قرص ضد تهوع برای ماشین گرفتگی

خواص دارویی و گیاهی

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک سالگی، از این بیماری های مزمن رنج می برند. این بیماری های مزمن می تواند زندگی این حیوان خانگی زیبا را مختل کرده و باعث برو مشکلات جدی در سلامتی او شود. اگر زود این بیماری ها را تشخیص دهید، بهتر و سریع تر هم درمان می شوند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد از غذا نخوردن سگ به ذهنتان می رسد این است که احتمال دارد، مریض شده باشد یا از درد رنج ببرد، اما احتمال این موضوع بسیار کم است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. دلایل غذا نخوردن سگ معمولا، غذا نخوردن سگ به علت ریزه

آیا ناخن هایتان فاقد زیبایی طبیعی هستند؟ آیا رشد ناخن هایتان از حد متوسط کندتر است؟ چگونه باعث افزایش رشد ناخن ها شویم؟ همانطور که می دانیم، همه خواهان این هستند که  ناخن هایشان  به سرعت رشد کنند، زیرا باعث زیبایی دستهایشان می شود. به غیر از این، رشد سالم ناخن، نشان دهنده سلامت عمومی بدن می باشد. راه های آسانی برای کمک به رشد سریع ناخن ها وجود دارد. در این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام بهترین نکات در مورد نحوه رشد سریع

تردیدی نیست که بسیاری از شما درباره رژیم سوانک در رابطه با بیماری ام اس ، چیزهایی شنیده باشید. یکی از شایع ترین رژیم های غذایی و مکملی برای مدیریت بیماری به شمار می رود. رژیم سوانک برای بیماری ام اس، شامل یک رژیم غذایی کم چربی است که بر روی مصرف دانه ها، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های کم چربی، تأکید دارد. در این مقاله از بخش تغذیهدکتر سلام به شما می گوییم که چه تغذیه ای برای این بیماران مناسب است و

هنگامی که سگ شما مبتلا به عفونت مجاری ادراری می شود، این امر برای سگ یا خود شما ناراحت کننده است. برخی از سگ ها ممکن است نشانه های واضحی از خود بروز دهند که نشان دهد چیزی در الگوی ادراری آنها ایجاد مشکل کرده است، در حالی که برخی ممکن است علائم کمتری از خود نشان دهند. علائم می تواند متفاوت باشد، اما در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام، 5 مورد از شایع ترین موارد آورده شده است و سپس به

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک

چه دلایلی باعث افزایش مایع آمنیوتیک می شود؟ آیا می دانید پلی هیدرآمنیوس  چیست؟ پلی هیدرآمنیوس چه عوارضی دارد؟ پلی هیدرآمنیوس (hydramnios)، به مقدار بیش از اندازه مایع

زنانی که کودک خود را با سزارین به دنیا می ­آورند، اغلب فکر می کنند که زایمان طبیعی (واژینال) گزینه ای برای بارداری بعدی­ شان نیست. اما اگر

امروزه جراحي بيني كه يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بدن است، در ميان افراد جامعه رواج زيادي دارد. اين جراحي به دو روش باز و بسته انجام مي‌شود. در

آیا می دانید رابطه بین بیماری های روانی و التهاب چیست؟ ممکن است قبلا شنیده باشید که شکم شما خانه تریلیون ها باکتری است. این میکروارگانیسم ها مواد

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است. همچنین می توانید مقداری پودر پروتئین را به یک لیوان شیر اضافه کرده و مصرف کنید.

فیبروز کیستی (CF) یک بیماری ژنتیکی است که موجب تشکیل مخاطی ضخیم در ریه ها می شود که بدن قادر به پاکسازی آن ها نیست. موکوس زمینه پرورش دهنده مناسبی برای باکتری ها می شود، در نتیجه کودک را مستعد ابتلا به عفونت های ریه می کند. CF هیچ درمانی ندارد، اما پزشکی مدرن به افراد مبتلا به CF کمک می کند تا زندگی عادی بدون مشکلی را داشته باشند.

در رژیم جنیفر لوپز مقدار مصرف نمک و شکر تا حد ممکن محدود شده است و همین یکی از دلایلی چاق نبودن او است. نمک سبب تجمع آب در بدن شده و در نتیجه ی تجمع آب، وزن بدن زیاد می شود. شکر نیز نوعی سیگار جدید به شمار می رود. مصرف آن را قبل از اینکه دچار اضافه وزن شوید و دچار بیماری های مرتبط با چاقی شوید، متوقف کنید.

برای داشتن اندامی موزون و بدون هیچ گونه لایه های چربی اضافی، باید از آجیل استفاده کنید. آجیل سرشار از ویتامین های ضروری، چربی های سالم، فیبر و مواد معدنی می باشد. آجیل ها باعث افزایش سطح انرژی شده و چربی های سالم موجود در آنها، باعث کاهش التهاب می شوند در نتیجه سطح استرس را نیز کاهش می دهند.

هر چند که در بسیاری از رژیم ها از چربی ها بخاطر کالری زیادشان پرهیز می ‌شود، اما رژیم کتوژنیک بسیار در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چربی عمل می کنند. علاوه بر همه این ها، در این رژیم فرد احساس گرسنگی کمتری می کند و در اکثر مواقع سیر است، در نتیجه هنگام کاهش وزن به فرد فشار زیادی وارد نمی ‌شود.

مصرف فیبر چندین مزیت دارد از جمله اینکه باعث می شود به مدت بیشتری احساس سیر بودن کنید. خوردن غذاهای غنی از فیبر از پرخوری جلوگیری کرده و از ریزه خواری که باعث خوردن موادی با قند بالا می شود، جلوگیری می کند. چند نمونه از غذاهای غنی از فیبر عبارتند از لوبیا و حبوبات، میوه ها و سبزیجاتی که دارای پوست خوردنی هستند، نان کامل، غلات کامل مانند کوئینا یا جو، غلات کامل، پاستا گندم

بسیاری از متخصصان به افرادی که به ادم لنف دچار هستند توصیه می کنند تا بطور منظم ورزش ملایم انجام دهند. تمرینات هوازی مانند پیاده روی یا شنا کردن می ‌تواند به جا به جایی مایع لنفاوی کمک کرده و باعث بهبود ورم در ناحیه خیز شود.

یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به محافظت از روده بزرگ کمک کرده و برای مبارزه با سرطان روده مفید باشد. مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برخی از بهترین سبزیجات و میوه ها برای محافظت در مقابل سرطان عبارتند از سبزیجاتی از خانواده کلم ها مانند بروکلی و گل کلم و سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج.

ورزش از بروز پولیپ های روده بزرگ و سرطان روده به دلیل کاهش التهاب، بهبود گردش خون، حمایت از سیستم ایمنی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش استرس کمک کرده و از دیابت و چاقی جلوگیری می کند. برخی مطالعات نشان داده است که ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را به میزان 4 تا 5 درصد کاهش دهد.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از

در سلامت ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۴ نظر 43,282 بازدید

برخی از افرادی که مدام در طول سفر با سرگیجه و حالت تهوع مسیر را طی می کنند. این بیماری که شیرینی سفر را به کام این بیماران تلخ می کند بیماری حرکت دارد.

در این عارضه، فرد معمولا دچار سرگیجه و حالت تهوع می شود. آشنایی با راه های پیشگیری و درمان این عارضه می تواند این حالت را بهبود بخشد. بیماری حرکت زمانی رخ می دهد که حرکتی که گوش داخلی حس می کند با نوع حرکت واقعی متفاوت باشد. این وضعیت شایعی است که معمولا در افرادی که با خودرو، قطار و هواپیما سفر می کنند، رخ می دهد. این بیماری معمولا از نوعی کسالت و سرگیجه آغاز می شود و به سرعت با حالاتی چون تهوع، استفراغ و تعریق همراه می شود.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

با وجود این که زنان باردار، افرادی که سابقه میگرن دارند و کودکان ۲ تا ۱۲ سال بیش از هر گروه دیگری مستعد ابتلا به بیماری حرکت هستند، همه افرادی که مسافرت می کنند و نیز افرادی که نسبت به حرکت حساس هستند، در معرض خطر این عارضه قرار دارند.

در افرادی که با قایق و کشتی سفر می کنند، بیماری حرکت دریا رخ می دهد. از دیگر عوامل پرخطر می توان به ترس و اضطرابمسافرت، نوع مسافرت و نبود تهویه مناسب وسیله نقلیه اشاره کرد.

عوامل پدیدآورنده بیماری حرکت کدام است؟

بیماری حرکت معمولا به دنبال ارسال سیگنال های پیچیده ای از چشم ها و گوش داخلی به مغز ایجاد می شود. اگر قادر به مشاهده حرکتی که بدن آن را احساس می کند، نیستید یا برعکس و اگر حرکتی را که چشم هایتان می بیند حس نمی کنید، مغز این سیگنال های آشفته را دریافت می کند و حالتی به بیماری حرکت ایجاد می کند. در واقع، علائم این بیماری از گوش داخلی و به دلیل تغییرات ایجاد شده در حس تعادل بدن ایجاد می شود.

علائم بیماری حرکت

علامت ها و نشانه های بیماری حرکت معمولا با احساس حال به هم خوردگی همراه با عرق سرد و سرگیجه آغاز می شود. برخی افراد رنگ پریده می شوند و ترشح بزاق دهانشان افزایش می یابد. در این میان، سردرد، خستگی، حالت تهوع و استفراغ نیز غالبا به دنبال علائم اولیه می آید.

چه راه های درمانی وجود دارد؟

درمان بیماری حرکت معمولا علاوه بر درمان های پزشکی، برخی تغییرات ساده در محیط را نیز شامل می شود. به عنوان مثال، نشستن کنار شیشه باز خودرو، استفاده از داروهای قابل دسترس و برای برخی افراد، استفاده از درمان های خانگی می تواند مؤثر باشد. برخی مطالعات صورت گرفته، تأثیر مثبت درمان های خانگی را در کاهش علائم بیماری حرکت اثبات کرده است.

به عنوان مثال، مصرف داروهای گیاهی مانند زنجبیل، نعنا و چای خانگی می تواند مؤثر باشد. عده ای هم به طب سوزنی واکنش مثبت نشان می دهند. در بسیاری از افراد نیز استفاده از داروهای شیمیایی از قبیل دیفن هیدرامین، سیکلیزین، پرومتازین، مکلیزین و دیمن هیدرینات مؤثر واقع می شود.

مصرف این داروها در شماری از مبتلایان به بیماری حرکت و نیز در موارد خفیف، علائم را بهبود می بخشد ولی در موارد شدید، استفاده از چسب های مخصوص توصیه می شود که در جلوگیری از بیماری حرکت مؤثر است.

چگونه از بروز این حالت جلوگیری کنیم؟

معمولا مصرف داروهایی که اشاره شد بویژه پیش از آغاز مسافرت و پیش از بروز هر گونه علامتی، تا حد زیادی از ایجاد علائم بیماری حرکت پیشگیری می کند. اما در این میان، انجام برخی کارهای ساده بدون مصرف دارو هم می تواند مانع از بروز بیماری حرکت شود.

• حدود ۲۴ ساعت قبل از مسافرت غذای سبک میل کنید و از خوردن غذاهای چرب، پرادویه و سنگین و نیز مصرف الکل خودداری کنید زیرا باعث تشدید علائم بیماری حرکت می شود. همچنین پیش از سفر از مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که به مزاجتان سازگار نیست استفاده نکنید.

• خودداری از قرار گرفتن در معرض بوی تند مواد غذایی مانع از حالت تهوع می شود.

• هنگام مسافرت نقطه ای از وسیله نقلیه را انتخاب کنید که کمترین حرکت را در شما القا کند. اگر مسافرت هوایی دارید، برای جلوگیری از بروز علائم بیماری حرکت، سعی کنید در صندلی های نزدیک به وسط و در نزدیکی بال های هواپیما بنشینید.

• اگر مسافرت دریایی دارید، سعی کنید روی عرشه و به سمت جلوی قایق یا کشتی و در کابین های پایین تر و نزدیک مرکز کشتی بنشینید. کابین های پایین تر نسبت به کابین های بالایی حرکت کمتری دارد.

• همیشه هنگام حرکت، مستقیم نگاه کنید و تا جایی که می توانید به خشکی یا افق خیره شوید. سر را ثابت نگه دارید و آن را به پشتی سر صندلی تکیه دهید.

• هرگز در هنگام حرکت در وسیله نقلیه، به عقب برنگردید و راستای پشت سر را نگاه نکنید.

• در داخل خودرو، صندلی جلویی را برای نشستن انتخاب کنید.

• اگر در معرض بیماری حرکتید و خود از شرایط تان مطلع هستید، در داخل وسیله نقلیه از خواندن کتاب و نگاه کردن به گوشی خودداری کنید.

• در داخل هواپیما، قطار و خودرو تهویه هوا یا پنجره را طوری تنظیم کنید که هوای تازه به صورتتان برخورد کند.

• از کشیدن سیگار خودداری کنید.

• در مسافرت از افرادی که سابقه بیماری حرکت دارند، دور باشید. حرف زدن درباره این بیماری و علائم آن، وضعیت را تشدید می کند.

• تنفس کوتاه، کم عمق و سریع می تواند باعث بروی علائم بیماری حرکت شود بنابراین، روی تنفس خود تمرکز و آن را عمیق و آهسته کنید.

برخی کمپانی ها مدعی شده اند دستبندها و نوارهایی ابداع کرده اند که با استفاده از فناوری طب فشاری عمل می کند و با اعمال فشار روی نقاطی خاص از بدن می تواند علائم بیماری حرکت را بهبود بخشد در نتیجه، حالت تهوع پیش از آن که سیگنال هایش به مغز برسد، از بین می رود. با وجود این که استفاده از چنین روش هایی ممکن است در عده ای مؤثر باشد و علائم بیماری را در آنها کاهش دهد، ولی تحقیقات صورت گرفته به طور کامل این فناوری را مورد تائید قرار نمی دهد.

داروهای کمک کننده

داروهایی برای پیشگیری و نیز درمان بیماری سفر وجود دارند که اگر عموما در طی مسافرت‌هایتان دچار این مشکل می‌شوید، می‌توانید از آنها استفاده کنید. تعدادی از این داروها را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید، ولی اگر بیماری زمینه‌ای و سیستمیک دارید، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشک داروساز مشورت کنید.

دیمن هیدرینات دارویی است که می‌توان در اشکال خفیف بیماری با دوز کم از آن استفاده کرد. از این دارو که به «قرص سفر» هم معروف است می‌توانید چند ساعت قبل از شروع حرکت استفاده کنید.

۲۴ شهریور ۱۳۹۷

۲۲ شهریور ۱۳۹۷

۱۶ شهریور ۱۳۹۷

حالت خیلی بدیه واقعا نمیشه کاری کرد

چرا میتونی قرص دمیترون بخوری عالیه یکی یا دوتا هم زمان بخور منم همینجوری هستم از مسافرت خیلی بدم میاد به خاطر حالت تهوع ولی برای مسافرت با ماشین یه قرص ومسافرت با هواپیما دوتا قرص هم زمان میخورم خیلی خوبه هیچی نمیفهمم بچه هام هم متاسفانه به خودم رفتن به اونا هم قرص میدم مشکی پیش نمیاد

واقعا از سفر کردن هم میترسم قبلش بزاق دهنم ترشح میشه تا زمانى ک سوار ماشین میشم ??

قرص دمیترون برای حالت تهوع هنگام مسافرت با ماشین قطار وهواپیما عالیه من خودم استفاده میکنم نیم ساعت یه ساعت قبل از سوار شدن یک یا دوقرص

آدرس شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاه.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “5c23f4ecfa16b95f5dfa3fbbd8873” ).getElementById(“2ddc19f3e9”).setAttribute( “id”, “comment” )

*

*

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© 218, All Rights Reserved. | Powered by saten

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]




خانه

موبایل

 

سفر لذتبخش و مفرح است، اما نه هميشه. براي بعضي از مردم مسافرت در كنار همه خوبي‌ها و لذت‌هايش يك عذاب بي‌پايان است و شايد شما هم اين نشانه‌هاي ناخوشايند گيجي، تهوع، رنگ‌پريدگي، استفراغ، عرق سرد، خستگي، ترشح بزاق بيش از حد، خميازه‌، سردرد، احساس عمومي ناراحتي و ناخوشي را در حين مسافرت با اتوبوس يا وسيله نقليه شخصي‌تان تجربه كرده باشيد.

 

به گفته متخصصان بيماري مسافرت يا ماشين گرفتگي به علت حرکت مداوم و تکراري مناظر اطراف هنگامي که فرد سوار ماشين مي‌شود، پديد مي‌آيد.

 

سرگيجه و حالت تهوع را از جمله علائم اين بيماري است، اين نوع بيماري نه‌تنها در سفر بلكه در هر مكاني مانند وسايل شهربازي از قبيل تاب كه حركت مداوم و ثابت دارد، به وجود مي‌آيد.

موارد ايمني و پيشگيري اين بيماري با رعايت مواردي از قبيل عدم مطالعه هنگام سفر در وسيله نقليه و خالي نگه داشتن معده مي‌توان از وجود اين بيماري جلوگيري كرد.

 

يكي از عوامل مفيد علاوه بر استفاده از قرص‌هاي ضد تهوع و سرگيجه ‌ هنگام سفر، استفاده از زنجبيل دم‌‌كرده است.

 

داروهاي كمك‌كننده

داروهايي براي پيشگيري و نيز درمان بيماري سفر وجود دارند كه اگر عموما در طي مسافرت‌هايتان دچار اين مشكل مي‌شويد، مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. تعدادي از اين داروها را مي‌توانيد بدون نسخه پزشك از داروخانه تهيه كنيد، ولي اگر بيماري زمينه‌اي و سيستميك داريد، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشك داروساز مشورت كنيد.

 

ديمن هيدرينات دارويي است كه مي‌توان در اشكال خفيف بيماري با دوز كم از آن استفاده كرد. از اين دارو كه به «قرص سفر» هم معروف است مي‌توانيد چند ساعت قبل از شروع حركت استفاده كنيد.

 

درمان‌هاي غير دارويي

يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد استفاده از ريشه زنجبيل اثري كاملا قابل مقايسه با داروهاي گفته شده را دارد، ضمن اين‌كه عوارضي هم ندارد. بنابراين اگر واقعا در اين‌باره مشكل داريد و دسترسي به دارو نداريد، مي‌توانيد اين پيشنهاد را هم امتحان كنيد.

 

كمپرس آب سرد هم براي رفع مشكل كمك مي‌كند. كمپرس آب سرد ـ البته نه خيلي يخ ـ را روي چشم‌ها و همين طور روي گردن بگذاريد.

 

اين توصيه‌ها را به كار گيريد

اگر شما هم به حرکت حساس هستيد و به بيماري مسافرت دچار مي‌شويد، براي لذت بردن بيشتر از سفرتان اين نكات را رعايت كنيد:

سعي کنيد در طول مسير کاملا به صندلي خودرو تکيه دهيد و صندلي را به حال نيمه خوابيده قرار دهيد.

 

روي صندلي به سمت پشت ننشينيد.

 

از مطالعه‌ کردن‌ خودداري‌ کنيد.

 

بهتر است در قسمتي از وسيله نقليه قرار بگيريد که کمترين تکان را دارد مثلا در ميانه اتوبوس، صندلي جلوي خودرو و کنار بال هواپيما.

 

نفس‌هاي عميق و آهسته بكشيد.

 

اگر به بيماري مسافرت مبتلا هستيد، از درون خودرو به مناظر نگاه نکنيد يا اگر در قايق يا کشتي هستيد به موج‌ها ننگريد و حرکت افق را تماشا کنيد.

 

بهتر است از بوهاي تحريک‌‌کننده مانند سيگار دوري کنيد. در هواپيما يا اتوبوس‌ دستگاه‌ تهويه‌ بالاي‌ سر را روشن‌ کنيد تا هوا بهتر جريان‌ پيدا کند.

 

همچنين سعي کنيد از شب قبل از مسافرت، کمتر غذا و نوشيدني بخوريد و در طول راه نيز شکم خود را نسبتا خالي نگه داريد.

 

منبع:salamatnews.com


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

حالت تهوع و استفراغ ممکن است به دلایل مختلفی بوجود آید. تشخیص علت حالت تهوع به درمان آن نیز کمک می کند. مواردی که ناشی از مشکلات گوارشی است با سایر موارد باید داروهای متفاوت استفاده شود. در این مطلب به انواع قرص ضد تهوع و موارد استفاده از آنها می پردازیم.

قرص ضد تهوع به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول موسوم به مرکزی هستند که بر روی مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارند و گروه دیگر به قرص های محیطی که بر روی سیستم گوارش تاثیر می گذارند. یکی از مهمترین و اصلی ترین ترکیبات قرص های ضد حالت تهوع گیاه شاهدانه می باشد. در ادامه با انواع داروهای ضد تهوع و موارد مصرف آنها آشنا می شوید.

داروهای ضد حالت تهوع ویژگی ها و عوارض گوناگونی دارند که در ادامه به بررسی مهمترین این داروها می پردازیم:

قرص متوکلوپرامید یکی از مهمترین قرص های ضد تهوع می باشد. این دارو در انواع قرص 1 میلی گرمی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان حالت تهوع و استفراغ موثر بوده و همچنین از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری می کند. همچنین باعث تخلیه راحتتر معده شده و باعث کاهش زمان عبور از روده باریک می شود. از این دارو می توان 4 مرتبه در طی روز و قبل از صرف غذا استفاده کرد. از عوارض احتمالی مصرف این دارو می توان به خواب آلودگی، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب، اسهال و اختلال در فشار خون اشاره کرد. این دارو برای رفع حالت تهوع و استفراغ برای بیماران دیابتی که مبتلا به اختلال حرکت دستگاه گوارش هستند تجویز می شود. همچنین در گذشته برای درمان رفع حالت تهوع در افرادی که شیمی درمانی می شده اند نیز استفاده می شده است. مصرف همزمان قرص ضد تهوع متوکلوپرامید با بعضی داروهای که بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارند مانند آرام بخش ها، آنتی هیستامین ها، مخدر ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج ممنوع است زیرا باعث تشدید اثر این دارو ها می شود. همچنین مصرف این دارو با داروهای روان گردان مانند تری فلوپرازین یا هالوپریدول نیز باعث بوجود آمدن عوارض خطرناک برای سلامتی بدن می شود.


از دیگر قرص های ضد حالت تهوع می توان به سیساپراید اشاره کرد. توصیه می شود که از قرص 1 میلی گرمی سیسا پراید سه الی چهار مرتبه در طی روز استفاده شود. مصرف این دارو ممکن است باعث عوارض مانند درد شکم، اسهال، اختلال در نبض و تشنج شود. مصرف این دارو باید در حدود نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.

قرص ضد تهوع آنتی اسید دارای مواد معدنی مانند کلسیم کربنات، هیدروکسید و آلومینیم است. این دارو باعث خنثی کردن اسید معده می شود که در رفع تهوع موثر است. این دارو ممکن است عوارضی مانند یبوست نیز داشته باشد.

این دارو اگر در دوز پایین مصرف شود قادر است با کنترل کردن برگشت محتویات معده به مری حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرد. مصرف همزمان این دارو با سایمتیدین تداخل دارویی داشته و ممکن است سبب عوارض جانبی خطرناک و یا تاثیر چند برابر دارو و یا بی اثر شدن آنها شود.

یکی از رایج ترین انواع قرص ضد تهوع فنوتیازین ها هستند. این دارو قیمت مناسبتری داشته و می توان از آن برای مدت طولانی نیز استفاده کرد. این دارو ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت های پوستی، خواب آلودگی و اختلال در کار کبد شوند.

آنتی هیستامین ها به صورت خفیف می توانند حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند. این دارو دارای عوارض زیادی مانند گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان و تاری دید می باشد. به همین خاطر مصرف زیاد این دارو و یا مصرف دوز بالای آن توصیه نمی شود.

بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند معمولا در 24 ساعت اول دچار حالت تهوع و استفراغ حاد می شوند. در مواردی ممکن است فرد بعد از چند روز دچار حالت تهوع شود که به آن تاخیری می گویند. در این موارد معمولا پزشک با توجه به شرایط جسمی بیمار و مراحل درمانی یکی از انواع داروهایی که برای از بین بردن حالت تهوع بعد از شیمی درمانی به کار می روند را تجویز می کند. در ادامه به چندین مورد از این داروها و عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها اشاره می کنیم.

دگزامتازون از انواع قرص هایی است که در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ موثر عمل می کند. این دارو برای رفع حالت تهوع بعد از شیمی درمانی تجویز می شود. گفتنی است که این دارو دارای عوارض جانبی خطرناکی می باشد به همین دلیل موارد تجویز آن نیز محدود است با این حال برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی این دارو برای بیمار تجویز می شود.

این دارو نیز در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی موثر بوده و به عنوان درمان اصلی برای از بین بردن تهوع بعد از جراحی و رادیوتراپی نیز به شمار می رود. این دارو ممکن است سبب بروز عوارضی مانند ضعف و بی حالی، یبوست و سر درد شود.

از دیگر قرص های ضد تهوع می توان به بنزودیازپین اشاره کرد. این دارو برای جلوگیری و یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی به کار می رود. این دارو در دو نوع آلپرازولام و لورازپام وجود دارد.

نکته ایی که در پایان باید به آن اشاره شود این است که با توجه به دلیل بروز حالت تهوع و استفراغ می توان از قرص ضد تهوع مناسب استفاده کرد. در مواردی حالت تهوع ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد که درمان های به کار رفته در این شرایط با درمان های حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا اوایل بارداری متفاوت است. توصیه می شود که در صورت شدت گرفتن حالت تهوع حتما به یک مرکز اورژانس مراجعه تا با تشخیص صحیح درمان لازم صورت گیرد.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



چیانگ مای ، مقصد تاریخی محبوب تایلند


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟



تصویری بسیار از از جنگل شهری چین


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





قرص ضد تهوع که برای درمان علامتی حالت تهوع و استفراغ به کار می‌روند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند : داروهای مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی (مؤثر بر مغز و سیستم عصبی) و داروهای محیطی (مؤثر بر سیستم گوارش). مهم‌ترین این داروها متوکلوپرامید، دیمن هیدرینات و آنتی اسید هستند که بطور معمول برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گیرند . در این مقاله از مجله دلگرم با ما باشید تا برخی از داروهای ضد تهوع رایج و عوارض آنها را به شما معرفی کنیم.

تهوع و استفراغ از مشکلات شایع گوارشی هستند . تهوع به صورت احساس ذهنی نیاز به بالا آوردن محتویات گوارشی تعریف می شود. برخی افراد خیلی زود دچار حالت تهوع می‌شوند. عوامل متعددی باعث ایجاد این حالت ناخوشایند می‌شود مثل ماشین گرفتگی، دریازدگی، پرخوری، استرس، میگرن و غیره که برای رفع این مشکل باید از قرص های ضد تهوع استفاده کرد.

تهوع و استفراغ دلایل زیادی دارد. علل شایع آن ویروس ها، مسمومیت غذایی و سموم (مانند برخی از داروها) هستند و هر فردی ممکن است در طول زندگی خود بارها دچار حالت تهوع شود.
حالت تهوع حرکتی نیز یکی دیگر از علل ابتلا به حالت تهوع است. این بیماری زمانی که فرد با وسایل نقلیه از جمله اتومبیل، هواپیما و کشتی سفر می کند رخ می دهد. افرادی که می دانند در طی سفر به این حالت مبتلا می شوند، بهترین حالت برایشان استفاده از داروهای ضد تهوع قبل از سفر است. مشکلات داخلی گوش نیز می توانند احساس تهوع ایجاد کند.
عفونت های ویروسی نیز یکی دیگر از علل تهوع و استفراغ است. این حالت اغلب با اسهال همراه می شود و شیوع آن همه گیر است. مسمومیت غذایی با باکتری یا ویروس می تواند علائم مشابه ایجاد کند. در هر دو عامل (ویروس یا باکتری)، بیماری به طور کلی دو روز ادامه داشته و سپس خود به خود از بین می رود. اما تهوع همراه با اسهال برای افراد مسن و کودکان با کم شدن آب بدن، خطر کم آبی را به همراه دارد.
اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به استفراغ شدید که به سایر بیماری ها مبتلا می باشند، سن زیادی دارند، در سن خردسالی به سر می برند و یا باردار و شیرده هستند در زمانی که حالت تهوع دارند باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.
گاهی داروها می توانند باعث تهوع یا استفراغ شوند. در این حالت علائم زمانی ایجاد می شود که داروی جدید را استفاده کرده اید.


دیگر دلایل کمتر شایع ایجاد کننده تهوع و استفراغ عبارتند از:

برای جلوگیری یا کاهش تهوع و استفراغ می توان از انواع مختلف داروها استفاده کرد. هر دارو با روش متفاوتی حالت تهوع را برطرف می کند . برخی از داروهای ضد تهوع به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند اما اغلب اوقات ترکیبی از این داروها برای کنترل تهوع و استفراغ مؤثرتر است .



قرص هایی که ممکن است برای جلوگیری یا کنترل تهوع و استفراغ استفاده شوند عبارتند از:

قرص متوکلوپرامید یکی از مهمترین قرص های ضد تهوع می باشد. این دارو در انواع قرص ۱۰ میلی گرمی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان حالت تهوع و استفراغ موثر بوده و همچنین از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری می کند. همچنین باعث تخلیه راحت‌تر معده شده و باعث کاهش زمان عبور از روده باریک می شود . از این دارو می توان ۴ بار طی روز و قبل از صرف غذا استفاده کرد.عوارض : از عوارض قرص متوکلوپرامید می توان به خواب آلودگی، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب، اسهال و اختلال در فشار خون اشاره کرد. این دارو برای رفع حالت تهوع و استفراغ برای بیماران دیابتی که مبتلا به اختلال حرکت دستگاه گوارش هستند تجویز می شود. همچنین در گذشته برای درمان حالت تهوع در افرادی که شیمی درمانی می شدند نیز استفاده می شده است. مصرف همزمان قرص ضد تهوع متوکلوپرامید با بعضی داروهای که بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارند مانند آرام بخش ها، آنتی هیستامین ها، مخدر ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج ممنوع است زیرا باعث تشدید اثر این دارو ها می شود. همچنین مصرف این دارو با داروهای روان گردان مانند تری فلوپرازین یا هالوپریدول نیز باعث بوجود آمدن عوارض خطرناک برای سلامتی بدن می شود.



قرص سیزاپراید به منظور درمان مشکلات گوارشی مثل ترش کردن یا سوزش معده و همچنین درمان ریفلاکس معده تجویز می‌شود. این دارو اثر ضد تهوعی دارد و خطر بروز آریتمی قلبی از جدی‌ترین عوارض مصرف آن است. این دارو موجب افزایش حرکات مری، معده و روده در حین هضم غذا شده و در بیماری‌هایی با علایم بازگشت غذا به مری (ریفلاکس) از قبیل دیس پپسی، ترش کردن و پس زدن غذا مفید است. به طور معمول مقدار مصرف سیزاپراید ۱۰ میلی گرم ۳ یا ۴ بار در روز است. مصرف این دارو در بیماران قلبی باید با احتیاط صورت پذیرد.عوارض: عوارض قرص سیزاپراید شامل آریتمی قلبی (غیر طبیعی شدن ضربان قلب)، یبوست، اسهال، نفخ، افزایش تولید گاز در روده‌ها، تهوع، سردرد، آبریزش بینی، درد شکم، گیجی، سینوزیت، بی‌خوابی و تشنج می‌باشد.

قرص دمیترون به منظور جلوگیری از تهوع و استفراغ ایجاد شده در بارداری، جراحی، شیمی درمانی، سرطان یا درمان با اشعه استفاده می‌شود. یبوست و اسهال برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد. همچنین اگر خانم‌های باردار حالت تهوع شدیدی داشته باشند، می‌توانند با تجویز پزشک خود از دمیترون استفاده کنند. این دارو برای افراد کمتر از 4 سال توصیه نمی‌شود.عوارض: عوارض قرص دمیترون شامل یبوست، اسهال، تب، سردرد، درد در ناحیه شکم و معده، سوزش، خارش، گیجی، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، احساس سرما، خستگی و ضعف غیرمعمول می‌باشد.

قرص ضد تهوع آنتی اسید دارای مواد معدنی مانند کلسیم کربنات، هیدروکسید و آلومینیم است. این دارو باعث خنثی کردن اسید معده می شود که در رفع تهوع موثر است. این دارو ممکن است عوارضی مانند یبوست نیز داشته باشد.

این داروها اگر در دوز پایین مصرف شوند, می توانند با کنترل کردن برگشت محتویات معده به مری حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرد.عوارض : مصرف همزمان این داروها با سایمتیدین تداخل دارویی داشته و ممکن است سبب عوارض جانبی خطرناک و یا تاثیر چند برابر دارو و یا بی اثر شدن آنها شود.



یکی از رایج ترین انواع قرص ضد تهوع فنوتیازین ها هستند. این دارو قیمت مناسبی داشته و می توان از آن برای مدت طولانی نیز استفاده کرد. این دارو ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت های پوستی، خواب آلودگی و اختلال در کار کبد شوند.

آنتی هیستامین ها به صورت خفیف می توانند حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند. این دارو دارای عوارض زیادی مانند گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان و تاری دید می باشد. به همین خاطر مصرف زیاد این دارو و یا مصرف دوز بالای آن توصیه نمی شود.

هیدروکلراید مکلزین یک آنتی هیستامین است که در درمان تهوع، استفراغ و سرگیجه ناشی از حالت تهوع حرکتی موثر است.عوارض: این دارو نباید توسط افراد مبتلا به بیماری های ریوی، گلوکوم، و یا کسانی که مشکل ادراری را به علت بزرگ شدن پروستات دارند، استفاده شود. مکلزین ممکن است موجب خواب آلودگی شود بنابراین نباید آن را با دیگر آرام بخش ها مانند الکل، داروهای تسکین دهنده، یا قرص های خواب آور استفاده کرد. با توجه به خواب آور بودن این دارو افرادی که از مکلزین استفاده می کنند باید از رانندگی کردن و یا کار با ماشین آلات خطرناک خودداری کنند. استفاده از مکلزین برای کودکان زیر ۱۲ سال و یا زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود مگر این که توسط پزشک توصیه شود.

دیمن هیدرینات نیز یک آنتی هیستامین است. استفاده از آن باید به حالت تهوع حرکتی محدود شود. این دارو می تواند موجب خواب آلودگی شود و باید از استفاده از آن در موقعیت های مشابه داروی مکلزین اجتناب شود. فرمولاسیون های مختلفی از دیمن هیدرینات در دسترس هستند. شکل مایع این دارو برای کودکان طراحی شده است. باید حدود یک ساعت قبل از سفر برای جلوگیری تهوع حرکتی از داروهای ضد تهوع مکلزین و دیمن هیدرینات استفاده شود.

امترول یک داروی خوراکی است که برای تسکین معده درد در زمان تهوع و استفراغی که توسط عفونت ویروسی یا باکتریایی یا پرخوری ایجاد می شود، طراحی شده است. امترول حاوی قند و اسید فسفریک است و برای افراد دیابتی مناسب نیست. شرکت سازنده این دارو توصیه کرده است که در یک روز بیش از ۵ بار نباید از این دارو استفاده کرد .
عوارض: به دلیل قند موجود در این دارو، بیماران دیابتی نباید از آن استفاده کنند . قبل از استفاده از این دارو برای زنان باردار و شیرده و کودکان خردسال با پزشک مشورت کنید.



بیسموت ساب سالیسیلات در تسکین تهوع و استفراغ موثر می باشد. این دارو بطور مستقیم بر روی دیواره معده تاثیر می گذارد و عوارض جانبی جدی شناخته شده ای ندارد. بیسموت ساب سالیسیلات ممکن است رنگ مدفوع و زبان را تیره کند.عوارض: زنان باردار و شیرده باید قبل از استفاده از بیسموت با پزشک خود مشورت کنند چرا که بخشی از مواد تشکیل دهنده فعال (سالیسیلات) آن فرمول شیمیایی شبیه به آسپرین دارد، که ممکن است به جنین و نوزاد آسیب برساند. بیمارانی که به آسپیرین آلرژی دارند و یا با مصرف سایر داروهای مشابه آن واکنش نشان می دهند، نباید بیسموت استفاده کنند. اگر از داروهای رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقاد) استفاده می کنید، و یا به بیماری دیابت یا بیماری نقرس مبتلا هستید، این دارو را تحت نظر پزشک استفاده کنید زیرا افزایش سالیسیلات در بدن ممکن است به افزایش اثر ضد انعقادی کمک کند.

بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند معمولا در ۲۴ ساعت اول دچار حالت تهوع و استفراغ حاد می شوند. در مواردی ممکن است فرد بعد از چند روز دچار حالت تهوع شود که به آن تاخیری می گویند. در این موارد معمولا پزشک با توجه به شرایط جسمی بیمار و مراحل درمانی یکی از انواع داروهایی که برای از بین بردن حالت تهوع بعد از شیمی درمانی به کار می روند را تجویز می کند. در ادامه به چندین مورد از این داروها و عوارض جانبی ناشی از مصرف آنها اشاره می کنیم.

دگزامتازون از انواع قرص هایی است که در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ موثر عمل می کند. این دارو برای رفع حالت تهوع بعد از شیمی درمانی تجویز می شود. گفتنی است که این دارو دارای عوارض جانبی خطرناکی می باشد به همین دلیل موارد تجویز آن نیز محدود است با این حال برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی این دارو برای بیمار تجویز می شود.

این داروها نیز در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی موثر بوده و به عنوان درمان اصلی برای از بین بردن تهوع بعد از جراحی و رادیوتراپی نیز به شمار می رود. این داروها ممکن است سبب بروز عوارضی مانند ضعف و بی حالی، یبوست و سر درد شود.

از دیگر قرص های ضد تهوع می توان به بنزودیازپین اشاره کرد. این دارو برای جلوگیری و یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی به کار می رود. این دارو در دو نوع آلپرازولام و لورازپام وجود دارد.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره شود این است که با توجه به دلیل بروز حالت تهوع و استفراغ باید از قرص ضد تهوع مناسب استفاده کرد. در مواردی حالت تهوع ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد که درمان های به کار رفته در این شرایط با درمان های حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا اوایل بارداری متفاوت است. توصیه می شود که در صورت شدت گرفتن حالت تهوع حتما به یک مرکز اورژانس مراجعه تا با تشخیص صحیح درمان لازم صورت گیرد.



ترجمه و گردآوری بخش سلامت


مجله دلگرم

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *