فواید خوردن گلابی قبل از بارداری

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

فواید خوردن گلابی قبل از بارداری

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-218 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .



با سلام
من خیلی در کتاب ها و سایت ها به دنبال جواب این سوالات بوده ام. خوشبختانه با سایت شما آشنا شدم چون قصدمان برای بارداری حتمی است خواهش می کنم بنده را راهنمایی کنید تا ان شاءا فرزندانی یاور امام زمان (عج) داشته باشیم.
ا) چه غذاهايي در زيبايي قيافه و صورت بچه اثر دارد؟ ب) چه نوع غذاهايي است که در تقويت نيروي فکري و عقلي و هوش بچه مؤثر است؟ ج) چه نوع غذاهايي در تقويت بنيه جسماني و استخوان‌بندي فرزند مؤثر است؟ د) چه نوع غذاهايي در شکل‌گيري شخصيت انساني،‌روحي و اخلاقي و ديني بچه مؤثر است.

پرسش 1:
اقدامات قبل و حين بارداري
شرح : خيلي در کتاب ها و سايت ها به دنبال جواب اين سوالات بوده ام. خوشبختانه با سايت شما آشنا شدم چون قصدمان براي بارداري حتمي است خواهش مي کنم بنده را راهنمايي کنيد تا ان شاءا فرزنداني ياور امام زمان (عج) داشته باشيم. ا) چه غذاهايي در زيبايي قيافه و صورت بچه اثر دارد؟
پاسخ: پرسشگر محترم با سلام سپاس به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
به چهار پرسش شما يک جا پاسخ مي دهيم.
شما که قصد بار شدن داريد و مي خواهيد فرزندتان هم زيبايي ظاهري داشته باشد و هم زيبايي باطني و از ياران امام زمان عليه السلام ، لازم است به دو نوع تغذيه توجه کنيد .هم غذايي که موجب زيبايي روح و باطن پدر و مادر شود . در نتيجه از اين دو روح پاک، نطفه مشترک پاکي تشکيل شود تا فرزند پاکي از آن به دنيا آيد . هم به نوع تغذيه مادي و کم و کيف آن بايد توجه کنيد تا فرزند زيبا چهره اي داشته باشيد .
مهم ترين عوامل يا غذاهاي روح اين است که پدر و مادر آن چه را خدا بر چشم و گوش و زبان و قلب و دست و پا و صدا و حنجره ، شکم و شهوت و ساير اعضا واجب کرده ،در اول وقت انجام دهند . آن چه را حرام و گناه دانسته، نزديکش نروند. از تلاوت قرآن و شنيدن صوت زيباي قرائت قرآن ، نماز و دعا و مناجات و ارتباط با خدا و زيارات و توسل به محمد و آل محمد عليهم السلام غافل نشويد . از غذاهاي حرام و شبهناک و غذاهايي که خمس يا ساير حقوق شرعي آن داده نشده، نخوريد. عصبانيت ، بد اخلاقي ، ترشرويي ،افسردگي و اضطراب و استرس پدر پيش از انعقاد نطفه و به ويژه مادر پس از آن در شکل گيري روحيات و باطن فرزند مؤثر است . تلاوت آيه نور « اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ » (1) توسط والدين ، قبل از نزديکي و بارداري و توسط مادر در ايام بارداري بسيار تأثير گذار است.
اما در مورد زيبايي چهره ظاهري با توجه به روايات اهل البيت عليهم السلام به مواردي اشاره مي شود .
1- خوردن گلابي توسط والدين به ويژه پدر پيش از نزديکي و بسته شدن نطفه :
در روايتي از پيامبر اکرم (ص) آمده است که روزي گلابي خود را نصف کرد. نصفش را خود خورد و نصف ديگرش را به جعفربن ابيطالب (ع) داد و به او فرمود : بخور ، گلابي رنگ را جلا مي دهد و فرزند را نيکو مي گرداند.(2)
روزري کودکي زيبا از جلوي امام صادق (ع) رد شد ، حضرت وقتي به چهره زيباي کودک نگاه کرد فرمود: پدر اين کودک بايد گلابي خورده باشد که فرزندش اين قدر زيبا شده است . (3) در روايات آمده است : به زنان باردار گلابي بدهيد تا چهره و سيماي فرزند، هم چنين اخلاقش نيکو و زيبا شود . خوردن گلابي مايه قوت قلب ، پاکي معده ، صفاي دل و درون ، شجاعت و زيبايي فرزند مي گردد. (4)
2- خوردن انار شيرين به ويژه روزهاي جمعه پيش از صبحانه. (5)
3- خوردن کاسني :
خوردن کاسني سبب زيبايي فرزند و افزايش فرزندان پسر مي شود . (6)
4- خوردن قاووت :
شخصي به امام صادق عرض کرد : اي فرزند رسول! براي پيشگيري از به دنيا آمدن فرزندي ضعيف و سبک مغز چه بايد کرد ؟ فرمود : چرا قاووت نمي خوريد ؟ براي پيشگيري از آن مرد و زن هر دو قاووت بخورند . قاووت در رشد فرزند تأثير دارد ، گوشت را مي روياند . استخوان را محکم مي کند . فرزندي از تو به دنيا نمي آيد مگر اين که قوي باشد .(7)
5- خربزه :
خوردن خربزه توسط زن بار دار موجب مي شود فرزندش خوشرو و خوش اخلاق شود . چنان که رسول خدا فرمود : هيچ زن بارداري نيست که خربزه بخورد ،مگر اين که نوزادش خوش چهره و خوشخو خواهد شد .(8) امام صادق (ع) فرمود: آن را در حال ناشتا نخوريد. (9)
6- کندر :
براي آن که فرزندي باهوش ، پاکدل ، دانا و عاقل ، شجاع و خوشخو داشته باشيد ، به زنان بار دار کندر بخورانيد . (1)
7- تُرُنج :
رسول خدا فرمود: بر شما باد به خوردن ترنج ، چرا که دل را نوراني مي سازد . بر توان مغز مي افزايد. (11)
امام صادق (ع) فرمود : ترنج را پس از غذا بخوريد که به مراتب بهتر و پسنديده تر از پيش از غذا و در روز خوردن بهتر از شب است . اهل بيت پيامبر اين گونه عمل مي کنند . (12)
8- خوردن پنير با خربزه :
پيامبر اکرم (ص) فرمودند : هيچ زن بارداري نيست که پنير را با خربزه بخورد، مگر آن که کودکش خوش روي و خوشخو شود . (13)
9- مويز :
رسول خدا فرمود : هر کس به خوردن مويز در حالت ناشتا عادت کند ، فهم و حافظه و ذهن قوي روزي او شود (14).
فرمود : هر کس مي خواهد به حافظه اش افزوده شود ، صبحگاهان در حالت ناشتا ، هفت مثقال مويز( که تقريبا بيست و يک دانه مي شود ) بخورد . (15) در نتيجه در فهم و حافظه و ذهن جنين و فرزندي که مادر به او شير مي دهد، تأثير مي گذارد.

منابع :
1. ريحانه بهشتي يا فرزند صالح ، اثر سرکار خانم سيما مخبر
2. دانشه پزشکي ، ج 2 ، اثر محمدي ري شهري ، ، ترجمه دکتر حسين صابري
3. نقش دين در خانواده ، ج 2 ، اثر صادق احسان بخش
پي نوشت ها :
1. نور (24) ، آيه 35 .
2. العلامه المجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، بيروت، 144 ه.ق ، ج66، ص17.
3. ثقه الاسلام كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران،1365 ه.ش ، ج6 ، ص22.
4. همان ، ص 357 ، باب سفرجل
5. بحار ، ج 63 ، ص164.
6. همان ، ج62 ، ص215.
7. همان ، ج 66 ، ص 278.
8. دانشه پزشکي ، ج2 ، ص 219.
9. همان .
1.همان ، ص315.
11 . همان ، ج2 ، ص 181.
12 . همان، ص 183.
13. همان ، ص 267.
14. همان ، ص323 .
15. همان .
پرسش 2:
ب) چه نوع غذاهايي است که در تقويت نيروي فکري و عقلي و هوش بچه مؤثر است؟
پاسخ:
درقسمت الف( ه 39986) پاسخ داده شد
پرسش 3:
ج) چه نوع غذاهايي در تقويت بنيه جسماني و استخوان‌بندي فرزند مؤثر است؟
پاسخ:
درقسمت الف( ه 39986) پاسخ داده شد

پرسش 4:
د) چه نوع غذاهايي در شکل‌گيري شخصيت انساني،‌روحي و اخلاقي و ديني بچه مؤثر است.
پاسخ:
درقسمت الف( ه 39986) پاسخ داده شد

فواید خوردن گلابی قبل از بارداری

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *