید.
-در صورت احساس طعم غیر طبیعی در دهان، کاهش اشتها و درد شکمی ادامه دار، به پژشک خود مراجعه نمایید.

عوارض نادر اما مهم
-پزشک ممکن است در مورد عوارض مهمی که در صورت بروز مشکلی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد می شود، به شما اطلاعاتی دهد. احتمال بروز این عارضه بسیار کم می باشد اما بدلیل اینکه رسیدگی و درمان هرچه سریع تر این وضعیت واجب است، در صورت بروز علائمی همچون تهوع ، بی حالی یا خستگی شدید، تنگی نفس یا نفسه زدن(کوتاه و بریده نفس کشیدن)، احساس بوی الکلی یا میوه ی فاسد شده در دهان، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه نمایید.

اطلاعات بیشتر در مورد متفورمین
این دارو بر روی ترشح انسولین تاثیر نمی گذارد و بنابراین افت قند خون ایجاد نمی کند. ولی اثر بخشی انسولین را بیشتر می کند و حساسیت سلول ها را نسبت به انسولین افزایش می دهد بنابر این نیاز به انسولین را کاهش می دهد.
از طرفی بر روی سلول های کبد اثر می گذار و تولید قند را در کبد کاهش می دهد و از این طریق نیز به بیماران دیابتی کمک می کند.
متفورمین بر خلاف گلی بن کلامید و انسولین که باعث افزایش وزن می شوند بر عکس کمک به لاغری می کند و با کاهش اشتها و کاهش تولید قند در کبد علاوه بر کاهش قند خون کلسترول و تری گلسیرید را نیز کاهش می دهد.
دل آشوبه و ناراحتی های گوارشی از عوارض عمده متفورمین است. کاهش اشتها و اسهال از دیگر عوارض ناخواسته ی متفورمین است.
گزارش تجربه مصرف کنندگان متفورمین حاکی از آنست که اگر مقدار مصرف متفورمین از مقادیر کم آغاز شود و به تدریج اضافه شود و همچنین اگر بین غذا استفاده شود عوارض آن کاهش می یابد.
بعضی از انواع متفورمین اثر سریع دارند و بعضی آهسته رهش هستند یعنی در طول روز دارو به تدریج جذب و وارد جریان خون می شود.
متفورمین در درمان تخمدان پلی کیستیک و موی زائد در بانوان نیز مصرف می شود.
گلوکوفاژ  –  متفورمین هگزال – متوور و بروت از انواع خارجی این دارو هستند و انواع بسیار متنوعی در داخل تولید می شود
متفورمین در بیمارن کلیوی و کبدی ممنوعیت مصرف دارد و در صورت وجود نقص کبدی و کلیوی قبل از مصرف متفورمین باید به پزشک اطلاع دهید همچنین در بیمارانی که الکل مصرف می کنند مصرف متفورمین ممنوع است.
به طور کلی متفورمین افت قند خون ایجاد نمی کند چون در تولید انسولین نقشی ندارد ولی اگر افت قند خون مشاهده شد ممکن است به علت کاهش وزن و اشتها باشد و اگر علائم را به پزشک اطلاع دهید احتمالا پزشک داروی شما را قطع خواهد کرد.

مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
متفورمین و کاهش جذب ویتامین B12:
 میلر ( Meyler ):
متفورمین میتواند باعث کاهش جذب ویتامین B12، کاهش غلظت سرمی این ویتامین و بطور نادر باعث آنمی مگالوبلاستیک شود.
– دریک مطالعه شیوع وقوع این موارد، 9% در 600 بیمار دچار دیابت نوع دو که تحت درمان بی گوآنیدها ( متفورمین و فن فورمین) به مدت متوسط 12 سال بودند، مشاهده شد.
– دریک مطالعه دیگر شامل 353 بیمار دچار دیابت نوع دو که تحت درمان با انسولین و متفورمین به مدت 16 هفته بودند، پس از این دوره سطح سرمی هموسیستئین تا 4% افزایش، سطح سرمی فولات تا 7% کاهش و سطح سرمی ویتامین B12 تا 14% کاهش داشت.
– دریک مرد 63 ساله با دیابت نوع دو که حداقل به مدت 5 سال از متفورمین استفاده می کرد، سطح سرمی این ویتامین 110 پیوگرم/میلی لیتر ( رنج نرمال: 200-230 ) گزارش شد. سطح سرمی فولات نرمال بود و هیچ اتوآنتی بادی مشاهده نشد.
– در این فرد، تست شیلینگ* ( Schilling Test ) انجام شد. این تست، عدم جذب ویتامین B12 را نشان داد. سپس متفورمین این بیمار قطع شد و دو ماه بعد دوباره این تست انجام شد که اینبار هیچ کاهشی از جذب این ویتامین را نشان نداد.
تست شیلینگ به منظور ارزیابی وضعیت و تعیین جذب ویتامین B12 انجام میشود.
Meyler’s Side Effect of Drugs Sixteenth Edition.
آپ تودیت:
متفورمین باعث کاهش جذب ویتامین B12 تا 30% بیماران، کاهش غلظت سرمی این ویتامین در 5-10% بیماران و به ندرت باعث آنمی مگالوبلاستیک میشود.
– در برخی بیماران با کمبود ویتامین B12، نوروپاتی محیطی ممکن است باعث گسترش آنمی مگالوبلاستیک را جلوتر اندازد.
– دوز و طول مدت درمان با متفورمین مرتبط با خطر کمبود ویتامین B12 می باشد.
– در یک مطالعه، کاهش جذب این ویتامین با تجویز مکمل کلسیم کربنات ( 1.2 گرم روزانه ) تصحیح شد.
– دریک مطالعه دیگر، تجویز مکمل مولتی ویتامین روزانه باعث کاهش کمبود ویتامین B12 شد.
Uptodate 2017.
مارتین دل:
متفورمین میتواند باعث کاهش جذب این ویتامین و کاهش سطح سرمی آن شود.
– در یک سری شامل 10 بیمار مبتلا به کمبود ویتامین B12 ناشی از متفورمین، این بیماران تحت مداخلات درمانی زیر قرار گرفتند و سطح این ویتامین به حالت نرمال برگشت:
– تجویز یک دوره سه ماهه از فرم خوراکی یا عضلانی ویتامین B12.
– تغییر درمان به سایر داروهای خوراکی ضد دیابت در دو بیمار.
– توصیه به مصرف رژیم غذایی حاوی ویتامین B12.
MartinDale; The Complete Drug Refrence 2016.

Reference 1
Reference 2
Reference 3
 

چنانچه در خصوص “متفورمین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

این شرکت در دیماه ماه سال 1382 با اخذ پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و با داشتن مجوز تولید از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را با تولید 9 قلم مواد اولیه دارویی توسعه داد که …

برای درمان راههای متعددی از جمله تغذیه ، درمان گیاهی و طب مدرن ثابت شده است. … واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا برعکس مقاومت در برابر … دیابت و موفقیت در روند به نوعی …

تولید – محصول … ترویج روند سوخت و ساز بدن از چربی و افزایش کیفیت لاشه. 3. به عنوان ماده بافر, آن را می توانید از فشار اسمزی ایجاد ثبات و بهبود نرخ رشد تحت شرایط استرس. … بتائین هیدروکلراید است …

بهترین قرص ها برای افزایش باروری در خانم ها کلومیفن سیترات، هیدروکلراید متفورمین، گنادوتروپین و گونیست های دوپامین می باشند. … این تخمک یا تخمک ها به داخل لوله های رحم می روند و با اسپرم …

2- مرحله پالایش متفورمین هیدروکلراید. در این بخش ابتدا ماده اولیه (نمونه استاندارد) متفورمین هیدروکلراید از شرکت داروسازی تهیه شد، سپس گیاه چه های کرچک از خاک خارج و با آب مقطر شسته شدند و در 250 میلی لیتر محلول متفورمین …قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست

-هیدروکلراید متفورمین -گنادوتروپین … این تخمک یا تخمک ها به داخل لوله های رحم می روند و با اسپرم بارور می شوند. … سطح پرولاکتین بالا مانع از تولید استروژن و تخمک توسط تخمدان های شما می شود. این …

آمارها نشان می دهند که مصرف صحیح متفورمین بیش از داروهای … متفورمین به صورت قرص های 500 میلی گرم و 1000 میلی گرم تولید و به بازار عرضه می شود. … 3-قرصهای پیوسته رهش متفورمین هیدروکلراید بایدبطور …

این ماده را می‌توان در آزمایشگاه نیز تولید کرد. … گلوکوزامین هیدروکلراید; … با اینحال، افرادی که از روش پلاسیبو استفاده کرده اند روند تخریب و از دست دادن غضروف کمتری را تجربه می‌کنند. بیشتر …

به علاوه متفورمین میزان قندی که کبد تولید می کند و میزان قندی که معده و روده جذب می کنند را کاهش می دهد. قرص متفورمین هیدروکلراید را چگونه مصرف کنیم؟ … د قند خون پایین یا لاکتیک اسیدوز ناشی از …

زمان مصرف متفورمین بعد از غذا است که بتوان عوارض گوارشی متفورمین را به حداقل رساند. … متفورمین هیدروکلراید . … متفورمین تولید کبدی و جذب روده ای گلوکز را کاهش داده و حساسیت بافتی به انسولین …

متفورمین هیدروکلراید، یکی از عناصر تشکیل دهنده زیپمت می تواند منجر به عارضه جانبی حاد اما نادری بنام اسیدوز لاکتیک شود (تشکیل اسید لاکتیک در خون) که می تواند به مرگ منتهی شود.

متفورمین در دهه 50 میلادی با نام فنفورمین به بازار آمد و مصرف آن از دهه 60 میلادی به بعد در اروپا به شدت افزیش پیدا کرد، اما به دلیل اینهه در برخی از افراد باعث تولید اسیدوزلاکتیک شد (تولید اسید لاکتیک) مصرف آن در سال 1977 …

داروسازی دکتر عبیدی این دارو را تنها پس از مدت کوتاهی از عرضه امپاگلیفلوزین در اروپا و امریکا، در ایران تولید و عرضه کرده و امیدوار است این داروی دیابت نیز بتواند موفقیت سایر محصولات این شرکت …

متفورمین، مقدار گلوکز تولید شده توسط کبد را کاهش می‌دهد، جذب گلوکز از طریق روده را کم می‌کند و به عضلات کمک می‌کند تا گلوکز بیشتری جذب کنند.

تمام کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند با بیشتر قرص های کنترل دیابت آشنا هستند. … سیتاگلیپتین فسفات منو هیدرات و ۱۰۰۰ میلی‌گرم متفورمین به‌صورت متفورمین هیدروکلراید … در ضمن هر دو ترکیب …

متفورمین تولید گلوکز کبدی را از طریق مهار گلوکونئوژنز کاهش داده و میزان جذب گلوکز را با تحریک انسولین در عضله و بافت چربی افزایش می‌دهد. … متفورمین هیدروکلراید (1,1-Dimethylbiguanide hydrochloride) ترکیبی …

متفورمین هیدروکلراید، یک داروی ضد دیابت از دسته بی گوانید ها بوده که به منظور کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع ii کاربرد دارد.

تمام کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند با بیشتر قرص های کنترل دیابت آشنا هستند. … سیتاگلیپتین فسفات منو هیدرات و ۵۰۰ میلی‌گرم متفورمین به‌صورت متفورمین هیدروکلراید … در ضمن هر دو ترکیب …

متفورمین هیدروکلراید; گونادوتروپین ها … مقدار بالای هورمون پرولاکتین از تولید استروژن در تخمدان شما و همچنین آزادسازی ماهانه ی تخمک جلوگیری میکند. این دارو ها گیرنده های دوپامین در مغز شما …

هیپوگلیسمی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، و اسهال، خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی و معده درد. … مشخص نیست که آیا متفورمین از طریق شیر مادر به …

متفورمین به بدن اجازه می دهد تا در کمبود تولید انسولین، حداکثر استفاده از انسولین موجود در بدن را جهت کاهش قند خون در دیابت نوع دو داشته باشد.

پیشگیری و همچنین عدم پیشرفت بیماری دیابت مهمترین بخش از روند درمان این بیماریست که می تواند به نوع و شدت بیماری نیز بستگی داشته باشد. … متفورمین (Metformin ) تنها داروی این دسته است. … در بدن عمل می …

هدف اولیه موسسین شرکت تولید صابونهای طبی بود، کار با همین محصولات آغاز شد. … و آموزش پزشکی و محیط زیست دریافت نموده و دارای تائیدیه gmp برای تولید محصولات دارویی از سازمان غذا و … قرص متفورمین …

دارو تولید کبدی و جذب روده ای گلوکز را کاهش و حساسیت بافتی به انسولین را بهبود می بخشید. غذا از مقدار جذب کاسته و اندکی موجب تاخیر جذب میشود. 90%دارو در ادرار دفع میشود. … متفورمین – اطلاعات مورد …

متفورمین هیدروکلراید: … اتحادیه تولید کنندگان مکمل … ، بالاتر از پل همت (توانیر شمالی)، نرسیده به خیابان برزیل، پلاک 29 (ساختمان آیسکو)، طبقه 2. شماره های تماس:

برای تسریع در باردار شدن از دکتر خواستم برام دارو بنویسن که قرص متفورمین۵۰۰ و لتروزول نوشتن ازشب ۳پریود … هیدروکلراید متفورمین – گنادوتروپین … سطح پرولاکتین بالا مانع از تولید استروژن و …

قرص روکشدار متفورمین ۵۰۰ اشکال دارویی Tablet:500 mgF.C. Tablets: 500 mg این دارو برای درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید .

متفورمین هیدروکلراید و مصرف آن در زمان بارداری. آیا با خوردن قرص متفورمین لاغر میشویم؟ عوارض مصرف متفورمین (گلوکوفاژ) با این وجود این داروها را از امروز که روز٣ پریودی من هست استفاده کنم؟

دیابت یک بیماری مزمن با ماهیت پیشرونده است که در صورت عدم درمان و تشخیص به موقع بیمار را با عوارض جدی و تهدید کننده حیات روبه‌رو می‌کند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، به نقل از روابط عمومی شرکت داروسازی دکتر عبیدی، اولین قدم در درمان دیابت نوع دو تغییر سبک زندگی شامل ورزش و رژیم‌غذایی و قدم بعدی استفاده از داروهای کنترل کننده قندخون است. در این میان اولین خط درمانی داروی متفورمین است که در کنار اثربخشی مناسب عوارض جانبی بسیار اندکی به دنبال دارد.

شرکت داروسازی دکتر عبیدی در حال حاضر موفق به تولید فرمولاسیون پیوسته رهش داروی متفورمین شده است. این نوع متفورمین برخلاف انواع قبلی فقط یکبار در روز استفاده می‌شود و عوارض گوارشی کمتری نیز به همراه دارد. این دو مزیت باعث پذیرش بهتر دارو توسط بیمار، افزایش ظرفیت درمان و به دنبال آن نتایج بهتر درمانی خواهد شد.
از آنجا که اکثر بیماران دیابتی در طول روز به دفعات، داروهای مختلف را مصرف می‌کنند، مصرف یکبار در روز و یا کاهش تعداد قرص‌های مصرفی بیمار باعث سهولت مصرف دارو برای این دسته از بیماران خواهد شد.
به تازگی گلومت XR ( متفورمین پیوسته رهش داروسازی دکتر عبیدی ) در دو دوز ۵۰۰، ۱۰۰۰میلی‌گرم به بازار داروهای خوراکی ایران اضافه شده است .
انتهای پیام

قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست
قرص متفورمین هیدروکلراید پیوسته رهش برای چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *