عوارض مصرف ویتامین دی در سه ماه اول بارداری

سلام. خسته نباشید . من در هفته شش بارداری هستم و از ۳ ماه قبل تا الان روزانه یک قرص ویتامین د ۳ با دوز ۱۰۰۰ استفاده میکردم. کلی تازه فهمیدم ضرر داره. تورو خداا زود جواب بدید آیا برای جنینم مشکلی پیش نیومده؟


پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نگران نباشید مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید مصرف قرص را قطع نمایید.


***

ویتامین D به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی بارداری سالم گنجانده شده است. استخوان ها و بدن به آن نیاز دارد. همچنین،جنین شما برای رشد استخوانهایش به ان نیاز دارد . زنان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامینD مواجه هستند و به همین دلیل هنگام زایمان درد بیشتری را تجربه می کنند. کمبود ویتامین D در طول حاملگی به خصوص در زنانی که از رژیم های غذایی ناسب استفاده می کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، شایع است. نوزادان مادرانی که میزان ویتامین D آنها در ۲۸هفته اول بارداری، کمتر از nmol/L /37 باشد، نسبت به سایر نوزادان۸۶  گرم وزن کمتری هنگام تولد دارند.عوارض مصرف ویتامین دی در سه ماه اول بارداری

همچنین احتمال تولد نوزادانی با وزن کمتر از صدک ۸ در مادرانی که در سه ماه اول بارداری کمبود ویتامین D داشتند، دو برابر از سایر نوزادان بود. این نوزادان ۱۲-۵% در معرض خطر مرگ و میر در ماه اول زندگی خود بوده و خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ دارند.

ویتامین D از دسته ی ویتامین های محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد، می تواند به مسمومیت منجر شود.

استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر، می تواند عوارضی از قبیل:

رسوب کلسیم در بافت های نرم مانند کلیه ها، ریه ها، قلب و گوش ایجاد نماید که در کلیه ها موجب بروز سنگ کلیه، در ریه ها و قلب باعث عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و کری منجر می شود. همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تاخیر در رشد در شیرخواران ، اختلالات گوارشی و شکنندگی استخوان ایجاد می شود.

با توجه مختصری درمی یابیم که با وجود آن که ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است و تاثیر مهمی در رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها دارد و نیز کمبود آن موجب بروز راشیتیسم، نرمی استخوان در بزرگسالان و پوکی استخوان به خصوص در سالمندان می شود، ولی استفاده ی نا به جا و بیش از حد لازم این ویتامین می تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد و انسان را در معرض عوارض فراوانی قرار دهد.


منابع غذایی ویتامینD منابع حیوانی است


روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است .

ویتامینD به میزانهای متفاوت درکره ، زرده تخم مرغ ، خامه و جگرموجود است .

برای تامین ویتامین D توصیه می شود از منابع غذایی دریایی مثل ماهی های سالمون حداقل دوبار در هفته مصرف شود .


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

مشاوره متنی
شروع از 9،9 تومان


ویزیت ویدئویی
شروع قیمت از 19،5 تومان


نوبت حضوری
رزرو آنلاین و قطعی نوبت حضوری

عوارض مصرف ویتامین دی در سه ماه اول بارداری


۱۲:۵۴:۲۳ ۱۳۹۵/۰۶/۱۸


۱۹:۵۳:۰۵ ۱۳۹۵/۰۶/۲۰


۱۹:۵۳:۰۵ ۱۳۹۵/۰۶/۲۰

دکتر لیلا سعیدی
(متخصص زنان، زایمان و نازایی)

سلامویتامین دی تو سه ماهه اول با این دوز کمی زیاده.هر دو هفته یه قرص ٥٠٠٠٠ کفایت میکنه


۲۰:۴۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۶/۲۳


۲۰:۴۲:۱۳ ۱۳۹۵/۰۶/۲۳

سوال قبل


داخل قرار گرفتن آلت کودک و درمان آن

سوال بعد


کیست


کیست رحم

۱۳:۵۷:۱۵ ۱۳۹۵/۰۲/۱۴

با سلام و احترام. 3 سالمه و 4 ساله ازدواج کردم. تا حالا واسه بچه دار شدن اقدام نکردیم. اما الان قصدشو داریم دارم دکترم میرم و چکاپ کامل دادم. یه کیست کوچیک داشتم که با دارو رفع شد. مدتیه نزدیکای پریودم روی شکمم نزدیک نافم میخاره. و چند تا موی ضخیم سیاه دور نافمو روی سینه ام در آوردم. یهی جایی خوندم نوشته بود که اینا علایم کیست هستنم. بنظر شما برای باردار شدنم مشکل ساز نیست؟


آی وی اف

۱۱:۴۵:۴۰ ۱۳۹۴/۱۲/۰۵

سلام خانم دکتر. من امروز ۱۲ روز میشه که انتقال داشتم دکترم برام آمپول پروژسترون روزی ۲ عدد عضلانی و آمپول کلوگزان روزی ۱ عدد دور ناف و قرصهای استرادیول روزی ۳ عدد٫ دگزامتازون و اسیدفولیک+ ویتامین B۱۲ روزی ۱ عدد نوشته. برای تزریق آمپولها پرستار میاد ایشون گفتن که اگه ج آزمایش منفی باشه یه هفته بعد از قطع دارو پری میشم. سوال اینه: این که تا الان پری نشدم فقط بخاطر آمپول پروژسترون؟ یعنی ج آزمایشم منفیه. سولل دومم: اگه لانه گزینی نشده پس چرا باید اینقدر دیر پری بشم؟ چرا همون موقع هایی که ۳ جنین نتونستن لانه گزینی کنن خونریزی نکردم؟


هفته ۳۸ بارداری

۰۱:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۰۷/۱۱

سلام من در هفته ۳۸ بارداری هستم .هفته قبل جنین در وضعیت سفالیک بوده ولی این هفته با توجه به معاینه دکتر و انجام دوباره سونوگرافی جنین در وضعیت ترانسورس قرار گرفته .خواستم بپرسم با توجه به وزن نی نی که در حال حاضر ۳۰۲۴ گرم هستش و سن بارداری، امکان وضعیت سفالیک ممکنه ؟؟


مشکل در پریود

۱۲:۱۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸

سلام خانوم دکتر من دختری23ساله ومجردم هفته ده روز پیش ترشحات قهوای داشتم بعد دوروز تاریخ پریودیم بود که پریود شدم حالا بعد از تموم شدن پریودی سه روز که میگذره که دوباره مشاهده کردم که ترشحات قهوای یا سیاه دارم علت این چیه؟؟مشکلش چیه؟؟


عادت ماهیانه

۱۱:۲۴:۰۵ ۱۳۹۵/۰۷/۲۹

سلام خانم دکتر
ممنون از پاسخ شما.
ترشحات من خیلی زیاده اغلب به رنگ سفید وزرد هستش این ترشحات هنگام عادت ماهیانه هم وجود داره باعث میشه خون حالت چسبناک پیدا کنه واینکه زمان پریود من خیلی زیاده (کم کاری تیروییدهم دارم)8تا9روز اغلب یک هفته جلو میزنه دکتر رفتم قرص داد ولی خوب نشد ازاستان گیلان مزاحم میشم لطفا راهنماییم کنید ممنون

شما هم سوال مشابهی دارید؟ از بین صدها پزشک با دانش و با تجربه زوپ سوال خود را بپرسید یا وقت ویزیت ویدئویی یا حضوری خود را رزرو کنید.

استفاده از زوپ همانند مشاوره تلفنی یا تلگرامی با پزشکان هرگز جایگزین مراجعه حضوری به پزشک و معاینه فیزیکی نمی گردد و صرفاً به عنوان ابزار مکمل ویزیت حضوری جهت ارتقاء کیفیت تجربه درمان و آگاهی جامعه می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *