عوارض قطع متفورمین در بارداری

زمينه و هدف: سندروم تخمدان پلي کيستيک (PCOS) در 2-2% زنان در سنين باروري ديده مي شود و از علايم باليني شايع آن مي توان به مقاومت به انسولين، عدم تخمک گذاري به دليل هيپرآندروژنيسم و در نتيجه ناباروري اشاره كرد. همچنين در صورت ايجاد بارداري احتمال بروز سقط خودبخودي افزايش مي يابد. اين مطالعه با هدف بررسي اثر تداوم مصرف متفورمين تا پايان سه ماهه اول بارداري بر روند بارداري انجام شد.روش بررسي: تعداد 76 زن با سابقه ناباروري به علت PCOS که در طي سال هاي 84-1383 تحت درمان هاي ناباروري همراه با مصرف متفورمين بوده و باردار شده بودند در سه کلينيک مجزا تحت پروتکل هاي خاص درماني به سه گروه A (مصرف متفورمين تا پايان هفته 8 بارداري)، گروه B (مصرف متفورمين تا پايان هفته 12 بارداري) و گروه C (قطع مصرف متفورمين بلافاصله پس از تشخيص بارداري يعني هفته 6-5 بارداري) قرار گرفته، پيامد و عوارض بارداري و جنيني تا انتهاي بارداري و زايمان مورد بررسي قرار گرفتند. پس از جمع آوري داده ها در نرم افزار آماري SPSS ويرايش 9 ذخيره و فرضيه هاي طرح از طريق آزمون هاي آماري X2، t، مک نمار، ANOVA و Kruskal Wallis بررسي شدند. p&lt.5 به عنوان سطح معني داري در نظر گرفته شد.نتايج: ميانگين سني نمونه ها28.72±3.57  سال و مدت ناباروري 3.38±2.19 سال، نمايه توده بدني 25.7±5.28 kg.m2 و سابقه سقط .4±.65 بود. رابطه آماري معني داري بين سابقه سقط قبلي و بروز سقط فعلي با کاهش سقط در گروه B از 4% به 8% با آزمون مك نمار(p&lt.1)  و در گروه A از 32% به 4% (p.2) مشاهده شد. در گروه C عليرغم کاهش ميزان سقط از 23.1% به 4.2% اين تفاوت از نظر آماري معني دار نبود. همچنين هيچ مورد ناهنجاري جنيني در گروهها مشاهده نشد.نتيجه گيري: با توجه به مطالعه فعلي و مرور مطالعات قبلي به نظر مي رسد مصرف متفورمين علاوه بر اثرات درماني در ناباروري، در صورت تداوم مصرف در طول بارداري مي تواند اثرات مفيدي نيز بر روند بارداري داشته باشد. اثبات اثرات مفيد متفورمين در بارداري و بي ضرر بودن مصرف آن مستلزم انجام طرح هاي تحقيقاتي با ثبت اطلاعات دقيق در حجم نمونه زيادي از بيماران PCOS، با توجه به طول مدت مصرف متفورمين قبل از بارداري و ادامه آن در طول بارداري و ثبت دقيق پيامد بارداري مي باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

عوارض قطع متفورمین در بارداری

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط


می تونم یکباره متفورمین را قطع کنم؟!

با سلام. من حدود 5 ماه است متفورمین روزی 3 عدد میخورم. برای تنبلی تخمدان دکتر بهم داد. قرص تیرویید هم میخورم. خیلی لاغر شده ام. میتونم بدون تجویز پزشک متفورمین را یکباره قطع کنم؟ آیا قطع یکباره متفورمین عوارض داره؟؟


پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام دوز مصرفی داروی شما بالا است می توانید روزی یک عدد قرص را مصرف کنید بعد هفته ای ۳ بار و بعد کامل قطع کنید. اگر به یکباره متفورمین را قطع کنید ممکن است دچار عوارضی نوسانات قند خون خواهید شد.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.عوارض قطع متفورمین در بارداری

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

%PDF-1.4
%
1 obj
&gt
endobj
65 obj
&gt
stream
xb“e“}1[HI4X&gtgmkƘPuU#+78M&gtp

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *