فواید خوردن شیر کاکائو در صبح

تغذيه, روی خط خبرگزاری ها

شیر و لبنیات از 4 هزار سال قبل از میلاد به عنوان غذایی مهم شناخته شده بودند. نقش های سنگ های غارهایی که انسان های اولیه در آن زندگی می کردند، مراحل آماده سازی و مصرف شیر و لبنیات را به تصویر در آورده اند. در کتاب های مقدس نیز به مومنان وعده باغ هایی که نهرهای شیر در آن روان است، داده شده که نشان دهنده اهمیت شیر برای مردم آن زمان است.

امروزه اهمیت مصرف کافی شیر به خوبی ثابت شده است. در هرم راهنمای غذایی که راهنمایی برای حفظ سلامت تغذیه می باشد، لبنیات به عنوان  یکی از 5 گروه مهم غذایی آمده که مصرف روزانه 2 تا 3 واحد از آن توصیه شده است. آکادمی کودکان در آمریکا نیز مصرف 5 واحد لبنیات در روز را برای نوجوانان ضروری دانسته است. لبنیات تامین کننده بخش مهمی از مواد مغذی ضروری برای همه گروه های سنی هستند و مصرف این گروه غذایی از کودکان تا سالمندی توصیه شده است.

تنوع لبنیات به منظور تامین ذائقه و افزایش مصرف آن در حال افزایش است. لبنیاتی با درصد چربی متفاوت، کم لاکتوز یا بدون لاکتوز، غنی شده و امروزه در دسترس هستند. اگر چه تنوعی از شیرهای طعم دار مثل شیر توت فرنگی، شیر عسل، شیر قهوه، شیر خرما و در دسترس هستند، اما شیر کاکائو هنوز مطلوب ترین شیر است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهد شد.

شیر کاکائو شیری است که به آن شکلات یا کاکائو و شیرین کننده اضافه شده است. کاکائو محصولی است که از 6 سال قبل از میلاد مسیح مصرف می شده و امروزه به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی مورد توجه قرار گرفته است. کاکائو غنی از زیر گروه هایی از فلاوونوئیدها است که به عنوان فلاونول یده می شوند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. خاصیت آنتی اکسیدانی کاکائو عمدتاً ناشی از ترکیباتی مثل اپی کاتچین، کاتچین و پروسیانیدین است. اگر چه اندازه گیری زیست دسترسی فلاوونوئیدها در انسان مشکل می باشد، اما مصرف کاکائو در انسان همراه با افزایش سلامت گزارش شده است.

فواید خوردن شیر کاکائو در صبح

کاکائو فعالیت تنظیمی بر ترشح میانجی گرهای التهابی از ماکروفاژها و دیگر لوکوسیت ها در خارج بدن نشان داده و مصرف طولانی مدت آن در موش ها موجب بهبود عملکرد ایمنی روده ای و سیستماتیک شده است، بنابراین گفته می شود که کاکائو بر سلول های ایمنی اثر تنظیمی دارد.

کاکائوی غنی از فلاوونوئید، موجب بهبود عملکرد اندوتلیال می شود و خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد. اثرات مفید کاکائو بر بهبود مقاومت انسولین و بنابراین کنترل قند خون در حال بررسی است. کاکائو احتمالا از طریق فعال سازی اکسید نیتریک، اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی ایجاد می کند که موجب کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق و پلاکت ها می شود و بدین وسیله خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد. کاهش خطر بیماری های قلبی- عروقی، ممکن است از طریق ممانعت از تجمع  پلاکت ها و اکسیداسیون LDL نیز اعمال شود.
شیرکاکائو

مدت ها است که مصرف شکلات با شادی و لذت مرتبط  بوده است. این ماده در متابولیسم سروتونین، دوپامین و اندورفین که در ایجاد شادی و آرامش دخیل هستند، مشارکت می کند. استفاده از کاکائو به عنوان آرامبخش و ضد افسردگی تحت بررسی می باشد و در گذشته به عنوان دارو کاربرد داشته است.

البته باید توجه داشت که همه این اثرات به کاکائوی خالص نسبت داده شده، اما از آن جایی که فلاوونوئیدهای کاکائو طعم تلخی دارند، هنگام استفاده از آن در صنایع غذایی فرآیندهایی انجام می شود که ممکن است موجب کاهش فلاوونوئیدها و بنابراین اثرات مفید کاکائو شوند.

به علاوه غذاهای حاوی کاکائو معمولا حاوی مقادیر بالایی شکر و چربی هستند و در نتیجه کالری بالایی دارند که هر سه مورد ممکن است برای سلامتی برخی از ما مُضر باشد.

شیر کاکائو حاوی مقادیری از کاکائو می باشد که ممکن است اثرات گزارش شده برای کاکائو را به همراه داشته باشد.

مشابه شیرهای بدون طعم، شیرکاکائو نیز ارزش تغذیه ای عالی دارد به طوری که 8 انس آن که معادل یک لیوان است تامین کننده ی 35 درصد از 8 میلی گرم کلسیم توصیه شده برای کودکان 4 تا 8 ساله است.

محتوای مواد مغذی شیر کاکائوی کامل، کم چرب و بدون چربی، مشابه انواع مشابه شیرهای بدون طعم می باشد، به جز این که محتوای کربوهیدرات و کالری آن بالاتر است، زیرا برای طعم بهتر به آن ساکاروز یا سایر شیرین کننده ها اضافه می شود. به طور کلی هر لیوان شیر کاکائو حدود 6 کیلو کالری از انواع بدون طعم خود انرژی دارد، بنابراین هر لیوان شیر کاکائوی کم چرب 158 کیلو کالری، دو درصد چربی 179 کیلو کالری و شیرکاکائوی کامل 28 کیلوکالری انرژی تامین می کند.
شیرکاکائو

شیرکاکائو نوشیدنی با ارزش و مطلوب کودکان است. در یک تحقیق مشخص شد که 91 درصد کودکان 8 تا 13 ساله شیر کاکائو را دوست دارند و 57 درصد کودکان شیر کاکائو را به شیر سفید ترجیح می دهند. مصرف شیر کاکائو به عنوان بخشی از بره تغذیه در مدرسه، از هدر دادن شیر توسط  کودکان جلوگیری می کند. از آن جایی که کودکان شیرکاکائو را دوست دارند، سرو آن در مدارس مصرف لبنیات را افزایش می دهد و از دور ریختن شیر توسط کودکان می کاهد. مصرف شیرهای طعم دار در کودکان موجب می شود که دریافت کلسیم و پروتئین افزایش یابد، زیرا شیر جایگزین نوشیدنی های دیگر مثل نوشابه های گازدار می شود.

برخی از والدین نگران افزایش خطر پوسیدگی دندان در کودکان، متعاقب مصرف شیرکاکائو هستند، اما باید یادآور شد که خطر پوسیدگی دندان در کودکان مصرف کننده شیرکاکائو به دلیل چربی، کلسیم و فسفر شیر، کمتر از کودکانی است که میان وعده هایی مثل چیپس و کلوچه مصرف می کنند. کودکی دوره ای است که باید کلسیم کافی مصرف شود تا استخوان ها به حداکثر چگالی خود برسند. افزایش چگالی استخوان، مهم ترین راه پیش گیری از پوکی استخوان در سالمندی است. از آن جایی که شیرکاکائو برای کودکان مطلوب تر است، به نظر می رسد با افزایش مصرف آن، می توان دریافت کلسیم را در کودکان به خوبی ارتقاء داد. البته باید توجه داشت که شیر کاکائو حاوی مقادیر بالاتری از انرژی است و شیرکاکائوهای موجود در کشور ما اغلب از نوع پُرچرب هستند، بنابراین توصیه می شود دریافت شیر در بزرگسالی از انواع دیگر شیر و یا شیرکاکائوهای تهیه شده در منزل باشد.
مقدار انرژی و برخی از مواد مغذی در یک لیوان از شیرهای مختلف

نوع شیر                شیر کامل                 شیر پاستوریزه        شیرکم چرب            شیر بدون  چربی     شیرکاکائوی کامل    شیرکاکائوی معمولی     شیرکاکائوی کم چرب
ماده مغذی       (3/25درصد چربی)     (2 درصد چربی)    (1درصد چربی)

انرژی (کیلو کالری)     149/92     121/2     14/42     9/33     28/38     178/84     157/57
پروتئین(گرم)     8/3     8/13     8/53     8/57     7/93     8/3     8/1

چربی ( گرم)     8/15     4/69     2/28     /61     8/48     5     2/5
کربوهیدرات (گرم)     11/27     11/71     12/18     12/3     25/85     26     26/1

کلسیم (میلی گرم)    291/24     296/7     312/87     316/3     28/25     284/     286/75

فاطمه تورنگ – کارشناس ارشد تغذیه

فواید خوردن شیر کاکائو در صبح

یک پودر سفید رنگ حاوی نشاسته است که تولید کنندگان به منظور عطر و طعم،

برخی آجیل‌هایی که فرآوری می‌شوند هنگامی‌که برای خوش‌طعم شدن به آنها زردچوبه یا ادویه اضافه

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم

فواید خوردن شیر کاکائو در صبح

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه




خانه

موبایل

 

نوشیدن شیر کاکائو بعد از ورزش از تحلیل رفتن بدن جلوگیری می کند

فواید خوردن شیر کاکائو در صبح

 

حتما شما هم هنگام رفتن به باشگاه همراه خود آب می‌برید یا یکی از انواع نوشیدنی‌های ورزشی را تهیه می‌کنید. احتمال این که چند پاکت شیر کاکائو با خود به باشگاه ببرید و در فاصله بین هر ست بنوشید بسیار کم است. شاید باور نکنید، اما نوشیدن شیرکاکائو بعد از انجام تمرین‌های ورزشی به شیوه‌های مختلف و به طرزی باور نکردنی برای سلامت فیزیکی شما مفید است. شاید شما هم مثل ما برای خوردن شیر کاکائو دنبال دلیلی قانع کننده و بهانه‌ بگردید. بعد از خواندن این مطلب اگر کسی در باشگاه به شما با تعجب نگاه کرد، با دلایل زیر او را قانع کنید چرا که برای نوشیدن شیرکاکائو نیازی به بهانه نیست و مصرف آن بعد از ورزش فواید زیادی به همراه دارد. 

 

۱. ذخایر الکترولیت بدنتان را پر می کند

شاید با شنیدن اسم «الکترولیت» یاد موز و نوشیدنی های انرژی زا بیفتید. این نوشیدنی‌ها آب مورد نیاز بدن را هنگام ورزش تامین و از دهیدراته شدن بدن جلوگیری می کنند و از سوی دیگر می دانید که موز هم یک منبع سرشار از پتاسیم است. پتاسیم از درد عضلات و ضعف و بی حالی کم می‌کند. آنچه لازم است بدانید این است که شیر کاکائو حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز است و مقدار کلی الکترولیت آن از یک نوشیدنی انرژی زا است. این بار به جای نوشیدن آن نوشیدنی های سبز با طعم لیموترش، یک مخلوط شیر کاکائو و موز درست کنید و بعد از یک ورزش حسابی میل کنید. نه تنها بدنتان بلکه غدد چشایی‌تان هم از شما متشکر خواهند بود.

 

۲. پروتئین مورد نیاز شما را تامین می کند

کارشناسان ورزش و تغذیه مصرف ۱۳ تا ۲۵ گرم پروتئین را بعد از ورزش توصیه می کنند، این در حالی است که یک فنجان شیر کاکائو حاوی ۸ تا ۱۱ گرم پروتئین است. لذت چشیدن طعم نوستالژیک شیر کاکائو در کودکی را با یک لیوان شیر کاکائو دوباره تجربه کنید. خواهید دید که بعد از انجام ورزش و در طول روز پروتئین عضلاتی را که در طی ورزش آسیب دیده اند ترمیم می کند. شیر کاکائو حاوی دو نوع پروتئین است؛ یک نوع پروتئین که سریع عمل می کند و نوعی دیگر که تا روز بعد کم کم آزاد می شود. نوشیدن شیر کاکائو بعد از ورزش، زمان لازم برای ترمیم عضلات را کوتاهتر کرده و کمک به تقویت قوای بدنی و استقامت می کند.

 

۳. شیر کاکائو انرژی شما را افزایش می دهد

هر وعده شیر کاکائو شامل ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات می شود که در مقایسه با مقدار کربوهیدرات در نوشیدنی های انرژی زا قابل مقایسه است. مصرف کربوهیدرات بعد از هر تمرین ورزشی ذخیره انرژی را از نو می سازد، بنابراین نوشیدن شیر کاکائو بعد از ورزش از تحلیل رفتن بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این کربوهیدرات موجود در شکلات، ماهیچه ها را نیز از نو ساخته و از فواید پروتئین محلول در شیر نیز بهره مند می شوید.

 

۴. ذخیره ویتامین D بدنتان را احیا می کند

شاید باورتان نشود، اما یک فنجان شیر کاکائو حاوی یک سوم نیاز روزانه بدن شما به ویتامین D است. ویتامین D استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند و شما را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون می دارد. افزایش طبیعی و سالم ویتامین D در افراد می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی، به ویژه در کودکان شود. مصرف روزانه ویتامین D خطر بروز دیابت نوع یک، سفت شدن بافت ها و برخی از انواع سرطان جلوگیری می کند. چنانچه ویتامین D به طور منظم مصرف شود فواید طولانی مدت خواهد داشت و بدون شک یکی از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دریافت ویتامین D همان چند لیوان شیر کاکائو است.

 

5. کلیسم مورد نیاز شما را تامین می کند

علاوه بر ویتامین D، شیر کاکائو حاوی یک سوم کلسیم مورد نیاز روزانه شما است. مصرف کلسیم برای رشد استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان و همین طور ورزشکارانی که بدنشان به طور مداوم در معرض تمرینات سخت قرار دارد از اهیمت بالایی برخوردار است. مصرف زیاد کلسیم ممکن است روی فشار خون تاثیر مثبت و فواید بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشد. وجود کلسیم به ماهیچه ها اجازه می‌دهد که بیشترین بازدهی را داشته باشند.

 

منبع : kalleh.com


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *