عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

pamuh.com – سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

با وجود اینکه گلوکوزامین به عنوان نوعی مکمل دارویی برای کاهش درد آرتریت شناخته شده است ولی تحقیقات اخیر نشان داده است که گلوکوزامین می تواند اثرات و فواید بیشتری نیز داشته باشد.در حال حاضر مکمل گلوکوزامین از آن دسته مکمل هایی است که اکثر متخصصان اعتقاد دارند می توان از آن به صورت دراز مدت نیز استفاده کرد.

فهرست

گلوکوزامین ترکیبی است که به صورت طبیعی در بین غضروف های بدن وجود دارد و از اتصال قند و پروتئین به صورت زنجیری ساخته شده است.گلوکوزامین به عنوان روان کننده در بدن عمل می کند و باعث می شود که در حین حرکت ، مفاصل و استخوان ها کمترین تماس را با یکدیگر داشته باشند.

علاوه بر این مشخص شده است که گلوکوزامین دارای خواص ضد التهابی و ضد پیری خوبی است و از آن می توان برای کاهش درد آرتریت ، دردهای استخوانی و درد مفاصل استفاده کرد. (منبع) علاوه بر این glucosamine سلامت روده را افزایش داده و باعث بهبود هضم می شود و برای سلامت کلیه نیز مفید است.بدون حضور گلوکوزامین حرکات عادی و روزانه بدن با مشکل مواجه شده و با درد همراه خواهد بود.از طرفی بدن ما برای سنتز پروتئین ها و چربی ها نیز به glucosamine نیاز دارد تا بافت های مهم غضروف تولید شوند.عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

تشکیل مایعات مفصلی ، سلامت تاندون ها و رباط ها نیز از نقش های بسیار مهم گلوکوزامین در بدن است.سلامت میکروبیوم نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی بدن و جلوگیری از التهاب مزمن دارد. (منبع) برخی از گزارش های موجود ادعا کرده اند که مصرف گلوکوزامین می تواند در عرض 6 الی 8 هفته باعث بهبود دردهای مفصلی شود.

گلوکوزامین نوعی آمینوساکارید است که به ایجاد غضروف از ترکیبات به اگریکان و پروتئوگلیکان کمک می کند.

در حال حاضر دوز استاندارد و توصیه شده مشخصی برای مصرف گلوکوزامین وجود ندارد ولی معمولا میزان 5 الی 15 میلیگرم در روز مصرف می شود که می تواند همراه با سایر مکمل ها مانند سولفات ، امگا 3 و باشد.

توجه داشته باشید که معمولا بهتر است از نوع «گلوکوزامین سولفات» استفاده شود چراکه به نظر می رسد سولفات در کنار گلوکوزامین می تواند نقش مهمی در سلامت مفاصل داشته باشد .گلوکوزامین سولفات به طور معنی داری از سایر انواع گلوکوزامین (مانند گلوکوزامین هیدروکلراید یا N-استیل گلوکزامین)موثر است .

استئوآرتریت اختلالی است که به مرور زمان و در اثر اصطکاک بین مفاصل ایجاد می شود و شایع ترین نوع آرتریت در جهان است .با افزایش سن نیز مفاصل به مرور قدرت خود را از دست می دهند و از دست دادن غضروف نیز می تواند باعث بدتر شدن استئوآرتریت شود. با وجود این که گلوکوزامین استئوآرتریت را درمان نمی کند ولی می تواند تا حد زیادی علائم این بیماری را کاهش دهد .

به دلیل اینکه استئوآرتریت نوعی بیماری دژنراتیو است ، به مرور زمان بدتر شده و علائم آن نیز شدت می گیرد . مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه 8 الی 15 میلی گرم گلوکوزامین می تواند از پیشرفت این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.(به ویژه در مفاصل زانو و باسن : منبع) حتی مشاهده شده است که با مصرف کلوگوزامین در عرض 8 هفته میزان درد ناشی از استئوآرتریت به شدت کاهش پیدا می کند .

البته نتیجه حاصل از مصرف این مکمل از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در برخی از افراد زودتر و یا دیرتر نتیجه می دهد.تحقیقات نشان داده است که استفاده همزمان گلوکوزامین / کندرویتین سولفات برای هشت هفته می تواند نتایج خوبی (نسبت به مصرف گلوکوزامین به تنهایی) برای کاهش درد زانو (متوسط تا شدید) داشته باشد.

گلوکوزامین یک مکمل بسیار عالی برای بهبود عملکرد گوارشی و ترمیم پوشش ژلاتینی روده است.حتی تحقیقاتی نشان داده است که این مکمل می تواند نشتی روده را نیز کاهش داده و به درمان و کاهش علائم بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس ، لوپوس و ویتیلیگو نیز کمک کند.در سال 2 ، محققان ادعا کردند که دریافت مکمل گلوکوزامین می تواند برای درمان بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو نیز مفید باشد.آنها همچنین ادعا کردند که کسانی که به بیماری های التهابی روده دچار می شوند معمولا دچار کاهش سطح گلوکوزامین نیز هستند و دریافت این مکمل می تواند در 75 درصد از این بیماران نتایج مثبتی داشته باشد(منبع) . در بین این بیماران حتی کسانی که به داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیک ها پاسخ مثبتی نشان نداده بودند ، با مصرف گلوکوزامین ، علائمی از بهبودی نشان دادند.

TMJ (اختلال مفصل فکی ، گیجگاهی) نوعی اختلال مربوط به مفصل فک است که در سالمندان شایع تر است ولی در افرادت جوان تا میانسال نیز دیده می شود.TMJ  ، مفصلی که فک را به جمجمه متصل می کند تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز درد فک و گردن درد می شود.با ملتهب تر شدن مفصل فک ، درد به تدریج بدتر و غیر قابل تحمل تر می شود.مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل گلوکوزامین سولفات می تواند به کاهش درد و علائم TMJ منجر شود.در یک بررسی مشخص شده است که مصرف گلوکوزامین به مدت 12 هفته می تواند تاثیری در حد مصرف ایبوپروفن بر کاهش درد ناشی از TMJ داشته باشد (منبع) . مصرف 5 الی 15 میلیگرم گلوکوزامین می تواند تا حد زیادی درد فک را کاهش داده و به راحت تر جویدن غذا کمک کند .

بسیاری از کسانی که دچار درد استخوان هستند و تراکم استخوانی کمی دارند می توانند از گلوکوزامین استفاده کنند.بخصوص کسانی که دچار درد مزمن آرتریت همراه با استخوان درد هستند برای حفظ غضروف مفصلی استخوانی و افزایش عملکرد مفصل می تواند این مکمل را مصرف کنند.

از آنجایی که گلوکوزامین در بدن انسان موجود است معمولا مصرف مکمل های آن عوارض جانبی چندانی در بدن ایجاد نمی کند.با این حال ممکن است برخی افراد نسبت به مکمل های گلوکوزامین حساسیت نشان دهند.شواهدی وجود دارد که مصرف گلوکوزامین می تواند باعث تغییراتی در کلسترول ، انسولین و قند خون شود که به همین دلیل کسانی که دچار دیابت و یا کلسترول خون بالا هستند و داروهایی مانند متفورمین و آتورواستاتین مصرف می کنند قبل از دریافت این مکمل باید با پزشک خود مشورت کنند .

عوارض جانبی این دارو در دوران بارداری به صورت کامل مشخص نیست و اگر حامله هستید قبل از مصرف گلوکوزامین باید با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیردهی نیز قبل از مصرف این مکمل حتما باید با پزشک مشورت کنید.

میزان و نحوه مصرف هر دارویی را فقط پزشک متخصص تعیین می کند و شما مجاز به خود درمانی و تغییر دوزهای مصرفی هیچ دارویی نیستید.اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نیست.این سایت در این مورد هیچگونه مسئولیتی ندارد.

معمولا 15 میلیگرم گلوکوزامین یکبار در روز مصرف می شود که می توانید آن را به 5 میلیگرم و سه بار در روز تقسیم کنید.برای دریافت نتایج بهتر می توانید از مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 همراه با مکمل گلوکوزامین سولفات استفاده کنید.

15 میلی گرم به صورت یکبار در روز مصرف می شود که این میزان را می توان حداکثر تا سه سال به صورت مداوم ادامه داد.همچنین همراه با مصرف این مکمل می توانید از کرم های موضعی حاوی گلوکوزامین نیز بر روی محل مفصل دردناک استفاده کنید. (نباید از 2 ماه استفاده شود).

15 میلی گرم و به صورت یکبار در روز همراه با مصرف ماست و یا ریشه شیرین بیان .

این مکمل علاوه بر اینکه برای سلامت انسان بسیار مفید است می تواند برای سلامت سگ ها نیز مورد استفاده قرار گیرد . معمولا دامپزشکان برای کاهش دردهای مفصلی سگ ها و یا تقویت مفصل و استخوان های سگ توصیه می کنند که از دوزهای کم شروع کرده و بعد از 3 هفته به مرور دوز مصرفی را افزایش دهید .

اندانسترون – عوارض – تداخل – نحوه مصرف Ondansetron

پنتوپرازول چیست؟ عوارض مصرف – تداخل دارویی pantoprazole

سودوافدرین – عوارض – تداخل – موارد مصرف داروی Pseudoephedrine

بیماری هایی که از طریق تماس جنسی دهانی منتقل می شوند

21 روش افزایش شیر مادر – روش های پیشگیری از “کاهش شیر مادر “

فواید غذایی و درمانی کامکوات + جدول ارزش غذایی

آدرس شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما خواهد شد.

این و آدرس را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

گلوکوزامین (Glucosamine) یکی از رایج ترین مکمل هایی است که برای مفاصل مصرف می شود. اما آیا به این مکمل نیاز داریم؟ آیا ارزش هزینه را دارد؟

گلوکوزامین (Glucosamine) یکی از رایج ترین مکمل هایی است که برای مفاصل مصرف می شود. اما آیا به این مکمل نیاز داریم؟ آیا ارزش هزینه را دارد؟

برای شنیدن گلوکوزامین نیازی نیست در شناخت مکمل ها خِبره باشید، زیرا یکی از شناخته شده ترین مکمل های غیرویتامینه تغذیه ای است که توسط افراد بالغ به وفور مصرف می شود و برخلاف بسیاری مکمل های دیگر، میان هر دو گروه علاقه مندان به پرورش اندام و افراد میانسال بسیار پرطرفدار است. [1] چرا؟ زیرا هر دو گروه به طور معمول با درد مفاصل روبرو هستند. اگر شما نیز جزء یکی از این دو گروه هستید و گلوکوزامین مصرف می کنید، در ادامه با نکات بسیار زیادی در مورد این مکمل محبوب آشنا خواهید شد.

گلوکوزامین یک نوع آمینوشِکر و بخشی از غضروف ها در بدن ما است. اغلب به عنوان یک مکمل در قالب گلوکوزامین سولفات و در ترکیب با کندرویتین (chondroitin) مصرف می شود که یکی از رایج ترین مکمل ها برای سلامت مفصل ها است. [1] این مکمل اغلب از چیتین (chitin)، ماده ای که اغلب از آبزیانی مانند میگو و خرچنگ بدست می آید، درست می شود. اما می توان آن ها را از گیاهانی مانند ذرت و گندم نیز تهیه کرد.عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

هنوز مشخص نیست گلوکوزامین و مکمل های تشکیل شده از کندرویتین چگونه عمل می کنند، اما گلوکوزامین ماده ای اصلی از بعضی قسمت هایی از بافت های اتصال دهنده از جمله غضروف مفاصل است.[5] مصرف مکمل های حاوی گلوکوزامین برای سلامت مفصل ها و تاثیر آن در کاهش درد مفاصل یکی از موضوعاتی است که در ده های گذشته در مورد آن تحقیق و مطالعه بسیار شده است.

تحقیقات نشان داده است استفاده از گلوکوزامین می تواند سرعت روند ایجاد آرتروز مفاصل و در نتیجه درد ناشی از آن را کاهش دهد.[3,4] طبق تحقیقاتی که به مدت دوازده هفته تا سه سال انجام شده است، افرادی که با درد مفاصل روبرو بودند، با مصرف گلوکوزامین توانسته بودند درد خود را تسکین دهند.[1,7]

طبق تحقیقاتی که روی مصرف روزانه 15 میلی گرم گلوکوزامین به مدت سه سال انجام شد، هیچ گونه تاثیر منفی برای آن مشاهده نگردید.[4] طبق این مطالعات افرادی که پس از دوازده ماه به مصرف گلوکوزامین سولفات ادامه داده بودند، تاثیرات مثبت بیشتری را در مقایسه با گلوکوزامین/ کندرویتین روی سلامتی مفاصل و کاهش درد احساس می کردند. [7]

بخش بزرگی از مکمل های گلوکوزامین از منابع آبزی تامین می شود. بنابراین افرادی که به غذاهای دریایی آلرژی دارند باید به نوع گلوکوزامین توجه داشته باشند و در هنگام خرید به گیاهی بودن آن دقت کنند. [1]

در گذشته این نگرانی وجود داشت که گلوکوزامین تاثیر منفی روی مقاومت بدن در مقابل انسولین دارد، اما طبق تحقیقاتِ اخیر این موضوع رد شده است. [1,8,9]

به طور کل مصرف گلوکوزامین بی خطر است اما ممکن است با بعضی داروهای ضدسرطان و رقیق کننده خون واکنش نشان دهد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض جانبی آن مطمئن شوید.

مواد خامی که از طریق آن ها گلوکوزامین بدست می آید در طبیعت یافت می شوند و اغلب از چیتین که در آبزیان صدف دار مانند میگو، خرچنگ و لابستر گرفته می شود.[5] با این وجود تعداد کمی از افراد این نوع آبزیان را مصرف می کنند که نیاز روزانه بدن به گلوکوزامین را تأمین نمی کند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غذاهای دریایی به خصوص میگو را زیاد مصرف می کنید، می توانید میزان روزانه مصرف گلوکوزامین خود را کاهش دهید.

با وجود اینکه گلوکوزامین سولفات محبوب ترین نوع است، گلوکوزامین هیدروکلروراید از کمترین میزان محبوبیت برخوردار است و تحقیقات کمتری در مورد آن انجام شده است.[1] همچنین اغلب گلوکوزامین را با کندرویتین ترکیب می کنند که تأثیر تقریباً مشابهی با گلوکوزامین سولفات دارد.[1]

مکمل های گلوکوزامین اغلب به صورت پودر یا کپسول با میزان 15 تا 2 میلی گرم در روز مصرف می شوند. البته می توان این میزان را در دوزهای کوچک تر در طول روز مصرف کرد.

طبق تحقیقات مصرف گلوکوزامین تا 2 میلی گرم در روز بدون هرگونه خطر است اما این میزان برای کندرویتین تنها روزانه 12 میلی گرم است. [5] بنابراین در زمان خرید گلوکوزامین سعی کنید بِرند معتبری را انتخاب کنید زیرا طبق تحقیقی که روی مکمل های گلوکوزامین ارزان قیمت انجام شد، نشان داده شده است که این مکمل های ارزان قیمت از کیفیت و خلوص کافی برخوردار نیستند. [6]

ده ها است که مکمل های گلوکوزامین بدون هیچگونه عوارض و خطری مصرف می شود و نتایج تأثیرات مثبت آن را روی سلامتی مفاصل و کاهش درد نشان می دهد. با این وجود همیشه هزینه، کیفیت و بِرند مورد نظر خود را ارزیابی و پس از مشورت با پزشک معتمد اقدام به خرید کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

متن نظر*

(نمایش داده نمیشه)

شماره تماس

(اختیاری)

اگر میخواهید در جریان آخرین اخبار بلاگ و آخرین تخفیف ها و قرار بگیرید:

رویال بادی به عنوان مرجع تخصصی بدنسازی با ارائه کاملترین مجموعه اختصاصی بره های تمرینی و مقالات انگیزشی و کاربردی برای ورزشکاران می کوشد تا گامی در جهت تامین دانش لازم برای علاقه مندان این رشته مهم بردارد. آموزش کامل انجام همه حرکات بدنسازی برای اولین بار در رویال بادی رونمایی خواهد شد و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش ناخواسته وزن و عفونت ‌های مکرر باشد. با این حال، این علائم ممکن است به دلیل طیف وسیعی از علل رخ دهند. اگر مرتبط با سرطان خون باشد، علائم ممکن است به نوعی از بیماری که در حال حاضر وجود دارد اشاره کند، اما علائم بسیاری با هم تداخل دارند و نشان دهنده این مورد خاص نیستند.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

می دانید علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟ صورت زیبایی را تصور کرده، سپس بوی بدی را تصور کنید! اصلا جالب نیست، مگر نه؟ بوی بد دهان، در هر سنی و بخصوص در سنین کودکی بسیار آزار دهنده است و از جذابیت کودک می کاهد. بوی بد دهان در کودکان نوپا، غیر معمول نیست. اغلب اوقات، بهداشت دهانی ضعیف دلیلی بر آن است، اما علت های دیگری نیز برای آن وجود دارد. خبر خوب این است که در اغلب موارد هیچ پیشگیری جدی وجود

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می شود؟ راه های درمان شکستگی فک و دررفتگی فک چیست؟ آیا تنها دلیل دررفتگی فک، خمیازه کشیدن و زیاد باز کردن دهان است؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و ارتوپدی دکتر سلام، در مورد علل، علائم و نشانه ‌ها و درمان شکستگی فک و دررفتگی فک بحث خواهد کرد. من دچار شکستگی فک شده ام یا عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

ورم طحال چیست و چه علائمی دارد؟ با روش های درمان آن آشنایی دارید؟ طحال متورم شده (اسپلنومگالی) شرایطی است که طحال رشد بیشتری نسبت به اندازه طبیعی

اگر شما به دنبال خرید یا ساخت خانه جدید هستید، ممکن است بخواهید برای موقعیت خانه در ساختمان و البته ارتباط آن با محیط اطراف، از تعیین محل

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از

موتور جستجوی دکتریاب امکان جستجوی بهترین متخصصان پزشکی و روانپزشکی در رشته های مختلف را فراهم کرد. اگر در تهران یا سایر شهرهای ایران بدنبال بهترین متخصص پزشکی

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در غضروف سالم یافت می‌شود . همچنین می‌توان از غضروف حیوانات ، مخصوصاً صدف آن را استخراج کرد . قرص‌های گلوکزامین بسیار محبوب هستند ، زیرا توانایی کاهش درد و از دست دادن عملکرد مرتبط با آرتروز را دارند .

درحالی‌که در اکثر موارد استفاده از این قرص‌ها ایمن است ، اما باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید زیرا در موارد خاصی منع مصرف دارد ( که در ادامه مقاله گفته می‌شود ) و اینکه شما نباید از دز پیشنهادشده گلوکزامین مصرف کنید .

قرص گلوکزامین برای چه کسانی مناسب است ؟

گلوکزامین ممکن است برای کاهش درد در بسیاری از شرایط ، مؤثر باشد . به‌هرحال ، شما باید قبل شروع به مصرف این قرص با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید که این قرص برای شما مؤثر است یا خیر .عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

به‌عنوان‌مثال : آرتروز دارید و طبق مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اید که مکمل گلوکزامین برای آرتروز شما مؤثر است ، اما باید در مورد منافع و خطرات استفاده از این مکمل از پزشک خود سؤال کنید .

به یاد داشته باشید که مطالعات گسترده‌ای در مورد اثرات مکمل گلوکزامین در بسیاری از شرایط ( مریضی‌ها ) انجام‌نشده است . به همین علت ، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که سود احتمالی این مکمل ارزش خطرات مصرف کردن آن را ندارد و یا برعکس .

ممکن است تأثیر قرص گلوکزامین بسیار کم باشد ، مگر اینکه تشخیص دقیقی در مورد بیماری شما انجام‌شده باشد .

به‌عنوان‌مثال : شما می‌خواهید به دلیل درد کمر این قرص را مصرف کنید ، ولی معمولاً باید آرتروز در شما تشخیص داده‌شده باشد و سپس اینکار را انجام دهید . در صورت عدم‌تشخیص ، پزشک قبل از اینکه مصرف مکمل را امتحان کند ، باید علل دیگر کمردرد را رد کند .

اغلب مطالعات نشان داده‌اند که بهبودی کمی در علائم بیمارانی که قرص گلوکزامین را مصرف کرده‌اند ایجادشده است ، بنابراین ممکن است مزایای بسیار کم آن ارزش قیمت بالای قرص را نداشته باشد . با پزشک خود دراین‌باره حتماً صحبت کنید .

چه کسانی نباید قرص گلوکزامین را مصرف کنند ؟

درحالی‌که مصرف قرص گلوکزامین برای بزرگسالان ایمن است ، می‌تواند برای کسانیکه بیماری‌هایی مانند دیابت دارند مشکلاتی را ایجاد کند .

اگر دیابت دارید ، بهتر است گلوکزامین مصرف نکنید . گلوکزامین می‌تواند تأثیر مخربی روی میزان مقاومت انسولین و سطح قند خون شما بگذارد .

یکی دیگر از چیزهایی که باید مدنظر داشته باشید این است که گلوکزامین از صدف گرفته می‌شود ، در صورتی که به صدف آلرژی دارید نباید از این مکمل‌ استفاده کنید .

افراد زیر ۱۸ سال نباید از مکمل گلوکزامین استفاده کنید ، این یعنی خانم‌های باردار و کسانیکه بره‌ای برای بچه‌دار شدن دارند نباید مصرف کنند .

همچنین مکمل گلوکزامین می‌تواند با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد ، داروهایی که برای افسردگی یا فشارخون بالا استفاده می‌شود ، میتوانند باعث ایجاد تداخل شوند . قبل از مصرف این قرص ، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک خود بگویید .

چه کسانی درخطر بیشتری هستند ؟

قرص گلوکزامین ممکن است ریسک بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و اختلالات خونریزی را افزایش دهد . اگر مستعد هرگونه بیماری و شرایطی خاصی هستید به پزشک خود بگویید .

به‌عنوان‌مثال ، اگر در معرض ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید ، پزشک شما ممکن است استفاده طولانی‌مدت از گلوکزامین را به شما پیشنهاد نکند ، زیرا ممکن است این مکمل باعث تپش قلب یا سایر بی‌نظمی‌ها شود .

اگر خشکی چشم یا افزایش احتمال ایجاد آب‌مروارید داشته باشید ، قرص گلوکزامین ممکن است خطر را افزایش داده و باعث ایجاد آب‌مروارید شود .

با توجه به اینکه قرص گلوکزامین می‌تواند ریسک خونریزی را افرایش دهد ، اگر اختلالات خونریزی دارید یا داروهایی مانند وارفارین مصرف می‌کنید که ریسک خونریزی را افزایش می‌دهد به پزشک خود بگویید .

به کارخانه سازنده قرص دقت کنید . در هنگام خرید ، مکمل‌های زیادی وجود دارند که کیفیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و باید دقت کنید تا بهترین نوع قرص گلوکزامین را خریداری کنید .

به دنبال برندهایی که اعتبار زیادی دارند باشید . همیشه نظرات زیر محصول موردنظر را مطالعه کنید تا ببینید که افراد دیگر تجربه خوبی از مصرف آن مکمل دارند یا خیر .

اگر به صدف ( shellfish ) آلرژی دارید ، به دنبال محصولاتی باشید که از صدف تهیه نشده‌اند یا مقدار بسیاری کمی از آن را دارند .

از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید . با توجه به فقدان مقررات مربوط به مکمل‌های تغذیه‌ای ، استفاده از تجربه افرادی که با این مکمل‌ها زیاد سروکار دارند می‌تواند کمک‌کننده باشد .

با توجه به اینکه افراد زیادی با بیمار مشابه شما به پزشک مراجعه می‌کنند ، پزشک می‌تواند از تجربه و تأثیر مکمل‌ها که قبلاً تجویز کرده است استفاده و به شما نیز مکمل مشابهی را پیشنهاد دهد .

به یاد داشته باشید که ممکن است پزشک شما محصولی را به شما پیشنهاد دهد که گران‌تر از سایر مکمل‌ها باشد . آن‌ها نمی‌خواهند شما بیش‌ازاندازه پول ‌خرج‌کنید ، بلکه برندی را پیشنهاد می‌دهند که معمولاً توسط متخصصان مورد اعتماد باشد .

نوع مناسب گلوکزامین را نسبت به شرایط خود انتخاب و مصرف کنید . گلوکزامین عموماً به‌صورت تکی با‌های گلوکزامین هیدروکلراید یا گلوکزامین سولفات عرضه می‌شود . با پزشک خود درباره بهترین نوع آن نسبت به شرایط خود صحبت کنید ، اما نکات زیر هم می‌تواند کمک‌کننده باشد :

۱ – گلوکزامین هیدروکلراید برای درمان بیماری‌های استخوانی توصیه می‌شود ، درحالی‌که گلوکزامین سولفات برای کلسترول بالا پیشنهاد می‌شود .

۲ – اگر تصمیم به استفاده از گلوکزامین سولفات یا گلوکزامین هیدروکلراید برای آرتروز زانو گرفتید ، پیشنهاد می‌شود که دزهای پایین بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم ۳ بار در روز و حداکثر برای ۱۲ هفته از این مکمل استفاده کنید .

مکمل باکیفیت بالا تهیه کنید . استفاده از مکمل باکیفیت احتمال مشاهده مزایای آن را بالا می‌برد . FDA ( سازمان غذا و داروی آمریکا ) محتوا ، خلوص و غیره را در این‌گونه قرص‌ها تنظیم نمی‌کند ، بنابراین بهتر است به دنبال تأیید دیگر شرکت‌ها مانند USP روی برچسب مکمل موردنظر باشید تا کیفیت آن تایید شده باشد .

همچنین بودن GMP نیز روی برچسب مکمل می‌تواند بالا بودن کیفیت مکمل را تایید کند . بنابراین به دنبال GMP یا USP روی مکمل باشید .

اگر بعد از ۱ تا ۲ ماه مصرف قرص متوجه بهبودی در درد و عملکرد مفصل شدید ، از پزشک بخواهید تا مکمل مصرفی شمارا عوض کند تا ببینید که همین تأثیر را دارد یا خیر .

بعد از ۲ ماه مصرف کردن مکمل گلوکزامین تصمیم به ادامه مصرف یا قطع آن بگیرید ، زیرا کمتر از ۲ ماه این مکمل نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد و باعث بهبودی شما شود .عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

در هنگام تغییر برند قرص حواستان به حساسیت نسبت به صدف یا بیماری‌هایی که دارید باشد .

قرص را با غذا و طبق دستورالعمل روی بسته استفاده کنید . شایع‌ترین عوارض جانبی قرص گلوکزامین خوراکی شامل علائم گوارشی مانند : سوزش سر دل و تهوع است . این عوارض معمولاً با مصرف قرص به همراه غذا از بین می‌روند .

با توجه به اینکه دز مصرفی این قرص معمولاً ۳ بار در روز است ، شما می‌توانید به‌راحتی آن را بعد از صبحانه ، ناهار و شام میل کنید .

اگر قرص گلوکزامین را روزی یک‌بار مصرف می‌کنید ، معمولاً بهترین زمان برای مصرف آن در وسط روز بعد از ناهار خوردن است ، مگر اینکه پزشک پیشنهاد دیگری به شما داده باشد .

دز مناسب را نسبت به وزن بدنتان دنبال کنید . باوجوداینکه میزان مصرف مکمل‌ها تنظیم نمی‌شوند ، اما توافق عمومی درباره میزان مصرف گلوکزامین برای بزرگسالان نسبت به وزن بدن وجود دارد .

به‌عنوان‌مثال : اگر قرص گلوکزامین سولفات مصرف می‌کنید و زیر ۴۵ کیلوگرم هستید ، شما نباید از ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنید . اگر از ۴۵ کیلوگرم هستید ، می‌توانید با اطمینان تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم مصرف کنید . بااین‌حال ، اگر وزن شما بیش از ۹۰ کیلوگرم است یا به‌عنوان افراد چاق طبقه‌بندی می‌شوید ، باید با پزشک خود در مورد مقدار مصرف قرص گلوکزامین مشورت کنید .

در مورد مصرف یکباره دزهای گفته‌شده یا تقسیم کردن آن در طول روز با پزشک خود مشورت کنید .

دز کلی مصرفی بستگی به گلوکزامین مصرفی شما یعنی گلوکزامین سولفات یا گلوکزامین هیدروکلراید دارد . به‌عنوان‌مثال ، ۱۵۰۰ میلی‌گرم گلوکزامین سولفات تقریباً برابر با ۱۲۰۰ میلی‌گرم گلوکزامین است ، درحالی‌که ۷۵۰ میلی‌گرم گلوکزامین هیدروکلراید حدوداً ۶۲۵ میلی‌گرم گلوکزامین است .

چه زمانی می‌توان دز مصرفی را کرد ؟

بعضی از دزهای پیشنهادی توسط پزشک شما برای بیماری‌های خاص یا مصرف همزمان آن با دیگر قرص‌ها ، می‌تواند متفاوت از دزی باشد که روی بطری قرص نوشته‌شده است .

به‌عنوان‌مثال : اگر شما آرتروز معمولی دارید ، پزشک معمولاً بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم گلوکزامین به‌صورت روزانه به مدت ۱۸ ماه برای شما تجویز می‌کند ، اما برای آرتروز زانو معمولاً نیاز است که دز مصرفی به ۳ قسمت تقسیم‌شده و در هر بار ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم مصرف شود .

درزمانی که تزریق گلوکزامین انجام می‌دهید ، شما معمولاً نیاز به دز مصرفی بسیار کمتری نسبت به نوع خوراکی این مکمل خواهید داشت .

در هنگام مصرف گلوکزامین به‌صورت طولانی‌مدت احتیاط کنید . حتی مصرف گلوکزامین در دزهای توصیه‌شده ، می‌تواند عوارضی برای شما به همراه داشته باشد ، اگر آن‌ها را برای مدت بیش از ۶ ماه مصرف کنید .

البته حواستان باشد که شما نیاز به حداقل ۱ ماه مصرف قرص گلوکزامین دارید تا تأثیر و مزایای کامل آن را مشاهده کنید . اگر بعد از ۶ ماه مصرف هیچ‌گونه بهبودی در بیماری شما مشاهده نشد ، به پزشک جهت قطع کردن قرص مراجعه کنید .

طول درمان با گلوکزامین بستگی به علتی دارد که آن را مصرف می‌کنید . به‌هرحال ، شما عموماً نباید گلوکزامین را از ۶ ماه مصرف کنید مگر اینکه توسط پزشک گفته شود .

آرتروز جزء استثناءها است که از قانون ۶ ماه پیروی نمی‌کند . برای آرتروز معمولی پزشک شما ممکن است مصرف قرص گلوکزامین را تا ۱۸ ماه برای شما تجویز کند .

عوارض مصرف قرص گلوکزامین چیست ؟

اگر بیماری‌هایی نظیر آسم ، فشارخون بالا یا اختلالات خونریزی دارید ، به‌دقت تغییرات و عوارض بعد از مصرف قرص گلوکزامین را دنبال کنید و اگر مشکلی برای شما پیش آمد به پزشک جهت قطع مصرف قرص مراجعه کنید .

به‌عنوان‌مثال : اگر مشکل فشارخون یا در خطر بیماری‌هایی قلبی هستید ، باید تا زمانی که قرص گلوکزامین را مصرف می‌کنید به‌صورت روزانه فشارخون خود را اندازه‌گیری کنید .

طیف گسترده‌ای از مشکلات گوارشی همراه با مصرف قرص گلوکزامین ممکن است در شما ایجاد شود . اگر مشکلاتی نظیر سوزش سر معده ، باد معده ، حالت تهوع یا موارد مشابه که غیرقابل‌تحمل باشند برای شما پیش آمد ، ممکن است تمایل داشته باشید تا به پزشک مراجعه کنید و مصرف قرص گلوکزامین را قطع کنید .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مکمل‌های ( قرص یا انوع دیگر ) روغن ماهی جهت تأمین امگا۳ برای بدن خیلی محبوب هستند ، زیرا د

زودپز برقی یک دستگاه پخت‌وپز با فشار بالا بوده که قابلیت بره‌ریزی دارد و

مصرف بیش‌ازحد باتری و تخلیه سریع‌تر از معمول باتری گوشی‌های اندرویدی می‌تواند مأیوس‌کننده باشد

اسکار چیست ؟ اسکار یا همان جوشگاه ( جای زخم ) که به نیز

بسیاری از افراد دارای چربی ران ( بغل ران ) هستند و به دنبال

اگر چشمان شما مقداری ضعیف شده است و یا میخواهید دید واضح و خوبی

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار


 

 

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-119-fa.html

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *