فواید مصرف نخود فرنگی

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این فواید مصرف نخود فرنگی

محققان قرص جدیدی را تولید کرده اند که می تواند انسولین را مستقیما به دیواره معده بیاورد. سوال اینجاست که آیا تزریق انسولین به زودی تنها بخشی از

چه اصول و قوانینی برای فنگ شویی خانه و محل کار وجود دارد؟ چگونه میتوان انرژی مثبت بیشتری را به سوی خانه و یا محل کار خود فرستاد؟

در مورد فنگ شویی آشپزخانه چقدر می دانید؟ آیا محل قرار گیری آشپزخانه تان از اصول فنگ شویی طبعیت می کند؟ اگر می خواهید به زودی مشغول خانه

در مورد جذب معشوقه با فنگ شویی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می توان با کمک قوانین فنگ شویی کسی را به تسخیر خود در آورد و کاری کرد

در مورد فنگ شویی میوه ها چقدر اطلاعات دارید؟ ممکن است بخواهید در تزئین منزل خود از نماد میوه ها استفاده کنید. آیا می دانید کدام یک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

نخود فرنگی یکی از حبوبات مفید و مغذی به حساب می آید. این گیاه مفید به طور معمول در فصل های سرد سال کشت می شود و علمی آن به انگلیسی Pisum sativum می باشد. این گیاه حاوی مقداری زیادی ویتامین و املاح است.

فواید تغذیه ای نخود فرنگی خیلی زیاد هستند و به همین جهت امروزه در غذاهای بسیاری از آن استفاده می شود. امروزه نخود فرنگی در سالادها ، خورش ها و سوپ ها استفاده می شود که علاوه بر طعم دهی فواید بسیار زیادی نیز دارد که در ادامه در همدوره می توانید مطالعه نمایید.

سلول های خونی برای عملکرد قوی نیاز به آهن و مواد معدنی دارد که در صورت عدم رسیدن این مواد به بدن با خستگی و ضعف سیستم ایمنی بدن روبرو خواهیم شد. نخود فرنگی حاوی مقادیر غنی از مواد معدنی و آهن است.

مواد موجود در نخود فرنگی برای عملکرد صحیح سلول های خونی ضروری هستند. مصرف نخود فرنگی باعث می شود مواد مورد نیاز برای عملکرد طبیعی سلول های خونی فراهم گردد و از مشکلاتی همچون کم خونی ، ضعف سیستم ایمنی بدن و خستگی جلوگیری شود.فواید مصرف نخود فرنگی

یکی از خواص نخود فرنگی این است که مصرف آن می تواند به کاهش وزن کمک کند. برای کاهش وزن شما به مواد غذایی نیاز دارید که کالری پایینی داشته باشند که علاوه بر رفع نیازهای بدن باعث شوند اشتهای شما کنترل شود و احساس سیری بکنید. نخود فرنگی هم مانند کدو سبز از کالری بسیار پایینی برخوردار است و برای رژیمی های لاغری بسیار مناسب است.

یکی از فواید نخود فرنگی این است که می تواند به بهبود یبوست کمک کند. نخود فرنگی حاوی مقادیر غنی از فیبر است. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث می شود عملکرد روده ها بهبود یابد و در دفع مواد زائد بهتر عمل کنند.

نخود فرنگی حاوی مقدیر مناسبی از منگنز است. این ماده به خنثی شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکالهای آزاد وظیفه تخریب و آسیب زدن به سلول های بدن را دارند. این رادیکال ها در صورت کنترل نشدن  حتی می توانند باعث سرطان در برخی از نقاط بدن شوند.

از دیگر آسیب هایی که رادیکال های آزاد به بدن می رسانند می توان به آسیب زدن به غشای سلولی و DNA انسان اشاره کرد. توصیه ما این است که قبل از اینکه این رادیکال های شوم به بدن شما ضرر بزنند با مصرف مواد غذایی مناسب آنها را کاهش دهید و از بین ببرید.

به بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می شود با مشورت پزشک نخود فرنگی مصرف کنند و نباید در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی کنند. نخود فرنگی یکی از سبزیجات نشاسته ای است که حاوی مقدار قابل توجهی کربو هیدرات است. از همین رو به بیماران دیابتی توصیه میشود با مشورت پزشک نخودفرنگی مصرف کنند.

نخود فرنگی یا نخود سبز گیاهی از خانواده حبوبات و یکی از سبزیجات بهاری است، دانه‌ های نخود فرنگی درون کیسه‌ هایی قرار می گیرند که در واقع این کیسه یا غلاف میوه ی گیاه نخود فرنگی محسوب می شوند.

نخود فرنگی فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص نخود فرنگی را برای سلامتی کل بدن، کودکان، دوران بارداری لاغری و پوست و مو شرح داده ایم. همچنین به بررسی مضرات نخود فرنگی برای مردان و خطر عقیم شدن آنها نیز در انتهای مقاله پرداخته ایم؛ با ما همرا باشید :

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 2 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

نخود سبز یک منبع خوب ویتامین C است که باعث افزایش تولید کلاژن پوست می شود و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

سرماسوزک تورم و التهاب انگشتان دست و پا و گوش ها در اثر سرما می باشد و نخود فرنگی به درمان سرماسوزک کمک می کند.فواید مصرف نخود فرنگی

نخود سبز را در آب جوش بریزید و یک قاشق چای خوری روغن کنجد را به به آن اضافه کنید، بگذارید بجوشد تا عصاره ی آن در بیاید سپس انگشتان خود را در این آب بشویید تا تورم و درد انگشتان شما کاهش یابد.

نخود فرنگی باعث پاکسازی پوست شده و پوست صورت و بدن را درخشان و صاف می کند.

ماسک درخشان کننده پوست نخود فرنگی

مقداری نخود فرنگی را در آب بجوشانید، وقتی پخته شد له کنید و آن را بر روی پوست صورت و بدن بمالید، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

نخود فرنگی منبع خوبی از ویتامین های B مانند فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 می باشد، این ویتامین ها با افزایش گلبول های قرمز خون، اکسیژن رسانی به فولیکول های مو را افزایش داده و به درمان ریزش مو و موخوره کمک می کنند.

ویتامین C موجود در نخود فرنگی باعث تقویت و آبرسانی به مو ها شده و مو های خشک و شکننده را درمان می کند.

نخود فرنگی حوای مقادیر بالای مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست که برای رشد و سلامتی نوزادان و کودکان مفید است.

مقادیر بالای ویتامین A موجود در نخود فرنگی به بهبود بینایی و سلامتی چشم ها در نوزادان و کودکان کمک می کند.

نخود فرنگی یک منبع عالی آهن است که برای درمان کم خونی و بهبود رشد مغز در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

غلاف نخود فرنگی تازه به عنوان منبع خوب اسید فولیک برای دوران بارداری در نظر گرفته می شود که می تواند از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری کرده و به باردار کمک کند.

حبوبات از جمله نخود فرنگی یا نخود سبز حاوی مقادیر مناسب استروژن طبیعی است که می تواند برای درمان نازایی و ناباروری، سندروم پیش از قاعدگی و سرطان پستان مفید باشد.

نخود فرنگی یا نخود سبز شاخص گلیسمی نسبتا کمی دارد و پس از مصرف قند خون را افزایش نمی دهد.

مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در نخود فرنگی با کاهش هضم قند می تواند به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک کند.

مقادیر بالای ویتامین های K، A و C و منیزیم موجود در نخود فرنگی خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش می دهد.

نخود فرنگی یکی از سبزیجات کم چرب با کالری پایین که به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند.

علاوه بر این فیبر موجود در نخود فرنگی باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس و منگنز موجو در نخود فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

نخود سبز حاوی مقادیر بالای فیبر است که هضم غذا را بهبود می بخشد، زخم معده را درمان می کند و به سلامت دستگاه گوار کمک می کند.

فیبر موجود در نخود فرنگی خطر ابتلا به بیماری های شایع گوارشی مانند بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

سرطان : تحقیقات نشان داده که پلی فنولی به کومسترول در نخود فرنگی وجود دارد که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان معده مفید می باشد.

مقادیر بالای فیبر موجود در نخود فرنگی باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

پتاسیم و منیزیم موجود در نخود فرنگی باعث کاهش فشار خون بالا می شود و به این ترتیب از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در نخود سبز باعث کاهش کلسترول بالا و چربی خون شده و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

نخود سبز همچنین حاوی مقادیر بالای فلاونول ها، کاروتنوئید ها و ویتامین C می باشد که خطر حمله ی قلبی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند مواد غذایی حاوی گلوتن مانند گندم و جو مصرف کند، نخود فرنگی گلوتن ندارد و افراد مبتلا به بیماری سلیاک می توانند نخود فرنگی را که غنی از پروتئین و فیبر است، جایگزین گندم و جو کنند.

نخود فرنگی حاوی مقادیر بالایی نشاسته طبیعی و پروتئین است که برای عضله سازی مفید می باشد و ورزشکاران می توانند نخود فرنگی خام و پخته را در مرحله ی عضله سازی بعد از تمرینات ورزشی استفاده کنند.

از جمله مضرات نخود فرنگی برای مردان این است که گفته می شود زیاده روی در مصرف نخود فرنگی باعث عقیم شدن مردان و ناباروری در آقایان می شود.

فاویسم : نخود فرنگی یا نخود سبز از خانواده حبوبات و یکی از غذا های ممنوعه در بیماران مبتلا به فاویسم می باشد، نخود سبز ممکن است در برخی افراد باعث فاویسم شود.

نقرس : نخود فرنگی حاوی ماده ای به پورین است که می تواند علائم بیماری نقرس را تشدید کند.

زنان شیرده : نخود فرنگی باعث افزایش شیر مادر در مادران شیرده می شود اما گفته می شود که برخی مواد غذایی از جمله نخود فرنگی می تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی در نوزادان شوند.

طبع نخود فرنگی گرم و خشک می باشد. نخود فرنگی حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، تیامین، فولات و مواد معدنی از جمله کولین، مولیبدن، منگنز، پتاسیم، منیزیم، آهن و فسفر می باشد.

نخود و نخود فرنگی هر دو از خانواده ی حبوبات هستند، تفاوت نخود و نخود فرنگی در این است که نخود فرنگی غلافی سفت و غیر قابل استفاده دارد.

نخود یک دانه ی خوراکی است در حالیکه نخود فرنگی به عنوان یکی از سبزیجات شناخته می شود.

نخود فرنگی را به صورت نخود فرنگی خام برای تهیه انواع سالاد و نخود فرنگی پخته برای تهیه سوپ نخود فرنگی، نخود فرنگی پلو، خورش نخود فرنگی، خوراک نخود فرنگی و کوکو و کتلت نخود فرنگی استفاده می کنند.

نخود فرنگی 5 سال است که جای خود را در رژیم غذایی مردم جهان باز کرده است.فواید مصرف نخود فرنگی

نخود فرنگی یکی از سبزیجاتی است که به آسانی رشد می کنند و تاکنون جان بسیاری از مردم جهان را از گرسنگی نجات داده است.

کانادا بزرگترین تولید کننده نخود فرنگی در جهان است.

هند بزرگترین وارد کننده نخود فرنگی در جهان می باشد، نخود فرنگی یکی از غذا های محبوب در این کشور می باشد.

منابع : healthline – stylecraze

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

نخود فرنگی از سبزیجات پرطرفدار است. بسیار مغذی و حاوی مقدار مناسبی فیبر و آنتی‌اکسیدان هم هست. علاوه‌براین، تحقیقات نشان می‌دهند که نخودفرنگی می‌تواند در مقابل برخی بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان، از بدن محافظت نماید. از سوی دیگر، برخی ادعا می‌کنند نخودفرنگی مضر است و به‌خاطر برخی موادی که در خود دارد، ممکن است موجب نفخ بشود، پس نباید آن را مصرف کرد. در این مقاله نگاه دقیقی به خواص نخود فرنگی خواهیم داشت تا ببینیم آیا نخودفرنگی ماده‌ی غذایی سالمی است، یا باید مصرف آن را محدود کنیم.فواید مصرف نخود فرنگی

نخود فرنگی یا نخودسبز، دانه‌های کروی کوچکی هستند که درون غلاف‌های گیاه پیسوم ساتیوم (Pisum Sativum) قرار دارند. صدها سال است که بخشی از رژيم غذایی انسان‌ها بوده و در سراسر جهان مصرف می‌شوند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نخودفرنگی از خانواده‌ی سبزیجات نیست، بلکه از خانواده‌ی حبوبات است، یعنی گیاهانی که دانه‌هایشان درون غلاف گیاه قرار دارد؛ مثلا عدس، نخود، لوبیا و بادام‌زمینی از خانواده‌ی حبوبات هستند. بااین‌حال، نخودفرنگی معمولا به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی سبزیجات پخته شده و به‌فروش می‌رسد و در این مقاله هم با عنوان سبزی از آن یاد می‌کنیم. می‌توانید نخود فرنگی را در حالت فریزشده، تازه یا کنسروی تهیه کنید.

ازآنجایی‌که نخودفرنگی سرشار از کربوهیدارت‌های پیچیده‌ای به نشاسته است، هم‌رده‌ی سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت و کدوحلوایی قرار می‌گیرد.

نخودفرنگی گونه‌های مختلفی از جمله نخود زرد، نخود چشم سیاه و نخود بنفش دارد. با‌این‌حال غالبا نخود فرنگی یا نخودسبز مصرف بیشتری دارد. نخود اسنپ و نخود برفی هم از دیگر انواع پرطرفدار نخود هستند که به‌دلیل ظاهر مشابه، اغلب با نخود فرنگی اشتباه می‌شوند. اگرچه، مزه و خواص غذایی‌شان کمی متفاوت است.

نخودفرنگی جدول ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد. هر یک‌دوم پیمانه (۱۷۰ گرم) نخود فرنگی، فقط ۶۲ کالری دارد، که کالری نسبتا کمی است. حدود ۷۰ درصد این کالری از کربوهیدرات‌ها و بقیه‌ی آن از پروتئین، و مقدار کمی چربی تأمین می‌شود.

نخود فرنگی علاوه‌بر میزان زیادی فیبر، حاوی انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی موردنیاز بدن هم هست. هر یک‌دوم پیمانه (۱۷۰ گرم) نخودفرنگی، حاوی مواد مغذی زیر است:

پروتئین فراوان، نخودفرنگی را از سایر سبزیجات متمایز می‌کند. به‌عنوان مثال، یک‌دوم پیمانه (۱۷۰ گرم) هویج پخته فقط یک گرم پروتئين دارد، درحالی‌که همین مقدار نخودفرنگی، چهار برابر هویج پروتئين دارد. نخودفرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که فواید بسیاری برای بدن دارند.

نخودفرنگی یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین است و مقدار فراوانی هم فیبر دارد، به‌همین‌دلیل ماده‌ی غذایی سیرکننده‌ای محسوب می‌شود.‌ خوردن پروتئین سطح برخی هورمون‌ها را در بدن افزایش می‌دهد که باعث کاهش اشتها می‌شوند. پروتئين و فیبر سرعت هضم را کاهش و احساس سیری را افزایش می‌دهند. با خوردن مقدار کافی پروتئين و فیبر، و در نتیجه کنترل اشتها، کالری دریافتی از غذا در طول روز را به‌طور خودکار کاهش می‌دهید.

مقدار پروتئين نخودفرنگی برای کسانی که محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند، انتخابی عالی است. بااین‌حال، باید بدانید که نخودفرنگی به‌دلیل نداشتن آمینو اسید متیونین، منبع کاملی برای پروتئین نیست. برای اطمینان از اینکه در رژیم غذایی خود به‌اندازه‌ی کافی همه‌ی آمینواسیدهای ضروری را دریافت می‌کنید، نخودفرنگی را با منبع پروتئینی دیگری ترکیب کنید تا کمبودها را تأمین کند. مصرف کافی پروتئين برای افزایش قدرت ماهیچه‌ها و سلامت استخوان‌ها نیز اهمیت دارد. علاوه‌براین، نقش مهمی هم در کاهش و نگهداری وزن ایفا می‌کند.

نخودفرنگی دارای خواص متعددی است که می‌توانند به کنترل قندخون کمک کنند. اول از اینکه دارای شاخص گلایسمی (GI) نسبتا کمی است. این شاخص سرعت افزایش قندخون بعد از خوردن غذا را اندازه‌گیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند رژیم‌های غذایی با شاخص گلایسمی خیلی کم، برای کنترل سطح قندخون مفید هستند.

علاوه‌براین، نخودفرنگی سرشار از فیبر و پروتئين است که می‌توانند برای کنترل قندخون مفید باشند. به‌این‌خاطر که فیبر، میزان جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد، که آن هم باعث افزایش آهسته‌تر و باثبات‌تر سطح قندخون می‌شود.

علاوه‌براین، برخی مطالعات نشان داده‌اند خوردن غذاهای سرشار از پروتئین، میزان قندخون را در کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، ثابت نگه می‌دارد. اثراتی که نخودفرنگی بر قندخون می‌گذارد، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی ازجمله دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

نخودفرنگی دارای مقدار چشمگیری فیبر است که ثابت شده فواید زیادی برای گوارش انسان دارد. اول از همه اینکه فیبر، باکتری‌های خوب روده‌ی شما را تغذیه می‌کند، که باعث می‌شود سالم مانده و از رشد باکتری‌های ناسالم جلوگیری می‌کند. این امر خطر ابتلا به چند مورد معمول از بیماری‌های گوارشی، ازجمله بیماری التهابی روده، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

علاوه‌برآن، فیبر موجود در نخودفرنگی حلول است، یعنی با آب حل نمی‌شود، بلکه در دستگاه گوارش شما به‌عنوان یک «عامل حجیم‌کننده» عمل می‌کند. یعنی وزن مدفوع را و به عبور سریع‌تر ضایعات غذایی از دستگاه گوارش‌تان کمک می‌کند.

نخودفرنگی چندین ویژگی دارد که عامل حفاظتی در برابر برخی بیماری‌های مزمن هستند که در ادامه بررسی می‌شوند:

نخودفرنگی حاوی مقدار مناسبی مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که برای سلامت قلب اهمیت دارند. رژیم‌های غذایی که مقادیر زیادی از این مواد مغذی دارند، از فشارخون بالا که عامل مهمی در ابتلا به بیماری قلبی است، جلوگیری می‌کنند. اثر مثبتی هم روی سلامت قلب دارند.

فیبر فراوان موجود در نخودفرنگی و سایر حبوبات، سطح کلسترول تام خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. هر دوی این کلسترول‌ها وقتی بالا می‌روند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

نخودفرنگی، فلاونول، کاروتتوئید و ویتامین C هم تأمین می‌کند، آنتی‌اکسیدان‌هایی که ثابت شده به‌خاطر توانایی‌شان در جلوگیری از آسیب به سلول‌ها، احتمال حمله و سکته قلبی را کاهش می‌دهند.

خوردن مرتب نخود فرنگی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، این امر به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نخودفرنگی و توانایی آن‌ها در کاهش التهاب در بدن صورت می‌گیرد.

نخودفرنگی حاوی ساپونین هم هست؛ ترکیباتی گیاهی که به داشتن اثرات ضدسرطان معروف هستند. چندین تحقیق ثابت کرده‌اند که ساپونین در جلوگیری از چندین نوع سرطان مفید بوده و مانع رشد تومور می‌شود.

علاوه‌براین‌ها، نخودفرنگی سرشار از چندین ماده‌ی مغذی است که برای توانایی‌شان در کاهش خطر ابتلا به سرطان معروف هستند؛ ازجمله ویتامین K که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مفید است.

نخودفرنگی ویژگی‌هایی دارد که به کنترل قندخون کمک می‌کنند، که خودِ این عامل مهمی در جلوگیری و کنترل دیابت است. فیبر و پروتئین موجود در نخودفرنگی، از افزایش سریع سطح قندخون جلوگیری می‌کند، که این امر باعث می‌شود دیابت تحت کنترل قرار بگیرد.

علاوه‌براین، شاخص گلایسمی پایین، نخودفرنگی را به ماده‌ی غذایی مناسبی برای دیابت تبدیل می‌کند، چون بعید است قندخون را افزایش بدهند.

نخود فرنگی مقدار مناسبی منیزیم و ویتامین‌های گروه B و همین‌طور ویتامین‌های K، A و C هم تأمین می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که همه‌ی این مواد مغذی در کاهش خطر ابتلا به دیابت مؤثر هستند.

باوجودِ همه‌ی مواد مغذی موجود در نخودفرنگی، یک ایراد هم این وسط وجود دارد؛ نخودفرنگی حاوی ضدمغذی‌هاست.

در همه‌ی مواد غذایی، ازجمله حبوبات و غلات، ترکیباتی وجود دارند که ممکن است در هضم و جذب مواد معدنی مشکل ایجاد کنند. البته وجود این ضدمغذی‌ها برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما بهتر است تأثیرات‌شان را روی سلامتی بدانیم و در ذهن داشته باشیم.

این‌ها دو نمونه از مهم‌ترین ضدمغذی‌هایی است که در نخودفرنگی وجود دارند:

سطح این ضدمغذی‌ها در نخودفرنگی کمتر از سایر حبوبات است، بنابراین بعید است که مشکلی ایجاد کنند، مگر اینکه زیاد از آن‌‌ها مصرف کنید. در ادامه چند روش برای جلوگیری از اثرات مخرب ضدمغذی‌ها بیان می‌شوند:

نخود فرنگی هم مانند سایر حبوبات باعث نفخ می‌شود. این اثرات به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتند که یکی از آن‌ها، بودن در زنجیره‌ی فودمپ‌ها (FODMAP) است. فودمپ‌ها گروهی از کربوهیدرات‌ها هستند که هضم نشده و سپس با باکتری‌های معده تخمیر می‌شوند که ایجاد گاز یکی از نتایج آن است.

علاوه‌براین، لاکتین‌های موجود در نخودفرنگی هم با نفخ و دیگر نشانه‌های گوارشی در ارتباط هستند. اگرچه مقدار لاکتین‌ها زیاد نیست، اما ممکن است برای بعضی‌ها ایجاد مشکل کنند، به‌ویژه وقتی بخش بزرگی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند.

خبر خوب اینکه، چند کار وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی پس از خوردن نخودفرنگی انجام دهید. اول اینکه اگر فودمپ‌ها برای شما مشکل‌ساز هستند، سعی کنید مقدار مصرف را کاهش دهید. در بسیاری از موارد، کسانی که نسبت به فودمپ‌ها حساس هستند، می‌توانند در هر وعده تا یک‌سوم پیمانه نخودفرنگی پخته مصرف کنند.فواید مصرف نخود فرنگی

به‌علاوه، امتحان روش‌های مختلف فراوری، مثل خیساندن، شور گذاشتن یا جوانه‌زدن، می‌تواند در کاهش مقدار لاکتین نخودفرنگی مؤثر باشد و هضم آن را آسان‌تر کند.

روش دیگر هم این است که نخودفرنگی را بخش ثابتی از رژیم غذایی خود کنید. اگر نخودفرنگی را هر چند وقت یک‌بار مصرف کنید، بدن‌تان نمی‌تواند به هضم آن عادت کند و این امر منجر به نفخ و دیگر نشانه‌های ناراحتی می‌شود.

نخودفرنگی سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و خواصی دارد که خطر بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند، اما حاوی ضدمغذی‌هایی هم هست که ممکن است جذب برخی مواد مغذی را با مشکل مواجه کند و باعث نشانه‌های ناراحتی گوارشی بشود. البته کارهایی هستند که می‌توانید انجام دهید تا از بروز این اثرات جلوگیری کنید؛ ازجمله امتحان روش‌های مختلف فراوری و مصرف نخودفرنگی به مقدار مناسب. روی‌هم‌رفته، نخودفرنگی ماده‌ی غذایی بسیار سالمی است که می‌توانید در رژیم غذایی خود جای بدهید و از مصرف آن لذت ببرید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

وبلاگ‌نویس و مدرس زبان انگلیسی، نویسنده و مترجم چند جلد کتاب، علاقه‌مند به فناوری فکر، ایده‌پردازی، کارآفرینی و صدالبته زبان انگلیسی 🙂

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

رهبران واقعی چطور اطلاعات موردنیازشان را گردآوری می‌کنند؟

پارگی مینیسک زانو؛ طول درمان، راه های پیشگیری و درمان آن

مکمل های عضله سازی؛ ۱۰ مکمل پروتئین برتر دنیا برای عضله سازی


معرفی کتاب خودت باش دختر

قرص اسپیرونولاکتون (آلداکتون)؛ موارد مصرف و عوارض آن

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

نخودفرنگی در واقع دانه یا تخم کروی شکل ریزی است که از گیاه نخود سبز به ‏ (Pisum Sativum) حاصل می ‏شود.

نخود فرنگی از زمان ‏های قدیم مانند خیلی از سبزیجات برای پخت و پز به کار می رفت.

این گیاه معمولاً در فصول سرد سال یعنی از شروع زمستان تا اوایل تابستان زراعت و کشت می ‏شود.

صرف نظر از این که نخودفرنگی غنی از پروتئین می ‏باشد، مقدار زیادی ویتامین و املاح نیز در آن یافت می ‏شود. از این رو این گیاه دارای فواید تغذیه‏ ای بی ‏شماری می ‏باشد.

* نخودفرنگی منبع بسیار خوبی از ویتامین‏های B9, B1, C, k و همچنین منیزیم و فیبر غذایی می‏باشد.فواید مصرف نخود فرنگی

* از آنجایی که این ماده غذایی کالری کمی دارد، مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.

* نخودفرنگی غنی از فیبرهای غذایی است، به همین دلیل برای کسانی که از یبوست رنج می‏برند، مفید است.

* مطالعات نشان داده است که مصرف نخود‏فرنگی برای افرادی که دارای کلسترول خون بالایی هستند، سودمند می‏باشد.

* وجود مقادیر زیادی ویتامین C و آهن در نخودفرنگی موجب شده است که این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برای کم خونی فقر آهن مناسب باشد.

* لوتئین (رنگدانه گیاهی) موجود در نخودفرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD) و کاتاراکت (آب مروارید) کمک می ‏کند.

* نخود فرنگی موجب می ‏شود که قند خون به آرامی در خون جریان یابد، از این رو می تواند سطح انرژی را در بدن ثابت نگه دارد.

* نخودفرنگی به عنوان یک پشتیبان برای تولید انرژی، عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم کربوهیدرات‏ها شناخته شده است.

* نخودفرنگی به واسطه آن سری از مواد مغذی که برای نگهداری و حفظ سلامت استخوان‏ ها مهم و کارآمد می‏باشد به آمادگی بدن کمک می‏کند. این ماده غذایی سرشار از ویتامین K می ‏باشد.

* فولیک اسید و ویتامین B6 موجود در نخودفرنگی برای ارتقای سلامت قلب و عروق افراد بسیار نافع است.

* غنی بودن نخود‏فرنگی از آنتی اکسیدان‏هایی مانند ویتامین C، به پیشگیری از بروز سرطان ‏ها کمک می ‏کند.

 

نخود‏فرنگی را هم می‏توان به صورت تازه مصرف کرد و هم می ‏توان آن ‏را به صورت فریز شده و یا کنسرو شده نگهداری نمود.

نخودفرنگی‏های فریز شده بر کنسرو نخودفرنگی ارجحیت دارند، زیرا طعم‏شان را از دست نداده‏اند و نمک (سدیم) کمتری دارند.

– نخودفرنگی‏ تازه را درون سالاد سبزیجات بریزید.

– نخودفرنگی‏ را خیلی کم با کمی قارچ در روغن تفت دهید.

– نخودفرنگی را می توانید به صورت خورش نخودفرنگی با مرغ بپزید که بسیار خوشمزه خواهد شد.

– نخودفرنگی را می‏ توانید به صورت پخته به سالاد ماکارونی و یا سالاد الویه بیفزایید.

– نخود فرنگی را می توانید به عنوان تزئین کننده غذاهای مختلف نیز به کار برید.

 

نخودفرنگی‏ها به طور طبیعی حاوی موادی به پورین هستند. پورین‏ها به طور معمول در بدن انسان و حیوانات و گیاهان یافت می‏شوند. دریافت زیاد این ماده در برخی افراد، مشکلاتی را به ‏وجود آورد.

از آنجایی که پورین می‏تواند به اسید اوریک تبدیل شود، تجمع زیاد پورین در بدن می‏تواند به انباشته شدن زیاد اسید اوریک منجر شود.

کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که کلیه های شان سنگ‏های اسیداوریکی می‏سازد، به دریافت زیاد پورین حساس هستند. به همین دلیل اشخاص مبتلا به مشکلات کلیوی و نقرس باید از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی پورین هستند مانند نخودفرنگی، پرهیز نمایند.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *