فواید مصرف کم مشروبات الکلی

فواید مصرف کم مشروبات الکلی

یک تحقیق جهانی به این نتیجه رسیده که مصرف الکل هر چقدر هم کم برای سلامتی مفید نیست و بهترین توصیه پرهیز کامل از نوشیدن الکل است.

این تحقیق در نشریه لنست منتشر شده و نتیجه بررسی مصرف الکل در افراد ١٥ تا ٩٥ سال در ١٩٥ کشور دنیا بین سال‌های ١٩٩٠ تا ٢٠١٦ است.

برای این پژوهش، محققان کسانی را که اصلا الکل نمی‌نوشند با کسانی مقایسه کردند که روزی یک نوشیدنی الکلی می‌نوشند.

این بررسی به این نتیجه رسیده که در تمام سنین، در سال ٢٠١٦ الکل هفتمین عامل مرگ و روزهای کاری از دست رفته بود (٢.٢ درصد مرگ زنان و ٦.٨ درصد مرگ مردان) اما در جمعیت ١٥ تا ٤٩ ساله، الکل مهمترین عامل مرگ است (٣.٨ درصد مرگ زنان و ١٢.٢ مرگ مردان).

این تحقیق الکل را “مهمترین” عامل خطرساز در “بار جهانی بیماری‌ها” (Global Burden of disease) می‌داند و می‌گوید مرگ به تمام علت‌ها و به خصوص سرطان با افزایش مصرف الکل می‌شود بنابراین هیچ میزانی از الکل نیست که مصرف آن برای سلامتی مضر نباشد.

این تحقیق پذیرفته که نوشیدن متعادل الکل ممکن است فوایدی برای قلب داشته باشد اما مجموع خطراتی که الکل به همراه می‌آورد مثل سرطان و بیماری‌های دیگر فراتر از فواید آن است.

دکتر مکس گریزولد از دانشگاه واشنگتن که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشته می‌گوید: “مطالعات قبلی برای الکل یک خاصیت محافظت از بعضی بیماری‌ها را یافته بودند، اما ما به این نتیجه رسیدیم که الکل به هر میزان که مصرف شود مجموع خطرات برای سلامتی را بالا می‌برد.”

به گفته دکتر گریزولد، رابطه نزدیک الکل و سرطان، صدمات ناشی از نوشیدن الکل مثل تصادف و بیماری‌های عفونی چون سل خاصیت محافظتی الکل از بیماری‌های قلبی را بی‌اثر می‌کند.”

“اگر چه خطر روزی یک نوشیدنی الکلی برای سلامتی کم است اما هر چه الکل نوشیده شود این خطر هم می‌شود.”

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند از نظر معیارهایی که در نظر گرفته‌اند این یکی از جامع‌ترین تحقیقات در این زمینه است. آنها همچنین متوجه شدند که نوشیدن الکل در کشورهایی که ضریب اجتماعی-جمعیت‌شناختی (SDI) بالاتری دارند از کشورهایی است که این ضریب کم یا متوسط است.

در بسیاری از کشورهای دنیا مثل بریتانیا به عموم توصیه می‌شود در حد متعادل الکل بنوشند و مثلا نوشیدن الکل را به کمتر از هفته‌ای ١٤ واحد یا روزی یک یا دو نوشیدنی الکلی محدود کنند اما پژوهشگران این تحقیق می‌گویند این توصیه‌ها نیاز به بازنگری دارند چرا که الکل باعث بیماری‌های متعددی می‌شود که در طول عمر به خصوص در مردان اثر می گذارد.

برخی متخصصان در باره نتیجه‌گیری این پژوهش یعنی توصیه به پرهیز کامل اظهار تردید کرده‌اند.

پروفسور دیوید اسپیگلهالتر استاد دانشگاه کمبریج می‌گوید: “با توجه به لذتی که نوشیدن معتدل الکل دارد، گفتن این که نوشیدن الکل به هر مقدار مضر است به نظر نمی‌رسد دلیلی برای پرهیز کامل باشد.”

“هیچ میزانی از رانندگی نیست که بدون خطر باشد اما هیچکس پرهیز کامل از رانندگی را توصیه نمی‌کند. به موضوع که فکر کنید در زندگی هیچ چیز بدون خطری وجود ندارد اما هیچ کس پرهیز از زندگی را توصیه نمی‌کند.”

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

تعداد هرچه بیشتری از افراد مرتباً و با مقادیر بیشتری نسبت به گذشته مشروبات الکلی می نوشند. مشروب الکلی اغلب جشن و تفریح را مجسم می کند ولی وقتی افراد نمی توانند مصرف مشروبات الکلی خود را کنترل کنند شرم آور و شکست نیز محسوب می شود.

به آسانی می توان تصور کرد که فقط دیگران دچار مشکل مشروبات الکلی می شوند. مشکل الکل اغلب در ارتباط با مشکلات اجتماعی و بی خانمانی تصور می شود. ولی اکثر افرادی که زیاد مشروب می نوشند بندرت مشکل قابل مشاهده ای دارند. اغلب اینگونه افراد مشابه کسانی که سیگار می کشند، پُرخوری می کنند یا تحرک جسمی شان کم است، دارای خانه و زندگی عادی، کار، خانواده و دوستان هستند.

حدود یک میلیون نفر در سوئد دارای عادات مشروبات الکلی هستند که باعث افزایش ریسک دچار شدن به مشکلات بسیار زیاد تندرستی و صدمات، و همچنین اعتیاد به الکل می شود. اغلب قریب به اتفاق اینگونه افراد خودشان درک نمی کنند که بیش از اندازه می نوشند و تصور نمی کنند که مصرف مشروبات الکلی به مشکلات تندرستی منجر شود ولی با این حال روی جسم شان تأثیر می گذارد. در این متن چگونگی این تأثیر گذاری را می خوانید.

زمانی مصرف مشروبات الکلی خطرناک است که مردان 14 لیوان یا در هفته یا زنان 9 لیوان یا در هفته مشروب الکلی بنوشند. نوشیدن مشروبات الکلی آنقدر که مست کنیم نیز همیشه خطر دارد. اگر مردان هر دفعۀ مشروب خواری، بیش از 4 لیوان و زنان بیش از 3 لیوان مشروب الکلی بنوشند که میزان الکل خون از /6 در هزار تجاوز کند صرفنظر از اینکه فرد خود را مست احساس کند یا نه، مستی محسوب می شود. اگر کمتر از مقادیر بالا بنوشید معمولاً مصرف متعادل مشروب محسوب می شود.

یک لیوان معادل یک بطری کوچک آبجوی قوی (33 سانتی لیتر)، یک لیوان شراب (1 تا 15 سانتی لیتر) یا یک گیلاس 4 سانتی لیتری مشروب الکلی قوی است.
نیم لیتر (5 سانتی لیتر) آبجوی قوی معادل 1/5 لیوان است.
یک بطری شراب (75 سانتی لیتر) 6 لیوان است.
یک بطری شراب (75 سانتی لیتر) 18 لیوان است.فواید مصرف کم مشروبات الکلی

بسیاری از افراد خوانده اند که مصرف متعادل مشروبات الکلی می تواند برای تندرستی خوب باشد. تصور می شود سالمندانی که مقادیر کمی مشروب الکلی می نوشند در معرض خطر کمتری برای ابتلاء به دیابت (مرض قند) بیماری های قلب و عرق قرار دارند. امروزه محققان توافق ندارند که الکل واقعاً چنین تأثیر حفاظت کننده ای داشته باشد. حقیقت این است که الکل دارای تأثیرات جانبی بیش از اندازه مضری است و آنرا نمی توان برای تندرستی توصیه کرد.

نوشیدن متعادل مشروب بی آنکه آنقدر بنوشید که مست کنید در اغلب موارد فقط خطرات اندک پزشکی بهمراه دارد، مشروط بر آنکه حامله نباشید، بیماری کبدی نداشته باشید یا از برخی داروها مصرف نکنید. در اینگونه موارد اصلاً نبایستی مشروب بنوشید.

اگر یک جمعه شب به بار/ رستوران برویم احتمالاً الکل خون بسیاری از افرادی که ملاقات می کنیم بیش از /8 در هزار است. ولی تحقیقات علمی نشان می دهد که افراد قبل از بالا رفتن میزان الکل از /5 در هزار، بهترین احساس را دارند. اشتباهی که اغلب می کنیم آنست که تصور می کنیم اگر بنوشیم به ما خوش خواهد گذشت در حالیکه قبلاً خلاف آن ثابت شده است. در اینجا می توانید ببینید که مقادیر مختلف الکل خون چگونه روی احساسات و رفتار ما تأثیر می گذارد*.

/2 در هزار: اولین تأثیر الکل ظاهر می شود. احساس گرمی، راحتی و خوشنودی می کنید. انتقاد از خود کاهش می یابد.

/5 در هزار: شما احساس شعف می کنید شرم و خجالت تان می ریزد. واکنش های شما آرامتر شده و دقت حرکات بدن کاهش می یابد. قوۀ تشخیص و قضاوت شفافیت خود را از دست می دهد و قدرت شما برای دریافت اطلاعات کم می شود.

/8 در هزار: صدایتان بلند می شود و حرکات بدن خرامنده می شوند. قدرت دید چشم از حد معمول کمتر می شود. بوی الکل می دهید و به گونه ای اغراق آمیز به خود مطمئن می شوید.  

1/ در هزار: لکنت زبان پیدا می کنید و قدرت کنترل ماهیچه ها و احساسات و عواطف کم می شود.

1/5 در هزار: حفظ تعادل بدن دشوار می شود و شاید به زمین بیفتید. ممکن است دچار غلیان احساسات شده و دچار حال تهوع شوید.

2/ در هزار: حرف زدن و راه رفتن با قامت راست دشوار می شود. دید چشم دوتائی می شود. 


3/ در هزار: آنچه در اطراف شما اتقاق می افتد را درک نمی کنید و به مرز بیهوشی می رسید.


4/ در هزار: بیهوش می شوید. تنفس آهسته می شود و خطر مرگ بر اثر مسمومیت الکل وجود دارد.

* دقیق نمی توان گفت که مقدار الکل خون چه تأثیری بر هر فرد دارد چون کسی که مدت طولانی و زیاد الکل نوشیده باشد قدرت تحمل بیشتری پیدا کرده و خیلی زیاد تحت تأثیر قرار نمی گیرد. بخاطر داشته باشید که قدرت تحمل خطر بروز صدمات و مشکلات تندرستی ناشی از الکل را کاهش نمی دهد.

الکل به همۀ اعضای بدن می رسد و بطور کلی روی تمام بدن، هم از داخل و هم از بیرون تأثیر می گذارد. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از 6 بیماری با مصرف زیاد الکل ارتباط دارد. اعتیاد به الکل الزاماً باعث ابتلاء به بیماری های ناشی از مصرف الکل نیست، آنها که معتاد نیستند ولی زیاد مشروب می خورند نیز در معرض هستند.

مغز
حتی مقادیر اندک الکل باعث وخامت قوۀ تشخیص و قضاوت، تفکر، حافظه و قدرت واکنش می شود. دچار بد خوابی شده و احساسات و عواطف تان تحت تأثیر قرار می گیرند. مصرف طولانی مدت و زیاد باعث کوچک شدن مغز شده و ممکن است دچار حمله های صرع (اپیلپسی)، دمانس (زوال عقل) یا سایر بیماری های مغز و اعصاب شوید.افسردگی
مصرف زیاد الکل خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می دهد. نیمی از همۀ خودکشی ها در سوئد با الکل ارتباط دارند.قلب و عروق
مصرف کم تا متعادل الکل هیچگونه تأثیر آشکار زیان آوری روی قلب و عروق ندارد. البته نوشیدن مقادیر زیاد الکل خطر بروز صدمات را بهمراه دارد. وقتی مشروب الکلی می نوشید نبض و فشار خون بالا می روند. خطر انواع آریتمی قلبی، مانند ارتعاش دهلیز افزایش می یابد. مصرف مشروبات الکلی را برای پیشگیری از بیماری های سرخرگ تاجی قلب نمی توان توصیه کرد.بارداری (حاملگی)
مصرف زیاد الکل هم در مردان و هم در زنان باعث کاهش قدرت باروری می شود. اگر مادر الکل بنوشد در تمام ماههای بارداری، بخصوص در مرحلۀ اول حاملگی روی جنین تأثیر می گذارد – حتی قبل از آنکه مادر مطمئن باشد که حامله است. بهتر است زنانی که باردار هستند یا قصد دارند حامله شوند کلاً از نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب کنند.کبد
الکل خطر ابتلاء به سرطان کبد را افزایش می دهد و یکی از عوامل عادی بیماری کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی است.پوست
مصرف زیاد الکل خطر ابتلاء به داءالصدف (پسوریاسیس)، اکزما و سایر ناراحتی های پوستی را افزایش می دهد.معده
مصرف زیاد الکل خطر مبتلا شدن به تورم معده و افزایش اسید معده را افزایش می دهد.استخوانبندی
مصرف زیاد الکل خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان و نقرس را افزایش می دهد.خون
الکل باعث کاهش قدرت تولید گلبول های خون در مغز استخوان شده و می توان به کم خونی منجر شود.عفونت ها
تأثیر الکل روی مغز استخوان روی گلبول های سفید خون که بایستی بدن را در برابر عفونت ها حفاظت کنند اثر می گذارد. این مار منجر به عفونت های مختلفی مانند سرماخوردگی های مکرر و طولانی می شود.سرطان
الکل خطر بروز سرطان در چندین عضو بدن را افزایش می دهد. ارتباط آشکاری بین سرطان دهان و حلق، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان رودۀ بزرگ وجود دارد.

حوادث
افرادی که از الکل مست هستند ریسک های بزرگی می کنند. هر سال در حدود 3 نفر در سوئد بر اثر حوادث می میرند. در حدود یک سوم از این موارد الکل نقش دارد. افرادی که بطور معمول کم یا متعادل مشروب می نوشند ولی هر از گاهی در حد مستی می نوشند باعث بروز بخش بزرگی از حوادث هستند.

خشونت
مطابق آمار خشونت بخش بزرگی از ضرب و جرح ها و سایر جرائم ناشی از خشونت با مصرف الکل مجرم و/ یا قربانی ارتباط دارد.

مشکلات در روابط
مصرف زیاد الکل می تواند به ارتباط صدمه بزند و رابطه با نزدیکان را خراب کند. بیش از یک میلیون نفر از مردم سوئد که در جوار کسی زندگی می کنند که زیاده از حد مشروب می خورد می گویند که این امر روی آنها تأثیر منفی گذارده است.

سیگار کشیدن و الکل
مواد مخدر مختلف تإثیر مشترک دارند، مثلاً الکل و نیکوتین روی یک سیستم واحد احساس خوشنودی در مغز تأثیر می گذارند. ضمناً تصور می شود نیکوتین باعث افزایش حساسیت در برابر الکل می شود. از اینرو برای کسی که می خواهد مصرف مشروبات الکلی خود را کاهش دهد ترک سیگار یا نسوار (اِسنوس) می تواند یک مزیت باشد. به همان شیوه ممکن است ترک نیکوتین همزمان با کاهش یا ترک مشروبات الکلی آسانتر باشد.

منظور از اعتیاد به الکل آنست که فرد علیرغم تأثیرات منفی آن بر تندرستی، روابط و مناسبات اجتماعی به مصرف زیاد مشروبات الکلی ادامه دهد. کسی که به الکل معتاد باشد اغلب هوس مشروبات الکلی می کند محدود کردن میزان مصرف الکل برایش دشوار است. اغلب، ولی نه همیشه قدرت تحمل الکل ایجاد می شود طوری که فرد باید مقدار بیشتری بنوشد تا به او اثر کند، یا خماری که عبارت است از حالت های ناراحت کننده که پس از ترک مشروب خواری عارض می شود. برای بسیاری از افراد اعتیاد به این مفهوم است که الکل نقش محوری در زندگی آنها پیدا می کند و جای مسائل مهم قبلی در زندگی را، مانند روابط، پیشرفت های شغلی یا علائق اوقات فراغت را می گیرد. کسی که معتاد است در بسیاری موارد می داند که الکل یک مشکل است ولی با این حال نوشیدن آنرا محدود نمی کند یا خاتمه نمی دهد.

6 مورد زیر در اعتیاد به الکل عادی هستند. برای آنکه اعتیاد به الکل تشخیص پزشکی محسوب شود لازم است فرد حداقل سه مورد از این موارد را همزمان در 12 ماه گذشته تجربه کرده باشد.

نیاز شدید یا اجبار در نوشیدن مشروبات الکلی، یا “هوس”
مشکل بودن محدود کردن مقدار نوشیدن الکل، یا “از دست دادن کنترل”
مصرف الکل باعث می شود وقت کمتری صرف کار کردن، پرداختن به فعالیت های اوقات فراغت یا معاشرت با دیگران شود.
مقادیر بیشتری الکل لازم است تا تأثیر قبل را ایجاد کند (تحمل)
لرزش دستها، عرق کردن یا نگرانی پس از کاهش یا ترک الکل (خماری)
فرد به نوشیدن مشروبات الکلی ادامه می دهد علیرغم اینکه می داند الکل مشکلات جسمی یا روحی ایجاد می کند

بسیاری از افراد فکر می کنند که تغییر در مصرف مشروبات الکلی بسیار دشوار است. ولی در واقع اینکار برای اغلب افراد از ترک سیگار آسانتر است و برای بسیاری شبیه تغییر عادات غذائی یا آغاز تحرک جسمانی است.

اغلب افراد یقیناً فکر می کنند که نوشیدن مشروبات الکلی هم دارای مضرات است و هم فایده دارد. ولی کدامیک مهمتر است؟  تصمیم اینکه کدام درست است و شما چه می خواهید فقط با خود شماست. یا همانطور که تاکنون رفتار کرده اید ادامه دهید یا مصرف مشروبات الکلی خود را تغییر دهید.

یک قدم مفید، صرفنظر از اینکه مصمم یا هنوز طمئن هستید آنست که استدلال های مهم خود و اینکه چه جور آدمی می خواهید باشید را مشخص کنید.

لازم نیست برای بقیۀ عمر خود تصمیم گیری کنید. اگر می خواهید تغییری ایجاد کنید داشتن یک هدف و دورۀ زمانی مشخص کمک خوبی است. ولی کار معقول کدام است؟ آیا می خواهید خود را محدود کنید و متعادل بنوشید یا برای شما مناسب است که مشروبات الکلی را کلاً مدتی کنار بگذارید.

چندین تغییر را در زندگی روزمرۀ خود شروع کنید که شما را در رسیدن به هدف کمک کند. تغییرات مثلاً می تواند موارد زیر انجام شود؛ ذخیرۀ مشروب در منزل نداشته باشید، بجای مشروبات الکلی نوشیدنی غیر الکلی بنوشید، با آشنایانی که می توانند شما را حمایت کنند معاشرت کرده و به یک فعالیت جالب را در همان ساعاتی که مشروب الکلی می نوشیدید بپردازید.

مصرف مشروبات الکلی شما صرفنظر از اینکه چرا زمانی نوشیدن الکل را شروع کردید، با زندگی روزانۀ شما، عادات و روندهای روزمره تان ارتباط دارد. اگر بتوانید پی ببرید که چه وضعیت هایی، افکار یا احساسات با الکل ارتباط دارند از امکانات بیشتری برای تأثیر روی مصرف الکل خود در جهت مورد نظرتان برخوردار می شوید.

گاهی اوقات ممکن است الکل راه حل کوتاه مدت برای سایر مشکلات شما بوده است (مثلاً مانند دشواری خواب، فشار عصبی (اِسترس) یا مشکلات در روابط). با آغاز عادات جدید و یافتن راهکارهای بهتر برای مشکلات تان اجتناب از زیاده روی در نوشیدن الکل آسانتر می شود.

صحبت کردن با یکنفر که به شما در باز کردن افکار و احساسات و حمایت از شما در ایجاد تغییراتی که سعی در ایجاد آنها دارید خوب است، صرفنظر از اینکه این فرد یک دوست، عضو خانواده یا یک فرد حرفه ای باشد.

به ایجاد تغییر در مصرف مشروبات الکلی بصورت یک هدف درازمدت نگاه کنید. قبول کنید که شکست ها و برداشت قدم م های اشتباه ممکن است در این راه وجود داشته باشد ولی اجازه ندهید این امر حواس شما را بیش از حد بخود جلب کند یا مانع شما شود. برای تغییر مصرف مشروبات الکلی از تعداد بسیاری دفعات سعی و تلاش برخوردار هستید.

اگر می خواهید با کسی در خدمات درمانی در مورد مصرف الکل خود صحبت کنید حق دارید محرمانه باشد. همچنین می توانید از مترجم نیز کمک بگیرید. مطالب را می توانید در 1177 بخوانید.http://www.1177.se/Stockholm/Other-languages/Persiska
در این یک نقشه وجود دارد که شما می توانید شماره تلفن های مراکز پذیرش در سراسر سوئد را در آن پیدا کنید.https://alkoholhjalpen.se/karta

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

فواید مصرف کم مشروبات الکلی

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

نتیجه یک تحقیق در پرتغال و چند کشور اروپایی نشان داده است که زیاده روی نوجوانان در نوشیدن الکل، موجب ایجاد تغییرات دائمی در مغز آنان می شود. انیستیتوی ملی مبارزه با سو مصرف الکل در آمریکا،زیاده روی در مصرف الکل را به معنی، نوشیدن ۵ وعده الکل توسط مردان و ۴ وعده الکل توسط زنان در طی دو ساعت می داند.منبع پخش – https://ir.voanews.com/a/shideh-rezae

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

فواید مصرف کم مشروبات الکلی

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

سوژه امروز تی وی پلاس درباره مشروبات الکلی است. آخرین قربانی های مشروب الکلی دست ساز و تقلبی، اهالی سیرجان بودند. ماه گذشته بود که اعلام شد مصرف «مشروب الکلی دست‌ساز» در شهرستان سیرجان در استان کرمان، به مرگ دست کم ۵ تن منجر شده و ۱۱۴ تن را نیز راهی بیمارستان کرده است که ۵۰ تن از آنان بستری شده اند.اینکه چرا مشروب دست ساز می تواند جان خیلی ها را بگیرد سئوالی است که بخش فارسی سایت بی بی سی در گزارشی به آن پرداخته. در بخشهایی از این گزارش که دی ماه 93 منتشر شده، آمده است:” تقاضا برای الکل ارزان یا تقاضا برای الکل در جاهایی که دسترسی به آن دشوار است، باعث روی آوردن عده‌ای به تولید غیرقانونی و بدون نظارت و زیر زمینی الکل می شود، برخی برای مصرف خود الکل درست می‌کنند، برخی برای فروش به متقاضیان.آنها که به قصد فروش این کار را می‌کنند ممکن است به آن متانول یا نیترات آمونیوم اضافه کنند تا گیرایی آن را افزایش دهند.اما این مواد می توانند کشنده باشند، ۳۰ سی سی متانول برای کشتن یک نفر کافیست.اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که متاسفانه اهل مصرف مشروب الکی هستید باید خدمتتان عرض کنیم که عوارض استفاده از مشروب فقط به اضافه کردن متانول یا نیترات آمونیوم خلاصه نمی شود و چیزی که در ظاهر قرار است حال شما را خوب کند، سرشار از چیزهایی است که می تواند شما را به خانه ابدی بفرستد. اگر حرف ما را باور ندارید دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم را برایتان می خوانیم که ببینید حق با چه کسی استیسنا به منش درباره مشروبات الکلی دست ساز به خبرآنلاین گفته:” يكي از مشكلات تهدید کننده سلامت که ناشی از الکل می باشد و در کشور ما شایع است، مصرف مشروبات الكلي تقلبي، دست ساز و حاوي متانول مي باشد که مي تواند منجر به بروز مسموميت هاي شديد منجر به مرگ و يا كوري دايمي در فرد شود. البته متانول به جز در مشروبات الکلی دست ساز، در مایع شیشه شور، برخی از ضد یخهای خطوط گاز، مواد دستگاه های کپی،حلال ها و پاک کننده های کاربراتورهای ماشین موجود است.متانول در بدن به موادی تجزیه می‌شود که این مواد شدیدا سمی است. مسمومیت با متانول اغلب از طریق خوردن این ماده گزارش شده ولی مسمومیت از طریق تنفس و تماس پوستی هم دیده شده است.به منش در ادامه صحبتهایش به این نکته اشاره کرده که علایم مسمومیت حاد با متانول ساعت ها بعد از مصرف یا تماس بروز می‌کند و میتواند منجر به از کار افتادن چندین ارگان بدن به طور همزمان شود. این علایم میتواند به صورت افت فشار خون، تغییرات ریتم قلبی، تشنج، کما و التهاب پانکراس دیده شود. علاوه بر این مسمومیت با متانول در چشم منجر به بروز علایمی مانند: گشاد شدن مردمک چشم و التهاب عصب بینایی می شود، که به شکل تاری دید، اختلال در شناسایی و تشخص رنگ ها، دید برفکی و حتی کوری کامل ادامه پیدا می کند. محدود شدن زایه دید و دیدن نقاط و لکه ها در پس چشم و کاهش بینایی منتهی به از بین رفتن بافت عصب بینایی و کوری دائمی است.انتخاب با شماست. قطعا سلامتی و جان شما آنقدر ارزش دارید که نخواهید آن را به خاطر یک خوشی زودگذر به خطر بیندازید

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

مایل هستید هر روز مطالب زمانه را با دریافت کنید؟
نشانی خود را در اینجا وارد کنید:

۱۳ بهمن ۱۳۹۴

تهیه نوشیدنی الکلی در ایران اگر آسان‌تر از خارج از کشور نباشد سخت‌تر هم نیست. اگر مصرف الکل توسط مردم ایران را انکار کنیم نتیجه‌اش می شود رشد روزافزون آمار فروش و مصرف الکل و صدمات فردی و اجتماعی ناشی از آن. اما اگر از فضای انکار بیرون بیاییم می‌توان از این حرف زد که چگونه بنوشیم تا از عوارض احتمالی نوشیدن الکل در امان بمانیم.

فواید مصرف کم مشروبات الکلی

داستان اول

دوستی که به تازگی برای مدت کوتاهی به ایران رفته بود تعریف می‌کرد که یکی از شب‌های سرد زمستانی هوس نوشیدنی الکلی به سرش زد. به هر کدام از دوستان نزدیک که زنگ زده بود به مرادش نرسیده بود تا اینکه به خودش گفته بود حالا که اصل قضیه در دسترس نیست می‌روم بقالی محل، آبجوی اسلامی می‌خرم تا حداقل شاید طعم آبجو مستم کند.

می‌گفت: «بقال محل آشنا بود اما نه چندان که به من اطمینانی کند یا من به او اطمینانی داشته باشم.» وارد مغازه شده بود و از فروشنده خواسته بود به او آبجویی بدهد. دوست ما بقیه داستان را اینگونه تعریف می‌کند:
گفتم: «اکبر اقا آبجوی خوب چی دارید؟» اکبر آقا که سرش پایین بود و داشت عکس‌های روزه ورزشی را ورق می‌زد گفت: «هر چی می‌خوای برو از تو یخچال بردار. هرچی عقب‌تر بری قیمتا زیادتر می‌شن ولی آبجوهاش باکیفیت‌ترن.» رفتم سراغ یخچال و درش را باز کردم و صحنه‌ای دیدم که در هیچ سوپرمارکتی در غرب هم ندیده بودم. اکبر آقا آبجوها را به ترتیب درصد الکل ردیف کرده بود در یخچال. در عمرم آبجوی ۱۵درصد ندیده بودم که آنشب دیدم. خریدم و نوشیدم جای شما خالی. گمانم ساخت وطن بود. هرچند ادعا می‌کرد تولید ترکیه است.»

داستان دوم

دوستی دیگر اینگونه تعریف می‌کند:
برای جشن تولدم داشتم بره‌ها را ردیف می‌کردم و اگرچه خودم چندان اهل نوشیدن الکل نبودم برای اینکه همه چیز کامل باشد خواستم چند شیشه نوشیدنی الکلی هم بگذارم روی میز. شنیده بودم می‌شود با الکل سفید کاری کرد که به نوشیدنی الکلی تبدیل شود. قبلا چند باری نوشیده بودم و بد هم نبود. از دوستی خواستم دستورالعملش را به من بگوید که گفت:

«مگه دیوانه‌ای! زنگ بزن داوود ساقی اصلشو میاره در خونه.» گفتم: «آخه نمیخوام پول خرج کنم.» گفت: «پول چیه؟ از الکل سفید و عرق سگی ارزونتر در میاد واست.» راست می‌گفت. به آقای ساقی که زنگ زدم توی خیابان ونک با من قرار گذاشت. گفتم لابد قرار است از آنجا با هم برویم یک جای خلوت، پول را از من بگیرد و برود جایی خلوت‌تر و جنس را بیاورد، درست مثل فیلم‌ها. اما آقا داوود که رسید همانجا وسط خیابان صندوق عقب ماشین را زد بالا و به من گفت خودم هر چه می‌خواهم بردارم. صندوق عقب نگو، بگو «لیکورشاپ»، آن‌هم وسط شهر تهران.

در طول تاریخ، انسان‌ها در نقاط مختلف دنیا از نوشیدنی‌های الکلی در زندگی روزمره، جشن‌ها و مهمانی‌ها و حتی مراسم مذهبی استفاده کرده‌اند. مصرف متعادل الکل سبب افزایش لذت ناشی از با هم بودن انسان‌ها شده و بر اساس نتایج مطالعات، مصرف کم انواع خاصی از نوشیدنی‌های الکلی به‌ویژه شراب قرمز حتی می‌تواند عواید مثبتی بر سلامت انسان داشته باشد. با همه این‌ها باید در نظر داشته باشیم که الکل یک ماده شیمیایی است و در صورت عدم استفاده مسئولانه منجر به بروز صدمات جبران ناپذیری برای سلامت انسان خواهد شد.

ماده اصلی موجود در نوشیدنی‌هایی مثل آبجو، شراب و نوشیدنی‌های سنگین اتیل الکل یا اتانول دارد. وقتی در مورد مصرف الکل حرف می‌زنیم عموما از واژه «نوشیدنی استاندارد» استفاده می‌شود که به معنی میزانی از نوشیدنی است که حاوی ۱۴ گرم اتانول باشد.

اما از آنجایی که سنجش وزن الکل موجود در نوشیدنی کار آسانی نیست می‌توانید از روش دیگری برای تخمین میزان الکل مصرفی خود استفاده کنید. در واقع نوشیدنی‌های الکلی موجود در بازار را می‌توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد. گروه اول انواع آبجوها هستند که حدود ۵ تا ۸ درصد الکل دارند و معمولا در قوطی‌ها و شیشه‌های کوچک موجودند. هر کدام از این قوطی‌ها که حاوی حدود ۳۵۰ میلی‌لیتر آبجو هستند معادل یک نوشیدنی الکلی استاندارد محاسبه می‌شوند.

گروه دوم شراب قرمز و سفید با درصد الکل حدود ۱۲ هستند که هر لیوان آن‌ها معادل یک نوشیدنی استاندارد محاسبه می‌شود. برای تقریب بهتر کافی است بدانید هر شیشه شراب ۷۵۰ میلی‌لیتری معادل پنج نوشیدنی استاندارد الکلی است.

گروه سوم نوشیدنی‌های الکلی که در ایران تحت عنوان نوشیدنی‌های سنگین یافت می‌شوند و اتفاقا پرمصرف‌ترین نیز هستند دارای ۳۰ تا ۵۰ درصد الکل هستند. این نوشیدنی‌ها که ودکا، ویسکی و «عرق سگی» نمونه‌هایی از آن هستند معمولا با آب میوه یا نوشابه‌های انرژی‌زا مخلوط شده و مصرف می‌شوند. حدود ۵۰ میلی‌لیتر از این نوشیدنی‌ها معادل با یک واحد استاندارد نوشیدنی الکلی محاسبه می‌شود. واحدی که در میان ایرانی‌ها به یک «پیک» و در میان غربی‌ها به «شات» معروف است.

بر خلاف اغلب مواد غذایی، مولکول‌های الکل به علت کوچک بودن و قابلیت انحلال در چربی به راحتی و از طریق همه بخش‌های دستگاه گوارش جذب می‌شوند. مقادیر کمی از الکل از طریق دهان، حدود ۲۰ درصد از طریق معده و باقیمانده آن از طریق روده باریک جذب خون می‌شود.

در این میان فاکتورهای مختلفی در سرعت جذب الکل و غلظت ایجاد شده در خون نقش دارند. اینکه کدام یک از نوشیدنی‌های مورد اشاره را مصرف کرده باشید، اینکه پیش از مصرف الکل غذا خورده باشید یا معده‌تان خالی باشد، سرعت متابولیسم، وزن و حتی وضعیت روحی شما در هنگام مصرف الکل بر این موضوع تاثیر می‌گذارند.

به همین دلیل است که ممکن است با میزان ثابت نوشیدنی در یک روز خاص دچار حالت مستی شوید اما در روزی دیگر چنین احساسی نداشته باشید.

هر چقدر درصد الکل نوشیدنی بالاتر باشد جذب آن سریعتر اتفاق می‌افتد. به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید که جذب آبجو و شراب کندتر از نوشیدنی‌های سنگین مثل ودکا اتفاق می‌افتد.

هر چه الکل مصرف کنید جذب آن نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت. الکل می‌تواند منجر به تحریک دستگاه گوارش و ایجاد انقباض در عضلات انتهایی معده شود که تحت عنوان پیلورواسپاسم یده می‌شود. در چنین حالتی راه ارتباطی بین بخش بالایی و پایینی دستگاه گوارش مسدود شده و در نتیجه جذب الکل با مشکل مواجه می شود. ادامه این حالت می‌تواند منجر به بروز تهوع و استفراغ شود که بسیاری از مصرف‌کنندگان آن را تجربه کرده‌اند.

اگر پیش از نوشیدن الکل غذا خورده باشید سرعت جذب الکل کم خواهد شد. به این دلیل که سطحی از دستگاه گوارش که در تماس مستقیم با الکل است کاهش می‌یابد. ضمن اینکه معده پر از غذا سبب می شود انتقال الکل از معده به روده باریک که محل اصلی جذب الکل است با تاخیر مواجه شود.

نکته دیگری که پیش‌تر به آن اشاره شد وضعیت روحی و تاثیر آن بر میزان و سرعت جذب الکل است. شرایط روحی همچون استرس و فشار روانی سبب تخلیه سریع الکل از معده به روده و در نتیجه جذب بسیار سریع آن می‌شود. به همین دلیل است که افراد در هنگام استرس، بسیار سریع‌تر به عوارض احتمالی ناشی از مصرف الکل دچار می‌شوند.

زمانی که الکل وارد جریان خون شد از آنجا به کبد منتقل شده و در کبد متابولیزه می‌شود و به ماده‌ای سمی تحت عنوان استالدئید تبدیل می شود. ماده‌ای که علاوه بر اثرات منفی کوتاه‌مدت همچون تهوع و استفراغ می‌تواند منجر به تاثیرات مخرب درازمدتی همچون تخریب و آسیب به کبد شود. نهایتا و در مراحل بعدی الکل اولیه به آب و دی اکسید کربن تجزیه شده و از بدن دفع می‌شود.

تحقیقات انجام شده بر روی الکل حاکی از آن است که نوشیدن میزان کمی از الکل می‌تواند فوایدی برای سلامت انسان داشته باشد. به عنوان مثال خطر بروز بیماری قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش داده و همچنین احتمال بروز بیماری دیابت نوع دوم را نیز کم می‌کند.

تحقیقات دیگر نشان‌دهنده این است که مصرف متعادل شراب قرمز سبب کاهش کلسترول بد خون و باعث افزایش کلسترول خوب می‌شود.

حال سوال این است که چه میزان مصرف الکل معادل با مصرف متعادل تلقی می‌شود؟ برای پاسخ این سوال در ابتدا باید بدانید که چگونگی تاثیر الکل بر بدن انسان از فردی به فرد دیگر و در هر فردی بسته به شرایط مختلف متفاوت است. با این حال برای رسیدن به یک تقریب کلی اعداد زیر را در نظر داشته باشید:

برای فرد سالم بالغ با وزن متوسط حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم، روزانه یک نوشیدنی استاندارد (طبق تعریف ارائه شده) برای خانم‌ها و دو نوشیدنی استاندارد برای آقایان معادل مصرف متعادل تعریف می‌شود.
دلیل اصلی تفاوت کلی میزان استاندارد مصرف الکل در خانم‌ها و آقایان این است که میزان و فعالیت آنزیم تجزیه‌کننده الکل تحت عنوان الکل دهیدروژناز در خانم‌ها نسبت به آقایان کمتر است.

بعضی افراد ممکن است این اعداد را با هم جمع کنند و مثلا در مهمانی آخر هفته ۱۴ نوشیدنی الکلی مصرف کنند. با این تصور که سهمیه هفتگی خود را یکجا مصرف کرده‌اند. اما باید بدانید که چنین باوری غلط است و در هر شرایطی، نوشیدن بیش از دو نوشیدنی الکلی برای آقایان و بیش از یک نوشیدنی الکلی برای خانم‌ها در یک روز توصیه نمی‌شود.

توصیه آخر این است که اگر تا به امروز نوشیدن الکل را آغاز نکرده‌اید بهترین حالت این است که هیچ وقت این کار را انجام ندهید. فواید احتمالی ذکر شده برای انواع مشروبات الکلی، از طریق روش‌های بهتر و مطمئن‌تری همچون رژیم غذایی سالم و فعالیت‌های منظم ورزشی نیز به دست می‌آیند. بنابراین لزومی ندارد که برای دستیابی به این اثرات به الکل روی بیاورید. اما اگر به هر دلیلی از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنید بدانید که مصرف متعادل الکل می‌تواند از شما در برابر عوارض کوتاه و بلندمدت این ماده محافظت کند.

دسته بندی‌ها: دانش و فناوری

کلید‌واژه ها: آبجو, الکل, شراب, مازیار مهدوی‌فر, مصرف الکل, مصرف الکل در ايران, ودکا

یک استکان ویسکی ۱۲ ساله گهگاهی از هر نماز وروزه ایی در این دنیا واجب تر است و در آن دنیا، وعده بهشت برین از جوی های شراب آغاز میشود ، ادامه پیدا میکندو پایانی ندارد !

یک کاربر ساده / ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

در میخانه ببستن خـــــدایا مپسند
که درخانه تزویر،ریاء بکشادن

behroouz / ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

همانطورکه در ایران اعتیاد به موادمخدر حرف اول را می زندو مصیبتی لاعلاج گرفته است ، در غرب مصرف بی رویهءالکل منجر به تیره روزی انسانهای بسیاری ست.

امیرشکاری / ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

فواید مصرف کم مشروبات الکلی

منو انکار شراب این چه حکایت باشد
غالبا اینقدرم عقل و کفایت باشد!!!!!!!!!!!!
دوستان بنوشید به سلامتی همدیگر

رضا ميري / ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

حلال گشت به فتوای عقل بر دانا،،،،،، حرام گشت به فتوای شرع بر نادان

اهورا / ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

عرق کشمش گرفتم درصدش پایین هست حدود ۳۴ درصد چیکار کنم به ۳۹ درصد برسه؟

حامد / ۰۹ آبان ۱۳۹۷


(الزامی)


پست الکترونیکی (الزامی)

تمامی حقوق برای رادیو زمانه محفوظ است. ۲۰۰۶-۲۰۱۸1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *