قرص عفونت مثانه

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت مثانه همان‌طور که از ش مشخص است یک عفونت باکتریایی است که در مثانه رخ می‌دهد. به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار نیز می‌گویند. این عفونت ممکن است در هر قسمت از دستگاه مجاری ادرار نظیر کلیه، مثانه یا پیشاب‌راه (لوله‌ای که ادرار را از مثانه خارج می‌کند) رخ بدهد. درحالی‌که عفونت مثانه اغلب ناگهانی رخ می‌دهد (عفونت‌های حاد)، بعضی عفونت‌های مثانه هم در طول زمان به‌وجود می‌آیند (عفونت‌های مزمن). درمان زودهنگام، اصل اساسی جلوگیری از گسترش عفونت است. اگر می‌خواهید با درمان عفونت مثانه و علل آن آشنا شوید لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

باکتری‌ای که وارد پیشاب‌راه شده و از آنجا به درون مثانه می‌رود، علت عفونت‌ مثانه است. بدن به‌طور طبیعی حین ادرار باکتری‌ها را دفع می‌کند. مردان به‌خاطر وجود غده‌ی پروستات در برابر این نوع عفونت مقاومت بیشتری دارند؛ غده‌ی پروستات هورمون‌هایی تولید می‌کند که در برابر باکتری‌ها مانند سپر عمل می‌کنند. با این حال گاهی باکتری‌ها به دیواره‌های مثانه می‌رسند و به‌سرعت تکثیر می‌شوند؛ این امر توانایی بدن را برای از بین بردن آنها کم می‌کند و به عفونت مثانه منجر می‌شود.

طبق گزارش مؤسسه‌ی ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی، اکثر عفونت‌های مثانه ناشی از باکتری اشریشیاکلی (Escherichia coli) است. این نوع باکتری به‌طور طبیعی در روده‌‌ی بزرگ وجود دارد. اگر باکتری‌های زیادی در بدن وجود داشته باشد یا این باکتری‌ها از طریق ادرار از بدن دفع نشوند عفونت ایجاد خواهد شد.

از میان ساير باكتری‌هایی كه باعث عفونت مثانه می‌شوند می‌توان به کلامیدیا (Chlamydia) و میکوپلاسما (Mycoplasma) اشاره کرد. برخلاف اشریشیاکلی این باکتری‌ها تنها از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شوند و ممکن است علاوه بر مثانه بر اندام‌های تناسلی نیز تأثیر بگذارند.

از میان کسانی که در معرض ابتلا به عفونت مثانه قرار دارند می‌توان به این افراد اشاره کرد:‌

در مجموع زنان از مردان در معرض ابتلا به عفونت مثانه قرار دارند، ولی مردان نیز کاملا در برابر این عفونت مقاوم نیستند. مؤسسه‌ی ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی ایالات متحده‌ی آمریکا (NIDDK) می‌گوید علائم عفونت‌های مثانه در مردان پس از ابتلا به اولین عفونت مجدد عود می‌کند؛ به این علت که باکتری‌ها می‌توانند پس از ورود به بافت‌های غده‌ی پروستات در آنجا پنهان شوند.

علائم عفونت مثانه بسته به شدت آن متغیر است. چنانچه شما به عفونت مثانه مبتلا شده باشید بلافاصله حین ادرار متوجه می‌شوید. وقتی عفونت پیشرفت کند، درد هم به آن اضافه خواهد شد.

برخی از رایج‌ترین علائم عفونت مثانه عبارتند از:

عفونت‌های مثانه ممکن است به کمردرد هم منجر بشوند که با درد کلیه‌ها در ارتباط است. برخلاف کمردرد عضلانی این نوع کمردرد ممکن است در هر دو طرف کمر یا میانه‌ی آن احساس شود. چنین علائمی به این معنی است که عفونت مثانه به کلیه‌‌ها سرایت کرده است. عفونت کلیوی ممکن است باعث تب خفیف هم بشود.

پزشک با تحلیل نتیجه‌ی آزمایش ادرار شما، عفونت مثانه را تشخیص می‌دهد. او نمونه‌‌ی ادرار شما را آزمایش می‌کند تا متوجه شود که آیا موارد زیر در ادرارتان وجود دارد یا خیر:

پزشک همچنین کشت ادرار هم انجام می‌دهد تا نوع باکتری موجود در ادرار را تشخیص بدهد. وقتی نوع باکتری مشخص شد، آزمایش ادرار جهت حساسیت به آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود تا پزشک بداند که چه نوع آنتی‌بیوتیکی برای درمان عفونت شما مؤثرتر است.

عفونت‌ مثانه با داروهایی که برای از بین بردن باکتری و تسکین درد و سوزش تجویز می‌شوند، درمان می‌شود. درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تسکین درد و برطرف کردن علائم عفونت کمک کنند.

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای از بین بردن باکتری‌هایی که موجب عفونت مثانه شده‌اند، تجویز می‌شوند. اگر هنگام ادرار درد و سوزش دارید، پزشک‌تان دارویی‌هایی را نیز برای تسکین این علائم تجویز خواهد کرد. رایج‌ترین دارو برای تسکین درد و سوزش مرتبط با عفونت مثانه فنازوپیریدین (‌phenazopyridine) است.

مصرف انواع مایعات به دفع باکتری از مثانه کمک می‌کند، اما بهترین این مایعات آب است. ممکن است پزشک‌تان به شما توصیه کند ویتامین C هم مصرف کنید. یکی از فواید نوشیدن مایعات این است که مانع چسبیدن باکتری به دیواره‌های مثانه می‌شود.

پاسخ این سؤال قطعا مثبت است. برخی تغییرات در سبک زندگی احتمال ابتلا به عفونت مثانه را کاهش می‌دهد. اگر زیاد به عفونت مثانه مبتلا می‌شوید پزشک شما ممکن است درمان پروفیلاکتیک (prophylactic) را توصیه کند. در این درمان از آنتی‌بیوتیک‌هایی با دُز پایین برای پیشگیری یا کنترل عفونت‌های مثانه استفاده می‌شود.

در زیر به تغییراتی در سبک زندگی اشاره می‌کنیم که احتمال بروز عفونت‌ مثانه را کاهش می‌دهد یا حتی از بین می‌برد:

چنانچه خانم هستید و مکرر عفونت‌های مثانه را تجربه می‌کنید ممکن است پزشک‌تان برای پیشگیری از ابتلا به عفونت، مصرف روزانه‌ی آنتی‌بیوتیک را برای‌تان تجویز کند.

اکثر عفونت‌های مثانه ظرف ۴۸ ساعت بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک از بین می‌روند، اما گاهی هم ممکن است عفونت به‌علت مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک یا سایر مشکلات سلامتی به کلیه‌ها سرایت کند.

عفونت‌های مثانه‌ی مزمن به ترکیبی از درمان‌ها و اقدامات پیشگیرانه نیاز دارند. در برخی موارد حاد، حتی ممکن است مصرف روزانه‌ی آنتی‌بیوتیک در بلندمدت الزامی باشد. پیشگیری از عفونت مثانه احتمال ابتلا به آن و نیز درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، احتمال اینکه عفونت به سایر نقاط بدن‌تان گسترش بیابد کمتر خواهد بود.

حالا که با عفونت مثانه و علائم آن آشنا شدید، بد نیست با ۷ مورد از بهترین درمان‌های عفونت مثانه نیز آشنا شوید:

چرا؟ برای اینکه باکتری را از بدن‌تان دفع می‌کند و کمک می‌کند تا عفونت هرچه سریع‌تر دفع شود. به علاوه ادرارتان رقیق‌تر می‌شود و به این‌ ترتیب هنگام دفع ادرار درد کمتری را تجربه خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید ادرار از اسیدها و فراورده‌های دفع‌شده‌ی بدن تشکیل شده است. ادرار غلیظ و تیره اسیدی‌تر است و وقتی به عفونت مثانه مبتلا باشید دفع آن دردناک خواهد بود. ادرار رقیق کمرنگ‌تر است و معمولا هنگام دفع آن سوزشی حس نخواهید کرد.

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، روزانه بین ۶ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار ازجمله قهوه، چای و نوشابه پرهیز کنید؛ کافئین حتی وقتی که به عفونت مثانه مبتلا نباشید می‌تواند مثانه‌تان را تحریک کند.

چرا؟ برای اینکه کمک می‌کند تا با دفع باکتری از مثانه، عفونت را از بین ببرید. نگه داشتن ادرار به باکتری‌ها فرصت می‌دهد که درون مثانه تکثیر شوند. ادرار کردن بعد از رابطه‌ی جنسی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالیت جنسی ممکن است باکتری‌ها را وارد پیشاب‌‌راه کند. دفع ادرار بلافاصله پس از رابطه‌ی جنسی باکتری‌ها را از مجاری ادرار دفع می‌کند و مانع رسوب جرم‌ها و ایجاد عفونت می‌شود.

بنابراین مایعات زیاد بنوشید تا بتوانید ادرار کنید و به‌محض اینکه نیاز به دفع ادرار داشتید به دست‌شویی بروید.

همان‌طور که اشاره شد آنتی‌بیوتیک باکتری‌هایی را که به عفونت مثانه منجر می‌شوند، می‌کشد. عفونت خفیف مثانه در برخی موارد به‌خودی خود بهبود می‌یابد. عفونت خفیف ممکن است یکی دو روز علائمی داشته باشد اما با نوشیدن مایعات و دفع مرتب ادرار از بین می‌رود؛ بنابراین همیشه هم به آنتی‌بیوتیک نیاز نیست اما اگر عفونت طولانی یا حاد شد حتما باید آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

چنانچه علائم عفونت بیش از ۳ روز طول کشید یا بدتر شد با پزشک‌تان تماس بگیرید چون ممکن است برای درمان به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید. طول درمان بسته به دارویی که پزشک تجویز می‌کند متغیر است. خیلی مهم است که دارو را به همان مدتی که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. حتی اگر احساس کردید بهتر شده‌اید دوره‌ی درمان را کامل کنید. مصرف کامل دارو به شما اطمینان می‌دهد که باکتری کاملا از بدن‌تان دفع شده است.

عفونت‌های شدید مثانه هنگام دفع ادرار در قسمت تحتانی شکم درد ایجاد می‌کنند. آنتی‌بیوتیک به تسکین این درد کمک می‌کند اما همان‌طور که گفتیم یکی دو روز طول می‌کشد. استفاده از مسکّن هرگونه دردی را که هنگام دفع ادرار در ناحیه‌ی کمر یا شکم احساس می‌کنید، از بین می‌برد.

از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف قرص‌های مسکّن برای‌تان ضرر دارد یا خیر. اگر نه تا زمانی‌ که آنتی‌بیوتیک اثر کند می‌توانید با مصرف استامینوفون یا ایبوپروفن دردتان را تسکین بدهید.

با قرار دادن کیسه‌ی آب‌گرم یا تشک گرم‌کننده‌ی برقی روی شکم یا کمر می‌توانید درد ناشی از عفونت مثانه را کاهش بدهید. اگر به کیسه‌ی آب‌گرم یا تشک گرم‌کننده‌ی برقی دسترسی نداشتید، می‌توانید حوله‌‌ی کوچکی را در آب گرم قرار بدهید و سپس آن را روی مثانه یا شکم خود بگذارید.

باکتری‌ها در محیط‌های خیس و مرطوب رشدونمو می‌کنند. شلوار جین تنگ یا سایر لباس‌های تنگ و چسبان، رطوبت را در آلت تناسلی‌ نگه می‌دارند و محیط مناسبی برای رشد باکتری فراهم می‌کنند. پوشیدن لباس‌های گشاد و غیررسمی باعث می‌شود پوست‌تان نفس بکشد و باکتری‌ها از مجاری ادرارتان دور شوند.

بنابراین توصیه می‌کنیم از شلوارها یا دامن‌های گشاد و لباس‌ زیر نخی استفاده کنید تا هوا در جریان باشد و رشد باکتری کاهش بیابد. چنانچه با هیچ‌یک از این راهکارها عفونت مثانه‌تان بهبود پیدا نکرد حتما نزد یک متخصص مجاری ادرار بروید.

اکثر عفونت‌های مثانه حتی عفونت‌های مکرر آن‌قدر جدی نیستند که بر سلامت کلی شما تأثیر سوء بگذارند. این روزها محققان در تلاشند برای جلوگیری از عفونت مثانه واکسن بسازند. تا آن زمان، دارو و درمان‌های خانگی را از یاد نبرید.

برگرفته از : healthline-overview healthline-treatment

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان 8تومان

nownew Date .(“”)[],.(“”).type”text/” “”.src+”?v”+now..+””+now.+””+now.getDate+””+now.,

nownew Date .(“”)[],.(“”).type”text/” “/”.src+”?v”+now..+””+now.+””+now.getDate+””+now.,

خواص خوراکی ها

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

خواص ازگیل؛ ۹ خاصیت دارویی و فوق‌العاده ازگیل برای سلامتی

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

آخرین مطالب

علائم سندرم متابولیک؛ علل، تشخیص و درمان آن

کتاب مردی به اوه اثر فردریک بکمن؛ زندگی تراژیک پیرمردی تنها

طرز تهیه لازانیا گوشت؛ یک غذای وسوسه‌انگیز و خوشمزه

جاهای دیدنی اردبیل؛ ۷ جاذبه گردشگری سردترین شهر ایران

کتاب قورباغه را قورت بده؛ ۲۱ راه عملی مقابله با تنبلی

ترین های جهان

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن شرایط و مقررات می‌باشد.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

دستگاه ادراری از کلیه‌ها شروع می‌شود. کلیه ها هم توسط لوله‌هایی که حالب خوانده می‌شوند به مثانه وصل می‌شوند. دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می‌شود که لوله کوتاهی است که ادرار را به خارج از بدن می‌برد. وقتی باکتری‌های موجود در روده‌ها، از راه رکتوم به پیشابراه برسند و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شوند، عفونت به وجود می‌آید.با دلگرم همراه باشید.

باکتری‌ها می‌توانند مثانه را آلوده کرده و عفونت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علامتی ایجاد کنند، در آنجا تکثیر یابند.در هر یک از این موارد، باکتری‌ها ممکن است از راه حالب بالا رفته و کلیه‌ها را دچار عفونت سازند. عفونت کلیه خطرناک است و ممکن است باعت زایمان زودرس در خانم‌های باردار یا سایر عوارض گردد.عفونت مثانه در بین خانم‌های 2 تا 5 شایع است.

تشخیص عفونت مثانه

در اینجا بعضی از راه‌حل‌های موثر و طبیعی خانگی برای عفونت مثانه که ارزان، بی‌ضرر و آسان هستند به شما ارائه می‌شود.

۱. آب فراوان بنوشید:

این بهترین درمان برای عفونت مثانه است. آب عامل پاک‌کننده عالی است و به دفع باکتری‌های مضر در قالب ادرار رقیق شده کمک می‌کند. بنابراین برای خلاص شدن سریع از عفونت مثانه به میزان زیادی آب بنوشید.

۲. جوش شیرین:

جوش شیرین یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد عفونت مثانه است. فقط لازم است یک قاشق مربا خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید، و آن را بنوشید. این درمان را روزانه تکرار کنید تا علائم به طور کامل فروکش کنند.

۳. آب ذغال اخته:

آب ذغال اخته یک درمان خانگی موثر برای جلوگیری از عفونت مثانه در زنان باردار است. ذغال اخته حاوی آنزیم‌هایی است، که واقعا در درمان عفونت مثانه مفید هستند. بنابراین، نوشیدن آب ذغال اخته به شما اجازه خواهد داد به سرعت از شر عفونت مثانه خلاص شوید.نکته- اگر شما یا یکی از افراد خانواده‌تان سابقه‌ی سنگ کلیه دارید، یا اگر برای رقیق شدن خون دارو مصرف می‌کنید از نوشیدن آب ذغال اخته پرهیز کنید.

۴. سرکه‌ی سیب:

خودتان را در آب حاوی سرکه‌ی سیب شستشو دهید. این کار به میزان زیادی احساس سوزشی را که هنگان ادرار کردن به خاطر عفونت مثانه به وجود می‌آید کاهش می‌دهد.

۵. ماست:

خوردن ماست نیز سودمند است چون شامل اسیدوفیلوس است، که به درمان عفونت مثانه کمک می‌کند.

۶. کیسه‌ی آب گرم:

به منظور رهایی از درد ناشی از عفونت مثانه، از یک کیسه‌ی آب گرم بر روی ناحیه شکم استفاده کنید.

۷. خوک طلایی:

خوک طلایی به خاطر خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی‌اش شناخته شده است. این گیاه به سرعت جداره‌ی مثانه را ترمیم می‌کند، خونریزی را بند می‌آورد و زخم ناشی از عفونت را نیز درمان می‌کند.

۸. بید گیاه:

بید گیاه درمانی تسکین دهنده برای کاهش التهاب در مثانه، پروستات یا پیشابراه است. این گیاه برای درمان سنگ کلیه نیز مفید است.

۹. گل گز روغنی:

این یک داروی گیاهی خوب برای درمان عفونت مثانه است. یک قاشق چای خوری آب گل گز روغنی را در یک دوم لیوان آب نارگیل مخلوط کنید و حداقل ۲ بار در روز از آن بنوشید.

۱۰. لیمو:

یک قاشق چایخوری آب لیمو را در ۱۸۰ میلی لیتر آب جوش مخلوط کنید. این محلول را به منظور رهایی از احساس سوزش و همچنین خونریزی ناشی از عفونت مثانه بنوشید.

۱۱. کاکل ذرت:

کاکل ذرت یک ادرار آور عالی و گیاهی موثر برای درمان عفونت مثانه است. این ماده تا حد زیادی التهاب مثانه، مجرای ادراری یا پروستات را کاهش می‌دهد. در درمان سنگ کلیه و التهاب مجرای ادراری کودکان نیز مفید است.

۱۲. اسفناج:

مقادیر مساوی از آب اسفناج تازه و آب نارگیل را با هم مخلوط کنید، و به منظور از بین بردن عفونت مثانه آن را بنوشید.

۱۳. علف طلایی:

علف طلایی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان درد عفونت مثانه است. این گیاه یک عامل ضد قارچ خوب است، که همچنین به تسکین درد ناشی از عفونت نیز کمک می‌کند. علف طلایی برای مثانه به عنوان یک تنظیم‌کننده عمل می‌کند.

۱۴. برگ تربچه:

آب برگ تربچه را بگیرید و برای خلاص شدن از شر عفونت‌ مثانه هر روز یک فنجان از آن بنوشید.

۱۵. روغن چوب صندل:

دست کم ۵ قطره روغن چوب صندل برای درمان عفونت مثانه کافی است.

۱۶. ویتامین ث:

مصرف ویتامین ث خود را افزایش دهید. ویتامین ث به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مانع از رشد باکتری‌هایی می‌شود که باعث عفونت‌ مثانه می‌شوند.

۱۷. سیر:

برای مبارزه با عفونت‌ مثانه سیر خام بخورید. سیر یکی از بهترین درمان‌هایی است که به معالجه‌ی عفونت مثانه کمک می‌کند. این یک عامل ضد باکتری یا ضد ویروسی خوب است، که به درمان سریع عفونت کمک می‌کند.

۱۸. روغن پونه‌ی کوهی:

عفونت مثانه را همچنین می‌توان با روغن پونه‌ی کوهی که یک عامل ضد باکتری بسیار عالی است درمان کرد.از آن جایی که یک آنتی بیوتیک طبیعی است برای درمان عفونت مثانه بسیار خوب عمل می‌کند.جعفری به درمان التهاب ناشی از عفونت مثانه کمک می‌کند. گیاهان دیگری که می‌توانند برای درمان التهاب مثانه استفاده شوند مولین و مارشمالو هستند.

داروهای هومئوپاتی برای عفونت ادراری

۱. کانتاریس:

زمانی که فرد به علت عفونت‌ مثانه درد حادی را همراه با نیاز ناگهانی به دفع ادرار تجربه می‌کند اما قادر به ادرار کردن نیست، از این درمان استفاده می‌شود.

۲. بادلرزان:

درمان بادلرزان وقتی که درد مکرر همراه با نیاز ناگهانی به ادرار کردن وجود دارد برای معالجه‌ی عفونت مثانه به کار بسته می‌شود.

۳: کچوله

درمان کچوله زمانی می‌تواند انجام شود که نیاز مکرر به ادرار کردن وجود دارد و این نیاز مبرم هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود، حتی پس از ادرار کردن.

۴: عشبه‌ی بیابانی

این درمان زمانی توصیه می‌شود که فرد، به علت عفونت‌ مثانه، در هنگام ادرار کردن سوزش دردناکی احساس می‌کند.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از عفونت مثانه

منبع:ستاره،تبیان،بازده

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید




خانه

موبایل

مصرف مرکبات بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری را از بین می برند 

 

عفونت دستگاه اداری توسط نوعی باکتری ایجاد می شود. این باکتری ها می توانند بر پوست ناحیه دستگاه ادراری اثر کرده و موجب سوزش و ناراحتی در این ناحیه شوند.اگر این باکتری ها در همان مراحل اولیه نابود نشوند، بر نواحی دیگر اثر می کنند و منجر به وخامت بیماری می شوند.

 

افراد می توانند با رعایت نکات زیر، برای درمان عفونت ادراری کمتر به دارو احتیاج پیدا کنند:

 

• سعی کنید مصرف مایعات را زیاد کنید تا زودبه‌زود به دستشویی بروید. سعی کنید با مصرف کافی آب هر 2 دقیقه یک بار به دستشویی بروید تا عفونت های موجود در دستگاه ادراری تان خارج شود.

 

• حمام بروید و از دوش آب داغ استفاده کنید .اگر چه این روش از نظر پزشکان و محققان علوم پزشکی ثابت نشده است، اما بسیاری از افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری بعد از حمام آب داغ احساس کاهش خارش و سوزش و درد را اعلام می کنند.

 

• مصرف مرکبات و غذاهای حاوی ویتامین ث را فراموش نکنید. این نوع مواد به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری را از بین می برند.اگر درد و سوزش ناحیه دستگاه ادراری، بیش از 24 ساعت به طول انجامید، حتما نزد پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار بروید

 

• اگر چه رعایت نکته های مطرح شده در بالا بسیار ضروری است، اما اگر علایم بیماری پس از مدتی از بین نروند، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مزمن (طولانی مدت) ادراری و یا جلوگیری از انتقال عفونت به بخش های دیگر بدن مثل کلیه، باید سریعا اقدامات پزشکی را انجام دهید.

 

• افراد مبتلا به عفونت اداری می توانند با نوشیدن آب قره قات و یا زغال اخته بسیاری از باکتری های عفونت ادراری خود را از بین ببرند.

 

• معمولا به کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند توصیه می شود که از هر گونه مقاربت جنسی با همسر خود خودداری کنند. این توصیه از دو جهت پیشنهاد می شود؛ اول اینکه فرد مبتلا در حین مقاربت احساس سوزش و ناراحتی می کند و دوم به این دلیل که ممکن است این عفونت را به همسر خود نیز انتقال دهد.

 

• عفونت دستگاه ادراری معمولا پس از طی دوره ای، با درمان بهبود می یابد و خطر چندانی برای افراد ایجاد نمی کند. سعی کنید تمام دستورات ارائه شده توسط پزشک را در این مدت رعایت کنید تا به تسریع روند بهبودی کمک کنید.

 

• اگر فرد در طی این مدت تب کند و یا در ادرار خود خون ببیند و احساس ضعف کند، حتما باید به اورژانس مراجعه کند و یا سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند.

 

• از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار و غذاهای تند و پرادویه اجتناب کنید.

 

• از مصرف الکل و سیگار جدا خودداری کنید.

 

• در موقع ادرار کردن می توانید آب گرم را بر روی ناحیه تناسلی خود بریزید.  این کار سبب کاهش سوزش در موقع ادرار کردن می شود. درد و سوزش ناحیه تناسلی، یک علامت شایع برای عفونت دستگاه ادراری می باشد.

 

• گاهی اوقات علایم بیماری های مقاربتی بسیار شبیه به عفونت ادراری می باشند. حتما نزد پزشک متخصص بروید تا این بیماری را به طور قطعی از سایر بیماری‌ها تشخیص دهد.منبع:tebyan.net


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

تعریف مزاج چیست؟

مزاج شما چیست؟

بیماری های رایج مزاج ها

اصلاح مزاج

روغن خراطین

موهای زائد

تقویت مو

جوش

زیبا شوید

لاغری صورت

زخم معده

انواع عفونت

سنگ کلیه

میگرن

کم خونی

سینوزیت

لاغر شدن

لاغری بیش از حد

تقویت حافظه

اشتها

روغن زیتون

سیاهدانه

کتیرا

جینسینگ

زنجبیل

بابونه

نعنا

پولک

عرقیات و زندگی با کیفیت

عرقیات آرامش بخش

گلاب

زرشک

انار

زیره

اغلب زنان حداقل یک بار در زندگی‌شان به عفونت ادراری مبتلا شده‌اند. اصولا زنان از مردان و زنان متاهل از دیگران به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند. عفونت ادراری بیماری شایعی بین همه گروه‌های سنی خانم‌هاست. نشانه‌های عفونت ادراری چیست؟ عفونت ادراری چه عللی دارد؟ چه راه‌هایی برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد؟ در این مقاله با هم به این موضوعات می‌پردازیم و چند راهکار طبیعی برای درمان و پیشگیری از این بیماری مطرح می‌کنیم:

ممکن است عفونت ادراری زیاد پیشرفت نکرده باشد و فقط مجاری ادراری و مثانه را درگیر کرده باشد که به آن عفونت دستگاه ادراری تحتانی می‌گویند. در این صورت موقع ادرار درد یا سوزش احساس می‌شود. فرد تند تند و به شدت احساس نیاز به دفع ادرار دارد و در مردان مقعد و در زنان ناحیه تناسلی درد می‌کند. همچنین ممکن است ادرار با بوی خیلی تند و غیر طبیعی و رنگی کدر همراه باشد. اگر عفونت پیشرفت کرده باشد و به کلیه ها رسیده باشد می‌گوییم فرد دچار عفونت دستگاه ادراری فوقانی یا همان عفونت کلیه شده. در این صورت کار سخت‌تر است. فرد علاوه بر نشانه‌های عفونت دستگاه ادراری تحتانی، تب می‌کند، درد شدید در پهلو دارد، ممکن است تهوع و استفراغ نیز داشته باشد. همین طور ممکن است در ادرارش چرک یا خون نیز دیده شود.

اما در افراد مسن‌تر یا بچه‌های کم سن و سال تشخیص علایم سخت‌تر است. ممکن است تنها نشانه این بیماری در شیرخواران زیر دوسال تب باشد. وقتی دختر بچه یک ساله‌تان تب می‌کند و نشانه دیگری از بیماری دیگری ندارد به دستور پزشک ادرارش را کشت می‌دهند تا از نبود عفونت در ادرارشان اطمینان حاصل کنند. اما ممکن است شیرخوار در این شرایط استفراغ کند، خوب غذا نخورد و حالت زردی نیز داشته باشد. در مورد بچه‌های بزرگتر بی‌اختیاری ادرار یا یبوست نشانه‌هایی برای عفونت ادراری هستند.

اما چرا افراد دچار عفونت ادراری می‌شوند؟

در اغلب موارد یک نوع باکتری خاص از راه خروجی مجراهای تناسلی وارد این مجراها می‌شود و شروع به رشد و تکثیر می‌کند. به صورت طبیعی بدن می‌تواند در مقابل این مزاحم‌های همیشگی از خودش دفاع کند اما به دلایل مختلف ممکن است سیستم دفاعی اولیه بدن کارایی کافی را نداشته باشد و این عفونت کم کم سراسر دستگاه ادراری را بگیرد.

مواردی که خطر ابتلا به عفونت ادراری را می‌کند:

زنان به دلیل آناتومی خاصشان به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند پس باید در مورد رعایت بهداشت سختگیرتر باشند.

پسران ختنه نشده هم در معرض عفونت ادراری قرار دارند.

اگر موقع احساس نیاز به دفع ادرار به هر دلیلی مدت زیادی ادرار را در مثانه نگه داریم، خطر ابتلا به عفونت ادراری افزایش پیدا می‌کند.

ممکن است خیلی ساده نحوه اشتباهِ شستن بدن در هنگام استفاده از دستشویی باعث عفونت ادراری باشد. باید سعی شود آبی که به مدفوع آغشته شده به ناحیه تناسلی نخورد تا از بروز عفونت در ناحیه تناسلی در امان باشید.

زنان جوان که از نظر جنسی فعالند دچار عفونت ادراری می‌شوند. روش‌های استفاده از اسپرم‌کش و دیافراگم برای جلوگیری از بارداری، احتمال ابتلا به عفونت ادراری را زیاد می‌کند پس بهتر است برای این منظور از قرص‌های ضد باروری یا کاندوم استفاده شود و همین طور دفع ادرار بعد از ارتباط جنسی احتمال ابتلا به عفونت ادراری را کم می‌کند.

بعضی از بیماری‌های مقاربتی مثل تبخال تناسلی یا کلامیدیا می‌توانند باعث عفونت ادراری شوند.

بعد از دوران زادبس(یائسگی) به دلیل اینکه سطح هورمون استروژن کم می‌شود عفونت ادراری شایع‌تر است.

وقتی فرد به دلایل مختلف مجبور است از سند یا کاتتر استفاده کند در معرض عفونت ادراری قرار دارد.

و کسانی که اختلالاتی در دستگاه ادراری یا سنگ کلیه یا مشکلات پروستات دارند نیز به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.

اما راه درمان چیست؟

اصولا برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود اما به هیچ وجه خودتان سر خود بدنتان را نبندید به انواع آنتی بیوتیک. معمولا پزشک متخصص به شما نوع خاصی از آنتی بیوتیک را می‌دهد و شما بعد از حدود سه روز مصرف اگر احساس کردید علائم از بین رفته می‌توانید با نظر پزشکتان دارو را کنار بگذارید.

در صورت ابتلا به عفونت ادراری مخصوصا اگر با توجه به نشانه‌ها می‌بینید که عفونت دستگاه ادراری تحتانی است می‌توانید با به کار بستن چند راهکار ساده و استفاده از چند روش طبیعی به بهبودی کامل خود کمک کنید:

مایعات و آب زیاد بنوشید. شدن ادرار مساوی است با کمتر شدن عفونت و درد.

ویتامین ث زیاد مصرف کنید. مدام آب پرتقال و آب لیمو و انواع نوشیدنی‌های سرشار از ویتامین ث بنوشید که ویتامین ث دشمن عفونت مجاری ادراری است.

ذغال اخته بخورید. در منابع طب سنتی خودن ذغال اخته را یکی از روش‌های کارساز برای درمان عفونت ادراری معرفی کرده‌اند. البته اگر داروهای رقیق کننده خون می‌خورید در مصرف ذغال اخته زیاده‌روی نکنید.

بعضی از خوراکی‌ها مدر است و با افزایش ادرار باعث بهبود بیماری می‌شود: اسفناج، چغندر، مارچوبه، خیار، کرفس، بامیه نارس، تره، خرفه، شنبلیله و

استفاده از آنتی بیوتیک‌های طبیعی نیز می‌تواند کارساز باشد: سیر، زنجبیل، جعفری و می‌توانید از دمنوش بابونه یا پولک یا پنیرک نیز که آنتی بیوتیک‌های طبیعی هستند برای درمان عفونت استفاده کنید.

خوردن تخم شربتی خیس خورده و لعاب دار یا همان تخم ریحان هم برای ناراحتی‌های مجاری ادراری توصیه می‌شود.

و اما چند نسخه طب سنتی برای درمان عفونت ادراری:

کاسنی: برای درمان عفونت ادراری ۲ تا ۴ گرم ریشه کاسنی را دم کنید و در روز به نوبت و با فاصله‌های معین بنوشید.

سرکه سیب: طب سنتی به زنان و دخترانی که دچار عفونت‌های ادراری هستند توصیه می‌کند که ناحیه تناسلی را با سرکه سیب اصلی شستشو دهند. همین طور خوردن سرکه سیب اصل برای بهبود عملکرد سیستم ادراری بسیار مفید است.

گزنه:  به طور کلی ادرار آور است و در صورت وجود خون در ادرار آن را برطرف می‌کند و برای کلیه ها مفید است. برای درمان عفونت مثانه و سنگ مثانه باید برگ گزنه را با ریشه شیرین بیان دم بکنید و نوش جان. اگر می‌خواهید دم نوش گزنه را تهیه کنید باید۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش ریخته بگذارید ۱۰ دقیقه‌ای دم بکشد و روزی ۳ فنجان نوش جان کنید.

عسل و دارچین: ۲ قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذاخوری دارچین را در یک لیوان آب گرم حل کنید و نوش جان. این روش باعث ضد عفونی کردن مثانه می‌شود.

پیاز و عسل: جوشانده ۱۵۰ گرم پیاز یا موسیر در یک لیتر آب عسل مدر است و باعث افزایش ادرار و بهبود هر چه زودتر بیماری می‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت بی‌توجهی به درمان هر چه زودتر عفونت ادراری، این بیماری ممکن است باعث آسیب‌دیدگی دائمی در کلیه‌ها مخصوصا در کودکان شود و از آنجایی که تشخیص عفونت ادراری در کودکان سخت‌تر است مادرها باید خیلی حواسشان جمع بچه‌ها باشد تا در صورت دیدن کوچکترین علامتی به پزشک مراجعه کنند یا از راهکارهای طبیعی استفاده کنند.

سلامت باشید.

از بین بردن موهای زاید از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود. خیلی از ما این سوال را داریم که از چه روشی برای زدودن موهای زائد استفاده کنیم.

رژیم جدیدی گرفته‌ایم یا تازه شروع به ورزش کرده‌ایم اما اولین تاثیری که در ظاهرمان می‌بینیم لاغر شدن صورت است و زار و نزار به نظر‌رسیدن.

همه ما تا به حال، حداقل به یکی از انواع عفونت دچار شده‌ایم. از گلو درد، دندان درد و جوش های چرکی گرفته تا عفونت های پر دردسرتر مثل عفونت ادراری.

میگرن از آن کابوس‌های تمام نشدنی است که برخی مجبورند سالیان سال با آن دست و پنجه نرم کنند و ساعات زیادی زجر و عذاب را تحمل کنند

شاید شما هم جزو کسانی باشید که می‌خواهید روشی طبیعی برای تقویت موهای عزیزتان پیدا کنید.بعضی‌ها از همان بدو تولد موهای ضعیف و کم‌پشتی دارند.

بعضی از افراد همیشه با مشکل “جوش سرو کار دارند. بعضی هم وقتی جوش می‌زنند  می‌فهمند که قرار است به یک مهمانی حسابی دعوت شوند!

گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای پیشگیری و درمان زخم معده- مانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر- پیشنهادات قابل اطمینانی دارند.

سنگ کلیه یکی از سخت‌ترین بیماری‌های رایج بین افراد است. به طور مععمول خیلی‌ها را می‌شناسیم که حداقل یک بار دچار سنگ کلیه شده‌اند

درباره ما

ارتباط با ما

از بین بردن موهای زاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد محسوب می‌شود. خیلی از ما همیشه این سوال را در سر داریم که از چه روشی برای زدودن موهای زائد بدن استفاده کنیم که سخت، دردناک، پرهزینه و وقت‌گیر نباشد و در عین حال پوستمان را زیبا کند و بر سلامتی‌مان تاثیری مثبتی بگذارد.]

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه بی بی عطار می باشد.

 شاید شما هم جزو کسانی باشید که می‌خواهید روشی کاربردی و طبیعی برای تقویت موهای عزیزتان پیدا کنید.بعضی‌ها از همان بدو تولد موهای ضعیف و کم‌پشتی دارند. بعضی هم تحت شرایط مختلف شاهد ریزش و ضعیف شدن موهای نازنینشان هستند.ممکن است حرص و جوش زیادی خورده باشید

سه نوع زیره داریم که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند: زیره سیاه، زیره سبز، و زیره کوهی.زیره به طور کلی طبع گرم و خشک دارد به همین علت استفاده مداوم و زیادش برای افرادی که طبع گرم دارند مضر است و برای بهره‌مندی از منافع آن باید برای افراد گرم مزاج زیره را در سرکه بخیسانیم و بعد مصرف کنیم.

We’re not around right now. But you can send us an email and we’ll get back to you, asap.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید


دستگاه ادراری از کلیه‌ها شروع می‌شود. کلیه ها هم توسط لوله‌هایی که حالب خوانده می‌شوند به مثانه وصل می‌شوند. دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می‌شود که لوله کوتاهی است که ادرار را به خارج از بدن می‌برد. وقتی باکتری‌های موجود در روده‌ها، از راه رکتوم به پیشابراه برسند و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شوند، عفونت به وجود می‌آید.





باکتری‌ها می‌توانند مثانه را آلوده کرده و عفونت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علامتی ایجاد کنند، در آنجا تکثیر یابند.

در هر یک از این موارد، باکتری‌ها ممکن است از راه حالب بالا رفته و کلیه‌ها را دچار عفونت سازند. عفونت کلیه خطرناک است و ممکن است باعت زایمان زودرس در خانم‌های باردار یا سایر عوارض گردد.

عفونت مثانه در بین خانم‌های 2 تا 5 شایع است.

 

علل عفونت مثانه

– میکروب‌ها از از بیرون بدن وارد پیشابراه شوند.

– این عفونت در زنان بسیار شایع است، زیرا مدخل پیشابراه با مخرج فاصله کمی دارد و عفونت به سادگی از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌یابد.

– در زنان طول پیشابراه کوتاه‌تر است و عفونت به سادگی این مسافت کم را تا مثانه طی می‌کند.

– عفونت‌های کلیه می‌تواند پخش شود و مثانه را نیز مبتلا کند.

– آسیب به پیشابراه

– استفاده از کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه، مثلاً پس از زایمان یا جراحی

– باکتری‌هایی که از راه پوست اطراف ناحیه تناسلی و مقعدی به مجاری ادراری راه می‌یابند.

عوامل خطر عفونت مثانه

استرس

مصرف الکل

افزایش فعالیت جنسی در زنان باعث آسیب رسیدن به پیشابراه می‌شود.

عفونت در سایر بخش‌های دستگاه ادراری ـ تناسلی

کاهش مقاومت بدن

پوشیدن لباس زیر تنگ و بدون تبادل هوا

نشستن در وان پر از آبی که آلوده باشد.

شل شدن و افتادگی اجزای دستگاه ادراری ـ تناسلی در زنان

نگه داشتن ادرار برای مدت خیلی طولانی



 

علائم عفونت مثانه

درد، ناراحتی و سوزش هنگام دفع ادرار (و احتمالا هنگام مقاربت جنسی)

ناراحتی لگن یا درد قسمت تحتانی شکم (اغلب در قسمت فوقانی استخوان لگن)

افزایش دفعات دفع ادرار و احساس فشار و نیاز به ادرار کردن به طور مکرر حتی زمانی که میزان ادرار در مثانه بسیار کم است .

ادرار بدبو

ادرار کدر

وجود خون در ادرار (اغلب با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود)

تب خفیف

شب ادراری در کودک

تب و تحریک پذیری در شیرخوار

 

تشخیص عفونت مثانه

با آزمایش ادرار، جمع‌آوری دقیق ادرار برای کشت باکتری، سیستوسکوپی (معاینه مثانه با لوله مخصوص که در سر آن منبع نور و دوربین نصب شده است) و سونوگرافی.


پیشگیری از عفونت ادراری


– مقدار زیادی آب بنوشید، روزانه حداقل 8 لیوان .

– هیچگاه احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و سعی کنید هر بار مثانه را کاملاً خالی کنید.

– بعد از اجابت مزاج، موضع را از جلو به عقب تمیز کنید تا از ورود باکتری‌های مدفوع به پیشابراه پیشگیری شود.

– پیش از مقاربت جنسی و بعد از آن ادرار کنید و دستگاه تناسلی را بشویید.

– از فرآورده‌های بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی (اسپری یا پودر) و صابون‌های قوی خودداری کنید، زیرا پیشابراه و دستگاه تناسلی را تحریک می‌کند و محیط کشت مناسبی برای رشد باکتری‌ها خواهد بود.

– لباس های زیر خود را از نوع نخی انتخاب کنید و از جوراب شلواری‌هایی که قسمت بالای آن نخی است استفاده کنید.

– به جای استفاده از وان حمام بهتر است دوش گرفته شود.

– از کافئین پرهیز کنید، زیرا باعث تحریک مثانه می‌شود.

 

بارداری و عفونت ادراری

بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری را بالا می‌برد. مقدار زیاد هورمون پروژسترون، موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود.

رحم در حال رشد، می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آن‌ها با اختلال مواجه کرده و سرعت آن را کند سازد.

رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود و در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود.

در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری طول بکشد و باکتری‌ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت.

پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می‌کند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر.

 

درمان عفونت مثانه در زن باردار

اگر شما هنگام بارداری دچار عفونت مثانه شوید، باید به مدت 7 تا 1 روز تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک خوراکی دریافت کنید.

انجام کشت‌های مکرر ادرار با فواصل معین در تمام دوره بارداری امری الزامی است تا از عدم بازگشت عفونت اطمیـنان حاصل شود.

در 4 درصد خانم‌های بـاردار که دچـار عفونت ادراری می‌شوند، عفونت تکرار می‌شود.

به منظور پیشگیری از عود عفونت، در صورت تکرار عفونت مثانه، ممکن است آنتی بیوتیک به طور دائم و با یک دوز پائین تا زمان زایمان توسط پزشک تجویز شود.

داروهای ضداسپاسم و گاهی استفاده از ضد دردهای ادراری برای تخفیف درد نیز تجویز می‌شود.

به هنگام درمان و تا دو هفته پس از رفع علایم از نزدیکی خودداری کنید تا التهاب کاملاً برطرف شود.

 

درمان عفونت ادراری با درمان‌های طبیعی

1- عصاره شاتوت بنوشید. آب عصاره شاتوت میزان باکتری‌ها را کاهش داده و از جایگزینی باکتری‌های جدید در دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند. (هرچند نوشیدن عصاره شاتوت عفونت ادراری را درمان نخواهد کرد و باید به پزشک مراجعه کنید.)

2- آب قره‌قاط (cranberry) بنوشید تا ادرار اسیدی شود. برخی از داروها وقتی ادرار اسیدی باشد بهتر عمل می‌کنند.

3- حمام آب گرم ممکن است علایم را تخفیف دهد.

4- زرشک در درمان عفونت ادراری مفید است.

5- عسل و دارچین: دو قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چایخوری پودر دارچین را در مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می‌شود که میکروب‌های مثانه از بین برود.

6- زغال اخته به خروج باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند. اسید بنزوئیک موجود در زغال اخته دارای خواص درمانی عفونت مثانه می‌باشد.

7- کرفس، درمان کننده عفونت‌های مجاری ادراری می‌باشد.

8- گشنیز، دارای خواص ضد عفونی کننده مجاری ادراری می‌باشد.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



سایت پزشکان بدو مرز

پارسی طب

آفتاب

پیام سرا

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *