قرص سوزش ادرار زنان

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است




سیستیت بینابینی، شرایط مزمن دردناکی است که در آن، مثانه ملتهب و تحریک می‌شود و در نتیجه فرد مجبور می‌شود که به طور مکرر ادرار کند و ادرار کردنش دردناک می‌باشد. سیستیت بینابینی علایمی شبیه سیستیت (عفونت باکتریایی مثانه) دارد، اما کشت ادرار از نظر باکتری منفی است و دادن آنتی‌بیوتیک معمولاً کمکی نمی‌کند. این عارضه درزنان شایع‌تر از مردان است.


قرص سوزش ادرار زنان



علایم شایع

درد و احساس فشار در بالای لگن

احساس نیاز فوری به ادرار کردن به طور مکرر

احساس سوزش و درد هنگام ادرار کردن

احساس خالی نشدن کامل مثانه

درد به هنگام مقاربت

گاهی درد در مجرای تناسلی و راست‌روده

ادرار بودار

خون در ادرار

بعضی از بیماران علائم غیراختصاصی دیگری مثل سردرد، دردهای عضلانی اسکلتی و علائم گوارشی از خود نشان می‌دهند.

علائم بالا در زنان، هنگام دوره قاعدگی دردناک‌تر می‌شود.

 

علل

تحقیقات این طور نشان می‌دهند که این بیماری در واقع یک نوع نشانگان التهاب مثانه است که احتمالاً توسط عفونت باکتریایی، خودایمنی (پاسخ ایمن به اجزای خودی بدن) یا موارد آزارنده ایجاد می‌شود.

تحریک مثانه و قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس (رادیوتراپی ناحیه لگن) نیز از علل احتمالی این بیماری می‌باشند.

 

عوامل خطر

سابقه حساسیت یا آلرژی به داروها، غذاها، یا سایر مواد، تب یونجه یا آسم

آرتریت روماتویید

سابقه درآوردن رحم

 

تشخیص

بررسی اولیه تشخیصی عبارتند از: آزمایش ادرار (که معمولا طبیعی است) و معاینه لگن.

اگر سایر بررسی‌ها منفی باشند، اغلب، انجام سیستوسکوپی توصیه می‌شود. در این روش از یک وسیله باریک که سر آن منبع نورانی قرار دارد، برای دیدن داخل مثانه استفاده می‌شود. همراه با انجام آن نمونه‌برداری نیز انجام می‌گیرد تا احیاناً اگر سرطان وجود داشته باشد مشخص شود. یک مزیت دیگر سیستوسکوپی این است که با انجام آن، غالبا علایم تخفیف می‌یابند، زیرا در سیستوسکپی، مثانه با آب پر و متسع می‌شود و ظرفیت آن افزایش می‌یابد.

 

درمان

در بیماران مختلف، درمان‌های مختلفی مؤثر واقع می‌شود. حتی در یک خانم هم، یک نوع درمان ممکن است اثر کند، ولی بعد تأثیر خود را از دست بدهد.

 

برای این بیماری، درمان قطعی وجود ندارد. روش‌های درمانی عبارتند از:

داروهای خوراکی مختلف

داروهایی که به داخل مثانه وارد می‌شوند

کارهای مخصوص برای اتساع مثانه

تغییر در رژیم غذایی: اولین قدم درمانی نوشیدن مکرر آب می‌باشد

قرص سوزش ادرار زنان

تغییر در ph ادرار با تجویز پزشک

تمرینات ورزشی مخصوص مثانه

تحریک الکتریکی رشته‌های عصب از راه پوست

انجام مشاوره

بیوفیدبک

هیپنوتیزم یا آرام‌سازی توسط خود فرد جهت کمک به کنترل استرس، عصبانیت، اضطراب و گاهی، افسردگی همراه با اختلالات درد مزمن توصیه می‌شود.

روش‌های جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها به عنوان آخرین راه‌حل و هنگامی که سایر روش‌های درمانی شکست خورده باشند.

 

داروها

– آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی و داروهای ضدافسردگی همگی موفقیت محدودی در کاهش علایم دارند.

– داروی پنتوزان پلی سولفات سدیم در تخفیف علایم بعضی از خانم‌ها مؤثر بوده است.

داروها باید حتما توسط پزشک متخصص تجویز شوند.

 

جلوگیری

افزایش مصرف مایعات، حداقل روزی یک و نیم لیتر آب ( 6 لیوان)

در بعضی از بیماران مصرف بعضی از غذاها منجر به ایجاد علائم سیستیت می‌شود مانند: گوجه فرنگی،‌ شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مرکبات،‌ شکلات، کافئین و الکل که البته از نظر علمی کاملاً اثبات نشده است.

مصرف رژیم غذایی ساده بدون ادویه، در بعضی از بیماران مؤثر است.

استعمال دخانیات در بعضی از بیماران باعث تشدید علائم می‌شود.

ورزش و آموزش نگهداری ادرار (تمرین مثانه) از جمله کارهایی هستند که در پیشگیری از بروز علائم سیستیت کمک کننده‌اند.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



دانشه رشد

هفته ه سلامت

وبلاگ پارساکلوب

سایت دکتر میترا ملائی‌نژاد – دکترای تخصصی بهداشت باروری




خانه

موبایل

سوزش ادرار در زنانیکی از مشکلات ادراری شایع در خانم ها سوزش ادراری است. سوزش ادرار به خودی خود بیماری خاصی تلقی نمی شود، بلکه فقط یک علامت است و می تواند ناشی از بیماریهای مختلف باشد. وجود سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست. یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی از سرطان مثانه است که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش می کند و یا اینکه خود بیمار به چشم خود، ادرار خونی را مشاهده می کند.

قرص سوزش ادرار زنان

سوزش ادرار در خانمها اغلب همراه با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن می باشد. احساس فوریت در ادرار کردن بدین معنی است که فرد احساس می کند که مثانه وی پر شده و باید مثانه را خالی کند ولی مثل افراد طبیعی نمی تواند آنرا به تاخیر بیاندازد، بلکه باید فورا به دستشویی برود.

 

پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می کنند، در صورتیکه سوزش ادرار می تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است. سوزش ادرار در خانمهای جوان است.

 

اگر درد در هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان دهنده وجود مشکل در مثانه است. اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد، معمولا نشاندهنده التهاب مثانه است.

خود التهاب مثانه ممکن است علل عفونی و غیر عفونی داشته باشد. اگر سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد معمولا نشاندهنده وجود التهاب در واژن و یا لبهای فرج می باشد. یکی از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه، مقاربت است که در آن خانم روز و یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این معمولا تکرار شونده است.خطرناکترین علت سوزش و تکرر ادرار، وجود نوع بدخیمی از سرطان مثانه است. بنابراین از کنار سوزش و تکرر ادرار نباید به آسانی عبور کرد.

خانمها به علل ریز مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند:1. مجرای ادرار کوتاه است2. اغلب تخلیه مثانه خود را به تاخیر می اندازند3. از وسایل جلوگیری کننده از حاملگی مثل دیافراگم استفاده می کنند4. از ژلهای اسپرم کش برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنند که سبب تجمع میکروبهای روده در اطراف مجرای ادرار می شود.5. دسترسی میکروبهای روده ای بعلت مسیر کوتاه به دستگاه ادراری و سیستم ادراری خانمها راحت تر است.

یکی از علائمی که ما را هدایت می کند که علت سوزش ادرار عفونت ادراری است، وجود خون در ادرار است. در عفونت حاد مثانه 2-15 درصد خانمها مبتلا به درد در زیر ناحیه ناف می شوند. خانمهائی که یائسه شده و تحت هورمون درمانی نمی باشند، مستعد التهاب واژن و عفونت ادراری هستند. اگر سوزش ادرار همراه با ترشح از واژن باشد، نشاندهنده التهاب واژن است.

 

اگر خانمی دچار سوزش ادرار به همراه تب، بدی حال عمومی و درد عضلانی شود، نشاندهنده ابتلا احتمالی به تبخال تناسلی است که باید منتظر شود که در روزهای آینده تاولهای تبخال ظاهر شوند. اگر سوزش ادرار همراه با تب و لرز و درد پهلوها باشد، نشاندهنده عفونت حاد کلیه ها است و بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

اگر خانمی دچار سوزش ادرار، تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن شود و پس از خاتمه درمان ادرار قطره قطره خارج شود، و نیز هنگام مقاربت درد داشته باشد، نشاندهنده وجود احتمالی دیورتیکول مجرا است و نیازمند بررسی بیشتری خواهد بود.

 

باید حتما از خانم مبتلا به سوزش ادرار از نظر استفاده از داروها و مواد شوینده موضعی سئوال کرد. استفاده از دوش و اسپری های واژینال می تواند سبب سوزش ادرار شود. گاها بعضی از خانمها ماهها و سالها است که از سوزش ادرار رنج می برند، این خانمها نیازمند بررس بیشتری هستند، یک از علل سوزش ادرار طولانی مدت وجود بیماری التهاب بافت بینابینی مثانه است. اینگونه خانمها با درمان مناسب به مقدار زیادی بهبود یافته و خوب می شوند.

 

یکی از علل مهم عفونت دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری در خانمها، روابط زناشوئی تعارف می باشد، که گاها سبب عفونتهای خطیر می گردد. اینگونه عفونتها اگر لگن خانم را گرفتار سازد ممکن است سبب نازائی گردد. تشخیص و درمان زودرس دارای اهمیت زیادی است.منبع:7sib.ir


آنچه بانوان باید بدانند

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

چه چیزی باعث دفع ادرار دردناک (سوزش ادرار) می شود؟ این مقاله را از دست ندهید.

مجله سلامت نوشت: شرایط تاثیرگذار بر مثانه و یا قسمت ‌های مجاری نزدیک می ‌تواند باعث دفع ادرار دردناک شود. پزشکان از ادرار دردناک به  دیس اوری (Dysuria) یاد می کنند.

عوامل بالقوه متعددی برای این نشانه وجود دارند و بسیاری از آن‌ ها قابل ‌درمان هستند. افراد مبتلا به dysuria باید پزشک خود را از هر گونه علایم دیگری که تجربه می ‌کنند آگاه کنند. اگر این علایم مربوط به ادرار کردن دردناک یا دیس اوری باشد، پزشک می تواند آن را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه کنند.

دلیل ادرار دردناک چیست؟

علل دیس اوری (Dysuria)

قرص سوزش ادرار زنان

شرایط متفاوت بسیاری می‌ تواند باعث ادرار دردآور شود. بسیاری از این دلایل، قابل‌ درمان هستند. در قسمت زیر به بررسی ۱۰ علت ادرار کردن دردناک، همراه با علائم دیگری که ممکن است در کنار آن رخ دهد، می پردازیم. با ما همراه باشید.

عفونت مجاری ادراری (uti) زمانی رخ می ‌دهد که باکتری‌ های اضافی در جایی در مجرای ادرار جمع شوند. این قسمت از بدن از کلیه ‌ها به مثانه که ادرار را به سمت خارج بدن حمل می ‌کند، وارد می‌ شود.

علایم اضافی

فرد مبتلا به عفونت مجاری ادراری ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را تجربه کند:

عفونت های منتقله از روابط جنسی (STIs)، مانند کلامیدیا (chlamydia)، سوزاک (Gonorrhea) و تبخال تناسلی می توانند بر مجاری ادراری تاثیر داشته و هنگام ادرار باعث درد شوند.

علایم اضافی

نشانه‌ ها ممکن است با توجه به نوع STI متفاوت باشند. به عنوان مثال، تب‌ خال معمولا باعث جراحت های تاول مانند در اندام تناسلی می‌ شود.

یک عفونت باکتریایی کوتاه مدت می‌ تواند منجر به عفونت پروستات یا پروستاتیت شود. التهاب مزمن ناشی از یک وضعیت دیگر، مانند بیماری STI، می‌تواند موجب پروستاتیت شود.

علائم اضافی

عفونت پروستات می تواند علایم دیگری مانند موارد زیر نیز داشته باشد:

سوزش ادرار به دلیل سنگ کلیه

سنگ کلیه مجموعه ای از مواد مانند کلسیم یا اسید اوریک است که سنگ های سخت را در کلیه ها و اطراف آن تشکیل می دهند. گاهی اوقات، سنگ کلیه در نزدیکی منطقه ‌ای که ادرار وارد مثانه می ‌شود، قرار می ‌گیرند. این می‌ تواند ادرار کردن دردناک را به دنبال داشته باشد

علایم اضافی

سنگ کلیه علاوه بر dysuria می ‌تواند منجر به علائم زیر شود:

مانند سنگ کلیه، کیست تخمدان مثالی از این است که چگونه چیزی خارج از مثانه می‌تواند بر روی آن فشار بیاورد و ادرار درد آور شود. کیست تخمدان می تواند در یک یا هر دو تخمدان، که در هر دو طرف مثانه قرار دارند، رشد کند.

علائم اضافی

افراد مبتلا به کیست تخمدان ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

سیستیت به عنوان سندروم درد مثانه نیز شناخته می ‌شود، شرایطی است که باعث سوزش مزمن مثانه می شود.

علائم اضافی

کیستیت بینابینی همچنین ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

گاهی اوقات، مواد شیمیایی که خارج از بدن هستند مانند عطرها می توانند بافت های بدن را تحریک کنند. وقتی فرد ادرار می کند این تحریک ممکن است قابل توجه باشد و ممکن است باعث ایجاد درد شود.

محصولاتی که می‌توانند موجب حساسیت شیمیایی شوند عبارتند از:

علائم اضافی

افرادی که به محصولات شیمیایی واکنش نشان می دهند ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنند:

این عفونت که به عنوان واژینیت یا واژینوز شناخته می شود، به علت رشد بیش از حد باکتری یا مخمر، ایجاد می شود.

یک STI به تریکومونیازیس (Trichomoniasis) می‌ تواند منجر به عفونت واژنی شود..

علائم اضافی

علائم زیر ممکن است در کنار ادرار دردناک اتفاق بیفتد:

برخی داروها، از جمله داروهایی که پزشکان برای درمان سرطان مثانه تجویز می‌ کنند، ممکن است بافت ‌های مثانه را تحریک و ملتهب کنند. این می‌ تواند اغلب باعث درد در هنگام ادرار شود.

اگر فرد مصرف یک داروی جدید را شروع کرده و زمانی که ادرار می ‌کند احساس درد می ‌کند، باید با  پزشک خود تماس بگیرد و بپرسد که آیا این نشانه ممکن است اثر جانبی دارو باشد. آن‌ها نباید قبل از اینکه ابتدا از پزشک سوال کنند، مصرف دارو را خودسرانه قطع کنند.

علائم اضافی

علائم بر اساس نوع دارو متفاوت است.

سرطان مثانه هنگامی رخ می دهد که سلول های سرطانی در مثانه شروع به رشد می کنند.

احساس درد هنگام ادرار کردن معمولا نشانه اولیه این وضعیت نیست. در عوض، فرد معمولا متوجه خون در ادرارش می‌ شود.

علائم اضافی

قرص سوزش ادرار زنان

سایر علایم احتمالی سرطان مثانه عبارتند از:

تفاوت ها در مردان و زنان

مردان و زنان می توانند هنگام ادرار درد را تجربه کنند، و علل ممکن است وابسته به آناتومی متفاوت باشند..

به عنوان مثال، زنان دارای مجرای کوتاه تری نسبت به مردان هستند. در نتیجه، باکتری ها اغلب می توانند به راحتی وارد مثانه شوند، که می تواند منجر به UTI یا عفونت ادراری شوند. فرد می ‌تواند با پزشک خود درباره خطرات ادرار دردناک براساس جنسیت و سابقه پزشکی خود صحبت کند.

ادرار دردناک و راههای درمان آن

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

هر کسی ممکن است ادرار کردن دردناک را در هر زمان و برهه ای از زندگی تجربه کند.

 اگر درد ثابت باشد و هم چنین فرد علائم زیر را تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند:

اگر یک بزرگ ‌سال دارای تب بالاتر از ۱۰۳ درجه فارنهایت است، باید فوری به اورژانس مراجعه کند.

یک فرد نباید درد هنگام ادرار را نادیده بگیرد. یک پزشک اغلب می تواند به شناسایی درمان هایی که درد را کاهش می دهد کمک کند.

گزینه‌ های درمان بالقوه

روش ‌های درمانی برای ادرار کردن دردآور به عوامل اساسی بستگی دارد. برخی از این نمونه‌ ها عبارتند از:

مراقبت خانگی برای ادرار دردناک اغلب شامل مصرف داروهای ضد التهابی OTC مانند ایبوپروفن می شود.

یک دکتر اغلب افراد را تشویق می کند که مایعات بیشتری بخورند، زیرا این کار ادرار را رقیق می کند و باعث می شود که درد کمی کاهش یابد. استراحت و مصرف داروها به طور موثر می تواند به کاهش علائم کمک کند.

خلاصه

ادرار دفع ادرار یک نشانه شایع از عوامل بسیاری است که چندین مورد آن مربوط به عفونت باکتریایی است.

افرادی که احساس درد می کنند، قبل از اینکه عفونت بدتر شود و نشانه ها افزایش یابند باید به دکتر مراجعه کنند.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *