فواید مصرف دوغ شتر

شیر شتر یکی از محصولات لبنی است که مزه‌ای تقریبا ترش‌ دارد به همین دلیل به آن دوغ شتر هم گفته می‌شود. از  چربی کمی برخوردار است و به‌دلیل گرم بودن مزاج آن، چربی شیر از آب آن جدا نمی‌شود. دوغ شتر خواص شیر را داشته و فقط گرمی آن کمتر و رطوبت‌بخشی آن است. این محصول لبنی دارای کلسترول پایین، مواد معدنی فراوان (سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منیزیم) و ویتامین C بالا در مقایسه با دیگر شیرها است. شیر شتر حاوی اسیدهای چرب مختلف، آنزیم‌ها و پروتئین های محافظ بوده و اثرات درمانی مختلفی دارد. در تحقیقات مختلف ثابت شده است که شیر شتر علاوه بر ویتامین‌ها و پروتئین‌های زیادی که دارد نه‌تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه خواص درمانی زیادی برای برخی بیماری‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شیر یا دوغ شتر حاوی ماده‌ای شبیه انسولین و مقاوم در برابر اسید معده بوده و به همین خاطر در بهبود بیماری دیابت نوع اول موثر است . انسولین مولفه ای اصلی برای سلامت انسان به شمار می‌رود. به دلیل وجود انسولین نسبت به شیر گاو، گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز است. اگر روزانه نیم لیتر شیر شتر مصرف شود ۳۰ درصد انسولین دیابت نوع یک را کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات در زمینه رابطه مصرف دوغ شتر و دیابت نشان داده است که مصرف روزانه آن در مبتلایان به دیابت نوع ۱ در کنترل قند خون موثر بوده و میزان انسولین تجویز شده مورد نیاز برای آن‌ها را کم کند.

تعادل انسولین و گلوکز به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند. همین خاصیت، این محصول لبنی را به محلولی طبیعی برای افراد دیابتی تبدیل کرده و مصرف منظم این دوغ در وعده‌های غذایی نیاز به تزریق انسولین را در افراد مبتلا به دیابت از بین می‌برد. اگر دوغ شتر به عنوان عامل پیشگیری‌کننده مورد استفاده قرار گیرد در وهله اول از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند.

شیر شتر دارای پروتئین‌های محافظ بوده و سرشار از آنزیم های ضد باکتری و ایمونوگلوبولین هایی است که برای سیستم ایمنی بدن لازم و مفید است . طبق تحقیقات، تزریق وریدی ایمونوگلوبولین علائم شدید شناختی و نشانه‌های رفتاری نابهنجار را در بیماران مبتلا به اوتیسم کاهش می‌دهد. شیر یا دوغ شتر به دلیل نداشتن کازئین، در کاهش علائم رفتارهای مخرب و نابهنجار ناشی از اوتیسم اثرات مثبتی دارد. به همین دلیل هم اکنون در بسیاری از کشورها برای کمک به کودکان اوتیسم از رژیم غذایی عاری از کازئین استفاده می‌شود. پژوهشی نیز با هدف تأثیر شیر شتر روی یک دختر ۴ ساله مبتلا به اوتیسم، انجام شد. نتایج نشان داد که نوشیدن شیر شتر به مدت ۴۰ روز به بهبود مهارت‌های ارتباطی او کمک کرده و شروع به صحبت کردن می‌کند. در تحقیقاتی که در کشور عربستان سعودی روی سه گروه ۲۰ نفری کودکان اوتیسمی انجام گرفت مشخص شد که مصرف شیر یا دوغ شتر می‌تواند نقش مهمی در افزایش آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان و بهبود علائم بیماری اوتیسم داشته باشد. همچنین بررسی دیگر روی ۴۵ کودک اوتیسمی به منظور بررسی رابطه شیر یا دوغ شتر و  اوتیسم صورت گرفت که نتایج آن نشان داد که مصرف آن نقش زیادی در کاهش شیموکین (TARC) داشته و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

فواید مصرف دوغ شتر

 

دوغ شتر دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروب است. در بهبود بیماری‌های عفونی از جمله سل مؤثر است. تحقیقاتی نیز به منظور بررسی رابطه دوغ شتر و بیماری سل انجام شده است. برای مثال، در مطالعه ای که محققین در هند بر روی بیمارانی که به مدت ۷ الی ۸ سال بیماری سل داشتند انجام دادند، رژیم غذایی دوغ یا شیر شتر به میزان یک کیلوگرم در روز را به این بیماران تجویز کردند. در پایان آزمایش هیچ سرفه، دفع خلط، تنگی نفس و درد قفسه سینه در این افراد مشاهده نگردید. این نتایج نشان داد که شیر شتر می‌تواند اثرات مثبت و چشمگیری بر بیماران مبتلا به سل داشته باشد. علاوه برکمک به درمان بیماری سل این محصول در درمان اختلالت تنفسی از جمله سل، آسم و ناراحتی معده و روده بزرگ، اختلالات گوارشی، کاهش قند و فشار خون، تنظیم ضربان قلب، گرمازدگی موثر است.

 

دوغ شتر و  کم‌خونی

آهن نقش مهمی در خونسازی و سیستم انتقال اکسیژن دارد. اما چه ارتباطی بین مصرف دوغ شتر و کم‌خونی وجود دارد؟ شیر یا همان دوغ شتر سرشار از آهن بوده و وجود آهن بالای موجود در آن برای پیشگیری از کم‌خونی و کمک به افراد دچار کم‌خونی ایده‌آل است. آهن مولفه اصلی برای گلبول‌های خونی قرمز بوده و مصرف این دوغ می‌تواند گردش خون و اکسیژن را در سیستم‌های بدن و اندام‌ها افزایش دهد. طبق تحقیقات، میزان آهن و مس در این نوع دوغ بسیار از شیر گاو بوده و بیش از ده برابر است. در مواقع تولد نوزاد، آسیب‌ها و دوران سوءتغذیه، این ماده می‌تواند در حفظ سلامت بدن موثر باشد.

 

از دیگر خواص درمانی دوغ شتر می‌توان به کاهش حساسیت در افرادی که به آلرژی و حساسیت‌ها و به خصوص حساسیت‌های غذایی دچار هستند اشاره کرد. افرادی که به طور منظم از این نوع محصول استفاده می‌کنند واکنش‌های آلرژیک آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه براین، این محصول نوعی از آلرژی و حساسیت‌ها به لاکتوز که شیر گاو دارد را به دلیل وجود ساختارهای شیمیایی متفاوت و قابل توجهی که دارد نشان نمی‌دهد.

 

این روزها بسیاری از افراد از بیماری‌های معده رنج می‌برند. دوغ شتر به افرادی که دچار بیماری‌های معده مثل زخم معده و زخم اثنی عشر هستند توصیه می‌شود و به صورت محصولات تخمیری برای درمان بیماری‌های معده مانند زخم معده، بی‌نظمی‌های بدن و  بیماری‌های سخت معده به کار رفته است. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند:«به درستی که شیر شتر برای کسانی که به سوء هاضمه مبتلا هستند، درمان است». و نیز می فرمایند:« شیر شتر شفای اسهال است».

 

قبل از هر چیزی ابتدا باید درباره آکنه و علل

یبوست عارضه‌ای است که به دلیل خشک و سفت شدن

بیماری کبد چرب همانطور که از اسمش پیداست، به معنای

استئپروز یا پوکی استخوان وضعیتی است که در آن با

آسم و درمان آن با شیر شتر آسم یک بیماری

هموروئید (بواسیر) و درمان آن توسط شیر شتر هموروئید که

خلاصه هپاتیت C در حال حاضر یک مشکل جهانی است

احتمالاً تا حال راجع‌به خواص شگفت‌انگیز شیر شتر و فواید

نزدیک به ۴ هزار سال پیش، شتر یکی از ارکان

شیر (دوغ) شتر دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی افراد است؛

با بیش از ۲۰۰ نماینده در سراسر کشور

۰۲۱۲۲۷۶۵۱۸۳-۰۲۱۲۶۸۰۳۵۴۸

تلفن همراه: ۰۹۱۹۲۵۰۸۰۵۰

vivanmilk@gmail.com

تمامی حقوق برای ویوان محفوظ می باشد. طراحی و اجرا فرامحتوا

برای جستجو enter بزنید و یا با ESC فرم را ببندید.

دوغ شتر یا همان شیر شتر نوشیدنی بسیار قدرتمند و با خواص درمانی بی شمار می باشد .استفاده از دوغ شتر از دیرباز توسط علمای طب سنتی برای بهره مندی از مصارف دارویی این مایع مقوی متداول بوده و پس از تحقیقات و مطالعات فراوان در مورد این نوشیدنی مشخص گردید مصرف روزانه آن می تواند ریشه بسیاری از بیماری ها را ریشه کن کرده و سلامتی را برایتان به ارمغان آورد .

رقیق ترین شیر در بین شیر حیوانات دیگر شیر شتر می باشد .طعم این شیر کمی مایل به شوری بوده و چربی آن کم است و به سبب گرم و خشک بودن طبع دوغ شتر و شدت امتزاج (پختگی) آن چربی شیر از آب آن جدا نمی گردد.

دوغ شتر حاوی انواعی ازاسید آمینه های مهمی مانند والین ،متیونین ، لیزین ،آرژنین و فنیل آلانین و سایر ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن است که همین امر سبب شده است تا شما با نوشیدن روزانه 3 لیوان شیر شتر بتوانید 8 درصد ویتامین های مورد نیاز روزانه خود را تنها توسط این نوشیدنی تامین نمایید .

👈انواع ویتامین های گروه ب مانند ویتامین ب1،ب2،ب6،ب12 و

فواید مصرف دوغ شتر

👈ویتامین ث

👈آهن

👈کلسیم

👈منیزیم

👈سدیم

👈پتاسیم

👈پروتئین

👈نیاسین

👈اسید فولیک

👈اسید پانتونیک

🔷 طبع شیر گاو سرد بوده و برخلاف آن شیرشتر، طبع معتدلی دارد.

🔶 درصد اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در شیر شتر در مقایسه با شیرگاو  بسیاراست.

🔷 چربی شیرشتر زیر 3 درصد بوده و در مقایسه با چربی شیرگاو بسیار پایین است.

🔶 ویتامین ث موجود در شیر شتر 5 برابر شیر گاو و آهن موجود در آن نیز 1 برابر شیر گاو می باشد.

🔷 ساختار و خصوصیات شیر شتر مشابه شیر انسان می باشد.

با توجه به وجود انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی در این نوشیدنی این نوشیدنی خواص بی شماری دارد که در ادامه به مهم ترین خواص درمانی شیر شتر اشاره می نماییم :

شیر یا دوغ شتر ،دارای پروتئینی مشابه انسولین است که با داشتن اثرات مشابه انسولین و راه یافتن  به جریان خون، تاثیر مثبتی برمتابولیسم قند و کنترل آن دارد.با استفاده از این مزیت می توان گفت دیابتی ها می توانند به شیوه ای بسیار ارزان قیمت دیابت خود را کنترل و درمان نمایند . مواد موجود در شیر شتر باعث تنظیم قند خون در بیماران مبتلا به دیابت گشته و به عنوان دارویی بدون عوارض جانبی تاثیر فراوانی در درمان این بیماری دارد.

این نوشیدنی با دارا بودن سطح بسیار بالایی از پروتئین های ضد التهاب برای بهبود  عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه بسیاری از بیماری های گوارشی بسیار مفید است.لاکتوز این شیر کمتر از شیر گاو بوده و به راحتی در معده گوارش می شود .این شیر با دارا بودن پروبیوتیک ها سبب تقویت باکتری های مفید روده و سلامتی دستگاه گوارش می شود .

شیر شتر سرشار از نیاسین و لانولین است که در شفافیت و شادابی پوست نقش عمده ای را ایفا کرده و همچنین طبق مطالعات علمی بهترین ضد آفتاب طبیعی است.با استفاده از این شیر می توانید التهابات پوستی را کاهش داده و پوستتان را به خوبی آبرسانی و روشن نمایید .

پادتن های موجود در شیر شتر علاوه بر افزایش ماندگاری آن ، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و بدن شما را در برابر بیماری های نظیر سرطان،ایدز،آلزایمر و هپاتیت c مقاوم می کند.ایمونوگوبین موجود در شیر شتر سبب تقویت قوای دفاعی بدن در کودکان مبتلا به اوتیسم گشته و در کاهش رفتارهای نا بههنجار این کودکان تاثیر بسزایی دارد .

وجود سطح بالایی از کلسیم در این نوشیدنی سبب استحکام استخوان ها ،التیام دردهای مفصلی،افزایش قد و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان زودرس در افراد می شود .تمامی موارد یاد شده در اثر کمبود کلسیم به وجود آمده و شیر شتر می تواند به خوبی مقدار  کلسیم مورد نیاز بدن را تامین نماید.

شیر یا دوغ شترخاصیت لاغرکننده داشته وبه دلیل بهره مندی از سطح بالایی از مواد مغذی و دارا بودن انرژی فراوان ،به عنوان یک غذای کامل به شمار می آید و مصرف آن از تجمع چربی ها در بدن جلوگیری می نماید.

🔷 اين ماده گرانبها در خارج از یخچال در دمای 4 درجه سانتيگراد محیط به مدت 12 روز و در دماى معمولى اتاق بمدت 48ساعت کیفیت خود را حفظ نموده و بر خلاف شیر گاو ترش نمی شود .

🔶 وجود پروتئين كازئين در این نوشیدنی؛ سبب مصونیت نوزادان در برابر سموم، باکتری ها، قارچ ها، و بسيارى از خطرات احتمالى خواهد شد.

🔷 شير شتر با دارا بودن اسيدهاى چرب لينولئيك نوشیدنی متمایز از سایر شیرهای حیوانات مورد استفاده توسط انسان است.

چربی کم، کلسیم بالا، ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی موجود در این نوشیدنی ان را به بهترین ماده غذایی مودر استفاده در زمان بارداری تبدیل نموده است .از مهم ترین خواص دوغ شتر برای زن باردار بر طبق سفارش پیامبر اکرم ازدیاد عقل جنین و جلوگیری از گرفتگی های عضلانی در طی زمان بارداری است .

فواید مصرف دوغ شتر

مهم ترین خواص دوغ شتر در طب سنتی موارد زیر می باشد:

✴️ آشامیدن این شیر باعث تقویت چشم می شود.

⚛️ ترکیب آن با شکرسرخ سبب رفع تنگی نفس ، رفع خشکی کبد خواهد شد.

✴️ اخلاط وافق در کبد را از بین می برد .

⚛️ برای درمان بیماری های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار و حیض بسیار مفید است .

✴️مصرف آن سبب تقویت نیروی جنسی مردانه خواهد شد.

طرز تهیه دوغ شتر به صورت سنتی به شرح زیر بوده و در سه مرحله انجام می شود :

🔶شیر شتر را داخل ظرفی لعابدار یا داخل کوزه ریخته و سپس به آن مایه ی از قبل ترشانده شده را اضافه می کنند سپس با هم زدن مواد به مدت 3 دقیقه  به اندازه 1/5 تا 2 برابر به آن آب اضافه می کنند تا  دوغ شتر به صورت طبیعی گازدار و ازته گردد.

🔶 مزه ی ترش شیر شتر در مدت نیم ساعت به 6 الی 7 درجه رسیده و کف غلیظ شکلی که اصطلاحا به آن آق آران می گویند بر روی آن تشکیل می شود .

🔶اکنون با برداشتن کف ایجاد شده دوغ شتر به دست می آید که جهت گاز دار کردن و شدن مزه ی ترش آن ،آن را به مدت 4 الی 12 ساعت در دمای 2 الی 25 درجه در محیطی سربسته نگهداری می کنند.

شما می توانید جهت استفاده از این ماده غذایی کامل آن را از فروشگاه‌ های عرضه کننده محصولات لبنی سالم و یا فروشگاه های معتبر شهر خود خریداری نمایید .قیمت دوغ شتر با توجه به حجم و وزن و خلوص  آن تعیین می شود .در هنگام خرید این محصول به پاستوریزه بودن آن ،برچسب وزارت بهداشت ،بسته بندی بهداشتی محصول و تاریخ انقضای محصول توجه نموده و دقت کنید تا این محصول حتما در یخچال نگهداری شده باشد .در ضمن برای حفظ سلامتی خود از خرید محصولات فاقد و نشان جدا خودداری نمایید .

بهترین طریقه مصرف شیر شتر بصورت روزانه و در دفعات متعدد(مثلاً دو بار در روز – صبح و عصر) می باشد .

شیر شتر دارای خواص درمانی متعددی می باشد که همگی به اثبات رسیده است اما در صورت استفاده از شیرهای غیر پاستوریزه و بدون مجوز وزارت بهداشت ممکن است دچار یکی از مضرات دوغ شتر به بیماری تب مالت گردید .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  © 213 – 217 salamatweb.ir

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

یکی از معجزه آساترین موادی که وجود دارد دوغ و شیر شتر است که در این کلیپ دکتر محمد دریایی به خواص این محصول پرداخته و به محصولاتی که از شتر قابل گرفتن است

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *