قرص سه ماه اول بارداری

در حقیقت، سه ماه اول بارداری یکی از دشوارترین دوره‌هاست، زیرا شما در حال مبارزه با نشانه‌های بارداری هستید. اگر دوستان و خانواده‌ی خود را از بارداریتان مطلع نکرده باشید، احساس تنهایی نیز گاهی به شما فشار می آورد. در واقع، زمانی که از سردرد، بدحالی یا خستگی به ستوه می آیید، دیگران توجه ویژه ای به شما ندارند. همچنین در سه ماه اول بارداری خطر سقط جنین در بیشترین حد است، بنابراین احساس دلهره و استرس نیز طبیعی است. به زبان ساده، سه ماهه اول بارداری یکی از پرچالش ترین دوران زندگی شما خواهد بود، اما نگران نباشید، زیرا برای بهبود اوضاع در سه ماه اول بارداری پیش‌نیازهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا این ماه‌ها را با موفقیت سپری کنید. 

اگر در سه ماه اول بارداری پستان دردناک و حساسی دارید، باید سوتین مناسبی برای خود تهیه کنید. در این دوران بیش از هر چیز دیگر به حمایت و آسایش نیاز دارید، پس سوتین فنر دار را دور بیندازید. اگر بودجه‌ی محدودی دارید، می توانید سوتین شیردهی تهیه کنید تا بعد از زایمان نیز از آن استفاده کنید. سوتین مناسب شیردهی از آسیب‌دیدن نوک پستان پیشگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند که شب‌ها هنگام غلت زدن در بستر آسیب نبینید و احتمالاً به بهبود حساسیت پستان نیز کمک خواهد کرد. 

 

اگر در مقطع لقاح جنین آنها را استفاده می‌کردید، باید سریعاً پس از دیدن نتیجه‌ی مثبت آزمایش بارداری از مولتی ویتامین مخصوص بارداری استفاده کنید، این مولتی ویتامین ها باید شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشند. ویتامین‌های مصرفی شما در سه ماهه های بارداری باید شامل 4 میکروگرم اسید فولیک باشد، فولیک اسید خصوصاً در سه ماه اول بارداری ضروری است. گرچه پیش از اجرای آن، احتمالاً می‌خواهید برای جهش‌ ژن MTHFR آزمایش دهید ، خصوصاً اگر سابقه‌ی سقط جنین یا عوارض دیگری دارید، شاید بخواهید اسید فولیک را با فولینیک یا متیل‌فولات جایگزین کنید.  

قرص سه ماه اول بارداری

 

اکنون زمان آموختن موضوع‌های مربوط به بارداری است. احتمالاً خودتان متوجه شده‌اید که کمتر می‌توانید بر موضوع دیگری متمرکز شوید، پس با آگاهی از تمام موضوع‌های مربوط به بارداری، از این مسیر یک طرفه‌ی تفکر، کمال بهره را ببرید. نه فقط موارد ساده، بلکه تمام دانش مرتبط با بارداری را بیاموزید. در این دوران باید از تمامی علائم و مشکلات احتمالی و همچنین چگونگی رشد و تغییرات بدن خود و جنین تان اطلاع کسب کنید.

 

در صورت داشتن حالت تهوع، از خوراکی‌هایی بهره بگیرید که بتوانید مواد غذایی را در شکمتان نگه دارید. زنجبیل و نعناع به کاهش حالت تهوع کمک می‌کنند. بنابراین، ذخیره‌ای از بیسکویت زنجبیلی و مغزها را دسترس داشته باشید و دمنوش نعناع نیز بنوشید.  برخی از مادران باردار متوجه می‌شوند که خوردن کراکر خشک یا بیسکوییت نازک زنجبیلی به عنوان اولین خوراکی در صبح زود به بهبود تهوع صبحگاهی کمک می‌کند. اگر دچار حالت تهوع هستید، به خوبی می‌دانید که تا چه حد ناخوشایند است. تمام روز تماشای کاسه‌ی توالت اصلاً خوشایند نیست. گرچه این نیز بگذرد. فقط باید این چند هفته را بگذرانید تا احساس بهتری داشته باشد. 

 

درست مثل افرادی که مواد توهم زا مصرف کرده اند، در دوران بارداری رویاهایتان کمی عجیب و غریب خواهد بود. رویاهای عجیب و غریب بارداری می‌تواند از اوایل سه ماهه‌ی اول بارداری شروع شود، پس دفترچه یادداشتی برای ثبت رویاها کنار بسترتان نگه دارید تا هنگام بیدار شدن هر خوابی را که به خاطر می‌آورید، در آن بنویسید.  برخی از مادران در دوران بارداری رویاهای آشفته ای را تجربه می‌کنند. بارداری زمان دگرگونی‌های قریب‌الوقوع است و تعجبی نیست که این موضوع بر دنیای رویاها نیز اثر بگذارد. نوشتن رویاهای تنش زا به شما کمک می‌کند تا با این احساس اضطراب و استرس کنار بیایید. 

 

در دوران بارداری باید روزانه حدود هشت لیوان آب بنوشید. نوشیدنی‌های دیگر نیز جزو مایعات مصرفی شما به حساب می‌آیند، اما آب بهترین نوشیدنی برای شماست، زیرا خلاف دیگر نوشیدنی‌ها حاوی افزودنی‌های ناسالم یا شکر نیست. شاید در ابتدا مصرف این مقدار آب ساده نباشد، خصوصاً اگر از دستشویی رفتن‌های مکرر شبانه کلافه باشید. یکی از روش‌ها برای افزایش احتمال نوشیدن هشت لیوان آب روزانه، حمل بطری آب با خود در تمام اوقات روز است. بطری آب به شما یادآور می‌شود تا آب بیشتری بنوشید و مطمئن می‌شوید که هرگز از جرعه‌های بعدی دور نخواهید بود. 

 

افزایش میزان آب مصرفی برای پوست شما بسیار مفید است، افزایش مصرف میوه‌ و سبزی‌های تازه نیز فایده مشابهی برایتان خواهد داشت. اما اگر می‌خواهید پوست شما تا حد ممکن نرم بماند، از روغن نارگیل خالص استفاده کنید. همان طور که فرزندتان به آهستگی در سه ماه اول بارداری تغییر می‌کند، برای کمک به مرطوب نگه داشتن پوست می‌توانید روغن نارگیل خالص را به شکم و پستان خود بمالید.  این روغن به طور طبیعی تولید شده است، مواد شیمیایی و افزودنی‌های آسیب‌رسان ندارد و فایده‌ی دیگرش، بوی خوش آن است. 

 

هرگز برای خرید بالشت بارداری دیر نیست. در واقع، هرچه سریع‌تر آن را بخرید، از آن استفاده خواهید کرد. بالشت بارداری در دوران بارداری از بدن در حال تغییرتان حمایت خواهد کرد و خواب خوب شبانه شما را بهبود می‌بخشد. اگر بالشت بارداری بخرید از خرید آن پشیمان نخواهید شد. 

 

بارداری زمان مناسبی برای کسب کردن یا حفظ تناسب اندام است. فقط چون باردارید، به این معنا نیست که نه ماه آینده را باید درازکش باشید و به جای دو نفر غذا بخورید. در حقیقت، باید بهتر غذا بخورید و برای حفظ تناسب اندام خود تلاش کنید. باید بصورت روزانه ورزش کنید، گرچه وقتی در سه ماه اول با خستگی بارداری مبارزه می‌کنید، ورزش کردن دشوار به نظر می آید.  اما فقط 3دقیقه پیاده‌روی ملایم برای تپش قلب و بهبود تناسب اندامتان کارساز است. برخی از بارداران ترجیح می‌دهند که چند روز در هفته شنا کنند و افراد دیگر تمرین‌های پیش از بارداری خود را ادامه می دهند. 

 

اگر تصمیم گرفته‌اید که در سه ماه اول بارداری، حاملگی خود را مخفی نگه دارید، باید بر حمایت احساسی شریک زندگی خود متکی باشید. به این معنا که درباره‌ی هر چیز و همه چیز در رابطه با بارداری، زایمان و نوزاد با همسر خود صحبت کنید. به دلیل افزایش نیازهای عاطفی مادر در دوران بارداری و افزایش احساسات وابستگی و هم چنین به دلیل نگرانی های خاص مادر در دوران بارداری، لازم است که حمایت و توجه و محبت همسر خود را در تمام دوران بارداری به همراه داشته باشد تا تنش و اضطراب مادر کاهش یابد و زمینه برای رشد و نمو مناسب جنین فراهم شود. توصیه می شود که والدین ساعاتی از روز را در کنار هم نشسته و در مورد گذاری فرزند آینده ی خود، در مورد شیوه های تربیتی او و تصمیماتی که برای آینده ی فرزند خود دارند با یک دیگر صحبت کنند.    

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

سه ماهه اول

سه ماهه اول

روند بارداری

سه ماهه اول

سه ماهه اول

این بخش در حال طراحی می باشد

دکتر سعیده ضیائی، متخصص زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس می گوید: کم خونی یک مشکل عمومی در زنان باردار است که اگر مهار نشود می تواند به زایمان پیش از موعد و تولید نوزادانی با وزن کم منجر شود بنابراین برای مقابله با آن، مکمل آهن برای زنان باردار توسط پزشک تجویز می شود اما بسیاری از زنان علاوه بر مصرف قرص های آهن به صورت جداگانه، از مولتی ویتامین هایی که در ترکیب آنها آهن نیز وجود دارد استفاده می کنند که می تواند خطرناک باشد.


● مصرف مکمل آهن در بارداری
وی در مورد آن دسته از زنانی که ذخیره مناسبی از آهن دارند ولی چندین نوع قرص مکمل حاوی آهن نیز مصرف می کنند ابراز نگرانی می کند و می گوید: اگرچه شواهد بی شماری وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل آهن بطور قابل توجهی اثرات مثبت بر وضعیت زنان باردار هنگام زایمان و پس از آن دارد اما تحقیقات وسیع و بی شماری ارتباط سطح بالای آهن خون و افزایش عوارض بارداری را نشان داده است.
به گفته وی، تجویز مکمل آهن برای زنان باردار در تمام دنیا یک قانون است که به دلیل نیاز جنین، جفت و افزایش حجم خون زن باردار لازم است در حالی که اگر زنی باردار نباشد، نیازهای بدن او می تواند با تغذیه مناسب برطرف شود.
● تغییرات حجم خون
منصوره نوروزی، کارشناس ارشد مامایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می گوید: حاملگی تغییرات فیزیولوژیک زیادی در خون به وجود می آورد که یکی از این تغییرات قابل توجه، افزایش حجم خون است که سبب کاهش غلظت خون می شود. با افزایش سریع تر حجم خون در سه ماهه دوم بارداری، میزان آهن خون کاهش قابل توجهی پیدا می کند که به صورت افت غلظت هموگلوبین تظاهر خواهد داشت بطوری که این میزان در زنان غیرحامله ۱۳‎/۷ گرم در دسی لیتر است و در زنان باردار مخصوصاً اواسط بارداری به ۱۱‎/۵ گرم در دسی لیتر می رسد.
با توجه به این امر کم خونی در زنان غیرباردار را به صورت هموگلوبین کمتر از ۱۲ گرم در دسی لیتر و در دوران بارداری به هموگلوبین کمتر از ۱۰ گرم در دسی لیتر، تعریف می کنند، بنابراین میزان هموگلوبین ۱۱ یا ۱۲ گرم در دسی لیتر در بارداری به دلایل گفته شده طبیعی در نظر گرفته می شود و فرد را کم خون نمی گویند.
● افزایش نیاز بدن به آهن
زنان باردار در طول مدت بارداری خود نیاز قابل توجهی به آهن دارند بطوری که این نیاز برای حاملگی با یک جنین حدود یک گرم است لذا برای زنان بارداری که کمتر در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار دارند، برای پیشگیری از فقر آهن روزانه ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم مکمل آهن تجویز می شود.
نوروزی در ادامه می گوید: از آنجا که نیاز بدن به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است، مصرف آن در این مدت لزومی ندارد و حتی مصرف نکردن آهن در ابتدای بارداری، از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است جلوگیری می کند زیرا یکی از عوارض مصرف آهن، تهوع و استفراغ است. 

 بررسی زنان مورد مطالعه در دوران بارداری، نشان داد مصرف قرص آهن توسط زنانی که کم خونی ندارند، باعث می شود عوارضی از قبیل زایمان زودتر از موعد، وزن کم هنگام تولد، کوچکی جنین برای سن بارداری، مشکلات تنفسی، مرده زایی و مرگ هنگام زایمان در آنها شود.

 مصرف مکمل آهن در بارداری در صورت نیاز نداشتن بدن، باعث افزایش غلظت خون شده که به گردش خون رحمی – جفتی صدمه می زند و خون رسانی را مختل کرده و عواقب طلوبی برای بارداری دارد. بنابر یافته های پژوهش انجام شده، تجویز مکمل آهن به زنان بارداری که کم خون نیستند نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه در مواردی آنان را در معرض عوارض ناگواری قرار می دهد.

قرص سه ماه اول بارداری

از دیگر عوارض مصرف زیاد آهن در بارداری به احتمال بروز دیابت است. در کنار کار تحقیقات، این نتایج نیز به دست آمد که دریافت آهن اضافه توسط بدن، باعث افزایش اندازه سلول های قرمز خون می شود که در نتیجه آن، سلول های خونی بزرگ شده نمی توانند در گردش های خونی ظریف شرکت کنند بنابراین اکسیژن رسانی به این مناطق مختل می شود و ممکن است به جنین صدمه وارد شود.

از طرفی هر دارویی باید در یک نقطه از بدن متابولیزه شده و بسوزد، آهن نیز در کبد متابولیزه می شود و وقتی میزان آن افزایش یابد، کبد تحت فشار قرار گرفته و صدمه می بیند.
این در حالی است که تجویز مکمل آهن برای زنان باردار در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به صورت رایج انجام می شود و برای انجام بره های آن که گاهی اوقات با عوارض گوارشی از قبیل دردهای شکمی، تهوع، اسهال و سوزش سردل همراه است، هزینه های زیادی پرداخت می شود. 

● تجویز آهن بدون نیاز
دکتر سقراط فقیه زاده دکترای آمار زیستی و عضو هیئت علمی باشگاه تربیت مدرس می گوید: در این پژوهش که روزانه ۳۰ میلی گرم آهن به زنان با میزان آهن خون طبیعی داده می شود، چنین نتیجه گیری شد که در زنان پرخون عوارض بارداری نیز است بنابراین تجویز آهن نه تنها برای آنها لازم نیست بلکه ضرر هم دارد و آهن اضافی به جنین و مادر صدمه می زند.
وی افزایش فشارخون را از جمله عوارض آن می داند که برای زن باردار و جنین دردسر آفرین است. 

● مصرف آهن پس از زایمان
 از آنجا که میزان خون از دست رفته پس از زایمان طبیعی ۵۰۰ سی سی و پس از عمل سزارین یک لیتر است، میزان ذخایر آهن زنان پس از زایمان کاهش خواهد یافت و توصیه می شود زنان حتی با میزان هموگلوبین طبیعی در بارداری نیز تا سه ماه پس از زایمان مکمل آهن را مصرف کنند.  


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *