فواید مصرف خرما

محققین ثابت کرده اند که خواص خرما چندین مزیت برای بهبود سلامت بدن دارد که می توانید فقط با مصرف روزانه 3 عدد از آن ها به مدت یک هفته از این مزایا بهره مند شوید

خرما میوه های درخت نخل است و سرشار از مواد معدنی، فیبر سالم و ویتامین. میوه خرما یکی از شیرین ترین میوه هایی است که در انواع مختلف به بازار عرضه می شود. هیچ کس انکار نمی کند که خرما بسیار خوشمزه است و طعم لذت بخشی دارد. با این حال اگر نگاهی به محتوای تغذیه خود بیندازید ممکن است به اندازه سایرخوراکی ها، این خوراکی سالم و مغذی را در رژیم غذایی خود نگنجانده باشید. آیا میدانید که خرما برای بدن ما فوق العاده است و می تواند کارهای شگفت انگیزی در جهت سلامتی ما انجام دهد؟محققین ثابت کرده اند که خرما چندین مزیت برای بهبود سلامت بدن دارد که می توانید فقط با مصرف روزانه 3 عدد از آن ها به مدت یک هفته از این مزایا بهره مند شوید.

بدانید : 5 علائم کمبود فیبر که به شما اخطار می دهند!

بدانید : خواص خرما از طب سنتی برای بیماری ها

از آن جایی که خرما قند زیادی دارد (66 گرم در یک سرو 1 گرمی)، پیشنهاد می شود روزهایی که خرما مصرف می کنید مصرف قند به شکل های دیگر را محدود نمایید.

فواید مصرف خرما

 

خرما سرشار از قند طبیعی از جمله گلوز، فروکتوز و ساکاروز است و همین امر باعث می شود بعد از خوردن خرما احساس انرژی و چابکی داشته باشید. پس دفعه دیگر که احساس کمبود انرژی داشتید و به دنبال یک شکلات یا نوشابه انرژی زا بودید دست نگه داشته و به جای آن چند عدد خرما بخورید. فیبر موجود در خرما مدت زمان بیشتری شما را پرانرژی نگه داشته و کمک می کند در طول روز فعال بمانید.

 

خرما حاوی فیبرهای محلول در مقادیر بالاست که برای سلامت سیستم گوارش ضروری هستند. فیبرهای محلول به جذب آب در دستگاه گوارش کمک کرده و باعث از بین رفتن یبوست می شوند. فیبر ها برای ارتقاء سلامت روده بزرگ و حرکات منظم روده ضروری هستند. همچنین خطر سرطان کولون (روده بزرگ)، کولیت و هموروئید را کاهش می دهند. (بسیاری از افراد، خرما را به عنوان یک درمان خانگی موثر برای هموروئید در نظر می گیرند.)

اگر می خواهید بدانید : هموروئید یا بواسیر، علل، علایم و درمان آن

بدانید : هر آنچه لازم است در مورد یبوست بدانید + نکاتی مهم در مورد یبوست

خرما همچنین حاوی پتاسیم است که به درمان اسهال و ناراحتی معده کمک می کند. و به دلیل این خصوصیات، خرما اغلب به عنوان متعادل کننده دستگاه گوارش در درمان ها مورد استفادده قرار می گیرد. همچنین سمبلی از رنگ قهوه ای است که برای دستگاه گوارش مفیدند. (خوراکی های قهوه ای رنگ برای معده مناسب هستند.) جدا از این خواص، خرما به بهبود باکتری های مفید معده هم کمک می کند.

کم خونی یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی است، به خصوص در زنان و کودکان. اگر می خواهید با کم خونی به روشی طبیعی مقابله کنید، خرما بهترین گزینه شماست. خرما غنی از آهن است که سطح هموگلوبین را در بدن بالا می برد. چند روز به طور منظم خرما مصرف کنید و خودتان شاهد نتایج آن باشید.

بدانید : علت کم خونی چیست؟ + درمان کم خونی

بدانید : علائم کم خونی که کمی عجیب به نظر می رسند

خرما حاوی سلنیوم selenium، منیزیمmanganese و منگنزmagnesium است و این مواد معدنی برای حفظ استخوان های قوی و سالم مهم هستند. نه تنها این بلکه خرما به عنوان یک خواکی غنی از سلنیوم در نظر گرفته می شود. رژیم غذایی غنی از سلنیوم در جلوگیری از سرطان بسیار مفید است. پس بهتر نیست این خوراکی شیرین و خوشمزه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

خرما حاوی پتاسیم است که می تواند خطر سکته را کاهش داده و سطح کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) را کاهش دهد. LDL به عنوان کلسترول بد که در دیواره رگ های خونی جمع شده و سبب مسدود شدن شریان ها می شود، در نظر گرفته می شود. اگر سطح LDL بدنتان بالاست، با خطر بالاتر حمله قلبی روبرو هستید.

بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟

مطالعات زیادی ثابت کرده اند که خرما حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B6 است که به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و کارایی آن را بهتر می کند. بنابراین اگر فرزند مدرسه ای در خانه دارید به طور منظم به او خرما بدهید.

بر اساس مطالعه ای در دانشگاه علوم، مصرف خرما تاثیر زیادی روی زنان باردار، پارامترهای درد آنها هنگام زایمان و پیامدهای پس از زایمان آنها دارد. آنها این مطالعه را روی 69 زن به مدت 13 ماه انجام دادند و نتایج آن بدین شرح است: “مصرف خرما در چهار هفته قبل از زایمان به طور قابل توجهی اینداکشن induction یا القای زایمان و تشدید دردهای زایمانی augmentation را کاهش داده و روند زایمان را مطلوب تر می کند و عواقب بعدی زایمان را کاهش می دهد. نتایج آزمایش به صورت تصادفی کنترل شده اند.”

در نهایت، خرما برای سلامت کلی بدن شما مناسب است. امیدواریم به اندازه کافی برای خرید یک جعبه از این میوه شیرین و خوشمزه متقاعد شده باشید.

بدانید : خرما برای چه کسانی مناسب نیست؟

بدانید : فوایدی از خرما،کشمش،برگه آلو

بدانید : خرما , پرانرژی و مغذی

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

یكی از موضوعات بسیار مهم برای ورزشكاران استفاده از مكمل‌های غذایی است و اینكه چه بخورند،‌ چه مقدار بخورند و چه وقت بخورند؟ در ادامه به چند ویتامین مهم برای ورزشکاران اشاره می شود

سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است. زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

عکس خرما

خرما با علمی Phoenix dactylifera گیاهی تک‌ لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا می‌رسد. به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» یا کنگ (و در زبان عربی، «حبابوک») گفته می‌شود. رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت و قند کمتری نسبت به خرمای کاملاً رسیده دارد.

میوه خرما جزو میوه‌ های سته می‌باشد یعنی تمام قسمت بریکاری آن گوشتی و محتوی مواد غذایی است. خرما از دورانِ باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده است.درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستان شناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا ی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.

در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.
از برگ و شاخه درخت خرما سبد و زیرانداز تهیه می‌کنند. از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل. مردم صحرا هسته درخت خرما را آرد کرده و از آن نان می‌پزند یا در این هسته را بو داده و از آن به‌عنوان قهوه استفاده می‌کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و به‌عنوان غذای مقوی به شتر های خود می‌دهند.

فواید مصرف خرما

خواص خرما – درخت خرما

مصرف خرما به عنوان یی جایگزین برای غذاهای حاوی قند بسیار توصیه می شود زیرا خرما به دلیل داشتن قند طبیعی به راحتی بر روی حافظه کوتاه مدت مغز تاثیر می‌گذارد و قند نیز خورای مغز است و وقتی این خورای فراهم شود فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهد. بهترین توصیه به دانش آموزان در زمان امتحانات این است یه شب قبل غذاهای آرام بخش مثل سوپ جو بخورند تا ‌آرامش داشته باشند همچنین کاهو، دوغ و ماست نیز به عنوان غذاهای آرام بخش توصیه می‌شود.

مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی، به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان، در پیشگیری از بروز این عارضه موثر است.این تحقیق با هدف تعیین تاثیر عصاره خرما بر رشد باکتری استرپتوکوک میوتانس که عامل اصلی پوسیدگی دندان می باشد، توسط دکتر اشرف سیدی، متخصص پروتزهای دندانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از همکارانش انجام شده است.پوسیدگی دندان شایع‌ترین عفونت باکتریایی در انسان است که اصلی‌ترین عامل شروع‌کننده آن، استرپتوکوک میوتانس می‌باشد. نتایج تحقیقات قبلی نشان می داد که بعضی از مواد غذایی می‌توانند با جلوگیری از رشد استرپتوکوک میوتانس، مانع از ایجاد پوسیدگی دندان شوند.در این مطالعه اثر خرما بر رشد استرپتوکوک میوتانس در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش پس از کشت استرپتوکوک میوتانس، محیط‌های کشت حاوی خرما با استفاده از میوه، شیره و عصاره خرما با غلظت‌های مختلف تهیه گردید و میکروب استرپتوکوک میوتانس در این محیط‌ها کشت داده شد. یافته‌ها حاکی از آن است که پس از ۲۴ ساعت، استرپتوکوک میوتانس در محیط‌های با غلظت کم خرما رشد اندکی داشت، ولی با افزایش غلظت خرما میکروارگانیسم‌ها قادر به رشد در محیط کشت نبودند.نتایج نشان می‌دهد با توجه به نقش باز دارندگی خرما از رشد استرپتوکوک میوتانس می‌توان خرما را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیری کننده از ایجاد پوسیدگی معرفی کرد.

پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.

خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

همچنین بخوانید : خواص خرمالو برای زنان باردار

خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است، چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری در آن موجود است، بنابراین این ماده غذایی در مقابله با کمبود وزن کمک مؤثری است. مصرف خرما با شیر و ماست توصیه می‌شود و جلوی گرسنگی و تشنگی را می‌گیرد.

ثابت شده است، خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود برای قلب های ضعیف مفید است، اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.

خاصیت خرما

#خرما برای کاهش چربی‌های خون موثر است.

#استفاده از خرما ۲ تا ۳ عدد می‌تواند به عنوان جانشین میوه باشد همچنین می‌توان برای تهیه کیک و شیرینی از خرما استفاده کرد که ضرر کمتری نسبت به شیرین‌های معمولی خواهد داشت.

#سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید.

# فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول های عصبی می شود.

# طبق بررسی ها، مصرف خرمای له شده که به مدت ۲۴ ساعت خیس خورده باشد برای قلب موثر است.

# برای رفع خشونت و نرم کردن سینه ۵۰ گرم خرما در ۱۰۰۰ گرم آب جوشانده صاف نموده روزی ۲ تا ۳ استکان بخورید. البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است.

# برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید.

# کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند می توانند از شربت خرما که در شماره ۲ آمده است استفاده کنند.

# اگر خرما با شنبلیله خورده شود جهت سنگ مثانه مفید است.

# برای تقویت نیروی جسمانی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر بالای آن میل کنید. البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست.

# کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دمکرده آن استفاده کنند (دمکرده هسته خرما) و دمکرده آن بسیار قابض است و کسانی که یبوست دارند سعی کنند در هنگام استفاده از دمکرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند.

# به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است.

# برای کمبود آهن بسیار مفید است.

#در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز به جای شکر می‌توانید از خرما استفاده کنید.

#ورزشکاران به علت فعالیت زیاد، می‌توانند از عصرانه‌ای مقوی که با خرما باشد استفاده کنند.

#با مصرف خرما می‌توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش داد. عصاره خرما با جلوگیری از رشد میکروب عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد.

# خرما دارای قند زیادی است. در واقع حدود۷۰ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد، ۲۵ درصد قند آن ساکاروز و ۵۰ درصد آن گلوکز است.

#فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است.

#کسانی که بیماری قند دارند باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

#برای خواب راحت و با آرامش می‌توانید قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.

# مصرف منظم خرما، به رشد باکتری مفید در روده ها کمک می کند.

# خرما برای درمان سرطان معده مفید است.

#خاصیت رونده آن برای بیماران یبوستی مفید است.

# پتاسیم موجود در این میوه برای مهارکردن اسهال موثر است.

فواید مصرف خرما

# این میوه ضمن تاثیر مقوی، ارزش دارویی نیز دارد.

# خرما که میزان قند خون بدن را کنترل می کند، به بیماران دیابتی توصیه می شود.

# گنجاندن خرما به رژیم غذایی روزانه، مشکل کاهش وزن را از بین می برد.

#خرما دارای خواص درمانی فراوانی است که درمان اسهال و اختلالات روده‌ای ازجمله خواص آن است.

#خرما ها میوه‌هایی شیرین هستند که در در بسیاری از غذاها و شیرینی‌جات بکار می‌روند.

#این میوه علاوه بر طعم خوب و ارزش غذایی بالا، دارای خواص دارویی فراوانی نیز است.

#خرما،‌ طبیعتی ملین دارد، به این معنا که برای رفع یبوست و درمان آن کاربرد دارد.

برای اینکار، ‌خرما را شب قبل در آب ولرم خیس کنید و صبح روز بعد آبی که خرما در آن خیس خورده را میل کنید و برای یبوست‌های مزمن این کار را چندین مرتبه تکرار کنید، قطعا یبوست درمان خواهد شد.

#خرما دارای نیکوتین فراوان است و بدین ترتیب می‌تواند در درمان اختلالات روده‌ای مفید باشد.

# مصرف منظم و توصیه شده خرماهای رسیده، در رژیم غذایی، به کنترل درد و ناراحتی‌های ناشی از سرطان شکمی کمک می‌کند.

#خرما، داروی طبیعی محرک جنسی است. مصرف منظم خرما همراه با شیر بز، عسل و پودر هل به بهبود ضعف جنسی و نیز نازایی کمک می‌کند.

#خرمای رسیده خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – خوبی از پتاسیم است و پتاسیم به عنوان دارو، می‌تواند اسهال را کنترل کند.

# افرادی که دارای اختلالات روده‌ای مزمن هستند با مصرف منظم خرما، می‌توانند به رشد باکتری‌های مفید در روده کمک کنند و دارای سیستم هاضمه سالمی شوند.

#آهن موجود در خرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است.

#سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

#مصرف خرما، بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز بهبود می‌بخشد.

# مصرف خرما، درمان موثری برای ناراحتی های روده ای به حساب می آید.

#خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاکاروتن است ، ویتامین A موجود درخرما از بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند.

# مصرف مرتب خرما ناراحتی های روده ای را رفع می کند، سوزش سردل را از بین می برد. مصرف خرما پس از وعده غذایی مشکل اسیدیته را کنترل می کند.

# این میوه به طور طبیعی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.

فواید خرما

۱۶۳ کیلو کالری انرژی

۹/۰ گرم پروتئین

۳/۰ گرم چربی

۳۸ گرم گلوسید

۳۰ میلی گرم فسفر

۳/۱ میلی گرم آهن

۵۱ میلی گرم کلسیم

۱۰ میلی گرم ویتامین

نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن موجب آسیب به کبد و طهال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود. در خوردن آن افراط نکنید، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

فایده خرما

۱-خوردن خرما برای دیابتی‌ ها، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماری‌ های قلبی و عروقی و تبخال زیاد توصیه نمی‌شود. خرما یکی از میوه‌هایی است که در رژیم غذایی هر فردی باید قرار بگیرد زیرا قند موجود در آن انرژی رسانی می‌کند. وی افزود: روزانه ۲ عدد خرمای متوسط برای دیابتی‌ها متناسب است و از آن توصیه نمی‌شود. ساعدی خاطر نشان کرد: خرما برای دیابتی‌ ها، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی و عروقی و تبخال زیاد توصیه نمی‌شود.

۲-تبخال ویروسی است و خرما برای افراد مبتلا به عارضه تبخال مناسب نیست زیرا خرما قند خون را بالا می‌ برد و ویروس‌های تبخال در رشد خود از قند موجود در خرما استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید:

بسیار عالی، با وجودی که ایران بیشترین نخل و تولید خرمای جهان را دارد، مصرف خرما ان طور که لازم و ضروری است، جا نیفتاده،، امیدوارم همه ما برای این کار مهم همت کنیم،،


Current ye@r *


Leave this field empty

کلیه حقوق برای این سایت محفوظ است. اللــهم صــل علــی محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم

Amazing.ir © 218 – Allrights Reserved


خرما یا رطب میوه شیرین و خوشمزه درخت نخل است که غنی از ویتامین هایی مانند حاوی ویتامین هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و ویتامین K و مواد معدنی و فیبر، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم می باشد.

طبع خرما گرم و تر می باشد. میوه نرسیده خرما را خرما خارک می ند، رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست و خرمای رسیده که به دو صورت خرما تازه و خرما خشک یافت می شود و می توان از آن برای تهیه انواع دسر ها، صبحانه، سرکه خرما و اسموتی های خوشمزه استفاده کرد.

خرما اجوا، انبارا، صفوی و برهی، خرما ساغای، خرما بدری و خرما پیارم و خرما زاهدی انواع مختلف خرما در ایران و جهان هستند.

میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

فواید مصرف خرما

همچنین هسته نخل خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می کنند.

خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین مصرف خرما از ریزش مو جلوگیری می کند.

مصرف خرما برای بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید می باشد، همچنین خرما باعث افزایش سم زدایی از کبد می شود.

1 عدد خرما را شب تا صبح در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید.

مصرف خرما برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، تب و گلودرد مفید می باشد.

5 عدد خرما را له کنید و به یک کاسه شیر اضافه کنید و بجوشانید این شیر را برای درمان سرماخوردگی، تب و سرفه استفاده کنید.

خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و پس از مصرف باعث افزایش قند خون افراد دیابتی نمی شود. روی و منیزیم موجود در خرما برای تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

ویتامین A موجود در خرما باعث بهبود سلامت چشم ها شده و از نابینایی در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

مصرف روزانه خرما در دوران بارداری از یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند.

سطح بالای آهن موجود در خرما می تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.

مصرف خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می شود.

یک مطالعه نشان داده که خوردن خرما چهار هفته قبل از زایمان می تواند زایمان را آسان تر کند.

بعد از بارداری، خوردن خرما می تواند به کاهش وزن و بازگشت به وزن ایده آل کمک کند.

کلسیم و منیزیم موجود در خرما برای تقویت و افزایش رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

خرما برای درمان انگل های روده در نوزادان و کودکان مفید است.

خرما به سلامت کبد کمک می کند و برای درمان تیفوئید، هپاتیت و زردی و یرقان در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مصرف خرما در نوزادان و کودکان باعث تقویت لثه ها و دندان ها می شود.

مصرف خرما می تواند برای درمان اسهال و یبوست در نوزادان و کودکان نوپا مفید باشد.

مطالعات نشان داده که خرما درمان اختلالات جنسی در مردان مفید می باشد، همچنین مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فلائنوئید ها باعث افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری می شود.

یک عدد خرما را له کرده و در شیر بز بریزید سپس با کمی عسل ترکیب کنید و بخورید.

دفیبر موجود در خرما باعث تقویت باکتری های خوب در معده شده و برای درمان معده درد، زخم معده و تقویت دستگاه گوارش مفید می باشد.

خرما یک منبع غنی از پتاسیم است و مطالعات نشان داده که مصرف خرما خطر سکته قلبی و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

تعدادی خرما را از شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا آن ها را بخورید برای سلامت قلب مفید است.

خرما حاوی مقادیر بالایی پتاسیم و منیزیم است که باعث ایجاد تعادل بین الکترولیت های بدن شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

ویتامین های گروه B موجود در خرما برای درمان سردرد میگرنی مفید می باشد.

مقدار بالای فیبر موجود در خرما باعث کاهش اشتها شده و پرخوری در افراد را کاهش می دهد و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

خرما را به عنوان میان وعده استفاده کنید تا زودتر به وزن ایده آل خود برسید.

خرما حاوی مقادیر بالایی قند طبیعی، پروتئین و ویتامین های ضروری است که مصرف روزانه آن برای چاقی و افزایش وزن افراد لاغر مناسب می باشد.

خرما حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که باعث تقویت عضلات در ورزشکاران و بدنسازان می شود همچنین خرما دارای قند های طبیعی سقز، فروکتوز و گلوکز است که انرژی مورد نیاز برای تمرینات بدنسازی را فراهم می کند.

خرما حاوی پتاسیم بالایی است که به عنوان یک روش موثر برای درمان اسهال شناخته شده است، همچنین فیبر محلول موجود در خرما باعث کاهش اسهال می شود.

خرما به عنوان یک ملین ملایم باعث افزایش حرکات روده شده و برای درمان یبوست مفید می باشد، خرما را یک شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید تا یبوست را درمان کند.

خرما حاوی مقادیر بالایی آهن بوده که به درمان کم خونی و آنمی کمک کرده و به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی شناخته می شود، همچنین مصرف خرما موجب کاهش احساس خستگی و کمبود انرژی در افراد مبتلا به کم خونی می شود.

تحقیقات نشان داده که مصرف خرما خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان های شکم، معده و روده و سرطان کولون را کاهش می دهد.

گفته شده که مصرف روزانه خرما برای درمان بیماری های چشمی، شب کوری و بهبود بینایی مفید می باشد.

مصرف ناکافی فیبر ممکن است باعث ایجاد بواسیر یا هموروئید شود مصرف خرمان به دلیل مقادیر بالای فیبر به درمان بواسیر و هموروئید کمک می کند.

فواید مصرف خرما

خرما حاوی مقادیر بالایی گوگرد آلی است که برای درمان حساسیت و آلرژی فصلی مفید می باشد.

مدت ماندگاری : خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانیتری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از 8 تا 1 ماه است.
خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا 5 سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.

کالری : هر 1گرم خرمای خشک حاوی 28 کالری است در حالی که هر 1 گرم خرمای تازه حاوی 145 کالری است. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.

ماده مغذی : هر دو نوع خرما دارای موادمغذی تقریبا یکسان است. خرما حاوی آهن، ویتامین A (مفید برای سلامت چشم)، پتاسیم (مفید برای قلب) و منیزیم است که با دیابت، فشارخون و افسردگی مقابله می‌کند.

خرما سرشار از فروکتوز است که مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. چنان که گفته شد، تفاوت زیادی بین ارزش غذایی خرمای تازه و خشک وجود ندارد.

انرژی : خرما سرشار از کربوهیدرات است که شامل ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است. ورزشکاران برای دریافت انرژی قبل از هر مسابقه، خرما مصرف می‌کنند. خرمای خشک و تازه سرشار از انرژی است.

فیبر: خرما سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می‌کند. میزان فیبر در خرمای خشک است.

خرما میوه‌ای بسیار مفید است. اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر انجام ورزش روزانه، خرمای تازه مصرف کنید. کربوهیدرات‌های مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احساس سیری ایجاد می‌کند.اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک مصرف کنید که سرشار از کالری است.

افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز نمی توانند خرما مصف کنند چون ممکن است دچار دل درد و اسهال شوند. مصرف بیش از حد خرما به دلیل فیبر بالا باعث اسهال می شود.

منابع : organicfacts – drhealthbenefits – stylecraze

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم به وفور در آن یافت می‌شود. به علاوه خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. به طوری که گفته شده وجود خرما در یک رژیم غذایی سالم و متعادل اجتناب‌ناپذیر است.

امروزه برخی خوراکی‌ها مانند زولبیا و بامیه جای خرما را در سفره افطار گرفته است، اما کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند هیچ ماده‌ی غذایی برای باز کردن روزه خواص خرما را ندارد.

افراد به روش‌های مختلفی از خرما استفاده می‌کنند. مانند مخلوط کردن شیره‌ی خرما با شیر، خوردن آن با نان و کره تا تهیه‌ی غذا و شیرینی‌های لذیذ و مقوی متنوع.

خوردن خرما در ماه مبارک رمضان و باز کردن روزه توسط آن باعث می‌شود از زیاده‌خوری پس از افطار جلوگیری شود. وقتی بدن مواد غذایی خرما را جذب می‌کند، احساس گرسنگی رفع می‌شود؛ بنابراین می‌توان سایر مواد غذایی را کم‌تر و آرام‌تر خورد. هر صد گرم خرما بیش از ۳۰۰ کالری انرژی تولید می‌کند. خرما انرژی کافی را به افراد خسته می‌رساند.خواص درمانی

خرما در درمان یبوست، اختلالات روده‌ای، مشکلات قلبی، ضعف جنسی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می‌آید. به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید اعلام شده است. برای این که هر چه بهتر و از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس دهید. صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.

فواید مصرف خرما

مواد موجود در خرما، برای درمان هرگونه اختلال روده‌ای مفید است و مصرف مداوم آن، رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد.

 

افزایش وزن

خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری در آن موجودند. بنابراین این ماده‌ی غذایی در مقابله با کمبود وزن، کمک مؤثری خواهد بود.

 

قلب

ثابت شده است خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است. اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده‌اید.

 

اسهال

خرماهای رسیده حاوی پتاسیم هستند. پتاسیم نیز برای کنترل اسهال مفید است. به علاوه این محصول به راحتی قابل هضم بوده و از این رو در بر طرف شدن مشکلات ناشی از اسهال کمک می‌کند.خرما

انرژی

مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند. به عنوان مثال در ۱۰۰ گرم قند و شکر معمولی ۹/۹۹ درصد خالص آن انرژی‌زا می‌شود؛ در حالی که در ۱۰۰ گرم خرما حدود ۳۰ درصد قند موجود است و بقیه آن، حاوی مواد دیگری است که از جمله این مواد مختلف، پروتئین است.

۱۰۰ گرم خرما حاوی ۵/۱ درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب می‌باشد.

 

در خرما، مقداری نیز فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش‌ساز ویتامین A و آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

 

خون سازی

خرما علاوه بر نکات گفته شده، مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که جهت خون‌رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.

فولات به عنوان ماده خون‌ساز در خرما موجود است؛ هرچند که مقدار آهن خرما آنچنان زیاد نیست، اما برای خون‌سازی، بدن احتیاج به ۳ ماده‌ی مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند. پس برای این منظور بایستی از غذاهای متنوع استفاده کرد.

ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی‌دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است.

 

اعصاب و عضلات

پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل‌توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.شیر و خرما

خرما بهترین غذا برای روزه‌داران

نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد خرما بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارک رمضان است. بر اساس نتایج این تحقیق، در ساعات پایانی روزه، قند خون کاهش پیدا می‌کند و بر مغز تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود فرد احساس کسالت و ضعف کند و از قدرت تمرکز شخص روزه دار کاسته می‌شود.

همچنین کاهش قند بر حرکات جسمی نیز تأثیر می‌گذارد و معده تقریباً در حالت سکون قرار می‌گیرد و فعالیت آنزیم‌های دستگاه گوارشی به علت کمی مایعات در بدن به شدت کم می‌شود. با توجه به این موضوع بدن انسان هنگام افطار، به غذایی نیاز دارد که به سرعت هضم شود و معده را اذیت نکند و آن را فعال کند و به سرعت مواد مورد نیاز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانایی خود را باز یابند؛ همه‌ی این‌ها با مصرف خرما امکان پذیر است و ظرف بیست دقیقه، قدرت و توانایی را به شخص روزه دار باز می‌گرداند.

 

نکته

اگر چه خرما حاوی مواد غذایی مهم و ارزشمند است و در کشور ما انواع خرماهای مرغوب برداشت و به بازار عرضه می‌شود اما در انتخاب آن باید دقت زیادی کرد، زیرا سطحی چسبناک داشته و ناخالصی‌های مختلف را جذب می‌کند.

قبل از مصرف، خرما را بشویید و از جایی آن را تهیه کنید که اطمینان دارید.

هنگام خرید خرماهای بسته بندی شده هم از سلامت بسته بندی آن مطمئن شوید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

 

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم

کرم و انگل روده در کودکان به چه دلایلی بوجود می آید؟ راه های درمان و تشخیص وجود آن چیست؟ عفونت های حاصل از انگل روده، رایج ترین نمونه عفونت روده ای هستند که توسط انگل رودهی ایجاد می شوند. این کرم ها هر ساله میلیون ها انسان را مبتلا می کنند که کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان والدین کودک باید به این موضوع توجه کنید. اما نگران نباشید زیرا راحت شدن از دست این عفونت زیاد زمان بر نیست! این

آیا تا به حال به بوتاکس کردن موهایتان فکر کرده اید؟ آیا می دانید کراتین مو بهتر است یا بوتاکس؟ بوتاکس مو درمانی برای جوان سازی مو است که باعث کاهش فر بودن و بهبود سلامت مو می شود و برای همه نوع مویی مناسب است. بوتاکس مو نسبت به درمان کراتینی (شیمیایی) اطمینان بخش تر است. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی فواید و مزایای بوتاکس مو می پردازیم و تفاوت آن را با کراتین مو مورد

خشکی لب در کودکان پدیده ای طبیعی در زمستان است که در مکان هایی با رطوبت کم اتفاق می افتد. اگر کودکان به مدت طولانی سینه مادر را بمکند، ممکن است به خشکی لب دچار شوند. بسیاری از بزرگسالانی که دچار خشکی و ترک لب هستند، از مرطوب کننده لب و بالم لب برای کاهش خشکی لب در کودکان استفاده می کنند. اما آیا برای کودکان هم میتوان از مرطوب کننده لب استفاده کرد؟ والدین چگونه باید با ترک لب در کودکان برخورد کنند؟

فواید مصرف خرما

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان

در پستانداران و انسان ها، گوش به صورت طبیعی ماده ای مومی شکل ب جرم گوش تولید می کند. تمیز کردن جرم گوش در کودکان و بزرگسالان در

کرم و انگل روده در کودکان به چه دلایلی بوجود می آید؟ راه های درمان و تشخیص وجود آن چیست؟ عفونت های حاصل از انگل روده، رایج ترین

گال در کودکان یا Scabies چیست؟ آیا مراقب رژیم غذایی و واکسیناسیون کودک نوپای خود هستید؟ آیا نگران این هستید که کودک نوپای بازیگوش تان بیماری را از

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *