عوارض مصرف گلوکزامین

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

pamuh.com – سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

با وجود اینکه گلوکوزامین به عنوان نوعی مکمل دارویی برای کاهش درد آرتریت شناخته شده است ولی تحقیقات اخیر نشان داده است که گلوکوزامین می تواند اثرات و فواید بیشتری نیز داشته باشد.در حال حاضر مکمل گلوکوزامین از آن دسته مکمل هایی است که اکثر متخصصان اعتقاد دارند می توان از آن به صورت دراز مدت نیز استفاده کرد.

فهرست

گلوکوزامین ترکیبی است که به صورت طبیعی در بین غضروف های بدن وجود دارد و از اتصال قند و پروتئین به صورت زنجیری ساخته شده است.گلوکوزامین به عنوان روان کننده در بدن عمل می کند و باعث می شود که در حین حرکت ، مفاصل و استخوان ها کمترین تماس را با یکدیگر داشته باشند.

علاوه بر این مشخص شده است که گلوکوزامین دارای خواص ضد التهابی و ضد پیری خوبی است و از آن می توان برای کاهش درد آرتریت ، دردهای استخوانی و درد مفاصل استفاده کرد. (منبع) علاوه بر این glucosamine سلامت روده را افزایش داده و باعث بهبود هضم می شود و برای سلامت کلیه نیز مفید است.بدون حضور گلوکوزامین حرکات عادی و روزانه بدن با مشکل مواجه شده و با درد همراه خواهد بود.از طرفی بدن ما برای سنتز پروتئین ها و چربی ها نیز به glucosamine نیاز دارد تا بافت های مهم غضروف تولید شوند.

عوارض مصرف گلوکزامین

تشکیل مایعات مفصلی ، سلامت تاندون ها و رباط ها نیز از نقش های بسیار مهم گلوکوزامین در بدن است.سلامت میکروبیوم نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی بدن و جلوگیری از التهاب مزمن دارد. (منبع) برخی از گزارش های موجود ادعا کرده اند که مصرف گلوکوزامین می تواند در عرض 6 الی 8 هفته باعث بهبود دردهای مفصلی شود.

گلوکوزامین نوعی آمینوساکارید است که به ایجاد غضروف از ترکیبات به اگریکان و پروتئوگلیکان کمک می کند.

در حال حاضر دوز استاندارد و توصیه شده مشخصی برای مصرف گلوکوزامین وجود ندارد ولی معمولا میزان 5 الی 15 میلیگرم در روز مصرف می شود که می تواند همراه با سایر مکمل ها مانند سولفات ، امگا 3 و باشد.

توجه داشته باشید که معمولا بهتر است از نوع «گلوکوزامین سولفات» استفاده شود چراکه به نظر می رسد سولفات در کنار گلوکوزامین می تواند نقش مهمی در سلامت مفاصل داشته باشد .گلوکوزامین سولفات به طور معنی داری از سایر انواع گلوکوزامین (مانند گلوکوزامین هیدروکلراید یا N-استیل گلوکزامین)موثر است .

استئوآرتریت اختلالی است که به مرور زمان و در اثر اصطکاک بین مفاصل ایجاد می شود و شایع ترین نوع آرتریت در جهان است .با افزایش سن نیز مفاصل به مرور قدرت خود را از دست می دهند و از دست دادن غضروف نیز می تواند باعث بدتر شدن استئوآرتریت شود. با وجود این که گلوکوزامین استئوآرتریت را درمان نمی کند ولی می تواند تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش دهد .

به دلیل اینکه استئوآرتریت نوعی بیماری دژنراتیو است ، به مرور زمان بدتر شده و علائم آن نیز شدت می گیرد . مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه 8 الی 15 میلی گرم گلوکوزامین می تواند از پیشرفت این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.(به ویژه در مفاصل زانو و باسن : منبع) حتی مشاهده شده است که با مصرف کلوگوزامین در عرض 8 هفته میزان درد ناشی از استئوآرتریت به شدت کاهش پیدا می کند .

البته نتیجه حاصل از مصرف این مکمل از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در برخی از افراد زودتر و یا دیرتر نتیجه می دهد.تحقیقات نشان داده است که استفاده همزمان گلوکوزامین / کندرویتین سولفات برای هشت هفته می تواند نتایج خوبی (نسبت به مصرف گلوکوزامین به تنهایی) برای کاهش درد زانو (متوسط تا شدید) داشته باشد.

گلوکوزامین یک مکمل بسیار عالی برای بهبود عملکرد گوارشی و ترمیم پوشش ژلاتینی روده است.حتی تحقیقاتی نشان داده است که این مکمل می تواند نشتی روده را نیز کاهش داده و به درمان و کاهش علائم بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس ، لوپوس و ویتیلیگو نیز کمک کند.در سال 2 ، محققان ادعا کردند که دریافت مکمل گلوکوزامین می تواند برای درمان بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو نیز مفید باشد.آنها همچنین ادعا کردند که کسانی که به بیماری های التهابی روده دچار می شوند معمولا دچار کاهش سطح گلوکوزامین نیز هستند و دریافت این مکمل می تواند در 75 درصد از این بیماران نتایج مثبتی داشته باشد(منبع) . در بین این بیماران حتی کسانی که به داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیک ها پاسخ مثبتی نشان نداده بودند ، با مصرف گلوکوزامین ، علائمی از بهبودی نشان دادند.

TMJ (اختلال مفصل فکی ، گیجگاهی) نوعی اختلال مربوط به مفصل فک است که در سالمندان شایع تر است ولی در افرادت جوان تا میانسال نیز دیده می شود.TMJ  ، مفصلی که فک را به جمجمه متصل می کند تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز درد فک و گردن درد می شود.با ملتهب تر شدن مفصل فک ، درد به تدریج بدتر و غیر قابل تحمل تر می شود.مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل گلوکوزامین سولفات می تواند به کاهش درد و علائم TMJ منجر شود.در یک بررسی مشخص شده است که مصرف گلوکوزامین به مدت 12 هفته می تواند تاثیری در حد مصرف ایبوپروفن بر کاهش درد ناشی از TMJ داشته باشد (منبع) . مصرف 5 الی 15 میلیگرم گلوکوزامین می تواند تا حد زیادی درد فک را کاهش داده و به راحت تر جویدن غذا کمک کند .

بسیاری از کسانی که دچار درد استخوان هستند و تراکم استخوانی کمی دارند می توانند از گلوکوزامین استفاده کنند.بخصوص کسانی که دچار درد مزمن آرتریت همراه با استخوان درد هستند برای حفظ غضروف مفصلی استخوانی و افزایش عملکرد مفصل می تواند این مکمل را مصرف کنند.

از آنجایی که گلوکوزامین در بدن انسان موجود است معمولا مصرف مکمل های آن عوارض جانبی چندانی در بدن ایجاد نمی کند.با این حال ممکن است برخی افراد نسبت به مکمل های گلوکوزامین حساسیت نشان دهند.شواهدی وجود دارد که مصرف گلوکوزامین می تواند باعث تغییراتی در کلسترول ، انسولین و قند خون شود که به همین دلیل کسانی که دچار دیابت و یا کلسترول خون بالا هستند و داروهایی مانند متفورمین و آتورواستاتین مصرف می کنند قبل از دریافت این مکمل باید با پزشک خود مشورت کنند .

عوارض جانبی این دارو در دوران بارداری به صورت کامل مشخص نیست و اگر حامله هستید قبل از مصرف گلوکوزامین باید با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیردهی نیز قبل از مصرف این مکمل حتما باید با پزشک مشورت کنید.

میزان و نحوه مصرف هر دارویی را فقط پزشک متخصص تعیین می کند و شما مجاز به خود درمانی و تغییر دوزهای مصرفی هیچ دارویی نیستید.اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نیست.این سایت در این مورد هیچگونه مسئولیتی ندارد.

معمولا 15 میلیگرم گلوکوزامین یکبار در روز مصرف می شود که می توانید آن را به 5 میلیگرم و سه بار در روز تقسیم کنید.برای دریافت نتایج بهتر می توانید از مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 همراه با مکمل گلوکوزامین سولفات استفاده کنید.

15 میلی گرم به صورت یکبار در روز مصرف می شود که این میزان را می توان حداکثر تا سه سال به صورت مداوم ادامه داد.همچنین همراه با مصرف این مکمل می توانید از کرم های موضعی حاوی گلوکوزامین نیز بر روی محل مفصل دردناک استفاده کنید. (نباید از 2 ماه استفاده شود).

15 میلی گرم و به صورت یکبار در روز همراه با مصرف ماست و یا ریشه شیرین بیان .

این مکمل علاوه بر اینکه برای سلامت انسان بسیار مفید است می تواند برای سلامت سگ ها نیز مورد استفاده قرار گیرد . معمولا دامپزشکان برای کاهش دردهای مفصلی سگ ها و یا تقویت مفصل و استخوان های سگ توصیه می کنند که از دوزهای کم شروع کرده و بعد از 3 هفته به مرور دوز مصرفی را افزایش دهید .

آرژنین چیست ؟ منابع غذایی L-arginine

طرز تهیه خمیر دندان خانگی با زغال فعال – سنتی

مصرف آنتی هیستامین ها در دوران بارداری

کوآموکسی‌ کلاو – عوارض – تداخل و نحوه مصرف Co-amoxiclav

1 خاصیت غذایی و درمانی اسفناج + جدول ارزش غذایی

ارتباط استفاده از دهانشویه با ابتلا به دیابت

آدرس شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما خواهد شد.

این و آدرس را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

می دانید علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟ صورت زیبایی را تصور کرده، سپس بوی بدی را تصور کنید! اصلا جالب نیست، مگر نه؟ بوی بد دهان، در هر سنی و بخصوص در سنین کودکی بسیار آزار دهنده است و از جذابیت کودک می کاهد. بوی بد دهان در کودکان نوپا، غیر معمول نیست. اغلب اوقات، بهداشت دهانی ضعیف دلیلی بر آن است، اما علت های دیگری نیز برای آن وجود دارد. خبر خوب این است که در اغلب موارد هیچ پیشگیری جدی وجود

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می شود؟ راه های درمان شکستگی فک و دررفتگی فک چیست؟ آیا تنها دلیل دررفتگی فک، خمیازه کشیدن و زیاد باز کردن دهان است؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و ارتوپدی دکتر سلام، در مورد علل، علائم و نشانه ‌ها و درمان شکستگی فک و دررفتگی فک بحث خواهد کرد. من دچار شکستگی فک شده ام یا

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

عوارض مصرف گلوکزامین

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از

موتور جستجوی دکتریاب امکان جستجوی بهترین متخصصان پزشکی و روانپزشکی در رشته های مختلف را فراهم کرد. اگر در تهران یا سایر شهرهای ایران بدنبال بهترین متخصص پزشکی

در مورد فنگ شویی اتاق نشیمن  چه می دانید؟ طرفداران پر و پا قرص فنگ شویی، از انتخاب گیاهان خانگی که شانس و اقبال خوبی را به همراه

بهترین گیاهان فنگ شویی کدامند؟ ما پیش از این می دانستیم که برخی از گیاهان به معنای واقعی کلمه، توانایی تمیز کردن هوا را دارند. گیاهانی که قابلیت

آتروفی یا تحلیل عضلات به معنی کاهش توده های عضلانی در اثر نبود فعالیت بدنی یا تغذیه مناسب است. این بیماری در افرادی که شیوه زندگی کم تحرکی

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

تاثیرات قرص گلوکزامین بر درد مفاصل و غضروف سازی مکانیسم عمل این دارو و عوارض جانبی و دیگر اطلاعاتی که دانستنش برای همه ی افراد دچار درد های مفصلی و مصرف کنندگان داروی گلوکزامین مفید است را در این مقاله بررسی می کنیم.

تاثیر قرص گلوکزامین بر درد مفاصل ، مکانیسم اثر این دارو و عوارض جانبی و دیگر اطلاعات راجع به این دارو را در بخوانید. هدف ما آشنایی شما با داروهایی است که مصرف میکنید و امید است با دانستن مطالب بیشتری در مورد داروهای مصرفی به بهبود خود کمک  کنید و سلامت را به خود و جامعه هدیه دهید.

گلوکزامین (Glucosamine) همانطور که از اسم این ترکیب مشخص است از ترکیب گلوکز ( قند ) و امین  به وجود امده است. این ترکیب در رده درمانی مکمل هاست و اشکال دارویی آن به صورت قرص، پودر و کپسول است. فرمولاسیون های مختلف گلوکزامین سولفات گلوکوزامین و گلوکوزامین هیدروکلراید است که آزمایش شده اند و مکانیسم عمل گلوکزامین روی بافت های مفصلی کشف شده است.

و اما سوال اصلی این است که آیا داروی گلوکزامین در درمان آرتروز و درد مفاصل موثر است یا خیر؟
باید بگوییم گلوکزامین دارویی است که به طور طبیعی در اکثر بافت های بدن یافت می شود و وظیفه ترمیم و تولید غضروف را بر عهده دارد. گلوکزامین از اجزای گلیکوپروتئین، پروتئوگلیکان و گلیکوزآمینوگلیکان و سایر قطعات ساختمانی و بافت های هم بندی محسوب می شود. این ماده ترکیب اصلی ماتریکس سلول های تمام بافت های هم بندی را تشکیل می دهد. این ماده وزن مولکولی بسیار کمی دارد و در روده کوچک غیر یونیزه می شود و به سرعت جذب می شود تمایل زیادی به غضروف دارد و توسط کندرسیت ها در پروتئوگلیکان ها ذخیره میشود.

عوارض مصرف گلوکزامین

تسکین و درمان بیماری‌ های تخریبی مفاصل مانند استئوآرتریت، آرتروز گردن و زانو و دست و
صدمات و آسیب‌ های غضروفی مفصلی در ورزشکاران
امروزه قرص گلوکزامین در درمان آرتروز و استئواریت مورد استفاده واقع می شود اما باید بدانید که درمان غضروف های آسیب دیده توسط این دارو کمتر از سطح توقع است. در حالت کلی داروی گلوکزامین به دو دسته تقسیم میشود که گلوکزامین سولفات نسبت به گلوکزامین کلراید تاثیرات مثبتی در توقف روند تخریب غضروف ها دارد.

این ماده برای ساخته شدن غضروف، تاندون ها و مایع سینوویال ضروری است. آنزیم کلاژناز باعث تجزیه ی کلاژن ها و آنزیم پروتئولیتیک که باعث تجزیه ی پروتئین هاست و عمل اصلی این ماده مهار این دو آنزیم است تا از تخریب غضروف ها محافظت کند. این ماده تا حدودی نیز خاصیت ضذ التهابی دارد. ولی اصلا مسکن نیست.

از عوارض جانبی این دارو میتوان به ناراحتی های خفیف گوارشی و اسهال اشاره کرد که این علائم با قطع دارو به زودی بهبود می یابند و همچنین مصرف این دارو ممکن است در برخی از بیماران موجب فشار خون شود. مصرف این دارو برای بیماران دیابتی و افرادی که دارو های رقیق کننده خون مصرف میکنند باید با احتیاط باشد.

از آنجایی که قرص گلوکزامین جزء مکمل هاست دارو محسوب نمیشود در نتیجه سازمان های کنترل دارو غذا مانند ساز مان FDA نظارتی بر تولید آن ندارند مطالعات جدید بیان کرده اند که تنها نیمی از این قرص ها حاوی مواد دارویی ذکر شده هستند و تخلف در این باره زیاد است.

آرتروز یا استئوآریت بیماری شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی نیز دیده می شود این بیماری بر خلاف ی که دارد یک بیماری التهابی نیست و یک بیماری تخریب مفاصل است.
این بیماری منجر به تخریب بافت های غضروفی در مناطق مفاصل دست، ران، زانو، ستون فقرات است. تصاویری از مفاصل در مناطق مختلف که دچار آرتروز شده اند را مشاهده کنید.

با قرص گلوکزامین در درمان درد مفاصل و نحوه ی غضروف سازی این ماده و دیگر اطلاعات دارویی قرص گلوکزامین آشنا شدید امیدواریم هیچگاه دچار چنین درد هایی نشوید و داروسازان به زودی بتوانند داروهایی برای درمان قطعی آرتروز پیدا کنند. برای خواندن مقالات از اطلاعات داروهای مختلف میتوانید به بخش اطلاعات دارویی مراجعه کنید.

منبع : آرگا






یک ایده شیک، انتخاب شاه گیوه پاشنه بلند با زیره و‌ پاشنه چرم



یک راهنمای محلی برای گشت و گذار در هانگژو


تور اتوبوس شگفت انگیز دبی، تفریحی متفاوت و جذاب



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


 

 

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-119-fa.html

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *