درمان معده با داروهای گیاهی

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

بسیاری از افراد هستند که از تلخی دهان یا حالت تهوع شکایت دارند، همه این علائم از طب سنتی نشانه وجود مشکلی در معده است که به کمک تدابیر پاکسازی معده می‌توان به‌راحتی آن را برطرف کرد.

مصرف رب انار  و رب سیب به تقویت و پاکسازی معده از مواد زائد کمک می‌کنددرمان معده با داروهای گیاهی

* رب انار و رب سیب راهی برای تقویت و پاکسازی معدهوجود تلخی دهان یا احساس تهوع از طب سنتی به دلیل وجود صفرای متعفن در معده است. صفرای عفن موجب بی‌اشتهایی و حالت به جوشش آمدن معده می‌شود.

وجود یکی از این علامت‌هایی که در بالا ذکر کردیم نشانه‌ای از وجود صفرای عفن یا متعفن در معده است که با کمک برخی از تدابیر می‌توان آن را برطرف کرد و کسانی که دچار صفرای عفن هستند معمولاً در ماه رمضان دچار مشکل می‌شوند.

* مصرف شربت انار یا رب انار در رفع علامت صفرای عفن موثر است به این ترتیب که بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری رب انار ترش و شیرین مصرف کنند.

* تهیه شربتی از رب انار و آب‌غوره همراه با عسل می‌تواند موثر باشد به این ترتیب که رب انار را با آب‌غوره و عسل مخلوط می‌کند و روی حرارت ملایم قرار داده تا به قوام درآید. از این مایه شربت چند با در طول روز تا شروع ماه رمضان با آب رقیق کنند, مصرف کنند.* شربت زرشک نیز از بهترین نوشیدنی‌ها برای این افراد است. به این ترتیب که به میزان دلخواه زرشک آبی را با چند برابر آب از شب تا صبح خیسانده سپس روی حرارت قرار داده و با شکر به قوام درآورند. میزان شکر اضافه شده آن همانند سایر شربت‌هاست به میزانی که قوام پیدا کند.* استفاده از سیب یا آب سیب یا رب سیب نیز توصیه می‌شود.سیب تقویت‌کننده قلب، مغز،کبد و در نهایت دستگاه گوارش است همچنین مانع نزول مواد زائد به سمت معده می‌شود.برای تهیه رب سیب می‌توان به میزان 2 لیتر آب سیب گرفته شود و به روش بن ماری روی شعله غیرمستقیم گاز قرار دهند؛ به این ترتیب که یک ظرف بزرگ پر از آب بر روی شعله گذاشته و ظرف آب سیب را داخل ظرف پر از آب گذاشته تا به‌مرور زمان آب سیب تبخیر شود و رب بسیار خوشمزه و مقوی به دست آید.

خوردن سیب خود موجب تنظیم محیط دهان و دندان می‌شود که به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

* در نهایت برای کسانی که صفرای عفن و تلخی دهان دارند، استفاده از بذری به اسفرزه برایشان مفید است البته بهتر است که خیسانده شود و لعاب آن مصرف شود. 

برای درمان سوءهاضمه، از جوشانده‌های رازیانه استفاده کرد

* هضم غذا و درمان سوءهاضمه* برای درمان سوءهاضمه توصیه می‌شود که از جوشانده‌های سنتی مثل رازیانه استفاده کرد. همچنین مصرف جعفری نیز به هضم غذا کمک می‌کند.

* مصرف فلفل سیاه نیز با ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوءتغذیه کمک می‌کند.

* استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان دردهای معده و نفخ کارساز است و به‌طورکلی مصرف برخی ادویه‌ها مثل زیره سیاه، گلپر، میخک، هل و آویشن برای رفع نفخ و سوءتغذیه موثر است.* خوردن بادرنجبویه به همراه نعناع برای درمان بی‌اشتهایی و رفع سوءهاضمه موثر است.

* مصرف زنجبیل، برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه موثر هستند چون از سوزش معده و دردهای ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری می‌کنند.

* خوردن هویج و نعناع و عرق‌هایی مثل زیره و پونه نیز موثر است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. 

 دارچین برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است

 * مصرف دارچین و نعناع دوای درد معدهمعمولاً افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه را می‌کنند با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان می‌شود خوراکی‌هایی مثل مایونز و کلم از این مواد غذایی است.

* طب سنتی برای درمان و تسکین دردهای معده مصرف دارچین را توصیه می‌کند چراکه این گیاه‌درمانی برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.

* افرادی که دچار سوءهاضمه و درد معده می‌شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده و نوشابه‌های گازدار را کمتر کنند. قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.

* همچنین این افراد بهتر است به‌جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در بره خود جای دهند و خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.

* مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می‌کند. همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است. منابع:فارستسنیم


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

پرخوری، تند خوردن غذا، مصرف غذاهای چرب باعث شیوع مشکلاتی نظیر سوءهاضمه می شود

 

درمان معده با داروهای گیاهی

راه های مختلفی برای درمان ورم معده وجود دارد؛ از تغییر در نحوه تغذیه و نوع غذاهای مصرفی گرفته تا انواع داروهای شیمیایی و گیاهی که برای رفع این مشکل تجویز می شود. در این مطلب گیاهان دارویی مفید برای درمان این بیماری آورده شده اندپرخوری، تند خوردن غذا، مصرف غذاهای چرب، مصرف زیاد کافئین و شکلات و همچنین استرس ها باعث شیوع مشکلاتی نظیر سوءهاضمه، سوزش و درد سر دل، نفخ و حالت تهوع می شود. گاز معده اغلب در اثر بلع هوا به خصوص در موقع غذا خوردن به وجود می آید و بهترین روش معالجه آن صرف غذا بدون عجله و با آرامش است. منشأ گاز موجود در روده ها نیز علاوه بر بلع هوا انجام تخمیر توسط میکروب های روده است.

در اغلب بیمارانی که از وجود گاز زیاد در معده و روده شکایت می کنند، حجم گاز افزایش پیدا نکرده است؛ بلکه در اثر اختلال در حرکات روده همان حجم طبیعی گاز، قادر به عبور معمولی از بالا به پائین در روده نیست و بیمار احساس نفخ می کند.

راه های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد؛ از تغییر در نحوه تغذیه و نوع غذاهای مصرفی گرفته تا انواع داروهای شیمیایی و گیاهی که برای رفع این مشکل تجویز می شود.جامعه امروز به بیماری سرعت و استرس مبتلا است، برای مقابله با عوارض ناشی از این مسئله که اغلب مزمن، هزینه بر و طولانی است، می توان از گیاهانی که به طور روزمره در دسترس ما هستند، استفاده کرد.

گیاه درمانی روشی است که در آن، بعد از معاینه های پزشکی و تشخیص لازم، از عناصر گیاهی با توجه به مواد موثره و خواص آن ها، برای رفع علائم بیماری استفاده می شود. این روش همانند طب جدید به مبارزه با علائم بیماری پرداخته و برای رفع آن ها می کوشد.گیاهان موثر در درمان التهاب و ورم معدهبابونهیکی از بهترین گیاهان برای درمان زخم و ورم معده، بابونه است. این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند و آن هایی که سال هاست با این مرض دست به گریبان هستند می توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یکی از بهترین گیاهان برای درمان زخم و ورم معده، بابونه است

  برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و در هنگام صبح ناشتا چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.رازیانهاز تخم و برگ این گیاه می توان به عنوان دم کرده استفاده کرد. رازیانه حاوی ماده ای است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد. 

رازیانه حاوی ماده ای است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد

 نعنابرگ نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می کند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است.  

برگ نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سر دل و درد معده استفاده می شود

 زنجبیلاز 2 سال قبل تاکنون برای درمان تمامی اختلالات هضم استفاده می شده است. زنجبیل خواص تحریک کننده و درمانی دارد. این چاشنی با بهبود بخشیدن به عملکرد آنزیم های گوارشی به بهتر عمل کردن سیستم هاضمه بدن و کاهش نفخ کمک می کند.  

زنجبیل، به بهتر عمل کردن سیستم هاضمه بدن و کاهش نفخ کمک می کند

 شیرین بیانقسمت مورد استفاده شیرین بیان ساقه های زیرزمینی و ریشه های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. ترکیب موجود در ریشه های گیاه پنجاه برابر از شکر شیرین تر است و مقدار آن با توجه به شرایط محیطی و گونه گیاه بین 5 تا 2 درصد است. در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می شود. ریشه شیرین بیان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است و از بروز زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می کنند.  

شه شیرین بیان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است

  ریحانریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های معده، روده مثل اسهال و استفراغ جلوگیری کند.  

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است می تواند معده را قوی تر کند

  مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل 2 یا 3 بار در روز برای کاهش درد معده مفید است. همچنین می توانید 1 تا 15 برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و میل نمایید. چای ریحان را می توانید روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.  

  شنبلیلهبرای درمان زخم معده استفاده می شود. شنبلیله حاوی یک ترکیب لعاب دار است که زخم معده را بهبود می دهد. برای دل درد یک قاشق از دانه شنبلیله را در دو فنجان آب حل کنید. سپس دانه ها را فشار داده تا حل شوند، کمی عسل اضافه کنید. حدود یک هفته دو بار در روز استفاده کنید.

شنبلیله، برای درمان زخم معده استفاده می شود

  

 بومادرانیک چنگ از گیاه گل بومادران را در یک لیوان آب جوش دم کرده یک استکان قبل از ناهار و شام میل کنید. (برای زنان باردار مضر است).

بومادران برای درمان ناراحتی های معده مفید است

منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

نفخ معده از شایع‌ترین علائم گوارشی است که در زنان از مردان بروز پیدا می‌کند

 

درمان معده با داروهای گیاهی

 سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می‌شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.علل شایع نفخ شکم1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)2- یبوست3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)4- سندرم روده تحریک پذیر5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی6- پرخوری7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک8- افزایش وزن9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.1- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود. کنترل نفخ معده با طب سنتی* بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادویه دارچین و زعفران است. به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداری گوشت نیز می‌توان پُخت.

* گرم نگه داشتن شکم نیز از راه‌های بهبود نفخ است. به این ترتیب که این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا مایکروفر قرار دهند، 2 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است.* توصیه می‌شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند.

 

یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است

 

* خوردن آسیاب شده مصطکی (مصطکی، صمغ یا شیره رزینی زردرنگی است که از شاخه‌ها و ساقه‌های درختچه‌ای از خانواده پسته گرفته می‌شود) با شکر و روغن‌مالی شکم با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه خود برای رفع نفخ مفید است. 

* یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است. نوشیدن این مایعات با غذا، شیرهٔ معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد. غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با میوه و سبزیجات است و نوشیدن مایعات به همراه این گونه غذا‌ها، نفخ ایجاد می‌کند.* اگر شما در حین غذا خوردن و یا پس از آن دجار عطش می‌شوید، بهتر است که برای رفع عطش خود از ماست و میوه‌های ترش استفاده کنید.

 

* ریختن سبزی‌های معطر روی غذا و پختن آن‌ها با غذا نیز می‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌کند. لوبیا و عدس را می‌توان با کمی گلپر میل نمود که هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را می‌گیرد. به برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه می‌کنند تا نفخ آن گرفته شود.

* از راه‌های رفع اختلالات گوارشی به خصوص نفخ معده می‌توان به مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیانه، گلپر، هل و آویشن اشاره کرد.

* همچنین مصرف دارچین برای درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد.

* مصرف زنجبیل نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی برای علاج دردهای معده موثر است. البته نباید فراموش کرد که مصرف زنجبیل برای افرادی که فشارخون بالا دارند خطرناک است.

* هویج هم تقویت‌کننده معده است که می‌توان آن را به همراه غذا خورد.

* نعناع را هم می‌توان به صورت خشک شده در ماست و دوغ یا به صورت شربت با غذا میل کرد چون به کاهش نفخ معده کمک می‌کند.

* مصرف ریحان نیز توصیه شده است.

 

اگر زیاد نفخ می‌کنید

* امام صادق (ع) “خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است”

 

* برای درمان نفخ معده یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

* اگر زیاد نفخ می‌کنید می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهارنارنج، بنوشید.

 

* برای تخفیف نفخ شکمی، می‌توان حدود 3 گرم روغن کرچک را در 18 گرم عرق انیسون مخلوط کرد و آن را به معده مالید. 

 

* تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 1 گرم . زنیان 1 گرم . همه را نرم کوبیده و با 25 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

 

* برای نفخ شکم می‌توانید از یک فنجان جوشاندهٔ سبزی‌های معطر استفاده کنید. به این صورت که مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یا زیره را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را پس از غذا بنوشید. پس از دو ساعت که مرحلهٔ اول هضم غذا تمام شد، هر قدر آب می‌خواهید، می‌توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید. اگر در آب خود، مقداری عرق نعناع، عرق آویشن و یا هر نوع عرق سبزی‌های معطر دیگر اضافه کنید، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد.   

مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها یی مانند خیار و کدو،  منجر به نفخ معده میشود

 

نفاخ‌ها کدامند؟* بد نیست این را  بدانید که از نظر طب سنتی، غذاهای بدرنگ و بدبو هم می‌توانند باعث ایجاد نفخ بشوند. چرا؟ چون از نظر طب سنتی، حس معده بسیار قوی است. یعنی از خوراکی‌های خوشبو لذت می‌برد و از خوراکی‌های بدرنگ و بو هم متنفر می‌شود. ورود اجباری خوراکی‌های بدرنگ و بو به معده، باعث ایجاد اختلال در هضم آن‌ها و ابتلا به نفخ خواهد شد.

 

* مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های مرطوبی مانند خیار و کدو می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود. درمان معده با داروهای گیاهی

* برخی از خوراکی‌ها مانند عدس و لوبیا هم به‌خودی‌خود نفاخ هستند.

* به طور کلی افراد مبتلا به نفخ باید از مصرف ترشی‌ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟در صورت مشاهده مشکلات زیر همراه با نفخ، به پزشک مراجعه کنید:- درد شکم- مشاهده خون در مدفوع یا داشتن مدفوع سیاه و قیرمانند- اسهال- سوزش سردل که بدتر می شود- تهوع- کاهش وزن

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

tebyan.netfarsnews.comsalamaneh.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .



العالم-ایران

حسین رضایی زاده رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران  در خصوص نقش سبک زندگی و تغذیه مناسب در بهبود بیماری‌های معده گفت: اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب یکی از روش‌های درمان ورم معده است.

وی افزود: همچنین جویدن غذا یکی از عوامل بسیار مهم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های معده است، توصیه می‌شود لقمه غذا سی بار جویده شده و به کمک مایعات بلعیده شود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: آرامش روحی هنگام غذا خوردن نیز از مسایل مهمی است که باید رعایت شود، به طوری‌که وجود استرس در هنگام غذا خوردن باعث ترشح بیش از حد آنزیم‌های اسید معده خواهد شد که در ادامه مشکلات معده را بوجود خواهد آورد.درمان معده با داروهای گیاهی

وی در خصوص درهم خوری غذا‌ها گفت: درهم خوری نیز باعث بروز مشکلات گوارشی و معده خواهد شد. از طب سنتی غذای کامل باید به تنهایی استفاده شود و بهتر است دسر‌ها و سالاد‌ها به عنوان میان وعده صرف شوند.

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران توصیه کرد: بهتر است مایعاتی مانند آب، دوغ، نوشابه، نسکافه و تا دو ساعت بعد از غذا مصرف نشوند. ماست و دوغ نیز بهتر است به صورت میان وعده مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص گیاهان دارویی موثر برای درمان درد معده بیان کرد: مصرف آویشن، دمنوش پونه، دارچین و نبات داغ می‌تواند برای درمان درد معده موثر واقع شود.همچنین مصرف عرق نعنا به دلیل گرم بودن باعث درمان درد‌های معده خواهد شد اما باید توجه داشت مصرف عرق نعنا برای افرادی که مشکل ریفلاکس معده داشته باشد،توصیه نمی‌شود.

وی در پایان در خصوص درمان سنگ کلیه گفت: اگر بیمار در شرایطی قرار داشته باشد که درد حاد نداشته باشد مصرف گیاهانی مانند تخم کرفس و رازیانه می‌تواند به درمان وی کمک کند، اما باید توجه داشته باشیم معمولا درمان سنگ کلیه با داروهای ترکیبی انجام می‌شود و نمی‌توان با یک گیاه دارویی اقدام به درمان کرد.


منبع:فارس

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *