فواید استفاده از ال کارنیتین

مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

آمینو اسیدها برای جنبه های مختلف سلامت، بسیار مهم هستند. این ترکیبات توده های پروتئینی هستند که پوست، مو و عضلات ما را تشکیل می دهند و عملکردهای گوناگون بدن ما را انجام می دهند. با این حال، حساب برخی آمینو اسید ها نظیر ال کارنیتین و گلیسین از بقیه آمینو اسیدها جداست. ال کارنیتین به مقدار کمی در غذاهای خاصی نظیر گوشت گاو، ماهی و مرغ یافت می شود. می توان گفت که بسیاری از ما در رژیم غذایی خود به مقدار کافی ال کارنیتین دریافت نمی کنیم.

خوشبختانه ال کارنیتین در فرم های کپسول، مایع و تزریق در دسترس عموم می باشد. این مکمل سوپر استار نشان داده است که برای هر چیزی از افزایش عملکرد ورزشی تا سوزاندن چربی مفید واقع می شود. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید تا چیزهایی که درباره این آمینو اسید مهم نیاز است، فرا بگیرید و بدانید او چه کاری برای شما انجام می دهد.

فواید استفاده از ال کارنیتین

کارنیتین نوعی اسید آمینه است که از طریق انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری ( جایی که آنها سوخته می شوند و به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرند ) سطح انرژی را بالا می برد. به همین دلیل، بسیاری از کارنیتین به عنوان مکمل کاهش وزن استفاده می کنند تا به افزایش سوزاندن چربی کمک کنند.

کارنیتین در دو فرم یا ایزومر وجود دارد : ال کارنیتین ( L-carnitine ) و دی کارنیتین ( D-carnitine )

ال کارنیتین فرم فعالی است که نقش انرژی سوخت و ساز و تولید را بازی می کند و در درون بدن تولید می شود اما می توان آن را به عنوان یک مکمل یا در بسیاری از غذاهای مختلف پروتئینی یافت. همانطور که گفته شد، در فرم مکمل به عنوان یک کپسول، مایع یا حتی تزریق در دسترس است.

کمبود کارنیتین می تواند ناشی از مصرف غیر کافی، از دست دادن آن از طریق اسهال یا دیالیز، اختلالات کبدی، استفاده از داروهای خاص و برخی از اختلالات ژنتیکی باشد. علاوه بر این، چون در محصولات حیوانی یافت می شود، گیاهخواران و وگان ها در معرض خطر کمبود بالای کارنیتین هستند.

مطالعه کنید : رژیم میوه خواری : رژیم های تمام میوه برای سلامتی مضرند؟

اگرچه بسیاری از مردم از ال کارنیتین برای کاهش وزن و سوزاندن چربی ها استفاده می کنند، اما این تنها مزایای کارنیتین نیست ؛ مزایای کارنیتین شامل افزایش عملکرد مغز، جلوگیری از آسیب عضلانی، تنظیم قند خون و افزایش استقامت نیز می شود.

افزایش استقامت

کاهش وزن

جلوگیری از آسیب عضلانی

چربی سوزی

افزایش عملکرد مغز

تنظیم قند خون

1 . افزایش استقامت : از آنجایی که ال کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی دارد، بسیاری از ورزشکاران از آن به عنوان راهی برای افزایش استقامت و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کنند. هر دو مطالعات انسانی و حیوانی اثرات مفید این اسید آمینه را در سطوح استقامتی تایید کرده اند. به همین دلیل مکمل این اسید آمینه ممکن است برای ورزشکاران استقامتی به خصوص دونده های مسافت های طولانی، شناگران و دوچرخه سواران کمک کند.

مطالعه کنید : افزایش طول عمر با دوچرخه سواری + فواید دیگر دوچرخه سواری

2 . کاهش وزن : بسیاری از مردم از ال کارنیتین به عنوان راهی برای کاهش وزن سریع استفاده می کنند. برخی مطالعات متوجه شده اند که مکمل ال کارنیتین هنگامی که با ورزش و رژیم غذایی مناسب ترکیب شود، به کاهش وزن موثر کمک می کند.

با این حال نتایج کاهش وزن ال-کارنیتین ممکن است متفاوت باشد ؛ برخی مطالعات نتایج مختلفی را نشان داده اند. به طور مثال در مطالعه ای در استرالیا 36 خانم چاق ال کارنیتین را مصرف کردند و هشت هفته تمرین هوازی انجام دادند، در پایان مطالعه محققان نتیجه گرفتند که ال کارنیتین هیچ تاثیری بر کل بدن یا توده چربی بدن ندارد.

در حالی که ممکن است ال کارنیتین برای برخی افراد نتیجه بخش باشد، نباید به عنوان یک روش ثابت در نظر گرفته شود. ال کارنیتین را همراه با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم ترکیب کنید تا حداکثر نتایج را ببینید.

مطالعه کنید : 5 نکته مهم درباره رژیم کاهش چربی کرب سایکلینگ

3 . جلوگیری از آسیب عضلانی : علاوه بر افزایش استقامت و کاهش وزن، این آمینو اسید یک مکمل مفید برای ورزشکارانی است که به دنبال جلوگیری از آسیب های عضلانی و محافظت از آن هستند. در یک مطالعه در سال 214، قبل از یک تست ورزشی، 21 ورزشکار مرد به مدت دو هفته روزانه ال کارنیتین را مصرف کردند. در مقایسه با گروهی که ال کارنیتین مصرف نکرده بودند، سطح پایین تری از آسیب عضلانی را دارا بودند.

راه های دیگری برای کمک به بهبود عضلات نیز وجود دارد که شامل خوردن غذاهای ضد التهابی، میوه ها و سبزیجات و گرفتن پروتئین کافی در رژیم غذایی است.

4 . چربی سوزی : علاوه بر کاهش وزن، این اسید آمینه به سوزاندن چربی ها نیز کمک می کند. در یک مطالعه در کشور آلمان، شرکت کنندگان با معضل چاقی ، یک رژیم منظم با ال کارنیتین یا بدون آن دریافت کردند. بعد از 1 روز ال-کارنیتین به طور قابل توجهی باعث حذف چربی ها شد.

مطالعه دیگری در مجله فیزیولوژی نشان داد که افزایش مقدار کارنیتین در ماهیچه ها، با افزایش چربی سوزی و مصرف انرژی در طی فعالیت های بدنی، از افزایش چربی های بدن جلوگیری می کند.

سایر غذاهای چربی سوز شامل سرکه سیب، گوشتابه، فلفل کاین و دانه های چیا می باشد.

5 . افزایش عملکرد مغز : ال-کارنیتین فقط برای بدن شما مناسب نیست، بلکه برای ذهن شما نیز مفید است. یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کاتانیا در ایتالیا و در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است که اثرات مکمل روزانه ال کارنیتین را بر خستگی ذهنی و فیزیکی شرکت کنندگان بالای 1 سال نشان می دهد. ال کارنتین نه تنها موجب کاهش توده چربی و افزایش توده عضلانی شد بلکه باعث کاهش خستگی و بهبود عملکرد روان شناختی نیز شد.

مطالعات دیگر نشان که استیل ال کارنیتین، فرمی دیگر از ال کارنیتین می تواند به کاهش زوال روان شناختی و بهبود حافظه در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. آووکادو، چغندر، زغال اخته و کلم بروکلی نیز غذاهای مغزی هستند که می توانند تمرکز و حافظه را افزایش دهند.

6 . تنظیم قند خون : برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل کارنیتین می تواند در حفظ سطح قند خون طبیعی و مبارزه با مقاومت به انسولین کمک کند. انسولین، هورمون مسئول حمل و نقل قند از جریان خون به سلول هایی است که در آنجا می تواند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. انسولین بیش از حد می تواند منجر به افزایش قند خون، مقاومت به انسولین و کاهش اثر آن شود.

یک مطالعه که در مجله آمریکایی کالج تغذیه منتشر شده بود ، نشان داد که مصرف کنندگان دیابتی با مصرف ال کارنیتین، حساسیت انسولین را بهبود بخشیده اند و جذب قند از جریان های خون افزایش پیدا کرده است. همچنین ترکیب ال کارنیتین با محدودیت کالری باعث کاهش مقاومت به انسولین و افزایش حساسیت به آن شد.

کنترل مصرف کربوهیدرات، از جمله مواد غذایی حاوی فیبر و پروتئین در رژیم غذایی و استفاده از کاهش دهنده های استرس طبیعی، همچنین می تواند در کنترل قند خون کمک کند.

مطالعه کنید : 5 تمرین تنفسی برای کاهش استرس و بهبود خواب

محصولات حیوانی بهترین منابع طبیعی L-کارنیتین هستند. همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم ، مقدار کمی از آن در میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شود. بر اساس گفته موسسات ملی سلامت، غذاهایی که بیشترین میزان ال کارنیتین را در یک وعده غذایی دارند، عبارتند از :

استیک گوشت گاو ، پخته شده ، 4 اونس : 56 – 162 میلی گرم

گوشت گاو چرخ کرده ، پخته شده ، 4 اونس : 87 – 99 میلی گرم

شیر کامل ، 1 فنجان : 6 میلی گرم

ماهی روغن ، پخته شده ، 4 اونس : 4 – 7 میلی گرم

فواید استفاده از ال کارنیتین

سینه مرغ ، پخته شده ، 4 اونس : 3 – 5 میلی گرم

بستنی ، 1/2 فنجان : 3 میلی گرم

پنیر چدار ، 2 اونس : 2 میلی گرم

نان تمام گندم ، 2 تکه : .2 میلی گرم

مارچوبه ، پخته شده ، 1/2 فنجان : .1 میلی گرم

اگرچه کارنیتین به طور طبیعی در بسیاری از منابع غذایی یافت می شود، اما در فرم مکمل نیز موجود است. فرم های مکمل آن حاوی فرم مایع، تزریق و کپسول می باشد که به راحتی می توانید برای افزایش سطح کارنیتین بدن خود از آنها استفاده کنید. برای مصرف ال کارنیتین خوراکی لازم است آن را با وعده های غذایی مصرف کنید تا بیشترین میزان تاثیر را داشته باشد.

دوز استاندارد ال_کارنیتین 5 تا 2 میلی گرم روزانه است. بر اساس تحقیقات در دسترس، مصرف ال کارنیتین تا دو گرم در روز هم ایمن و موثر است و حداقل عوارض جانبی را دارد.

به هر حال، دوز دارو ممکن است با نوع مکمل ال کارنیتین متفاوت باشد. به عنوان مثال استیل ال کارنیتین ( Acetyl-L-carnitine ) می تواند تا 2.5 میلی گرم در روز استفاده شود ؛ در حالی که دوز ال کارنیتین ال تارتارات ( L-Carnitine L-Tartrate ) ، فرمی که معمولا برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود ، می تواند تا 4. میلی گرم در روز استفاده شود.

در نظر داشته باشید هنگامی که هر مکملی را به رژیم غذایی روتین خود اضافه می کنید، همیشه باید با دوز کم شروع کنید و کم کم دوز خود را افزایش دهید تا اطمینان حاصل کنید، عوارض جانبی برای تان نداشته باشد.

ال کارنیتین و استیل ال کارنیتین دو فرم مختلف از یک نوع آمینو اسید هستند اما استیل ال کارنیتین پردازش شده است ؛ بنابراین می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. هر دو به طور معمول در رژیم غذایی وجود دارند، اما هر یک از آنها منافع منحصر به فردی را برای سلامتی دارد.

در حالی که ال-کارنیتین عمدتا برای سوزاندن چربی و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود، استیل ال-کارنیتین به سلامت و حافظه مغز کمک می کند.

هر چند هر دو می توانند به صورت همزمان استفاده شوند اما همیشه لازم نیست. مصرف استیل ال-کارنیتین می تواند مزایای مشابه ال-کارنیتین را به همراه تقویت عملکرد مغز به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی متداول ال کارنیتین شامل معده درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. ال کارنیتین ممکن است خطر تشنج در افراد مبتلا به صرع را افزایش دهد. اگر قبلا تشنج داشته باشید، نباید کارنیتین مصرف کنید.

علاوه بر این کارنیتین ممکن است علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند. اگر شما یک تریروئید ضعیف دارید، قبل از مصرف این اسید آمینه باید با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام شروع مصرف کارنیتین، همانند هر مکمل، بهتر است از یک دوز پایین شروع کنید و برای ارزیابی آن، دوز مصرفی را به آرامی افزایش دهید. اگر هرگونه عارضه منفی را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید این مکمل برای شما مناسب یا خیر.

در نهایت، در نظر داشته باشید که کارنیتین ممکن است باعث کاهش چربی و کاهش وزن برای برخی افراد شود اما باید با یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال برای مشاهده حداکثر نتایج همراه شود.

 

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

ال کارنیتین به اشکال گوناگون قرص ، پودر و مایع در بازار موجود است و نوع مایع یا شربت آن برای عضله سازی و پرورش عضلات توصیه می شود و برای ورزشکارانی که میخواهند بدنی عضلانی داشته باشند، مناسب است .برخی از مربیان و پزشکان ممکن است عقاید متفاوتی در این رابطه داشته باشند.

ال – کارنیتین در واقع از ترکیبات ضروری در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندی ،جایی که چربی ها می تواند به انرژی تبدیل شود، به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد شود . ال – کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد ، وسلامت قلب شما ارتقاء ببخشد.

ال – کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند. همچنین می تواند هوس های غذایی شما را کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب و در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران برای ارتقاء استقامت در ورزش ها استفاده می شود.


فواید استفاده از ال کارنیتین


ال کارنیتین یک ترکیب پروتئینی است که در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می‌شود. بدن انسان کارنیتین را با کمک ویتامین های B6، C و B3 می سازد.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز و تبدیل غذا به انرژی می‌باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می‌دهد که این عمل درنهایت منجر به اکسید شدن اسید چرب و تولید انرژی می گردد.

از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن (پلیمر گلوکز) عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می‌انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه سلول دانست و در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از سلول ها تولید می‌شود.

بعد از مصرف الکارنیتین به سرعت متابولیسم بدن شما افزایش پیدا کرده و حرارت را در بدن خود احساس خواهید نمود، الان وقت انجام حرکات هوازی است. اگر بر روی تردمیل می روید به سرعت خواهید دریافت که انرژی و استقامت شما افزایش پیدا کرده است، به طوری که در یک چرخه منظم چربی های زایدی که قصد رهایی از دست آنها را داشتید تبدیل به انرژی شده و برای استمرار تمریناتان و جلوگیری از خستگی زودرس بکار می رود. تعرق بسیار زیادی خواهید داشت و این نشانه ای از سوخت ساز بالای بدن جهت سوزاندن چربی ها و تولید انرژی است. تغییرات محسوسی که تمریناتان احساس می کنید باعث می شود که از تمرینات لذت بیشتری ببرید و برای رسیدن سریعتر به نتایج مطلوبتان اشتیاق بیشتری پیدا می کنید.

شربت ال – کارنیتین با طعم مرکبات مزه دار شده است که در کنار بهره برداری از مزایا و تاثیرات محسوس آن در طول تمرینات، و تبدیل چربی های زاید بدن به انرژی جهت پرورش عضلات و تداوم تمرینات، طعم دوست داشتنی مرکبات نیز شما را مشتاق به مصرف مداوم و منظم این مکمل بدنسازی می نماید و از طعم خاص آن نیز لذت خواهید برد.

بخش عمده ای از توجه به ال کارنیتین بعنوان یک مکمل چربی سوز، با مطالعه‌ای که در مجله Acta Nutrimenta Sinica در سال ۱۹۹۷ منتشر شد، آغاز گردید. در این مطالعه، محققان دریافتند نوجوانان چاقی که بمدت سه ماه ورزش کردند، رژیم غذایی داشتند، و روزانه از ۱۰۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین استفاده کردند، نسبت به نوجوانانی که از این ترکیب، استفاده نکرده بودند، وزن بیشتری از دست دادند.

در حالیکه این نتیجه امیدوار کننده بود، اما سیستم کارگروه دانشگاه میشیگان اشاره می‌کند که این مطالعه از نظر بنیادی دارای کاستی‌ها و اشتباهاتی بوده است. مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۳ در مجله «دارو و پیری» منتشر شد، نشان داد افرادی که روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم کارنیتین مصرف می‌کردند، تود‌یه چربی از دست دادند و در عین حال توده‌ی عضلانی بدون چربی، بدست آوردند.

یک قاشق غذا خوری دو بار در روز همراه با آبمیوه و آب نیز قابل مصرف است.


مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف میکنید انرژی بیش از حدداشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. ین اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

دور از دسترس کودکان و گرما و نور مستقیم نگهداری شود.



بخوانید:


همه چیز در مورد شربت زینک پلاس


معرفی شربت آیرون پلاس


مزایای باورنکردنی شربت ویتا گلوبین





پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ال کارنیتین چیست؟ ال کارنیتین از مشتقات طبیعی اسیدهای آمینه است که به‌عنوان مکمل کاهش وزن شناخته می‌شود. البته این تنها کارکرد ال کارنیتین در بدن نیست. ال کارنیتین باعث تولید انرژی در بدن می‌شود و به سلامت قلب و درمان دیابت نیز کمک می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت مکمل ال کارنیتین چیست و شما را با فواید، انواع و عوارض ال کارنیتین، منابع غذایی ال کارنیتین، مقدار مصرف و بررسی تاثیر آن بر کاهش وزن آشنا خواهیم کرد.

فواید استفاده از ال کارنیتین

ال کارنیتین با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری مانند موتوری در درون سلول‌های بدن عمل می‌کند و از طریق چربی سوزی، انرژی قابل‌مصرف تولید می‌کند. بدن انسان می‌تواند با استفاده از اسیدهای آمینه‌ی لیزین و متیونین، ال کارنیتین بسازد. البته برای تولید مقادیر کافی از ال کارنیتین به ویتامین C زیادی نیز نیاز داریم. شما می‌توانید علاوه‌بر ال کارنیتین تولیدشده در بدن، مقادیر اندکی از آن را نیز از رژیم‌ غذایی خود (با مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت و ماهی) دریافت کنید. ممکن است که گیاهخواران یا افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند، قادر به تولید یا دریافت ال کارنیتین کافی نباشند؛ پس ال کارنیتین نوعی ماده‌ی مغذی ضروری مشروط (conditionally essential) است؛ یعنی در بعضی شرایط در بدن تولید نمی‌شود یا مقدار تولید آن کافی نیست.

خلاصه: ال کارنیتین از مشتقات اسیدهای آمینه است که در بدن تولید می‌شود و با مصرف محصولات حیوانی تأمین می‌گردد. ال کارنیتین به‌صورت مکمل نیز در دسترس است.

ال کارنیتین شکل زیستی فعال و استاندارد کارنیتین است که در بدن انسان، غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود. انواع دیگر کارنیتین عبارتند از:

برای افراد، استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین مؤثرترین کارنیتین‌ها برای مصارف عمومی هستند. البته همیشه باید از نوعی از کارنیتین استفاده کنید که برای نیازها و اهداف شخصی شما مناسب باشد.

خلاصه: ال کارنیتین شکل استاندارد کارنیتین است و انواع دیگر آن شامل استیل ال کارنیتین، پروپیونیل ال کارنیتین و ال کارنیتین ال تارتارات است.

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن، کمک به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. ال کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری کمک می‌کند. میتوکندری جایی است که در آن این اسیدها برای تولید انرژی سوزانده می‌شوند. حدود ۹۸٪ از ذخایر ال کارنیتین بدن در ماهیچه‌ها یافت می‌شوند و مقادیر اندکی نیز در کبد و خون وجود دارند. ال کارنیتین به افزایش سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و موجب افزایش رشد و سلامت میتوکندری (که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری و پیری سالم دارد) می‌شود. پژوهش‌های جدید مزایای احتمالی انواع مختلف کارنیتین را برای مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و مغزی، نشان داده‌اند.

خلاصه: نقش اصلی ال کارنیتین انتقال اسیدهای چرب به درون سلول‌هاست تا برای تولید انرژی توسط میتوکندری استفاده یا «سوزانده» شوند.

از نظر تئوری، استفاده از ال کارنیتین به‌عنوان مکمل کاهش وزن منطقی است. از آنجا که ال کارنیتین در انتقال هرچه اسیدهای چرب به سلول‌ها و سوزاندن آنها برای تولید انرژی مفید است، شاید فکر کنید که موجب افزایش توانایی شما در سوزاندن چربی و کاهش وزن می‌شود، ولی بدن انسان بسیار پیچیده است و نتایج مطالعات انجام‌شده روی انسان و حیوان یکسان و قطعی نیست.

در مطالعه‌ای ۳۸ زن به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول از مکمل ال کارنیتین استفاده کرد و به گروه دوم مکملی داده نشد. هر دو گروه در دوره‌ای ۸ هفته‌ای، ۴ جلسه در هفته ورزش کردند. پژوهشگران هیچ تفاوتی را در میزان کاهش وزن این دو گروه مشاهده نکردند و فقط ۵ شرکت‌کننده که از ال کارنیتین استفاده می‌کردند دچار حالت تهوع یا اسهال شدند.

در مطالعه‌ی دیگری اثر مصرف ال کارنیتین روی میزان چربی سوزانده‌شده توسط شرکت‌کنندگان درطول ۹۰ دقیقه ورزش با دوچرخه‌ی ثابت بررسی شد. پژوهشگران مشاهده کردند که ۴ هفته مصرف مکمل‌های ال کارنیتین موجب افزایش میزان چربی سوزانده‌شده در شرکت‌کنندگان نشد.

ولی پس از تجزیه‌وتحلیل ۹ مطالعه مشخص شد که شرکت‌کنندگان پس از مصرف ال کارنیتین به‌طور میانگین ۱.۳ کیلوگرم وزن کم کردند. این مطالعات روی افراد چاق یا سالمند انجام شده است. برای تأیید مزیت‌های ال کارنیتین در افراد جوان‌تر و فعال‌تر به انجام بررسی‌ها و پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. ممکن است که مکمل ال کارنیتین برای کاهش وزن افراد چاق یا مسن مفید باشد، ولی همیشه باید داشتن رژیم‌ غذایی مناسب و بره‌ی ورزشی در اولویت نخست قرار داشته باشد.

خلاصه: گرچه ساز و کار سلولی ال کارنیتین موجب می‌شود تا تصور کنیم که برای کاهش وزن مفید است، ولی اثرات آن روی کاهش وزن، اندک است و نتایج پژوهش‌های مختلف نیز یکسان نیستند.

ال کارنیتین می‌تواند مزیت‌هایی برای عملکرد و سلامت مغز داشته باشد. بعضی از مطالعات انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهند که استیل ال کارنیتین (ALCAR) در جلوگیری از کاهش توانایی‌های ذهنیِ ناشی از بالا رفتن سن مفید است و موجب بهبود نشانگرهای یادگیری (markers of learning) می‌شود. در مطالعاتی با نمونه‌ی انسانی نیز مصرف روزانه‌ی استیل ال کارنیتین موجب وارونه شدن روند کاهش عملکرد مغزی ناشی از آلزایمر و سایر بیماری های مغزی شد. همچنین مشخص شده است که استیل ال کارنیتین فواید مشابهی برای عملکرد کلی مغز سالمندانی دارد که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری‌های مغزی نیستند.

حتی در مواردی خاص، استیل ال کارنیتین می‌تواند به محافظت از مغز دربرابر آسیب‌های سلولی کمک کند. در مطالعه‌ای، افراد الکلی روزانه ۲ گرم استیل ال کارنیتین را به‌مدت ۹۰ روز مصرف کردند و پس از آن، بهبود قابل‌توجهی در تمام اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی‌های عملکرد مغزی آنها مشاهده شد. البته برای بررسی مزیت‌های بلندمدت ال کارنیتین در افراد سالمی که دچار بیماری یا مشکلات مربوط به عملکرد مغزی نیستند، هنوز باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

خلاصه: ال کارنیتین به‌ویژه استیل ال کارنیتین اثرات مطلوبی روی عملکرد مغز و بیماری‌های مرتبط با مغز می‌گذارد.

در ادامه چند مورد از مزیت‌های مکمل‌های ال کارنیتین را شرح می‌دهیم.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ال کارنیتین برای کاهش فشارخون و فرآیندهای التهابی مرتبط با بیماری‌های قلبی مفید هستند. در یکی از این مطالعات شرکت‌کنندگان روزانه ۲ گرم استیل ال کارنیتین مصرف کردند که موجب کاهش فشار خون سیستولیک (که شاخص مهمی برای سلامت قلب و خطر بیماری است) به‌میزان تقریبا ۱۰ میلی‌متر جیوه در آنها شد.

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ال کارنیتین موجب بهبود حال بیماران مبتلا‌ به اختلالات قلبی شدیدی مانند بیماری قلبی کرونر (coronary heart disease) و نارسایی مزمن قلبی می‌شود. در مطالعه‌ی ۱۲ ماهه‌ای که در آن شرکت‌کنندگان از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده می‌کردند، کاهش نارسایی قلبی و مرگ‌ومیر مشاهده شد.

شواهد قطعی و یکسانی درمورد اثرات ال کارنیتین روی عملکرد ورزشی وجود ندارد. ولی در چند مطالعه که در آنها شرکت‌کنندگان مکمل‌های ال کارنیتین را در دوزهای بالاتر یا برای دوره‌های طولانی‌تری مصرف کرده بودند، اثرات خفیفی مشاهده شد. ممکن است که فواید ال کارنیتین غیرمستقیم باشد و نمایان شدن آنها هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. ال کارنیتین با مکمل‌هایی مانند کافئین یا کراتین (که مستقیما عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند) متفاوت است. ال کارنیتین برای موارد زیر مفید است:

مشخص شده است که ال کارنیتین موجب کاهش علائم دیابت نوع ۲ و عوامل خطر مرتبط با آن می‌شود. در مطالعه‌ای روی بیماران مبتلابه دیابت نوع ۲، ال کارنیتین موجب بهبود واکنش قند خون به مصرف یک وعده‌‌ی پرکربوهیدرات شد. واکنش قند خون شاخص مهمی برای تشخیص خطر دیابت و سلامت کلی است. ال کارنیتین با افزایش آنزیم مهمی که AMPK دارد و توانایی بدن در مصرف کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهد، با دیابت مقابله می‌کند.

خلاصه: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ال کارنیتین برای عملکرد ورزشی مفید است و به درمان بیماری‌هایی مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

ال کارنیتین نیز مانند مکمل‌های طبیعی، درصورتی‌ که به‌طور معقول و طبق دستورات مصرف شود، نستبا بی‌خطر است و عوارض جانبی آن جدی نیست. در مطالعه‌ای برای بررسی بی‌خطر بودن ال کارنیتین، این ماده به‌مدت ۲۱ روز و روزانه ۳ گرم به شرکت‌کنندگان داده شد. در ابتدا و انتهای مطالعه، آزمایش خون کاملی از هر یک از شرکت‌کنندگان گرفته شد و هیچ اثر طلوبی مشاهده نشد.

در پژوهشی درباب ایمنی ال کارنیتین، مشخص شد که مصرف تقریبا ۲ گرم از این ماده در روز، در بلندمدت بی‌خطر است. البته عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و مشکلات معده مشاهده شد. به‌طور کلی در افراد مصرف ۲ گرم یا کمتر در روز نستبا بی‌خطر است و عوارض جانبی جدی ندارد.

خلاصه: افراد مصرف ۲ گرم یا کمتر در روز را به‌خوبی تحمل می‌کنند و این مقدار برای آنها بی‌خطر است. بعضی از افراد حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی گوارشی را گزارش داده‌اند، ولی هیچ‌گونه مشکل جدی مشاهده نشده است.

شما می‌توانید با مصرف گوشت و ماهی مقادیر اندکی ال کارنیتین را از رژیم‌ غذایی خود دریافت کنید. بهترین منابع غذایی ال کارنیتین عبارتند از:

جالب است بدانید که میزان جذب ال کارنیتین در منابع غذایی بالاتر از مکمل‌های غذایی است. براساس مطالعه‌ای، ۵۷ تا ۸۴ درصد از ال کارنیتین موجود در مواد غذایی جذب بدن می‌شود، درحالی‌ که این رقم درمورد مکمل ال کارنیتین فقط ۱۴ تا ۱۸ درصد است.

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم اگر ذخایر ال کارنیتین موجود در بدن کم باشد، بدن شما می‌تواند ال کارنیتین را به‌طور طبیعی و از اسیدهای آمینه‌ی متیونین و لیزین بسازد. بنابراین مصرف مکمل‌های ال کارنیتین فقط در موارد خاصی لازم است، مثلا زمانی‌ که از آن برای درمان بیماری یا مشکل سلامتی استفاده می‌کنید.

خلاصه: منابع غذایی اصلی ال کارنیتین شامل گوشت، ماهی و بعضی از سایر انواع محصولات حیوانی مانند شیر است. هر فرد سالم نیز می‌تواند مقادیر کافی از ال کارنیتین را در بدن خود بسازد.

میزان ال کارنیتین موجود در بدن به‌میزان دریافت آن از طریق رژیم‌ غذایی و میزان تولید آن در بدن بستگی دارد. به‌ همین دلیل، معمولا میزان ال کارنیتین در رژیم گیاهخواری پایین‌تر است، زیرا آنها مصرف محصولات حیوانی را محدود می‌کنند یا به‌طور کلی از مصرف این محصولات پرهیز می‌کنند. بنابراین بهتر است که گیاهخواران از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده کنند. البته هیچ مطالعه‌ای روی این گروه‌های خاص انجام نشده است.

فواید استفاده از ال کارنیتین

مکمل‌های ال کارنیتین برای سالمندان نیز مفید هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان ال کارنیتین موجود در بدن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. در مطالعه‌ای، مصرف ۲ گرم ال کارنیتین موجب کاهش خستگی و افزایش عملکرد ماهیچه‌ها در افراد مسن شد. پژوهش دیگری نیز نشان داد که مصرف استیل ال کارنیتین در افزایش سلامت و عملکرد مغزی (که درنتیجه‌ی بالا رفتن سن کاهش می‌یابد) مفید است. به‌علاوه، احتمال کمبود ال کارنیتین در افرادی که به بیماری‌هایی مانند سیروز کبد و بیماری های کلیوی مبتلا هستند، بالاتر است. بنابراین مصرف مکمل می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

خلاصه: مصرف مکمل‌های ال کارنیتین برای گروه‌های خاصی مفید است. این گروه‌ها شامل سالمندان و افرادی می‌شوند که به‌ندرت گوشت و ماهی مصرف می‌کنند یا محصولات حیوانی را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند.

میزان استاندارد مصرف ال کارنیتین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. البته این میزان در مطالعات مختلف متفاوت است. کاربرد و میزان مصرف هر یک از انواع ال کارنیتین عبارت است از:

براساس پژوهش‌های انجام‌شده، استفاده‌ی بلندمدت از ال کارنیتین تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم (۲ گرم) در روز بی‌خطر است و این مقدار، دوز مناسبی برای انواع ال کارنیتین است.

خلاصه: گرچه دوز مصرف توصیه‌شده متفاوت است، به‌نظر می‌رسد که مقدار حدود ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم (۰.۵ تا ۲ گرم) بی‌خطر و مفید باشد.

ال کارنیتین به‌عنوان نوعی چربی‌سوز شناخته می‌شود، ولی نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در این مورد یکسان و قطعی نیست. ولی به‌طور کلی ال کارنیتین موجب کاهش وزن قابل‌توجه نمی‌شود. درواقع پژوهش‌ها نقش آن را در بهبود سلامتی، عملکرد مغزی و پیشگیری از بیماری‌ها نشان داده‌اند. مکمل‌های غذایی نیز برای سالمندان و گیاهخوارانی که دچار کمبود ال کارنیتین هستند، مفید است. درمیان تمام انواع مختلف کارنیتین، استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین محبوب‌ترین و ظاهرا مؤثرترین انواع کارنیتین هستند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

تناسب اندام

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

۱۰ اشتباه رایجی که سخنرانی‌هایتان را خراب می‌کند

راهنمای ثبت تافل؛ راهنمای کامل شرکت در آزمون TOEFL اینترنتی

اصول سخنرانی عالی و به‌یادماندنی چیست؟

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود؛ اثری تأثیرگذار از دبی فورد

مسجد نصیرالملک شیراز؛ آذینی از نور و رنگ در بنایی ملکوتی

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

مدل لباس زیر زنانه و لباس خواب زنانه شیک در این بخش از تاپ ناز

فواید استفاده از ال کارنیتین

طبق تحقیقات جدید این موضوع ثابت شده است که اگر کودک به یکی از والدین،

قصه کودکانه برای خواب کودک قصه یک سرگرمی خوب برای کودک است که می تواند

بازگردانی سیم کارت سلب امتیاز شده با این روش چنانچه سیم کارت شما 9 روز

ثواب و فضیلت نماز شب و همچین سحرخیز شدن از نظر قرآن مجید چیست؟ خواندن

اخبار علمی پزشکی, دوپینگ،بدنسازی،مکمل درتغذیه, مشروح اخبار

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده‌های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.

فواید استفاده از ال کارنیتین

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می‌دهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان‌های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می‌یابد کمی بالا می‌رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می‌شود.

همچنین به‌نظر می‌رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده می‌نمایند بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می‌شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

●  منابع تامین

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد.

غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی‌باشند.L – کارنیتین یک دارو هم می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

●  موارد مصرف دارویی

کمبود کارنیتین در بره‌های بدنسازی (تقویت عضلانی ) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب.

●  میزان مصرف:

برای فرد ۵۰ کیلویی ۱ تا ۳ گرم همراه غذا به صورت قرص و شربت هم وجود دارد. مصرف ایزومر D کارنیتین بسیار محدود و فقط تحت نظز پزشک است.

کارنیتین را طبق دستور پزشک و یا دستور زیر مصرف کنید:

کمبود کارنیتین در افراد بالغ: 99 میلی‌گرم، دو یا سه بار در روز

درمان اثرات مصرف والپروئیک اسید: 5 تا 1 میلی‌گرن در روز در سه یا چهار وعده

●  نازایی مردان:

2 گرم ال کارنیتین به همراه 1 گرم ال – استیل- کارنیتین در روز

●  اثرات جانبی مصرف کارنیتین

مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتاً کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگر این ماده بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

●  مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

●  مزاياي مصرف ال – كارنيتين:

ال کارنیتین  دو نوع تاثیر مهم در بدن دارد که یکی اثر چربی سوزی آن است و دیگری اثرات فیزیولوژیکی آن می باشد .

– اثر چربي سوزي

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

فواید استفاده از ال کارنیتین

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حد داشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

●  موارد منع مصرف :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

●  مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

●  اشکال کارنیتین به عنوان مکمل

ال–کارنیتین رایج‌ترین نوع کارنیتین است و به صورت مکمل در داروخانه‌ها یافت می‌شود. فرم‌های دیگر کارنیتین به استیل- ال- کارنیتین و پروپینول – ال – کارنیتین نیز در بعضی موارد توسط پزشک تجویز می‌شود.

●  احتیاط

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

کمردرد، عارضه بسیار متداولی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار

افرادی که عاشق ورزش هستند و تمرینات حرفه‌ای را انجام می دهند قطعا با پودر

ال کارنیتین یا کارنیتین از اسیدآمینه‌های لیزین و متیونین ساخته شده است و وظیفه آزاد کردن انرژی از چربی‌های ذخیره شده در بدن را دارد. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری یا موتورخانه سلولی برای تأمین انرژی می‌شود. ال کارنیتین مکمل مناسبی برای بدنسازان است و امروز در جیمیتو به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

 

ال کارنیتین به عنوان یک مکمل غذایی و ورزشی برای کاهش وزن و توده‌های چربی به واسطه وظیفه‌ای که در بدن بر عهده دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. میتوکندری معمولاً از قند به عنوان تأمین کننده انرژی استفاده می‌کند.

مهم‌ترین قند موجود در بدن، گلیکوژن است که در ساختار ماهیچه‌ها نیز وجود دارد. مصرف این کربوهیدرات موجب تحلیل عضلانی می‌شود. خوشبختانه با مصرف ال کارنیتین، انرژی میتوکندری از چربی‌ها تأمین و گلیکوژن در ماهیچه ذخیره می‌شود.

بدن می‌تواند به خودی خود ال کارنیتین، را تولید کند اما میزان تولید آن اندک است. برای تولید این ماده توسط بدن نیاز زیادی به ویتامین C وجود دارد. البته شما می‌توانید ال کارنیتین، را به صورت طبیعی از مواد غذایی به مانند گوشت قرمز، لبنیات، گوشت ماهی و از آووکادو به صورت استثنائا از میان میوه‌ها به دست آورید.

فواید استفاده از ال کارنیتین

منابع گیاهی منبع خوبی برای دریافت ال کارنیتین نیستند ولی می‌توانند پیش سازهای آن را تأمین کنند. ال کارنیتین یک دارو است و برای درمان بیمارانی به کار می‌رود که بدن آن‌ها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

گیاهخواران و کسانی که مواد گوشتی مصرف نمی‌کنند یا کسانی که دچار مشکلات ژنتیکی هستند و بدن آن‌ها از تأمین ال کارنیتین ناتوان است، می‌بایست از مکمل‌های غذایی برای تأمین این ماده مغذی استفاده کنند.

ال کارنیتین، شکل زیستی و فعال در بدن انسان است که از کارنیتین تولید و در نهایت در سلول مصرف می‌شود. ال کارنیتین در بسیاری از غذاها وجود دارد. ال کارنیتین دارای انواع مختلفی است:

 

این شکل از کارنیتین در بدن با افزایش جذب این ماده به شکل‌های دیگر و رایج که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، کمبود کارنیتین در بدن را جبران می‌کند. فرم‌های دیگر معمولاً کاربردی‌تر از دی کارنیتین است.

 

این نوع از کارنیتین، با علمی ALCAR نیز شناخته می‌شود. این شکل از کارنیتین به عنوان شناخته‌شده‌ترین فرم فعال از کارنیتین در مغز است. بر اساس مطالعات انجام شده این شکل از کارنیتین می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی به مانند آلزایمر مؤثر و مفید باشد.

 

وجود این شکل از کارنیتین در عروق و خون بسیار کاربردی و مؤثر است. پروپیونیل ال کارنیتین در خون به عنوان تنظیم کننده اتساع عروق و فشارخون عمل می‌کند. اکسید نیتریک ماده دیگری است که در اتساع عروق دخیل است و پروپیونیل ال کارنیتین می‌تواند مقدار آن را در خون تغییر دهد.

 

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شکل از ال کارنیتین را در مکمل‌های ورزشی می‌توان این نوع از کارنیتین دانست. ویژگی بارز آن جذب سریع در بدن و واکنش تند در میتوکندری سلولی است. این نوع از کارنیتین در کاهش درد عضلانی و بهبودی خستگی بعد از حرکات ورزشی مفید است.

مصرف کارنیتین به صورت استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین معمول و رایج است و افراد از مکمل‌های شامل این دو ماده استفاده می‌کنند. البته باید در نظر داشت که شما بر اساس نیاز خود و مطالعه در مورد ویژگی فرم‌های مختلف کارنیتین می‌تواند نوع مناسب برای خود انتخاب و مصرف کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت، با وجود اینکه ال کارنیتین فرم استاندارد و پرکاربردی از کارنیتین است اما شما از فرم‌های دیگر نیز می‌توانید استفاده کنید اما ما در ادامه بحثمان به بررسی ال کارنیتین خواهیم پرداخت.

همان‌طور که اشاره شد نقش اصلی ال کارنیتین، مربوط به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. این ماده حامل اسید چرب به میتوکندری است و به انتقال آن کمک می‌کند. میتوکندری در سلول با دریافت اسید چرب شروع به تولید انرژی برای سوخت و ساز بدن می‌کند. بیشترین ذخیره ال کارنیتین در بدن مربوط به ماهیچه‌ها و عضلات است و مقدار کمی از آن در کبد و خون وجود دارد.

نقش ال کارنیتین، در سلامت عمومی را می‌توان در تغییر عملکرد میتوکندری و روش سوخت و ساز دانست که افزایش رشد و سلامتی آن را به دنبال دارد. مصرف اسید چرب در میتوکندری به مراتب مفیدتر از کربوهیدرات است. سلامت میتوکندری، سلامت سلول و در نهایت سلامت جسمانی بدن را به دنبال دارد.

تحقیقات جدید در مورد ال کارنیتین، نشان داده است که مصرف آن به عنوان مکمل‌های غذایی و ورزشی به میزان زیادی موجب افزایش سلامتی سیستم عصبی و سیستم خون‌رسانی از جمله سلامت قلب می‌شود. لذا ال کارنیتین علاوه بر بدنسازان برای کسانی که از مواد غذایی گیاهی استفاده می‌کنند یا بر اثر مشکلات ژنتیکی بدن آن‌ها از تولید کارنیتین عاجز است، توصیه می‌شود.

 

در تئوری و روی کاغذ مصرف ال کارنیتین، باید موجب لاغری مصرف کننده شود چرا که از اسید چرب به عنوان تأمین کننده انرژی میتوکندری استفاده می‌شود. اما آنچه که تحقیقات نشان داده، کاملاً متفاوت و قابل بحث است. بدن انسان دارای عملکردی پیچیده و کاملاً شخصی است و مطالعات در مورد ال کارنیتین، به صورت انسانی و آزمایشگاهی نتایج ضد و نقیضی تا کنون حاصل داده است.

مطالعه‌ای بر روی ۳۸ زن انجام شد. این افراد به دو گروه دریافت کننده ال کارنیتین و محروم از ال کارنیتین تقسیم‌بندی شدند و در طی ۴ هفته مورد آزمایش توسط ورزش‌های مختلف قرار گرفتند. انتظار می‌رفت در پایان ۴ هفته زنانی که ال کارنیتین دریافت کرده بودند، کاهش وزن بسیار بیشتری داشته باشند، اما نتایج متفاوت‌تر از انتظارات بود. هر دو گروه کاهش وزن تقریبا یکسان داشتند و تغییرات قابل ذکر نبودند. حتی ۵ نفر از افراد مصرف کننده ال کارنیتین، دچار تهوع و استفراغ نیز شدند.

مطالعه دیگر انسانی برای بررسی تاثیر ال کارنیتین، در میزان چربی سوزی به هنگام انجام ورزش دوچرخه‌سواری طی ۹۰ دقیقه انجام شد. محققان دریافتند که مصرف ال کارنیتین به مدت ۴ هفته هیچ تاثیری بر روی میزان چربی سوزی در نمونه‌های مورد آزمایش ندارد.

البته سری مطالعاتی هم وجود دارند که همگی حاکی از کاهش وزن در اثر مصرف ال کارنیتین، در ورزشکاران بوده است. عمده این افراد پیر یا چاق بودند. لذا به صورت قطع و یقین نمی‌توان گفت که با مصرف ال کارنیتین، چربی سوزی در بدن افزایش و وزن کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس واکنش های پیچیده سلولی در بدن، می‌توان از ال کارنیتین به عنوان عاملی برای کمک به لاغری استفاده کرد اما چشم امید داشتن به کاهش وزن شدید کمی خوش‌بینانه و دور از انتظار خواهد بود.

به احتمال زیاد ال کارنیتین، بر عملکرد مغز تأثیرگذار است. مطالعات حیوانی نشان داده است که شکل استیلی ال کارنیتین، موجب بهبود عملکرد مغز در یادگیری مطالب جدید و کاهش اثرات ناشی از پیری سلول های مغزی می‌گردد. همچنین در مطالعات انسانی انجام شده بر روی استیل ال کارنیتین نشانه‌هایی از کاهش علائم و برگشت روند رشد بیماری‌های آلزایمر و سایر مشکلات مشابه در مغز، بروز کرده است. همچنین استیل ال کارنیتین در افراد سالم که بدون بیماری مغزی بودند نیز، پاسخ مشابه با افراد آلزایمری برای کاهش روند بروز بیماری دارد.

در موارد اندکی مصرف ال کارنیتین، باعث کاهش آسیب‌های مغزی ناشی از سبک زندگی به مانند مصرف الکل و سیگار نیز شده است. با این وجود نیاز به تحقیقات برای رسیدن به نتیجه قطعی روی تأثیرات بلند مدت بر افراد سالم که دارای بیماری‌های مغزی نیستند لازم و ضروری است.

 

برخی از تحقیقات حاکی از اثرات بالقوه ال کارنیتین، بر روی کاهش فشارخون و بیماری‌های التهابی که موجب بروز ناراحتی‌های قلبی می‌شوند، است. میزان مصرف ال کارنیتین، در یکی از تحقیقات ۲ گرم در روز بود که در این تحقیق میزان فشارخون سیستولیک که یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل بیماری قلبی است به میزان ده واحد کاهش پیدا کرد.

علاوه بر این، ال کارنیتین، تأثیرات مثبتی بر درمان بیماری‌های قلبی به مانند مشکلات دریچه قلب و نارسایی مزمن آن از خود نشان داده است. در یک مطالعه ۱۲ ماهه و طولانی که بر روی افراد مبتلا به نارسایی قلبی انجام شده بود، میزان مرگ و میر در اثر بیماری به شدت کاهش پیدا کرد.

شواهد متفاوتی در مورد عملکرد و تاثیر ال کارنیتین، روی ورزشکاران و عملکرد ورزشی وجود دارد. البته تأثیرات متوسطی در مورد مصرف ال کارنیتین به صورت طولانی مدت یا دوزهای مصرفی بالا وجود دارد. ال کارنیتین، دارای تأثیرات غیرمستقیم بر روی ورزشکاران است و معمولاً زمان زیادی برای نشان دادن اثرات لازم دارد. عملکرد ال کارنیتین بر خلاف کراتین و کافئین است که به صورت مستقیم عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می دهند. مزایای ال کارنیتین بر روی عملکرد ورزشکاران را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

 

تحقیقات تکمیلی در مورد ال کارنیتین، نشان داده است که مصرف آن علائم ناشی از دیابت ۲ و دیگر عوارض خطرناک ناشی از آن را کاهش داده است. در یک تحقیق به تعدادی بیماری مبتلا به دیابت نوع ۲ به همراه قند، مقداری ال کارنیتین، نیز داده شد که در نتیجه پاسخ‌دهی انسولین به دریافت قند به میزان قابل قبولی بهبود پیدا کرد. پاسخ‌دهی انسولین در بیماران قندی عامل مهمی در کنترل دیابت نوع ۲ و کاهش عوارض آن است.

ال کارنیتین، با افزایش ترشح آنزیمی اساسی به AMPK با بیماری دیابت مبارزه می‌کند. این آنزیم نقش اساسی در دریافت قند توسط سلول های بدن دارد.

فواید استفاده از ال کارنیتین

همانند اکثر مکمل‌های طبیعی، مصرف ال کارنیتین نیز بدون عوارض جانبی حاد و جدی است. البته این شرایط زمانی است که شما ال کارنیتین را به صورت مدیریت شده مصرف نمایید. در مصرف ال کارنیتین به مدت ۲۱ روز به میزان ۳ گرم در روز، که با بررسی خون افراد در روز آخر انجام شد، اثر جانبی از ال کارنیتین، در خون افراد دیده نشد. در مطالعه‌ای دیگر دوز پایین‌تر به مدت زیادتری روی نمونه‌های انسانی آزمایش شد که باز هم اثرات جانبی مهمی به جز چند مورد تهوع و ناراحتی معده گزارش نشد.

 

برای اکثر افراد خوردن ال کارنیتین، به صورت روزانه به اندازه ۲ گرم در روز مسلما بدون مشکل و عوارض جانبی است.

 

مصرف بیش از حد مکمل‌های ال-کارنیتین، می‌تواند مشکلات ناشی از تشنج را بدتر کند، بنابراین افرادی که مبتلا به صرع یا سایر اختلالات سیستم عصبی هستند نباید این مکمل‌ها را بدون مشورت کردن با پزشک مصرف کنند.

 

فقدان تحقیق در مورد اثرات ال کارنیتین، در زنان باردار به این معنی است که مصرف این مکمل برای زنان که در حال آماده شدن برای زایمان هستند، توصیه نمی‌شود. برای استفاده از این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

 

با توجه به خواص پایین آوردن فشارخون این اسیدآمینه، اگر قبلاً مصرف داروهای پرفشاری خون را مصرف کرده‌اید، یا اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید، از مصرف این مکمل اجتناب کنید.

شما با خوردن گوشت قرمز و گوشت ماهی به میزان محدودی ال کارنیتین، دریافت خواهید کرد. بهترین مواد غذایی که در خود ال کارنیتین بیشتری دارند عبارتند از:

مسلما خوردن ال کارنیتین به صورت خوراکی و طبیعی سرعت جذب بالاتری نسبت به ال کارنیتین های صنعتی و مکمل‌های غذایی دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در همین مورد انجام شده است، ۵۷ تا ۸۷ درصد ال کارنیتین، خورده شده به صورت طبیعی و به همراه مواد غذایی در مقابل مقدار اندک ۱۴ تا ۱۸ درصد ال کارنیتین مکملی، در بدن جذب شده بود.

همچنین اگر به یاد داشته باشید در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که اگر بدن شما نیاز به ال کارنیتین داشته باشد می‌تواند از ترکیب اسیدآمینه‌های پایه، آن را تولید و به مصرف سلولهای خود برساند.

 

میزان ال کارنیتین، در بدن شما به دو عامل میزان ال کارنیتین دریافتی با خوردن مواد غذایی و میزان ال کارنیتین تولید شده در بدن بستگی دارد. بر اساس همین دو، اگر شما گیاه‌خوار باشید یا بر اثر عوامل ژنتیکی تولید ال کارنیتین، اندکی در بدن داشته باشید، می‌بایست از ال کارنیتین، به صورت مکمل استفاده کنید.

همچنین در افراد مسن مصرف ال کارنیتین، موجب بروز برخی از ویژگی‌های مفید در بدن شده که توصیه به مصرف آن به صورت مکمل را ضروری کرده است. در تحقیقی که بر روی افراد مسن انجام شده است مصرف ۲ گرم ال کارنیتین به صورت روزانه موجب بهبود عملکرد عضلات در افراد مسن شده بود. همچنین در تحقیق بعدی، خوردن مقادیری ال کارنیتین باعث افزایش عملکرد مغز در هم‌سالان مسن شد.

خطر کمبود ال کارنیتین، برای بیماران کلیوی و مشکلات سیروزی بسیار پر رنگ تر است لذا مصرف مکمل ال کارنیتین برای این افراد ضروری و لازم است.

اگر ورزشکار هستید و دوست دارید از ال کارنیتین، استفاده کنید می‌بایست در نظر داشته باشید که اثرات آن به مانند دیگر مکمل‌های ورزشی زود بازده و عینی نیست و شما می‌بایست در مدت طولانی آن را مصرف و از اثرات آن برای افزایش قدرت عضلانی، کاهش خستگی و بهبود ریکاوری بهره ببرد.

دوز استاندارد مصرف ال کارنیتین، در طول روز ۵۰۰ تا ۲ هزار میلی‌گرم است. البته دوز مصرفی برای انواع کارنیتین‌ها ممکن است متفاوت باشد که در ادامه برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

بر اساس برآوردهای انجام شده، مصرف ۲ گرم از انواع ال کارنیتین‌ها، دوز مناسبی برای مصرف آن‌ها است.

 

ال کارنیتین، به عنوان سوزانده اسیدهای چرب شناخته شده است اما تحقیقات نشان داده است که مصرف ال کارنیتین، در طولانی مدت و حتی در دوزهای مصرفی بالا تاثیر آنچنانی در چربی سوزی ندارد. دلیل این اتفاق را در ساختار پیچیده تأمین انرژی در بدن باید دانست. ال کارنیتین، دارای خواص سلامتی از جمله، بهبود عملکرد مغز در کهن‌سالی، مبارزه با دیابت نوع ۲ و عوارض ناشی از آن است. برای افراد مسن و گیاهخواران خوردن ال کارنیتین توصیه شده است.

ال کارنیتین، دارای انواع و اقسام متفاوتی است که بر اساس نیاز خودتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر تجربه‌ای از مصرف ال کارنیتین دارید با ما در میان بگذارید.

 

بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام و تشکر بابت مطلب مفیدتون
بنده گیاه خوار هستم و ورزش بدنسازی نیز انجام میدم. با توجه به مطالب گفته شده فکر میکنم نیاز به استفاده ازین مکمل داشته باشم.
فقط در یک جای مطلب گفته شد این مکمل فشار خون رو پایین میاره و در انتها و قسمت عوارض مصرف نوشته بودین افرادی که دچار فشار خون بالا هستن استفاده نکنن . میخواستم ببینم اگه باعث کاهش فشار خون میشه چه دلیلی داره که در افراد مبتلا به فشار خون مصرف نشه؟
خیلی ممنون

با .
در صورتیکه شما فشار خون پایینی داشته باشید مصرف ال کارنیتین موجب کاهش ناگهانی فشار خون و عوارضی به مانند سرگیجه و غش دست خواهد داد. لدا منظور از فشار خون، فشار خون پایین است.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ال کارنیتین، که اغلب به کارنیتین شناخته می‌شود، یک آمینو اسید است. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، توضیح می‌دهد که این ماده می‌تواند به بدن شما کمک کند تا از طریق فرایندی به اکسیداسیون چربی، چربی را به انرژی تبدیل کند.

اثرات کارنیتین، فقط محدود به این فرایند نمی‌شود، بلکه ممکن است بخاطر توانایی‌اش در کاهش استرس اکسیداتیو، بتواند انواع مشکلات پزشکی را نیز درمان کند. اما کارنیتین، به همان اندازه که مفید است، می‌تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد.

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کارنیتین معمولا برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مرکز توضیح می‌دهد که ممکن است کارنیتین با افزایش توده‌ی عضلانی، باعث شود که وزن بیشتری از دست دهید.

افزایش توده‌ی عضلانی منجر به افزایش سرعت سوخت و ساز شما می‌شود، که یعنی شما کالری بیشتری در طول روز می‌سوزانید. علاوه بر این، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گوید که ممکن است کارنیتین، توده‌ی چربی را کاهش دهد. با اینحال این موسسه یادآوری می‌کند تحقیقی که این مزیت را برای کارنیتین برشمرده، چندان قانع کننده نیست.

فواید استفاده از ال کارنیتین

اگرچه ورزش فواید زیادی برای سلامت کلی شما دارد، اما منجر به استرس متابولیک نیز می‌شود، که می‌تواند اثراتی مانند تجمع آمونیاک بوجود آورد. با این حال بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است کارنیتین، قادر به کاهش اثرات استرس متابولیک باشد.

مطالعه‌ای که در نسخه‌ی دسامبر ۲۰۰۸ «مجله بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم تمرینی» منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف دو گرم مکمل کارنیتین در روز، منجر به کاهش تجمع آمونیاک می‌شود. این محققان می‌گویند که شاید مصرف مکمل کارنیتین بطور منظم بتواند استرس متابولیک مرتبط با ورزش را کاهش دهد.

به گفته‌ی موسسه‌ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود.

به گفته موسسه لینوس پائولینگ، یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه مکمل کارنیتین، بوی بد بدن (بوی ماهی) است! این موسسه اشاره می‌کند که مصرف دوزهای از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز، می‌تواند این تاثیر را بوجود آورد.

به گفته‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استفاده از این مقدار در بعضی موارد برای بیماری‌های قلبی، بیماری عروق محیطی، خستگی مزمن و ناباروری مردان توصیه می‌شود.

با سلام و تشکر بی نهایت خدمت مدیر محترم سایت :

لطفا یک تالار گفتگو با موضوعات گوناگون در تون راه اندازی کنید.
بسیار می تواند کمک کننده باشد.سایت شما بیننده ها زیادی دارند و سه دسته اصلی مخاطب های این سایت عبارت اند از :

1- افرادی که دنبال کاهش وزن هستند./
2-افرادی که طرفدار بدنسازی و فیتنس هستند./
3-افرادی که دراه تندرستی و زیبای در تلاش و تکاپو هستند./

یک انتقاد سازنده هم داشتم. لطفا در مورد مکمل های ورزشی و برند ها و روش های تهییه آنها مطالب بذارید..

باسلام؛به دوستانی که کارنیتین استفاده میکنن دوتاپیشنهاد دارم که باانجامشون مشکل بوی بد احتمالی بدن بعلت مصرف این فراورده ازبین میره؛اول اینکه موهای زیربغل وسینه رو ماشین کنن وکوتاه نگه دارن؛دوم اینکه هربار بعد از استحمام بلافاصله از مام غلتکی(نه صابونی)واسه زیربغلها استفاده کنن

سلام بنده دو گرم در روز استفاده می کردم، اما متاسفانه پوستم بوی بدی میداد که تا مدتها نمیدونستم دلیل این بو چیه تا با مربی مشورت کردم که بهم گفت. این مورد در تابستون هم میشه.

لطفا مقاله بزارید حداقل روزی یکی بزارید! 🙂

چشم عزیز،
از این به بعد روزانه حداقل 1 مقاله جدید در «فیتنس مگزین» منتشر خواهد شد.

کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *