آمپول گرفتگی عضله پا

خواص دارویی و گیاهی

گرفتی عضلات پا موجب درد شدید در پای شما می‌شود که کمتر از یک دقیقه و گاهی به مدت طولانی شما را درگیر می‌کند، افراد معمولاً در هنگام شب در معرض گرفتگی عضله پا قرار می‌گیرند، برای درمان گرفتگی عضلات پا با دکتر نیم همراه باشید.

اگر تمرینات بدنی زیادی روی عضلات پا انجام می‌دهید، احتمال اینکه دچار گرفتگی عضلات پا شوید زیاد است.

سایر عوامل خطرساز شامل کمبود تغذیه، خستگی عضلانی، کم‌آبی بدن، الکل، نارسایی کلیه، مسائل مربوط به تیروئید، دیابت نوع 2، بیماری عروق، اضافه‌وزن، عدم تعادل الکترولیت‌ها، مشکل گردش خون، عدم تعادل هورمونی و اختلالات عصبی می‌تواند سبب گرفتگی عضلانی پا شوند.

دلیل گرفتگی عضلات پا انقباضی غیردائمی یا اسپاسم عضلات پای شما است که می‌تواند هرکدام از عضلات پا را تحت تأثیر قرار دهد.

افراد در سنین مختلف گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند اما زنان باردار و سالمندان در معرض آن قرار می‌گیرند.آمپول گرفتگی عضله پا

این نوع گرفتی اغلب به‌طور ناگهان اتفاق می‌افتد اما ممکن است قبل از احساس درد ناگهانی، علائم هشداردهنده ماندن سوزش و تورم داشته باشید.

برای درمان گرفتی عضلات پا و کاهش درد آن در با ما همراه باشید.

 

.ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23 { padding:px margin: 3px auto padding-top:1em!important padding-bottom:1em!important width:1% display: block font-weight:bold background-color:#FFFFFF border:!important border-left:4px solid #FFFFFF!important box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -moz-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -o-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -webkit-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) text-decoration:none } .ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23:active, .ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23:hover { opacity: 1 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms text-decoration:none } .ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23 { transition: background-color 25ms webkit-transition: background-color 25ms opacity: .8 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms } .ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23 .ctaText { font-weight:bold color:#27AE6 text-decoration:none font-size: 16px } .ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23 .postTitle { color:#141414 text-decoration: underline!important font-size: 16px } .ub15d7d54b8b31172269cf399afcab23:hover .postTitle { text-decoration: underline!important }در ادامه بخوانید :   درمان بونیون

 

لیست مطالب :

وقتی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است بلافاصله فعالیت‌های جسمانی انجام دهید. یک تمرین ساده مانند راه رفتن سبب کاهش درد می‌شود.

پیاده‌روی یک سیگنال به مغز شما می‌فرستد که الآن وقت استفاده از عضله است و سپس عضله از حالت انقباض بیرون می‌آید و ریلکس می‌شود و درد شما از بین می‌رود.

برای کاهش احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات در شب، قبل از رفتن به رختخواب عضلات پای خود را بکشید. بهترین راه برای این کار استفاده از دوچرخه ثابت به مدت 1 دقیقه است.

علاوه بر این، باید سعی کنید روزانه ورزش کنید. ورزش منظم به عضلات کمک می‌کند تا به‌درستی عمل کنند و به‌نوبه خود باعث کاهش گرفتگی عضلات پا می‌شود.

اگر به باشگاه بروید یا زمان زیادی را برای انجام تمرینات سپری کنید، 3 دقیقه پیاده‌روی سریع در روز بهترین جایگزین برای شما است.

احتیاط: اگر با انجام حرکات کششی درد شما افزایش یافت، انجام آن را متوقف کنید.

ماساژ یکی از بهترین روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده باعث افزایش گردش خون در بافت می‌شود و در نتیجه سبب استراحت ماهیچه می‌شود.

بااین‌حال، قبل از استفاده از این درمان در نظر داشته باشید که ممکن است در ابتدا درد زیادی را ایجاد کنید اما به‌زودی از بین خواهد رفت.

حمام نمک اپسوم یک روش سالم برای درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

منیزیم موجود در نمک اپسوم سبب آرامش و بهبود عضلات می‌شود و ناراحتی گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

همچنین حمام نمک اسپوم یک‌راه ساده برای جلوگیری از کمبود منیزیم است که علت شایع التهاب می‌باشد.

توجه: افراد مبتلابه مشکلات قلبی، فشارخون بالا یا دیابت از این روش درمانی استفاده نکنند.

سرکه سیب نیز یک روش مؤثر برای درمان گیاهی گرفتگی عضلات پا می‌باشد زیرا غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم است که به کاهش درد کمک می‌کند.

به‌علاوه سرکه سیب به تعادل مایع در بدن کمک می‌کند که در نتیجه جلوگیری از کم‌آبی بدن می‌شود. کم‌آبی یکی از علت رایج گرفتگی پا است.

 

 

یکی دیگر از روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا ملاس است. ملاس غنی از کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است که سبب باز شدن ماهیچه‌ها می‌شود و به‌نوبه خود ناراحتی ناشی از گرفتی پا را کاهش می‌دهد.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید به‌راحتی با مصرف یک قاشق خردل زرد از گرفتگی عضلات پای خود رهایی پیدا کنید.

دلیل دقیق اینکه خردل زرد چطور عمل می‌کند مشخص نیست اما طعم تلخ آن سبب تحریک عصبی تنظیم‌کننده عملکرد عصب می‌شود.

کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند سبب گرفتگی پا شود. پتاسیم یکی از الکترولیت‌ها است که با سدیم کار می‌کند تا بار الکتریکی سلول‌ها را حفظ کند. شارژ الکتریکی مناسب در سلول کمک می‌کند تا انقباضات عضلانی و عملکرد را کنترل کند.

هنگامی‌که مقدار پتاسیم در بدن کم است، سلول‌ها قادر به کنترل انقباض عضلات نیستند که منجر به گرفتگی عضلات می‌شوند.

مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود مقدار کافی پتاسیم دریافت می‌کنید.

کمبود منیزیم یکی از علل شایع گرفتگی عضلات پا می‌باشد. درواقع پزشکان معمولاً منیزیم را برای درمان گرفتگی عضلات پا به زنان باردار توصیه می‌کنند.

این ماده معدنی برای سلامتی عضلات مهم است. جذب کلسیم باعث حفظ ماهیچه‌های قوی و جلوگیری از گرفتگی عضلات می‌شود.

علاوه بر این منیزیم باعث جذب پتاسیم می‌شود که برای عملکرد عضلات مهم است. اگر شما اغلب در معرض گرفتگی لگن هستید، سطح منیزیم بدن خود را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید یک مکمل مصرف کنید ابتدا با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

یکی دیگر از علل رایج گرفتگی پا کمبود آب است. برای درمان گرفتگی عضلات پا خود مطمئن شوید روزانه مقدار کافی آب مصرف می‌کنید.

برای سلامتی عضلات خود حداقل روزانه 8 تا 1 لیوان آب مصرف کنید. در کنار آب، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا احتمال کمبود آب را کاهش دهید.آمپول گرفتگی عضله پا

همچنین از نوشیدن چای، قهوه، الکل و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید زیرا وضع شما را بدتر می‌کند.

نوشیدن، نوشیدنی‌های ورزشی با الکترولیت می‌تواند در جلوگیری از گرفتگی عضلانی پا مفید باشد.

کمبود ویتامین B می‌تواند باعث این مشکل باشد. برای دریافت این ویتامین تخم‌مرغ، گوشت ماهی، غلات کامل و حبوبات مصرف کنید.

کفش‌های مناسب در حین تمرین نیز از فشار آمدن بر روی عضلات پا و ایجاد زخم جلوگیری می‌کند.

نوشیدن چای زنجبیل و بابونه نیز برای درمان گرفتگی عضلانی پا مفید است.

 

نظر




خانه

موبایل

آمپول گرفتگی عضله پا

گرفتگی پا زمانی ایجاد می شود که عضلات آن به شدت منقبض می شود بطوریکه از شدت انقباض درد شدیدی تجربه می شود. این اتفاق معمولا در عضلات ساق زیر زانو اتفاق می افتد، با این حال عضلات کف پا نیز ممکن است بطور ناگهانی دچار انقباض و درد شود. این انقباض و درد از چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می یابد و عضله ممکن است تا 24 ساعت پس از گرفتگی حساس بماند.

گرفتگی عضلانی معمولا زمانیکه شما در حال استراحت هستید رخ می دهد مانند خصوصا شب هنگام خواب بطوریکه ممکن است شما را از خواب بیدار کند.

چه کسانی دچار گرفتگی عضلات پا می شوند؟

بسیاری از افراد تاکنون گرفتگی عضلانی را تجربه کرده اند. با این حال در برخی افراد این اتفاق مرتب تکرار می شود و معمولا در افراد مسن دیده می شود. تقریبا 1 نفر از هر 3 نفر فرد بالای 6 سال دچار گرفتگی ناگهانی عضلات پا می شود و حدود 4 نفر از هر 1 نفر بیش از سه بار در هفته حمله گرفتگی عضلانی را تجربه می کند. حتی ممکن است این حالت هر روز نیز تجربه گردد.

علل گرفتگی ناگهانی عضلات پا:

در اغلب موارد علت گرفتگی شخص است. فرضیه ای وجود دارد که زمانیکه عضله در حالتی قرار می گیرد که کوتاه می شود مانند زمانیکه دراز کشیده ایم و زانو ها خم است و کف پا روی تخت است، کوچکترین حرکتی که باعث انقباض این عضله کوتاه شده گردد، می تواند تبدیل به انقباض ممتد عضلانی و یا همان گرفتگی شود. این فرضیه علت اینکه چرا این اتفاق هنگام خواب می افتد و یا چرا ورزش های کششی عضله از بروز آن جلوگیری می کند، را توجیه می کند.

البته در برخی از افراد، گرفتگی ناگهانی عضلات پا می تواند ثانویه به یک اختلال زمینه ای باشد. به عنوان مثال عارضه جانبی برخی دارو ها، مثل داروهای مدر (زیاد کننده ادرار)، نیفدپین، سایمتدین، سالبوتامول، استاتین، تربوتالین، لیتیوم، کلوفیبرایت، پنی سیلامین و نیکوتینیک اسید، گرفتگی ناگهانی عضلات پا می باشد. از طرف دیگر ورزش بیش از حد، کم آبی بدن، بهم خوردن تعادل سدیم و پتاسیم خون، افراد دیالیزی، حاملگی، کم کاری درمان نشده غده تیروئید، بیماری های عروق محیطی، مصرف زیاد الکل، سیروز کبدی، سارکوئیدوز و مسمومیت با سرب نیز ممکن است منجر به گرفتگی ناگهانی عضلات پا گردد. البته به خاطر داشته باشید که گرفتگی عضلانی ناشی از علل ذکر شده تنها یافته بیمار نمی باشند. لذا چنانچه دچار حملات گرفتگی عضلانی می شوید ولی حال عمومی شما مناسب و خوب است، جز دسته اول یعنی “گرفتگی عضلانی با علت شخص” می باشید.

درمان گرفتگی های ناگهانی عضلات پا؟

ماساژ دادن و کشش عضله مبتلا به رفع گرفتگی آن کمک خواهد کرد. اغلب گرفتگی ها به راحتی برطرف می شوند. مسکن ها در این خصوص بکار نمی آیند چراکه بوجود آمدن و رفع آن آنقدر سریع است که فرصتی برای صرف مسکن نخواهد بود. با این حال در مواردی که پس از گرفتگی عضله حساس می شود می توان از استامینوفن استفاده کرد.

چگونه می توان جلوی گرفتگی ناگهانی عضله پا را گرفت؟

اگر گرفتگی ها خیلی به ندرت و هر از چند گاهی پیش می آید، نیاز به هیچ اقدامی در این راستا نمی باشد. ولی چنانچه مرتبا دچار حملات گرفتگی عضلانی می شوید، به نکات زیر توجه کنید.

علل ثانویه ای که می تواند منجر به بروز این حالت شود، از جمله داروهای خود را بررسی کنید. می توانید به پزشک برای معاینه کامل و رد علل ثانویه و یا احتمال جایگزین کردن داروی مشابه با دارویی که عامل حملات گرفتگی عضلانی است، مراجعه کنید.

ورزش های کششی انجام دهید: انجام مداوم ورزش های کششی در اغلب افراد توانسته از تعداد حملات و یا شدت گرفتگی عضله بکاهد. ورزش های کششی عضله را به مدت 5 دقیقه و سه بار در شبانه روز انجام دهید. آخرین تمرین کششی را پیش از رفتن به رختخواب انجام ندهید. به منظور انجام حرکات کششی، مطابق شکل 6 تا 9 سانتی متر از دیوار فاصله بگیرید. در حالیکه کف پاها کاملا روی زمین قرار دارد، خود را به سمت جلو و روی دیوار تکیه دهید. در این حال بایستی احساس کشش در عضلات پشت ساق پا داشته باشید. این حالت را تا حدی که می توانید تحمل کنید نگه دارید. می توانید به تدریج و با تمرین آن را به 5 دقیقه برسانید. توجه کنید که این حرکت را 3 بار در شبانه روز انجام دهید. این تمرین را به مدت 4 هفته ادامه دهید. برخی افراد با بهبود حملات گرفتگی عضلانی، انجام این تمرین را رها می کنند. این افراد حتی پس از ترک تمرینات اعتقاد دارند که تعداد دفعات و شدت حملات گرفتگی عضلانی، نسبت به گذشته بطور چشمگیری کاهش یافته است.

وضعیت پاها هنگاهی که در رختخواب استراحت می کنید:

چنانچه عادت دارید به پشت بخوابید، بالشتی زیر پاهای خود قرار دهید.

چنانچه عادت دارید به شکم بخوابید می توانید پاها را از لبه تخت آویزان کنید. البته ابتدا روی زمین پتو پهن کنید تا برخورد انگشتان پا به زمین در خواب شما اختلال ایجاد نکند.

مصرف داروی کینین، قبل از مصرف عوارض آن را بدانید

برخی از افراد به منظور کاهش شدت و دفعات حملات انقباض عضلانی، شب قبل از خواب یک قرص کینین استفاده می کنند. البته مصرف کینین در زنان باردار ، افرادی که آنمی همولیتیک، نوریت اپتیک و یا فاویسم دارند، ممنوع می باشد.

احتمال عوارض جانبی کینین در دوز یک بار در شبانه روز کم می باشد هرچند که در برخی افراد عوارض جدی از  ایجاد می کند و حتی می تواند کشنده باشد. بهتر است راهنمای عوارض کینین در جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید. حداقل زمان مصرف دارو 4 تا 6 هفته و حداکثر 3 ماه می باشد.

منبع:myhealth.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *