قرص اسنترا 100 چیست

خواص دارویی و گیاهی

قرص اسنترا 100 چیست
قرص اسنترا 100 چیست

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

موارد مصرف آسنترا 100

قرص اسنترا 100 چیست

در درمان افسردگی، وسواس اجباری، اختلالات پانیک و اختلالات خلقی کاربرد دارد.
سلول های مغزی که نورون نامیده می شوند،مواد شیمیایی مختلفی را جهت ارتباط با سایر نورون ها ترشح می کنند.این یعنی یک سری تکانه الکتریکی بین نورون ها مسئول کارکرد های بخش های مختلف مغز می باشند. آسنترا سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش می دهند.این کار کمک به برطرف سازی علائم افسردگی و حملات ترس و بسیاری از اختلالات دیگر مربوط به خلق و خو در برخی از افراد می شود. سرترالین به علت کاهش میل جنسی در درمان انزال زودرس نیز کاربرد دارد

فارماکوکینتیک آسنترا 100

سرترالین به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5/8-5/4 ساعت پس از مصرف آن است. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال است. به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و 98% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود 26 ساعت است. به میزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت است. این دارو وارد شیر مادر هم می شود.

عوارض جانبی آسنترا 100
عوارض گوارشی مانند احساس تهوع،سوء هاضمه،یبوست یا اسهال خصوصا در ابتدای مصرف سرترالین شایع می باشد که با مصرف وعده های غذایی ساده و سبک و مصرف آب به مقدار کافی می توان شدت آنها را کاهش داد.
_در صورت احساس خواب آلودگی ،ضعف و خستگی از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید .
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
_تغییرات خلق و خو مانند احساس اضطراب ،پریشانی ،بی قراری و فراموشی و احساس لرزش ممکن است اوایل درمان با سرترالين بروز کند که به مرور و در مدت چند روز برطرف می شوند امادر صورت ادامه دار شدن یا تشدید این علائم با پزشک خود صحبت کنید.
_در صورت اختلال در خواب،تعریق بیش از حد،کاهش اشتها یا تغییر وزن ناگهانی ،درد ،احساس گزگز انگشتان ،مشکلات جنسی ،زنگ زدن گوش ،ضربان‌نامنظم ، آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت نمایید.

 

چنانچه در خصوص “قرص آسنترا 100 میلی گرم” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

ورود | عضویت

عوارض قرص آسنترا آسنترا قرصی است که برای درمان برخی اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب و وسواس و پانیک و مورد استفاده قرار می گیرد آسنترا نام تجاری سرترالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین می باشد در این مقاله به شرح اطلاعات دارویی این قرص پرداخته شده است و عوارض آن ذکر شده است

آسنترا میتواند خلق و خوی، خواب، اشتها و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و ممکن است به بازگرداندن علاقه شما به زندگی روزمره کمک کند. میتواند ترس، اضطراب، افکار ناخواسته، و تعداد حملات هراس را کاهش دهد.

موارد مصرف آسنترا

قرص اسنترا 100 چیست

از آسنترا برای درمان افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواس جبری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی)، و شکل شدید سندرم پیش از قاعدگی (اختلال بی قراری پیش از قاعدگی) استفاده می شود. همچنین میتواند نیاز به انجام کارهای مکرر (وسواس عملی مانند شستن دست، حساب و کتاب، و چک کردن) که در زندگی روزمره تداخل ایجاد میکند، را کاهش دهد. آسنترا به عنوان یک مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته شده است. آسنترا با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاصی (سروتونین) در مغز کار می کند.

نحوه استفاده از آسنترا

قبل از استفاده از آسنترا و هر بار شروع دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار و اطلاعات دارویی که توسط داروساز ارائه میشوند، را مطالعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

آسنترا از طریق دهان طبق دستور پزشک یا صبح و یا شب ، معمولا یک بار در روز مصرف میشود. شکل قرص این دارو ممکن است یا همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. شکل کپسول آن معمولا همراه با غذا پس از صرف صبحانه و یا پس از شام مصرف میشود.

اگر آسنترا را برای مشکلات پیش از قاعدگی مصرف میکنید، پزشک شما ممکن است دستور دهد این دارو را هر روز از ماه یا فقط ۲ هفته قبل از قاعدگی تا شروع دوره قاعدگی خود مصرف کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است این دارو با دوز پایین شروع کند و به تدریج دوز شما را افزایش دهد. دستورالعمل پزشک خود را به دقت دنبال کنید. برای دریافت بیشترین فایده این دارو، آن را به طور منظم مصرف کنید. برای کمک برای یادآوری، دارو را هر روز در همان زمان مصرف کنید.

ادامه مصرف این دارو طبق تجویز حائز اهمیت است حتی اگر احساس کنید حالتان خوب شده است. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. هنگامی که مصرف این دارو به صورت ناگهانی متوقف شود برخی از شرایط بدتر خواهند شد. همچنین، ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، مشکلات خواب، و احساسات مختصری مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید. ممکن است برای کاهش عوارض جانبی، نیاز باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن وضعیت خود را فورا گزارش دهید.

در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی آسنترا

به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.

با مصرف این دارو تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، افزایش تعریق، اسهال، ناراحتی معده، یا مشکلات خواب ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض باقی ماندند یا بدتر شدند، فورا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که او فایده آن را بیش از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فورا پزشک خود را مطلع سازید: کبودی / خونریزی آسان، کاهش رابطه جنسی، کاهش توانایی جنسی (تاخیر انزال)، گرفتگی عضلات / ضعف، تکان دادن (لرزش)، کاهش وزن غیر معمول.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید: مدفوع خونی/سیاه، استفراغی که مانند دانه های قهوه باشد، درد / تورم / قرمزی چشم، گشاد شدن مردمک، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب، تاری دید).

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث بیماری بسیار جدی تحت عنوان سندرم/سمیت سروتونین شود. این خطر در صورتی که شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند را همزمان مصرف کنید، افزایش می یابد، بنابراین پزشک یا داروساز را از تمام داروهایی که مصرف میکنید مطلع سازید (بخش تداخلات دارویی را ببینید). در صورت بروز برخی از علائم زیر فورا کمک پزشکی دریافت کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، تهوع / استفراغ / اسهال شدید، کشش عضلات، تب با علت ناشناخته، تحریک / بی قراری غیر معمول.

به ندرت، مردان ممکن است دچار نعوظ دردناک یا طولانی مدت به مدت ۴ ساعت یا بیشتر شوند. در این صورت، مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا کمک پزشکی دریافت کنید، و گرنه ممکن است مشکلات دائمی رخ دهند.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه هر گونه نشانه واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدار

داروهای ضد افسردگی برای درمان انواع بیماری ها، از جمله افسردگی و سایر اختلالات روانی / خلق و خوی استفاده می شوند. این داروها می توانند به جلوگیری از افکار /تلاش به خودکشی و ارائه دیگر فواید، کمک کنند. با این حال، تعداد کمی از افراد (به خصوص افراد جوان تر از ۲۵ سال) که از داروهای ضد افسردگی برای هر نوع بیماری استفاده میکنند ممکن است بدتر شدن افسردگی، سایر علائم روانی / خلق و خوی، و یا افکار خودکشی / تلاش را تجربه کنند. بنابراین، صحبت با پزشک در مورد خطرات و مزایای داروهای ضد افسردگی (به خصوص برای افراد جوان تر از ۲۵) اهمیت بسزایی دارد، حتی اگر درمان برای یک بیماری روانی / خلق و خوی باشد. اگر متوجه بدتر شدن افسردگی / شرایط دیگر روانی، تغییرات رفتاری غیر معمول (از جمله افکار /تلاش برای خودکشی)، و یا دیگر تغییرات ذهنی / خلق و خوی (از جمله بدتر شدن اضطراب یا اضطراب جدید، حملات هراس، مشکلات خواب، تحریک پذیری، خصمانه / احساسات خشم، اقدامات ضربه، بی قراری شدید، صحبت کردن بسیار سریع) شدید، فورا به پزشک اطلاع دهید. به خصوص زمانی که مصرف داروی ضد افسردگی جدید را آغاز میکنید و یا زمانی که دوز آن را تغییر میدهید، مراقب بروز این علائم باشید.

قبل از مصرف آسنترا، اگر به این دارو حساسیت دارید، و یا اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعالی باشد، که می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه سازید، به ویژه سوابقی همچون: مشکلات خونریزی، بیماری کبد، اختلال تشنج، بیماری تیروئید، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته).

این دارو ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند را با خیال راحت انجام دهید، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید.

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی یا از دست دادن هماهنگی حساس تر باشند. افراد مسن ممکن است محتمل ابتلا به یک نوع عدم تعادل نمک (هیپوناترمی) باشند، به خصوص اگر آنها در حال مصرف “قرص های آب” (دیورتیک ها) باشند. از دست دادن هماهنگی می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه از دست دادن اشتها و کاهش وزن حساس تر باشند. نظارت بر وزن و قد در کودکانی که از این دارو مصرف میکنند ضروری است.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. این دارو میتواند به جنین آسیب برساند. همچنین، نوزادان متولد شده از مادرانی که این دارو را طی ۳ ماه آخر بارداری استفاده کرده اند ممکن است به ندرت علائم ترک مانند مشکلاتی در تغذیه / تنفس، تشنج، سفتی عضلات، یا گریه مداوم را نشان دهند. اگر متوجه هر یک از این نشانه ها در نوزاد خود شدید، فورا پزشک را مطلع سازید.

از آنجا که مشکلات روحی و روانی / خلق و خوی درمان نشده (مانند افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواسی جبری، اختلال استرس پس از سانحه) می توانند به یک بیماری جدی تبدیل شوند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک چنین دستوری داده باشد.

اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بلافاصله در مورد مزایا و خطرات ناشی از استفاده از این دارو در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر نفوذ می کند. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات دارویی امکان پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و مسئول داروخانه به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک، میزان مصرف هیچ دارویی را شروع، متوقف، و یا تغییر ندهید.

قرص اسنترا 100 چیست

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند عبارتنداز: پیموزاید، داروهای دیگری که می توانند موجب خونریزی / کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل، التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، “رقیق کننده خون” مانند وارفارین).

مصرف مهار کننده های MAO با این دارو ممکن است تداخل دارویی جدی ایجاد کند (احتمالا منجر به مرگ میشود). از مصرف مهار کننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن آبی، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سلجیلین، ترانیل سیپرومین) در طول درمان با این دارو اجتناب کنید. همچنین اکثر مهار کننده های MAO باید به مدت دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف نشوند. از پزشک خود بپرسید چه موقع مصرف دارو را شروع و یا قطع کنید.

در صورتی که داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند را مصرف میکنید، خطر سندرم / سمیت سروتونین افزایش می یابد. نمونه چنین داروهایی عبارتند از: داروهای خیابانی مانند MDMA / “اکستازی،” مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله داروهای SSRI دیگر مانند فلوکستین / پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین / ونلافاکسین)، تریپتوفان. احتمال خطر ابتلا به سندرم سروتونین / سمیت زمانی که شما این داروها را شروع یا دوز آنها را افزایش میدهید میتواند بیشتر شود.

در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی میشوند از جمله آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهایی برای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، و داروهای ضد درد مخدر (مانند به عنوان کدئین)، پزشک یا داروساز را مطلع سازید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، چرا که آنها ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که باعث خواب آلودگی میشوند. از داروساز در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سوال کنید.

آسپرین زمانی که با این دارو مصرف شود، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک شما مصرف آسپرین با دوز پایین را (معمولا در دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته تجویز کرده است، شما باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما غیر از این دستور داشته باشد.

این دارو ممکن است با آزمایش های پزشکی/ آزمایشگاهی خاص (از جمله اسکن مغز برای درمان بیماری پارکینسون) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه خواهد شد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده میکنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نکته های مهم

آسنترا را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راستینه

مصاحبه با میلاد بیک خواننده

مصاحبه با محسن اورنگ

مصاحبه با سید رضا اورنگ

مصاحبه جنجالی با رضا ایرانمنش

نکات مهم آیین نامه برای قبولی در آزمون آیین نامه اصلی

نوبت گرفتن از پزشکان به سبک درمانکده

بهترین زمان برای خرید تور مالزی و سنگاپور چه زمانی است؟

الکتروگیربکس ها و انواع گیربکس

صفر تا صد تحصیل پزشکی در چین

هوندا سیویک از ابتدای تولید تا کنون

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

آفتاب وبسایت مرجع فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۸۰ تا کنون است

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم ، پلاک ۳

آسنترا
سرترالین
قرص روکشدار ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم

ترکیبات:
هر قرص روکشدار حاوی ۵۰ میلی گرم و یا ۱۰۰ میلی گرم سرترالین هیدروکلراید است.
سایر اجزاء: کلسیم هیدروژن فسفات دی هیدرات، سدیم استارچ گلیکولات، سلولز میکروکریستالین، هیدروکسی پروپیل سلولز، تالک، منیزیوم استثارات، هیدروکسی پروپیل متیل سلولز، تیتانیوم دی اکساید (E۱۷۱)، پروپیلن گلایکول.

قرص اسنترا 100 چیست

خواص دارویی:
آسنترا نام تجاری سرترالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین (SSRI) می باشد.

موارد مصرف:
آسنترا در درمان اختلالات افسردگی توأم یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی (دوره های کوتاه اضطراب شدید یا حملات پانیک)، اختلالات وسواسی – اجباری compulsive – obsessive (تفکرات اجباری، رفتارهای تکراری مانند شستن مداوم دستها) بکار می رود.

موارد منع مصرف:
آسنترا در موارد وجود حساسیت به سرترالین یا سایر ترکیبات موجود در این دارو نباید مصرف شود. تجویز هم زمان و یا با فاصله کمتر از دو هفته آسنترا با مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) نیز ممنوع است.

احتیاط ها و هشدارها:
در صورت ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات متابولیک، وجود حساسیت بیش از حد به داروها و نیز مصرف سایر داروها حتما پزشک خود را مطلع سازید.
مواردی که باید به پزشک اطلاع داده شود:
• ابتلا به بیماری کبدی (اگر لازم باشد، پزشک مقدار داروی تجویز شده را کاهش داده و یا فواصل تجویز آن را افزایش می دهد).
• سابقه بروز حملات صرعی
• سن کمتر از ۱۶ سال

بارداری و شیردهی:
پیش از مصرف هر دارویی با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.
بی خطر بودن سرترالین در زمان بارداری یا شیردهی اثبات نشده است. اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید و یا اگر به کودک خود شیر می دهید، حتما با پزشک در مورد مصرف سرترالین مشورت کنید.

تأثیر بر روی رانندگی و کار با ماشین آلات:
سرترالین باعث کاهش توانایی فیزیکی و ذهنی بیمار می شود، به خصوص اگر این دارو همراه الکل یا با داروهای خاص دیگری مصرف شود. از پزشک معالج خود درباره امکان کار با دستگاهها و رانندگی سوءال کنید. توصیه های پزشکتان با توجه به شدت بیماری، پاسخ شما به درمان و عوارض جانبی دارو خواهد بود.

تداخلات دارویی:
در صورت مصرف دارویی دیگر حتی داروهای بدون نسخه پزشکتان را از موضوع مطلع سازید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که بعضی از داروها میزان اثر بخشی سرترالین را تحت تأثیر قرار می دهند و برعکس. داروهایی که با آسنترا تداخل اثر دارند عبارتند از: کاربامازپین، فنی توئین، سوماتریپتان، فن فلورامین، ترامادول، دیازپام، تولبوتامید و سایمتیدین، اگر لیتیوم یا وارفارین مصرف می کنید، احتمالاً پزشکتان توصیه به انجام آزمایش خون خواهد کرد.
مصرف همزمان سرترالین و الکل توصیه نمی شود.

مصرف آسنترا همراه غذا و نوشنیدنی ها:
مصرف آسنترا همراه با آب گریپ فروت ممنوع است.

مقدار و نحوه مصرف:
با دقت به توصیه های پزشک عمل کنید. شما نباید بدون مشورت با پزشک درمان را قطع کرده و یا مقدار مصرف دارو را تغییر دهید. از پزشکتان بپرسید که تا چه زمانی باید مصرف دارو را ادامه دهید. دارو را یک بار در روز صبح یا شب مصرف کنید.

مقدار مصرف دارو:
افسردگی
میزان معمول معمول شروع درمان ۵۰ میلی گرم (یک قرص ۵۰ میلی گرمی) سرترالین یک بار در روز می باشد. اگر درمان موءثر نبود، پزشک به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر ۲۰۰ میلی گرم (چهار قرص ۵۰ میلی گرمی یا دو قرص ۱۰۰ میلی گرمی) افزایش می دهد.

اختلالات وسواسی-اجباری:
دوز ابتدایی ۵۰ میلی گرم (یک قرص ۵۰ میلی گرم) سرترالین یکبار در روز می باشد. در صورت مؤثر نبودن درمان پزشک ممکن است در باصله زمانی حداقل یک هفته ای دوز درمان را از ۵۰ میلی گرم (یک قرص ۵۰ میلی گرم) حداکثر تا حد ۲۰۰ میلی گرم (۴ قرص ۵۰ میلی گرمی و یا ۲ قرص ۱۰۰ میلی گرمی) افزایش دهد.
در کودکان سنین ۶ تا ۱۲ سال: دوز ابتدایی روزانه ۲۵ میلی گرم (نصف قرص ۵۰ میلی گرم) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک ممکن است دوز روزانه را به ۵۰ میلی گرم (یک قرص ۵۰ میلی گرمی) سرترالین افزایش دهد.

اختلالات پانیک:
دوز ابتدایی روزانه ۲۵ میلی گرم (نصف قرص ۵۰ میلی گرمی) سرترالین می باشد. بعد از یک هفته، پزشک دوز روزانه را به ۵۰ میلی گرم (یک قرص ۵۰ میلی گرمی) سرترالین افزایش می دهد و به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته، دوز روزانه را به میزان حداکثر ۲۰۰ میلی گرم (چهار قرص ۵۰ میلی گرمی یا دو قرص ۱۰۰ میلی گرمی) افزایش می دهد.
دارو را باید هر روز در زمان معینی، همراه یا بدون غذا مصرف نمود.
دارو را باید هر روز در زمان معینی، همراه یا بدون غذا مصرف نمود.
دارو را با مقداری آب مصرف نمایید.
قرصها را نجوید یا خرد نکنید.
قرصها را هر روز به طور مرتب مصرف نمایید. بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی کنید. در مواردی هم احساس بهبودی ۲ تا ۴ هفته پس از آغاز درمان به وجود می آید. در صورت احساس بهبودی مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید. پزشکتان معین خواهد کرد که دارو را چه زمانی قطع کنید.
اگر احساس می کنید که تأثیر دارو بیش از حد زیاد و یا کم است با داروساز یا پزشکتان مشورت کنید.

مصرف مقادیر بیش از حد:
در صورت مصرف مقادیر بیش از حد دارو سریعاً با داروساز یا پزشک معالج خود تماس بگیرید.

اگر مصرف یک وعده دارو را فراموش کردید:
مقدار مصرف بعدی را به هیچ وجه دو برابر نکنید. مصرف آن را مطابق با دستور پزشکتان ادامه دهید.

عوارض قطع درمان با آسنترا:
در صورت قطع مصرف سرترالین احتمال بروز گیجی، لرزش دستها (ترمور)، اضطراب، تهوع و تپش شدید قلب به صورت بسیار نادر وجود دارد.

عوارض جانبی:
آسنترا مانند تمام داروهای دیگر عوارض جانبی دارد. عوارض جانبی زیر ممکن است ایجاد شود: تهوع، اسهال، یبوست، لرزش دستها (ترمور)، تعریق، اختلالات جنسی (مانند تعویق در انزال)، گیجی، بی خوابی، خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن از جمله عوارض سرترالین هستند. این عوارض معمولاً خفیف بوده و با ادامه مصرف دارو از بین می روند.

عوارض جانبی نادر:
کرامپ، واکنشهای آلرژیک (تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پلکها، صورت و لبها، کهیر، خارش در تمام بدن) حرکات و تکان های غیر ارادی، حرکات پیچشی یا فشاری در اندام ها، درد شکم، بی نظمی در دوره قاعدگی، افزایش حجم و حساسیت پستانها و ترشح احتمالی شیر از آنها. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی از جمله مواردی که ممکن است در این بروشور ذکر نشده باشد، پزشکتان را مطلع سازید.

شرایط نگهداری دارو و تاریخ انقضاء:
از مصرف دارو بعد از انقضاء یا اتمام تاریخ مصرف درج شده بر روی بسته بندی خودداری کنید.
دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.
دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

اطلاعات برای نسخه کردن:
فقط طبق دستور پزشک مصرف شود.

اشکال دارویی:
هر بسته حاوی ۲۸ قرص روکشدار ۵۰ میلی گرمی و یا ۱۰۰ میلی گرمی است.

✔ تکفال دات کام

درمان هیجانات منفی ، عصبانیت بیش از حد چیست؟

درمان هیجانات منفی،عصبانیت بیش از حد چیست؟
داروی آن را بنویسید.

سلام شوهر من الان بعد از ۳ هفته ۲ تا قرص میخوره هر روز دچار دیر انز*لی شده برای بچه دار شدن دکترقرص ری پرو ستاسیس رو که هر روز باید بخوره تجویز کرده آیا همزمانی این دوتا قرص باعث دیر انز*لی شده ؟ قرص اسنترا رو قطع کنم؟

سلام شوهر من الان بعد از ۳ هفته ۲ تا قرص میخوره هر روز دچار دیر انز*لی شده برای بچه دار شدن دکترقرص ری پرو ستاسیس رو که هر روز باید بخوره تجویز کرده آیا همزمانی این دوتا قرص باعث دیر انز*لی شده ؟ قرص اسنترا رو قطع کنم؟

ببخشید مادر من بعد یک هفته استفاده دچار ادم در گردن صورت و لبش شد و کهیر پاشیده قرص قطع کردم اما چون دیابتی هستن نمیتونم دهرو دیگه بهش بدم چکنم؟

مادرم سکته مغزی کرده ۴سال پیش وتهت درمان دکتردیگه ای بود.دکترجدیدش این داروروبراش تجویزکرده آیااین داروربطی به سکته داره آخه هرچی میخونم درباره سکته چیزی ننوشته.عجب متخصصای گاوی داریم ۴تاقرص بهش داده فقط یکیش بدردش میخوره اونم رقیق کننده خونه .میرم مطبشوروسرش خراب میکنم د**ث پدرسگ.

ایا باعث چاقی میشه این دارو؟
من شیش سال دارو مصرف میکردم و خودمو ترک دادم الان فقط اینو میخورم فقط
چاقی میاره؟

اگر مصرف روزی یک عدد ۵۰ باشه ۴روز نخورم، بعد الکل مشکلی ایجاد میکنه؟

حوردن ۱۰تا ازین قرص یکجا چی میشه؟؟؟باعث مرگ‌میشه؟؟

نه هیچ مشکلی نداره شما 20 تا بخور، مشکل نداره، فقط شاید بری اورژانس بیمارستان معده ت رو شست شو بدی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

قرص اسنترا 100 چیست

وب‌سایت

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آسنترا برای درمان افسردگی و اضطراب و اختلالت ناشی از وحشت زدگی و همچنین برخی از بیماری های دیگر که در این مقاله ملاحظه خواهید کرد تجویز می شود. در این مقاله با اطلاعات دارویی قرص آسنترا و کاربردها و عوارض جانبی که دارد آشنا خواهید شد.

آسنترا نام تجاری سرترالین است که از دسته دارو های مهار کننده باز جذب سروتونین می باشد. قرص آسنترا باعث افزایش فعالیت ماده شیمیایی سروتونین در مغز می شود. مهمترین کاربرد آسنترا برای درمان اختلال افسردگی همراه یا بدون اضطراب می باشد که برای این بیماران تجویز می شود.

آسنترا علاوه بر درمان افسردگی و اضطراب برای مشکلاتی مانند اختلالات پیش از قاعدگی، اختلال هراس، اختلال وسواسی اجباری، اختلال اضطراب اجتماعی، انزال زود رس و اختلال استرس پس از سانحه نیز تجویز می شود.

قرص اسنترا 100 چیست

آسنترا یک نوع داروی موثر برای درمان افسردگی می باشد. این قرص موجب بهبود و از بین رفتن وحشت زدگی (اختلالات پاتیک) یا اضطراب شدید ناشی از اتفاق یا رخدادی می شود. همچنین اختلالات فکری و وسواسی رفتار های تکراری مانند شستن مداوم دست ها  را رفع و بهبود می بخشد. اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی آسنترا تقریبا پس از گذشت ۴ هفته بعد از مصرف دارو ظاهر می شود و ممکن است این زمان برای بروز اثرات ضد وسواس آن طولانی تر گردد.

میزان معمول شروع درمان با قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم در روز می باشد. اگر این میزان برای درمان موثر نبود پزشک به تدریج و در فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز مصرفی روزانه را به میزان حداکثر ۲۰۰ میلی گرم افزایش می دهد.

مقدار مصرف داروی آسنترا برای شروع درمان ۲۵ میلی گرم می باشد. بعد از گذشت یک هفته از مصرف این قرص دوز روزانه را به ۵۰ میلی گرم افزایش می دهد و به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به میزان ۲۰۰ میلی گرم افزایش می دهد. این قرص را باید هر روز در زمان معینی همراه یا بدون غذا مصرف کرد. قرص را با مقداری آب مصرف کنید. اگر قرص های آسنترا را به طور منظم مصرف کنید بعد از گذشت یک هفته ممکن است آثار بهبودی را در خود حس نمایید، در مواردی هم احساس بهبودی بین گذشت ۲ تا ۴ هفته نمایان می شود. اگر احساس کردید که بهبود یافتید مصرف این قرص را قطع نکنید و تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید. اگر مصرف یک وعده از این قرص را فراموش کردید مقدار مصرف بعدی را به هیچ وجه دو برابر نکنید.

با قطع مصرف این دارو ممکن است عوارضی مانند لرزش دست ها، تهوع، اضطراب، گیجی و طپش شدید قلب که بسیار نادر است به وجود آید.

همه دارو ها علاوه بر مزیت هایی که برای بهبودی و درمان دارند، دارای عوارضی بسیار محدود نیز می باشند. ممکن است یکی از عوارض زیر در هر فردی رخ دهد. این عوارض معمولا خفیف هستند و با ادامه مصرف قرص آسنترا از بین می روند.

در صورتی که داروی دیگر مصرف می کنید حتی داروهای بدون نسخه پزشک و یا گیاهی، پزشک خود را از این مسئله مطلع سازید. دلیل این موضوع این است که برخی از دارو ها میزان اثر بخشی داروی آسنترا ار تحت تاثیر قرار می دهند و تاثیرات آن را بر عکس می کنند. مصرف همزمان آسنترا با الکل به هیچ وجه توصیه نمی شود. داروهایی که ممکن است با قرص آسنترا تداخل ایجاد نمایند شامل موارد زیر می شوند.

مصرف این قرص در دوران بارداری و یا شیر دهی تنها زمانی مجاز است که نیاز به آن کاملا محرز شده باشد که این تنها با تشخیص و نظر پزشک صورت می گیرد.

آسنترا را دور از دسترس اطفال و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری نمایید. در این مقاله با اطلاعات دارویی قرص آسنترا و کاربرد ها و عواض این دارو آشنا شدید. در صورت تمایل می توانید برای داشتن اطلاعات دارویی و کاربردها و عوارض دارو های دیگر به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا



موهاتو ابریشمی کن !



روغن خراطین و خواص شگفت انگیز آن !



چطور ارزان به آنتالیا سفر کنیم؟


معرفی بهترین رستوران های کوش آداسی مناسب با ذائقه شما


مردان زیبا چه ویژگی هایی دارند؟ (معیارهای زیبایی از دید خانم ها)


ایده های دوست داشتنی برای تزیین منزل با وسایل دور ریز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود به ناحیه کاربری

بازگرداندن رمز عبور.

نام کاربری برای شما ارسال خواهد شد.

دیجی طور – مجله فن آوری ، کسب و کار ، خودرو و سرگرمی

قرص آسنترا دارای موادی به نام سرترالین بوده که به دسته ی آنتی دپرسانت یا داروهای ضد افسردگی تعلق داشته که با نام مهار کننده های سروتونین بازجذب شناخته می شوند. همانطور که پیداست از این دارو برای درمان افسردگی ، وسواس فکری ، جمع هراسی و درمان استرس پس از حادثه استفاده دارد.

قرص اسنترا 100 چیست

این دارو نباید توسط کسانی که حساسیت به مواد محرکی چون سرترالین دارند مصرف شود.
در حین درمان بیماری های مرتبط با افسردگی نباید با دیگر داروها مصرف شود زیرا می تواند تداخل دارویی پیدا کرده و سلامت شخص را دچار مشکل کند. همراه با داروهایی که در زیر عنوان شده نباید مصرف شود :
فنلزین – ایزوکاربوکسازید – ترانیل سیپرومین / مصرف این داروها همراه با آسنترا می تواند منجر به ابتلا به سندروم های سروتونینی مختلف شود که از آنها می توان به :
آشفتگی – رعشه – گیجی – اسهال – سردردهای شدید – تب – تشنج – آریتمی – افزایش فشار خون – ناخودآگاهی / این علائم حدود نیم ساعت پس از مصرف دارو نمایان شده و اگر هر یک از آنها را حس کردید بلافاصله با دکتر معالج خود تماس بگیرید.

اسکیزوفرنی ، می تواند موجب وخیم تر شدن وضعیت بیمار شود.
بیمارانی که خونریزی دارند.
کمبود سدیم خون یا هیپوناترمی
بیماران کمتر از 18 سال
بیماران با مشکلات کبدی

اگر هر یک از مشکلاتی که پیشتر ذکر شد را دارید ، هرگز مصرف قرص آسنترا را سر خود و به یکباره متوقف نکنید ، اگر مصرف آن را بدون مشورت با پزشک قطع کنید می تواند منجر به سندروم هایی از قبیل : اضطراب ، بی خوابی ، سرگیجه ، سردرد ، حالت تهوع و استفراغ شود. این علائم می توانند بسیار وخیم شوند ، از این رو بهتر است پیش از توقف مصرف آن ، با دکتر خود مشورت کنید.

با توجه به آزمایشاتی که سازمان غذا و دارو آمریکا بر روی حیوانات به انجام رسانده ، آسیبی به جنین نرسیده ، اما بر روی انسان ها آزمایش نشده اما اگر مصرف دارو با تایید پزشک همراه بوده و آسیبی به بچه نرساند مصرف آن بلامانع است. در زمان شیردهی استفاده از دارو منع شده ، زیرا مقداری از دارو در شیر نفوذ کرده و می تواند برای بچه خطرناک باشد. در حین مصرف دارو باید از شیر خشک برای کودک استفاده نمود.

قرص آسنترا در دوز های 50 و 100 میلی گرمی به فروش رسیده و فارغ از میزان غذای مصرفی ، باید تنها یک مرتبه در روز مصرف شود. بهترین زمان مصرف آن در صبح یا بعد از ظهر بوده و برای افرادی که مبتلا به وسواس فکری هستند قرص 50 میلی گرمی مناسب بوده و شاید دکتر از شما بخواهد برای رسیدن به شرایط مطلوب دوز مصرف را تا حدی بالا ببرید. بالاترین میزان مصرف 200 میلی گرم توسط تولید کننده ی دارو عنوان شده. در صورتی که بیمار دچار حمله ی عصبی شده باشد مصرف 25 میلی گرم در روز پیشنهاد می شود. این دارو پس از 10 روز تاثیر خود را خواهد گذاشت و طول درمان آن می تواند طولانی بوده و ماه ها به طول بینجامد.

استفاده با دیگر داروها : این دارو را نباید با دیگر داروها مصرف کرد به خصوص داروهایی از جمله ایزوکاربوکسازید ، ترانیل سیپرومین ، موکلوبماید ، فنلزین. داروی پیموزاید برای درمان بیماری های روانی مصرف شده و مصرف آن همراه با آسنترا می تواند موجب ازدیاد پیموزاید در خون شده و در نهایت منجر به بیماری های خونی شود. مصرف این دارو همراه با داروی خونی وارفارین نیز توصیه نمی شود. اگر آسنترا همراه با لیتیوم مصرف شود می تواند منجر به افزایش عوارض جانبی شود.

1 – گیجی
2- بی خوابی
3- سردرد
4- اضطراب
5- تهوع ( به طور معمول )
6- استفراغ
7- اسهال
8- تب
9- تشنج
10- آریتمی ( ضربان قلب غیر معمول اما بی خطر )
11- افزایش فشار خون
12- مشکلات دفع
13- افکار خودکشی
14- میل تهاجم
15- توهم
16- سرخوشی
17- فراموشی
18- اختلال کلامی
19- اختلال در ادرار
20- شب ادراری
21- تغییر وزنی
22- عفونت های پوستی ( کم دیده شده)
23- آلرژی های مختلف

** این اطلاعات در خصوص قرص آسنترا از پزشک های متخصص گرفته شده و کاملا تایید شده می باشند و در صورت مواجهه با هر مشکلی پس از مصرف دارو مصرف آن را قطع نکرده و با دکتر خود تماس بگیرید.

قرص باکلوفن برای چیست و چه عوارضی به همراه دارد

اگر هر روز سیب زمینی سرخ کرده بخوریم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟!

اگر روزی سه عدد خرما مصرف کنید چه اتفاقی برای بدن خواهد افتاد؟

خوردن ماهی اگر هر روز انجام شود چه اتفاقی می افتد؟

علائم کمبود زینک چیست ؟ و دلایل کمبود آن چیست

مطلب قبلی

گوشی Samsung A80 و نحوه عملکرد سیستم دوربین آن

مطلب بعدی

مشخصات گوشی سونی Xperia 20 فاش شد

MCH در آزمایش چیست ؟

پادهیدروژن چیست ؟

قرص اندانسترون برای چیست

مارچوبه چیست و چگونه آن را مصرف کنیم ؟

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تازه ترین ها


قیمت طلا 3 مرداد 98

سیستم عامل OxygenOS 10 ، پویا ، خوانا و تغییر پذیر

گوشی Nubia Red Magic 3S نخستین گوشی با Snapdragon 855 Plus

قرص اسنترا 100 چیست

مشاهده میزان شارژ هندزفری را به صورت جداگانه در اندروید

نمونه دیگری از دوربین 64 مگاپیکسلی سامسونگ

استیو وزنیاک کیست ؟ چهره کمتر شناخته شده شرکت اپل


آموزش حذف اکانت فیسبوک


MCH در آزمایش چیست ؟

نخستین روز بازی جدید Harry Potter همین شنبه است

زنده شدن دوباره فرانکشتاین براساس واقعیت بود

ولستر 2020 و هیوندا النترا 2020 تنها با دنده اتوماتیک عرضه خواهند شد

نرم افزارهای جاسوسی جدید می توانند اطلاعات شخصی را پاک کنند!


تصاویر حقیقی از گوشی Huawei Mate 30 Lite منتشر شد

اشتراک وای فای گوشی به چند دستگاه دیگر را چطور انجام دهیم ؟


مشخصات گوشی vivo Y90 مشخص شد


نگاهی دیگر به تبلت سامسونگ Tab S6


پادهیدروژن چیست ؟


قرص اندانسترون برای چیست


مارچوبه چیست و چگونه آن را مصرف کنیم ؟


تبدیل مودم adsl به vdsl در عصر جدید اینترنت

سرگرمی

دانلود پرطرفدارترین بازی های اندروید برای کودکان با هدف…


چه کشورهایی یارانه نقدی می دهند


10 تا از وحشتناک ترین شهربازی های دنیا

11 تا از گرانترین خیابان های جهان + به همراه تصاویر


ثروتمندترین بازیگران جهان در سال 2019


10 تا از ثروتمندترین افراد جهان در سال 2019


سبک ترین لپ تاپ های بازار در سال 2019


گرانترین ماشین دنیا کدام ماشین است


پردرآمدترین ورزشکار جهان کیست ؟


5 تا از بهترین بازی های جنگی PS4 در سال 2019


بهترین بازی های استراتژیک کامپیوتر

5 تا از بهترین زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی


بهترین لپ تاپ های دنیا از نظر عمر باتری


پرفروش ترین بازی های 2019 در ماه آپریل


بهترین پاوربانک های 2019

بهترین گیمرهای جهان با درآمدهای چند صد هزار دلاری


عجیب ترین لوازم جانبی گوشی های هوشمند


سبک ترین دوچرخه تاشو برقی جهان ساخته شد


10 تا از ثروتمندترین زنان جهان


ترسناک ترین مکان های جهان

تازه ها

چالش فیس اپ FaceApp و تمام آن چیزی که شما باید بدانید


منتالیست چیست و چه کاری را انجام می دهد ؟

Note 10 سامسونگ با حافظه ی پر سرعت 12 گیگابایتی DDR5

ویدئو های اخیر

ورود به ناحیه کاربری

بازگرداندن رمز عبور.

نام کاربری برای شما ارسال خواهد شد.

InChI=1S/C17H17Cl2N/c1-20-17-9-7-12(13-4-2-3-5-14(13)17)11-6-8-15(18)16(19)10-11/h2-6,8,10,12,17,20H,7,9H2,1H3/t12-,17-/m0/s1 YKey:VGKDLMBJGBXTGI-SJCJKPOMSA-N Y

سرترالین (به انگلیسی: Sertraline) (با نام‌های تجاری زُلُفْت و آسِنْتْرا) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده‌است.

سرترالین در سال ۲۰۱۳ با تجویز بیش از ۴۱ میلیون نسخه پرمصرف‌ترین داروی ضدافسردگی و دومین داروی پرمصرف روانپزشکی پس از آلپرازولام در ایالات متحده بوده‌است.[۲]

سرترالین از طریق جلوگیری از جذب مجدد سروتونین توسط گیرنده‌های عصبی پس سیناپسی و بالابردن غلظت سروتونین در دستگاه عصبی مرکزی است. سرترالین هم‌چنین به میزان کمی از جذب مجدد دوپامین جلوگیری می‌کند (حدود ۱٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن) و تا حدی نیز وقفه‌دهنده گیرنده‌های آلفای آدرنالین است (حدود ۱٪ تا ۱۰٪ قدرت جلوگیری از جذب سروتونین آن).

فرمول شیمیایی سرترالین C17H17Cl2N است. نیمه عمر آن بین ۱۳ تا ۴۵ ساعت و در زنان حدود ۱٫۵ برابر بیش از مردان است. غلظت آن در پلاسمای خون پس از ۴ تا ۶ ساعت به حداکثر می‌رسد و درصد وابستگی آن به پروتئین پلاسمای خون حدود ۹۹٪ است.

قرص اسنترا 100 چیست

سرترالین برای درمان بیماری هراس اجتماعی نتایج موفقیت‌آمیزی بدست آورده‌است. مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان دهنده این امر است که برای درمان این بیماری به میزان دوز بیشتری از مصرف نیاز است علاوه بر این بهبودی به کندی صورت می‌گیرد و معمولاً پاسخ به دارو از هفته ششم شروع شده و تا هفته دوازدهم افزایش می‌یابد. سرترالین علاو بر اینکه مولفه‌های روانی هراس اجتماعی همچون ترس و اجتناب بهبود می‌بخشد بر مولفه‌های فیزیکی مانند سرخ شدن و تپش قلب نیز تأثیر مثبت می‌گذارد.

این دارو می‌تواند برای جنین مضر باشد. مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند باعث مشکلات بسیار جدی ریوی در نوزاد شود. در دوره مصرف این دارو توصیه می‌شود از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورتی که در دوره مصرف سرترالین متوجه شدید که باردار هستید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از قطع ناگهانی و بدون تجویز پزشک خودداری کنید. مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند علائم افسردگی شما را تشدید کرده و باعث بروز افسردگی شدید بعد از زایمان شود .

کاهش تمایلات جنسی، تأخیر در انزال، خونریزیهای غیرطبیعی (نقاط قرمز در سطح پوست)، آکاتزیا (عدم تحمل وضعیت نشسته)، بزرگی و احساس کشیدگی پستان یا ترشح شیر در خانمها، عوارض اکستراپیرامیدال (اختلالات حرکات عضلانی)، گرفتگی و پرش ناگهانی عضلات، تب، سرگیجه، خشکی دهان، افزایش احساس تشنگی، خستگی، تغییرات ناگهانی و بی‌اراده خلق، تپش قلب، راش پوستی، احساس خارش در پوست،اختلال در عملکرد .

آسنترا

آسنترا

همان طور که میدانید در جوامع و زندگی ها ی کنونی میزان ترس و افسردگی بسیار بالا است و این عوامل و بیماری های روانی بسیار شایع است . همان طور که میدانید بی توجهی و جدی نگرفتن بیماری های روانی مانند ترس های مزمن و افسردگی ها علاوه بر اینکه هم زندگی را برایمان سخت و دشوار میسازد بلکه در دراز مدت میتواند علاوه بر صدمه های روحی صدمات جسمی نیز به ما وارد سازد و از کیفیت زندگی ما انسان ها بکاهد .

پزشکان در طول تاریخ کوشش زیادی در جهت کشف و ساخت داروهایی کرده اند که این بیماری ها و افسردگی ها را از ما دور سازد و مبتلا شدن به افسردگی ان را کاملا بهبود دهد .

آسنترا یکی از همین داروهای ساخته شده است این دارو برای مبارزه و از بین بردن افسردگی یا ترس های مزمن ساخته شده است .

قرص اسنترا 100 چیست

آسنترا نام تجاری داروی سرترالین است که از دسته دارو های مهار کننده باز جذب سروتن میباشد . پس در هر جایی که نام آسنترا یا سرترالین را شنیدید بدانید که این دو در اصل نام یک دارو است .

این دارو بیشتر به دو صورت ۵۰ میلی گرمی و ۱۰۰میلی گرمی در قرص های روکش دار تولید و به فروش میرسد که هر قرص تشکیل شده از ۵۰ یا ۱۰۰ میلی گرم سرترالین هیدرو کلراید است .

ترکیبات قرص های آسنترا یا سرترالین .

این قرص تشکیل شده از کلسیوم هیدروژن فسفات دی هیدرات و سدیوم استارچ گلیکولات . سلولز میکرو کیریستالین . هیدروکسی پروپیل سلولز . تالک . منیزیم استثارات . هیدروکسی پروپیل متیل سلولز . تیتانیوم دی اکساید . پروپیلن گلایکول . میباشد .

موارد مصرف آسنترا :

این دارو در میان پزشکان برای درمان و یا مقابله با افسردگی و دیگر مشکلات روانی کاربرد بسیار ی دارد .موارد مصرف این قرص عبارت اند از :

پس همان طور که گفته شد این دارو در مواردی هم مانند :

اختلالات افسردگی و اضطراب زیاد و اختلالات پانیک یا وحشت زدگی . و اختلالات وسواسی  بکار میرود .

موارد منع مصرف

این دارو در زمانی که بیمار به ترکیبات سرترالین و یا دیگر ترکیبات بکار رفته در این دارو حساسیت دارد نباید تجویز و مصرف شود . تجویز همزمان این دارو و یا حتی تجویز با فاصله ی کمتر از دو هفته این دارو با مهار کننده های مونوآمین اکسیداز ممنوع است .

مواردیکه اگر این دارو برایتان تجویز شد باید حتما به پزشک بگویید .

هنگامی که این دارو برایتان تجویز شد اگر حساسیت های دارو یی زیاد و یا بیماری مزمن خاصی داشتید حتما ان را با پزشک خود در میان گذاشته و این عوامل را به اطلاع پزشک تان برسانید تا از بروز هرگونه حساسیت و یا عارضه ای در عمان باشید .

اگر شما مبتلا به  بیماری کبدی هستید حتما به پزشک اطلاع دهید تا او یا دارو را با دارویی دیگر با همین خصوصیات جایگزین کند و یا مقدار و دوز دارو را کم کند و یا فواصل مصرف را بیشتر کند .

اگر در خود سابقه ی حمله یا حملات صرع را دارید حتما به پزشک بگویید .

اگر سن شما در هنگام دریافت دارو کمتر از ۱۶ سال است حتما به پزشک بگویید .

اگر در هنگام تجویز این دارو باردار و یا مشغول شیر دادن به نوزاد تان هستید حتما به پزشک بگویید .

پزشکان و محققین هنوز بی خطر بودن این دارو را برای زنان باردار و یا شیر ده اثبات نکرده اند و به همین دلیل در هنگام بارداری و یا شیر دهی به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید .

:(توجه):

این دارو در میان دارو های ضد افسرد گی قرار میگیرد و در نتیجه خواصی دارد که باعث کم شدن قدرت و سرعت فیزیکی و یا ذهنی فرد مصرف کننده میشود پس در هنگام تجویز حتما از پزشکتان سوال کنید که با دوز و مقدار دارو یی که برایتان  تجویز شده است شما میتوانید با مصرف این مقدار از این دارو به رانندگی و یا کار با دستگاه های خطرناک بپردازید .

عوارض .  .  .  .  .

عوارضی که مصرف آسنترا ممکن است ایجاد کند عبارت اند از  :

تداخلات دارویی آسنترا

داروهایی هستند که اثر این این قرص را خنصی میکنند و یا در عمل کرد این دارو اختلال ایجاد میکنند داروهایی که با این دارو تداخل دارد عبارت اند از :

و این مورد را هم به یاد داشته باشید که خوردن این دارو با اب گیریپ فروت ممنوع است .

هیچگاه از این دارو به صورت خودسر استفاده نکنید و ان را نیز به هیچ کس تجویز نکنید شاید شما با خواندن این مقاله موارد بسیاری در مورد این نوع دارو یاد گرفته باشید اما هنوز موارد بسیاری نیز وجود دارد که شما از ان بی خبر هستید و این را فراموش نکنید که هیچ کس در دنیا صلاحیت تجویز دارو را ندارد بجز پزشکان محترم .

منبع : لینک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

سایت شاد و سالم (shadosalem.com) با هدف کمک به سلامتی مردم عزیز و داشتن دنیایی شاد و سالم به وسیله ی ارائه مطالب پزشکی ، ارائه روش های درمان بیماری ها و کمک به بیماران عزیز و کمک به حفظ طبیعت و تمام مواردی که برای داشتن دنیایی شاد و سالم مهم هستند ، ایجاد شده است و امیدواریم با خواست خداوند و یاری مردم عزیز بتوانیم در این راستا موفق باشیم.

قرص اسنترا 100 چیست

اگه میخوای خیلی زود پولدار شی فقط کلیک کن

آسنترا یک داروی ضد افسردگی تاثیر گذار است که باید با تجویز پزشک مصرف شود و دوز مصرف آن با توجه به میزان افسردگی شما متفاوت است. این دارو علایم افسردگی مثل اضطراب را کاهش می دهد. این دارو باعث افزایش سروتونین در مغز شده و روحیه را بهتر می کند.

آسنترا نام تجاری داروی سرترالین می باشد. آسنترا یک داروی ضد افسردگی می باشد و معمولا در درمان افسردگی بکار می رود. این دارو برای کاهش علایم افسردگی نظیر تغییرات اشتها، تغییر در الگوی خواب، تشویش و اضطراب، از دست دادن کشش و تمایل به فعالیت های رومره، کاهش میل جنسی، تفکر کُند یا اختلال یا تمرکز، یا افکار خودکشی یا اقدام به آن، تجویز می شود. سرترالین یک مهارکننده بازجذب سروتونین است.

علاوه بر این از سرترالین برای درمان برخی اختلالات اضطرابی همچون اختلال وسواسی_جبری، حملات ترس، فوبیا و استرس به دنبال سانحه استفاده می شود. اخیرا سرترالین بصورت موفقیت آمیزی در درمان نشانگان (syndrome) قبل از قاعدگی زنان، که علایمی از قبیل نوسانات خلقی، تحریک پذیری و حساسیت پستان ها ایجاد می کند، بکار رفته است.

اصولا سرترالین باعث افزایش سطوح ماده ای طبیعی در مغز به نام سروتونین (serotonin) می گردد؛ این ماده در حفظ تعادل روحی نقش دارد. سرترالین در قالب قرص های پوشش دار تولید می شود.

قرص اسنترا 100 چیست

بسته به مشکل شما پزشک معالج دوز بخصوصی از آسنترا ( داروی ضد افسردگی ) را تجویز می کند. آسنترا روزی یک نوبت مصرف می شود. این دارو را می توان صبح قبل از هر کاری (تا فراموش نشود) یا شب پیش از خوابیدن مصرف نمود. هیچ گاه کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. برای جلوگیری از ناراحت شدن معده می توانید دارو را با غذا بخورید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، اگر حداکثر تا یک ساعت بعد به یاد آوردید مصرفش کنید؛ در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان باز گردید. قرص ها را بطور کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری کنید.

در ضمن ممکن است روز ها و حتی هفته ها طول بکشد تا شما اثرات سرترالین را بطور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید. اهمیت این مساله به خصوص در مواقعی است که دوزهای زیادی از سرترالین برای مدت طولانی استفاده کرده اید. اگر مصرف دارو را ناگهان قطع کنید، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید.

قرص آسنترا نام تجاری سرتالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین می باشد.

داروی آسنترا در درمان اختلالات افسردگی توام یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی، اختلالات وسواسی فکری-عملی به کار می رود.

این داروی ضد افسردگی در موارد وجود حساسیت به سرتالین یا سایر ترکیبات موجود در این دارو نباید مصرف شود.

به گزارش مجله پزشکی آسان طب میزان معمول شروع درمان 50 میلی گرم یک بار در روز می باشد. اگر درمان موثر نبود پزشک به تدریج و در فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به میزان حداکثر 200 میلی گرم افزایش می دهد.

دوز ابتدایی داروی آسنترا روزانه 25 میلی گرم سرتالین می باشد. بعد از یک هفته پزشک دوز روزانه را به 50 میلی گرم افزایش می دهد و به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به میزان حداکثر 200 میلی گرم افزایش می دهد.

دارو را باید هر روز در زمان معینی همراه یا بدون غذا مصرف نمود.

دارو را با مقداری آب مصرف نمایید.

قرصها را هر روز به طور مرتب مصرف نمایید. بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی پیدا کنید. در مواردی هم احساس بهبودی 2 تا 4 هفته پس از آغاز درمان بوجود می آید. در صورت احساس بهبودی مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید.

اگر مصرف یک وعده آسنترا را فراموش کردید، مقدار مصرف بعدی را به هیچ وجه دو برابر نکنید.

احتمال بروز گیجی، لرزش دستها، اضطراب، تهوع و طپش شدید قلب به صورت بسیار نادر وجود دارد.

تهوع، اسهال، یبوست، لرزش دستها، تعریق، اختلالات جنسی، گیجی، بی خوابی، خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن از جمله عوارض سرتالین هستند. این عوارض معمولا خفیف بوده و با ادامه مصرف دارو از بین می روند.

قرص آسنترا یکی از قرصها برای درمان افسردگی است که عوارض خاص خودش را دارد.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش درباره آسنترا تقدیمتان کردیم بهره مند شده باشید. این دارو را حتما با تجویز پزشک شروع و قطع کنید و خودسرانه از آن استفاده نکنید.

داروی پاروکستین Paroxetine و درمان بیماری افسردگی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

قرص اسنترا 100 چیست
قرص اسنترا 100 چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *