عوارض کبد چرب در بارداری

زمينه و هدف: نارسايي حاد کبد در دوران حاملگي ممکن است به علت هپاتيت حاد ويروسي فولمينانت، توکسيسيته کبدي به علت عوارض داروها و يا کبد چرب حاد حاملگي اتفاق بيافتد. کبد چرب حاد حاملگي يک بيماري نادر است که در سه ماهه سوم حاملگي اتفاق مي افتد. ميزان بروز اين اختلال 1 مورد در 7 تا 16 حاملگي ها گزارش شده است. ميزان مرگ و مير مادر حدود %18 و ميزان مرگ و مير جنين %7-58 تخمين زده مي شود. تشخيص سريع و درمان اين بيماري باعث بهبود پيامدهاي مادري و جنيني مي شود.معرفي بيمار: بيمار خانمي 24 ساله گراويد يک با حاملگي ترم و شروع دردهاي زايماني به بيمارستان مراجعه و بستري گرديد. بيمار هفت روز قبل از مراجعه به بيمارستان، تهوع و استفراغ داشته و متوجه زردي ملتحمه چشم هايش از سه روز قبل گرديده بود. براساس يافته هاي باليني و آزمايشگاهي براي بيمار احتمال نارسايي حاد کبد در زمينه کبد چرب حاد حاملگي داده شد. بعد از تصحيح اختلالات انعقادي با FFP بيمار به علت دفع مکونيوم جنين و عدم پيشرفت تحت عمل سزارين قرار گرفت. در روز سوم بعد از عمل، بيمار دچار آسيت شکم و پلورال افيوزيون دو طرفه شد. با مراقبت هاي ويژه و درمان هاي نگهدارنده بعد از عمل جراحي، عملکرد کبدي بيمار بهبود يافت.نتيجه گيري: به تمام بيماراني که با تهوع و استفراغ مداوم و يا درد اپي گاستر در سه ماه سوم حاملگي مراجعه مي کنند، توصيه به ارزيابي تست هاي فونکسيون کبدي، تست هاي فونکسيون کليوي و شمارش کامل سلول هاي خوني جهت رد تشخيص کبد چرب حاد حاملگي مي شود.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

عوارض کبد چرب در بارداری

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

کبد چرب چه تاثیراتی بر یک مادر باردار دارد؟

 

 کبد یکی از مهمترین اعضای بدن هر انسانی محسوب می‌شود که یکی از وظایف مهم آن، فرآیند مواد غذایی و سموم است. هنگامی که فرد ماده غذایی را می‌خورد، معده و روده باریک آن را هضم می‌کنند و مواد غذایی هضم شده از طریق دیواره روده باریک جذب خون می‌شود و به کبد می‌رود. در کبد، موادغذایی تجزیه می‌شوند. بنابراین در آنجا، مولکول‌های مفید موادغذایی، به شکلی که مورد استفاده قسمت‌های مختلف قرار گیرند، درمی‌آیند.

 

 

عوارض کبد چرب در بارداری

در این رابطه سیدمؤید علویان فوق‌تخصص گوارش و کبد درباره رابطه کبد چرب و بارداری عنوان کرد: کبد چرب یک حالت نادر، جدی و تهدید کننده زندگی است که در سه ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) سپاه ادامه داد: احتمال وقوع کبد چرب؛ یک مورد در 1 هزار بارداری است.

علویان، به عنوان فوق‌تخصص گوارش و کبد در توضیح بیان داشت: این بیماری در حاملگی‌های نخست، دوقلویی و جنین مذکر شایعتر است.

 

 

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه علت این بیماری بدرستی معلوم نیست، خاطرنشان کرد: ولی به نظر می‌رسد که اکسیداسیون اسیدهای چرب در میتوکندری‌ها دچار اختلال می‌شود، بنابراین درمان این حالت نیز بعد از پایان بارداری خواهد بود.

 

از مهمترین اعمال کبد می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ کبد پروتئین‌های خاصی را تولید می‌کند که برای پلاسمای خون بسیار با اهمیت است، کبد میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم می‌کند. کبد آهن ذخیره می‌کند و هموگلوبین خون را پردازش می‌کند تا از محتوای آهن آن استفاده کند. کبد آمونیاک سمی را به اوره تبدیل می‌کند.

 

 

اوره یکی از محصولات مهم متابولیسم پروتئین‌هاست که از طریق ادرار دفع می‌شود. کبد خون را از مواد سمی و آسیب زا به سلول‌های بدن، پاکسازی می‌کند. کبد لخته شدن خون را در تمام بدن تنظیم می‌کند و در نهایت کبد با تولید عواملی برای از بین بردن باکتری‌ها، ایمنی و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

 

 

 

الو دکتر/

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

می دانید علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟ صورت زیبایی را تصور کرده، سپس بوی بدی را تصور کنید! اصلا جالب نیست، مگر نه؟ بوی بد دهان، در هر سنی و بخصوص در سنین کودکی بسیار آزار دهنده است و از جذابیت کودک می کاهد. بوی بد دهان در کودکان نوپا، غیر معمول نیست. اغلب اوقات، بهداشت دهانی ضعیف دلیلی بر آن است، اما علت های دیگری نیز برای آن وجود دارد. خبر خوب این است که در اغلب موارد هیچ پیشگیری جدی وجود

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می شود؟ راه های درمان شکستگی فک و دررفتگی فک چیست؟ آیا تنها دلیل دررفتگی فک، خمیازه کشیدن و زیاد باز کردن دهان است؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و ارتوپدی دکتر سلام، در مورد علل، علائم و نشانه ‌ها و درمان شکستگی فک و دررفتگی فک بحث خواهد کرد. من دچار شکستگی فک شده ام یا

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط عوارض کبد چرب در بارداری

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از

موتور جستجوی دکتریاب امکان جستجوی بهترین متخصصان پزشکی و روانپزشکی در رشته های مختلف را فراهم کرد. اگر در تهران یا سایر شهرهای ایران بدنبال بهترین متخصص پزشکی

در مورد فنگ شویی اتاق نشیمن  چه می دانید؟ طرفداران پر و پا قرص فنگ شویی، از انتخاب گیاهان خانگی که شانس و اقبال خوبی را به همراه

بهترین گیاهان فنگ شویی کدامند؟ ما پیش از این می دانستیم که برخی از گیاهان به معنای واقعی کلمه، توانایی تمیز کردن هوا را دارند. گیاهانی که قابلیت

آتروفی یا تحلیل عضلات به معنی کاهش توده های عضلانی در اثر نبود فعالیت بدنی یا تغذیه مناسب است. این بیماری در افرادی که شیوه زندگی کم تحرکی

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه


URL: http://saremjrm.com/article-1-57-fa.html

مشخصات بیمار: سندروم هلپ (HELLP) یکی از عوارض بسیار شایع و مهم حاملگی است. کبد چرب حاد حاملگی (AFLP) هم یک عارضه بسیار شدید و کمتر شایع در دوران بارداری است که با مرگ‌ومیر بسیار بالا همراه است. در بیماری اختلال در اکسیداسیون اسیدهای چرب (FAODs)، نیز مبتلایان قادر به تجزیه و متابولیزه‌کردن اسیدهای چرب نیستند. مادرهای ناقل بدون علامت در مورد یکی از این بیماری‌ها، در خطر بیشتری قرار دارند. زن باردار ۳۳ساله‌ای در هفته ۲۲ بارداری با سابقه ۲ روز درد شکم، سردرد، تاری ‌دید و استفراغ به اورژانس بیمارستان مراجعه و بستری شد. بیمار در زمان بستری آژیته بوده، اختلال حواس، زردی، فشار خون بالا و پروتئینوری داشت و با شک به سندروم هلپ مورد Workup قرار گرفت. در آزمایشات، LDH بالا، SGOT بالا و پلاکت بسیار پایین نیز داشت و با وجود شروع اقدامات درمانی و پیشگیرانه، ۲۴ ساعت بعد جنین سقط شد. در ارزیابی‌های بعدی مادر، اختلال ژنتیک– متابولیک از گروه اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب تشخیص داده شد.
نتیجه‌گیری: اختلالات اکسیداسیون اسیدهای چرب (FAODs) در میتوکندری‌ها، گروهی از بیماری‌های ‌ژنتیک ‌و متابولیک ‌هستند که با الگوی ‌وراثت مغلوب اتوزومی ‌منتقل می‌شوند. این اختلالات در مادرانی‌ که برای این بیماری‌ هتروزیگوت هستند، عوارض مهمی‌ مثل پره‌اکلامپسی شدید، کبد چرب حاد حاملگی (AFLP) و سندروم هلپ را به‌دنبال دارد. این بیماری‌ها نسبتاً شایع هستند، بنابراین در بارداری‌های ‌در معرض خطر باید مورد توجه قرار گیرند.عوارض کبد چرب در بارداری

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصله علمی دانشه صارم در طب باروری می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Sarem Journal of Reproductive Medicine


کبد و کیسه صفرا مثل سایر اندام‌ها در دوران بارداری تغییراتی می‌کنند. این تغییرات ناشی از تغییرات هورمونی به علت بارداری است.




عوارض کبد چرب در بارداری



در زمان بارداری، برخی آنزیم‌های کبدی کم و برخی زیادتر می‌ شوند. هرچند این تغییرات منجر به ایجاد بیماری خاصی در مادر نمی‌شود، اما در بررسی آزمایشگاهی این تفاوت‌ها در خون مادران باردار مشاهده می‌گردد.

 

زردی در بارداری

از بیماری‌های شایع کبدی در بارداری، یرقان عودکننده بارداری یا زردی بارداری است که در اثر تغییرات هورمونی، میزان اسیدهای صفراوی در خون افزایش یافته و منجر به خارش شدید می‌گردد. این خارش به خصوص در کف پاها رخ می‌دهد، اما می‌تواند در تمام بدن حس شود.

به دنبال آن، زردی به علت افزایش بیلی‌روبین خون رخ می‌دهد. بیماری اغلب در سه ماهه آخر بارداری و به خصوص در کسانی که چند قلو باردار هستند رخ می‌دهد. این بیماری زمینه ارثی و ژنتیکی دارد و گاه در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، دیده می‌شود.

جهت تشخیص این بیماری از بیماری‌های دیگری مثل پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)، هپاتیت یا بیماری‌های پوستی شایع در بارداری که با خارش همراه هستند، باید از آزمایش‌های خونی مثل بررسی آنزیم‌های کبدی و کلسترول، تحت نظر پزشک استفاده کرد.

پس از تشخیص، از داروهایی برای کاهش خارش پوستی استفاده می‌شود، اما مهم‌تر آن که این مادران در اواخر بارداری باید تحت نظارت شدید پزشک باشند، چون احتمال زایمان زودرس و مرگ جنین و دفع مکونیوم (مدفوع جنین) در مایع آمنیوتیک (آب اطراف جنین)، در این افراد است و در اولین فرصتی که جنین رسیده شد، باید اقدام به زایمان کرد تا از این عوارض جلوگیری شود.

همین طور احتمال بروز بیماری زردی با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی استروژن نیز وجود دارد.

 

هپاتیت در بارداری

از دیگر بیماری‌های کبدی معروف، هپاتیت است که از طریق ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شود، مثل ویروس A، B، C، D و E که در مورد بیماری حاد، علائم همگی شبیه هم هستند، اما در مورد عواقب بیماری و مزمن شدن آن و روش‌های پیشگیری با هم متفاوتند.

بیماری هپاتیت ویروسی حاد با علائم تهوع و استفراغ و بی‌حالی و بی‌اشتهایی و درد بدن آغاز می‌شود و در مواردی با تب نیز همراه است. پس از یکی ‌دو هفته، این علائم کاهش می یابند، ولی زردی آغاز می‌شود و تغییرات آزمایشگاهی در آنزیم‌های کبدی رخ می‌دهد.

در موارد شدید هپاتیت، علائم دیگری مثل خونریزی و اختلالات مغزی و تغییرات آزمایشگاهی مربوطه رخ می‌دهد که در این شرایط بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

به هر حال در شرایط حاد بیماری، باید مراقب انتقال از طریق ترشحات بیمار باشیم، یعنی نباید با ملحفه و لباس و حوله بیمار تماس مستقیم داشت. همین طور ترشحات دهان و واژن و خون بیمار قابلیت انتقال بیماری را دارند و باید از آن ها پرهیز کرد. در دوران بارداری هم مراقبت‌ها به همین شکل است.

تنها هپاتیت نوع B و C می‌توانند منجر به هپاتیت مزمن شوند. اصولا به باقی ماندن ویروس در بدن بعد از بهبود هپاتیت حاد، هپاتیت مزمن می‌گویند كه این حالت می‌تواند منجر به بیماری‌های متفاوتی مثل سیروز (نارسایی كبدی)، تخریب سریع كبد (هپاتیت نكروزان فولمینانت) و سرطان كبدی شود كه همگی این بیماری‌ها كشنده هستند.

در مورد هپاتیت B تنها حدود 1 درصد بیماران هپاتیت حاد، سرانجام به نوع مزمن مبتلا می‌شوند كه از این تعداد، بیماری معمولا نشانه‌ای ندارد و تنها در بررسی آزمایشگاهی از خون آ‌نتی ژن اچ‌بی‌اس مثبت تشخیص داده می‌شود.

در این صورت برای پیشگیری از ابتلای نوزاد، مراقبت منظم مادران ضروری است، به این ترتیب كه در زمان تولد و حداكثر تا 72 ساعت پس از تولد، ایمونوگلوبولین و واكسن هپاتیت B و سه دوره تزریق واكسن به نوزاد توصیه می‌شود و به این ترتیب از ابتلای اكثر نوزادان به هپاتیت B مزمن جلوگیری خواهد شد.

متاسفانه نوزادان به این ویروس فوق‌العاده حساسند و در صورت انتقال ویروس، حدود 85 درصد آن ها به نوع مزمن مبتلا می‌شوند. بنابراین حتما باید با بررسی‌های دوره بارداری كه شامل آنتی‌ژن اچ‌بی‌اس است، مادران آنتی‌ژن مثبت را دریافت کرده و با تزریق واكسن و ایمونوگلوبولین در زمان تولد به نوزاد از این مشكل پیشگیری كرد.

در مادرانی كه مبتلا به نوع حاد بیماری شده‌اند، احتمال زایمان زودرس و بروز بیماری در نوزاد هست، اما احتمال انتقال بیماری بسیار كم است، زیرا ویروس تنها هنگام زایمان منتقل می‌شود و نوع زایمان سزارین و طبیعی تاثیری در این انتقال ندارد.


اما در مورد مبتلایان به هپاتیت C باید گفت این افراد 8 درصد مبتلا به نوع مزمن بیماری خواهند شد و درصد بالاتری از آنان سرانجام دچار سیروز، سرطان كبدی و سایر عواقب بد هپاتیت مزمن می شوند. بنابراین توصیه می‌شود افراد مبتلا به هپاتیت مزمن C اصلا باردار نشوند.


از طرفی چون هیچ راه پیشگیری مناسبی برای جلوگیری از ابتلای نوزاد وجود ندارد، بررسی آزمایشگاهی غربالگری برای این نوع عفونت به صورت عادی در زنان باردار انجام نمی‌شود و تنها در كسانی كه زندگی پرخطر داشته و احتمال بروز این عفونت در آنان زیاد است، آزمایش انجام می‌شود. نوزادان این افراد هم باید تحت مراقبت و پیگیری باشند تا در صورت ابتلا به هپاتیت C مزمن، درمان آنها آغاز شود.

 

کبد چرب

كبد چرب غیرالكلی بیماری دیگر كبدی است كه به خصوص در زنان چاق و دیابتی و با چربی خون بالا دیده می‌شود. در این افراد، آزمایشات كبدی نشان‌دهنده بیماری است كه می‌تواند در درازمدت منجر به تخریب كبد شود.

راه درمان، كاهش وزن و كاهش چربی خون و كنترل دیابت است و در این زنان، بارداری با عواقب بدی برای جنین همراه نیست.

کبد چرب در زایمان اول که جنین آن پسر است شایع است و در هفته 28 با زردی مادر تظاهر می‌کند كه علت این امر هنوز شخص است. در این بیماری تمام سطح کبد پوشیده از چربی می‌شود، به طوری که قطرات چربی در نمونه برداری کاملاً مشخص است.

زایمان طبیعی مناسب‌ترین نوع زایمان برای زنان مبتلا به این بیماری است.

 

دلایل ابتلا به بیماری‌های کبدی در بارداری

ابتلا به بیماری‌های کبد در دوران بارداری به دو علت است:

1- تاثیر مستقیم جنین بر مادر

عوارض کبد چرب در بارداری

2- ابتلای مادر به بیماری‌های کبدی قبل از بارداری

درصد ابتلای زنان باردار به بیماری‌های کبدی بسیار پایین است.

 

درمان بیماری‌های کبد در زنان باردار

اولین قدم در درمان این افراد، بستری، مراقبت‌های آی سی یو و ختم بارداری است.

علی رغم در خطر بودن جان مادر و جنین، زایمان طبیعی مناسب‌ترین روش است، زیرا ماده بیهوشی (در سزارین) در کبد متابولیزه شده و خود باعث تشدید بیماری و مرگ بیمار می‌شود.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان



پایگاه پرستاران دانشگاه بقیه الله(عج) – دكتر ثریا عالمی، جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان

خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده – دكتر ثریا عالمی

ایسنا – دکتر محمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *