قرص جوشان ویتامین c بارداری

خواص دارویی و گیاهی


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز همکار کاکرین ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

قرص جوشان ویتامین c بارداری

© 218 All Rights Reserved | Cochrane Iran Associate Centre

مجله آنلاین فارسیلو – مجله‌ای آنلاین برای فارسی زبانان

نگهداری و مراقبت از کودک همیشه بد به تولد نیست، مهم ترین زمان برای مراقبت از سلامتی نوزاد، در دوران حاملگی است. زنان باردار باید از تاثیر ویتامین c در بارداری و جنین آگاه باشند. قبلا در مورد | فواید ویتامین ث در سلامتی بدن | صحبت کردیم، حال از تاثیرات ویتامین سی در دوران بارداری و جنین با خبر شوید.

از جمله ویتامین هایی که برای توسعه و رشد جنین در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، ویتامین نوع c میباشد. مصرف ویتامین c در بارداری روزانه 85 میلی گرم توصیه شده است. ولی در مصرف از این مقدار حتما با پزشک خود مشورت کنید، و در صورت آگاهی از سلامتی خود و جنین مصرف کنید.

• به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در این ویتامین از سلول های متعدد بدن در طول بارداری محافظت می کند.

• ویتامین نوع ث در دوران بارداری میتواند از مادر و کودک متولد نشده از هر نوع آسیب حیاتی جلوگیری کند.

قرص جوشان ویتامین c بارداری

• اسید اسکوربیک به ترمیم بافت ها و بهبود زخم های مختلف بدن کمک میکند و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

• پزشکان دوز ویتامین C را برای درمان بیماری مانند سرد و حفظ پوست توصیه کرده اند.

• ویتامین ث یا اسید اسکوربیک در دوران بارداری برای تولید کلاژن بسیار موثر است، کلاژن میتواند به رشد غضروف ها، استخوان ها، بافت ها و تاندون ها کمک کند.

در مورد کلاژن بدانید؛ | کلاژن چیست؟ انواع کلاژن ها کدامند؟ |

در صورتی که بدن ما قادر به دریافت ویتامین ث کافی در دوران بارداری نباشد، میتواند به خطرات زیر منجر شود؛

• کمبود ویتامین سی موجب آسیب رگهای مویرگی و در نتیجه باعث خونریزی لثه میشود.

• در مواردی دیده شده، کمبود ویتامین C باعث بروز مشکلاتی در مغز جنین شده است.

• کمبود ویتامین اسکوربوت باعث زایمان زودرس میشود.

• شفای آهسته زخم، خشک شدن پوست، شکنندگی موها، در کمبود ویتامین سی شناسایی شده است.

تاثیر ویتامین c در بارداری و جنین به مراتب از یک انسال معمولی است، به گونه ای که بیشترین اثرات مخرب بر جنین را دارد.

در هنگام مصرف قرص جوشان حتما نگاهی به نوشته های روی برچسب آن بندازید، روی بعضی از آنها نوشته «مصارف زیاد برای زنان باردارتوصیه نمیشود» درج شده است.

درکل قرص جوشان برای زنان باردار مضر نیست. ولی در این زمینه سعی کنید به دستور پزشک مصرف کنید. با این حال دیده شده عده ای از دستورات پزشک که برای دیگران تجویز شده است، استفاده کردند. اشتباه نکنید! تاثیر ویتامین c در هر فردی مختلف است.

پیشنهاد ما مصرف میوه هایی است که بیشترین ویتامین c را در خود دارند.

حتما بخوانید: | برترین میوه ها از نظر دارا بودن ویتامین c |

فواید ویتامین c در بدن

تداخلات ویتامین c با داروها

ویتامین C | ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید چیست؟

نقش ویتامین c در سرماخوردگی چگونه است؟

نقش ویتامین c در پیشگیری از سرطان

نقش ویتامین c در ورزش و بدنسازی

مجله سلامت


کلاژن چیست؟ انواع کلاژن ها کدامند

1 گام موثر جهت مراقبت چشم و افزایش بینایی

با روغن کنجد موهایی نرم و درخشان داشته باشید


خواص روغن کنجد برای ابرو و مژه


کاهش فشار خون با روغن کنجد


5 خواص مریم گلی برای زنان

قرص جوشان ویتامین c بارداری

عواقب غیر قابل جبران تنبلی چشم در کودکان


3 راه حل پیشگیری از تیره شدن پوست


5 ترفند برای روشن کردن پوست


ماستیت چیست؟ علایم ماستیت + درمان


4 روش ساده برای حفظ تمیزی و رطوبت پوست


36 خواص مریم گلی + مضرات مریم گلی


خواص بی‌شمار مریم گلی – مرور کلی


با روغن کنجد ضد شوره شوید


جلوگیری از سفیدی مو با روغن کنجد


پیشگیری و درمان ریزش مو با روغن کنجد


محافظت مو با روغن کنجد


رشد سریع مو با روغن کنجد


حفظ رطوبت موها با روغن کنجد


پنج طرز فکر اشتباه درمورد چربی ها!

بیشترین بازدیدهای یک ماه اخیر چه بود؟

طرز تهیه آبگوشت کرمانی

طرز تهیه آبگوشت سبزی

طرز تهیه آبگوشت ساده

طرز تهیه آبگوشت ماش، ماش و قمری

طرز تهیه آبگوشت گوجه سبز

تاریخچه آبگوشت

آخرین خبرهای مهم چه بودند؟


حمله خرس به مرد مرودشتی

موافقت روحانی با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان


شرایط جدید معافیت سربازی


تصادف مرگبار در محور ازنا- اراک

اکران فیلم سپید و سیاه پس از 1 سال مجوز گرفت

تبدیل کربن دی‌اکسید به منبع انرژی «مسابقه ناسا»


درآمد کلان ترکیه از گردشگری ادامه دارد

شبکه افق با «ایرانیش» به سراغ کالای داخلی می رود

تدوین فیلم سینمایی یک آمپول ناقابل به نیمه رسید


سریال سه شنبه شب کلید خورد

آموزش آشپزی

طرز تهیه آبگوشت سنتی

طرز تهیه آبگوشت روستایی

طرز تهیه آبگوشت رژیمی

طرز تهیه آبگوشت بزباش

طرز تهیه آبگوشت گوشت کوبیده

علت کبودي ساق پا چيست؟

پرده بکارت بافت نازکی در دهانه واژن می باشد که ار فردی به فرد دیگر فرق می کند. بعضی از زنان با پرده گوشتی بسیار کوچکی متولد می شوند. برخی دیگر از انواع پرده بکارت وجود دارند که حتی تمام دهانه واژن را می پوشانند. آیا می دانید علائم پارگی این پرده چیست؟ چگونه می توانید بررسی کنید که آیا پرده سالمی دارید یا نه؟ در این مقاله از بخش جنسی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و چند باور غلط در مور

تغذیه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. بخصوص زمانی که دادن غذای کمکی به شیرخوار شروع می شود و شما باید در کنار تغذیه با شیر، غذاهای کمکی را نیز شروع کنید. آیا احساس می کنید نیاز به ایده و نمونه بره هفتگی برای تغذیه کودک تان دارید؟ از این بره های غذائی نمونه برای نوزادان 6-12 استفاده کنید تا تغذیه ای مفید برای آنها فراهم کنید. در این مقاله از بخش تغذیه و سلامت کودک دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. تغذیه

آشالازی بیماری نادری است که منجر به سختی در بلع می ‌شود. لوله ای که انتهای گلو را به معده وصل می‌کند، مری دارد. در آشالازی ، عضلاتی که منجر به انقباض مری و حرکت رو به پایین غذا می‌ شوند، به درستی کار نمی ‌کنند. در این وضعیت انقباضات عضلانی ضعیف و بی نظم می‌ شوند و انتهای مری منقبض باقی می ‌ماند. در برخی موارد آشالازی می ‌تواند بخاطر سوابق خانوادگی ایجاد شود. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام

سایش شیمیایی دندان شامل از بین رفتن تدریجی و برگشت ناپذیر لایه سخت دندان است. در اکثر موارد، سایش شیمیایی دندان توسط یک فرایند شیمیایی به وجود می آید و باکتری ها نقشی در این فرسایش ندارند. سایش شیمیایی دندان نه تنها بر زیبایی دندان ها تاثیر می گذارد، بلکه موجب بروز عوارضی مانند حساسیت شدید دندان و سایش شیمیایی تدریجی دندان ها می شود. در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام به بررسی این موضوع می پردازیم و علائم و علل آن را

قرص جوشان ویتامین c بارداری

بیماری کرون روده بیماری التهاب روده (IBD) است. این یک بیماری مزمن است که ممکن است در زمان ‌های مختلفی در طول عمر تکرار شود. این بیماری معمولا روده کوچک و اغلب قسمت پایینی به دراز روده را درگیر می کند. با این حال، التهاب ممکن است بر کل دستگاه گوارش، از جمله دهان، مری، معده، روده اثنی عشر، آپاندیس یا مقعد تاثیر بگذارد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی این موضوع می پردازیم. چه چیزی موجب بیماری کرون علت کبودي ساق پا چيست؟

پرده بکارت بافت نازکی در دهانه واژن می باشد که ار فردی به فرد دیگر فرق می کند. بعضی از زنان با پرده گوشتی بسیار کوچکی متولد می

مراقب باشید، مصرف بعضی از غذاها ممکن است استخوان ‌های شما را ضعیف کند. پوکی استخوان یک بیماری است که بسیاری از ما به آن مبتلا هستیم اما

در مورد رژیم لاغری دش (DASH) چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید با کمک این رژیم لاغری می توانید فشار خون خود را کاهش دهید؟ به نظر می رسد که

در مورد کلستاز بارداری چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال خارش پوست در بارداری را تجربه کرده اید؟ این کاملا طبیعی و شایع است که در زمان

تغذیه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. بخصوص زمانی که دادن غذای کمکی به شیرخوار شروع می شود و شما باید در کنار تغذیه با شیر، غذاهای کمکی

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آمینو اسیدهای زنجیره ای (BCAAs) به تازگی به عنوان یک مکمل ورزشی که می تواند ساختار عضلانی را افزایش دهد و بهبود سریع تر

تمرینات کگل معکوس یک تمرین کششی ساده است که به شما کمک می کند که کف لگن خود را شل و آرام کنید. انجام

 گاهی بدن بر اثر ضربه کبود می شود که معمولا طی چند روز برطرف می شود، اما زمانی که بدون وارد شدن هیچ ضربه ای به بدن قسمتی از بدن کبود می شود، علت چیست؟ در ادامه مهم ترین علل این عارضه را بیان می کنیم.

یادتان نمی آید قبلا بدنتان به جایی خورده باشد، اما کبود شده اید، علت کبودی آسان بدن چیست؟ در تیم فوتبال یا اسکیت مدرسه نیستید، پس چرا صبح ها با بدنی کبود از خواب بیدار می شوید؟ دکتر مهران موثقی Mehran Movassaghi، مدیر مرکز بهداشت مردان در مرکز بهداشتی سنت جان در سانتا مونیکا Santa Monica، کالیفرنیا می گوید:زمانی که با قدرت به چیزی برخورد می کنید، عروق خونی زیر پوست پاره شده و باعث می شود خون از داخل آنها به بیرون نشت کند. این امر منجر به بروز لکه های آبی مایل به بنفش روی پوست می شود.اما گاهی لازم نیست پا یا دستتان به جایی برخورد کند تا باعث بروز کبودی شود. علت این مسئله این است که رگ های خونی آسیب پذیرتر شده و به آسانی کبود می شوید.و گرچه استراحت، یخ و بالا نگه داشتن بخش کبود شده بدن می تواند به بهبود این لکه های زشت کمک کند، اما بهتر است از این روش ها برای بهبود کبودی استفاده نکنید. در ادامه به 6 دلیل غیر منتظره اشاره می کنیم که باعث کبودی بدن می شوند و روش های بهبود کبودی را نیز بیان می کنیم.

دکتر سینتیا بیلی Cynthia Bailey دیپلمات هیئت امریکایی پوست توضیح می دهد: به مرور زمان اشعه های مضر UV در خورشید می توانند باعث حل شدن کلاژن شوند – کلاژن بافت اسفنجی در لایه دوم پوست است. کلاژن مانند یک بالشتک عمل می کند و از شبکه رگ های خونی زیر پوست محافظت می کند.بدون میزان مناسب از این اسفنج (کلاژن) رگ های خونی در معرض پارگی قرار می گیرند که منجر به بروز لکه های سیاه و رنگی روی پوست می شود. این فرایند خیلی سریعتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد. از لحاظ تئوری دکتر بیلی می گوید یک تابستان گرم کافیست تا این حالت به وجود آید. بنابراین اگر نمی توانید کلاژنی را که در تابستان از دست داده اید را به حالت اول برگردانید، می توانید اطمینان حاصل کنید که بیش از این آسیب به پوست خود وارد نمی کنید. زمانی که در محیط باز هستید، حتما ضد آفتاب استفاده کنید و آن را به طور منظم تجدید کنید.

حتی اگر در یک روز ساعت ها در مقابل نور خورشید نباشید، اما به مرور زمان قرار گرفتن در معرض نور محافظت نشده خورشید منجر به شکستن کلاژن و نازک تر شدن آن می شود و در نتیجه شما را در مقابل کبودی حساس تر می کند. شکستن کلاژن ناشی از افزایش سن برای هر کسی با درجات مختلف اتفاق می افتد و شدت آن به ضخامت پوست و میزان حساسیت شما به نور خورشید بستگی دارد. به عنوان مثال افرادی که دارای پوست روشن هستند، معمولا نسبت به افراد دارای پوست تیره به نور خورشید حساس ترند.دکتر بیلی می گوید: برخی افراد کبودی ناشی از افزایش سن را احساس نمی کنند تا زمانی که پیر می شوند، اما دیگران ممکن است در سنین 4 تا 5 سالگی دچار این عارضه شوند.هیچ راه موثری برای پیشگیری از کبودی ناشی از افزایش سن وجود ندارد، اما استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند برای مدت بیشتری کلاژن پوست را حفظ کند.

الکل یک وازودیلاتور* vasodilator است یعنی باعث می شود رگ های خونی به طور موقت شل و گشاد شوند.دکتر اسکات شوارتزولدر Scott Swartzwelder یکی از نویسندگان کتاب حقایقی درباره مصرف و سوء مصرف از الکل تا اکستازی می گوید:  گشاد شدن رگ های خونی باعث افزایش جریان خون در تمام بدن و از جمله نزدیک به سطح پوست می شود.

هر چه خون بیشتری در رگ ها جریان پیدا کند، به این معناست که اگر یکی از رگ ها آسیب ببیند خون بیشتری از آن به بیرون نشت می کند – به عنوان مثال اگر پای شما به گوشه میز برخورد کند. به علاوه بعد از نوشیدن مشروبات الکلی میزان هوشیاری و تعادل شما کاهش پیدا می کند و احتمال هر گونه صدمه دیدن افزایش پیدا می کند، بنابراین احتمال اینکه روز بعد با بدنی کبود از خواب بیدار شوید، خواهد بود.

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و هپارین – که برای شرایطی مانند ریتم غیر طبیعی قلب و نقص مادرزادی در قلب تجویز می شوند – می توانند احتمال بروز کبودی را در بدن شما افزایش دهند.دکتر موثقی می گوید: داروهای رقیق کننده خون و ضد انعقاد زمان لخته شدن خون – زمانی که خون به شکل یک مایع ژله ای در آمده و خونریزی متوقف می شود –  را افزایش می دهند. به همین دلیل است افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، راحت تر و شدیدتر از دیگران کبود می شوند. داروهای ضد درد بدون نسخه، مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هم باعث رقیق شدن خون می شوند. این داروها آنزیم خاصی را که برای لخته شدن خون مورد نیاز است، مهار می کنند. از یک هفته از این داروها مصرف نکنید، مگر زیر نظر پزشک.

ویتامین C، K و B12 نقش مهمی در کمک به لخته شدن خون بازی می کنند. زمانی که به اندازه کافی از این ویتامین ها دریافت نکنید، حتی یک ضربه خفیف می تواند منجر به بروز یک کبودی بزرگ شود.کمبود تغذیه در بین افراد جوان سالم که یک رژیم غذایی متنوع دارند، رایج نیست. اما اگر غذاهای ناسالم و تنقلات زیاد می خورید و میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف نمی کنید، ممکن است به اندازه کافی ویتامین C یا K دریافت نکنید. دیگر نشانه های کمبود ویتامین C عبارتند از خستگی زیاد و سرعت کم در بهبود زخم ها. نشانه های کمبود ویتامین K هم عبارتند از خون دماغ یا خونریزی از لثه ها.به علاوه اگر گیاهخوار هستید، در معرض کمبود ویتامین B 12 خواهید بود، زیرا این ویتامین در پروتئین های حیوانی یافت می شود. دیگر نشانه های کمبود ویتامین B 12 عبارتند از: بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست یا پا، ضعف و خستگی. اگر فکر می کنید در رژیم غذایی شما کمبودی وجود دارد، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

اگر می خواهید بدانید : ویتامین C در این 12 خوراکی از پرتقال وجود دارد!!

اگر می خواهید بدانید : کاهش وزن با مصرف ویتامین C چطور امکان پذیر است؟

اگر می خواهید بدانید : ویتامین K2 چیست؟ منابع و عملکرد آن

اگر می خواهید بدانید : کمبود ویتامین B12 و 2 حقیقت که بیش از تصورتان مهم هستند!

اگر می خواهید بدانید : بهترین منابع ویتامین B12

اگر می خواهید بدانید : علائم کمبود ویتامین B12

قرص جوشان ویتامین c بارداری

معمولا کبودی های خفیف و بدون علت نگران کننده نیستند، اما در موارد نادر این کبودی ها ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشند، مانند دیابت نوع 2، سرطان خون یا لوسمی  leukemia.

اگر می خواهید بدانید : 9 علامت سرطان خون را بشناسید

اگر می خواهید بدانید : از سرطان ‌خون نترسید

دکتر موثقی می گوید: اگر از 2 هفته دچار کبودی غیر عادی و غیر قابل توضیح شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن بررسی شود. قند خون بالا باعث می شود بهبود پوست به شکل موثر انجام نشود و خطر بروز کبودی های شدید را افزایش می دهد و یا اینکه بهبود کبودی ها زمان زیادی طول می کشد. افراد مبتلا به لوسمی یا سرطان خون پلاکت های کمتری در خون خود دارند که باعث خونریزی عروق خونی می شود و همچنین مب تواند میزان کبودی را افزایش دهد.بنابراین اگر از حد معمول دچار کبودی های غیر قابل توضیح می شوید، لازم است مورد معاینه پزشک قرار بگیرید. پزشک آزمایش خون یا دیگر آزمایش های تشخیصی را برای تعیین علت انجام خواهد داد.

اگر می خواهید بدانید : چرا بدنم بی دلیل کبود می شود؟

اگر می خواهید بدانید : کبودی بدن، علت، درمان سریع، انواع خطرناک آن

اگر می خواهید بدانید : وقتی کبودی پوست نشانه خطرناکی است

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

بسیاری از خانم ها از کبودی هایی که در ناحیه ران و ساق پای خود مشاهده می کنند ناراحتند و دنبال روشی هستند تا بتوانند آنها را از روی پوست خود محو کنند . اگر بی جهت کبود می شوید به این مقاله از مجله سلامتی راستینه توجه بفرمایید .

بیماری ترومبوسیتوپنی نوعی کاهش پلاکت است که در خانم ها می تواند مشکلاتی غیر از کبودی و خونریزی از بینی و غیره ایجاد کند . البته همه ی خانم های مبتلا به ترومبوسیتوپنی ، الزاما خونریزی شدید ندارند .

علائم این بیماری به میزان کاهش پلاکت بستگی دارد . گاهی فرد دچار کاهش پلاکت است ولی هیچ علامتی ندارد و بیماری با رسیدن به سن بلوغ و خونریزی های شدید و مراجعه به پزشک برای اولین بار تشخیص داده میشود . چنین بیمارانی باید تحت نظر پزشک متخصص داخلی یا خون باشند .

نکته : در مواقعی که افت پلاکت شدید است و بیماری تحت کنترل نیست ، بارداری ممنوع است چون در زایمان طبیعی و سزارین ، مادر خون زیادی از دست میدهد . این اختلال در جامعه ما تقریبا زیاد دیده می شود ولی اغلب افراد مشکل چندانی ندارند .

پلاکت یکی از سلول های اصلی خون است که نقش آن ایجاد لخته اولیه برای جلوگیری از خونریزی است . پلاکت ها در مغز استخوان تولید می شوند . نیمه عمر آنها کوتاه است و معمولا بعد از ۷ تا ۱۰ روز توسط طحال از بین می روند و پلاکت های جدید جایگزین می شوند . میزان طبیعی پلاکت ها در خون بین ۱۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار عدد در هر میکرولیتر تعریف می شود . اگرچه در کشورهای شرقی حداقل قابل قبول ،کمی پایین تر یعنی ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار در میکرولیتر است ولی معیار را همان استاندارد جهانی درنظر می گیرند . اگر در آزمایش خون میزان شمارش پلاکت از اعداد گفته شده کمتر باشد باید علت را جستجو کرد چون کاهش پلاکت در مواقع شدید می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد . در کاهش شدید پلاکت مقدار پلاکت به ۱۰ تا ۱۵ هزار در میکرولیتر یا کمتر می رسد . در این موارد ممکن است بیمار بدون بروز هیچ حادثه ای دچار خونریزی شود .

وقتی در فردی خونریزی بدون دلیل ، کبودی مکرر پوست یا بدون وجود ضربه و در دختر ها خونریزی غیرعادی در دوران ماهانه و بدون دلیل وجود داشته باشد ، از بیمار آزمایش خون درخواست می شود تا سطح پلاکت ارزیابی شود .

بعد از اینکه ثابت شد پلاکت پایین است ، باید به سه نکته توجه کرد .

ابتدا باید دید آیا در معاینه بالینی طحال بزرگتر شده است ؟ نکته بعدی مطالعه کامل تر خون محیطی بیمار است چون در بعضی از بیماران تغییرات دیگری در خون ایجاد می شود که می توان از روی آن به مشکلات دیگری پی برد . در مرحله ی سوم نمونه ای از مغز استخوان تهیه می شود . با انجام این سه مرحله معلوم می شود بیمار در کدام گروه قرار دارد و درمان نیز بر همان اساس آغاز می شود . اگر کاهش پلاکت در اثر عوارض دارویی مثل داروهای شیمی درمانی باشد می توان با دادن داروهای کمکی دوران نقاهت و افت شمارش پلاکتی را سریع تر اصلاح کرد .

همانطور که اشاره کردیم ،کبودی پوست ممکن است در اثر کاهش پلاکت باشد . این بیماری معمولا علل ناشناخته دارد و جزو بیماری های مربوط به خون است و متخصصان خون باید درمان آن را بر عهده گیرند . این بیماری ممکن است به صورت تظاهرات پوستی یعنی همان کبودی بروز کند و معمولا هم بیماران ، اوایل بیماری به متخصص پوست مراجعه می کنند . اگر ثابت شود بیمار واقعا دچار کمبود پلاکت یا فاکتور انعقادی هست ، درمان باید زودتر آغاز شود . در این بیماری البته در نوع شدید احتمال خونریزی از جاهای دیگر بدن مثل بینی و حتی مغز نیز وجود دارد .

مشکل دیگر مربوط به عروق خونی ست . در این وضعیت کمبود پلاکت یا فاکتورهای خونی وجود ندارد ولی خونریزی های پوستی و کبودی دیده می شود . این بیماران اغلب سالمند هستند و دیواره عروق ضعیفی دارند . البته افراد جوان نیز ممکن است دچار این مشکل شوند . در این افراد معمولا با یک ضربه بسیار جزیی ممکن است عروق پاره شوند و خون داخل بافت نشت کند و کبودی زیر پوستی ایجاد شود . کبودی ها از نظر سلامت خطری برای فرد ندارند ، ولی از نظر ظاهری می توانند باعث نگرانی شوند و این سوال پیش آید که چه مشکلی در بدن وجود دارد ؟ کبودی ها خود به خود برطرف می شوند و نیازی به درمان ندارند . اگر کبودی به مدت طولانی برطرف نشود ، ممکن است به دلیل تکرار خونریزی در همان محل باشد . البته کرم هایی وجود دارند که برای از بین بردن کبودی استفاده می شوند . این کرم ها در انواع مختلف ایرانی و خارجی به فروش می رسند ولی چنین کرم هایی نیز حداکثر می توانند چند روز زودتر کبودی را برطرف کنند . درمان اساسی این است که جلوی کبودی های جدید گرفته و بیماری کنترل شود .

خانم هایی که تعداد مویرگ های سطحی پوستشان زیاد باشد ، دچار کبودی خواهند شد و معمولا در هنگام حمام کردن متوجه لکه های کبود در ناحیه ران ها ، ساق های پا و به ندرت در بازوها می شوند . کبودی آنها ، حتی در جوراب شیشه ای نمای زیادی دارد و زود محو نمی شود . سیستم ایمنی بدن در طول این مدت سعی می کند سلول های مرده خون را که از گردش خون خارج شده اند از بین ببرد . این زمان حدود ۱۵ تا ۲۴ روز طول می کشد . البته کبودی به مرور کمرنگ می شود . یعنی از رنگ بنفش یا آبی تیره به تدریج روشن تر می شود تا داخل پوست محو شود . در کبودی های عمیق و شدید مدت بیشتری برای بهبود لازم است . در بعضی از افراد کبودی تکرار شونده و مداوم است . چنین افرادی ممکن است در اثر برخورد ساده با یک شی ء کوچک دچار کبودی وسیع شوند . بعضی از آنها هم سابقه ی ضربه را به یاد نمی آورند . در این موارد فرد حتما باید دنبال علت باشد . البته در ابتلای افراد به بیماری های انعقادی معمولا علائم دیگری هم وجود دارد .

کبودی مداوم پوست را در بیمارانی که از داروهای ضدانعقاد استفاده می کنند زیاد مشاهده می کنیم . چنین افرادی باید تحت نظر پزشک باشند و وجود کبودی ها را اطلاع دهند . معمولا لازم است برای چنین بیمارانی هر ماه یکبار سطح پلاکت ها و زمان انعقاد اندازه گرفته شود . شاید لازم باشد دوز داروی انعقادی نیز تغییر کند . افرادی که پوست حساسی دارند و تعداد کبودی ها در بدنشان زیاد است و مشکل و بیماری خاصی هم ندارند می توانند با بکارگیری راه هایی جلوی کبودی احتمالی را بگیرند . بهترین و آسانترین راه این است که کمپرس یخ را روی پوست قرار دهند . این کار کمک می کند مویرگ های پاره شده منقبض شوند و خون کمتری از آنها خارج شود . این کار باید در همان ۱۰ دقیقه بعد از ضربه انجام شود . در مورد کرم های موجود در بازار زیاد سوال مطرح می شود . مکانیسم عمل این کرم ها اینگونه است که روند تجزیه سلول های خونی زیرپوست را سریع تر می کنند . باید بدانیم حتی کرم ها هم نمی توانند به طور کامل و به سرعت کبودی پوست را محو کنند ولی زمان بهبود را کوتاه تر می کنند و حتی در برخی موارد به ۷ تا ۱۰ روز می رسانند .علت کبودي ساق پا چيست؟

منابع کتابخانه راستینه دکتر طاهره افتخار دکتر غلامرضا توگه دکتر مسعود داوودی منبع تصاویر  s-media-cache-ak.pinimg besthealthandbeautytips autoimuncare media.lupus.newlifeoutlook thedoctorstv kidsomania از امروز٬ مشاوره و پاسخ رایگان به سوالات روانشناسی شما در کانال تلگرامی راستینه کلیک کنید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اساسا تعبیر خواب به سلسله مراتب معنی کردن و شکل بخشیدن به رویاهایی که  توسط خواب بیننده در خواب دیده می‌شود، گفته می‌شود. که در شمار زیادی از تمدن‌های کهن از خواب دیدن به عنوان یک ارتباط مافوق طبیعی و یا ابزاری برای دخالت نیروهای ماواریی با خواب بیننده  صحبت به میان می آورند . که افراد خاصی با نیروهای ویژه توانایی  تعبیر  مفهوم آن را دارا می باشند . در دوران معاصر مکاتب مختلف روان‌شناسی تئوری‌هایی را در مورد معنا و مفهوم خواب‌ها ارائه کرده‌اند

رؤیا نزدیک مغرب درست نیست و تعبیر ندارد، زیرا از پری شکم است تا یک سوم از شب هم بی تعبیر است.

در نیمه شب اگر خواب بین دچار امتلاء نباشد ، خواب از یک سال تا ۵۰ سال تعبیر می شود.

ساعت ۲ صبح تا ۴/۵  صبح در یک سوم آخر شب خواب صحیح است و از ۱۵ روز تا دو ماه و تا یک سال تعبیر می شود.

ساعت ۴/۵ صبح در سپیده دم از یک هفته تا یک ماه تعبیر می شود.علت کبودي ساق پا چيست؟

ساعت ۴/۵ تا ۶ صبح پس از سپیده دم از یک روز تا یک هفته تعبیر می شود.

ساعت ۶ صبح در بر آمدن خورشید همان روز تعبیر شود.

ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ روز و در هنگام اذان ظهر تا یکی ۲ روز بعد تعبیر می شود.

در روزهای ۲۸ ام، ۲۹ ام و ۳۰ ام ماه شمسی ، تعبیرش در همان روز پیدا می شود.

ماه ربیع الاول : برکت وشادی در خواب ها پیدا می شود.

ماه ربیع الثانی: خواب خوب دیر تعبیر می شود و خواب بد زود تعبیر می شود.

ماه رجب : گشایش ابواب خیر است- و خواب بد را به خوبی تعبیر کن که خلاف ندارد.

ماه شعبان : رؤیا رشته های بسیار دارد و از آن خیر بسیار بر آید و خواب بد تعبیر نمی شود.

رمضان : در های سختی و هرزگی بسته است و خواب خوب زود تعبیر می شود و خواب بد تعبیر ندارد.

شوال : خواب بد و غم زود تعبیر می شود ، از آن بر حذر باش.

ذیحجه : خواب سفر را سفر کن.دنبال کار ها را بگیر که ماه مبارکی است

در دیدنی های روز یکشنبه ۱۱ آذر تصاویری از جشنواره شتر تا جاده‌ای جنگلی و برفی در بولو ترکیه و اعتراضات سراسری در فرانسه و را خواهید دید با ما همراه شوید

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

در مبتلایان به آی تی پی یا ادیوپاتیک ترومبوسیتوپنی پورپورا، تعداد پلاکت های خون کاهش می یابد. پلاکت ها یکی از اجزای اصلی خون هستند که برای منعقد شدن آن لازم است.

حالش خوب بود و هیچ‌ وقت بیماری خاصی نداشت تا این‌که متوجه شد بدنش بدون این‌که ضربه بخورد، کبود می‌شود.

به اصرار مادرش به پزشک مراجعه کرد و نتایج آزمایش های چکاپ نشان داد پلاکت خونش پایین است. با بررسی های بعدی معلوم شد این اتفاق دلیل خاصی ندارد، اما از روزی که به او گفته اند مبتلا به آی تی پی است، ترس سراغش آمده است؛ نکند بیماری اش بدخیم باشد یا بعدها بدخیم شود، نکند اگر بچه دار شود، او هم مبتلا باشد و حتی فکر می کند آی تی پی، بیماری خونی ناشناخته ای است.

اما دکتر سیدرضا صفایی، متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص خون و سرطان که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم است، می گوید:

این بیماری نسبتا شایع است و مخصوصا در خانم ها دیده می شود، اما ترسناک نیست و از طریق ژنتیک هم به فرزند فرد مبتلا منتقل نخواهد شد. بیمار لازم نیست تا آخر عمر دارو مصرف کند و لازم است به نکته هایی دقت داشته باشد.

در مبتلایان به آی تی پی یا ادیوپاتیک ترمبوسیتوپنی پورپورا، تعداد پلاکت ها کاهش می یابد.

پلاکت ها یکی از اجزای اصلی خون هستند که برای منعقد شدن آن لازم است، مثلا وقتی دست شما زخم می شود و خونریزی می کند، پلاکت ها باعث انعقاد خون و بند آمدن آن می شود، ولی اگر تعدادشان کم باشد، این روند مختل می شود.

او درباره علائمی که باعث می شود پزشک شک کند بیمارش به آی تی پی مبتلاست، توضیح می دهد: اولین نشانه این بیماری، خونریزی است که گاهی خود به خود اتفاق می افتد و روی بدن فرد مبتلا ممکن است لکه هایی کوچک تا حدود نیم سانتی متر یا کبودی هایی دیده شود.

این فوق تخصص خون می افزاید: علاوه بر این ها، بیماران دچار آی تی پی ممکن است هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه گردند و یا بی دلیل مدام خون دماغ شوند. معمولا خونریزی عادت ماهانه خانم های مبتلا به این بیماری هم شدید است.

علت اصلی ایجاد آی تی پی، مشکلات سیستم ایمنی است، اما معلوم نیست چرا بدن دچار این مشکل می شود.

وقتی عنصر بیگانه ای وارد بدن می شود، سیستم ایمنی پادتن هایی ترشح می کند، اما در بدن این بیماران، سیستم ایمنی، پلاکت های خون را عنصر غیرطبیعی می شناسد و به آن واکنش نشان می دهد و پادتن هایی ترشح می کند که به پلاکت ها می چسبند.

طحال هم که جزئی از سیستم ایمنی بدن است، ترکیب این پادتن ها و پلاکت ها را از بین می برد، بنابراین تعداد پلاکت ها کاهش می یابد.

البته کاهش پلاکت ممکن است دلایل دیگری مثل ابتلا به ایدز، هپاتیت، مصرف بعضی داروهای فشار خون، داروهای روانپزشکی، قلبی، عوامل ویروسی و هم داشته باشد، ولی فقط وقتی علت آن معلوم نباشد، نشان می دهد بیمار دچار آی تی پی است.

برخی بیماری های روماتولوژی بخصوص لوپوس هم می توانند خود را با کاهش پلاکت ها نشان دهند و بعد علائم دیگر بروز می کند.

پس بیماری که با کاهش پلاکت خون مراجعه می کند، باید از نظر همه این بیماری ها بررسی شود.

اگر هیچ کدام از این مشکلات دلیل کاهش پلاکت نبود و هیچ دلیل دیگری هم پیدا نشد، آن وقت می توان مطمئن شد بیمار دچار آی تی پی است، یعنی کمبود پلاکتی که دلیل آن شناخته شده نیست.

این فوق تخصص خون با اشاره به این که بیماری آی تی پی مخصوصا در خانم ها شایع است و خود را با خونریزی پوستی، کبودی بی دلیل، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، زیاد بودن خونریزی هنگام عادت ماهانه نشان می دهد، می گوید: این بیماری در سنین پایین و اطفال شیوع بیشتری دارد، اما خوشبختانه اگر علائم شدیدی نداشته باشد، با گذر زمان (تا یک ماه) کنترل می شود و پلاکت خون کودک طبیعی خواهد شد.

او می افزاید: در بزرگسالان احتمال کنترل خودبخود آی تی پی بسیار کم است و باید درمان با توجه به علائم بیمار انجام شود؛ یعنی اگر تعداد پلاکت ها از سی تا چهل هزار باشد و بیمار بدون ضربه دچار خونریزی نشود، پزشک شروع درمان را به تعویق می اندازد تا شاید بیماری خود به خود تخفیف پیدا کند، اما اگر تعداد پلاکت ها در حدی باشد که بیمار با ضربه ای خفیف دچار خونریزی شود، اقدام درمانی لازم است.

به گفته دکتر صفایی، اولین درمان بیماری آی تی پی، مصرف قرص های کورتون دار است که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و تعداد پلاکت ها افزایش می یابد.

معمولا حدود یک ماه و نیم بعد از تشخیص بیماری، بیمار باید کورتون مصرف کند و بعد از این مدت اگر بیماری کنترل شود، بتدریج کورتون قطع می شود.

او توضیح می دهد: در دوسوم موارد، معمولا با این اقدام بیماری کنترل می شود، اما در یک سوم افراد مبتلا، احتمال مقاوم شدن به کورتون ها وجود دارد. در این صورت درمان های دیگری لازم است که یکی از آنها ممکن است برداشتن طحال باشد.

همان طور که گفتیم در این عضو ترکیب پلاکت ها و آنتی بادی هایی که به صورت غیرطبیعی ساخته شده، از بین می رود و با خارج کردن طحال از بدن، با این که همان ترکیب غیرطبیعی همچنان ساخته می شود، اما تخریبش کند انجام می شود و تعداد پلاکت ها کمتر کاهش می یابد.

دکتر صفایی درباره میزان موفقیت این جراحی می گوید: معمولا در 7 درصد بیماران با این اقدام بیماری کنترل می شود، اما در حدود 3 درصد بیماران حتی خارج کردن طحال هم جواب نمی دهد و مجبور می شویم از ایمونوتراپی کمک بگیریم، یعنی تجویز داروهایی که روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارند و عملکرد آن را تنظیم می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: متاسفانه حتی گاهی این اقدام هم جواب نمی دهد و در این صورت مجبور می شویم، بیمار را شیمی درمانی کنیم.

البته او در نهایت به نکته امیدوارکننده ای اشاره می کند: در چند سال اخیر دارویی جدید به بازار آمده است که سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند و می توان به جای برداشتن طحال، از آن استفاده کرد و تا کنون موفقیت نسبی داشته است.

دکتر صفایی در پاسخ به این سوال می گوید: این اقدام فقط زمانی انجام می شود که بیمار به دلیل خونریزی شدید، خون زیادی از دست داده باشد، مثلا خانمی در زمان عادت ماهانه، خونریزی شدید پیدا کند، یا فرد بر اثر یک زخم گوارشی، به علت کمبود تعداد پلاکت، دچار خونریزی شدید شود.

او ادامه می دهد: گاهی هم بیمار دچار خون دماغ شدید می شود. گاهی هم تعداد پلاکت بیمار خیلی هم پایین نیست و مشکلی ندارد، ولی وقتی دندانپزشکی می رود و دندانش را می کشد، خونریزی بند نمی آید. حتی گاهی تشخیص آی تی پی با همین نشانه است.

این استاد دانشگاه می گوید: آی تی پی هیچ درمان قطعی ای ندارد و حتی نمی توانیم بگوییم برداشتن طحال می تواند این بیماری را برای همیشه درمان کند.

دکتر صفایی می گوید: کسی که به آی تی پی مبتلاست و از آن خبر دارد، حتی اگر بیماری اش کنترل شده است، باید بداند هر زمانی امکان دارد بیماری اش شعله ور شود، بنابراین برای هر اقدام جراحی حتی در حد اقدام های دندانپزشکی، باید آزمایش خون برای مشخص شدن تعداد پلاکت ها بدهد.

اگر خانم بارداری آی تی پی داشته باشد، باید با پزشک مطرح کند و معمولا تصمیم های درمانی ای که برایش گرفته می شود مثل یک فرد سالم است، مگر این که زایمان اورژانسی اتفاق بیفتد که در این صورت پزشک مجبور خواهد شد اقدام هایی انجام دهد، ولی دیگر درمان ها مثل کورتون درمانی، طحال برداری و برایش ممکن نیست.

البته درباره خانم های باردار مبتلا به آی تی پی یک ملاحظه دیگر هم وجود دارد. گاهی بیماری خانم در زمان بارداری کاملا تحت کنترل است، اما به هر حال ترکیب غیرطبیعی آنتی بادی ها و پلاکت ها در خون او وجود دارد که از جفت عبور می کنند و وارد گردش خون جنین می شوند.

در این صورت، درست است که تعداد پلاکت خون مادر ممکن است قابل قبول باشد، اما کودکی که از او متولد می شود، پلاکت کمی خواهد داشت، بنابراین حتما باید تعداد پلاکت های نوزادش پس از تولد بررسی شود و اقدام های لازم انجام گیرد، اما این بیماری به صورت ژنتیکی به نوزاد منتقل نمی شود.

کبود شدن بدن، یک اتفاق طبیعی در زمان آسیب دیدن بدن و ضربه خوردن به آن است، اما چه زمانی یک کبودی می‌تواند خطرناک باشد و کی باید کبودی‌ها را به عنوان زنگ خطر در نظر گرفت؟

کبودی و کوفتگی بر اثر ضربه‌های سختی که به بدن وارد می‌شود و در برخی از موارد به علت بیماری‌های مختلف به وجود می‌آیند؛ البته برای درمان این کبودی‌ها نیز راه‌هایی وجود دارد.

کبودی که در پزشکی آن را کوفتگی می‌‌ند، به دلیل آسیب دیدن عروق خونی کوچک زیر پوست در اثر ضربه دیدن ایجاد می‌شود که در اثر آن  خون از رگ‌های خونی به بافت‌های مجاور نشت کرده و موجب کبود شدن بدن می‌شود. اکثر کبودی‌ها به رنگ ارغوانی در می‌آیند.

اگر از گروه آدم‌های حواس‌پرت باشید یا مشغله زیادی داشته باشید، قاعدتا با لکه‌های کبودی روی دست‌ها، ران‌ها و پاهای‌تان که ناشی از برخورد با صندلی‌ها، میزها و حتی گاهی در و پنجره‌هاست، آشنا هستید.

کبودی یک روند طبیعی در عملکرد بدن، طی پاسخ به هر گونه آسیب و ضربه وارده است. در این روند، وقتی به نقطه‌ای ضربه می‌خورد، رگ‌های خونی کوچک نزدیک به ناحیه آسیب‌دیده پاره می‌شوند و محتویات خود را خالی می‌کنند. این گونه است که رنگ ناحیه آبی تیره تا سیاه پیدا می‌کند و بعد در روند بهبودی به حالت سبز متمایل به زرد تغییر رنگ می‌دهد.

جدا از تغییر رنگ، لکه‌های کبود غالبا با درد و ورم موضعی همراه هستند. کبودی‌ها می‌توانند کاملا سطحی باشند و فقط لایه‌های سطحی پوست را درگیر کنند و یا اینکه به لایه‌های زیر پوست هم برسند و یا حتی لایه عضلانی زیر پوست را هم درگیر کنند. البته گاهی شدت ضربه و آسیب آنقدر زیاد است که استخوان‌ها هم صدمه می‌بینند.

این گونه آسیب‌های شدید عمقی گاه تا ماه‌ها زمان لازم دارند تا بهبود پیدا کنند. تمام موارد فوق را می‌توان یک روند طبیعی بهبود در بدن دانست، اما گاهی هم کبودی‌ها می‌توانند چیزی فراتر از این باشند.

ضرب‌دیدگی و کبودی می‌تواند ناشی از هر چیزی باشد؛ مثل آسیب‌های ورزشی، افتادن، خوردن به میز و صندلی و تصادفات رانندگی و . اما گاهی این اتفاقات بدون علت مشخص و یا پس از یک حادثه خیلی جزئی رخ می‌دهند. این می‌تواند نشانگر یک حالت پزشکی باشد که باید به آن توجه کرد. ضرب‌دیدگی و کبودی‌های متعدد می‌تواند نشانگر اختلالات خونی و نقص در بند آمدن خون باشد.

در روند توقف‌ خونریزی سه عامل مهم در رگ‌ها نقش دارند: اول پلاکت‌ها که جزو سلول‌های خونی هستند و در تشکیل لخته‌های خون نقش دارند. دوم فاکتورهای انعقاد خون که پروتئین‌هایی در جریان خون هستند و روند شکل‌گیری لخته‌ها را هدایت می‌کنند و سوم خود عروق که با تنگ شدن‌شان مانع از تجمع خون و مایعات در موضع آسیب‌دیده می‌شوند.

اگر در هر کدام از این سه عامل مشکلی وجود داشته باشد، روند کبودی می‌تواند به طور مکرر و حتی پس از یک برخورد بسیار جزئی هم اتفاق بیفتد.

اگر به طور پی در پی دچار کبودی‌های بی‌دلیل می‌شوید، یا مناطق کبودی بدن شما بزرگ و دردناک است و بدون علت مشخص ایجاد شده‌اند، یا اینکه کبودی در بدن شما همراه با علائم بیماری در کل بدن به خصوص با تب و از دست دادن تمرکز ذهنی و حالت گیجی است، یا اینکه به طور مکرر دچار خونریزی از لثه‌ها و بینی می‌شوید، در تمام این موارد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و در صورت لزوم آزمایشات لازم را زیر نظر او انجام دهید.

خبر خوب اینکه کبود شدن حتی اگر به راحتی اتفاق بیفتد، در صورتی که مشکل زمینه‌ای دیگری نداشته باشید، حالتی نیست که بخواهد شما را نگران کند.

شایع‌ترین مشکل در این میان اختلالات پلاکتی است.

بسیاری از داروها و برخی از عفونت‌ها می‌توانند این حالت را رقم بزنند. استفاده از داروهایی مثل وارفارین و آسپیرین هم می‌توانند باعث این حالت شود.

بیماری‌های کبد مانع از تولید پروتئین‌های لخته‌کننده خون می‌شود و البته بیماری هموفیلی هم می‌تواند این حالت را رقم بزند. در بیماری هموفیلی کمبود یک فاکتور مشخص (فاکتور 8) در مسیر انعقاد خون باعث بروز مشکل می‌شود.

اگر دیدید از دوست‌تان دچار ضرب‌دیدگی می‌شوید و بدن‌تان پر شده از کبودی، خیلی نگران نشوید، خب شاید از دوست‌تان به این طرف و آن طرف برخورد می‌کنید.

در ضمن حواس‌تان باشد که هر چقدر سن‌تان بالاتر می‌رود، احتمال بروز کبودی و ضرب‌دیدگی با ضربه‌ها و برخوردهای خفیف‌تر و می‌شود.

هر چقدر که سن بالاتر برود، عروق خونی شکننده‌تر می‌شود و لایه‌های پوست هم نازک‌تر می‌شوند و تمام اینها باعث می‌شود که احتمال بروز کبودی در سن بالا باشد.

در ضمن بسیاری از داروها و مکمل‌هایی که افراد مسن مصرف می‌کنند هم احتمال بروز کبودی‌ها را بالا می‌برند. داروهای رقیق‌کننده جریان خون، کورتون‌ها و حتی روغن ماهی از جمله موارد پرمصرف در میان افراد میانسال و سالخورده هستند.

1- کمپرس سرد: یخ را داخل کیسه پلاستیکی و بعد درون یک حوله یا پارچه تمیز قرار دهید و روی محل آسیب‌دیده بگذارید. گذاشتن یخ به طور مستقیم روی پوست می‌تواند اوضاع را بدتر کند و یا موجب سرمازدگی شود.

2- پرتقال و سایر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ث نیز کبودی را درمان می‌کنند. کمبود این ویتامین نیز می‌تواند دیواره رگ‌های خونی را نازک و ضعیف کند؛ به طوری که حتی با کوچک‌ترین فشار، بدن فرد کبود شود.

3- اگر لب‌هایتان بدون دلیل مشخصی کبود شد، نزد پزشک بروید. پزشک امکان وجود کم‌خونی یا بیماری قلبی یا ریوی را بررسی می‌کند. اما اگر کبودی لب در اثر سرما باشد، برای رفع آن حوله‌ای بزرگ یا پتویی را به سر تا پای خود بپیچید.

4- اگر لب‌ها ناگهان کبود شدند و ضربان قلبتان بالا رفت، عرق کردید و یا به سرفه افتادید، دچار تنگی نفس شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر لب‌ها و ناخن‌های کودکتان کبود شد و سرفه شدید، تب یا تنگی نفس داشت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

5- سیگار نکشید. توجه داشته باشید سیگار بزرگ‌ترین دشمن پوست است. همچنین باعث افزایش طول درمان کبودی ها می شود.

6- سیاهی دور چشم، در اغلب موارد بیماری محسوب نمی‌شود و این جزو خصوصیات طبیعی پوست برخی افراد است. پس برطرف کردن و پیشگیری کردن باعث از بین رفتن کامل سیاهی دور چشم نمی‌شود.

بیماری برگر باعث کبودی انگشتان دست و پا می‌شود

هر چند وقت یک‌بار با یافتن لکه‌های بنفش رنگ یا خون مردگی زیر پوستت نگران می‌شوی، چراکه به یاد نمی‌آوری ضربه‌ای به نواحی کبود بدنت وارد شده باشد.علت کبودي ساق پا چيست؟

بی شک به دنبال یافتن علت بروز این خون مردگی ها که هر چند وقت یک بار، در نواحی مختلف بدنت ظاهر می شود، هستی.

با این حال خوب است بدانی که در بسیاری موارد اگر این خون مردگی ها همراه با عوارض و نشانه های دیگری که ناشی از بیماری های انعقادی یا داخلی است نباشد، مشکل خاصی را برای شخص به همراه نخواهد داشت.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره توضیح می دهد: بروز خون مردگی های ناگهانی و مکرر ابتدا باید از نظر وجود بیماری های انعقادی خون و نیز بیماری های داخلی مورد بررسی قرار بگیرد، اما در بسیاری موارد، این نوع خون مردگی ها به اشکالات ساختمانی عروق در برخی افراد و بویژه خانم ها بازمی گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که برخی افراد به طور ژنتیک عروق شکننده ای دارند و به دنبال تماس های مختصر نیز دیواره مویرگ هایشان پاره می شود، می گوید: البته علت بروز چنین خون مردگی هایی در بسیاری موارد، به کمبود ویتامین C مربوط می شود. در افراد مسن خون مردگی به علت آسیب پذیری جداره عروق، زیاد اتفاق می افتد.

خون مردگی و کبود شدن پوست شرایطی است که طی آن، خون از داخل رگ ها بیرون می آید و وارد پوست، توده مخاطی و دیگر اعضا از قبیل ماهیچه ها و استخوان ها می شود.

وقتی کوفتگی خون مردگی می آورداصولا کبودی زیر پوست بر اثر نشت خون و ورود آن به داخل بافت زیر پوست ایجاد می شود. گرچه در برخی موارد، مشکلات انعقادی مانع خروج خون به خارج از عروق و بروز خون مردگی زیر پوستی می شود، اما اصلی ترین عامل کبودی پوست ضربه و کوفتگی ناشی از آن است.

ضربه ها حتی ممکن است زمانی که اصلا متوجه نیستیم به بخشی از بدن مان وارد شود و آثار کبودی از خود به جا گذارد. البته نباید فراموش کنیم که برخی نقاط بدن مانند اطراف چشم نسبت به هر نوع ضربه بسیار حساس و برخی نقاط دیگر مانند کشاله ران و دیگر قسمت های گوشتی بدن نسبت به ضربه ها مقاوم تر است.

با این حال متخصصان پوست تاکید می کنند که ضربه وارده به بدن باعث تخریب و بازشدن رگ های خونی در پوست، غشاهای مخاطی یا اندام های دیگر می شود و کبودی همراه با درد و ورم، پاسخ التهابی بدن به جراحت و آسیب است. زمانی که کوفتگی در پوست گسترش یابد، باعث قرمزی، سیاهی و بعد آبی یا بنفش شدن پوست می شود و هنگامی که خون از سوی بدن جذب شود، رنگ کوفتگی به زرد مایل به سبز تبدیل می شود. چنین خون مردگی هایی معمولا پس از مدت کوتاهی بهبود می یابد.

کبودی پوست ؛ نشانه ای خطرناکاز آنجا که اشکال در سیستم انعقادی خون یکی از دلایل مهم بروز مکرر کبودی زیر پوست تلقی می شود، دکتر داوودی توصیه می کند در صورت بروز کبودی های ناگهانی و مکرر به عنوان یکی از عوامل موثر، از طریق آزمایش خون مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این متخصص پوست به بیماری های خودایمنی مثل لوپوس (بیماری خودایمنی که با درد و تورم مفاصل همراه است) و آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) به عنوان عوامل موثر در بروز کبودی زیر پوست در برخی افراد اشاره می کند و می گوید: حتی کبودی های مکرر، اگر با خونریزی از لثه ها و ابتلا به عفونت های مکرر همراه باشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری خطرناکی چون سرطان خون تلقی شود. برخی بیماری های زمینه ای با افت پلاکت های خون، خونریزی از لثه ها و خون مردگی های وسیع همراه است.

البته در برخی موارد، مصرف داروهایی مثل آسپیرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و رقیق کننده های خون، همچنین گزش حشرات می تواند کبودی به همراه داشته باشد. کمبود ویتامین C از علت های موثر در شکنندگی عروق محسوب می شود که با مصرف قرص های خوراکی ویتامین C قابل جبران است.

دکتر داوودی در پاسخ به این پرسش که آیا باید کبودی ناخن را جدی بگیریم یا خیر، می گوید: مهم ترین علت کبودی ناخن ضربه و آسیب های شغلی، ورزشی یا تفریحی است که پس از مدت کوتاهی از بین می رود، اما خون مردگی های خطی زیر ناخن که بدون علت خاصی ایجاد شود، می تواند ناشی از بیماری درماتومیوزیت باشد که نوعی بیماری التهابی است که با تغییرات تخریبی در ماهیچه ها و پوست همراه است. پس نباید فراموش کرد که کبودی مداوم و ناگهانی در پوست یا ناخن که علت خاصی برای آن پیدا نمی کنیم، نیاز به پیگیری جدی دارد.

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

علت کبودي ساق پا چيست؟

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه




خانه

موبایل

 

 

قرص جوشان ویتامین c بارداری

 

استفاده از ويتامين C خطر زايمان زودرس در زنان بادرار را کاهش مي دهد بهره‌گيري از ويتامين C در رژيم غذايي خطر زايمان زودرس را در زنان كاهش مي‌دهد.

 

 

پژوهشگران اعلام كردند: زناني كه در دوران بارداري از مكمل‌هاي حاوي ويتامين C استفاده مي‌كنند كمتر از سايرين به پارگي كيسه آب و زايمان زودرس دچار مي‌شوند. اين محققان با بررسي 52 زن از ماه پنجم بارداري تاثير تجويز روزانه 1 ميلي‌گرم ويتامين C را بر ميزان موارد بروز زايمان زودرس را ارزيابي كرده‌اند.

 

 

نتايج اين بررسي كه حاكي است ويتامين C با تقويت ساختمان كلاژني غشاي كيسه آب نقش بسزايي در پيشگيري از بروز زايمان زودرس در زنان باردار دارد به طوري كه در اين بررسي تنها 5 درصد زناني كه ويتامين C دريافت كرده بودند به زايمان زودرس دچار شدند.

 


بارداری و زایمان راحت با

خمیر دندان ژله ایی + تخفیف

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

کامل یک خانه مدرن + تصاویر-*-

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

سلام عزیزم. خوردنش لزومی نداره . 

نه ، چند بار خوردنش هم ضرر خاصی نداره  . 


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

قرص جوشان ویتامین c بارداری

ابزارهای رشد کودک

ابزارهای سنجش سلامت

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *