فواید و عوارض قرص ویتامین آ

همه ما بارها و بارها در مورد ویتامین آ شنیده ایم، اما آیا از منابع, فواید و عوارض جانبی ویتامین آ به خوبی مطلع هستید؟

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین A نقش مهمی در حفظ سلامت بینایی، عملکرد عصبی، سلامت پوست و سایر موارد ایفا می کند. ویتامین A مثل همه آنتی اکسیدان ها از طریق مبارزه با اثرات تخریبی رادیکال های آزاد در کاهش التهاب موثر است. داشتن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها راهی برای کاهش روند طبیعی پیری است.

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A مسئول ساختن استخوان هایی قوی، تنظیم بیان ژن، حفظ سلامت و شفافیت پوست، تسهیل تمایز سلولی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند. برخی از بهترین منابع ویتامین A شامل تخم مرغ، شیر، جگر، هویج، سبزیجات زرد یا نارنجی از قبیل کدو سبز، کدو زرد، اسفناج و دیگر سبزیجات با برگ سبز هستند.

 

فواید و عوارض قرص ویتامین آ

ویتامین A به دو شکل اولیه یافت می شود:

– ویتامین A فعال.

– بتا کاروتن.

ویتامین A فعال از خوراکی های مشتق شده حیوانی گرفته می شود که به رتینول (retinol) هم شناخته می شود. این شکل اولیه ویتامین A می تواند مستقیما توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تبدیل آن نیست.

نوع دیگر ویتامین A که از میوه ها و سبزیجات رنگی به دست می آید و به شکل پیش ماده ویتامین A کاروتنوئید (carotenoids) است که بعد از هضم غذا در بدن تبدیل به رتینول می شود. بتا کاروتن (Beta carotene) نوعی کاروتنوئید است که در گیاهان یافت می شود و به منظور استفاده در بدن ابتدا باید به ویتامین A فعال تبدیل شود.

مطالعات بارها نشان داده اند که، آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین A برای سلامتی و طول عمر حیاتی هستند، این ویتامین ها برای سلامت چشم، ارتقای سیستم ایمنی و رشد سلول ها، مورد نیاز هستند. متخصصین تغذیه توصیه می کنند که، آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین A را در درجه اول با داشتن یک رژیم غذایی خوب و متعادل از میوه ها، سبزیجات و طیف وسیع غذاها بدست بیاوریم و در غیر اینصورت از مکمل ها استفاده کنیم.

 

ویتامین A برای داشتن دید طبیعی ضروری است، همینطور برای رشد مناسب استخوان ها و سلامت پوست و محافظت از غشا مخاطی دستگاه گوارش، تنفس و محافظت از دستگاه ادراری در مقابل عفونت. افراد مبتلا به سوء جذب چربی بلند مدت بسیار مستعد ابتلا به کمبود ویتامین A هستند. 

 

– افرادی که حساسیت به گلوتن دارند.

– افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند.

– افرادی که پاسخ ایمنی خودکار دارند.

– افرادی که بیماری التهابی روده دارند.

– افرادی که اختلالات پانکراس دارند.

– الکلی هایی که سطح سمیت بدنشان بالاست، سطوح پایین ویتامین A دارند.

کمبود ویتامین A تبدیل به یک مشکل بهداشتی عمومی در نیمی از کشورهای جهان بویژه آفریقا و جنوب شرق آسیا شده است، به خصوص در کودکان خردسال و زنان باردار در کشورهایی با درآمد پایین. کمبود ویتامین A برای کودکان می تواند مشکلات جدی از قبیل اختلال شدید بینایی، نابینایی و حتی افزایش خطر بیماری های شدید و یا مرگ ایجاد کند. کودکان ممکن است در معرض این مشکل با بیماری های عفونی معمول کودکان مثل اسهال و سرخک قرار بگیرند.

 

کمبود ویتامین A می تواند منجر به ضخیم شدن قرنیه و در نهایت حتی منجر به نابینایی شود.

کراتومالاسیا (Keratomalacia)، بیماری است که با کمبود شدید ویتامین A ایجاد می شود، این بیماری دو جانبه است یعنی معمولا هر دوچشم را مبتلا می کند.این نوع کمبود ممکن است تغذیه ای باشد یا متابولیکی به معنی توانایی جذب ویتامین در بدن. علایم اولیه (Keratomalacia) شامل شب کوری و خشکی شدید چشم است. بینایی شما ممکن است به خاطر چین و چروک، تار شدن و یا نرم شدن قرنیه مختل شود. اگر نرم شدن قرنیه ادامه پیدا کرده و درمان نشود، ممکن است منجر به عفونت قرنیه، پارگی و تغییرات بافتی دژنراتیو که منجر به کوری می شود، گردد.

 

کمبود ویتامین A منجر به خشک شدن، پوسته پوسته شدن و سفت شدن فولیکول های پوست می شود. کراتینیزیشن شدن ( Keratinization) پوست زمانی ایجاد می شود که سلول های پوششی (epithelial) رطوبت خود را از دست داده، سخت و خشک می شوند، می تواند در غشاء مخاطی دستگاه تنفسی، ادراری و گوارشی رخ دهد.

 

عفونت های تنفسی می تواند با کمبود ویتامین A در سیستم ایمنی بدن ایجاد شود. بیماران جوان تر اثرات شدید تری از این اختلال نشان می دهند. اختلال رشد و عفونت در میان کودکان شایع بوده و میزان مرگ و میر کودکان با کمبود ویتامین A شدید بر اساس گزارشات بیش از 5 درصد است.

 

میزان تقاضای ویتامین A برای زنان باردار در سه ماهه پایانی به حد خود می رسد. اغلب زنان در این دوره از کمبود ویتامین A رنج می برند. اگر میزان کافی ویتامین A به یک زن باردار نرسد، می تواند منجر به شب کوری در او شود.

 

1. محافظت از سلامت چشم

ویتامین A بخشی مهم از مولکول رودوپسین (rhodopsin) است که، زمانی که نور بر روی شبکیه می تابد فعال شده و سیگنالی به مغز می فرستد که منجر به دیدن می شود. بتاکاروتن، نوعی از ویتامین A که در گیاهان دیده می شود، نقش مهمی در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا ( macular degeneration یا تخریب لکه زرد، یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. به تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود و ممکن است حتی دید به طور کامل از دست برود و حتی فعالیتهای روزانه فرد مختل شود) ایفا می کند که علت اصلی نابینایی مرتبط با سن است.

در یک مطالعه که با حمایت مالی موسسه ملی چشم در مورد بیماری های چشم وابسته به سن انجام شد، افرادی که خطر بالای ابتلا به بیماری داشتند با دریافت روزانه مولتی ویتامین که شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، روی و مس بوده، درصد ابتلای آن ها به دژنراسیون ماکولا در یک دوره 6 ساله، 25 درصد کاهش داشته است. همچنین این مطالعه نشان داده است که، قطره ویتامین A در درمان خشکی چشم موثر است.

یک مطالعه نشان داد، قطره های چشمی روان کننده حاوی ویتامین A به همان اندازه قطره های گران قیمت در درمان سندروم خشکی چشم موثر هستند. مطالعه دیگری در اوایل سال 211 توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد که دریافتند، یک فرم ترکیبی و تغییر یافته از ویتامین A ممکن است قادر به کند کردن پیشرفت بیماری استارگارت ( Stargardt’s disease ) باشد. بیماری چشمی ارثی که باعث از دست دادن بینایی در افراد جوان می شود.

 

2. پشتیبانی ایمنی بدن

تعدادی از عملکردهای سیستم ایمنی بدن به ویتامین A وابسته است. به همین دلیل است که آن را به عنوان مهم ترین ویتامین بهبود کارایی سیستم ایمنی بدن می شناسند. ژن دخیل در پاسخ ایمنی توسط ویتامین A تنظیم می شود، یعنی این ویتامین برای مبارزه با بیماری های جدی مثل سرطان و بیماری های خود ایمنی ضروری است، حتی بیماری هایی نظیر آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی.

بتاکاروتن هم یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های مزمن کمک می کند. ویتامین A می تواند در تقویت سیستم ایمنی کودکان به طور خاص موثر باشد. در مطالعه ای که در لندن انجام شد مشخص شد، مکمل های ویتامین A تا 24 درصد مرگ و میر کودکان در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط را کاهش می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد، کمبود ویتامین A در کودکان آسیب پذیری آن ها از بیماری های عفونی از قبیل اسهال و سرخک را افزایش می دهد.

فواید و عوارض قرص ویتامین آ

در مطالعه دیگری که توسط سیستم تامین اجتماعی مرتبط با سلامت کلمبیا انجام شد، 1 هزار کودکی که دچار فقدان ویتامین A بودند، مکمل ویتامین A داده شد و مشخص شد که این مکمل باعث صرفه جویی 3436917 دلاری در هزینه های پزشکی شده است، با توجه به تعداد بیماری ها که شامل 4268 اسهال و 76 مالاریا و کاهش بستری شدن در بیمارستان به خاطر مصرف ویتامین A بوده است. این مطالعه نشان داده است که، مصرف مکمل ویتامین A در کودکان می تواند خیلی مقرون به صرفه تر از مسائل پزشکی ایجاد شده در آن ها باشد.

 

3. مبارزه با التهاب

ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که اثرات رادیکال های آزاد در بدن و آسیب های بافتی و سلولی که ایجاد می کنند را خنثی می کند. ویتامین A می تواند از فعالیت بیش از حد سلولی جلوگیری کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن عکس العمل زیادی به پروتئین های غذایی نشان می دهد باعث ایجاد آلرژی غذایی و در نهایت التهاب می شود. دریافت ویتامین A می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از آلرژی های غذایی کمک کند، چون مانع واکنش های افراطی در بدن می شود. کاهش سطح التهاب نیز با کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است.

 

4. حمایت از سلامت پوست و رشد سلولی

ویتامین A برای بهبود زخم و بازسازی پوست ضروری است. وجود آن برای حمایت از تمام سلول های پوستی داخلی و خارجی ضروری است و کمکی قدرتمند برای مقابله با سرطان پوست است. این ویتامین برای تشکیل گلیکو پروتئین ها (glycoproteins)، ترکیبی از قند و پروتئین، که به اتصال بافتهای نرم به یکدیگر کمک می کند، مورد نیاز است.

کمبود ویتامین A می تواند باعث کاهش کیفیت ظاهری پوست شود. در مطالعات انجام شده مشخص شده که ویتامین A می تواند با آکنه مبارزه کرده و سلامت کلی پوست را بهبود بخشد. ویتامین A خطوط و چین و چروک را از پوست شما دور نگه داشته و باعث تولید کلاژن می شود که مسئول جوان نگه داشتن پوست شماست. همچین ویتامین A نقش موثری در حفظ سلامت موهای شما دارد.

 

5. به پیشگیری از سرطان کمک می کند

با توجه به مطالعه ای که در دانشگاه نیویورک انجام شده، دریافت ویتامین A به لطف توانایی کنترل سلول های بدخیم در بدن، می تواند به درمان چندین نوع سرطان کمک کند. در حال حاضر می دانیم که اسید رتینوئیک (retinoic acid) نقشی مهم در توسعه سلولی و تمایز سلولی و همچنین درمان سرطان دارد.

سرطان ریه، پروستات، سینه، تخمدان، مثانه، دهان و پوست می تواند توسط اسید رتینوئیک سرکوب شود. مطالعه دیگری روی منابع متعدد تاثیر اسید رتینوئیک در ملانوما ( به تومور با منشا سلولهای ملانین دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است)، سرطان کبد، سرطان ریه، سرطان پستان و پروستات را به اثبات رسانده است. محققان شواهد جدیدی بدست آورده اند که مکانیسم مولکولی اسید رتینوئیک می تواند بر سرنوشت سلول های سرطانی موثر باشد.

از آنجا که دوز بالای اسید رتینوئیک می تواند منجر به سمیت سلولی شود به این معنی است که می تواند سلول ها را مسموم کند، پس بهتر است به عنوان یک مکمل بالقوه در رژیم غذایی روزانه فرد به منظور جلوگیری یا سرکوب پیشرفت سرطان استفاده شود.

به خاط داشته باشید که، همیشه بهتر است ویتامین A را از منابع طبیعی مثل غذا بدست آورید، نه این که به شکل بیش از حد به امید جلوگیری از بیماری ها از مکمل های آن استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که مصرف زیاد آن لزوما به نفع تان نیست.

 

در اینجا برخی از بهترین منابع ویتامین A را به شما معرفی می کنیم:

 

جگر گاو

85 گرم: 14363 واحد ( IU )، تقریبا سه برابر نیاز روزانه (Daily Value یا DV ).

هویج

1 فنجان برش خورده و خام: 21384 واحد، از 1 درصد نیاز روزانه.

سیب زمینی شیرین

1 عدد کامل: 18443 واحد، از 1 درصد نیاز روزانه.

کلم کیل

1 فنجان خرد شده: 6693 واحد، از 1 درصد نیاز روزانه.

اسفناج

1 فنجان خام: 2813 واحد، حدود 56 درصد نیاز روزانه.

کاهوی رومانی 

1 فنجان خرد شده: 494 واحد، معادل 82 درصد نیاز روزانه.

زردآلو

1 عدد: 674 واحد، معادل 13 درصد نیاز روزانه.

کلم بروکلی

1 فنجان خام: 567 واحد، معدل 11 درصد نیاز روزانه.

کره

1 قاشق غذاخوری: 355 واحد، معادل 7 درصد نیاز روزانه.

تخم مرغ

1 عدد خیلی بزرگ: 32 واحد، معادل 6 درصد نیاز روزانه.

کدو حلوایی

1 فنجان خرد شده: 514 واحد، معادل 1 درصد نیاز روزانه.

طالبی

1 برش متوسط: 2334 واحد، معادل 47 درصد نیاز روزانه.

فلفل قرمز شیرین

1 لیوان خرد شده: 4665 واحد، معادل 93 درصد نیاز روزانه.

ماهی تن

85 گرم فیله: 2142 واحد، معادل 43 درصد نیاز روزانه.

انبه

1 فنجان خرد شده: 1785 واحد، معادل 36 درصد نیاز روزانه.

پاپایا

1 فنجان خرد شده: 1531 واحد، معادل 31 درصد نیاز روزانه.

 

اکثر مردم به اندازه کافی ویتامین A از رژیم غذایی شان دریافت می کنند، ولی اگر کمبود ویتامین A دارید، احتمالا پزشک تان مصرف مکمل برایتان تجویز می کند. افرادی که مبتلا به بیماری هایی نظیر اختلالات گوارشی هستند یا رژیم غذایی بسیار ضعیفی دارند، ممکن است برای رسیدن به میزان مورد نیاز روزانه ویتامین A به مصرف مکمل نیاز پیدا کنند. مصرف مجاز ویتامین A روزانه که می توانید از مکمل ها یا مواد غذایی روزانه بدست آورید، به شرح زیر است:

 

کودکان:

1 – 3 سال: 3 mcg/day ( میکروگرم در روز ).

4 – 8 سال: 4 mcg/day.

9 – 13 سال: 6 mcg/day.

 

زنان بزرگ سال:

14 سال به بالا: 7 mcg/day.

زنان باردار: 75 – 77 mcg/day.

زنان شیرده: 12 – 13 mcg/day.

 

مردان بزرگ سال:

مردان 14 سال به بالا: 9 mcg/day.

 

دوزهای بالای ویتامین A به جای منفعت می تواند به بدن آسیب برساند. مصرف بیش از حد ویتامین A فقط از طریق مکمل یا در ترکیب با سایر آنتی اکسیدان ها با نقص های هنگام تولد، تراکم پایین استخوانی و مشکلات کبدی همراه است.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به یرقان، تهوع، از دادن اشتها، تحریک پذیری، استفراغ و حتی ریزش مو شود. اگر می خواهید از مکمل های ویتامین A استفاده کنید، مطمئن شوید که دوز پایین آن و مبتنی بر مواد غذایی را مصرف کنید و حتما با پزشک تان در این مورد مشورت نمایید. افرادی که نوشیدنی های الکلی زیادی استفاده می کنند یا بیماری های کلیوی یا کبدی دارند هم، نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین A استفاده نمایند.

 

– خشکی پوست.

– درد مفاصل.

– استفراغ.

– سردرد.

– گیجی.

مکمل های ویتامین A ممکن است با برخی قرص های ضد بارداری، رقیق کننده خون ( مانند کومادین Coumadin )، داروهای آکنه (مانندآکوتان Accutane)، داروهای سرطان و بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته باشند.

اگر به طور همیشگی از دارویی خاص استفاده می کنید، حتما به خاطر داشته باشید که در مورد تداخل دارویی با مکمل ویتامین A با پزشک تان مشورت نمایید. با این که مسمومیت ویتامین A مشکلی برای سلامتی ما ایجاد می کند ولی فقط به دلیل استفاده نادرست از رتینوئید یا همان مکمل های حاوی ویتامین A بوجود می آید نه از طریق رژیم غذایی. به بیان ساده، خوراکی های دارای ویتامین A، کافی برای ایجاد مسمومیت نیستند، پس اگر از مکمل این ویتامین استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که میزانش متناسب با سن و جنسیت شما باشد.

 

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و برای جذب بهینه باید به همراه چربی مصرف شود. برای ایجاد این اتصالات پروتئینی در بدن نیاز به یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین داریم، بنابراین مصرف ناکافی پروتئین ممکن است منجر به کمبود ویتامین A شود. 

مطالعات نشان داده اند که، جذب، متابولیسم، انتشار کبدی، حمل و نقل و بهره برداری بافت های بدن از ویتامین A ممکن است به میزان روی موجود در بدن بستگی داشته باشد.یک مطالعه روی حیوانات نشان داده است که، کمبود روی می تواند هم به صورت مستقیم موجب تسریع پیامدهای بهداشتی مرتبط با کمبود روی شود و هم از طریق نقش دروازه بانی روی اعمال ثانویه مرتبط با کمبود ویتامین A تاثیر گذار باشد. کمبود روی همچنین ممکن است سلامت و اثر غذایی مداخلات ویتامین A در مسائلی مانند شب کوری را محدود کند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که، نتایج حاصل از کمبود ویتامین D ممکن است با مصرف زیاد مکمل ویتامین A بدتر شود. این مطالعه نشان داد، زمانی که سطح ویتامین D خون کمتر از 5 نانومول بر لیتر شود، مصرف بالای مکمل ویتامین A می تواند مشکلات این کمبود مثل سلامت استخوان را کند. این تحقیق نشان داد، وقتی سطح ویتامین A و D کافی باشد با همکاری هم به متابولیسم ویتامین ها در بدن کمک می کنند. 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

اگر بتوانید علت ریزش مو را پیدا کنید به راحتی می توانید با روش های طبیعی و خانگی یا مصرف مکمل های مورد نیاز ریزش مویتان را درمان کنید

از خوراکی ها می‌توان برای کاهش قند خون استفاده كرد. این سه خوراکی در کاهش فشار خون بسیار موثر هستند

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

طبقه بندی مارتیندل : عوامل تغذیه ای و ویتامین ها(مکمل ها)
طبقه بندی درمانی : ویتامین ها &gt ویتامین A

ويتامين A فقط براي پيشگيري يا درمان حالات مرضي كمبود اين ويتامين مصرف مي شود.

ويتامين A براي عملكرد طبيعي شبكيه ضروري است. اين ويتامين به شكل رتينال در شبكيه با اپسين تركيب مي شود و ردوپسين ايجاد مي نمايد كه براي تطبيق بينايي در تاريكي مورد نياز است. ويتامين A براي رشد استخوان، كار بيضه و تخمدان، تكامل جنين، تنظيم رشد و تمايز بافت پوششي نيز ضروري است.

ويتامين A به سهولت از مجراي گوارش سالم جذب مي شود. ويتامين اضافي و جذب نشده از طريق مدفوع دفع مي گردد. ويتامين A به مقدار زياد در كبد و به مقدار ناچيز در كبد متابوليزه شده و از طريق مدفوع و كليه دفع مي شود.

فواید و عوارض قرص ویتامین آ




با مصرف بيش از حد اين دارو، زبر شدن پوست، خشك شدن مو، بزرگ شدن كبد و افزايش سرعت سديمانتاسيون گلبولهاي قرمز(ESR) و افزايش غلظت كلسيم و آلكالين فسفاتاز سرم گزارش شده است . مقادير زياد دارو يا مصرف طولاني آن ممكن است سبب بروز خونريزي لثه، خشكي يا زخم دهان يا ترك خوردگي و خشكي لبها شود.

1. در نارسايي مزمن كليه، بايد با احتياط مصرف شود.
2. اين دارو در كودكان به علت حساسيت بيشتر آنان و احتمال بروز مسموميت با مصرف مقادير زياد يا طولاني مدت دارو و همچنين در بزرگسالان به دليل احتمال بروز تجمع دارو در بدن با احتياط مصرف شود.
3. تعيين غلظت پلاسمايي ويتامين A به منظور تاييد كمبود دارو، در حين درمان ضروري است. غلظت پلاسمايي ويتامين A، به علت وجود ذخيره كبدي، ضرورتاً نشانه وضعيت تغذيه اي نيست، هر چند كه غلظت كمبود آن با كمبود ويتامين ارتباط دارد.


1. به دليل خطر بروز مسموميت، دارو را نبايد بيش از مقدار مصرف توصيه شده مصرف كرد.
2. درصورت فراموش كردن يك نوبت مصرف دارو، به دليل اينكه زمان زيادي براي تخليه ويتامين لازم است، مصرف نوبت فراموش شده ضروري نمي باشد. دوره درمان مطابق دستور بايد تكميل شود.



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

ویتامین A ویتامین محلول در چربی و یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین A نقش حیاتی در حفظ بینایی، عملکرد عصبی، پوست سالم و غیره دارد.

ویتامین A مانند همه آنتی اکسیدان ها در کاهش التهاب از طریق مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد دخیل است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان آنتی اکسیدان های مناسب، راه طبیعی برای کاهش سرعت پیری است.

آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A مسئول ساختن استخوان های قوی، تنظیم ژن، حفظ روشنایی پوست، تسهیل تمایز سلولی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی هستند. برخی از منابع خوب ویتامین A عبارتند از تخم مرغ، شیر، کبد، هویج، سبزیجات زرد یا نارنجی مانند اسکواش، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز.

ویتامین A برای دید طبیعی، و همچنین رشد مناسب استخوان، پوست سالم و حفاظت از غشاهای مخاطی دستگاه گوارش، تنفس و ادرار در مقابل عفونت ضروری است. افرادی که به طور طولانی مدت در هضم چربی ها مشکل دارند دچار کمبود ویتامین آ نیز می شوند.

فواید و عوارض قرص ویتامین آ

شایع ترین نگرانی در جذب ویتامین A حساسیت گلوتن، سندرم روده تحریک پذیر، واکنش سیستم ایمنی بدن، بیماری التهابی روده و اختلالات پانکراس است. در الکلی ها، که مسمومیت بیش از حد باعث کمبود ویتامین A می شود نیز در معرض خطر کمبود ویتامین آ هستند.

کمبود ویتامین A در نیمی از کشورها، به ویژه در آفریقا و آسیای جنوب شرقی، به یک مشکل بهداشت عمومی تبدیل شده است (به خصوص در کودکان و زنان باردار در کشورهای کم درآمد).

کمبود این ویتامین یک مشکل جدی برای کودکان است زیرا کمبود ویتامین A موجب آسیب دیدگی شدید و نابینایی می شود؛ همچنین خطر ابتلا به بیماری های شدید و حتی مرگ را نیز افزایش می دهد. کودکان در معرض بیماری هایی مانند بیمای های اسهالی و سرخک هستند.

در دوران بارداری، مقدار ویتامین A مورد نیاز در طول سه ماهه آخر است. اغلب زنان در طول این مدت از کمبود ویتامین A رنج می برند. اگر مصرف ویتامین A کافی نباشد، خانم باردار می تواند از کوری شبانه رنج ببرد.

ویتامین A بخش مهمی از مولکول رودوپسین است که هنگامی که نور بر روی شبکیه چشم می تابد، فعال می شود و سیگنال را به مغز می فرستد که منجر به بینایی می شود. بتا کاروتن، ویتامین A موجود در گیاهان، نقش مهمی در جلوگیری از انقباض ماکولا، علت اصلی کوری ناشی از سن، دارد.

در مطالعه ای که توسط موسسه ملی چشم به عنوان یک مطالعه مرتبط با بیماری های مرتبط با چشم سالم انجام شد، افرادی که در معرض خطر بیماری های چشم هستند ولی ویتامین های روزانه خود را شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، روی و مس را مصرف می کنند، با کاهش ۲۵ درصدی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مواجه می شوند.

مطالعات همچنین نشان می دهد که قطره چشم ویتامین A برای درمان چشم های خشک موثر است. یک مطالعه نشان داد که قطره های روان کننده چشم حاوی ویتامین A برای درمان سندرم چشم خشک موثر هستند.

مطالعه دیگری در اوایل سال ۲۰۱۱ توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد؛ آنها دریافتند که یک شکل مصنوعی و تغییر شکل یافته ویتامین A باعث کند شدن پیشرفت بیماری استارگارد می شود؛ بیماری استارگارد یک بیماری ارثی است و باعث ایجاد اختلال بینایی در جوانان می شود.

عملکرد سیستم ایمنی وابسته به ویتامین A است، به همین دلیل است که این ویتامین به عنوان یک ویتامین مهم برای ایمنی بدن شناخته شده است. ژن هایی که در واکنش ایمنی دخیل هستند توسط ویتامین A تنظیم می شوند، بنابراین این ویتامین برای مبارزه با بیماری های جدی مثل بیماری های سرطانی و بیماری های خود ایمنی، آنفولانزا یا سرماخوردگی ضروری است.

بتا کاروتن همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از انواع بیماری های مزمن کمک کند. ویتامین A به ویژه می تواند به ایمنی کودکان کمک کند.

یک مطالعه انجام شده در لندن نشان داد که مکمل های ویتامین A در کشورهای کم ​​درآمد، مرگ و میر کودکان را ۲۴ درصد کاهش داد. این مطالعه همچنین نشان داد کمبود ویتامین A در کودکان آسیب پذیر منجر به عفونت هایی مانند اسهال و سرخک شد.

مطالعه دیگری که توسط سیستم بهداشتی درمانی کلمبیا انجام شد، به ۱۰۰ هزار کودک مکملهای ویتامین A داد. آنها دریافتند که صرفه جویی زیادی در هزینه های پزشکی اتفاق افتاد؛ از ۳۴۰،۳۰۶،۹۱۷ دلار به علت بیماری هایی شامل اسهال (۴،۲۶۸) و مالاریا (۷۶) و بستری شدن، که با توجه به مصرف مکمل این مشکلات کاهش می یابد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف مکمل های ویتامین A برای جلوگیری از بیماری های دیگر مقرون به صرفه خواهد بود.

ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که باعث خنثی سازی رادیکال های آزاد و آسیب های بافتی و سلولی می شود. ویتامین A می تواند باعث جلوگیری از جذب سلول ها شود.

هنگامی که سیستم ایمنی بیش از حد به پروتئین های غذا پاسخ می دهد، این امر باعث ایجاد آلرژی غذایی و در نهایت التهاب می شود.

دریافت ویتامین A می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف آلرژی های غذایی کمک کند، زیرا که به جلوگیری از این واکنش خطرناک کمک می کند.

سطوح پایین التهاب نیز با خطر کمتر برای بیماری های عصبی مثل بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون ارتباط دارد.

ویتامین A برای بهبود زخم و رشد دوباره پوست ضروری است. این ویتامین برای حمایت از کلیه سلول های اپیتلیال (پوست) از داخل و خارج از بدن و کمک های موثر در مبارزه با سرطان پوست موثر می باشد.

ویتامین آ برای تشکیل گلیکوپروتئین ها، ترکیبی از شکر و پروتئین که به سلول ها کمک می کند تا بافت های نرم را تشکیل دهند، ضروری است.

کمبود ویتامین A می تواند منجر به ضعیف شدن رنگ پوست شود، همان طور که مطالعات نشان می دهد ویتامین A می تواند با آکنه مبارزه کند و سلامت کلی پوست را بهبود بخشد.

ویتامین A با تولید کلاژن بیشتر، که مسئول جوانی پوست است، چین و چروک پوست شما را از بین می برد. ویتامین A همچنین به سلامت موها کمک می کند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در دانشگاه York، مصرف ویتامین A می تواند به درمان انواع مختلف سرطان کمک کند زیرا به کنترل سلول های بدخیم در بدن کمک می کند. در حال حاضر اسید رتینوئیک نقش مهمی در توسعه و تمایز سلول و همچنین درمان سرطان دارد.

نشان داده شده است که با رینوئیک اسید، سرطان ریه، پروستات، پستان، تخمدان، مثانه، دهان و پوست سرکوب می شود. مطالعه دیگری نشان داد اسید رتینوئیک در درمان ملانوم، هپاتوم، سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان پروستات موثر است.

محققان نشان دادند مکانیزم های مولکولی در اسید رتینوئیک از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

به یاد داشته باشید همیشه بهتر است ویتامین A را از منابع طبیعی مانند غذا دریافت کنید و برای جلوگیری از بیماری مکمل های ویتامین A مصرف نکنید زیرا مانند مواد غذایی طبیعی موثر نیستند.

در اینجا برخی از بهترین منابع ویتامین A ذکر شده اند.

۳ اونس: ۱۴،۳۶۳ IU تقریبا ۳ برابر DV

۱ فنجان هویج خرد شده: ۲۱،۳۸۴ IU بیش از ۱۰۰٪)

۱ سیب زمینی کامل: ۱۸،۴۴۳ IU بیش از ۱۰۰٪ DV

۱ فنجان خرد شده: ۶،۶۹۳ IU بیش از ۱۰۰٪ DV

۱ فنجان خام: ۲،۸۱۳ IU 56٪ DV

۱ فنجان خرد شده: ۴،۰۹۴ IU 82٪ DV

۱ میوه: IU 674 13٪ DV

۱ فنجان: ۵۶۷ IU 11٪ DV

۱ قاشق غذاخوری: ۳۵۵ IU 7٪ DV

فواید و عوارض قرص ویتامین آ

۱ تخم مرغ بزرگ: ۳۰۲ IU 6٪ DV

۱ فنجان، خرد شده: ۵۱۴ IU 1٪ SV

۱ خربزه متوسط: ۲،۳۳۴ IU 47٪ DV

۱ فنجان قطعه قطعه شده: ۱،۷۸۵ IU 36٪ DV

اکثر مردم از رژیم های غذایی خود به اندازه کافی ویتامین A دریافت می کنند، اما اگر کمبود ویتامین A دارید، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین A را پیشنهاد کند.

افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اختلالات گوارشی یا رژیم غذایی ناسب ممکن است برای تامین ویتامین موردنیاز روزانه به مکمل نیاز داشته باشند. مقدار ویتامین توصیه شده در طول روز:

مصرف بیش از حد ویتامین A آسیب زیادی وارد می کند. مصرف بیش از حد ویتامین A از مکمل به تنهایی ترکیب آن با سایر آنتی اکسیدان ها، باعث نقص تولد، تراکم پایین استخوان و مشکلات کبدی می شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به زردی، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، تحریک پذیری، استفراغ و حتی ریزش مو شود. اگر میخواهید مکملهای ویتامین A مصرف کنید، مطمئن شوید که دوزهای کمتری مصرف میکنید.

از مواد غذایی استفاده کنید و با پزشک مشورت کنید. افرادی که به شدت الکل مصرف می کنند یا بیماری کلیوی یا کبدی دارند نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین A استفاده کنند.

علائم سمیت ویتامین A شامل پوست خشک، درد مفاصل، استفراغ، سردرد و سردرگمی است. مکمل های ویتامین A ممکن است با بعضی از قرص های ضد بارداری، رقیق کننده های خون (مانند کومادین)، داروهای ضد آکنه (مثل آکوتان)، درمان های سرطانی و بسیاری از داروهای دیگر، ارتباط برقرار کنند.

اگر دارو مصرف میی کنید، پیش از مصرف مکمل های ویتامین A با پزشک مشورت کنید. مصرف ناسب مکمل های حاوی رتینوئید باعث آسیب از طرف این ویتامین می شود و مصرف موادغذایی مشکلی ایجاد نمی کند.

در ادامه ی مبحث “تاثیر مکمل ویتامین و املاح بر سلامت انسان” خانم برلیانت بزرگمهر(کارشناس ارشد تغذیه) مطالب بیشتری را در این باره توضیح می دهند.

چنانچه منابع حیوانی غنی از ویتامین A  مانند جگر، به مقدار زیاد و مکرر مصرف شوند، می تواند موجب بروز مسمومیت حاصل از تجمع ویتامین A در کبد شود. در بعضی موارد دیده شده که مصرف زیاد و مکرر مواد حاوی کاروتنوئیدها (پیش ساز ویتامین A) مانند آب هویج ، آب گوجه فرنگی  و آب سایر سبزی ها یا میوه های حاوی ویتامین A ، رنگ زرد در پوست ایجاد می نماید.

فواید و عوارض قرص ویتامین آ

برخی از افراد تصور می کنند که مصرف این مواد موجب اختلالات کبدی  و بروز یرقان در شخص می شود. این تصور صحیح نیست و مصرف منابع گیاهی ویتامین A به طور معمول هیچ گونه عارضه ای در کبد ایجاد نمی کند و رنگ زرد حاصله، ارتباطی با یرقان ندارد، بکله این زردی در پوست به علت تجمع کاروتن  (که زرد رنگ است) می باشد. در این حالت، مخاط پوست زرد نمی شود، در حالی که در یرقان رنگ زرد مخاط ها علامت مشخصی است.

با قطع مصرف منابع غذایی کاروتن، زردی پوست به زودی برطرف می شود. بنابراین می توانیم بدون نگرانی از مسمومیت حاصل از تجمع ویتامین ها و مواد معدنی، از منابع غذایی سرشار از ویتامین ها و املاح استفاه کنیم و از خواص بسیار مفید و حیاتی آنها بهره ببریم.

اما چنانچه بر اثرات مکمل های دارویی مانند انواع قرص، کپسول و منابع تزریقی ویتامین ها و املاح مروری داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که مصرف مداوم و مکرر این مواد، عوارض و اختلالات ناشی از مسمومیت ویتامینی و مواد معدنی را در انسان ایجاد می نماید.

مصرف مکرر قرص های حاوی ویتامین A با میزان بالا می تواند موجب بروز مسمومیت ویتایمنی در بدن شود.

از عوارض مسمومیت با ویتامین A می توان تغییرات در پوست (خشک شدن و پوسته پوسته شدن)، شکنندگی ناخن ها، ریزش مو، خشکی لب ها، ترک خوردن گوشه ی دهان، خشکی بینی و چشم ها، التهاب لثه ها، بی اشتهایی، خستگی و کوفتگی، سردرد، تحریک پذیری،استفراغ در کودکان و شیرخواران را برد. در مادران باردار مسمومیت ، خطر نقص عضو جنین را به همراه دارد.

در حالی که مصرف منابع غذایی این ویتامین، با دارا بودن اثرات مفید در سلامت انسان از قبیل تاثیر در رشد بدن، سلامت پوست و مخاط ها، تقویت بینایی  و حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها، باعث مسمومیت ویتامینی و عوارض ناگوار ناشی از آن نخواهد شد. به خصوص چنانچه انسان از منابع گیاهی ویتامین A از قبیل سبزی های برگ سبز(مانند اسفناج و کلم بروکلی) و سبزی های با رنگ نارنجی و نارنجی مایل به قرمز(مانند هویج، گوجه فرنگی و کدو حلوایی) و نیز میوه هایی مانند  زردآلو،  طالبی، انبه و هلو استفاده نماید، در معرض خطر عوارضی ناشی از مسمومیت این ویتامین قرار نخواهد گرفت.

 ویتامین D  نیز از دسته ی ویتامین های محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد، می تواند به مسمومیت منجر شود.

استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر، می تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت های نرم مانند کلیه ها،  ریه ها، قلب و گوش ایجاد نماید که در کلیه ها موجب بروز سنگ کلیه،  در ریه ها و قلب باعث عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و کری منجر می شود. همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تاخیر در رشد در شیرخواران ، اختلالات گوارشی و شکنندگی استخوان ایجاد می شود.

با توجه مختصری درمی یابیم که با وجود آن که ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است و تاثیر مهمی در رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها دارد و نیز کمبود آن موجب بروز راشیتیسم، نرمی استخوان در بزرگسالان و پوکی استخوان  به خصوص در سالمندان  می شود، ولی استفاده ی نا به جا و بیش از حد لازم این ویتامین می تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد و انسان را در معرض عوارض فراوانی قرار دهد.

در ادامه ی مطلب، تاثیر مصرف سایر مکمل های ویتامینی و مواد معدنی را بر سلامت انسان مورد بحث قرار خواهیم داد.

 – مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟ 

 – ویتامین A 

 – ویتامین D 

 – هشداری در مورد مصرف بیش از اندازه قرص های مولتی ویتامین 

 – سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای 

 – مکمل‌های ویتامین و املاح در بارداری 

 – مصرف قرص های ویتامینی در ورزشکاران 

– مصرف مکمل غذایی با تجویز پزشک در ورزشکاران 

 – مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو 

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

فواید و عوارض قرص ویتامین آ

سوم مارچ برابر با ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، روز جهانی شنوایی با شعار «شنوایی خود را ارزیابی کنید» است. به مناسبت این روز، در سراسر دنیا بره هایی برای

لیپوماتیک یکی از جدیدترین، پیشرفته ترین و ایمن ترین روش های لیپوساکشن در کره ی جنوبی است و همچنین می توان یک روش جدید و نوین برشمرد که

فواید ریشه سنبل الطیب چیست؟ در مورد کاربرد این گیاه دارویی چقدر می دانید؟ سنبل الطیب که از گیاهان بومی اروپاست، به صورت وحشی در مراتع رشد کرده

علت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد چیست؟ دندان درآوردن معمولا در اولین سال تولد نوزاد اتفاق می افتد. عمدتا، هنگامی که نوزادان در 6 تا 8 ماهگی خود

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *