قرص زینک سولفات ایرانی

خواص دارویی و گیاهی

سولفات روی به صورت کپسول در بازار دارویی ایران موجود است.  این دارو به عنوان مکمل برای پیشگیری و درمان کمبود روی در بدن م تجویز و مصرف می شود. رشد طبیعی و تقسیم سلولی، ترمیم بافتی، بلوغ جنسی و دستگاه تولید مثل، عادت به تاریکی و دید در شب، التیام زخم ها، دفاع ایمنی بدن، ادراک چشایی و احتمالاً بویایی از اعمال فیزیولوژیک وابسته به روی است.

 

جذب نمک های روی از مجرای گوارش ناچیز است. تقریباً 3-2 درصد از روی موجود در رژیم های غذایی از طریق دوازدهه و ایلئوم جذب می شود. این عنصر به طور کلی در گلبول های قرمز و سفید و همچنین عضلات، استخوان ها، پوست، کلیه ها، کبد، لوزالمعده، شبکیه و پروستات ذخیره می شود.

 

سولفات روی در درمان آکنه و آرتریت روماتوئید، به تأخیر انداختن شروع زوال عقل در بیمارانی که از نظر ژنتیکی در معرض این خطر هستند و نیز جهت بهبود پاسخ ایمنی در سالخوردگان مصرف می شود.

 

نکاتی درباره نحوه مصرف این دارو

-روی جذب تتراسایکلین را مختل می کند.

 

-از مصرف غذاهای کلیسم دار (مانند لبنیات)، فسفر و فیتات با این دارو باید خودداری کرد.

 

-از عوارض جانبی دارو می توان به تهوع، استفراغ و مشکلات گوارشی اشاره کرد. در صورت بروز اسهال خفیف، بثورات پوستی، استفراغ شدید، از دست رفتن آب بدن و بیقراری، مصرف دارو باید کم شده و تا از بین رفتن علایم دارو قطع شود.

 

-دارو دست کم یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا (مگر در صورت تحریک گوارشی) مصرف گردد.

 

-مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای پسران و مردان بالغ 15 میلی گرم و برای دختران و زنان بالغ 12 میلی گرم است.

 

(طی یکی دو سال اخیر مکمل های دارویی محتوی روی مانند zinc plus و غیره وارد بازار دارویی ایران شده است).

 

تداخل دارویی: 
ملاحظات اختصاصی 
۱- در بیماران مبتلا به کمبود روی ممکن است نتایج درمان تا مدت ۸-۶ هفته ظاهر نشود. 
۲- روی جذب تتراسیکلین‌ها را کاهش می‌دهد. 
۳- استفراغ و دهیدراسیون شدید بیمار پیگیری شود، زیرا ممکن است نشان‌دهنده مصرف بیش از حد دارو باشد. 
۴- تجویز ۲ گرم روی به صورت مقدار واحد موجب بروز استفراغ می‌شود. 
۵- دراختلال عملکرد گوارشی یا کلیوی ممکن است کاهش، تنظیم یا قطع مصرف مکمل‌های عناصر کم‌مقدار ضروری باشد. 
۶- ممکن است نسبت به این عنصر حساسیت مفرط بروز کند. 
۷- تجویز مس بدون روی یا تجویز روی بدون مس ممکن است موجب کاهش غلظت سرمی هر یک از این دو عنصر شود. زمانی که فقط مصرف یکی از این عناصر مورد نیاز است، عنصر دیگر باید جداگانه اضافه شده و غلظت سرمی به دقت پیگیری شود. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو، باید عناصر کم‌مقدار متعدد فقط زمانی تجویز شوند که آشکارا مورد احتیاج باشند. در بیمارانی که استفراغ با اسهال شدید دارند، ممکن است مصرف مقادیر زیادی از این عناصر به عنوان جایگزین ضروری باشند.

اطلاعات دیگر: 
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: عنصر کم‌مقدار، ضد عفونی‌ کننده. 
طبقه‌بندی درمانی: مکمل غذایی، ضد عفونی‌کننده پوستی. 
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C 
نکات قابل توصیه به بیمار 
۱- دارو را بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. 
۲- از مصرف روی با فرآورده‌های شیر خودداری نمایید، زیرا جذب روی را کاهش می‌دهد. 
۳- در صورت بروز تحریکات گوارشی، این دارو را با غذا مصرف کنید. 
۴- از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد کلسیم، فسفر، یا فیتات همراه با این دارو خودداری کنید. 

اشکال دارویی: 
اشکال دارویی: 
Capsule: 2 mg اطلاعات دیگر: 
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: عنصر کم‌مقدار، ضد عفونی‌ کننده. 
طبقه‌بندی درمانی: مکمل غذایی، ضد عفونی‌کننده پوستی. 
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C 
نکات قابل توصیه به بیمار 
۱- دارو را بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. 
۲- از مصرف روی با فرآورده‌های شیر خودداری نمایید، زیرا جذب روی را کاهش می‌دهد. 
۳- در صورت بروز تحریکات گوارشی، این دارو را با غذا مصرف کنید. 
۴- از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد کلسیم، فسفر، یا فیتات همراه با این دارو خودداری کنید.

اطلاعات من را برای دفعه بعد ذخیره کن


− 1 1

استخدام پرستار ترک زبان

گزارش طرح سلول بنیادی فو

ثبت خاطرات در وب سایت

لینک مرکز تحقیقات پوست و

هفته ه سلامت

مشاوره پوست- پیوند مو – لی

بیوگرافی

دکتر محمد علي نيلفروش زاده تحصيلات خود را در مقطع پزشکي عمومي در سال 1369 ( 199 ميلادي ) به پايان رساند و در سال 1373 ( 1994 ميلادي ) موفق به اخذ بورد تخصصي پوست و مو شد سپس موفق به اخذ بورد جراحي پوست و پيوند مو از کانادا شد .در سال 1379 ( 2 ميلادي ) در انگلستان فلوشيپ جراحي پلاستيک پوست ، ليزر و پيوند مو را به اتمام رساند . او تجربيات خود را در تورنتو کانادا در سال 138 ( 21 ميلادي ) و در لندن در سال 1381 ( 22 ميلادي ) ارتقاء داد .دکتر نيلفروش زاده جراحي پيوند مو را با روش استاندارد پانج از سال 1374 ( 1995 ميلادي ) آغاز نمود سپس به روش ميني ميکروگرافت در جراحي پيوند مو روي آورد و نهايتاً طي 6سال اخير فقط از روش ميکروگرافت و واحد فوليکولار در جلسه هاي بزرگ پيوند مو استفاده نموده است.مدارج دکتر نيلفروش زاده به شرح زير است :- رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی- عضو انجمن بين المللي جراحي پيوند مو- عضو آکادمي بين المللي جراحي پيوند مو- عضو هییئت رییسه انجمن متخصصين پوست ايران- استادپوست دانشگاه علوم پزشکي تهران -مشاور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری

دکتر نیلفروش زاده در سالهاي 1383 و 1384 موفق به اخذ جايزه برتر جشنواره رازي گرديده و توانسته است كتب، مقالات و نوآوريهايي در سطح بين المللي داشته باشد. كار بر روي سلولهاي بنيادي پوست، فيبروبلاست، كراتينوسيت و ملانوسيت از جمله موارد فوق ميباشد كه با همكاري پژوهشكده رويان و دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و تهران در حال اجرا بوده و منجر به انجام موفقيت آميز استفاده از فيبروبلاست ها در جوانسازي و درمان چين و چروك پوست شده است.داراي بیش از15 مقاله در مجلات معتبر داخلي و خارجي pub med , ISI بوده واز موفقيتهاي جديد ایشان ميتوان به كشت و تكثير فيبروبلاست براي جوانسازي پوست است ( محصول جدید تولید شده با اخذ مجوزهای غذا و دارو با همکاری سل تک به رنیودرم سل )، كشت و تكثير همزمان فيبروبلاست و كراتينوسيت براي ترميم زخمهاي ناشي از سوختگي و اسكار سالك و نيز كشت و تكثير ملانوسيت براي درمان لك و پيس يا ويتيليگو اشاره كرد كه در حال اجر است.دكتر محمد علي نيلفروش زاده يكي از چهره هاي بين المللي در زمينه جراحي پوست، ليزر و پيوند مو است كه به عنوان Medical Faculty در كنگره بين المللي ساليانه ESHRI اروپا در سال 23 لندن و سال 23 برلين انتخاب شده و متد جديد جراحي پيوند مو را تحت عنوان نيلفروش متد در سال 25 كنگره ساليانه استراليا ارائه و به ثبت رسانده است.

درباره ما

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *