رفع خشکی واژن در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

خشکی واژن، التهاب دیواره های واژن است و به دلیل پایین بودن سطوح استروژن، اتفاق می افتد. این بیماری را «واژینیت آتروفیک» می ند و در زنان بعد از یائسگی دیده می شود ولی خانم های جوان هم ممکن است به دلایل مختلف دچار آن شوند. استروژن با حفظ محیط اسیدی و محافظت از واژن و دستگاه ادراری در برابر عفونت ها، بافت واژن را سالم نگه می دارد. در اثر کمبود استروژن، بافت های واژن و میزراه تغییر می کنند. این تغییر باعث تحریک بافت ها و افزایش خطر بروز عفونت می شود.

شایع ترین علت «واژینیت آتروفیک» کاهش طبیعی استروژن به دلیل یائسگی است. پس از برداشتن تخمدان ها از طریق جراحی، بعد از زایمان یا در دوران شیردهی نیز احتمال بروز خشکی واژن در اثر کاهش سطوح استروژن وجود دارد. داروهای ضد استروژن می توانند خطر بروز واژینیت آتروفیک را افزایش دهند.

احتمال ابتلا به این مشکل در زنان سیگاری، زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند یا زایمان واژینال نداشته اند، است.

درمان زمانی آغاز می شود که عفونتی ایجاد شده باشد. اما از آنجا که علت ابتلا به واژینیت آتروفیک پایین بودن سطوح استروژن است، مؤثرترین درمان مکمل، استروژن خواهد بود. انواع کرم ها یا قرص های واژنی حاوی استروژن معمولا موثر هستند. اگر درمان موضعی مؤثر نبود، استروژن خوراکی یا برچسب پوستی استروژن می توانند مفید باشند. این داروها حتما باید پس از مراجعه به پزشک تهیه شود.

بسیاری از پزشکان برای پیشگیری از مشکلات مربوط به درمان با مکمل خوراکی استروژن، فرآورده های استروژن واژنی شامل کرم ها، قرص ها یا حلقه واژنی را ترجیح می دهند.

رفع خشکی واژن در بارداری

این فرآورده ها استروژن را در محل آزاد می کنند داروهای موضعی عوارض جانبی ناشی از مصرف مکمل های خوراکی یا تزریقی استروژن را ندارند اما کاربرد آنها مشکل تر است. پزشکان توصیه می کنند چنانچه زنان یائسه مبتلا به خشکی از لحاظ جنسی فعال هستند، فعالیت زناشویی منظم خود را ادامه دهند چون این کار به سالم نگه داشتن بافت واژن آنها کمک می کند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

منظور از خشکی رحم، نبودن مخاط کافی در دهانه رحم است. خشکی رحم ممکن است باعث مشکلات نازایی شود؛ اما این مشکلات چندان جدی نیستند و با روش ها مختلفی درمان می شوند. خشکی رحم، به خودی خود موضوع مهمی محسوب نمی شود؛ اما می تواند نشان دهنده وجود مشکلات مهمی مانند عدم تخمک گذاری باشد؛ به ویژه اگر با پریود نظم و عدم وقوع خونریزی ماهیانه همراه شود.

برای تعیین این که آیا تخمک گذاری به درستی انجام می شود یا خیر، می توان از کیت تعیین تخمک گذاری استفاده کرد. عدم تخمک گذاری علت های مختلفی ممکن است داشته باشد. خانم هایی که بیش از حد کمبود وزن داشته باشند، استروژن کافی در بدنشان تولید نمی شود و تخمدان ها تخمک گذاری نمی کنند. ۲۲ درصد بافت چربی برای تخمک گذاری مورد نیاز است.

خانم هایی که اضافه وزن دارند، استروژن بالایی در بدنشان تولید می شود. مقادیر بالای استروژن، پاسخ های هورمونی بدن که مسئول اعلام بلوغ فولیکول تخمک است را از کار می اندازد. به همین خاطر این خانم ها برای این که باردار شوند، کافی است به وزن متعادل برسند.

موارد زیر باعث خشکی رحم می شوند:

رفع خشکی واژن در بارداری

برخی از خانم هایی که دچار خشکی واژن هستند، هنگام برقراری روابط جنسی از لوبریکاتور واژینال استفاده می کنند. استفاده از لوبریکاتور واژینال، امکان بارداری را کاهش می دهد؛ علت این موضوع این است که ژل های لوبرایکاتور برای اسپرم کشنده هستند.

در برخی از خانم ها، تخمک گذاری به طور عادی در بدن انجام می شود؛ اما به خاطر خشکی رحم و فقدان مخاط دهانه رحم قادر به باردار شدن نیستند. این خانم ها با استفاده از روش های کمک باروری مانند تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) می توانند باردار شوند. در روش IUI، مسیر اسپرم کوتاه می شود و اسپرم با عبور از دهانه رحم، به طور مستقیم داخل رحم قرار می گیرد.

نوشیدن آب کافی و اجتناب از مصرف آنتی هیستامین ها، مخاط دهانه رحم را افزایش می دهد. اگر قصد باردار شدن دارید از مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی خودداری کنید؛ زیرا این داروها غشاهای مخاطی بدن را خشک می کنند. البته مصرف داروهایی که حاوی اکسپکتورانت هستند، از این قاعده پیروی نمی کند. داروهای حاوی اکسپکتورانت، لایه مخاط را نازک و مخاط دهانه رحم را لغزنده می کنند. جالب است بدانید که این دارو، به باردار شدن خانم ها کمک می کند.

http://www.babycentre.co.uk/x5619/is-not-having-much-cervical-mucus-a-sign-of-a-fertility-problem#ixzz4Jwco4k8q

ارسال

دکتر صفارزاده

شما می‌توانید به صورت آنلاین، از مطب دکتر صفارزاده وقت ویزیت بگیرید.

© 217-219 Dr.Saffarzadeh. Provided By Sisarv.

خشکی واژن، مشکلی است که ممکن است برای هر خانمی ایجاد شود. شدت خشکی واژن در خانم‌ها با هم متفاوت است؛ در برخی از خانم‌ها تنها کمی ناراحتی ایجاد می‌کند، در برخی نیز با درد همراه است. اگر یک خانم برای اولین بار دچار خشکی واژن شود، چه اقداماتی باید انجام دهد؟ این مطلب، به سوال شما پاسخ می‌دهد.

هرچند استفاده از لوبریکاتور برای مقابله با عوارض خشکی واژن مفید است، اما متخصصان بر این باور هستند که راه‌های بسیاری برای درمان خشکی واژن وجود دارد. اگر شما نیز دچار خشکی واژن هستید، اقدامات زیر را مرحله به مرحله انجام دهید تا نتیجه بگیرید:

خشکی واژن شما، می‌تواند ناشی از مصرف آنتی‌هیستامین‌ باشد. آنتی‌هیستامین‌ها نه‌تنها باعث خشکی سینوس‌ها می‌شوند و آبریزش بینی را برطرف می‌کنند، بلکه ترشحات واژن را نیز کاهش می‌دهند.

تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص ضد بارداری، ممکن است باعث خشکی مجرای تناسلی خانم‌ها شود. اگر احساس می‌کنید قرص ضد بارداری فعلی شما باعث خشکی واژن شده است، با پزشک در مورد سایر روش‌های جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

رفع خشکی واژن در بارداری

دوش واژینال و صابون‌ها رطوبت طبیعی واژن را از بین می‌برند. علاوه‌براین، توصیه متخصصان این است که خانم‌ها از هیچ نوع ماده حاوی الکل یا گلیسیرین، برای شست‌وشوی واژن استفاده نکنند، زیرا این موارد باعث تحریک واژن می‌شوند.

اسپری‌هایی که باعث خوشبو شدن واژن می‌شوند، تنها در تبلیغات جالب هستند، زیرا خشکی واژن ایجاد می‌کنند. به‌ویژه خانم‌هایی که دچار خشکی واژن هستند، هرگز نباید از این اسپری‌ها استفاده کنند، زیرا اسپری، خشکی واژن را شدیدتر می‌کند.

مواد غذایی زیر حاوی استروژن هستند:

اگر روش‌های ذکر شده خشکی واژن را برطرف نکردند، با پزشک در این مورد صحبت کنید. روش جوانسازی واژن با لیزر مونالیزا نیز، یکی از روش‌های تأیید شده در درمان خشکی واژن است.

ارسال

دکتر صفارزاده

شما می‌توانید به صورت آنلاین، از مطب دکتر صفارزاده وقت ویزیت بگیرید.

© 217-219 Dr.Saffarzadeh. Provided By Sisarv.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *