قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

خواص دارویی و گیاهی

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5
قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. یکی از قرص های اورژانسی ، قرص لونژیل یا اووسیز است که عوارض جانبی به نسبت کمتر دارد و درصد موفقیت آن به نسبت بالاست. در این مقاله درباره قرص لونژیل و عوارض و نحوه مصرف و چگونگی عملکرد آن توضیح داده شده است:

قرص لونژیل (اووسیز) چیست؟

قبل از مصرف لونژیل این مطالب را بدانید:

قرص لونژیل چگونه عمل میکند؟

عوارض جانبی قرص لونژیل (اووسیز)

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

نحوه مصرف قرص لونژیل (اووسیز)

سوالات رایج شما درباره قرص لونژیل (اووسیز)

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل ( شرکت دارویی تولید کننده : ابوریحان) و یا اووسیز ( شرکت دارویی تولید کننده: ایران هورمون) بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در داروخانه ها بفروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری میشود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری میکنه. 

خانم ها توجه کنید:

قرص های اورژانسی نقل و نبات نیست که تا به رایطه جنسی خودتون مشکوک شدید، مثل شکلات یکیشو بخورید. این قرص ها فقط در شرایط اورژانس اونم سالی یکی دوبار باید استفاده شود نه ماهی دو تا سه بار!! پس یکم به فکر بدنتون باشید. مصرف بی رویه این قرص های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل میکنه . پس حتما یک روش پیشگیری از بارداری مطمعن را برای خودتان انتخاب کنید و تنها در موارد اورژانس نه از روی تنبلی قرص لونژیل را مصرف کنید.

بازم دقت کنید:

اگر قرص تا 72 ساعت پس از نزدیکی محافظت نشده مصرف شود، از حاملگی جلوگیری می کند. اگر در حال حاضر باردار هستید این دارو اثری نخواهد داشت.

روش پیشگیری از بارداری لونژیل برای استفاده به عنوان یک روش معمول کنترل زایمان در نظر گرفته نمی شود و نباید به منظور کنترل زایمان به مدت طولانی مصرف شود. در خصوص فرمهای مختلف قرص های جلوگیری از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

شواهد نشان می دهد  قرص لونژیل منجر به عوامل زیر می شود:

 مطالعات نشان می دهند  قرص لونژیل مانع تخمک گذاری می شود یا تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد. اگر قرص لونژیل  قبل از تخمک گذاری مصرف شود، مانع از افزایش هورمون لوتئینیزه  (LH)، رشد و بلوغ فولیکول و / یا آزاد شدن تخمک می شود (هورمون LH و FSH چیست؟). این مکانیزم اصلی فعالیت قرص لونژیل  است.

 دو مطالعه اثربخشی قرص لونژیل را با تایید روز چرخه توسط تجزیه و تحلیل هورمونی برآورد کرده اند. در این مطالعات، زنانی که قبل از تخمک گذاری (تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریود) قرص اورژانسی مصرف کردند، باردار نشدند، در حالی که بارداری فقط در خانم هایی که قرص اورژانسی را در روز تخمک گذاری یا بعد از آن مصرف کردند رخ داد. این مطالعات نشان میدهد قرص اورژانسی قادر به جلوگیری از تخمک گذاری نیستند.

 مطالعات به بررسی اینکه آیا قرص اورژانسی تغییراتی در ویژگی های بافتی و بیوشیمیایی اندومتری ایجاد می کنند پرداخته اند. اکثر مطالعات نشان می دهد که  قرص اورژانسی لونژیل بر روی اندومتری تاثیری ندارد و هیچ مکانیسمی برای جلوگیری از لانه گزینی وجود ندارد.   یک مطالعه نشان داد لونژیل از کاشت نطفه بر روی پوشش رحم جلوگیری نمی کند . مطالعات حیوانی نشان داد که قرص اورژانسی لونژیل باعث جلوگیری از لانه گزینی تخمک های بارور بر روی پوشش رحم نمی شود.

مطالعات اولیه نشان داد قرص اورژانسی لونژیل  باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شود و به این شیوه با حرکت اسپرم تداخل ایجاد می کند. با این وجود مطالعات نشان داد قرص لونژیل در دوزهای مورد استفاده برای EC اثر مستقیمی بر عملکرد اسپرم ندارد. مطالعات اخیر نشان داد در صورتی که اسپرم پس از 28-24 ساعت پس از مصرف این قرص در دستگاه تناسلی خانم قرار بگیرد، تحت تاثیر قرص لونژیل قرار نمی گیرد. 

 شواهد جدید در مورد اثر متقابل اسپرم و پروژسترون نشان دهنده یک اثر مخرب احتمالی غلظت بالای پروژسترون قرص لونژیل بر عملکرد اسپرم است که ممکن است اسپرم را در غیاب تخمک فعال کند و یا با جهت گیری حرکت اسپرم تداخل ایجاد کند.

• دو مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی لونژیل  مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی لونژیل  بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد. 

 پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی لونژیل  تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر هستند؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی لونژیل نمی توانند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارند یا آن را متوقف کنند یا به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع قرص اورژانسی و نحوه مصرف آنها بهمراه اثربخشی

عوارض جانبی که شما باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

خانم ها حواستون باشه:

اگر با مصرف قرص حالت تهوع میگیرید، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی).

این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

این دارو همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

 هدف ما این است که به شما اطلاعات مربوطه را ارائه دهیم. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد به صورت متفاوت اثر می گذارد، نمی توانیم اطمینان حاصل کنیم که این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی می باشد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک خود در رابطه با تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید.

این قرص خوراکی است. پزشک شما ممکن است بخواهد قبل از استفاده از قرص ها از آزمایش سریع حاملگی استفاده کند. بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ترجیحا در 24 ساعت اول، اما نه بعد از 72 ساعت (3 روز)، دارو را مصرف کنید. دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دقیقا دنبال کنید. قرصهای اضافی را مصرف نکنید قرص های اضافی خطر ابتلا به بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

این قرص با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

روش استفاده :

دقت کنید قرص ها باید بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک و در اسرع وقت مصرف شود.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

مقاله پیشنهادی اوما: جلوگیری از بارداری بعد از یک هفته

حاملگی خارج از رحم تقریبا 2٪ از همه حاملگی های گزارش شده را تشکیل می دهد. تنها 10٪ از حاملگی هایی که در مطالعات بالینی گزارش شده است و از روش های ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند با حاملگی خارج از رحم مواجه می شوند.

سابقه بارداری خارج از رحم مورد منع مصرف این روش پیشگیری از بارداری نیست. با اینحال تأمین کنندگان داروها باید احتمالی حاملگی خارج از رحم را در بارداری بعد از مصرف قرص لونژیل در نظر بگیرند. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی داشتید، معاینه فیزیکی انجام دهید.

قرص لونژیل در پایان دادن به بارداری موجود موثر نیست.

بعضی از زنان چند روز پس از مصرف قرص لونژیل لکه بینی را تجربه می کنند (علت لکه بینی بعد از خوردن قرص اورژانسی چیست؟) الگوهای خونریزی قاعدگی اغلب در زنانی که از قرص ضدبارداری پروژسترون استفاده می کنند و زنانی که از لونژیل برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند نامنظم هستند. اگر در شروع خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته تاخیر وجود داشته باشد، احتمال حاملگی وجود دارد.

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

لونژیل از عفونت اچ آی وی (ایدز) یا سایر عفونت های انتقال دهنده جنسی (STI) محافظت نمی کند.

معاینه فیزیکی قبل از تجویز قرص لونژیل لازم نیست. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی هر زن وجود دارد، معاینه فیزیکی یا لگنی انجام شود.

پس از درمان با قرص لونژیل برای پیشگیری از بارداری، بازگشت سریع از باروری احتمال دارد؛ بنابراین، قبل از استفاده از قرص لونژیل به منظور جلوگیری از بارداری مداوم، باید از روش پیشگیری از بارداری استفاده شود.

مصرف قرص ضد بارداری بر میزان یا حجم شیر مادر و رشد و توسعه نوزاد تأثیری ندارد. گزارش ها نشان می دهد که حدود 0.1٪ از دوز دارو از مادر به نوزادان شیرده منتقل می شود و در نتیجه سطح استروئیدی قابل تشخیص در پلاسمای نوزاد ایجاد می شود (قرص ضد بارداری در دوران شیردهی). با این حال، هیچ گزارش از اثرات نامطلوب در نوزادان شیرخواری که مادرانشان از قرص ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند وجود ندارد. 

استفاده قابل قبول است

به شیر مادر منتقل می شود: بله

نظرات:

استفاده غیرمجاز است

خلاصه ریسک: اگر حاملگی هنگام استفاده از سیستم داخل رحمی رخ دهد، احتمال سقط جنین، سپسیس و زایمان زودرس افزایش می یابد.

نظرات:

مطالعات حیوانی گزارش نشده است. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان وجود ندارد.

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکنه پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل 14 روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دائمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای یاسمین و یا ال دی و اچ دی این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرص لونورژسترول در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

مقاله پیشنهادی اوما: 12 قرص ضد بارداری موجود در ایران

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید

اگر فراموش کردید یک وعده از قرص را بخورید و یک ساعت از زمان آن گذشته بود با پزشک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را ارائه کند.

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از 35 سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضدبارداری اورژانسی را تنها 2 تا 3 بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان میدهید این قرص تا 48 ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( 2 روز) و گاها تا 120 ساعت ( 5 روز ) اثر بخشی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع:www.healthline.com 

سلام وقتتون بخير من خانمي شيرده هستم قرص ١/٥ لونژيل مصرف كردم ، ميشه بفرماييد تا چند ساعت نبايد شير به بچه شير داد؟

سلام..من۲۷ تم ماه بانامزدم رابطه داشتم وکمی از منی به داخل ریخت وسریع از قرص اورژانسی استفاده کردم..وتاریخ سیکل ماهانم چهارم هست..اگر خونریزی شدم باید تاریخ چهارم هم پریود بشم..واگه نشدم چیکار کنم..ممنون میشم جوابو بدید لطفا

سلام خسته نباشید من ۵ام این ماه یه رابطه محافظت نشده داشتم وبلافاصله یه قرص اورژانسی مصرف کردم دوباره ۱۴ام همین ماه ی رابطه دیگ داشتم وبازم بلافاصله قرص اورژانسی استفاده کردم ولی هنوزپریودنشدم تاریخ شروع قاعدگیمم ۲۶ام ماه هستش میخواستم بدون بنظرتون چقد احتمال بارداری وجودداره آیا برای آزماش زوده یا الان اقدام کنم؟لطفاراهنمایی کنیدکه قرص جواب داده یانه

با سلام خواستم بپرسم قرص تاثیر داشته ؟

سلام ببخشید, من ماه گذشته8شهریور پریود شدم, 17شهریور رابطه داشتم, ولی نمیدونم منی وارد شد یا نه, مگر اینکه قطره اولش وارد شده باشه, ولی دقیقا 13ساعت بعدش یک قرص لونژیل 1/5خوردم, الان خیلی استرس دارم, کی پریود میشم؟

سلاممن بعد از نزدیکی ۲تاقرص اووسیز ۷۵خوردم، چون اولین بارم بود نمیدونستم طریقه درست مصرفش چطوره، ۱۲ساعت بعدش دوباره ۲تا قرص با همون دوز خوردم،الان چ اتفاقی میفته؟توروخدا جواب بدید خیلی نگرانم😔😢

قرص لونژین یا همان لوونورژسترول یک هورمون مصنوعی است که به هورمون جنسی زنان پروژسترون شباهت دارد. یکی از ترکیبات اصلی قرص های ضدبارداری است. این دارو این دارو با جلوگیری از ترشح گنادوتروپین ها از هیپوفیز قدامی، تخمک گذاری و بلوغ فولیکولی را مهار می کند به این صورت که مخاط دهانه رحم را ضخیم تر می کند بطوری که اسپرم به دشواری می تواند به داخل رحم نفوذ کند و بدین ترتیب جلوی بارداری گرفته می شود.

لونژین به صورت ترکیبات فقط در شکل پروژستوژن و در قرص های ترکیبی ضدبارداری همراه با داروی استروژن موجود است. لونژین را در بعضی موارد اضطراری به عنوان عامل ضدحاملگی بعد از مقاربت استفاده  می کنند. با استروژن نیز در درمان جایگزین هورمونی برای مداوای نشانه های یائسگی تجویز می شود. 

قرص لونژین نوعی قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی است که در زمره داروهای پروژسترونی ضد بارداری محسوب می شود و معمولا در نوراد اورژانس باید از این دارو استفاده کرد و به شکل روتین بهتر است سراغ این دارو رفته نشود. چون قرص یک جور پروژسترون است با مصرف گهگاه و فقط در مواردی که از روش پیشگیری مطمئن نیستید یا موقعی که در رابطه زناشویی پیشگیری خاصی نداشته اید، مشکلی به وجود نمی آید و می توانید از لونژین استفاده کنید. ولی اگر نزدیک به زمان پریود یا خونریزی قاعدگی از این قرص ها استفاده کنید منجر به این می شود که زمان پریود جا به جا بشود و شاید با کمی تاخیر همراه باشد. این مساله برای خیلی از خانم ها مایه نگرانی است و تصور می کنند که چون پریود شان دیر شده ممکن است باردار شده باشند. در ضمن این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این روش به هیچ عنوان به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری دائمی توصیه نمی شود و نمی تواند مثلا به جای استفاده از قرص ال دی، لونژین استفاده شود. روش های اورژانس برای استفاده گهگاه است نه اینکه ماهی یکبار از این قرص استفاده شود. در ضمن این روش ممکن است ۱۰ درصد خطا داشته باشد که به همین خاطر اصولا این روش را به عنوان شیوه پیشگیری از بارداری پیشنهاد نمی شود.
شما تا 72 ساعت بعد از مقاربت مشکوک می توانید از این قرص ها استفاده کنید. لونژین به همراه لاینسترول حاوی هورمون پروژسترون هستند. از این هورمون هم در روش جلوگیری با قرص عادی ( به همراه استروژن ) و هم به تنهائی ( همان قرص شیردهی ) استفاده می شود. همان طور که گفته شد از این هورمون می توان در روش جلوگیری اورژانسی نیز استفاده کرد.

·        مصرف قرص اول در48 ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی 12 ساعت بعد

·        مصرف 2 عدد یک جا در اولین فرصت در48 ساعت اول پس از نزدیکی مشکوک

هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا 120 ساعت ـ 5 روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا48 ساعت اول ـ2 روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

سعی کنید اولین قرص را در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی مشکوک بخورید. قرص بعدی را نیز12 ساعت بعد مصرف کنید. پس از آن دیگر قرصی مصرف نکنید و منتظر خونریزی باشید معمولا خونریزی ظرف 7 روز پس از مصرف آخرین قرص اتفاق می افتد. در طی این مدت دیگر رابطه جنسی نداشته باشید یا حتما از یک روش مطمئن استفاده کنید. ظرف 3 تا 10 روز پس از روش اورژانس، دچار خونریزی می شوید ،این خونریزی به معنی ریزشاستر رحم-اندومتر- است بنابراین دیگر محصول حاملگی در رحم جایگزین نشده و بارداری رخ نخواهد داد. بنابراین این خونریزی به معنی این است که شما در این سیکل باردار نشده اید.در صورت تعویق خونریزی پس از 1 هفته تا 10 روز برای آزمایش بارداری مراجعه کنید.

 بهتر است قرصها را با شکم خالی نخورید ، اگر تا 2 ساعت پس از مصرف قرصها استفراغ کردید ، مجددا قرص را بخورید.

*       به خاطر داشته باشید بیش از یک نوبت در یک سیکل قاعدگی از این روش استفاده نکنید.برخی داروها اثر این قرصها را کاهش می دهد ، مثلا اگر از فنی توئین یا ریفامپین استفاده می کنید ، اثر این روش کم می شود بنابراین در صورت مصرف همزمان این داروها باقرصهای پیشگیری ، تعداد قرصهای پیشگیری را دو برابر کنید.

*       به خاطر داشته باشید استفاده از این روش می تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی بعدی شود. البته معمولا این تغییرات کم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. اگر تاخیر بیش از 7 روز شود ، باید احتمال بارداری را در نظر داشت. در این صورت بررسی فرد و معرفی برای انجام تست بارداری ( B-hcG ) ضرورت دارد.

گرچه این روش درصورت استفاده صحیح ، تا 97-99درصد موثر است. ولی در تمام روشها شانس شکست وجود دارد بنابراین تاکید می کنم تا زمان قاعدگی بعدی حتما ازیک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید. در صورت وقوع حاملگی همزمان با این روش ، با توجه به اینکه این روش برای جنین خطری ندارد ، نیازی به سقط و ختم حاملگی نخواهد بود.


در صورت بارداری،بیماری شدید شریانی،آدنومای کبدی، پروفیری،سرطان پستان و دستگاه تناسلی 

در صورت ابتلا به بیماری قلبی، سابقه بارداری نابجا،سندرم های سو جذب، کیست های فعال تخمدانی، بیماری فعال کبدییرقان انسدادی عود کننده و یا سابقه یرقان در دوران بارداری، دارو با احتیاط مصرف شود. 

نامنظم شدن قاعدگی، تهوع، استفراغ،سردرد، احساس ناراحتی در سینه ها،افسردگی ،اختلالات پوستی، تغییرات وزن بدن

*       در صورت مصرف همزمان این دارو با ریفامپین، حتما باید از یک روش دیگر جلوگیری نیز استفاده کرد. 

*      طی دوران مصرف باید فشار خون فرد دائما کنترل شود

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتونبرای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنیدhttps://moshavere.niniban.com/

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی با اسم ژنریک لوونورژسترول ( که با اسامی تجاری لونژیل و اووسیز در بازار دارویی ایران موجود می باشند) روشی مؤثر و بی خطر برای پیشگیری از بارداری می باشد آن هم زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده ای صورت گرفته و یا روش کنترل بارداری مؤثر واقع نشده باشد.

این دارو در واقع هورمون پروژسترون است که عمدتاً با جلوگیری از آزادسازی تخمک (تخمک گذاری) در طول دوره قاعدگی شما اثر می گذارد. همچنین باعث می شود ترشحات واژن برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) و پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از اتصال تخمک بارور شده ضخیم تر شود.

قرصهای اورژانسی به علت داشتن مقادیر زیاد هورمون اثر ضد بارداری و در صورتی که بعد از مقاربت ، هر چه سریعتر خورده شوند(مخصوصاً در 24 ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

روش های جلوگیری از بارداری به روش های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می شوند. از روش های هورمونی می توان به انواع قرص های ضد بارداری اشاره کرد که در دنیا شایع ترین روش جلوگیری به شمار می روند به طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می کنند.

 

 

 

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ، ترجیحاً طی 24 ساعت اول تا 72 ساعت مصرف شود ، اما بعد از 72 ساعت نباید این دارو را مصرف کنید.

همچنین نباید قرص های اضافی مصرف نکنید زیرا این کار خطر بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

قرص های اورژانسی با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

 

روش استفاده از قرص اورژانسی

اگر از دوز 0.75 میلی گرمی قرص اورژانسی استفاده می کنید، یا دو قرص را باهم مصرف کنید یا بین هر یک از قرص ها 12 ساعت فاصله بیاندازید.

اگر دوز 1.5 میلی گرمی قرص اورژانسی را استفاده می کنید، یک عدد قرص کافی است.درصورتی که به قرص اورژانسی دسترسی نداشتید می توانید از قرص های زیر نیز استفاده کنید

زمان و طریقه مصرف قرص ضد بارداری ال دی و اچ دی

فرد باید در اولین فرصت ( ۲۴ ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا ۱۲۰ ساعت)، قرص ها را مصرف کند:

قرص های ال دی: 4عدد قرص LD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص های اچ دی:2 عدد قرص HD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص های تری فازیک:۲ عدد قرص سفید رنگ و ۱۲ ساعت بعد ۲ عدد دیگرقرص های پروژسترونی :۲ عدد باهم ( نیازی به تکرار ندارد)

چگونگی اثر قرص اورژانسی : نامناسب شدن اندومتر برای لانه گزینی، کاهش قدرت نفوذ اسپرم و کاهش تحرک لوله ها ی رحم هستند. میزان شکست این روش ۲ درصد است.

 

مزایای استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟

معایب استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟

عوارض قرص اورژانسیمهمترین عوارض جانبی قرص اورژانسی این است که قرص اورژانسی خیلی ساده تخمدان را از وظایف خود باز می دارد. اگر از این قرص بیش از اندازه استفاده شود، تخمدان دیگر تمایلی به انجام وظایف خود نخواهد داشت و می تواند زن را نابارور کند. این مشکل یکی از بزرگترین عوارض قرص اورژانسی است و اگر بانوان کمی آینده نگر باشند به این سادگی ها از این قرص استفاده نمی کنند. از دیگر عوارض قرص اورژانسی می توان به سرگیجه، تهوع، نفخ معده , حساسیت سینه ها و لکه بینی … اشاره کرد. برخی از بانوان فکر می کنند این ها علائم بارداری است و قرص اورژانسی به خوبی عمل نکرده است در حالی که این موارد از عوارض این قرص است و ربطی به حاملگی ندارد.

 میزان مجاز استفاده از قرص اورژانسیعوارض قرص اورژانسی بسیار زیاد است و به همین علت باید در مصرف این قرص احتیاط کرد. پزشکان معتقدند در سال، 1 الی 2 بار میزان مجازی است که می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد. مشخص است که اگر روش های جلوگیری به درستی انجام شود شاید به ندرت اتفاق بیافتد که به خوردن این قرص نیاز باشد.

هشدارها در زمان مصرف قرص اورژانسی

بهتر است که قرص های اورژانسی با شکم خالی خورده نشود.

اگر با مصرف قرص اورژانسی حالت تهوع می گیرد، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.

در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از قرص اورژانسی ، خوردن مجدد قرص ها ضروری است.حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تائید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.

در صورت قاعده نشدن فرد در عرض 3 هفته پس از استفاده از قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) انجام شود.

قرص اورژانسی ممکن است به خوبی در زنانی که بیشتر از وزن خاصی هستند (برای مثال، بیشتر از ۷۴ کیلوگرم)، و یا اگر داروهای خاص دیگری در ماه گذشته استفاده مصرف کرده باشند، به خوبی تاثیر گذار نباشد. این اثر می تواند به حاملگی منجر شود. برای جزئیات بیشتر و اطمینان از اینکه آیا این دارو برای شما مناسب است یا نه با پزشک صحبت کنید

تداخلات دارویی احتمالی با قرص اورژانسیبعضی از داروهایی که به طورکلی اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش می دهند ممکن است در کارایی این روش نیز اختلال ایجاد کنند. برخی از این داروها عبارتند از ریفامپین (نوعی آنتی بیوتیک)، گریزوفولوین (داروی ضد قارچ خوراکی)، باربیتوراتها و برخی از داروهای ضد صرع.

قرص اورژانسی را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

آمپرنواویر

بوسنتان

فوزامدرنیر

قرص اورژانسی همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند مانند کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات

مدافینیل

پیوگلیتازون

ریفابوتین

ریفامپین

ریفپنتین

مخمر سنت جان وارفارین

 

 

سلام.
لونژیل یا لوونورژسترول اگه 0.75 میلیگرم باشه ، 2 تا باید خورده بشه .
لونژیل یا لوونورژسترول 1.5 میلیگرم ، 1 عدد کافیه .


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

ابزارهای رشد کودک

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

ابزارهای سنجش سلامت

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها



قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل ( شرکت دارویی تولید کننده : ابوریحان) و یا اووسیز ( شرکت دارویی تولید کننده: ایران هورمون) بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در داروخانه ها بفروش می رود.

قرص اووسیز حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری میشود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری میکنه.

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5


خانم ها توجه کنید:

قرص های اورژانسی نقل و نبات نیست که تا به رایطه جنسی خودتون مشکوک شدید، مثل شکلات یکیشو بخورید. این قرص ها فقط در شرایط اورژانس اونم سالی یکی دوبار باید استفاده شود نه ماهی دو تا سه بار!! پس یکم به فکر بدنتون باشید.

مصرف بی رویه این قرص های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل میکنه . پس حتما یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن را برای خودتان انتخاب کنید و تنها در موارد اورژانس نه از روی تنبلی قرص لونژیل را مصرف کنید.


بازم دقت کنید:

اگر قرص تا 72 ساعت پس از نزدیکی محافظت نشده مصرف شود، از حاملگی جلوگیری می کند. اگر در حال حاضر باردار هستید این دارو اثری نخواهد داشت.

عوارض جانبی که شما باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

عوارض شدید به طور معمول دیده نمی شود اما امکان بروز عوارض جانبی شدید وجود دارد بنابراین در مورد این مسئله با پزشک خود صحبت کنید.عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):



علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست ؟



خانم ها حواستون باشه:

اگر با مصرف قرص حالت تهوع میگیرید، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید.




این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

این دارو همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

هدف ما این است که به شما اطلاعات مربوطه را ارائه دهیم. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد به صورت متفاوت اثر می گذارد، نمی توانیم اطمینان حاصل کنیم که این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی می باشد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک خود در رابطه با تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید.



لوونورژسترل تخمک‌گذاری را مهار می‌کند و موجب افزایش ضخامت مخاط گردن رحم می‌شود.


سریعترین راههای افزایش ذخیره تخمدان کدامند؟

موارد منع مصرف: حساسیت مفرط شناخته شده نسبت به پروژستین‌ها، سابقه اختلالات ترومبوآمبولیک (ممکن است موجب بروز اختلالات ترومبوآمبولیک شود)، بیماری شدید کبدی (ممکن است آسیب کبدی را تشدید کند)، سرطان پستان یا اعضای تناسلی یا خونریزی غیرطبیعی و تشخیص داده نشده مهبل (ممکن است رشد تومورهای حساس به هورمون را تحریک کند)، دوران بارداری و شیردهی.

موارد احتیاط : اختلالاتی که ممکن است با احتباس مایعات و الکترولیتها تشدید شوند، مانند بیماری قلبی یا کلیوی، صرع یا میگرن، بیماران دیابتی (کاهش تحمل نسبت به گلوکز ممکن است بروز کند)، بیماران دارای سابقه افسردگی روانی (ممکن است این حالت را بدتر کند).

ملاحظات اختصاصی

علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی پروژستین‌ها، موارد زیر نیز باید در نظر گرفته شود:

میزان خطای روش استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری که تنها حاوی پروژستین هستند، تنها حدود سه برابر قرص‌های ترکیبی جلوگیری کننده از بارداری است.

ممکن است دفع پرگناندیول کاهش و غلظت سرمی آلکالین فسفاتاز و اسیدهای آمینه افزایش یابد. کاهش تحمل نسبت به گلوکز در درصد کمی از بیمارانی که لوونورژسترول مصرف کرده‌اند، گزارش شده است.





این قرص خوراکی است. پزشک شما ممکن است بخواهد قبل از استفاده از قرص ها از آزمایش سریع حاملگی استفاده کند.

بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ترجیحا در 24 ساعت اول، اما نه بعد از 72 ساعت (3 روز)، دارو را مصرف کنید.

دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دقیقا دنبال کنید. قرصهای اضافی را مصرف نکنید قرص های اضافی خطر ابتلا به بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5



این قرص با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:





اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:



نکات قابل توصیه به بیمار:




بیشتر بخوانید :


روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری


آمپول سیکلوفم جلوگیری یک ماهه از بارداری



 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

وب‌سایت اوما: قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی روش کنترل بارداری است که توسط خانم هایی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اند استفاده می شود.

این روش درمان به طور کلی برای شرایط خاص استفاده می شود و روش معمول کنترل بارداری نیست. قرص اورژانسی اضطراری برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود و برای پایان دادن به بارداری استفاده نمی شود. آنها عمدتا با تأخیر در تخمک گذاری عمل می کنند. پیشگیری از بارداری اورژانسی از بیماری های منتقله از راه جنسی محافظت نمی کند.

4 نوع قرص اورژانسی وجود دارد:

قرص های ضدبارداری اورژانسی چگونه عمل می کنند؟

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

جلوگیری از بارداری اورژانسی با مسدود کردن موقت آزاد سازی تخمک، توقف لقاح و یا جلوگیری از کاشت تخمک بارور در رحم مانع از بارداری می شوند. لونورژسترل یک دوز با یک قرص مصرف می شود. اثربخشی آن بستگی به زمان مصرف آن دارد. باید قرص را در اسرع وقت مصرف کنید؛ در عرض 72 ساعت بعد از مقاربت محافظت نشده. مصرف لونورژسترل احتمال حاملگی را تا 90٪ کاهش می دهد.

نحوه استفاده از قرص اورژانسی

1- قرص لونژیل

قرص لونژیل بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه است. قرص لونژیل در دو دوز 1.5 میلی گرمی و 0.75 میلی گرمی موجد است. اگر دوز 1.5 میلی گرمی را تهیه کردید، یکعدد در اسرع وقت مصرف کنید و اگر دوز 0.75 میلی گرمی است یکعدد در اسرع وقت و یکعدد 12 ساعت بعد مصرف شود. بهتره تا 24 ساعت اول مصرف شود اما مطالعات نشان داده قرص لونژیل گاها تا 72 ساعت و یا 120 ساعت هم جواب میده اما شانس شکست بیشتر خواهد شد.

2- قرص ال دی

اگر قرص ال دی در منزل دارید، 4 عدد قرص ال دی در اسرع وقت و نهایت تا 72 ساعت مصرف شود و 4 عدد دیگر 12 ساعت بعد از دوز اول مصرف شود.

3- قرص اچ دی

اگر قرص اچ دی در منزل دارید، دو عدد باهم در اسرع وقت و 2 عدد 12 ساعت بعد از مصرف اولین دوز استفاده شود.

4- ای یو دی

برای جلوگیری از حاملگی، IUD قابل استفاده می باشد. این دستگاه با توقف تخمک گذاری تخمک در رحم عمل می کند و باید در عرض 5 روز پس از داشتن مقاربت محافظت نشده قرار گیرد.

قرص ضدبارداری اورژانسی چقدر موثر است؟

اگر لونژیل بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود، احتمال بارداری را کاهش می دهد. حدود هفت نفر از هر 8 زن که این قرص را مصرف کردند، حامله نشدند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که لونژیل اثر خود را در خانم هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند از دست می دهد. در عوض، IUD گزینه پیشنهاد شده در این گروه است.

در دو مطالعه گزارش شده، Ella میزان بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد از میزان مورد انتظار 5.5٪ و 5.6٪ به 2.2٪ و 1.9٪. کاهش داده است. مطالعات نشان می دهد اثربخشی 120 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده محو نشده است.

هنگامی که ای یو دی 5 تا 7 روز پس از مقاربت محافظت نشده قرار گیرد، می تواند تا 99٪ موثر باشد.

چه کسی نباید از قرص اورژانسی استفاده کند؟

لونژیل بر بارداری کاشته شده تاثیر نمی گذارد. الا نباید توسط زنان باردار یا حامله استفاده شود. زنان مبتلا به بیماری مزمن پزشکی باید قبل از استفاده از این روش پیشگیری از بارداری، با پزشک مشورت کنند.

آیا قرصهای ضد بارداری اورژانسی عوارض جانبی دارند؟

شایعترین عوارض جانبی مرتبط با قرصهای پیشگیری از بارداری عبارتند از:

در مورد راه های کاهش تهوع از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. پزشک ممکن است بعضی داروهای ضد تهوع را برای شما پیش از مصرف ECP تجویز کند (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی).

آیا قرص های ضدبارداری اورژانسی از بیماری های منتقله جنسی (STDs) جلوگیری می کند؟

خیر. قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی مانع از انتقال STD، مانند ویروس HIV که ویروس ایدز دارد، نمی شود. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به STD ها، محدود کردن تماس جنسی با شریک

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

قرص اورژانسی با اسم ژنریک لوونورژسترول می تواند در شرایطی که نزدیکی محافظت نشده وجود داشته یا روش های جلوگیری دیگر ناکارآمد بوده (برای مثال پاره شدن کاندوم حین نزدیکی) مورد استفاده قرار گیرد. باید توجه داشت که برای اثر بخشی بیشتر باید قرص اورژانسی هر چه سریعتر بعد از نزدیکی استفاده شود ولی این سوال همیشه مطرح است که قرص اورژانسی چند ساعت بعد از نزدیکی می تواند مصرف شود؟ اعتقاد بر این است که تا 72 ساعت بعد از نزدیکی محافظت نشده می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد اما انجمن زنان و زایمان آمریکا این زمان را تا 5 روز (120 ساعت) بعد از نزدیکی نیز مشخص کرده است. در این مقاله می توانید عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری و همچنین طریقه مصرف قرص اورژانسی را مطالعه نمائید. 

دروانا: 

 قرص اورژانسی ضد بارداری یا قرص لوونورژسترول (اسم قرص اورژانسی) روشی موثر و بی خطر برای پیشگیری از بارداری می باشد آن هم زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده ای صورت گرفته و یا روش کنترل بارداری موثر واقع نشده است. خانم های زیادی از قرص های ضد بارداری و قرص اورژانسی استفاده می کنند بدون این که عوارض جانبی شایعی در این باره گزارش شده باشد. اما به طور کلی به منظور دریافت اثربخشی مناسب از همه داروها باید برخی نکات رعایت شود.

در واقع باید توجه داشت قرص اورژانسی هر چه سریع تر بعد از نزدیکی جنسی محافظت نشده مصرف شود اثربخشی بهتری را نشان می دهند. قرص اورژانسی سبب سقط جنین نمی شوند. به عبارتی عملکرد قرص اورژانسی ضد بارداری به گونه ای است که باید قبل از وقوع بارداری مصرف شود.  

دلایل زیادی در مورد لزوم استفاده از قرص اورژانسی ضد بارداری وجود دارد. برخی از این دلایل عبارت است از:

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5

به طور کلی توجه داشته باشید اگر پریود شما بیش از یک هفته به تاخیر افتاده باشد باید تست بارداری را انجام دهید.

قرص اورژانسی لوونورژسترل یا Levonorgestrel با اسم تجاری لونژیل و اووسیز شناخته می شود که قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل و قرص اورژانسی اووسیز در بازار دارویی ایران موجود می باشند. قرص اورژانسی لوونورژسترل یکی از قرص های ضد بارداری موثری است که با پیشگیری یا به تاخیر انداختن آزادسازی تخمک از تخمدان سبب پیشگیری از بارداری می شود. قرص های اورژانسی ضد بارداری می تواند مخاط دهانه رحم را تغییر داده و یا توانایی اسپرم برای لقاح با تخمک را کاهش دهد. تحقیقات اخیر در اروپا نشان می دهد قرص اورژانسی لوونورژسترل نمی تواند به طور کامل در خانم هایی با وزن بالای 80 کیلوگرم موثر باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر در حال بررسی این یافته ها می باشد. تا در صورت لزوم لیبل روی این داروها تغییر یابد.  

قرص اورژانسی دیگری با اسم قرص Ulipristal که می تواند مانع از اتصال پروژسترون طبیعی در رسپتورهایش شود، نیز برای پیشگیری از بارداری مورد مصرف دارد.

مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی بی خطر می باشد. در صورت بروز عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری، این عوارض معمولا بسیار کوتاه مدت و خفیف می باشد. حالت تهوع در 18 درصد خانم هایی که از قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترل استفاده می کنند گزارش شده است. در 4 درصد خانم ها استفراغ نیز وجود داشته است. اگر استفراغ در طول سه ساعت بعد از مصرف قرص اورژانسی اتفاق بیفتد، در صورت نیاز به تکرار دوز باید با پزشک متخصص زنان تماس گرفته شود.

سایر عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری عبارت است از خونریزی های نامنظم یا لکه بینی، سردرد، حساس شدن پستان ها و یا دردهای معده.

هم چنین برخی تحقیقات نشان داده است مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی در مورد جنین در حال رشد افزایش خطری را به دنبال ندارد. اما قرص اورژانس ضد بارداری نباید در خانم هایی استفاده شود که از باردار بودن خود مطلع هستند.  

خانم هایی که به طور معمول و به دلیل ابتلا به برخی مشکلات و بیماری ها مانند سردرد های میگرنی و یا ابتلا به بیماری های قلبی یا کبدی نمی توانند از قرص های ترکیبی ضد بارداری استفاده کنند می توانند به طور بی خطری به صورت تک دوز از قرص های ضد بارداری اورژانسی استفاده کنند.

دوز توصیه شده قرص اورژانسی لوونورژسترل از سوی سازمان بهداشت جهانی و انجمن زنان و زایمان آمریکا 1.5 میلی گرم به مدت 5 روز (120 ساعت) بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده می باشد. لوونورژسترل نام ژنریک پروژستین می باشد.

در کشورهایی مانند ایران قرص اورژانسی لوونورژسترل بدون محدودیت سنی و بدون نسخه فروخته می شود. قرص ضد بارداری دیگری که می تواند به عنوان قرص اورژانسی استفاده شود ulipristal نام دارد، اما خانم ها باید در مورد مصرف این قرص با پزشک متخصص زنان در ارتباط باشند.

نحوه مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری در جدول زیر خلاصه شده است، اینکه قرص اورژانسی چند ساعت بعد از نزدیکی محافظت نشده باید مصرف شود و قرص اورژانسی تا چند روز اثر دارد:

 

نام ژنریک

دوز توصیه شده

 

قرص لوونورژسترل 1.5 میلی گرم

هر چه سریع تر بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده می توان یک عدد قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده کرد. بهتر است ظرف 72 ساعت (سه روز)  پس از داشتن نزدیکی محافظت نشده از قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده شود. اما تحقیقات نشان داده است اگر این قرص در طول پنج روز بعد از نزدیکی استفاده شود هم چنان اثر بخشی هایی را به دنبال خواهد داشت.   

 

قرص لوونورژسترل 0.75 میلی گرم

بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده هر چه زودتر باید یک عدد قرص اورژانسی لوونرژسترل استفاده شود و پس از آن دومین قرص بعد از 12 ساعت باید مورد استفاده قرار گیرد یا این که هر دو قرص به صورت یک جا هر زمان بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده (نهایتا تا 5 روز بعد از نزدیکی) استفاده شود.

 

قرص اورژانسی Ulipristal

هر زمان بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده باید یک عدد قرص اورژانسی Ulipristal استفاده شود. در این مورد نیز باید در نظر داشت استفاده از قرص باید در طول پنج روز بعد از داشتن نزدیکی انجام شود.   

 

در صورتی که دوباره نزدیکی محافظت نشده ای اتفاق افتاد می تواند به همان ترتیب از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کرد اما باید هر چه زودتر به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کرده و روشی مطمئن را برای پیشگیری از بارداری انتخاب کنید. شما نمی توانید به طور مکرر از قرص های ضد بارداری اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید زیرا برخی مضرات قرص های ضد بارداری اورژانسی عبارت است از:

و اما ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا جایگزینی برای استفاده از قرص اورژانسی وجود دارد؟

گزینه دیگری که برای پیشگیری اورژانسی از بارداری می تواند موثر باشد استفاده از دستگاه درون رحمی مسی یا IUD مسی می باشد. این دستگاه باید ظرف پنج روز بعد از نزدیکی جنسی محافظت نشده قرار گیرد. دستگاه درون رحمی مسی به شکل T می باشد و فاقد هورمون است که مستقیما توسط پزشک متخصص زنان در رحم قرار می گیرد تا مانع از بارداری شود.

استفاده از دستگاه درون رحمی مسی یا IUD مسی برای خانم هایی مناسب است که می توانند دستگاه را به طور مستمر در محل نگاه دارند و از روش ضد بارداری طولانی اثر استفاده کنند. قبل از قرار دادن IUD مسی باید احتمال بارداری کنار گذاشته شود. خانم ها در مورد استفاده از این گزینه درمانی باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

دستگاه های درون رحمی یا IUD حاوی لوونورژسترل نمی تواند به عنوان گزینه ای برای پیشگیری اورژانسی از بارداری در نظر گرفته شود.

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5
قرص ضد بارداری اورژانسی لونژیل 1.5
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *