قرص برای صرع

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز همکار کاکرین ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | Cochrane Iran Associate Centre

صرع یک اختلال مغزی است که باعث حالت‌های مختلف تکرار شوند تشنج می‌شود. درمانی برای صرع وجود ندارد ولی دارو درمانی می‌تواند علائم را کنترل کند. اغلب اوقات درمان صرع با دارو درمانی شروع می‌شود. انتخاب داروی مناسب صرع یک چالش است. حداقل ۲۰ داروی مختلف برای جلوگیری از تشنج وجود دارند. تعدادی از آن‌ها در دهه‌های اخیر کشف شده از بسیاری از آن‌ها هم اخیراً کشف شده‌اند و هر دارویی مزایا و خطرات خودش را دارد. همچنین عوارض جانبی و بره مصرفی (زمان مصرف) از دارویی به داروی دیگر فرق می‌کند. هدف نهایی از درمان، تثبیت کنترل تشنج‌ها و جلوگیری از وقوع آن‌هاست، اما گاهی حتی بعد از تثبیت کنترل شدن تشنج‌ها، بیمار یک تشنج می‌کند که به آن تشنج غیرمنتظره می‌گویند.

برای کمک به تشخیص تجویز یک داروی مناسب برای شروع درمان، پزشک شما تاریخچه پزشکی و دارویی شما و نحوه زندگی شما را بازنگری خواهد کرد. مهم است که به یاد داشته باشید درمان صرع بستگی به فرد دارد و همیشه یکسان نیست و بعضی بیماران ممکن است نیاز داشته باشند چند دارو مصرف کنند.

پزشک یا پرستار شما شاید درمان صرع را به داروهای صرع شروع کند (AEDs). آن‌ها را با داروهای ضد تشنج هم می‌شناسند گاهی اوقات به آن‌ها فقط داروی تشنج می‌گویند. این داروها باعث سرکوب سیگنال‌های ناسب که تشنج را آغاز می‌کنند، می‌شود شما باید داروی تجویز شده را هر روز طبق دستور پزشک مصرف کنید حتی اگر تشنجی نداشته باشید. بعضی از بیماران نیاز به مصرف مادام‌العمر دارو خواهند داشت.

اهداف درمانی برای صرع با مصرف دارو شامل:

اینکه کدام داروی ضد صرع برای شما بهترین انتخاب است به عواملی بستگی دارد مانند:

نوع صرع: انواع مختلفی از صرع وجود دارد و هر کدام ممکن است باعث نوعی تشنج شود. این خیلی مهم است که پزشک شما نوع صرع شما را به درستی تشخیص دهد. همه‌ی داروی‌های ضد تشنج برای هر تشنجی مؤثر نخواهند بود و گاهی یک درمان نادرست باعث بدتر شدن تشنج‌ها می‌شود. اگر پزشک‌تان نتواند تشخیص که شما چه نوع صرعی دارد، ممکن است درمانی را انتخاب کند که به آن درمان دارویی «وسیع‌الطیف» گفته می‌شود. وسیع‌الطیف یعنی روی تعداد زیادی از تشنج‌ها مؤثر است.

مسائل و خطرهای دیگر سلامتی: ممکن است شما وضعیت یا بیماری دیگری داشته باشید که به دلیل آن نتوانید بعضی از داروها را استفاده کنید. برای مثال، بیماری‌های کبدی و کلیوی ممکن است روی سطح داروی موجود در جریان خون شما اثر بگذارند. همچنین پزشک خطر ایجاد پوکی استخوان را برای شما قبل از تجویز دارو، ارزیابی می‌کند. شاید یک مکمل ویتامین D لازم باشد. یائسگی و تغییرات هورمونی دیگر هم می‌تواند روی نوع داروی ضد صرع اثر گذار باشند.

بارداری: شما می‌‎توانید یک بارداری طبیعی داشته باشید. برای شروع بارداری با پزشک‌تان صحبت کنید. در این صورت او می‌تواند بهترین دارو را برای کنترل تشنج‌ها و جلوگیری از آسیب به جنین برایتان تجویز کند. بعضی از داروهای صرع می‌توانند به جنین آسیب برسانند. برای مثال Valproate برای زنان در سن باروری توصیه نمی‌شود. این دارو به عنوان یک عامل مختل‌کننده رشد و تکامل جنین درون رحم و علت ایجاد کننده نقایص مادرزادی شناخته شده است. داروهای دیگر هم می‌توانند باعث افزایش خطرات نقایص مادرزادی شوند. وقوع تشنج در دوران بارداری هم خطراتی دارد مانند سقط جنین، آسیب مرتبط با زمین خوردن، و کاهش اکسیژن رسانی به جنین، بارداری خودش می‌تواند روی نحوه تجویز داروها در بدن شما اثرگذار باشد و می‌تواند شما را در معرض تشنج غیرمنتظره یا عوارض جانبی دارو قرار دهد. احتمالاً نیاز دارید که دارویتان را عوض کنید یا دوز آن را تغییر دهید. هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای‌تان را قطع نکنید. در طول بارداری لازم است که توسط یک متخصص سلامتی شما و فرزندتان به‌طور مرتب ارزیابی شود.

داروهای دیگری که مصرف می‌کنید: بعضی از دارو باعث تغییر اثرگذاری داروهای تشنج در بدن شما می‌شوند، همچنین بلعکس. برای مثال اگر شما داروهای خاصی از ضد تشنج‌ها را مصرف می‌کنید، قرص‌های ضدبارداری اثرگذار نخواهند بود، همیشه در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاعات کاملی به پزشک بدهید. داروها شامل: داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی و مکمل‌هایی که با یا بدون نسخه پزشک دریافت می‌‎کنید.

دارویی که برای شما راحت‌تر است: اکثر داروهای صرع خوراکی هستند. برحسب نوع دارو، شاید مجبور باشید چند بار در روز آن را مصرف کنید. در مورد این که چه زمانی نیاز به مصرف دارو دارید و چگونه روی زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت، با پزشک صحبت کنید. در موارد نادر، داروهای صرع نیاز به تزریق خواهند داشت. معمولاً این نوع مصرف دارو زمانی است که تشنج باید فوراً کنترل شود.

عوارض جانبی داروها: داروهای صرع می‌توانند باعث عوارض جانبی مختلف مثل خستگی، تفکر آهسته، عدم ثبات، تهوع و واکنش‌های پوستی شود. همچنین افزایش خطر خودکشی و اختلالات روحی در میان بیماران صرعی را به همراه دارند. معمولاً بزرگسالان در معرض این عوارض هستند. اینکه کدام عارضه برای شما قابل تحمل‌تر است، می‌تواند برای انتخاب دارو توسط پزشک کمک‌کننده باشد. پزشک شما سعی می‌کند یک دارو انتخاب کند که هم تشنج‌‎ها را کنترل کند و هم کمترین عوارض را داشته باشد. اگرچه این امر همیشه میسر نیست.

هزینه: هزینه دارو یک عامل مهم برای چگونگی انتخاب دارو برای شمات. معمولاً داروهای قدیمی‌تر نسبت به داروهای جدیدتر ارزان‌تر هستند. بعضی برندها دارای فرم‌های عمومی و ارزان‌تر هستند.

یادتان باشد اینکه شما داروهای‌تان را دقیقاً طبق دستور استفاده کنید خیلی مهم است. شما به یک مقدار ثابت دارو در بدنتان نیاز دارید تا از بروز تشنج جلوگیری شود. اگر یک دوز را فراموش کنید، مصرف دارو را قطع کنید یا حتی داروی‌تان را عوض کنید، تشنج غیر منتظره احتمالاً اتفاق خواهد افتاد. شما نیازمند تست‌های منظمی برای بررسی سطح دارو در خون‌تان هستید.

پیدا کردن بهترین دارو برای درمان صرع شما می‌تواند خیلی مشکل باشد. پزشک شما دائماً نوع و دوز داروها را تغییر می‌دهد تا بهترین اثر روی کاهش تشنج‌ها و کمتر بودن عوارض جانبی ناخواسته را پیدا کند.

اگر دارو درمانی نتوانست خیلی خوب تشنج‌ها را کنترل کند، پزشک شما ممکن است جراحی یا یک کاشت دستگاه به محرک عصب واگ را پیشنهاد بدهد. برای کودکان مبتلا به صرع پزشک می‌تواند یک رژیم غذایی خاص را پیشنهاد کند.

ترجمه شده از : www.webmd.com

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را

صرع چگونه درمان می شود؟ اکثر تشنج‌های صرعی با داروهایی کنترل می‌شوند که به آن ها  داروهای ضد تشنج گفته []

رژیم غذایی کتوژنیک یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های صرع است. این روش می‌خواهد بیمار یک متابولیسم در شرایط گرسنگی یا روزه []

صرع و راه های درمانی جایگزین تعدادی از مطالعات در مورد صرع و راه های درمانی جایگزین وجود دارد که []

علایم تشنج و صرع چیست؟ علایم تشنج و صرع در حالی که خیلی از انواع حرکات و رفتارها می‌توانند بیانگر []

چالش‌های والدین زمانی که فرزندشان مبتلا به صرع باشد می‌شود. نه تنها نگرانی‌های معمول در مورد بزرگ کردن بچه‌ها []

صرع یا اپی لپسی شامل گروهی از اختلالات است که باعث وقوع مکرر تشنج می‌شود. انواع مختلفی از صرع و تشنج‌ها []


وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است


سوال های تخصصی در رابطه با داروها


داروهای ضد صرع


1. سوال: کدام داروی ضد صرع روی همه انواع صرع تاثیر دارد ؟

پاسخ: Valproate؛این داروی صد صرع قدیمی با طیف اثر وسیع، برای درمان انواع صرع منتشر(انواع بزرگ، کوچک و میوکلونیک) و موضعی( ساده و مرکب) موثر است.


2. سوال: داروی Lamotrigineروی چه انواعی از بیماری صرع اثر درمانی دارد؟

پاسخ: این داروی صد صرع جدید، برای درمان انواع صرع منتشر( بزرگ و کوچک) و موضعی( ساده و مرکب) موثر است، به استثنای نوع خاصی از صرع منتشرکه به تشنج ميوکلونيک معروف است و باعث ايجاد پرشهاي عضلاني سريع و کنترل نشده ميشود. این نوع تشنج به داروهای زیر خوب پاسخ می دهد:


Levetiracetam, Clonazepam


3. سوال: داروهای Carbamazepineو Phenytoinبر روی چه نوع صرعی موثر هستند؟

پاسخ: با وجود اینکه این داروهای ضد صرع قدیمی برای درمان صرع منتشر بزرگ و انواع موضعی( ساده و مرکب) موثر هستند اما برای درمان صرع کوچک( ابسنس) و ميوکلونيک تقریبا بی تاثیر هستند. در این نوع صرع کودک برای ۱۰تا ۱۵ثانیه هوشیاری خود را از دست می دهد، اما به زمین نمیافتد. صرع کوچک به این داروها جواب می دهد:


Ethosuximide,Clonazepam


4. سوال: آیا داروهای Gabapentin,Tiagabine, Zonisamideغیر از صرع موضعی روی انواع دیگری از صرع هم موثر هستند؟

پاسخ: خیر؛این داروهای جدید فقط روی صرع موضعی یا پارشیال موثرند ولی روی صرع منتشر یا ژنرالیزه تقریبا بی تاثیرند. صرع منتشر( با انواع بزرگ، کوچک و میوکلونیک) هر دو نیمکره مغز را درگیر می کند، اما صرع موضعی( با انواع ساده و مرکب) ممکن است به یک بخش از یک نیمکره محدود شود.


5. سوال:فرق صرع موضعی( پارشیال) ساده و مرکب در چیست؟

پاسخ: زمان تشنج در نوع ساده، کوتاه تر است و بیمار هوشیاری اش را از دست نمی دهد. اما در نوع مرکب تشنج طولانی تر بوده و بیمار بی هوش می شود. معمولا داروهای مورد استفاده مشابه هستند.


6. سوال: کدام یک از داروهای نسل جدید روی صرع تونیک کلونیک موثر هستند؟

پاسخ: صرع منتشر بزرگ( تونیک کلونیک) که شناخته شده ترین نوع صرع است با داروهای نسل جدید زیر درمان می شود:


Lamotrigine, Levetiracetam, Topiramate


7. سوال: کدام یک از داروهای نسل قدیم روی صرع تونیک کلونیک موثر هستند؟

پاسخ: صرع منتشر بزرگ( تونیک کلونیک)هنگامی رخ میدهد که مناطق حرکتی مغز دچار عارضه شدهاست و اسپاسم های شدید و بیهوشی را دربردارد. همه داروهای ضد صرع قدیمی روی آن موثرند:


Carbamazepine, Phenobarbital, Phenytoin, Primidone, Valproate


8.سوال: آیا مصرف داروی Phenytoinباعث ایجاد خواب آلودگی در مصرف کننده می گردد؟

پاسخ:خیر؛ بلکه مسمومیت با آن می تواند منجر به تحریک عصبی در فرد شود.


9.سوال: آیا تاثیر انواع تجاری داروی Phenytoinبا هم متفاوت است؟

پاسخ: گاهی اوقات بله؛تغییر نوع ملح این دارو و حتی نوع فرمولاسیون کارخانه سازنده می تواند روی غلظت خونی و در نتیجه اثر بخشی و عوارض جانبی این داروی ضد صرع تاثیر بگذارد. لذا اهمیت عدم تغییر نوع داروی مصرفی را به بیمار تذکر بدهیم.


1.سوال: تذکر کدام عوارض جانبی داروی Phenytoinبه بیمار اهمیت دارد؟

پاسخ: هنگام تحویل این داروی ضد صرع به بیماران جوان، احتمال هیپرپلازی لثه و رویش موی صورت را در مصرف طولانی مدت به آنها یادآوری کنیم. البته با تنظیم دوزاژ و مراقبت یک پزشک متخصص، این عوارض به حد اقل می رسد. ضمنا به دلیل ریسک ناهنجاری های استخوانی در جنین، مصرف آن برای خانم های باردار ممنوع است.


11.سوال: داروی Phenytoinبه غیر از صرع، چه کاربردهای دیگری دارد؟

پاسخ:درمان دردهای عصبی( البته نه به اندازه کاربامازپین)، آریتمی قلبیو درمان زخم در فرم موضعی.


12.سوال: مزایای داروی Phenobarbitalبرای درمان صرع کدام است؟

پاسخ: این داروی قدیمی یکی از کم عارضه ترین، ارزان قیمت ترین و هنوز یکی از موثرترین داروهای ضد صرع است( البته به غیر از نوع ابسنس). مهم ترین عارضه جانبی آن خواب الودگی است که به مرور کاهش می یابد.


13.سوال: تذکر چه نکاتی هنگام تجویز و تحویل داروی Phenobarbitalضرورت دارد؟

پاسخ: به مادران کودکان مبتلا به صرع بگوییم که این دارو علیرغم خواب آوری، ممکن است باعث تحریک پذیری و بیش فعالی کودک نیز بشود. در ضمن به مصرف کنندگان یاد آوری کنیم که برای مصرف طولانی مدت، باید افزایش دوز این داروی ضد صرع تدریجی باشد و شاخص های کبدی، خونی و کلیوی بیمار به طور منظم اندازه گیری شود.


14.سوال: داروی Carbamazepineبجز صرع چه مصارف درمانی دیگری دارد؟

پاسخ: تسکین دردهای عصبی( نورآلژی) و درمان اختلالات دوقطبی(شیدایی- افسردگی) از موارد دیگر تجویز این دارو است.


15.سوال: چه تداخل های دارویی را باید هنگام تجویز داروهای Phenobarbital،Phenytoin ،Carbamazepineمد نظر قرار دهیم؟

پاسخ: این داروهای ضد صرع، با افزایش متابولیسم بعضی از داروهای دیگر، اثر بخشی آنها را کاهش می دهند. لذا تداخلات دارویی این دسته را مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال کاهش تاثیر داروهای ضد بارداری خوراکی، ضد افسردگی های سه حلقه ای(مانند آمی تریپتیلین)، وارفارین و .


16.سوال: داروی Primidoneدر چه مواقعی برای درمان صرع مورد تجویز قرار می گیرد؟

پاسخ: بخشی از این داروی ضد صرع قدیمی در بدن به فنوباربیتال تبدیل می شود. مورد مصرف اصلی آن برای درمان بیماران مقاوم به سایر داروهای صرع منتشر(ژنرالیزه) و موضعی(پارشیال) می باشد.این دارو امروزه کاربرد چندانی ندارد.


17. سوال: در چه مواردی از داروهای GabapentinیاPregabalin برای درمان صرع بهره می گیریم؟

پاسخ:این داروها معمولا به همراه سایر داروهای ضد صرع، تاثیر داروی اصلی را افزایش می دهند. البته امروزه کاربرد آنها برای درمان درد های مزمن، دردهای نوروپاتیک، اضطراب، اختلالات دو قطبی و میگرن مورد توجه است. این داروها در مجموع کم عارضه هستند اما بهتر است در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرند.

18. سوال: احتمال بروز چه عارضه ای را باید در هنگام تجویز و تحویل داروی Lamotrigineبه بیماران تذکر دهیم؟

پاسخ:با توجه به تاثیر این دارو برای درمان صرع کوچک( ابسنس) و همینطور تشنج سندرم لنوکس در کودکان، همواره احتمال بروز درماتیت و راش جلدی خطرناک در این گروه سنی را مد نظر داشته باشیم. چون ممکن است این عارضه بیش حساسیتی( با احتمال 2 درصد)، باعث مرگ کودک شود!


19.سوال: موارد کاربرد داروی Levetiracetamبرای درمان صرع کدام است؟

پاسخ: این دارو معمولا به همراه سایر داروهای ضد صرع به عنوان داروی کمکی برای درمان انواع صرع بجز ابسنس،مورد تجویز قرار می گیرد. با وجود عوارضی چون ضعفوبی خوابی، نسبتا داروی کم عارضه ای محسوب می شود.


2.سوال: داروی Topiramateبه غیر از صرع چه موارد کاربرد دیگری دارد؟

پاسخ: این داروی ضد تشنج این دارو برای پیشگیری از میگرن، ترک وابستگی به الکل و درمان افزایش وزن ناشی از داروهای ضد سایکوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.


21.سوال: موارد کاربرد داروی Vigabatrinبرای درمان صرع کدام است؟

پاسخ: این دارو برای درمان صرع موضعی(پارشیال) و همینطور اسپاسم خردسالان مورد استفاده قرار می گیرد. تذکر عوارض جانبی این دارو به بیماران بسیار حائز اهمیت است. سایکوز و اغتشاش شعور، نادر اما جدی است. علاوه بر آن می تواند در مصرف طولانی مدت در نیمی از مصرف کنندگان، به صورت دائمی باعث کاهش میدان دید محیطی بشود.


22.سوال: در چه مواقعی از داروی Zonisamideبرای درمان صرع بهره می گیریم؟

پاسخ:این دارو معمولا به صورت کمکی به همراه داروی اصلی برای درمان صرع موضعی(پارشیال) مورد استفاده قرار می گیرد. نسبتا کم عارضه است(بی خوابی، خستگی و کم اشتهایی) و با سایر داروهای ضد صرع تداخل ایجاد نمی کند.


23.سوال: آیا می توان از داروی Ethosuximideبه همراه Valproateبرای درمان صرع کودکان بهره گرفت؟

پاسخ:می دانیم که این دارو و والپروآت، بهترین گزینه برای درمان صرع کوچک( ابسنس) در کودکان هستند. اما توجه داشته باشیم که در صورت تجویز همزمان این دو، تداخل دارویی رخ می دهد و غلظت اتوسوکسیماید و لذا عوارض آن افزایش می یابد.


24.سوال: چه عوارض جانبی را باید هنگام تجویز داروی Ethosuximideبرای کودکان مد نظر داشته باشیم؟

پاسخ:عارضه جانبی شایع این داروی ضد صرع، ناراحتی گوارشی به صورت شکم درد، بی اشتهایی و حالت تهوع می باشد که معمولا با کاهش دوز، کمتر می شود. عوارض دیگر شامل: خستگی، گیجی، بی قراری و اضطراب می باشد. به والدین کودکان بیمار یادآوری کنیم که این عوارض به مرور کاهش می یابد.


25.سوال: داروی Valproateچه مصارف بالینی به غیر از صرع دارد؟

پاسخ: تجویز این داروی وسیع الطیف (موثر در درمان همه انواع صرع)، فقط برای بیماران صرعی نیست چون برای درمان اختلالات دو قطبی (شیدایی- افسردگی) و پیشگیری از میگرن هم موثر است.


26.سوال: چه تداخل های دارویی شایعی ممکن است با داروی Valproateرخ دهد؟

پاسخ: وجود این دارو به همراه سایر داروهای ضد صرع در یک نسخه باید توجه داروساز را به تداخل دارویی جلب کند. چون غلظت خونی اغلب داروهای ضد صرع و در نتیجه عوارض آنها را افزایش می دهد.


27.سوال: چگونه می توان عوارض جانبی داروی Valproateرا به حداقل رساند؟

پاسخ: با افزایش تدریجی دوز می توان بر عوارض جانبی شایع این دارو(تهوع، درد شکمی و سوزش سر دل) غلبه نمود. عوارضی مانند: افزایش اشتها و وزن، ریزش موی سر و لرزش دست، در بعضی از بیماران بروز می نماید که البته برگشت پذیر است.


28.سوال: در عوارض جانبی این دارو به خواب آوری اشاره نشده اما چرا وقتی به بیماری داده شود که فنوباربیتال مصرف می کرده، به شدت خواب آور می شود؟

پاسخ: چون متابولیسم(حذف) فنوباربیتال را کاهش، لذا غلظت خونی و عوارض آن( خواب آوری) را افزایش می دهد.


29.سوال: کدام عارضه جانبی داروی Valproateرا باید جدی گرفت؟

پاسخ: عارضه جانبی نادر اما خطرناک این دارو، مسمومیت کبدی است، لذا پایش عملکرد کبد در مصارف از چهار ماه توصیه می شود. البته تجویز ال- کارنیتین در مبتلایان می تواند نجات بخش باشد. مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود.


3.سوال: درچه مواقعی از داروهای DiazepamوLorazepam برای درمان صرع بهره می گیریم؟

پاسخ: این دو دارو برای کنترل بحران صرعی یا استاتوس اپی لپتیکوس(حملههای مکرر صرع بدون به هوش آمدن بیمار در فواصل آنها) مورد تجویز قرار می گیرند. البته لورازپام موثرتر و طولانی اثرتر است.


31.سوال: موارد کاربرد داروی Clonazepamبرای درمان صرع کدام است؟

پاسخ: اثر بخشی این دارو برای درمان صرع کوچک( ابسنس)، اسپاسم کودکان و همینطور انواع خاصی از صرع میوکلونیک به اثبات رسیده است. به والدین یادآوری کنیم که این دارو می تواند مانند فنوباربیتال ضمن خواب آوری، باعث بیش فعالی در کودک شود.


32.سوال: چه عامل محدود کننده ای برای تجویز داروهای Diazepam, Lorazepam, Clonazepamبه عنوان ضد صرع وجود دارد؟

پاسخ: نکته مهم این است که هم نسبت به اثر بخشی این داروها برای درمان صرع و هم نسبت به عارضه جانبی مهم آنها (خواب آلودگی) تحمل ایجاد می شود. البته اولی طلوب ولی دومی مطلوب است.


33.سوال: چگونه داروی دیورتیک Acetazolamideبرای درمان انواع صرع هم به کار می رود؟

پاسخ: با ایجاد اسیدوز در مغز؛ البته نسبت به اثر آن زود مقاومت ایجاد می شود. در حال حاضر مصرف آن به کنترل صرع در خانم ها( نوع وخیم شونده در دوران قاعدگی) محدود شده است.




دکتر سید علی فاطمی، فارماکولوژیست



مراجع:

1.Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, 12th edition (211)


2.Katzung’s Basic and Clinical Pharmacology12th edition (212)


محققان کشور با استفاده از 3 نوع گیاه دارویی، کپسولی را برای درمان بیماری صرع عرضه کردند که به گفته آن‌ها این دارو حتی برای بیماران مبتلایی که نیازمند جراحی هستند، منجر به درمان قطعی آن خواهد شد.

رضا مظلوم فارسی‌باف، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه داروهای درمان بیماری صرع گفت: داروهای شیمیایی درمان بیماری صرع مانند “فنوباربیتال” که در درمان تشنج و صرع در دنیا استفاده می‌شود، به دلیل وابستگی بیمار به این نوع داروها، بیمار باید در طولانی مدت از این داروها مصرف کند، در حالی که این داروها دارای عوارض هستند.

وی خواب آلودگی شدید، تشنج‌های دائمی و آسیب‌های شدید جسمی را از جمله عوارض جانبی داروهای شیمیایی درمان صرع عنوان کرد و یادآور شد: از این رو داروهایی که برای درمان این بیماری در دنیا عرضه شده است، تاکنون منجر به درمان کامل این بیماری نشده است.    

فارسی‌باف، از تولید اولین دارو برای درمان صرع خبر داد و اظهار کرد: این دارو با ترکیب 3 نوع گیاه تولید شده که در درمان قطعی بیماری صرع موثر است. 

این محقق با بیان اینکه داروهای تولید شده در دنیا بر پایه مواد شیمیایی است، ادامه داد: این داروها پس از مدتی اثرات خود را از دست می‌دهد و پزشک مجبور است که یا داروی جایگزین برای بیمار تجویز کند و یا دوز دارو را افزایش دهد.

فارسی‌باف در خصوص اثرات این دارو یادآور شد: مطالعات کارآزمایی‌های ما نشان داد که استفاده 6 تا 12 ماهه این دارو و کنار گذاشتن داروهای شیمیایی منجر به درمان قطعی بیماری صرع در مبتلایان شده است.

به گفته وی، این مطالعات همچنین نشان داد بیماران مبتلا به صرع دائم و یا موقت و حتی برای آن دسته از بیماران مبتلایی که نیاز به عمل جراحی داشتند با مصرف این دارو بیماری آنها درمان شده است.

فارسی‌باف با تاکید بر اینکه این دارو مرحله حیوانی خود را با موفقیت سپری کرده و در مراحل پایانی تست بالینی است، ادامه داد: این دارو بر روی 2 موش سوری نر آزمایش شده که همه آنها پاسخ کامل به درمان داده‌اند و پس از دریافت کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تست بالینی آغاز شده که در حال حاضر مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

به گفته این محقق، آزمایش بالینی این دارو در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است.

وی یادآور شد: داروی گیاهی درمان صرع در صورت همکاری مسئولان و پس از گذراندن تست بالینی تا اوایل سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید.

فارسی‌باف مهمترین خصوصیات این دارو را غیرسمی بودن آن دانست و افزود: مصرف داروهای شیمیایی کنترل بیماری صرع، عوارضی بر روی کلیه و کبد دارد، اما از آنجایی که این دارو پایه گیاهی دارد، پیش‌بینی می‌شود عوارض خاصی نداشته باشد.

مجری طرح با بیان اینکه مصرف این دارو در دوران نقاهت این بیماری کاهش می‌یابد، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بیماران باید تا پایان عمر از داروهای شیمیایی استفاده کنند، اما این دارو زمان مصرف را کاهش می‌دهد. پس از انجام مرحله بالینی می‌توان مدت زمان دقیق مصرف دارو را اعلام کرد.

به گفته وی این دارو با عنوان “فنوشا” (Fenosh) به صورت کپسول گیاهی تهیه شده است.

صرع یک اختلال سیستم اعصاب مرکزی است که در آن فعالیت سلول‌های عصبی در مغز مختل و باعث تشنج می‌شود که در طی آن تجربه رفتار غیر عادی از جمله از دست دادن هوشیاری رخ می‌دهد. تشنج نیز به اختلال عملکرد فیزیولوژیک قشر مغز گفته می‌شود که در آن تخلیه الکتریکی غیر طبیعی و همزمان دسته‌ای از سلول‌های مغزی به طور موقت و گذرا ایجاد می‌شود.

اگر این وضعیت تنها یک بار ایجاد شود یا اینکه در زمینه بیماری دیگری مانند کمبود کلسیم یا کاهش قند خون باشد، ناشی از بروز بیماری صرع نیست؛ چراکه در بیماری صرع حملات تکرارشونده هستند. تأثیر صرع بر فرد مبتلا گستره‌های متغیر از حرکت‌های تشنجی شدید و اختلال‌های هوشیاری، تا یک احساس خفیف یا قطع شدن کوتاه مدت تفکر طبیعی است و یا حتی یک احساس و رفتار که به سختی مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد. این نشانه‌ها به دلیل امواج الکتریکی کوتاه مدت و حمله‌های مغزی است که از بعضی مناطق آن جریان می‌یابد.

شیوع صرع در جوامع مختلف بین 1 تا نیم درصد جمعیت است و در ایران نیز بر اساس آمارها حدود یک درصد افراد جامعه ایرانی به بیماری صرع مبتلا هستند. علت اصلی ابتلا به این بیماری ناشناخته است؛ اما علل مختلفی مانند عفونت‌های زایمان، دوران نوزادی و شیرخوارگی، ضربه به سر، تومورهای مغزی، تشنج و تب منجر به بروز این بیماری در سنین پائین می‌شود، اما در سنین بالا ابتلا به بیماری‌های تحلیل برنده مغز موجب ابتلای فرد به صرع می‌شود.

این تحقیقات از سوی رضا مظلوم فارسی باف و با همکاری حمید رضا انشایی اجرایی شده است.

 

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *