عوارض مصرف قرص سقط جنین

توجهدو ھهفتھه بعد از سقط جنین، تست حاملگی بھه دلیل وجود ھهورمونھها در بدن ھهمچنان مثبت خواھهد بود. اگر ھهمچنان بعد از مصرف قرص علائم حاملگی (حساسیت بھه لمس پستان، تھهوع، خستگی، و غیره) را احساس میکنید، بھه پزشک مراجعه کنید

در ھهنگام سقط جنین، علائم فوق طبیعی است. ھهشیار باشید. در زیر برخی از علائمی کھه نشان میدھهند ممکن است در معرض خطر عوارض باشید آمده است

مقدار خونریزی شدیداگر در ھهر ساعت و بھه مدت 2 ساعت پشت سر ھهم بعد از اینکھه فکر کردید سقط را انجام داده اید، 2 نوار بھهداشتی عادی کاملاً خیس شد، خونریزی بسیار شدید محسوب میشود. اگر خونریزی در این حد بود، باید خواستار کمک پزشکی شوید. خیس شدن بھه این معنی است کھه نوار بھهداشتی بھه طور کامل، از جلو به عقب، طرفین و پشت و رو با خون خیس شود

درد شدیداگر درد آنقدردرد آنقدر شدید است کھه حتی با خوردن ایبوپروفن بھهتر نمیشود، کمک پزشکی بگیرید. این نوع درد شدید ممکن است بھه این معنی باشد کھه ممکن است دچار عوارض مربوط بھه بارداری شده باشید. دردی کھه با مصرف ایبوپروفن برطرف نشود نشانھه خطرناکی است. پیشنھهاد میکنیم ھهر زن بارداری که درد احساس میکند خواستار مراقبت پزشکی شود

احساس ناخوشی شدیددر روزی کھه میزوپروستول مصرف میکنید، ممکن است تب، حالت تھهوع و استفراغ داشتھه باشید. این مسئلھه طبیعی است. ھهر روز کھه از مصرف قرص سقط جنین میگذرد باید احساس کنید حالتان بھهتر میشود. نباید احساس ناخوشی کنید. اگر ھهر روز که از مصرف میزوپروستول میگذرد احساس ناخوشی بیشتری داشتید، باید مراقبت پزشکی دریافت کنیدعوارض مصرف قرص سقط جنین

If you are in need of medication abortion, you may be able to acquire abortion pills from your doctor or a midwife. If you have any questions or if you wish to purchase pills online, contact the following organization websites who offer abortion pills by mail courier:

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

عادت ماهیانه احکام مربوط به خود را دارد و زنان باید از این احکام آشناییت کامل داشته باشند تا در این دوران از آن احکام استفاده کنند و این احکام را رعایت کنند

رازهایی که زنان باید درباره مردان بدانند به زنان کمک می کند تا بهتر همسران خود را بشناسند و بدانند که چگونه باید با مردهای زندگیشان رفتارکنند

با دانستن اطلاعات مفیدی درباره ی قاعدگی می توان با تحولات این دوران آشنا بود و با آن ها بهتر روبه روشد

(c) 26-219 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .


سقط جنین به معنی از دست رفتن محصول حاملگی قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه‌ ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند. به طور کلی سقط کردن جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است. سقط جنین در صورت تایید پزشک به صورت قانونی قابل انجام است و شرایط به خصوصی دارد.

 گاه بر اثر روابط جنسی بدون ازدواج دختران جوان باردار می‌شوند و با وجود یک بارداری سالم به هر قیمتی می‌خواهند جنین خود را از بین ببرند. حتی خانم‌هایی که بارداری‌های متوالی داشته و دیگر رغبتی به بچه‌دار شدن ندارند هم به فکر سقط کردن جنین خود می‌افتند. این کار مخصوصا اگر به صورت عمدی باشد قطعا خطرات و عوارضی را برای مادر به دنبال خواهد داشت. برای اگاهی در این زمینه با ما همراه باشید.

انواع سقط جنین
شایع‌ترین علامت و نشانه سقط وجود خونریزی واژینال در سه ماهه اول باداری می‌باشد. سقط کردن جنین در سه ماهه اول کمترین عارضه را داشته و به دو گروه تقسیم می‌شود:
سقط غیر عمدی: این نوع سقط به صورت خود به خود اتفاق می‌افتد و فرد هیچ دخالتی در روند سقط و رشد جنین ندارد و کاملا اتفاقی است.
سقط عمدی: این نوع سقط با استفاده از دارو ، مواد و یا به صورت کورتاژ جراحی توسط شخص باردار انجام می‌شود و به آن سقط جنین عمدی می‌گویند و در موارد باعث خطر و مشکلاتی در بدن مادر باردار می‌شود.
هر سال در جهان حدود ۲۰۵ میلیون بارداری اتفاق می‌افتد. بیش از یک سوم آن‌ها ناخواسته هستند و در حدود یک پنجم به سقط عمدی ختم می‌شوند. لازم به ذکر است که سقط کردن جنین در زنان باردار زیر ۲۰ سال و بالای ۴۰ سال است.

روش‌های سقط جنین کدامند؟
زمانی‌که با برگه سونوگرافی در دست و گزارش جنین مرده یا بدون ضربان قلب یا جنینی با نقایص کروموزومی مواجه می‌شوید تازه نگرانی‌ها بابت چگونگی سقط کردن جنین با داروها یا کورتاژ و ساکشن شروع می‌شود. البته در سال‌های گذشته بیشترین روش سقط جنین بصورت کورتاژ بود که عوارض خاص خودش را داشت. امروزه ورود داروهای جدید کار سقط را راحت‌تر کرده است. روش‌های متعددی برای سقط یا از بین بردن جنین وجود دارد که شامل موارد زیر می‌گردد:عوارض مصرف قرص سقط جنین

مصرف دارو
بهترین زمان برای سقط کردن جنین با قرص متیل ارگونوین را مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می‌دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط در ۳ ماهه اول بارداری می‌باشد. کند شدن ضربان قلب، درد قفسه سینه، واکنش‌های آلرژیک، اسپاسم عروق محیطی، تهوع و استفراغ (خصوصاً پس از تزریق داخل وریدی)، درد معده یا شکم، اسهال، سرگیجه، تعریق و وزوز گوش ازعوارض جانبی دارو می‌باشند. توجه داشته باشید که عوارض سقط با آمپول از قرص است و معمولا سریع‌تر از قرص عمل می‌کند. در سقط با این روش ۲ آمپول پروستاگلندین به فاصله یک ساعت از هم عضلانی تزریق می‌گردد که زن باردار پس از یک تا ۲ ساعت دچار درد و پیچش شکم همراه با خونریزی و سقط جنین می‌شود.

کورتاژ
کورتاژ جنین تا هفته ششم بارداری قابل انجام است. گاهی با مصرف دارو باز انقباض و سقط اتفاق نیفتاده و یا در ۹۰ درصد موارد تکه‌ای از جفت باقی مانده است که باید سریعا درمورد آن اقدام شود. بهترین اقدام انجام ساکشن یا کورتاژ است. لازم به توضیح است که ساکشن نوعی از روش کورتاژ می‌باشد که بدون نیاز به بستری و بیهوشی به صورت سرپایی انجام می‌شود. مزیت ساکشن نسبت به کورتاژ مدت زمان کمتر بدون نیاز به بیهوشی و بدون نیاز به تراشیدن رحم می‌باشد. روش ساکشن در سقط جنین بسیار بی‌خطر و ایمن‌تر از کورتاژ می‌باشد.

روش‌های طبیعی
هدف از روش‌های طبیعی برای سقط کردن جنین، کمک به سقط طبیعی جنین است که برای قرن‌ها در خیلی از نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفته است مانند استفاده از گیاهانی مثل پونه، زعفران، تخم شوید

اگر شما فشار خون بالا، دیابت، صرع، مشکلات کبدی، قلبی و کلیوی دارید، ممکن است این گیاهان بیماری شما را تشدید کنند. اگر داروهای ضد بارداری یا سایر داروها را مصرف می‌کنید، باید مطمئن شوید که این گیاهان با داروهای شما تداخل نداشته باشند. 


 

عوارض و خطرات سقط جنین برای مادر
عوارض شایع روحی و جسمی سقط کردن جنین شامل موارد زیر می‌گردد:

کم خونی
به دلیل اینکه در اکثر موارد سقط کردن جنین به هر شکل همراه با خونریزی می‌باشد ادامه خونریزی به دنبال سقط و یا خونریزی در طی آن می‌تواند برای سلامت مادر زیان بار بوده و منجر به کم خونی شود.

عفونت
بروز عفونت و زخم‌های عفونی در خارج و داخل رحم به دلیل دستکاری‌های انجام شده در حین ختم حاملگی می‌تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی دائم زن شود.

سرطان پستان و دهانه رحم
با سقط کردن جنین خطر سرطان پستان تقریبا دو برابر می شود. همچنین زنانی که یک بار سقط انجام داده اند در مقایسه با زنانی که سقط انجام نداده اند، دچار سرطان دهانه رحم می شوند.

نوزادان معلول در بارداری‌های بعدی
سقط کردن جنین با تخریب رحم و دهانه رحم همراه است که خطر زایمان زودرس، عوارض زایمان و تشکیل غیرطبیعی جفت در بارداری‌های بعدی را افزایش می‌دهد. این عوارض از جمله علل معلولیت نوزادان است.

احساس عذاب وجدان
زنانی که دچار سقط جنین می‌شوند گرفتار واکنش سوگواری فوق‌العاده شدیدی می‌شوند. مهمترین پاسخ با احساس گناه مشخص می‌شود. کاملا منطقی است که اگر فرض کنیم این ناراحتی عاطفی با از دست دادن بارداری‌های مکرر پیچیده‌تر خواهد شد.

احتمال بروز سقط در بارداری‌های بعدی
در بیمارانی که سابقه یک بار سقط داشته‌اند احتمال سقط در حاملگی بعدی آن‌ها حدود ۲۰% است.

آسیب رحمی
آسیب دائمی دهانه رحم ممکن است به شل شدن دهانه رحم، خطر پارگی رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود.

مرگ مادر
به دلیل اینکه در اکثر موارد سقط کردن جنین به هر شکل همراه با خونریزی می‌باشد ادامه خونریزی به دنبال سقط و یا خونریزی در طی آن می‌تواند برای سلامت مادر زیان بار بوده و در موارد نادر به مرگ مادر منجر شود.

سقط به طور ویژه با تغییرات رفتاری مانند هرزگی، سیگار کشیدن، مواد مخدر و اختلالات تغذیه‌ای ارتباط دارد که همگی تهدیدکننده سلامتی هستند. 

استفاده مکرر از قرص و آمپول سقط جنین بسیار خطرناک است و ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:

خطرات سقط های مکرر جنین با قرص و آمپول
سوراخ شدن رحم: 2 تا 3 درصد زنانی که سقط جنین می‌کنند در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسیاری از این جراحات تشخیص داده نشده و درمان نشده باقی می‌مانند مگر این که معاینه لاپاراسکوپی توصیه و انجام شود. به گزارش مجله پاتوق 2 خطر سوراخ شدگی رحم برای زنانی که قبلاٌ زایمان کرده‌اند یا هنگام سقط بیهوشی عمومی داشته‌اند افزایش می‌یابد.

پارگی های دهانه رحم: پارگی‌های مشخص دهانه رحم که نیازمند بخیه‌زدن هستند در حداقل 1% سقط‌های سه ماهه اول رخ می‌دهد. پارگی‌های کوچک‌تر یا جراحات میکرو که معمولا غیرقابل درمان هستند نیز در دراز مدت به تخریب سیستم باروری منجر می‌شوند. تخریب پایدار دهانه رحم متعاقب سقط ممکن است به شل شدگی دهانه رحم، زایمان زودرس و عوارض زایمان منجر شود. خطر تخریب دهانه رحم برای نوجوانان، سقط های سه ماهه دوم و در مواردی که از لامیناریا برای اتساع دهانه رحم استفاده نمی شود، می شود. 


عوارض جانبی قرص سقط جنین


(میزوپروستول یا سایتوتک)

۱. تب و لرز: شایع بوده اما گذراست. دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد در صورت استفاده از دوز های بالاتر از ۸۰۰ با فواصل کوتاهتر و در روش زیر زبانی یا خوراکی بروز می کند . تب را مي توان با تب بر هاي رايج و خنک کردن بدن کنترل نمود.

۲. عوارض گوشی: تهوع ،استفراغ، اسهال حدود ۳۵ درصد موارد بروز می کند.اسهال ؛ شایع ترین عارضه بوده معمولا خفیف و در طول یک روز خود به خود محدود می گردد.استفراغ ؛ در کمتر از ۶ ساعت فروکش می کند.

۳. دل درد و دل پیچه: دل درد (cramp ) معمولا در ساعات اولیه (بعضی مواقع به فاصله ۱۰ دقیقه ) شروع می شود.برای کاهش NSAID درمان مناسبی است بدون اینکه اثر بخشی قرص را کم کند.

نکته: معمولا در زنان جوان تر ویا کسانی که دوز های متعدد دریافت می کنند مسکن بیشتری مورد نیاز است .

۴. تحریک بیش از حد رحم و پارگی رحم در دوز های بالا


۵. انومالی های جنین :

آنومالی های جنینی متفاوتی به دنبال مصرف نا موفق قرص جهت ختم بارداری گزارش شده است .اما شایع ترین ها سندرم Mobius است که شامل عدم تکامل اعصاب مغزی ۶و۷ بوده که منجر به اختلالات صورت و حرکت چشم ها می شود .نقص اندام های فوقانی و تحتانی ، عدم وجود انگشتان –کلامب فوت و در مواردی نقص تکامل در اعصاب مغزی ۱۲-۱۱-۹-۸-۵-۳ می شود.

نکته: به تمامی افرادی که مصرف قرص را به عنوان ختم بارداری انتخاب می کنند طی مشاوره گفته می شود که در صورت عدم موفقیت در ختم بارداری حتما هزینه لازم را جهت انجام غربالگری بايد داشته باشند چون قرص معلوليت ايجاد مي کند.

در جوامعی که امکان دسترسی به سیستم های خدمات بهداشتی –درمانی محدود است، استفاده از میزوپروستول می تواند مرگ و میر مادران را به میزان قابل توجهی کم کند. اما باید به خاطر داشت که قرص داروی قوی بوده، با اطلاعات کامل باید تجويز شود جهت جلوگيري از مصرف نادرست ان با توجه به اطلاعات مبتني بر شواهد مناسب ترين دوز را انتخاب کرد.


پیگیری های لازم بعد از سقط

– ۲۴ ساعت بعد از شروع خونریزی ، سونوگرافی درخواست گردد تا از دفع- ناقص – یا باقی ماندن حاملگی با وجود خونریزی اطمینان حاصل گردد.


در صورت دفع ناقص:


Tab metergen  عدد هر ۱۲ ساعت


Tab ferrous sulfa 


Cap cephalexin ۵۰۰ 

عوارض مصرف قرص سقط جنین

– در صورت دفع ناقص: تا دو هفته به بیمار فرصت می دهیم ، دوباره سونوگرافی در خواست می نمائیم.

– در صورت عدم فعالیت قلب جنین می توان دوباره دوز میزوپروستول را تکرار کرد یا از مترژن استفاده نمود (۲هفته بعد سونوگرافی)

– کنترل وضعیت خونریزی ،خونریزی ایجاد شده ۱۶-۹ روز طول می کشد.

در صورتیکه خونریزی جاری پس از دو تا سه ساعت کم نگردد و از سه نوار بهداشتی در ساعت مصرف گردد خونریزی سنگین محسوب می شود. احساس سر گيجه مي تواند علامت از دست رفتن خون زياد باشد که بسيار خطرناک مي باشد و مراجعه به بيمارستان را مي طلبد.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

عوارض مصرف قرص سقط جنین

توپ تاپ

هتل های شیراز

رزرو هتل

بلیط هواپیما چارتر

عوارض مصرف قرص سقط جنین

توپ تاپ

هتل های شیراز

رزرو هتل

بلیط هواپیما چارتر

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *