راه های تشخیص ایدز در خانه

راه های تشخیص ایدز در خانه
راه های تشخیص ایدز در خانه

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

راه های تشخیص ایدز در خانه

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

http://persian.euronews.com/ مقامات وزرات بهداشت آمریکا استفاده از یک ابزار آزمایش بیماری ایدز “مناسب استفاده در خانه” را تایید کردند. “اورا کوئیک” اولین روش آزمایش تشخیص ایدز برای استفاده در خانه است که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها قابل تهیه است. شرکت سازنده می گوید این روش جایگزین آزمایشات بالینی و پزشک نیست. داگ میچل مدیرکل “اورا شور” شرکت سازنده ابزار آزمایش می گوید:”روی بسته این محصول مشخصا نوشته شده اگر فرد احتمال خطر و یا به عبارتی رابطه جنسی بدون کاندوم و احتمال انتقال بیماری را می دهد، این ابزار تا سه ماه پس از ابتلا، قادر به تشخیص این غفونت ویروسی نیست.”نسخه بالینی “اورا کوئیک” هم اکنون در مراکز پزشکی مورد استفاده است. نسخه خانگی آن، با آزمایش بزاق دهان بعد از 20 دقیقه نتیجه می دهد اما ضریب خطای آن در تشخیص 8 درصد است. این محصول ماه اکتبر در بازار آمریکا عرضه می شود.Youtube http://www.youtube.com/euronewspe Facebook http://www.facebook.com/euronews.peTwitter http://twitter.com/euronews

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Playlists werden geladen…

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

راه های تشخیص ایدز در خانه

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

هفته گذشته خبری به نقل از سازمان بهزیستی ایران منتشر شد که بر اساس آن ابتلا از طریق روابط جنسی محافظت نشده که از آن به عنوان موج سوم یاد می‌شود بیش از دیگر موارد سبب افزایش بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز در ایران شده است.

این خبر همچنین بر این تأکید داشت که بسیاری از زنان ایران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز، “در دوران ازدواج بیمار شده‌اند.”

این موضوع سوال‌هایی را درباره اچ‌آی‌وی/ایدز برای مخاطبان ما به وجود آورده است که در اینجا به برخی از این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

بیشتر افرادی که اچ‌آی‌وی مثبت می‌شوند، دو تا شش هفته پس از گرفتن ویروس علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند. تقریبا ۸۰ درصد افراد اچ‌آی‌وی مثبت، به مدت چند هفته این علائم را تجربه می‌کنند:

علائم دیگری هم وجود دارد که ممکن است چندان شایع نباشد و در همه افراد بروز نکند:

با توجه به اینکه چنین علائمی ممکن است بر اثر بیماری‌های دیگر نیز بروز کنند، اگر فردی این علائم را تجربه کند، لزوما به معنای آلوده شدن به ویروس اچ‌آی‌وی نیست، مگر آنکه در فاصله کوتاهی پیش از آن رفتار پرخطر انجام داده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را دارید و فکر می‌کنید که در چند هفته گذشته در خطر آلودگی به اچ‌آی‌وی قرار گرفته‌اید، حتما باید در اولین فرصت آزمایش اچ‌آی‌وی بدهید.

این علائم نشانه مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس هستند، اما پس از یک دوره کوتاه چند هفته‌ای اچ‌آی‌وی دیگر تا سال‌ها هیچ علائمی برای بیمار ندارد. این مرحله از بیماری دوران نهفتگی اچ‌آی‌وی نامیده می‌شود که می‌تواند تا ده سال ادامه داشته باشد.

پس از پایان دوران نهفتگی اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی بدن بیمار شدیدا تخریب می‌شود که با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

تشخیص زودهنگام اچ‌آی‌وی در جلوگیری از بروز این علائم اهمیت حیاتی دارد و می‌تواند به کنترل و درمان بیماری کمک کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که اگر فردی اعمال پرخطری مانند آمیزش جنسی محافظت نشده انجام داده است که فکر می‌کند خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز برای او وجود دارد، باید بلافاصله برای انجام آزمایش به مراکز درمانی مراجعه کند.

هرچه زودتر فرد در مورد بیماری‌اش بداند بهتر است. این بیماری تا به حال درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با درمان‌های موجود تعداد ویروس را کنترل کرد و کاری کرد که طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مانند سایر افراد جامعه باشد.

اگر فردی متوجه شد که مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز است باید چه کند؟

اگر جواب آزمایش اچ‌آی‌وی فردی مثبت باشد، باید پس از آن به طور مرتب آزمایش خون بدهد تا پیش از شروع درمان میزان پیشرفت آلودگی به اچ‌آی‌وی بررسی شود. این آزمایش‌ها شامل بررسی مقدار ویروس در خون بیمار و همچنین تاثیر ویروس اچ‌آی‌وی بر سیستم ایمنی بدن است.

پس از انجام این آزمایش‌ها مراحل درمان شروع می‌شود که هدف آن کاهش میزان ویروس در خون بیمار است تا به سیستم ایمنی بدن فرصت ترمیم بدهد و از بروز بیماری‌های دیگر مرتبط با اچ‌آی‌وی نیز پیشگیری کند.

اگر بیمار تحت درمان قرار بگیرد، معمولا میزان ویروس در خون او به اندازه‌ای پایین می‌آید که دیگر احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس را به دیگران انتقال دهد.

تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز برای بیماران می‌تواند به قدری ناراحت‌کننده باشد که دچار اضطراب یا افسردگی شوند. کلینیک‌های درمان اچ‌آی‌وی/ایدز، معمولا به بیماران مشاوره می‌دهند تا بتوانند با مشکلات روانی مرتبط با ابتلا به این بیماری مقابله کنند.

اگر بیمار به روانشناس یا مشاور دسترسی نداشته باشد، معمولا توصیه می‌شود که سعی کند با دیگر بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز در ارتباط باشد و از تجربه‌های آنها استفاده کند.

فردی که با اچ‌آی‌وی مثبت زندگی می‌کند، به پزشک، روانشناس و متخصص تغذیه نیاز دارد، هر کدام از این گروه‌ها می‌توانند به این بیماران کمک کنند تا این افراد مانند سایر افراد در جامعه زندگی کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین مکانی که بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز می‌توانند مورد مراقبت قرار بگیرند، در خانه خود و در میان افرادی است که آنها را دوست دارند. در سراسر دنیا افراد زیادی با این بیماری زندگی می‌کنند و می‌توانند برای مدت طولانی یک زندگی فعال و پربار داشته باشند.

اگر به عنوان شریک زندگی، خانواده یا دوست با فرد مبتلا به اچ‌ای‌وی/ایدز زندگی می‌کنید، نکات زیر را در خاطر داشته باشید:

مهمترین رکن اساسی مرتبط با اچ‌آی‌وی، پذیرش جامعه و خانواده است. این بیماری فقط از راه تماس جنسی، ترزیق و مادر به نوزاد منتقل می‌شود. فرد مبتلا باید به درمان و بازگشت به جامعه تشویق شود. بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز نیاز به ترحم ندارند، نیاز به برخورد یکسان دارند و همه افراد جامعه می‌توانند در کنترل این بیماری موثر باشند.

این مطلب برای پاسخ به سوال‌های شماری از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی که از طریق صفحه #ازمابپرس فرستاده‌اند، تهیه شده است.

شما هم می‌توانید سوال‌های خود را از طریق این صفحه یا فرم‌هایی در مطالب دیگر وبسایت برای ما بفرستید، تا سوال‌های شما به مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی تبدیل شوند.

اینجا درباره #ازمابپرس بیشتر بخوانید.



دکتر مسعود مردانی درباره کیت‌های تشخیص سریع HIV، گفت: در برخی از موارد لازم است تشخیص زودهنگام بیماری HIV راداشته باشیم اما این موضوع برخی اوقات عملی نیست مگر با تست‌های تشخیص سریع HIV.


وی افزود: یکی از شایع‌ترین مواردی که تشخیص سریع HIV لازم می‌شود، مربوط به کادر پرستاری فعال در بخش عفونی و مراقبت از بیماران HIV مثبت است؛ چرا که احتمال آلودگی با سرسوزن آلوده در این پرستاران وجود دارد به طوری که ممکن است در حین مراقبت از بیمار، سوزن آلوده با دست خود پرستار نیز برخورد داشته باشد. این امر برای پرستاران کم تجربه بویژه در سال‌های نخست پس از فراغت از تحصیل، بسیار اتفاق می‌افتد.

راه های تشخیص ایدز در خانه

مردانی درا ین باره ادامه داد: اگر نتوان سریع بیماری را در این پرستاران تشخیص داد، نمی‌توان به آنها کمکی کرد. در نخستین اقدام باید مشخص شود که HIV بیمار مربوطه مثبت بوده یا نه. همچنین تست‌هایی تحت عنوان HIV rapid test (تست تشخیص سریع اچ آی وی) وجود دارند که در طی چند ساعت می‌توانند تشخیص HIV را برای ما روشن کنند. این تست‌ها در همه جای دنیا وجود دارند.

وی تاکید کرد: در فردی که شبهه ابتلای وی به HIV وجود دارد، لازم است سریعا و در مدت زمانی کمتر از 72 ساعت داروی ضدویروس ایدز که ترکیبی از دو یا سه دارو است به مدت چهار هفته برایش تجویز شود. در چنین مواردی به تست تشخیص سریع HIV نیاز است. این متخصص عفونی ادامه داد: در سال‌های اخیر در ایران نیز کیت‌های تشخیص سریع HIV توسط کمپانی‌های مختلف و اخیرا هم متوجه شدیم از کشور چین وارد شده است. با وجود آنکه کارایی این کیت‌ها از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفته، اما متاسفانه موارد متعدد وارداتی در سطح شهر وجود دارند که ممکن است جواب مثبت کاذب ایجاد کنند. چنین مواردی نه تنها رفع نگرانی نمی‌کنند بلکه ممکن است باعث افزایش نگرانی فرد مصرف کننده نیز شوند.

مردانی افزود: به همین دلیل وزارت بهداشت همواره تاکید دارد که انجام تست HIV حتما باید با مشاوره لازم همراه باشد. مشاوره کوتاه مدت می‌تواند فرد را آگاه کند که به تست تشخیص سریع نیاز دارد یا نه. همچنین در این مشاوره‌ها در صورت لزوم توصیه می‌شود که آزمایش مربوطه با روش‌های معمول انجام شود؛ چراکه مثبت کاذب بودن آن کمتر از تست‌های تشخیص سریع است. عضو کمیته کشوری ایدز درعین حال ادامه داد: برخی از انواع تست‌های تشخیص سریع HIV که از سوی وزارت بهداشت تایید شده است از کیفیت خوبی برخوردارند و اکنون در بسیاری از مراکز بهداشتی – درمانی و اورژانس‌های بیمارستان‌های با تعداد تخت بالا، استفاده می‌شوند و توانسته راهگشای حل مسایل باشد.

برخی از انواع تست‌های تشخیص سریع HIV که از سوی وزارت بهداشت تایید شده است از کیفیت خوبی برخوردارند و اکنون در بسیاری از مراکز بهداشتی – درمانی و اورژانس‌های بیمارستان‌های با تعداد تخت بالا، استفاده می‌شوند و توانسته راهگشای حل مسایل باشد

وی همچنین تاکید کرد: برای افرادی که می‌خواهد مطلع شوند HIV دارند یا نه، بهترین کار مراجعه به پزشک معالج یا مراکز مشاوره است که به رایگان از مشاوره‌ها و تست مربوطه برخوردار می‌شوند.

مردانی در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید این تست‌ها را انجام دهند، گفت: در معتادان تزریقی مواد مخدر و افرادی که حتی یک بار در عمرشان سابقه تزریق مواد دارند، افرادی که مکررا خون و فراورده‌های خونی دریافت می‌کنند مانند بیماران هموفیلی، بیماران نارسایی مزمن کلیوی، همودیالیز، پیوند کلیه، تمامی افرادی که شریک جنسی آلوده دارند، تماس‌های جنسی متعدد محافظت نشده، افرادی که از مادر HIV مثبت به دنیا آمده‌اند، افرادی که بواسطه شغل‌شان ممکن است با خون آلوده تماس داشته باشند مانند پرسنل پزشکی، پرستاران و… باید از این تست‌ها به منظور تشخیص سریع استفاده شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا این کیت‌های تشخیصی در داروخانه‌ها برای عموم در دسترس است، گفت: این تست‌ها در بسیاری از آزمایشگاه‌ها در دسترس هستند اما در کمیته کشوری ایدز توصیه کردیم که شرایط طوری باشد که در مراکز بهداشتی درمانی و مراکز مشاوره سراسر کشور به رایگان در اختیار افراد قرار گیرد. توصیه نمی‌شود افراد برای تهیه این تست‌ها به داروخانه‌ها مراجعه کنند؛ چرا که موارد مثبت کاذب باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی می‌شود.

راههای تشخیص ایدز

با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونتها و سرطانهایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند ، این بیماریها بصورت بیماریهای ریوی ، اسهالهای شدید و مزمن ،‌ تبهای طولانی ، کاهش وزن ،‌ اختلالات شخصیتی،‌ بیماریهای مغزی وپوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

علائم اصلی ایدز:

â–ھ كاهش وزن بیشتر از 10 درصد

â–ھ اسهال مزمن بیشتر از یك ماه

â–ھ تبهای متناوب یا ثابت بیش از یك ماه

 علائم فرعی:

â–ھ سرفه پایدار به مدت بیش از یك ماه

â–ھ عفونت پوستی منتشر همراه با خارش

â–ھ تبخالهای عود كننده

â–ھ برفك دهانی

â–ھ عفونت تبخالی مزمن پیشرونده و منتشر

â–ھ بزرگ شدن عمومی غدد لنفی آلودگی به ویروس ایدز دلیل ابتلا به بیماری ایدز نیست ولی سرانجام تقریباً بطوراجتناب ناپذیری به بیماری ایدز منتهی می شود.

در اغلب موارد در صورتی كه تعداد كافی ویروس ایدز وارد بدن فردی شود ، بعد از چند هفته علائمی نظیر تب ، گلودرد،بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی ظاهر می گردد

یكی از اولین راه های شناخت یك بیماری، شناخت علائم و مراحل مختلف سیر بیماری است. با این شناسایی می توان از گسترش و توسعه بیماری در مراحل اولیه پیشگیری نمود. علائم آلودگی بیماری ایدز بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است كه الزاماًهمه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.

این مراحل عبارتند از:

 مرحله اول عفونت حاد

در اغلب موارد در صورتی كه تعداد كافی ویروس ایدز وارد بدن فردی شود ، بعد از چند هفته علائمی نظیر تب ، گلودرد،بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی ظاهر می گردد. این علائم اختصاصی نبوده و شباهت كاملی با نشانه های بسیاری از بیماریهای دیگر دارد. چون خود بخود ظرف یك تا دو هفته بهبودی حاصل میگردد ، كمتر اتفاق می افتد كه بیماری دراین دوره تشخیص داده شود. بعلاوه از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی كه نشانگر آلودگی فرد است حدود 2 تا 12 هفته و گاهی تا16 ماه طول می كشد. در این فاصله زمانی ، فرد، آلوده بوده و ممكن است سایرین را آلوده كند.

مرحله دوم بدون علامت


راه های تشخیص ایدز در خانه
راه های تشخیص ایدز در خانه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *