عوارض کم کاری تیرویید روی جنین

وقتی به بیماری خاصی مبتلا باشیم برای باردارشدن نگران خواهیم بود، مبادا بیماری به فرزندم منتقل شود یا داروها و  عوارض ناشی از آنها روی رشد جنین اثر منفی بگذارد. یکی از این بیماری‌ها، اختلالات غده تیروئید است. پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در بارداری هر دو می‌تواند سلامت جنین را تهدید کند و صدمات غیر قابل جبرانی به جای بگذارد. اگر به این بیماری‌ مبتلا هستید و قصد بارداری دارید یا ناخواسته باردار شده‌اید یا تیروئید شما در طول بارداری تشخیص داده شده است را بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید:

تیروئید غده ﭘﺮواﻧﻪ‌ای ﺷﮑﻞ کوچکی به وزن حدودی 2 گرم است که در ناحیه “قاعده گردن” (در ﺟﻠﻮي ﮔﺮدن) قرار گرفته است.می‌توان گفت که تیروئید تقریباً رهبر اکستر بدن است. و مانند هر غده دیگری، تیروئید هم هورمون‌هایی ترشح می‌‌کند که به T4 و T3 معروفند. این هورمون‌ها بر متابولیسم، دمای بدن، ضربان قلب، هضم غذا و حتی اعصاب، کیفیت پوست و مو، خلقیات، میل جنسی و نظم قاعدگی تاثیر می‌گذارند. هورمون‌های غده تیروئید به واسطه یُدی که در مواد غذایی مصرفی ما وجود دارد، تولید می‌شود. میزان هورمونی که در تیروئید ساخته می‌شود به نیاز بدن بستگی دارد و دستور ساخت آن را غده هیپوفیز با آزاد کردن TSH صادر می‌شود.

 

در دوران بارداری کارکرد غده تیروئید دچار تغییراتی می‌شود. جنین برای رشد، خصوصاً رشد اسکلتی و مغزی به میزان بیشتری از هورمون غده تیروئید نیاز دارد. برای تولید هورمون‌های تیروئیدی بدن به ید بیشتری نیاز دارد. البته در این دوران کمبود ید طبیعی است چون مقداری از ید دریافتی از طریق جفت به جنین می‌رسد و بخش دیگری توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. در برخی از بانوان، کمبود ید باعث افزایش غیرطبیعی هورمون‌های تیروئیدی و بیماری گواتر می‌شود. هورمون‌های تیروئیدی نقش مهمی در رشد جنین بازی می‌کنند. این هورمون‌ها به‌خصوص بر مغز استخوان، سیستم عصبی مرکزی، قلب، اسکلت و قد و وزن آتی کودک تاثیر می‌گذارند.

عوارض کم کاری تیرویید روی جنین

 

بله، جنین در هفته 12-1 بارداری غده تیروئید دارد. البته در سه ماهه‌ اول بارداری غده تیروئید جنین قادر به تولید هورمون نیست و جنین از هورمون‌های مادر استفاده می‌کند. اما از ماه چهارم به بعد تولید هورمون‌های غده تیروئید جنین آغاز می‌شود.

 

2 درصد بانوان در دورن بارداری دچار پرکاری تیروئید می‌شوند و در موارد این مشکل بین ماه سوم تا پنجم بارداری برطرف می‌شود. تهوع شدید، کاهش وزن قابل توجه، خستگی زیاد و ضربان قلب غیرمعمول و شدید از جمله علائم پرکاری تیروئید در بارداری است. در صورتی که پرکاری تیروئید برطرف نشود می‌تواند باعث کاهش رشد جنین یا زایمان زودرس یا مسمومیت مادر شود.

احتمال اینکه خانمی در دوران باردرای دچار کم کاری تیروئید شود حدود 2 درصد است. از جمله علائم کم کاری تیروئید در بارداری خشکی پوست، افزایش وزن شدید و کاهش ضربان قلب است. کم کاری تیروئید برای مادر باردار و جنین خطرناک است و می‌تواند باعث نقص‌های جسمی و به ‌خصوص عقب‌ ماندگی‌های ذهنی شود.

 

پیشگیری از بروز اختلالات غده تیروئید امکان پذیر است. مادر باید مواد غذایی حاوی ید را به اندازه دریافت کند و از مصرف مواد غذایی دافع ید از جمله کلم، ترب و خردل خودداری کند. ترک سیگار نیز واجب است، زیرا سیگار خود افزایش‌دهنده هورمون‌های تیروئیدی است. در صورتی که متوجه علائم اختلالات غده تیروئید شدید لازم است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و پس از تشخیص پزشک، درمان‌ها فوراً آغاز شوند.

 

وقتی خانمی به بیماری تیروئید مبتلاست و می‌خواهد باردار شود باید درباره آثار و عوارض بیماری و درمان‌های احتمالی که باید روی جنین صورت پذیرد اطلاعات کسب کند.

بانوانی که تحت IVF هستند، اگر دچار اختلالات غده تیروئید هستند به‌خصوص اگر مبتلا به پرکاری تیروئید باشند، باید اقدام خود را متوقف کنند. زیرا بارداری زمانی امکان‌پذیر است که میزان هورمون‌های غده تیروئید ثابت باشد. در صورت پرکار بودن غده تیروئید به طور کل باردار شدن ممنوع است. زیرا درمان‌ آن شامل متوقف کردن تولید هورمون‌های غده تیروئید است و نبود این هورمون‌ها روی جنین اثر منفی می‌گذارد و می‌تواند باعث بروز نقص‌های جدی در آن شود. حتی گاهی ممکن است غده تیروئید جنین وارد فاز استراحت شود و در نتیجه کودک به کم کاری مادرزادی تیروئید مبتلا می‌شود.

در پرکاری خفیف تیروئید از آنجا که درمان‌ها طولانی مدت نیست، اجازه بارداری داده می‌شود. از آنجاییکه در دوران بارداری بدن مادر به میزان بالاتری از هورمون‌های نیاز دارد، بنابراین پُر کاری خفیف تیروئید مسئله چندان مهمی نیست و نیاز به درمان ندارد. وقتی جنین از این هورمون استفاده کند، میزان هورمون‌ها به حد طبیعی می‌رسد و می‌توان درمان‌ها را متوقف کرد اما توصیه کلی بر این است که با وجود این بیماری و در طول درمان و حتی به محض پایان درمان در شرایطی که احتمال عود بیماری وجود دارد، از بارداری پرهیز شود. بهتر است بین اتمام درمان و باردار شدن حداقل 8 تا 1 ماه فاصله باشد تا از بهبود اطمینان حاصل شود. اما اگر در شرایطی خانمی ناخواسته باردار شد، باید شکل درمان‌ها عوض شود و نوعی دیگری از درمان مثلاً (PTU) انتخاب شود که به جنین آسیب کمتری برساند.

 

خانمی که کم ‌کاری تیروئید دارد می‌تواند باردار شود، اما باید تحت نظر پزشک باشد تا دوز هورمون‌های تیروئیدی، TSH، T3 و T4 در حد متعادل نگه داشته شوند. حتی بهتر است میزان هورمون‌های تیروئیدی از زمانی که خانم اقدام به بارداری را آغاز می‌کند کمی بالاتر از حد نرمال باشد تا شانس باردار شدن افزایش یابد. در صورتی که خانمی دچار کم ‌کاری تیروئید باشد و بدون درمان اقدام به بارداری کند، شانس باردار شدنش بسیار پایین است و حتی اگر باردار شود احتمال سقط جنین بسیار بالاست.

لازم است از ماه اول بارداری خانم مبتلا به کم کاری تیروئید ماهانه آزمایش TSH، T3 و T4 انجام دهد، زیرا بدن در دوران بارداری (هم برای مادر هم جنین) به میزان بیشتری از هورمون‌های تیرویدی نیاز دارد و کاهش و فقدان این هورمون‌ها نه تنها سبب خستگی شدید مادر می‌شود، بلکه بر رشد جنین هم اثر منفی خواهد گذاشت. درمان‌های مربوط به کم کاری تیروئید اثر منفی بر جنین نمی‌گذارد و لازم است در تمام طول بارداری ادامه یابد و مرتباً آزمایش خون انجام شود.

 

بعد از زایمان میزان هورمون‌های تیروئیدی به حد طبیعی خود باز می‌گردند. از این پس می‌توان میزان مصرف لووتیروکسین را کاهش داد و دوز دارویی قبل از بارداری را مصرف کرد. اما اگر خانمی شیر می‌‌دهد میزان هورمونی که مصرف می‌شود به اندازه دوران بارداری است و باید به مصرف لووتیروکسین ادامه داد.

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

سبک زندگی بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

“),t.close},t.write(‘

بزرگ ترین خطر کم کاری تیروئید در طی حاملگی به تاخیر انداختن رشد کودک و کندذهنی او بعد از تولد است. ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

عوارض کم کاری تیرویید روی جنین

خیلی بزرگ باشد. خرید کوله پشتی با مارک خاص نباید باشدو همان طور که کفش را متناسب با رشد کودک می خریم کی هم هر سال باید تغییر کند. کیف کوله پشتی باید سبک باشد حتما دو بند داشته باشد و داخل دو بند لایه نرم قرار داده شه باشد برای اینکه فشار روی شانه ها نیاورد. بندها پهن باشد چون سطح نیرویی که به مفاصل وارد می شود به یک نقطه متمرکز نشود. کیف حتما بند کمری داشته باشد. بستن این بند کمک می کند

مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: در دوران بارداری نیاز مادر و جنین به موادی مانندآهن،اسیدفولیک و انواع ویتامین ها افزایش می یابد. “پریسا مولایی از جمله عوارض کمبود اسیدفولیک در زنان باردار را افزایش تولد نوزاد با ناهنجاریهای سیستم عصبی، زایمان زودرس، سقط جنین و کم خونی نوزاد و به ویژه مادران برشمرد. وی اضافه کرد: کمبود ویتامین ‪ D‬در مادر باعث کاهش کلسیم خون و از بین رفتن

گروه شش نفره از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد ‪ 66/8‬درصد از زنان باردار ایرانی دچار کمبود ویتامین دی هستند. علاوه بر این، آزمایش خون بند ناف نوزادانی که از مادران دچار کمبود ویتامین دی به دنیا می آیند نیز نشان دهنده کمبود ‪ 93‬درصدی این ویتامین است. چنانکه در گزارش جدید آمده، میزان ویتامین دی موجود در خون مادران نشان دهنده وضعیت تعادلی کلسیم در بدن آنها و سپس

انجام می شود و اثر منفی بر بارداری نمی گذارد، می گوید: بهترین زمان سفر برای این افراد، سه ماهه دوم بارداری بین 14 تا 28 هفته است. چون مادر خیلی سنگین نیست.از نشستن در وسیله نقلیه خسته نمی شود و خطر سقط جنین و ویار سه ماه اول نیز برطرف شده است. وی ادامه می دهد: با توجه به خطر زایمان زودرس در سه ماهه سوم بارداری، بهتر است مادران در این دوره مسافرت نروند مگر با موافقت پزشکی که تحت نظر آن

، روی و مس اشاره کرد که همگی می توانند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باعث افزایش سلامت و حتی قدرت باروری در افراد شوند. کارشناسان به دلیل بالا بودن خواص درمانی این گیاه مصرف روزانه حدود یک فنجان از آن را توصیه می کنند. افرادی که می خواهند از این جوانه مغذی استفاده کنند و آن را به صورت خانگی رشد دهند، در یک محیط بهداشتی این کار را انجام دهند، زیرا رشد ماش در محیط گرم و

. برای اینکه آسان تر آرام شوید سعی کنید با شمردن هر عدد، یکی از اجزای بدن تان را از خشم رها کنید. در آخر کاملا آرام می شوید و می توانید منطقی فکر کنید. فواید مدیتیشن بسیار است، تقویت مثبت اندیشی یکی از آنهاست. مدیتیشن با پاک کردن ذهن تان و آرام کردن تان انبوهی از انرژی های منفی دردسرساز را خارج می کند. احساس می کنید زندگی تان یک منجلاب بزرگ است؟ بنشینید و فهرستی از کارهایی که

اکوکاردیوگرافی قلب جنین را درخواست می دهیم. به مادران باردار توصیه کرد تا در ماه های آخر بارداری نسبت به حرکات جنین در شکم حساس باشند چرا که روزانه حداقل باید یکبار جنین تکان خورده و هر مرتبه سه ضربه را احساس کنند. به گفته این متخصص زنان و زایمان در صورت مراجعات به موقع مادر به پزشک و انجام معاینات ضروری جنین هایی که با اختلالات خون رسانی در جفت و رشد مواجه می شوند را می توان با ختم زودهنگام بارداری از رحم خارج کرده و از هفته 26 جنین هایی که حداقل یک کیلوگرم داشته باشند را در دستگاه های ویژه NICU با شرایط خاص نگهداری کرد تا از مرگ جنین در رحم مادر پیشگیری شود.

&gt عوامل مهم افزایش قد مهران زمان زاده در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با عوامل مهم بهبود قد اظهارداشت: در صورتی که کمبود هورمون علت کوتاهی قد باشد باید هورمون مورد نیاز رشد توسط پزشک تزریق شود البته درمان با هورمون رشد بعد از اتمام رشد نیز باید ادامه یابد. وی افزود: دلیل ادامه درمان با هورمون ایجاد اثراتی دیگر مانند حمایت از عملکرد طبیعی غدد جنسی

سزارین پیدا کنند. در صورتی که درد هم قسمتی از تولد است و هنگام درد هورمون هایی ترشح می شود که به نوزاد انتقال می یابد و باعث می شود کودکان در آینده صبورتر و عاطفی تر باشند. یک متخصص زنان و زایمان ضمن اشاره به برخی شایعات در خصوص سزارین معتقد است: بسیاری از مادران باردار گمان می کنند فشار ناشی از زایمان طبیعی به سر نوزاد خطرناک است و به همین دلیل عمل سزارین را انتخاب می کنند، در صورتی که همین

من خانم هستم و مدت یک هفته هست که 1/4 قرص متادون مصرف میکنم.. چون دنبال ارامش میگشتم به این دارو روی اوردم .. برای ترک چیکار کنم؟ حس میکنم خیلی وابسته شدم ایا برای بچه دار شدن در چند سال اینده به مشکل برمیخورم یا برای رابطه با همسرم دردسر ساز میشه برام؟ این نوع اعتیاد هم مانند اعتیادهای دیگر از طریق خون به جنین منتقل میشود حتما قبل از اقدام به بارداری اعتیادتونو ترک کنید بعد

سلامتی آن ها تا زمان زایمانشان پیگیری شد. تیم تحقیقاتی هیچ تفاوتی میان گروه های مختلف در مقدار دریافت فناوانول ها از نظر پری-اکلمپسیا ، فشار خون دوران بارداری و وزن نوزاد بعد از تولد نیافتند. با این وجود ، محققین بهبودی چشمگیری در نتایج آزمایش شاخص نبض شریان رحمی داپلر در هر دو گروه فلاوانول کم و زیاد مشاهده کردند و افزودند که شاید شکلات با هر مقداری از فلاوانول بتواند برای رشد و نمو

علایمی غیراختصاصی اند و در بسیاری از مادران شیرده و زحمت کش شایع است ممکن است دیر تشخیص داده شود. گاه تیروئیدیت ویروسی هم داریم که تیروئید بزرگ، دردناک و حساس می شود و با برطرف شدن بیماری ویروسی خوب می شود. پرکاری گذاری نیمه اول حاملگی: با لانه گزینی تخم هورمون جفتی hcc بالا می رود و در هفته 12 به حداکثر میزان خود می رسد سپس شروع به پائین آمدن می کند تا هفته 18 و از هفته هجده تا آخر حاملگی

های سبک میل شود. اگر در این ایام به دلیل دید و بازدید، فرصت پختن غذا نیست، از غذاهای حاضری و کم چرب همراه با انواع سالاد استفاده شود. دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه در گفت وگو با جام جم می افزاید: افراد تا حد امکان، سوسیس و کالباس بخصوص در سفر مصرف نکنند، چراکه با خطر بروز مشکلات کلیوی و فشار خون همراه بوده و ممکن است ذائقه فرد را بعد از بازگشت از سفر تغییر دهد. سالادهای متنوع

جریان خون بالایی که دارد بعد از مدتی که از زایمان می گذرد همه چیز به حالت عادی بر میگردد. به گفته دویک بعد از این همه سال هنوز این مساله برایش شگفت انگیز است. با این حال ممکن است آسیب های عصبی و ماهیچه ای با توجه به مقدار نیرویی که بر عضلات کف لگن در حین بارداری و کار وارد شده، ایجاد شود. به گفته فابیون ، برخی از درمانگران جسمی استدلال می کنند که همه ما بعد از تولد نوزاد به کمی آموزش

نوع کاهش وزن همراه است که اولی مربوط به کمبود وزن نوزاد هنگام تولد می شود. اگر مادران باردار به میزان اسیدفولیک یا فولات بدن خود بی توجه باشند، هم امکان اختلال در رشد مغزی جنین آنها وجود دارد و هم امکان کم وزن شدن نوزادشان. دومین نوع کاهش وزن در اثر کمبود فولات در بدن هم به دلیل کاهش اشتهای فرد رخ می دهد. معمولا افرادی که از کمبود اسیدفولیک رنج می برند، میلی به خوردن غذا ندارند و مدام دچار ضعف

به گزارش بهداشت نیوز پرمویی یا هیرسوتیسم، احتمال بروز نازایی و سرطان رحم در زنان، را افزایش می دهد. دکتر مریم کاشانیان، متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایراناظهار داشت: پرمویی یکی از معضلات بزرگ جامعه است و میزان ابتلای افراد به آن بسیار زیاد می باشد. وی ادامه داد: پرمویی به معنای داشتن موی ضخیم و سیاه در قسمتهایی از بدن زنان همانند صورت، پشت لبها، سینه و شکم است، که در حالت

مورد کبد: – کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است. – بیش از 5 عملکرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت به عهده کبد است. – کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند. – کبد تنها عضوی است که می تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل است که افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.

سلامت و تغذیه سالم جمعیت، پیشگیری از آسیب های اجتماعی(اعتیاد، سوانح، آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها) از دیگر عوامل افزایش رشد باروری در جامعه است، یادآور شد: افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول و فرزندان بعدی، روند رو به افزایش طلاق، تزلزل بنیان و پایداری خانواده ها، طلاق عاطفی، تمایل به تک فرزندی، آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط، نازایی

کمدی ، بررسی کردند. نتایج حاکی از آن بود که میزان عملکرد، بعد از نمایش فیلم سطح بالاتری داشت. همچنین تحقیقات نشان داده که افراد شوخ طبع، به بیماری های کمتری مبتلا می شوند یا اینکه مدت ابتلا در آنها کوتاه تر است. در این مورد تحقیقات گسترده ای نیز در زمینه ایمیونوگلوبولین ها، به ویژه ایمیونوگلوبولین نوع A و تأثیر خنده و شوخی در افزایش میزان آنها در خون انجام شده است. به علاوه ، خنده و شوخی نه تنها

و پس از آن اجزای دیگر را می چینند وبا خواندن دعای یا مقلب القلوب والابصار ازخداوند ی که تدبیر کننده امور است دگرگونی حال خود به بهترین حالات و تازه شدن وتغیر یافتن را همراه بهار می خواهند. سفره هفت سینی که امروزه مرسوم است داری هفت مورد از چیزهایی مانند: سمنو (نماد خیر و برکت)، سیب (نماد باروری، زایش و سلامتی) ،سنجد (نماد عشق و دلباختگی است و از مقدمات اصلی تولد و زایندگی) ، سماق

. ید ید یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است که در روده جذب و سپس وارد جریان خون شده و تا غده تیروئید پیش می رود. میزان کافی ید باعث سوزاندن چربی ها و پیشگیری از بروز مشکلات تیروئیدی مانند گواتر می شود. خواص ید لازم است که بدن به میزان کافی ید داشته باشد تا هورمون های تیروئید در حالت عادی و متعادل خود بمانند. در این صورت مشکلاتی مانند گواتر یا پُرکاری

شود و مصرف آن به خصوص برای افراد گیاهخوار مفید است. جوانه ماش این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: یکی از مهم ترین پروتئین های گیاهی جوانه ماش محسوب می شود. مصرف این جوانه برای مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی مفید است و به دلیل داشتن پتاسیم فراوان بنابراین استفاده از آن برای افرادی که دچار فشار خون بالایی هستند، ضروری است. جوانه ماش حاوی اسید فولیک، آنتی اکسیدان، منگنز، سلنیوم

هم در قارچ ها وجود دارند که بهتر است با برخی از مهم ترین عناصر غذایی قارچ ها و نقش آنها در سلامت بدن آشنا شوید و البته درباره قدمت قارچ ها بدانید. غذای اشرافی در دوران باستان بعضی افراد تصور می کنند که قارچ یک خوراکی جدید و مدرن است در صورتی که مصرف قارچ ها قدمت زیادی دارد و قارچ های خوراکی در سایت های باستان شناسی با قدمتی حدود 13 هزار سال پیدا شده اند. شواهد دیگری

خرما می تواند سطح کلسترول خون مادران باردار را تنظیم نموده و بدن این افراد را از ابتلا به انواع عفونت ها محافظت نماید. با آغاز روند بارداری، مادران در معرض خطر ابتلا به فشار خون(blood pressure) و دیابت دوران بارداری(Gestational Diabetes) قرار دارند، که مصرف فیبر زیاد در این دوره حساس کمک خواهد کرد تا از بروز این مشکلات در بدنشان جلوگیری کنند. در نهایت، فراموش نکنید که مصرف میوه خرما در دوران

بودن معده: چون الکل مصرفی ازطریق روده کوچک جذب بدن میگردد، بنابراین اگر معده شما از غذا پر باشد، دریچه معده برای هضم غذا بسته شده و عبور الکل به روده کوچک کند می گردد و مدت بیشتری الکل در معده باقی میماند. 2- وزن بدن: هر چه فرد وزنش باشد، دیرتر تحت تاثیر الکل قرار میگیرد زیرا الکل پس از ورود به جریان خون در آب کل بدن حل شده و در واقع توزیع میگردد. بنابراین افراد سنگین وزن

توان به تپش قلب، کاهش فشار خون، کسالت، احساس خواب آلودگی و مشکلات خواب، حالت تهوع و سایر عوارض گوارشی اشاره کرد. آیا برای درمان قطعی آفت دهان دارویی وجود دارد؟ آفت در واقع اختلالی است که در مخاط دهان افراد ایجاد می شود و به صورت لکه های سفید رنگ خود را نشان می دهد. این عارضه به سیستم ایمنی بیماران مرتبط است، بنابراین برای درمان آفت در ابتدا باید سیستم ایمنی بدن تقویت شود که

که گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد کرده و اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند و از اختلالات در رشد جنین جلوگیری می کند و مصرف آن به بانوان باردار، شیرده، دانش آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال توصیه شده است. این گوشت ظاهری شبیه گوشت گوساله دارد و نظر به این که اغلب خانواده ها از سفتی و دیرپز بودن این گوشت گلایه دارند باید بگوییم که اگر از گوشت شتر جوان استفاده کنید ضمن داشتن بافتی نرم

بیش از 15 مادر و کودک در این مطالعه شرکت کردند. رشد کودکان با استفاده از انواع مهارت های ارتباطی، آزمونه ای مهارت های حرکتی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت. این آزمون ها، 2 ماه بعد از تولد کودک آغاز شدند و کودکان تا دهه دوم زندگی، تحت نظر قرار داشتند. همچنین از مادران در زمان بارداری، نمونه های مو جمع آوری شد تا این تیم بتواند میزان قرارگیری مادران باردار در معرض جیوه را اندازه گیری کند.

بزرگ ویتامین ث نیز محسوب می شود، آنتی اکسیدانی که از آسیب های سلولی جلوگیری می کند و برای جذب آهن در بدن مفید است. انبه: مصرف یک فنجان از آن ویتامین ث روزانه بدن را تامین می کند. انبه همچنین سرشار از ویتامین آ است. کمبود این ویتامین در دوران بارداری منجر به بروز عفونت های تنفسی هنگام تولد می شود. آووکادو: فولات موجود در این میوه از سایر میوه ها است. ضمن این که منبع بزرگی

شده است و ایجاد اتاق اسکان برای مادران باردار روستاهای صعب العبور انجام شده است و ویزیت رایگان به مناسبت دهه فجر با همکاری هلال احمروناحیه مقاومت سپاه شهرستان بیله سوار در مناطق محروم صورت گرفت. جعفرپور افزود:اجرای بره غیرواگیر(خطر سنجی سکته مغزی و قلبی و سه نوع سرطان) باانجام آزمایش رایگان برای افراد درمعرض خطر بالای 3سال در شهرستان آغاز شده است و پیش بینی می شود حدود 26هزار نفر در

“),t.close},t.write(‘

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *