قرص سفیکسیم برای عفونت دندان

خواص دارویی و گیاهی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که صبح از خواب بیدار شوید و در آینه با صورتی ورم کرده مواجه شوید. اگر چه ممکن است در ابتدا وحشت‌زده شوید اما به لطف پیشرفت علم دندانپزشکی جای نگرانی وجود ندارد، چرا که می‌توانید با مراجعه به نزدیکترین دندانپزشکی و معاینه شدن توسط دندانپزشک تحت درمان دارویی قرار بگیرید. عفونت دندان از مشکلاتی است که به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. گاه تنها وجود کمی آلودگی کافی است تا ریشه دندان شما دچار آبسه شود. گاه این آبسه‌ها با دندان درد همراه هستند و گاهی هم بدون درد بوده و تنها ایجاد تورم می‌کنند. بنابراین چنانچه دندان درد شما به دلیل عفونت دندان یا عصب کشی دندان باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و مشکل را رفع کنید.

معمولا تا زمانی که علت بروز عفونت دندان مشخص نشود نمی‌توان از درمان عفونت اطمینان خاطر پیدا کرد؛ چرا که اگر علت اصلی آن رفع نشود ممکن است دوباره عفونت دندان ایجاد شود. پزشک با معاینه دندان و گاها عکسبرداری از دندان می‌تواند به علت اصلی ایجاد این عارضه پی برده و راهکار مناسب را برای رفع آن اتخاذ کند. گاهی با وجود تلاش برای رعایت بهداشت دهان و دندان و به دلایل دیگر از جمله رژیم غذایی ناسب، فرد دچار پوسیدگی دندان و نهایتا ایجاد عفونت دندان می‌شود. گاهی هم بر اثر ترمیم‌های ناقصی که قبلا صورت گرفته است ریشه دچار عفونت می‌شود. علت هر چیزی که باشد باید توسط پزشک درمان گردد. معمولا دندانپزشک در ابتدای امر برای رفع عفونت دارو تجویز می‌کند. در ادامه نمونه‌هایی از این داروها را معرفی خواهیم کرد.

۱. قرص یا کپسول آموکسی سیلین

آموکسی‌سیلین (Amoxicillin) دارویی آشناست که خیلی افراد حداقل یک بار در زندگی برای رفع عفونت‌هایی که گریبانگیرشان شده است از آن استفاده کرده‌اند. این دارو از داروهای خانواده پنی‌سیلین‌ها و یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت است. آموکسی سیلین به منظور درمان طیف وسیعی از عفونت‌ها، درمان جوش‌های چرک‌دار و همچنین‌ درمان‌های دندانپزشکی بسیار پرکاربرد است. این دارو به صورت کپسول، قرص، شربت و سوسپانسیون موجود است. اخیرا قرص‌های جویدنی آموکسی سیلین هم به بازار آمده است. توصیه می‌شود میزان دقیق مصرف این دارو توسط پزشک تعیین شود اما به طور معمول برای عفونت‌های معمولی هر ۸ ساعت ۲۵۰ میلی‌گرم و یا هر ۱۲ ساعت ۵۰۰ میلی‌گرم از دارو مصرف می‌شود. درمان با این دارو نباید از دو هفته به طول انجامد.

عوارض: عوارض کپسول آموکسی سیلین شامل ناراحتی‌های گوارشی، تهوع و استفراغ، اسهال و واکنش‌های حساسیتی، راش پوستی، احساس خستگی، زردی پوست، خشکی دهان، سرگیجه، سردرد و درد معده می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بدانید: قرص آموکسی سیلین و درمان عفونت ها

۲. قرص مترونیدازول 

قرص مترونیدازول (metronidazole) دارویی است که برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌ها و به عنوان قرص عفونت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عفونت دستگاه تولید مثل، عفونت دستگاه گوارش، عفونت‌های پوستی، عفونت ادراری، عفونت واژن، عفونت دندان و برخی از موارد مصرف این دارو هستند. توجه داشته باشید که اگر پیش از اتمام دارو، مصرف آن را قطع کنید، ممکن است علائمتان مجددا عود کند. گاه این دارو به صورت ترکیبی برای تسریع روند بهبودی به همراه آموکسی سیلین برای رفع عفونت دندان استفاده می‌شود. توصیه می‌شود میزان دقیق مصرف داروی مترونیدازول توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول این دارو  به صورت یک قرص هر ۸ ساعت تجویز می‌شود. برای پیشگیری از ناراحتی معده، بهتر است این دارو را به همراه غذا و یا یک لیوان پر آب و یا شیر مصرف نمود. توجه داشته باشید که اگر بیماری خاصی دارید و یا در دوران بارداری و شیردهی به نوزادتان به سر می‌برید و یا حتی قصد باردار شدن را دارید قبل از اینکه مصرف دارو را شروع کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

عوارض: عوارض قرص مترونیدازول شامل سرگیجه، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد معده، کاهش اشتها، یبوست و خشکی دهان می‌باشد.

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بدانید: مترونیدازول چیست؟ (موارد مصرف قرص مترونیدازول و عوارض آن)

علاوه بر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندان می‌توان درد آن را با استفاده از خوراکی‌های موجود در قفسه‌های آشپزخانه کاهش داد. مزیت استفاده از روش‌های خانگی برای تسکین درد دندان بی‌عارضه بودن آن است. استفاده از داروهای گیاهی مثل روغن میخک می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی و گیاهی در کاهش دندان درد موثر باشد. در لینک‌های زیر با این درمان‌های خانگی به طور مفصل آشنا خواهید شد:

بدانید: 

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این‌باره دارید با دیگر خوانندگان مجله “ستاره” در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

آرسنیک به داشتن خواص مضری برای سلامت انسان مشهور شده است. با این حال، برخی ترکیبات آرسنیک در دوزهای دقیق

دانشمندان توانسته اند به این سوال که چرا نور آبی صفحه نمایش دستگاه های هوشمندی مانند لپ تاپ و موبایل

تحقیقات جدید به بحث در مورد این موضوع پرداخته اند که چه مقدار نمک برای بدن ما مناسب است. بر

محققان در مطالعه جدید خود، تأثیر رژیم غذایی حاوی سویا را بر تراکم استخوان زنان یائسه بررسی نموده اند. این

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه اگزتر انجام شده نشان داده است که سه ترکیب خاص می توانند میتوکندری موجود

انواع استایل را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند؛ اما شناخته‌شده‌ترین این دسته‌بندی‌ها تقسیم کردن استایل به سه دسته رسمی، نیمه‌رسمی

به ظاهر کوچک اکسسوری‌ها نگاه نکنید، همین کوچک‌های دوست‌داشتنی در تغییر دادن استایل نقش بزرگی ایفا می‌کنند؛ به شرطی که

یک اشتباه رایج در هنگام استحمام وجود دارد که می‌تواند عامل مهمی در «ریزش موهای سر» باشد. یک اشتباه ساده

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

به گزارش ایرنا ، دکتر هنگامه اخوان در حاشیه کنگره شانزدهمین نشست علمی کنفدراسیون اندونتیستهای آسیا و اقیانوسیه در جمع خبرنگاران افزود: متخصصان دندان پزشکی برای بیماران در صورتی که تورم دندان وجود داشته باشد که احتمال انتشار آن به فضای حلقی و گردنی باشد و حیات بیمار را به مخاطره بیندازد استفاده از آنتی بیوتیک را ضروری می دانند و تجویز می کنند. – وی با اشاره به اینکه تجویز داروی سفیکسیم بر میکروبی های داخل ریشه موثر نیست – اظهار داشت

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

غذا های مصرفی امروزه ما انسان ها در مقایسه با آنچه پیشتر مصرف می شد، تفاوت اساسی کرده است. برای نمونه، رژیم غذایی ما دیگر متکی بر غذا های خام و سفت نیست، چرا که آن نوع غذا ها نیازمند جویدن بیشتری بود. امروزه، اما ما غذا های نرمی را مصرف می کنیم که گوارش آن ها چندان زمان بر نیست

گرفتگی صدا، خارش، درد از عوارض گلودرد است که ممکن است بر اثر سرماخوردگی، التهابات، حساسیت و آلودگی هوا بوجود آید. به جای استفاده از قرص و شربت های شیمیایی برای درمان سریع گلودرد و سرماخوردگی از این چای های گیاهی استفاده کنید.

مارک والبرگ، بازیگر فیلم های ماجراجویانه پرده از رژیم غذایی و بره ورزشی سخت خود برداشت. بره ای که او را وا می دارد بعد از نیمه شب از خواب بیدار شود تا وزنه بزند.

یک رسم غلط بین معلمان مرسوم است که روز اول مهراز دانش آموز سوال می کنند فرزند کی هستی یا شغل پدر دانش آموزان را سوال میکنند!.

وکیل ملت: محققان طب سنتی استفاده از ذرت را بسیار توصیه می کنند چرا که خواص بسیار زیادی دارد و برخی بیماری ها را درمان می کند.

از میان بازی های فراموش نشدنی تاریخ سینما، بعضی نقش ها به یاد ماندنی تر شده اند چرا که بازیگران برای ایفای آن ها تلاش زیادی برای تغییر ظاهر خود کردند، مثلا هفته ها به خود گرسنگی دادند یا آن قدر وزن اضافه کردند که حتی به سختی می توانستند حرکت کنند و یا گریم زیادی داشتند

یک متخصص جراحی دربارهبی توجهی به علائم سرطان پستان و آمار ابتلا به این بیماری در زنان جوان هشدار داد.

شما هم جزو افرادی هستید که نمی توانید کم غذا بخورید؟ در این مطلب برای شما روش های ساده اما موثر در کاهش غذا خوردن را گفته ایم که به لاغری شما کمک می کند.

غذاهای لبنانی پر از دانه های روغنی، سبزیجات و ماهی است، ولی سوپ هم جایگاه ویژه ای در آشپزی لبنانی دارد. در این ویدیو دستور پخت سوپ عدس لبنانی با طعم لیمو را می بینید که همراه با سبزیجات مختلفی سرو می شود.

یک اشتباه آرایشی موجب شد تا یک دختر جوان مالزیایی قسمتی از زیبایی طبیعی صورتش را از دست بدهد.

این روزها اگر به داخل شهر رابر بروید خودنمایی سلطان میوه این فصل را در خیابان و مغازه های این شهر مشاهده می کنید جای نگرانی است با این وضعیت اقتصادی به دلیل نبود کارخانه فرآوری گردو بخش مهمی از این میوه هدر رود.

دانشمندان اعلام کردند که با استفاده از اشعه ایکس توانستند نوشته های رئی یک کتاب باستانی را نمایان کنند.

صابری پور گفت: کم رویی کودکان به این معنی است که آن ها از بودن در جمع احساس ناراحتی می کنند و علل مختلفی موجب بروز این حالت در آن ها می شود.

ریزش مو و کم پشتی موی سر را امروزه تمام افراد تا حدودی تجربه می کنند. تغییر الگوی رفتاری و رژیم غذایی انسان های دنیا مدرن نسبت به گذشتگان یکی از علل اصلی ریزش موی سر است

اقتصاد ایران: به گفته محققان، اقدام به موقع در کنترل فشارخون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، چاقی، افسردگی و کاهش شنوایی از ابتلا به زوال عقل پیشگیری کرده یا آن را به تعویق می اندازد.

تنگی نفس می تواند می تواند ناشی از چیزی مانند ورزش و یا مشکلات جدی تر مانند ذات الریه، آسم و حتی نارسایی قلبی یا سرطان ریه باشد.

چای خواص بی پایانی دارد. دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی گیاهی دیگر است که می تواند به زدودن سموم و درمان جسم کمک کند. از این گذشته در مقایسه با قهوه میزان کافئین کم تری دارد

شخصیت، شیوهِ فکر، رفتارو احساس کردن ماست که باعث تفاوت ما با دیگران می شود و شخصیت هر فرد تحث تأثیر وقایع گذشته، تجربه ها، محیط و ژنتیک است.

هنوز راز های کشف نشده زیادی در کیهان وجود دارد؛ اما ممکن است ما به لطف آموخته های ماشینی یک قدم نزدیک تر به کشف یکی از آن ها باشیم. دانشمندادن دانشگاه کالیفرنیا در مرکز جست و جو برای موجودات فرا زمینی (SETI) برکلی

مصرف دمنوش های معرفی شده در این بخش به شما کمک می کند تا زخم معده تان را درمان کنید.

خواب ناکافی با اضافه شدن وزن ارتباط دارد، انحراف هورمونی، احساس گرسنگی روز بعد و مشکلات قند خون و انسولین مواردی از تاثیر خواب روی افزایش وزن است.

اقتصاد ایران: مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از تخصیص ارز به مواد ضروری دندان پزشکی خبر داد و گفت: نحوه تقسیم ارز در حوزه سلامت به صورت سهم خواهی نبوده، بلکه هدف و راهبردمان این بوده که به مصرف کننده نهایی خدمات، ارز تخصیص یابد.

با آغاز ماه ایام سوگواری محرم واحد بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت و درمان لنده در گشت های مشترک با اداره دامپزشکی بصورت صبح و عصر هر روز، طرح تشدید نظارت های خود را از صنوف حساس در دستور کار قرار داده است.

جوش ممکن است در هر جایی که مالش یا اصطکاک دارد رخ دهد، مانند بین پاها، بازو ها ممکن است به علت عفونت فولیکول های مو بوجود آید. بهترین روش های درمان برای جوش و کورک تناسلی

سیاه دانه چه خواصی دارد که اینقدر توصیه می شود تا از آن در بره غذایی خود حتما استفاده کنید. سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند

شاید در آینده ای نه چندان دور، حسگر های پوشیدنی عرضه شود که تغییرات هورمون استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را در گذر زمان به ما نشان دهد. احتمالا می توانید برچسب هوشمندی را روی دستتان بچسبانید و اپلیکیشن مربوط به آن را روی گوشی تان اجرا کنید

در این مقاله توصیه ها و نکات لازم که در این زمینه بهتر است بدانید و رعایت کنید را برای شما گردآوری نموده ایم. با ما همراه باشید راه حل هایی برای آشتی با همسر

این اثر حدود 73 هزار سال قدمت دارد و روی آن خطوطی ضربدری دیده می شود که با اخرا کشیده شده است.دانشمندان این سنگ نقشدار را در غار بلومبوس در سواحل آفریقای جنوبی پیدا کردند.آن ها در گزارش خود که روز چهارشنبه در نشریه “نیچر” چاپ شد می نویسند که این یافته “از نشانگر های مهم تفکر مدرن” است.

ابرو در زیبایی چهره تاثیر بسیار زیادی دارد، ولی همه خانم ها ابرو های پهن و زیبا ندارند و این موضوع برای بانوان دردسر بزرگی است و همیشه به دنبال راه حلی برای زیباتر کردن ابرو های خود هستند. از زمان های قدیم، همه از روش های طبیعی برای پرپشت کردن ابرو ها استفاده می نمودند

مشکل کمردرد می تواند سبب از کار افتادگی و بروز نوعی معلولیت در افراد شود که با ابداعی جدید در دنیای پزشکی این بیماری در بسیاری از افراد برطرف می شود.

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

“),t.close},t.write(‘

آبسه دندان چرک‌هایی است که در ریشه دندان جمع شده و باعث عفونی شدن آن می‌شود و ممکن است در صورت درمان نشدن به موقع می‌تواند به تدریج به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند و موجب انسداد راه‌های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و درگیری خون و حتی مرگ شوند.[ویکی پدیا]

آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند و برای مبارزه با انواع مختلفی از عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی بیوتیک هایی که برای آبسه دندان استفاده می شوند به شکل قرص یا مایع هستند و معمولا در بازه زمانی ۷ الی ۱۰ روزه مورد استفاده قرار می گیرند.

عفونت باکتریایی که باعث ایجاد آبسه دندان می شود باید درمان شود. در این شرایط آنتی بیوتیک ها باید برای کشتن باکتری ها یا  جلوگیری از رشد بی رویه آن ها مورد استفاده قرار گیرد.  عفونت باکتریایی مداوم می تواند باعث ایجاد بیماری حاد و جدی همچون سلولیت شود.  آنتی بیوتیک ها معمولا به همراه سایر درمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و می  توانند کانال ریشه را باز کنند  و منبع آبسه را تخلیه نمایند.

درمان آنتی بیوتیک برای آبسه دندان زمانی که با سایر درمان ها مورد استفاده قرار می گیرد در متوقف کردن عفونت  باکتریایی در فک بسیار مفید و موثر خواهد بود.  اگر آنتی بیوتیک در کشتن باکتری ها موثر نباشد ، اگر آنتی بیوتیک برای مدت زمان مورد نیاز مصرف نشود یا اگر دندان درمان نگردد، عفونت ممکن است باز گردد.

هر دارویی عارضه جانبی خاص خود را دارد. اما افراد عارضه جانبی را احساس نمی کنند یا می توانند این عوارض را تحمل نمایند. از داروساز یا پزشک در مورد عارضه جانبی دارویی که مصرف می کنید سوال بپرسید.  عوارض جانبی در کاغذ داخل دارو فهرست می شود. برخی از موارد مهم در ادامه بیان شده است:

سعی کنید تمامی آنتی بیوتیک هایی که دندانپزشک تجویز می کند را مصرف کنید. تا زمانی که بیماری بهبود نیافته است آن را ادامه دهید. حتی بعد از بهبودی نیز باید دوره درمان را کامل کنید در غیر اینصورت عفونت باکتریایی ممکن است دوباره بازگردد. آنتی بیوتیک ها ممکن است همیشه باکتری ها را از بین نبرند. این موضوع معمولا به خاطر مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک ها رخ می دهد. می توانید با مصرف مناسب داروها از مقاومت به آنتی بیوتیک پیشگیری کنید. اگر مصرف آنتی بیوتیک را خیلی زود متوقف کنید، باکتری ها ممکن است از بین نروند و دوباره رشد کنند و قوی تر شوند.

دارو یکی از ابزارهای متعددی است که پزشک برای درمان مشکلات شما تجویز می کند. مصرف دارو  به شیوه ای که پزشک تجویز کرده می تواند  به بهبود شرایط کمک کند و  از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نماید.  اگر داروی خود را به درستی مصرف نکنید سلامتی تان را در معرض خطر قرار می دهید.  معمولا دلایل متعددی در مورد  مصرف نکردن دارو وجود دارد. در موارد می توان برای مصرف مناسب دارو مراحلی را طی کرد.

اگر باردار هستید، به نوزاد خود شیر می دهید یا قصد بارداری دارید از هیچ دارویی به صورت خودسرانه استفاده نکنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. برخی از داروها می تواند به کودک شما اسیب وارد کند. این داروها شامل داروهای بدون نسخه و تجویزی همچون ویتامین ها، گیاهان دارویی و مکمل هاست. از پزشک خود در مورد مصرف داروها سوال کنید.

مراقبت منظم  بخش کلیدی از درمان است. مطمئن شوید که تمامی ملاقات های خود با پزشک را انجام می دهید . اگر مشکلی داشتید با پزشک تماس بگیرید.

عضویت در خبره مجله سلامت




آیا می دانید داروی شما به چه منظور تجویز شده است ؟ آیا از نحوه مصرف صحیح نگهداری، عوارض و تداخلات داروی خود مطلع هستید؟      آیا می دانید در هنگام مسمومیت دارویی یا غذایی چه باید کرد؟         شماره تلفن 149 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشوری به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات دارویی همشهریان محترم می باشد. همچنین مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شماره تلفن 3155579 در ساعات اداری پاسخگوی سؤالات دارویی شما می باشد                             مرکز اطلاع رسانی دارو و سمومDPIC                                     * برای حفظ سلامت خودمان آنتی بیوتیک را هوشمندانه استفاده کنیم .                                     * متاسفانه آمار ها نشان می دهد که کشور ایران رتبه سرانه مصرف دارو در جهان را دارد.


سفیکسیم (Cefixime)

سفیکسیم، یک آنتی بیوتیک نیمه سنتتیک و ازجمله سفالوسپورینهای نسل سوم می باشد، که به صورت خوراکی مصرف می شود و به فرمهای قرص(mg 2 ، mg 4) و سوسپانسیون (mg5/ml1) در دسترس می باشد.


 فارماکوکینتیک:

سفیکسیم به میزان مناسب (4 تا ۵۰ درصد) توسط دستگاه گوارش جذب می شود، غلظت حداکثر بین دو تا پنج ساعت بعد از دریافت دوز به دست می آید. حدود ۶۵ درصد به پروتئین متصل می شود. حدود ۵۰% از دارو بدون تغییر از ادرار طی ۲۴ ساعت، دفع می شود. نیمه عمر دارو در سرم حدود ۳ تا ۴ ساعت است. اما (در افراد سالم) تا ۹ ساعت هم دیده شده است. در افراد مسن و افرادی با نارسایی کلیوی باید تنظیم دوز انجام شود.


اندیکاسیونهای درمانی (موارد مصرف):

به منظور کاهش گسترش باکتریهای مقاوم به دارو و حفظ کارائی سفیکسیم و دیگر داروهای ضدباکتریائی، سفیکسیم می بایست تنها جهت درمان یا پیشگیری از عفونتهائی که قطعا و یا نزدیک به یقین توسط باکتریها ایجاد شده است بکار رود. همانند سایر سفالوسپورینها، عملکرد باکتریوسیدال سفیکسیم ناشی از اثر ممانعت کنندگی آن بر روی سنتز دیواره سلولی می باشد. سفیکسیم در حضور آنزیمهای بتالاکتاماز بسیار پایدار است. درنتیجه، بسیاری از ارگانیسمهای مقاوم به پنی سیلین و برخی از سفالوسپورینها به علت دارا بودن بتالاکتاماز، احتمال دارد به سفیکسیم حساس باشند


گونه های باکتریایی معمول حساس به سفیکسیم:


باکتریهای هوازی گرم مثبت:


Streptococcus pneumonia (حساس به پنی سیلین)


Streptococcus pyogenes


باکتریهای هوازی گرم منفی:


Escherichia coli


Haemophilus influenza


Klebsiella species


Moraxella catarrhalis


Proteus mirabilis


Neisseria gonorrhoeae


گونه های باکتریایی مقاوم به سفیکسیم:


Clostridium difficile


Bacteroides fragilis


Enterococci


Pseudomonas species


Staphylococcus aureus


Streptococcus pneumonia (مقاوم به پنی سیلین)

کاربرد سفیکسیم می بایست به عفونتهائی که ارگانیسم عامل آن مشخص و به عوامل ضدباکتریائی دیگر مقاوم است اختصاص داده شود و یا زمانیکه درمان با سایر عوامل ضدباکتریائی معمول خطرناک باشد و یا امکانپذیر نباشد.

از جمله عفونتهائی که برای درمان آنها می توان از سفیکسیم استفاده کرد عبارتند از:

– تشدید حاد برونشیت مزمن ناشی از Streptococcus pneumonia و Haemophilus influenza


– پنومونی


– عفونت مجرای ادراری تحتانی


– عفونت مجرای ادراری فوقانی


همینطور در درمان:


– عفونت گوش میانی


– سینوزیت


– فارنژیت


– تانسیلیت


– عفونتهای ناشی از سالمونلا و شیگلا


– سوزاک غیر پیچیده ناشی از Neisseria gonorrhoeae

همچنین از این آنتی بیوتیک می توان جهت پیشگیریاز ایجاد عفونتدر افرادیکهتحتعملجراحیقرار گرفتهاند یا بههر علتیمستعد عفونتهستند، استفادهکرد.

توجه: از سوسپانسیون خوراکی سفیکسیم جهت درمان عفونت گوش میانی استفاده کنید زیرا سطح خونی بالاتری از دارو را ایجاد می کند.


دوز مصرفی سفیکسیم

بالغین: دوز پیشنهادی برای بالغین 4-2 میلی گرم روزانه با توجه به شدت عفونت می باشد، که به صورت تک دوز و یا دو دوز جداگانه تجویز می شود.

سالخوردگان: برای بیماران سالخورده احتمال دارد دوز مشابه با دوز پیشنهاد شده برای بزرگسالان تجویز شود البته می بایست عملکرد کلیه ها بررسی شود و در صورت وجود اختلالات کلیوی شدید تنظیم دوز صورت گیرد.

نوجوانان بالاتر از 12 سال: در مورد این گروه از افراد دوز مشابه با دوز پیشنهاد شده برای بزرگسالان تجویز می شود.

کودکان بین سنین 6 ماه تا 11 سال: پیشنهاد می شود که برای این دسته از افراد سفیکسیم به صورت سوسپانسیون خوراکی تجویز شود، زیرا 2 میلی گرم سفیکسیم برای این گروه سنی مناسب نمی باشد. دوز پیشنهادی برای کودکان در این گروه سنی 8 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن روزانه، به صورت تک دوز یا دو دوز جداگانه می باشد.

نوزادان کمتر از 6 ماه: ایمنی و کارائی سفیکسیم در نوزادان کمتر از 6 ماه هنوز مشخص نشده است.

دوز مصرفی سفیکسیم در بیماران مبتلا به نارسائی کلیوی:

سفیکسیم ممکن است با وجود اختلالات کلیوی در بالغین، نیز تجویز شود. در این صورت، در مورد بیماران با mg/min 2 Cratinin Clearance، دوز و زمانبندی نرمال سفیکسیم پیشنهاد می شود. در بیمارانی که mg/min 2 Cratinin Clearance باشد نباید دوز مصرفی از 2 میلی گرم تجاوز کند. دوز و رزیم برای بیمارانی که تحت دیالیز ambulatory peritoneal مزمن یا همودیالیز می باشند، می بایست مشابه با دوز پیشنهاد شده برای بیماران دارای min 2 Cratinin Clearance باشد.

اطلاعات کافی در مورد مصرف سفیکسیم در گروه سنی نوجوان و کودکان با نارسائی کلیوی وجود ندارد. مصرف سفیکسیم در این گروه از بیماران توصیه نمی شود.


تداخلات داروئی:


غلظت خونی کاربامازپین را زیاد می کند.

مصرف همزمان با وارفارین باعث افزایش زمان پروترومبین (PT) می شود.


تداخلات با تستهای آزمایشگاهی:

ممکن است منجر به نتیجه مثبت کاذب در تست قند خون شود (بر روشهای آنزیمی اثری ندارد).

ممکن است منجر به مثبت کاذب در تست کتونوری و کومبس مستقیم شود.


هشدار:

کشتها و آزمایشات حساسیت آنتی بیوتیکی مناسب باید جهت تعیین اگانیسم عامل و حساسیت آن نسبت به سفیکسیم صورت پذیرد. اگرچه ممکن است در ضمن آماده شدن جواب آزمایش درمان با سفیکسیم آغاز شود، ولی چنانچه مشخص شد ارگانیسم عامل مقاوم به سفیکسیم است، درمان با سفیکسیم می بایست متوقف شود و یا داروی جایگزین مناسب به کاربرده شود.

قبل از درمان با سفیکسیم باید از بیمار سوالات دقیقی صورت پذیرد، به منظور اطمینان از اینکه آیا بیمار سابقه واکنشهای hypersensitivity نسبت به سفالوسپورینها، پنی سیلین و دیگر داروها را دارد یا نه. چنانچه این محصول برای بیماران حساس به پنی سیلین تجویز شود باید احتیاط لازم صورت گیرد، زیرا cross hypersensitivity در میان آنتی بیوتیکهای بتالاکتام اثبات شده است و احتمال وقوع آن در 1 درصد بیماران دارای زمینه حساسیت به پنی سیلین وجود دارد. چنانچه یک واکنش آلرژیک نسبت به سفیکسیم رخ دهد، می بایست از ادامه درمان با این دارو خودداری شود.

درمان با آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف از جمله سفیکسیم فلور نرمال کلون را تغییر می دهد و احتمال دارد منجر به رشد زیاد کلستریدیومها شود. مطالعات نشان می دهد که توکسینی که توسط Clostridium difficile تولید می شود، عامل اصلی اسهال شدید مرتبط با آنتی بیوتیک از جمله Pseudomembranous Colitis می باشد. علائم Pseudomembranous Colitis احتمال دارد در ضمن درمان یا بعد از درمان آنتی بیوتیکی رخ دهدو ممکن است رنج حساسیت از خفیف تا شدید باشد. موارد خفیف آن تنها با قطع دارو برطرف می شود و در مواردیکه رنج علائم از متوسط تا شدید باشد می بایست مایعات، الکترولیتها و مکملهای پروتئینی تجویز شود. چنانچه Pseudomembranous Colitis بعد از قطع دارو بهبود نیابد و یا علائم شدید باشد، ونکومایسین خوراکی، داروی انتخابی برای Pseudomembranous Colitis ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می باشد.

تجویز سفیکسیم در نبود یک عفونت باکتریائی اثبات شده، به عنوان یک عامل پیشگیری کننده نه تنها سودی برای بیمار ندارد، بلکه خطر افزایش باکتریهای مقاوم را بالا می برد به عبارت دیگر، احتمال ظهور ارگانیسمهای مقاوم که ممکن است بارشد بالا نیز همراه باشد وجود دارد، بویژه در طی درمان طولانی مدت، که می بایست بیمار مورد بررسی دقیق قرار گیرد. چنانچه superinfection در طی درمان رخ دهد راه حل مناسب باید اتخاذ شود.

منبع خبر : معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران


سند علمی دانشگاهبره استراتژیک دانشگاه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکیمـــاهه حـــیاتمرکز هم اندیشی اساتیدجشنواره شهید مطهری حاکمیــت بالینـــــیپورتال دستگاه های اجرایی استانپرسش های متداولDistance Learning Collegeمجمع خیرین سلامت

اعضای هیات علمی
کارکنان دانشگاه گالری عکس دانشگاه مرکز پاسخگویی 149نظام جامع پیشنهاداتکانون دانش آموختگان ارتباط با مدیرانراهنمای ارباب رجوعروش انجام خدمات فهرست خدمات قابل ارائه کمیته ها و شوراها

دریافت آنتی ویروس امور مشترکین ثبت و انتخاب واحد نوبت دهی درمانگاه ها رزرو شارژ اینترنتی غذا فیلم های آموزش سلامت روزه های ایران ثبت متقاضیان طرح پست الکترونیک دانشگاه دانشگاه های علوم پزشکی
 


صفحه اول دانشگاه معرفی دانشگاه کارکنان  تماس با دانشگاه امور مشترکین تماس با مدیر سایت
 


  @218″ KAUMSدانشگاه علوم پزشکی کاشان 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *