عوارض مصرف زیاد بذر کتان

تخم کتان چیست و چه مزایایی دارد؟

بذر کتان که گهگاه به آن تخم بزرک هم می‌گویند، منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا ۳ است.

این بذر، از درخت کتان گرفته می‌شود، درختی قدیمی که در مصر باستان و چین بار می‌آید. بذر کتان منبعی برای چربی سالم، آنتی اکسیدان، و فیبر است.

تحقیقات اخیر یافته‌اند که این تخم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.

عوارض مصرف زیاد بذر کتان

پادشاه شارلمانی در قرن هشتم، شدیدا به مزایای سلامتی بذر کتان ایمان داشت، بدین جهت تمایل داشت افراد وفادار به وی از این بذر مصرف کنند. و به جهت اینکه از این موضوع اطمینان پیدا کند، قانونی در این مورد تصویب کرده بود!

لاتین و علمی درخت کتان، Linum usitatissimum، به معنی «مفیدترین» است.

این مقاله، بخشی از سلسله مقالاتی است که در مورد فواید خوراکی‌های محبوب درباره‌ی سلامتی می‌گویند. و شامل مشخصات تغذیه‌ای بذر کتان، خواص درمانی مربط با خوردنش، و البته عوارض جانبی این تخم می‌باشد.

برای اینکه از حداکثر فواید بذر کتان بهره مند شوید، باید آنرا بصورت آسیاب شده بخرید، و یا حداقل قبل از مصرف، آسیابشان کنید. چرا که بذر کامل، ممکن است بدون اینکه هضم شود، از طریق دستگاه گوارش دفع شود.

دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای. مشخصات تغذیه‌ایشان خیلی شبیه هم است، و هر دوشان هم به اندازه‌ی هم حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

انجمن تغذیه‌ی آمریکا بر اهمیت این ماده‌ی غذایی مورد غفلت واقع شده تاکید دارد. این انجمن بیان کرده که بذر کتان نه تنها منبعی عالی برای ۲ اسید چرب مورد نیاز سلامت بدن است (یعنی اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولنیک)، بلکه منبعی سرشار از فیبر و مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز به شمار می‌رود.

بذر کتان کلسترول و سدیم بسیار کمی هم دارد.

لیگنان، یکی از کلاس‌های عمده‌ی فیتواستروژن هاست. ترکیباتی شیمیایی مشابه استروژن و دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد بدنتان مقابله کند. بذر کتان یکی از بهترین منابع لیگنان است (۰.۳ تا گرم در هر ۱۰۰ گرم).

در تحقیقی در ژورنال Critical Reviews، به این نتیجه رسیده‌اند که بره‌های غذایی حاوی لیگنان، می‌توانند برای سلامتی بسیار پر فایده باشند، مخصوصا اگر یک عمر به این بره غذایی چسبیده باشید.

بذر کتان سرشار از فیبر محلول (قابل حل در آب) و فیبر غیر محلول (غیر قابل حل در آب) است. به گفته‌ی مایو کلینیک، فیبر محلول، در آب حل شده و ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که به کاهش کلسترول و قند خون کمک خواهد کرد.

در حالیکه فیبر غیر محلول، در سیستم گوارش شما حمل شده و باعث خواهد شد تا چیزها در دستگاه گوارش شما به سرعت حرکت کنند. بدین ترتیب گوارشتان روان خواهد بود.

این چربی، جزو چربی‌های خوب بوده و بسیار هم برای قلب مفید است. این اسیدهای ضروری برای بدن، قابل تولید برای بدن نیست و تنها از طریق مواد غذایی برای بدن تامین خواهد شد.

خواص درمانی و پر فایده‌ی مصرف بذر کتان، هنوز بطور کامل شناخته نشده است، حتی بسیاری از فوایدی که در حال حاضر درباره‌ی بذر کتان ادعا می‌شود، فاقد اعتبار علمی است. با اینحال تحقیقات جدید، نشان می‌دهند که بذر کتان می‌تواند آن خوراکی اعجاب انگیزی که خیلی‌ها ادعا می‌کنند باشد.

مصرف بذر کتان، ممکن است از شما در برابر سرطان سینه، پروستات و روده محافظت کند. تصور می‌شود که بذر کتان، بخاطر اینکه حاوی امگا-۳ است، مانع چسبیدن سلول‌های بدخیم به دیگر سلول‌ها شده، و بدین ترتیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، لیگنان نیز خاصیت ضد رگ زایی داشته و از رشد تومورها بواسطه‌ی تشکیل عروق خونی، جلوگیری می‌کند. یک تحقیق آمریکایی که در سی و چهارمین نشست سالیانه‌ی انجمن سرطانشناسی بالینی آمریکا طرح گردید، روشن کرد که مصرف بذر کتان می‌تواند از رشد تومور سرطان پروستات جلوگیری نماید.

دکتر وندی دیمارک وانفرید، سرپرست این تحقیق می‌گوید که تیم ما، از اینکه بذر کتان تاثیری محافظتی بر سرطان پروستات گذاشت، شگفت زده شد.

محققان مرکز تحقیقات سلامت و تغذیه‌ی دانشگاه ایالتی آیووا، دریافتند که سطح کلسترول در میان مردمانی که در بره‌ی غذایی‌شان بذر کتان وجود دارد، پایین‌تر است. سوزان هندریچ، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: مردمانی که نمی‌توانند چیزی شبیه به Lipitor مصرف کنند، بذر کتان می‌تواند قسمتی از فواید کاهش کلسترول چنین داروهایی را برایتان تامین کند.

تحقیقی که در مجله‌ی انجمن انکولوژی به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که مصرف یک بره‌ی غذایی حاوی بذر کتان، می‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگی در دوران یائسگی زنان را کاهش دهد.

دکتر پرودی نتیجه گیری می‌کند که: نه تنها بنظر می‌رسد که بذر کتان در کاهش احتمال ابتلا به گر گرفتگی مفید است، بلکه فوایدی برای روان مصرف کننده هم دارد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی Nutrition Research، شواهد بسیاری نشان داده است که مصرف بذر کتان بصورت روزانه، قند خون را در مردان و زنان چاقی که پیش دیابت دارند، تحت کنترل در خواهد آورد.

محققان دانشکده‌ی پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، نشان داده‌اند که حفظ یک بره‌ی غذایی شامل بذر کتان، می‌تواند از پوست شما نیز در برابر اشعه‌ها محافظت کند.

این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بذر کتان از آنجایی که آنتی اکسیدانی قوی است، و خواص ضد التهابی شناخته شده‌ای هم دارد می‌تواند بخوبی در برابر اشعه‌ها از بدن شما حفاظت نماید.

با وجود اینکه تحقیقات در مورد مصرف بذر کتان در دوران بارداری، کمیاب است، خانم‌های باردار همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کنند، و از آنجایی که بذر کتان خواص شبه استروژنی دارد، از مصرف آن دوری کنند.

علاوه بر این به اعتقاد مرکز پزشکی دانشگاه مریلند افرادی که به انسداد روده مبتلا هستند هم باید از بذر کتان دوری کنند، چرا که سرشار از فیبر است.

به نقل از livestrong؛ تخم کتان یک مکمل غذایی است که حاوی فیبر و اسید چرب امگا ۳ می باشد. خود کتان به صورت خام، ممکن است مواد تشکیل دهنده ناخواسته ای همچون سیانید را داشته باشد. با اینکه مکمل های حاوی دانه کتان امن و بی ضرر هستند اما مصرف کتان به شیوه نادرست می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد. قبل از اینکه بخواهید از دانه کتان استفاده کنید باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد همین موضوع صحبت کنیم.

تخم کتان واژه ای است که برای دانه های گیاه کتان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یک مکمل غذایی است که می توانید آن را به غذاها یا نوشیدنی های خود اضافه کنید. دانه کتان حدودا یک چهارم فیبر و یک چهارم اسید چرب امگا ۳ دارد. دو چهارم دیگر نیز از کربوهیدرات و پروتئین تشکیل شده است. تخم کتان را می توان به نوشیدنی های نرمی همچون اسموتی ها اضافه کرد. آن ها نه تنها می توانند اجایت مزاج را بهبود ببخشند بلکه نقش مهمی در سلامت قلب و مدیریت سطح کلسترول خون بازی می کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تخم کتان می تواند سطح تری گلیسیرید را پایین تر بیاورد و سلامت قلب را پس از حملات قلبی بهبود ببخشد. البته برای اثبات چنین ادعاهایی به تحقیقات بیشتری نیاز خواهد بود.

همانطور که می دانید سیانید نوعی سم است. این ماده به سرعت عمل می کند و می تواند کشنده باشد. با اینحال سیانید در فرآیند تولید محصولات همچون پلاستیک ها و چاپ عکس مورد استفاده قرار می گیرد. سیانید در محیط زیست نیز وجود دارد و اگر فرد به طور مستقیم در معرض آن قرار گیرد می تواند مشکلاتی برایش ایجاد گردد. قرار گرفتن در معرض گاز سیانید یا محصولات غذایی که حاوی سیانید است می توانید ضربان قلب را به صورت ناگهانی بالا ببرد، سردرد، حالت تهوع، گیجی و مشکل در تنفس را ایجاد کند. بر اساس گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حتی مقادیر اندکی از این ماده شیمیایی می تواند در عرض چند دقیقه نشانه های خود را بروز دهد. قرار گرفتن در معرض حجم وسیعی از سیانید می تواند نشانه های حادتر و شدیدتری همچون از دست دادن هوشیاری و دیسترس تنفسی را ایجاد کند.

ارتباطی بین کتان و سیانید وجود دارد. با اینحال احتمال پیدا شدن این ماده شیمیایی خطرناک در مکمل های موجود در سوپر مارکت ها بسیار اندک است. تخم کتان که از دانه کتان خام و نارس به دست می آید، برای افراد امن و بی ضرر است. با اینحال، بر اساس گزارش های موجود، دانه کتان خام و سایر بخش های این گیاه می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد. دانه کتان در برگیرنده ماده ای به گلیکوزید سیانوژنیک است که هیدروژن سیانید را به هنگام خرد کردن دانه ها در آب تشکیل می دهد. فرایندهای تولید، این نوع سیانید را حذف می کنند. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که عوارض جانبی مرتبط با با مصرف مکمل های حاوی دانه کتان گزارش نشده است.

قبل از اینکه بخواهید هر نوع مکمل جدیدی را امتحان کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. هرگز دانه را به طور مستقیم از گیاه کتان نگیرید و سایر بخش های گیاه را نخورید. با اینکه برخی از تولید کنندگان ممکن است دوز مختلفی از این مکمل را پیشنهاد کنند اما FDA پیشنهاد می کند از ۱۶ گرم دانه کتان به صورت روزانه مصرف نشود.

با تشکر از مجله سلامت
خیلی دنبال همچین مقاله ای بودم برای کار دانشگام خیلی کمک کرد.

آیا مصرف تخم کتان در سنین کودکی ضرر دارد؟
بنده دو دختر ۱۰ و ۳ ساله دارم.

با سلام باقدردانی از زحمات شما قربون خدا برم به عظمت خالقم می اندیشم خواهشا از تخم کتان برای همگان تجویز نکنید چون برای ما اثرات منفی داد دوستدار شما

دقیقا موافق باشماهستم
مصرف تخم کتان وکپسولهاى حاوى روغن کتان خطرناکند
مشکلات در رابطه با هورمونهاایجاد میکنه
الان یک ماهه درگیرم
اصلاً سرخود هیچ مکملى استفاده نکنید
مخصوصا خانومها

عوارض مصرف زیاد بذر کتان

دانه کتان رو چطوری باید مصرف کرد ؟

روزی ۱ قاشق چایخوری.نیم ساعت قبل از غذا

سلام تخم کتان باید آسیاب بشه بعد مصرف کنی روزانه یک قاشق غذا خوری

آسیاب شده تخم کتان نباید بیش از سه روز نگهداری شود. زیرا سمی می شود و پس از آسیاب باید سریع مصرف شود پس بهتر است هر بار مقدار کمی آسیاب شود که زودتر مصرف گردد.

فواید و ارزش غذایی بذر کتان خارج از تصور من بود.

متشکرم ، عالی بود .

آیااستفاده از بذرکتان می تواننددریایسگی تاخیرایجادکند

براتون بررسی کردم متاسفانه اطلاعات کاملی در اینباره وجود نداشت.

بذر کتان یا تخم آن برای واریس مفید می باشد یا خیر ؟
متشکرم

بزرگترین تنوع ارقام کتان در کشور در اختیار مرکز تکاتو شرکت توسعه کشت دانه های روغنی است که افراد و پژوهشگران می توانند از ان استفاده کنند

دوستان خیلی وقته که من و خانوادم از ارزن استفاده میکنیم.
فوایدش رو که مجله سلامت گفته دستش درد نکنه.
به صورت تجربی هم من بهتون میگم حتماً بذر کتان رو بزارید توی برتون چون فوق العادس.

واقعاً عالی بود.
و لذت بردم از این همه خواص دانه کتان.

سلام من تنبلی تخمدان دارم میتوانم برای کاهش وزن از تخم کتان استفاده کنم؟

سلام در یکی از سایتهای پزشکی برای درمان تخمدان پلی کیستیک استفاده پودر تخم کتان به انداره یه قاشق غذاخوری سرخالی در آب گرم بصورت روزانه پیشنهاد شده.
لطفا بازم خودتون تحقیق کنید

ایاکلسترول خون راافزایش نمیدهد

مطالبتون قابل توجه وارزشمنده

سلام
لطفا بفرمایید چگونه باید استفاده کنیم

من مدتهاست ازبذرکتان استفاده میکنم البته به توصیه دکترآزوبسیارراضی هستم مخصوصاکه اشتهایم راکنترل میکندودیگریبوست ندارم ازشمامتشکرم چون فوایددیگرش رانمیدانستم حالا که خواندم خوشحال شدم

میشه بگین چجوری استفاده میکنین ینی اینک با چیزی قاطی میکنین،چ ساعتایی،ممنون

سلام بذرکتان منوبی اشتها میکنه هرروزدوقاشق مرباخوری دریک استکان اب گرم حل میکنم ویک ساعت بعدمیخورم

آیا برای مردان ضرر دارد خوردن تخم کتان؟

مطالبتون خوب بود میخواستم بدونم واسه درمان تنبلی تخمدان واقعا استفاده میشه؟؟؟ چجور استفاده میشه؟

کیانی که تنبلی تخمدان دارند تجویز نشده

ایا مصرف بذر کتان با قهوه سبز در بدن اختلالی ایجاد می کند؟؟

سلام من حدود یک ماه تخم کتان قهوه ای مصرف کردم احساس میکردم بسیار اندک احساس میکردم لاغر شدم ولی دیگران این تغیر رو در من نمی دیدن اما الان چند روزه تخم کتان طلایی مصرف میکنم تمام پوست بدنم از جمله صورتم چرب میشه واحساس می کنم نه تنها تاثیر نداره بلکه خاصیت چاق کنندگی هم داره و چربی من رو بالا می بره البته تخم کتان طلایی رو همراه با قهوه سبز مصرف می کنم دوستان عایا اطلاعاتی در این زمینه دارین لطفا راهنمایی کنید

سلام. من بذر کتان رو در آب جوش یک شب کنار گذاشتم. میخوام بدونم الان باید بذر رو هم همراه آب بخورم یا فقط آبی که بذر یک شب مونده؟
ممنونم از راهنماییتون

برای اینکه از خواص تخم کتان بهره ببرید بهتره که بصورت آسیاب شده مصرف کنید و بهتره که خودتون آسیاب کنید چون اگه مدت زیادی آسیاب شده باشه اکسایش پیدا میکنه و باعث تولید سم میشه

سلام ، طریقه ی مصرف تخم کتان به چه صورت باید باشه؟و چه موقع از روز مصرف کنیم بهتره ،ممنون

زهره جان خودت پودرش کن و یک ق چ خوری بریز تو شیر بخور یا تو هر چیز دیگ مث سالاد یا ماست و

سلام.من دچارسنگ کیسه صفرا،بزرگی کبدوچربی کبدهستم،مصرف تخم کتان مشکلی ایجادنمیکنه برام؟لطفا به ارسال کنید

سلام عزیز.
با توجه به مشکلاتتون لطفاً به یک متخصص تغذیه صحبت کنید.
اینجور خیال خودتون هم راحت تر خواهد بود.

آیا تخم کتان خوراکی و تخم کتانی که برای قناری استفاده میشه یکی هست؟ جفتشو میشه خورد؟

سلام. خواهشا بگید ک بذر کتان طبع گرم داره یا سرد؟

سلام لطفا بهم بگید تخم کتان طلایی هم برای لاغرشدن مفیداست/

تمام چیزایی که اقا محمود گفت منم سوال داشتم لطفا جواب بدید

با سلام. من خودم تخم کتان قهوه ای با پودر سماق قرمز گرفتم از عطاری با هم مخلوط کردم . البته باید تخم کتان را بشورید و خشک بشه بعد آسیاب کنید تا پودر بشه ولی خوب سماق قرمز پودر شده موجود هست تو عطاری ها. برای امتحان زمان یک ماهه در نظر بگیرید یک قاشق غذاخوری از این مخلوط پودر شده ها بریزد تو ماست همراه با ناهار و برای شام هم همین عمل رو انجام بدید. فوق العاده است . من خودم به صورت تجربی دیدم

سلام من یه جایی خوندم واسه کیست تخمدان ضرر داره ایا واقعا ضرر داره یا مفیده ؟؟؟ میشه زود جوابموبدین؟؟؟

سلام ممنون بابت مطالبتون ایا تخم کتان برای خانم هایی که هورمونهای جنسی شون بهم ریخته و تستوسترون خونشون بالاست میتونه مفید باشه؟

ب نظرم خوبه چون فیتواستروژن داره برای تنظیم هورمون هفته ای دوبار دم نوش رازیانه بخور:)

سلام من امروز ۱۳روز سحرها بعد از غذام تخم کتان خوردنی که درشتر از هسته سیب هستش نه اونی که به پرنده ها میدن رو اسیاب کردم یه ق غ میریزم تو اب جوش ژله ای میشه میخورم احساس میکنم چربی های اضافه بدنم داره اب میشه بازو و شکم و ران البته مصرفش باید یه دوره کامل یکی دوماهه باشه تا تاثیرشو رو ببینیم و اینکه کاملا بیضرر هستش ولی اصلش نیم ساعت قبل از غذا توصیه میشه تا اشتها رو کم کنه اما من تو ماه رمضون دوس داشتم بخورم چون روز غذا نمیخوردم فک میکنم اثر بهتره .

خوردن تخم کتان هنگام اقدام ب بارداری مناسب است؟

سلام.ممنون از مطالب خوبتون.لطفا مواد غذایی که باعث چربی سوزی و کاهش وزن میشه را بذارید.

با سلام
من تنها کارشناس گیاه کتان( بزرک) در وزارت جهاد کشاورزی هستم و سالیان سال هم هست که روی این گیاه کار میکنیم از کشت و زراعتش یا مسائل تغذیه ای و درمانیش. برخی از مطالبی که در این متن آورده اید کاملا اشتباه میباشد. در صورت تمایل اعلام بفرمائید تا مطالب درست و صحیح آن برای جلوگیری از برداشت اشتباه کاربران برای شما ارسال گردد. با تشکر

همونطور که میتونید ببینید این مقاله از مراجع معتبر علمی ترجمه شده اما بازم اگر لطف کنید و اشکالات مورد نظرتون رو برامون ارسال کنید حتماً اصلاح صورت خواهد گرفت.
با تشکر از لطف شما

سلام کتان
سلام کنی
بابا کتایون

سلام
من تخم کتان قهوه ای رو برای کاهش وزن و رفع یبوست استفاده میکنم.میخواستم بدونم آیا مصرف تخم کتان باعث ناباروری و عقیم شدن میشود؟از چند نفر این مطلب و شنیدم
با تشکر

سلام ، من دو هفته ست از بوداده تخم کتان طلایی استفاده می کنم ؛ دیروز شنیدم که تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؛ آیا این جمله صحت داره ؟

لطفا پاسخ رو به م هم ارسال کنید .

دوست عزیز نباید به تخم کتان حرارت بدید چون باعث تولید سم میشه

سلام
ممنون میشم هرچیزی رو که راجع به کتان قهواه ای هست رو برام ارسال کنید

سلام ، ممنون میشم اگه اطلاعات درست و دقیق از نحوه مصرف پودر کتان دارید در اختیار ما بذارید؟ آیا واقعا باعث نازایی میشه آخه من تصمیم به بارداری دارم؟ آیا واقعا اگه از ۳ روز از آسیاب شدنش گذشته باشه فاسد و سمی میشه؟آیا واقعا باعث یبوست میشه؟

جناب آقای ملکی ، من برای پروژه تحقیقاتی از روغن امگا-۳ کتان می خواهم استفاده کنم ، می خواستم بدانم که آیا تخم کتان با تخم بذرک فرق می کنه ؟
چند جا دیدم تخم کتان را بذرک گفته بود و در بازار الان روغن بذرک هست آیا می توانم در تحقیق ازش استفاده کنم ؟
البته من همکارتان در وزارت جهاد کشاورزی – موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هستم

مصرف کم بذرکتان هم درشیردهی ضررداره؟

آقای ملکی با سلام.میشه راجب کتان قهوه ای درشیردهی اطلاعاتی به ارسال کنید.ایاراسته درشیردهی باعث سرطان سینه میشود؟

ایاراسته درشیردهی باعث سرطان سینه میشود؟

ایاتخم کتان مصرف خیلی کمش درشیردهی باعث سرطان سینه میشود؟

سلام
من حدود ۱ماه میشه، برای کنترل وزنم ؛تخم کتان رو به طور آسیاب شده، روزی ۲ قاشق غذا خوری در آب حل کرده نیم ساعت قبل غذا میخورم، درد خفیفی در ناحیه زیر شکم احساس میکنم،
میشه منو راهنمایی کنید، که آیا مصرفم رو ادامه بدم یا نه
متشکرم

سلام خوشحالم که کارشناس این گیاه در این سایت حضور دارند
لطفا برای درمان یبوست روش استفاده از آن را توضیح دهید با تشکر

باسلام و خسته نباشید
من از امروز تخم کتان اسیاب کردم و یک استکان خوردم قبل از غذا به صورت دم کرده و من زخم معده دارم ایا برام مشکلی ایجاد میکنه؟؟خاهش میکنم جواب بدید

سلام لطفا اطلاعات درست و برای من بفرستید ممنون میشم

سلام میشه لطفا توضیح بدید که چه جوری میشه از تخم کتان برای لاغری استفاده کرد؟
که هیچ ضرری برای بدن نداشته باشه و زود هم لاغر شد

سلام ایا تخم کتان اسیاب شده فاسد میشود یا باید انازه مصرف اسیاب شود

بله دوست عزیز خراب میشود بهتر است به اندازه مصرف هفتگی آسیاب کنید.

سلام من الان سه روزه خوردم تخک کتان و با ابجوش نیم ساعت قبل غذا هر وقت خوردم بدنم شروع به سوزش کرده الان یه روزه نخوردم اما بدنم سوزش گرفته این سوزش واسه چیه؟ ضررر داره؟

با سلام
دانه کتان یا بذرک یا بزرک یا برزک، در کتب طب سنتی قدیمی، سمی اعلام شده است.
و تنها در صورت ضرورت باید از آن استفاده شود.
مصرف آن حتی به اندازه چند دانه، میتواند برای بدن ،سمی باشد.
در افراد ضعیف، این اثر، به شکل کاهش فشار خون معمولا خود را نشان میدهد.
در مجموع، بهتر است از مصرف آن پرهیز شود.
بعضی دیگر از مواد غذایی نیز، حاوی بعضی از سموم هستند. که البته واکنش آنها در بدن افراد مختلف، متفاوت است.
از جملع آنها میتوان به آلبالو اشاره کرد. که البته در مقادیر کم، خطری در بر ندارد، اما در مقادیر مصرف بالا، به اشکالی مثل کاهش فشار خون و یا درد در ناحیه شکم، ظهور میکند.
نظر شما در انتظار تایید مدیریت است

سلام ، من دو هفته ست از بوداده تخم کتان استفاده می کنم ؛ دیروز شنیدم که تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؛ آیا این جمله صحت داره ؟

لطفا پاسخ رو به م هم ارسال کنید .

با سلام
من دیروز مطلبی در مورد سمی بودن بذر کتان در این بخش نوشته بودم. که گویا حذف شده است.
میخواستم علت آنرا بدانم.

حذف نشده بود فقط منتظر تایید بود که تایید کردیم.
لطفاً مرجع معتبر نظرتون رو هم اعلام کنید که اگر کسی از دوستان علاقه ای به مطالعه داشت بتونه پیداش کنه.
با تشکر از شما

سلام
در مورد سوالی که فرمودید(لطفاً مرجع معتبر نظرتون رو هم اعلام کنید که اگر کسی از دوستان علاقه ای به مطالعه داشت بتونه پیداش کنه.)
باید عرض کنم:
۱- در مورد مرجع: از آنجایی که اینجانب سنی حدود ۵۰ دارم، و از کودکی تاکنون، کتابهای طب سنتی را مطالعه میکنم، و همچنین خود اینجانب، مواد غذایی و گیاهی را آزمایش میکنم، درست بخاطر نمیاورم که در کدام کتاب، در مورد سمی بودن آن مطلبی نوشته شده باشد.
انچه که بیان کردم، ماحصل مطالعات و تحقیقات و موارد مشاهد شده آن در اشخاص مختلف ، در طول زمان بوده است.
اما ذکر ۲ کتاب مرجع را ضروری میدانم.:
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای مخزن الادویه حکیم مومن
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای ذخیره خوارزمشاهی
۲- متاسفانه، توصیه به مصرف بعضی ادویه، بدون توجه به وضعیت شخص صورت میگیرد.
موضوعی که نه تنها در طب سنتی، بلکه در طب مدرن نیز،در بسیاری موارد، به آن بی توجهی میشود.
بعنوان مثال، حتی مصرف ویتامین ها نیز، میتواند در بعضی افراد، باعث ضعف و بیحالی شود.
بعنوان مثال، اشخاصی که لاغر اندام و یا وزن کمی دارند، در بسیاری موارد، در معرض موارد و عوارض جانبی داروها(شیمیایی و یا سنتی) هستند.
بنابر این توصیه گرم در روز، برای مصرف فلان دارو، بدون در نظر گرفتن وضعیت شخص، در مجموع، یک توصیه اشتباه است.
همچنین سن شخص نیز، میبایستی، مد نظر قرار گیرد.( با بالا رفتن سن، میزان تجمع سموم در بدن افزایش یافته و کارکرد اعضا بدن به حداقل میرسد).
همچنین زمان مصرف ان نیز میبایستی مد نظر قرار گیرد.
بعنوان مثال، بسیاری از داروها( چه سنتی و چه مدرن) را بهتر است صبحانه و با شکم خالی، ابدا مصرف نکرد.حتی ویتامینها.
و بهتر است انها را بعد از ناهار مصرف کرد.
۳- دوستانی که تمایل به کاهش وزن دارند، بجای مصرف تخم کتان، میتوانند از جایگزین های بسیار مناسب دیگر استفاده کنند.
در زیر، جایگزینهای مناسب را خدمت دوستان معرفی میکنم:
– الف: انواع زیره:
اگرچه در طب سنتی انواع مختلفی ذکر شده اند، اما تقریبا خواص مشابهی دارند.
میتوانید چه پودر شده و چه غیر پودری ان را بر روی غذای خود ریخته و مصرف کنید.
توصیه ۱: اگرچه موارد منفی برای این گیاه وجود ندارد ، اما بعللی که قبلا ذکر شد، بهتر است انرا هر روز مصرف نکنید.
توصیه ۲: میتوانید ۱ روز در میان انرا مصرف کنید.
میزان مصرف ان برای هر ۱ روز در میان، یک قاشق چایخوری برروی غذا و یا سوپ میباشد.
خوشبختانه هم اکنون در بعضی از نانواییها و یا فروشندگان نان باگت، میتوانید نان خشکی که با زیره تهیه شده را خریداری کنید.
زیره از جمله مواد طعم دهنده قدیمی بود که در شیرینی های سنتی بشکل وسیعی استفاده میشد که متاسفانه کنار گذاشته شد.
توصیه ۳- در هنگام کاهش وزن، عجله بخرج ندهید. زیرا این پروسه، یک پروسه طولانی مدت است.
ب: کاهش مصرف برنج و جایگزینی با نان
پ: لیمو ترش- نیم قاچ بهمراه وعده غذایی( همچنانکه ذکر شد- باشکم خالی یا صبحانه میل نشود).
ت: مصرف زرشک در مواد غذایی( نه بیش از یک قاشق غذاخوری در هر روز)
ث: جایگزینی انواع روغن خوراکی مصرفی، با روغن زیتون.
ج: مصرف سرکه طبیعی، بر روی سالاد مصرفی روزانه خود و عدم مصرف انواع سس مایونز.
نکته نهایی: سعی نکنید برای سریع تر شدن روند کاهش وزن، همه موارد-مواد- بالا را هر روز با هم مصرف کنید. زیرا امکان کاهش فشار خون وجود دارد.
سعی کنید انها را بشکل متنوع و هر چنذ روز یکبار- هر کدم را در بخشی از غذای مصرفی روزانه خود بگنجانید.

اگرجه مواد دیگری وجود دارند، اما موارد مورد نظر اینجانب، که میتواند باعث کاهش وزن شما شوند ، اینهایی بودند که ذکر شد.
التماس دعا

ممنون از وقتی که گذاشتید.

با سلام خدمت شما .
آیا پودر زیره رو میشه تو دوغ استفاده کرد و همون اثر لاغری و داشته باشه یا خیر لطفا جواب بدین ممنون

سلام میتونین ازخواص روغن گشنیز ب چن نکته اشاره کنیید

با سلام خواستم بپرسم ببینم برای دوران شیردهی ضرر دارد

تخم کتان و من مصرف کردم اگه یه ماه مرتب مصرف شه شکم و تخت میکنه و لاغری خیلی تاثیر داره منتها من روزی یک بار فقط یک قاشق غذاخوری تخم کتان طلایی و ۵ ساعت قبل از خوردن در یک لیوان آب خیس میکردم کمی نرم میشد میخوردم.به من کارشناس تغذیه گفته بود .درضمن عزیزان قبل از استفاده حتما با دقت تمیز کنید داخلش سنگ ریزه های کوچک ممکنه باشه

سلام من میخوام لاغر بشم آیا برای بدن ضرر داره یا نه؟؟؟

من یک قاشق غذاخوری تخم کتان را با دو لیوان آب جوش داخل فلاکس میریزم و یک لیوان صبح روز بعد و نیم ساعت قبل از ناهار به همراه دانه ها میخورم . اشتهام به غذا کمتر شده

با سلام ، من کم کاری تیرویید دارم ، شنیدم نباید تخم کتان مصرف کرد ، میشه در این مورد کمک کنید

سلام من دانشجو طب سنتی هستم در مورد تخم کتان باید بگم که گرم است وگرمی اصلا باعث کیست نمیشه واون سردی باعث کیست تخمدان میشه .

سلام راحیل عزیز
برای درمان یبوست مزمن چطور باید مصرف شود؟

سلام تخم کتان را قبل اسیاب باید بشوریم ؟ من خریدم ولی پر از اشغال های ریز است

سلام عزیز
بله میتونید هم پاکش کنید و هم بشورید با آب.
اما بزارید خشک بشه و بعد آسیاب کنید

سلام
آیا تخم کتان باعث خونریزی رحمی خارج از تایم عادت ماهیانه میشود یا خیر ؟؟؟

سلام،از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید خیلی ممنون هستیم،میخواستم بدانم مصرف پودر تخم کتان برای شوهرم که سرطان خوش خیم پروستات داشته عمل کرده ، توصیه میشود ؟اکنون مشکلی ندارد ،چون قند خون هم دارد،اگر شما تایید به استفاده کنید ممنون میشوم

سلام الان دقیقا توضیح بدین بلاخره تخم کتان ضرر داره و سمی هست یا نه . ؟؟؟

اصلا سمی نیست در صورتی که روزی ۱۰ قاشق استفاده بشه ممکنه احتمال مسمومیت داشته باشه . روزی ۲ قاشق استفاده کنید اصلا ضرر نداره.

سلام من شنیدم تحم کتان باعث کیست سینه و تخمدان میشه. آیا درسته؟؟

نه غلطه

جواب شما بر پایه کدوم رفرنسه دوست عزیز؟

سلام ، من دو هفته ست از بوداده تخم کتان استفاده می کنم ؛ دیروز شنیدم که تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؛ آیا این جمله صحت داره ؟

لطفا پاسخ رو به م هم ارسال کنید .

اخه چه فایده سوال میشه جواب نمیدید
چند نفر سوال کردن که ایا بذر کتان برای کیست ضرر داره ؟؟؟؟ولی کسی جواب نمیده

بلاخره هر خوراکی یه عوارضی هم داره لطفا مضرات بذر کتان را هم بفرمایید

دوستان بذر کتان اصلا سمی نیست خودم مطالعه کردم درصورتی که روزی ۱۰ الی ۱۲ قاشق خورده بشه ممکنه علائم مسمومیت داشته باشه . که فک نکنم کسی ۱۰ قاشق بخوره .میزان مصرف مجازاون روزی ۲۰ گرم حدود ۲ قاشق غذا خوریه که میتونیم بهصورت پودر دربیاریم و در سالاد یا ماست یا غیره مصرف کنیم .در ضمن من خودم ۲ هفته دارم مصرف میکنم خیلی خوبه کاملا احساس میکنم دارم لاغر میشم.

باعث یائسگی زود رس هم نمیشه تازه علائم گر گرفتگی اون رو هم کم میکنه .چون هورمونها رو تنظیم میکنه

سلام نظری ک ندارم ولی سؤالم اینه ک من ی کیست توی سینه ام دارم ۳ روزی هم تخم کتان رو توی آب جوش حل کردم و مصرف کردم حالا بعد ۳ روز توی هر دو سینه احساس درد عجیبی دارم علت چی میتونه باشه ممنونم

ببینید عامل مهم ایجاد کیست و درد سینه افزایش هورمون استروژن در بدن هست و تخم کتان حاوی هورمون استروژن هست،خودسرانه مصرف کردید یا به تجویز دکتر سنتی بود؟

واقعا تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؟

سلام دوووووووستان خواهشا یکی پاسخ درست بده. من تخم کتان قهوه ای رو ۱قاشق مربا خوری بدون اینکه پودر کنم میجوم کااامل بعد اب میخورم. این کار عیب داره که بجویمش یا حتما باید پودر بشه؟؟؟

سلام
در مورد سوالی که فرمودید(لطفاً مرجع معتبر نظرتون رو هم اعلام کنید که اگر کسی از دوستان علاقه ای به مطالعه داشت بتونه پیداش کنه.)
باید عرض کنم:
۱- در مورد مرجع: از آنجایی که اینجانب سنی حدود ۵۰ دارم، و از کودکی تاکنون، کتابهای طب سنتی را مطالعه میکنم، و همچنین خود اینجانب، مواد غذایی و گیاهی را آزمایش میکنم، درست بخاطر نمیاورم که در کدام کتاب، در مورد سمی بودن آن مطلبی نوشته شده باشد.
انچه که بیان کردم، ماحصل مطالعات و تحقیقات و موارد مشاهد شده آن در اشخاص مختلف ، در طول زمان بوده است.
اما ذکر ۲ کتاب مرجع را ضروری میدانم.:
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای مخزن الادویه حکیم مومن
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای ذخیره خوارزمشاهی
۲- متاسفانه، توصیه به مصرف بعضی ادویه، بدون توجه به وضعیت شخص صورت میگیرد.
موضوعی که نه تنها در طب سنتی، بلکه در طب مدرن نیز،در بسیاری موارد، به آن بی توجهی میشود.
بعنوان مثال، حتی مصرف ویتامین ها نیز، میتواند در بعضی افراد، باعث ضعف و بیحالی شود.
بعنوان مثال، اشخاصی که لاغر اندام و یا وزن کمی دارند، در بسیاری موارد، در معرض موارد و عوارض جانبی داروها(شیمیایی و یا سنتی) هستند.
بنابر این توصیه گرم در روز، برای مصرف فلان دارو، بدون در نظر گرفتن وضعیت شخص، در مجموع، یک توصیه اشتباه است.
همچنین سن شخص نیز، میبایستی، مد نظر قرار گیرد.( با بالا رفتن سن، میزان تجمع سموم در بدن افزایش یافته و کارکرد اعضا بدن به حداقل میرسد).
همچنین زمان مصرف ان نیز میبایستی مد نظر قرار گیرد.
بعنوان مثال، بسیاری از داروها( چه سنتی و چه مدرن) را بهتر است صبحانه و با شکم خالی، ابدا مصرف نکرد.حتی ویتامینها.
و بهتر است انها را بعد از ناهار مصرف کرد.
۳- دوستانی که تمایل به کاهش وزن دارند، بجای مصرف تخم کتان، میتوانند از جایگزین های بسیار مناسب دیگر استفاده کنند.
در زیر، جایگزینهای مناسب را خدمت دوستان معرفی میکنم:
– الف: انواع زیره:
اگرچه در طب سنتی انواع مختلفی ذکر شده اند، اما تقریبا خواص مشابهی دارند.
میتوانید چه پودر شده و چه غیر پودری ان را بر روی غذای خود ریخته و مصرف کنید.
توصیه ۱: اگرچه موارد منفی برای این گیاه وجود ندارد ، اما بعللی که قبلا ذکر شد، بهتر است انرا هر روز مصرف نکنید.
توصیه ۲: میتوانید ۱ روز در میان انرا مصرف کنید.
میزان مصرف ان برای هر ۱ روز در میان، یک قاشق چایخوری برروی غذا و یا سوپ میباشد.
خوشبختانه هم اکنون در بعضی از نانواییها و یا فروشندگان نان باگت، میتوانید نان خشکی که با زیره تهیه شده را خریداری کنید.
زیره از جمله مواد طعم دهنده قدیمی بود که در شیرینی های سنتی بشکل وسیعی استفاده میشد که متاسفانه کنار گذاشته شد.
توصیه ۳- در هنگام کاهش وزن، عجله بخرج ندهید. زیرا این پروسه، یک پروسه طولانی مدت است.
ب: کاهش مصرف برنج و جایگزینی با نان
پ: لیمو ترش- نیم قاچ بهمراه وعده غذایی( همچنانکه ذکر شد- باشکم خالی یا صبحانه میل نشود).
ت: مصرف زرشک در مواد غذایی( نه بیش از یک قاشق غذاخوری در هر روز)
ث: جایگزینی انواع روغن خوراکی مصرفی، با روغن زیتون.
ج: مصرف سرکه طبیعی، بر روی سالاد مصرفی روزانه خود و عدم مصرف انواع سس مایونز.
نکته نهایی: سعی نکنید برای سریع تر شدن روند کاهش وزن، همه موارد-مواد- بالا را هر روز با هم مصرف کنید. زیرا امکان کاهش فشار خون وجود دارد.
سعی کنید انها را بشکل متنوع و هر چنذ روز یکبار- هر کدم را در بخشی از غذای مصرفی روزانه خود بگنجانید.

اگرجه مواد دیگری وجود دارند، اما موارد مورد نظر اینجانب، که میتواند باعث کاهش وزن شما شوند ، اینهایی بودند که ذکر شد.
التماس دعا
نظر شما در انتظار تایید مدیریت است

سلام خسته نباشید،میخاستم بدونم ایاخوردن تخم کتان دربارداری ضررداردیا مفیداست ممنون میشم جواب اینواگه بدین .

سلام..آیاتخم کتان همان بزرک است.وتخم کتان قهوه‌ای بهتراست یاطلایی وزمان مصرف چطوراست؟؟

سلام. متاسفانه در این مطلب فقط مزایا آن گفته شد، تخم کتان دارای سیانید (یک ماده سمی و کشنده) و لذا نباید از یک قاشق مرباخوری در روز استفاده بشه. پودر هم نکنید. مصرف آن برای افراد مبتلا به کیست های تخمدان هم ممنوع هست.

سلام و تشکر از شما
سعی میکنیم در خصوص وجود سیانید در تخم کتان بررسی های لازم رو انجام بدیم و اگر مرجع معتبری در این خصوص صحبتی کرده بود حتماً به مقاله اضافه میکنیم.

سلام
شنیدم برای کسانی که مشکل تیروئید دارن تخم کتان مناسب نیست درسته

اتفاقا باعث از بین رفتن کیست میشه من امتحان کردم
یه کم تفتش دادم وبعد آسیاب کردم و تو یخچال نگهداری کردم و بصورت روزی یه قاشق تو آب گرم مصرف شد.عاالی بوده

من چند وقتی است که تخم کتان تهیه کردم تا برای چربی کبد استفاده کنم ولی چون گفتن سرخود نباید مصرف کرد منم استفاده نکردم،چون یکسال پیش آزمایش داده بودم کبدم چرب بود ولی الان که آزمایش دادم علائمی از کبد چرب نبود،الان میخوام برا کاهش وزن استفاده کنم ۳سوال داشتم.
۱:قصد حامله شدن دارم،میخواستم ببینم مشکلی نداره استفاده کنم ،چه قبل بارداری چه در زمان بارداری
۲:برای ماه مبارک رمضان چطور؟یعنی به روزه گرفتن اثری نداره که باعث ضعف بشه،درکل تو ماه مبارک مصرفش توصیه میشه یا خیر؟
۳:در دوره پریود مصرفش مجازه یا خیر؟
ممنون وسپاس از سایت کارآمد ومفیدتون.

س من دوهفته ی که تمم کتان استفاده می کنم پلی نتیجه ای نداده من یک قاشق داخل لیوان همراه با اب بدون اسیاب بعد صبح می خورم ولی نتیجه نداده

رضا جان شما در دوره ی پریود استفاده کردی تخم کتان را؟

سلام من ١۶سالمه آیا مصرف تخم کتان برایم مضر نیست وآیا باعث نازایی میشود ؟ ممنون میشم اگ جواب بدین

سلام من شنیدم تخم کتان اثر قرص های ضد بارداری کم می کند آیا درسته ؟

سلام واقعا مقاله خوب و جالبی بود حتما امتحان میکنم بذر کتان.
ببخشید ایا درسته که بذر کتان برای لاغری هم موثر یا شایعس؟؟

با عرض سلام و خسته نباشید. از مطلب خوبتون تشکر می کنم. واقعاً سایت مفیدی هست. من هم مترجم هستم و مقالاتی را راجع به این موضوعات ترجمه میکنم اگر مایل بودید در خدمت شما هستم:

با سلام.
لطفا اگه مقاله ای در مورد اثر کتان روی سلولهای اپی تلیال انسانی مثل دهان یا واژن در زنان یائسه دارید ممنون میشم معرفی کنید . من خیلی وقته دنبال این مقاله میگردم که روی انسان کار شده باشه خواهش میکنم راهنماییم کنید.

با سلام
میخواستم بپرسم که آیا منعی در مقدار مصرف تخم کتان وجود داره؟
مثلاً آیا با مصرف دوبرابر مقداری که در جدول ارزش غذایی گفتین آیا مشکلی پیش نمیاد؟

مسلماً زیاده روی در هر چیزی توصیه نمیشه حتی اگر سرشار از خاصیت باشه.
سعی کنید تخم کتان رو هم به صورت اصولی و به مقدار نیاز مصرف کنید.

سلام.آیا مصرف تخم کتان نازایی می آورد؟

سلام اقای محسن
سوالات زیادی داشتم میتونید به م پیام بدید تا سوالاتم رو بپرسم خاهش میکنم راجب تخم کتان

سلامم من۲۰سالمه آیاتخم کتان براتنبلی تخمدان مفیده؟من لاغرم دوست ندارم لاغرتربشم.آیاباعث ناباروری درآینده نمی شه؟ممنون می شمجوابم روبدین

مخلوط تخم کتان ودوشاب یاهمان شیره انگور معجزه عجیبی در مردهایی که زودانزالی دارنوایجاد میکنه.حتما دریغ نکنی

من مهناز هستم عالی بود مطالبتون در مورد تخم کتان فقط میخواستم بپرسم برای کبد خوبه

من الان ۳ هفته ای میشه که صبح ها ناشتا تخم کتان رو خودم با استکان پودر میکنم فقط یک قاشق و بعد نیم ساعت میگذارم تا با آب جوشیده دم بکشه و بعد همش رو سر میکشم
فقط اینو میخواهم بگم که واقعا تو بخش زود انزالی من خیلی خیلی تاثیر داشته . ی جوری که خودمم تعجب میکنم و در اختیار خودمه که کی عمل تخلیه رو انجام بدم

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم

عوارض مصرف زیاد بذر کتان

در مورد اختلال اوتیسم چقدر اطلاعات دارید؟ از چه زمانی میتوان تشخیص داد که کودکی به اختلال اوتیسم مبتلا است؟ چگونه می توانیم ارتباطی موثر و درست با

علائم اولیه بارداری چیست؟ آیا می دانستید، هنگامی که عادت ماهانه تان به تاخیر می افتد، ممکن است چند هفته از بارداری تان گذشته باشد؟ حاملگی با بارور

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

جستجوی پیشرفتهنکات جستجو ارسال بازخورد




خانه

موبایل

 

عوارض مصرف زیاد بذر کتان

 

كليات گياه شناسي کتاروزه گياه كتان در منطقه وسيعي از اروپا و آُسيا مي رويد.از گياه کتان استفاده هاي زيادي بعمل مي آيد.از الياف کتان براي يافتن پارچه استفاده مي شود.پارچه كتان براي البسه مخصوصا در تابستان نوعي مناسب بشمار مي رود.كتان گياهي است كه از قديم الايام شناخته شده و بكار ميرفته است.حتي پرورش آن  در مصر در حدود پنج قرن قبل از ميلاد مسيح معمول بوده است.

تركيبات شيميايي کتان:از دانه هاي كتان  در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغني بدست مي آيد كه به روغن كتان ( براي اينكه با روغن برزك اشتباه نشود) يده مي شود

 

افزودن دانه‌های تخم کتان به رژیم غذایی روزانه سبب افزایش سلامتی قلب و سلامت سیستم گوارش می‌شود، از طرفی دانه‌ها تخم کتان سبب کنترل وزن شده و پیشگیری‌کننده از سرطان نیز می‌باشند.

 

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دانه‌های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می‌شوند.

 

چگونگی مصرف تخم کتان

بهتر است دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما می‌توانید دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.دانه‌های تخم کتان می‌توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.

 

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ‌سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ‌خوری در روز می‌باشد.

 

محققان اظهار می‌دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

برای افراد جوان تر، از یک قاشق چای‌خوری تخم کتان در روز توصیه نمی‌گردد. از آنجایی که تخم کتان حاوی فیبر بالایی می‌باشد، برای وارد کردن آن در رژیم غذایی خود از میزان کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

 

یک قاشق سوپ‌خوری تخم کتان حاوی 36 کیلوکالری و یک قاشق سوپ‌خوری از تخم کتان آسیاب شده حاوی 5 کیلوکالری انرژی می‌باشد.از آنجایی که دانه‌های تخم کتان طعم و مزه سبک و ملایمی دارند، می‌توانید به چندین روش آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و مصرف کنید.

 

فواید تخم کتان

* تخم کتان می‌تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می‌تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید.فیبر موجود در تخم کتان همچنین می‌تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

 

* تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.

 

 

 

* تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می‌باشد. خوردن تخم کتان 3 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می‌شود.

 

تخم کتان و روغن آن

*تخم کتان سبب بهبود سیستم گوارش بدن می‌گردد. فیبر موجود در تخم کتان از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و سبب هضم و دفع به موقع گردیده و به سلامت سیستم گوارش کمک می‌نماید.

 

*تخم کتان ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. ala موجود در تخم کتان سبب کاهش التهابات و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می‌گردد.تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که تخم کتان می‌تواند سبب کاهش برخی ناهنجاری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و پسوریازیس گردد.

 

*تخم کتان جلوگیری کننده از سرطان است. تحقیقات نشان می‌دهند تخم کتان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده و سینه دارد. این گیاه به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مهمی همچون لیگنان‌ها که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند، می‌تواند با پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی، با سرطان مبارزه کند.

 

عوارض مصرف زیاد بذر کتان

احتیاط در مصرف تخم کتان!

محققان معتقدند علی‌رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد.

افرادی که دارای روده التهابی و تحریک‌پذیر می‌باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند.

تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.

 

از طرفی افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند اندومتریوز، تخمدان پلی‌کیستیک و فیبرویید می‌باشند، نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

 

محققان اظهار می‌دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

اگر تخم کتان را به عنوان یک دارو مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

 

 

چند پیشنهاد

* به هنگام صرف ناهار، دانه‌های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.

* تخم کتان را با آب‌میوه مخلوط کرده و میل نمایید.

* تخم کتان را به انواع سالادها و یا سوپ‌ها بیفزایید.

* تخم کتان را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.

* تخم کتان را به سس گوجه‌فرنگی و یا آب انواع گوشت‌ها اضافه کرده و میل نمایید.

* تخم کتان را به گوشت چرخ‌کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و یا کباب درست کنید.

 

ترکیبات تخم کتان

* تخم کتان حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله اکثر ویتامین‌های گروه b بوده و دارای منیزیم و منگنز نیز می‌باشد.

 

* تخم کتان دارای دو نوع فیبر محلول و حلول می‌باشد.

 

* تخم کتان دارای چندین نوع آنتی‌اکسیدان قوی از جمله لیگنان است. از آنجایی که تخم کتان یک ماده گیاهی است، یکی از بهترین منابع لیگنان‌ها می‌باشد.

 

*تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا- 3 بوده و از این رو ضد التهاب می‌باشد. تخم کتان یکی از منابع غنی گیاهی است که دارای امگا-3 گیاهی به آلفالینولنیک اسید (ala) می‌باشد. بعد از روغن تخم کتان، روغن کانولا بیشترین میزان ala را دارا است.

منبع:rteb.com،tebyan


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *