بهترین راه درمان عفونت پروستات

بهترین راه درمان عفونت پروستات
بهترین راه درمان عفونت پروستات

دکتر حسین کرمی متخصص پروستات

اشریشیا (نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌ است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد) اِکلی و سایر باکتریهای گرم منفی، عامل بسیاری از عفونت های حاد و مزمن پروستات می باشند. علائم عفونت پروستات عبارتند از:

✔ درد کشاله ران

✔ اختلال در ادرار کردن

✔ انزال دردناک

بهترین راه درمان عفونت پروستات

✔ کاهش تولید ادرار

✔ برخی علائم احتمالی دیگر مانند تب، ضعف، و عود دوره ای علائم حتی پس از درمان است.

برای درمان التهاب و عفونت پروستات آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. پروستاتیت مزمن عفونی ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت آنتی بیوتیک داشته باشد، حتی ممکن است در برخی موارد فرد مبتلا چند روزی در بیمارستان بستری شود. عفونت های شدید ممکن است به بستری شدن در بیمارستان برای مصرف آنتی بیوتیک های IV نیاز داشته باشند.

درمان های خانگی در کاهش علائم اثر محدودی دارند. مردان مبتلا به عفونت پروستات یا پروستاتیت نیازمند مراقبت های پزشکی و دارویی هستند. پیش آگهی پروستاتیت عفونی حاد معمولاً خوب است، اما پروستاتیت مزمن عفونی پیش آگهی متوسط دارد زیرا درمان آن دشوار است.

غده پروستات قسمتی از سیستم تناسلی آقایان است که با ترشح مایعی به انتقال اسپرم کمک می‌کند. این غده در زیر مثانه و میزنای قرارگرفته است. عفونت پروستات میتواند غده پروستات را تحریک کرده و باعث التهاب و ورم پروستات شود.

عفونت پروستات اغلب در آقایان 3 الی 5 سال و حتی گاهی بالاتر از 5 سال اتفاق می‌افتد. متأسفانه بسیاری از مردم عفونت و التهاب پروستات را باهم اشتباه می‌گیرند. اما عفونت پروستات فقط شامل دو نوع از چهار نوع، طبقه بندی اصلی پروستاتیت است. 

مؤسسه ملی بهداشت چهار نوع طبقه بندی برای پروستاتیت تعیین کرده است که عبارتند از:

✅ عفونت‌های باکتریایی حاد

✅ عفونت‌های باکتریایی مزمن

✅ عفونت‌های غیر باکتریایی مزمن

✅ عفونت پروستات التهابی فاقد نشانه

پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی نیز ممکن است گاهی ناشی از عفونت باشد، هرچند ممکن است، سطح عامل به وجود آورنده بسیار پایین یا اصلاً پیدا نباشد. در صورتی‌که عامل عفونت از طریق بیوپسی مشخص شود، عفونت‌های باکتریایی حاد و عفونت‌های باکتریایی مزمن تشخیص داده می‌شوند.

موسسه ملی بهداشت معیارهای گسترده ای را برای سندرم درد مزمن لگنی که عفونت و سایر مشکلات را شامل می شود، تعیین کرده است که به شرح زیر است:

 ✔ آقایان با سن حداقل 18 سال

✔ درد و ناراحتی در ناحیه لگن به مدت حداقل 3 ماه

✔ آثار سرطان دستگاه تناسلی

✔ بیماری سنگ ادرار فعال

✔ هرپس یا تبخال تناسلی

✔ مصرف آنتی‌بیوتیک در سه ماه گذشته

✔ بیماری التهاب شکمی

✔ سابقه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی ناحیه لگن

✔ سابقه عمل پروستات در سه ماه اخیر

عفونت های باکتریایی تنها درصد کمی از موارد پروستاتیت را ایجاد می کنند. عوامل عفونی پروستات برای پروستاتیت عفونی حاد و مزمن به شرح زیر است:

☑ باکتری E.COLI و باکتری‌های گرم منفی در 8 درصد موارد از عوامل اصلی عفونت‌های پروستات هستند. اشریشیا کلای، انتروباکتر، سراتیا، سیدوموناس، انتروکوکوس و پروتوس نمونه‌ای از باکتری‌های گرم منفی هستند.

☑ بیماری‌های مقاربتی در آقایان زیر 35 سال که رابطه جنسی دارند، انتقال می‌یابد و موجب عفونت پروستات می‌گردد. باکتری کلامیدیا، نیسریا، تریکوموناس و اورپلاسما در این دسته دخیل هستند.

☑ در موارد نادر استافیلوکوک و استرپتوکوک از باکتری‌های عامل عفونت هستند.

عامل عفونت ممکن است به دو روش پروستات را تحت تأثیر قرار دهد:

باکتری حاصل از عفونت‌های قبلی مجاری ادراری از طریق مجرا پروستات وارد پروستات می‌شود.

حرکت ادرار عفونی به سمت بافت غده‌ای پروستات موجب عفونت پروستات می‌شود.

عفونت پروستات به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. 

 از آنجا که عفونت‌های باکتریایی حاد با مجاری ادراری در ارتباط است علائمی از قبیل موارد زیر را شامل می‌گردد:

✅ افزایش تعداد دفعات ادرار

✅ احساس درد در هنگام دفع ادرار

✅ درد در ناحیه تناسلی

بهترین راه درمان عفونت پروستات

✅ احساس درد در هنگام انزال

✅ تب بالا، کسالت و خستگی از موارد عمومی هستند که باید توسط پزشک بررسی گردد.

برخی علائم عفونت‌های باکتریایی مزمن همانند عفونت‌های باکتریایی حاد است البته خفیف‌تر از آن هستند. این علائم عبارت‌اند از:

✅ افزایش تعداد دفعات دفع ادرار همراه با درد

✅ درد در ناحیه اندام‌های تناسلی

✅ اختلالات جنسی

✅ تب پایین، درد مفاصل و عضلات

✅ استرس و کسالت در آقایانی که دارای عفونت‌های باکتریایی مزمن هستند رایج است.

در صورت مشاهده هرکدام از موارد زیر توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود:

☑ درد و سوزش در هنگام ادرار

☑ مشکل دفع ادرار

☑ درد در ناحیه اندام‌های تناسلی

☑ احساس درد در هنگام انزال

تشخیص عفونت پروستات از طریق بررسی سابقه بیماری، بررسی فیزیکی و برخی آزمایش‌های تشخیصی، صورت می‌گیرد.

درمان مبتنی بر نوع عفونت و حساسیت ارگانیسم های آلوده کننده به درمان ضد میکروبی است.

درمان پروستاتیت بستگی به علت زمینه ای آن دارد و می توانند شامل موارد زیر باشد :

معمولاً این درمان برای پروستاتیت توصیه می شود. پزشک براساس نوع باکتری هایی که عفونت را ایجاد کرده اند، درمان مناسب را انتخاب خواهد کرد.

چنانچه علائم شما شدید باشند،ممکن است نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک های داخل وریدی پیدا کنید. همچنین چنانچه پروستاتیت مزمن یا عودکننده باشد ، امکان دارد که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت بیش از 4 تا 6 هفته داشته باشید.

این داروها به شما در شل شدن عضلات گردن مثانه و فیبرهای عضلانی که پروستات را به مثانه پیوند می دهند، کمک می کند. این درمان می تواند علائمی همچون ادرار دردناک را کاهش دهد.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند باعث افزایش احساس راحتی در شما گردند.

در اینجا لیستی از داروهای خوراکی معمول را که در درمان و کاهش علائم سرطان پروستات به کار می روند به شما ارائه خواهیم کرد:

این دارو با شل کردن عضلات پروستات و مثانه به کاهش علائم هیپرپلازی نظیر اختلال در شروع جریان ادرار و تکرر و فوریت ادرار می پردازد. دیگر داروها با مکانیسم مشابه : راپافلو (سیلودوسین)-ترازوسین- یوروکساترال (آلفوزوسین یک مسدود کننده ی آلفا) – دوکسازوسین

این دارو با افزایش گردش خون بیضه ها اختلالات نعوظ را از بین می برد و همچنین می تواند به بهبود علائم هیپرپلازی کمک کند.

این دارو می تواند باعث کاهش اندازه ی پروستات بزرگ شده گردد و در نتیجه علائمی همچون تکرر ادرار و فوربت در ادرار را بهبود بخشد. داروهای با مکانیسم مشابه : جالین

این دارو با کاهش اندازه ی پروستات همراه با سایر داروها می تواند در کاهش علائمی چون فوریت در ادرار ، خالی نشدن کامل مثانه و تکرر ادرار شبانه موثر باشد.

 تری متوپریم-سولفامتوکسازول (باکتریم، سپترا) یا فلوروکینولون ها (سیپروفلوکساسین [سیپرو، سیپرو XR، پروکوئین XR]، نورفلوکساسین[نوروکسین]) به مدت حداقل یک هفته وبرای عفونت های رایج و مکرر دوره های طولانی مدت (باکتری های گرم منفی).

عفونت هایی که تکرار نمی شوند ، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک دیگرى داشته باشند، بهترین روش، تعیین میزان حساسیت عامل آلوده کننده به ضد میکروب ها و استفاده از موثرترین آنتی بیوتیک ها است. این اطلاعات توسط کارکنان آزمایشگاه به پزشک معالج داده می شود.

چنانچه تب بالا یا علائم عفونت باکتریایی شدید در فرد ظاهر شود، امکان نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود دارد. در بیمارستان، به بیماران آنتی بیوتیک هایی مانند سفالوسپورین یا آمپی سیلین (پرین سی پن) به اضافه ی آمینوگلیکوزیدها (جنتامایسین، آمیکاسین (آمیکین)) به صورت داخل وریدی تزریق می شود.

گاهی اوقات بیمار ممکن است نیاز به یک کاتتر (یک لوله ی کوچک که داخل مجرای ادرار قرار داده می شود) برای از بین بردن انسداد شدید که مانع جریان یافتن ادرار می شود، داشته باشد.

اثربخشی آنتی بیوتیک ها محدود است، زیرا اکثر آنتی بیوتیک ها در بافت پروستات زمانى که ملتهب نیست، نمی توانند نفوذ کنند.
بیماران در ابتدا آنتی بیوتیک های سولفامتوکسازول و تری متوپریم (باکتریم DS، سپترا DS) را دریافت خواهند کرد. دیگر آنتی بیوتیک های بالقوه موثر عبارتند از:

بیماران اغلب آنتی بیوتیک ها را به مدت 6 هفته مصرف می کنن، برخی ممکن است نیاز به مصرف طولانی تری داشته باشند. ارگانیسم های منفرد ممکن است به مرور زمان به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند ، بنابراین پزشک متخصص باید از آنتی بیوتیک ها یا سایر درمان های جایگزین استفاده کند.

بسیاری از مردان پس از اتمام دوره های آنتی بیوتیکی مکرراً دچار عفونت می شوند. این افراد ممکن است نیاز به استفاده ی طولانی تر از آنتی بیوتیک ها و یا سایر روش های درمانی داشته باشند.

اگر فرد مبتلا به بیماری های پروستات عود کننده یا مقاوم به درمان باشد، پزشک ممکن است با ادامه ی آنتی بیوتیک درمانی، ماساژ و یا تخلیه (درناژ) (2 یا 3 بار در هفته) پروستات را نیز برای وی انجام دهد. با این وجود بسیاری از پزشکان ممکن است این رویکرد را نداشته باشند.

کانال ها و غدد درگیر ممکن است مسدود شده و آبسه ها را ایجاد کنند. اعتقاد بر این است که ماساژ پروستات این انسداد ها را از بین برده و به این ترتیب امکان تخلیه ی طبیعی آن ها و بنابراین نفوذ بهتر آنتی بیوتیک ها را فراهم می سازد.

در صورتی که داروها براى بیماران موثر باشند، به ندرت احتیاج به جراحی پروستات خواهند داشت. درمان های دیگر شامل مسدود کننده های آلفا (مثلا تامسولوزین [فلوماکس] یا ترازوسین [هیترین]) می باشد که می تواند با شل کردن گردن و عضلات مثانه علائم ادرار دردناک را کاهش دهد.

پروفسور حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند.

پست قبلی

◀️ سونوگرافی پروستات چگونه انجام می شود؟ ▶️

پست بعدی

راه های پیشگیرى از بزرگ شدن پروستات (BPH)

هر آنچه که باید در مورد عمل پروستات بدانید.

درمان التهاب پروستات با قرص سیپروفلوکساسین

آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

مراقبت های قبل و بعد از عمل پروستات به روش TURP

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی بیماریهای کلیه و مجاری ادراری و عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

مطالب پربازدید


بهترین راه درمان بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات در جوانان و درمان آن


خواص کپسول تاموسین چیست؟

موارد مصرف و عوارض جانبی کپسول آمنیک (کامل)

خوش آمدید

بازگشت پسورد

رمز عبور برای شما می شود !

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – پروستات غده ای گردویی شکل و قسمتی از اندام تولید مثل مردانه است. این غده در زیر مثانه و در جلوی رکتوم قرار دارد. پروستات بعضی از مایعاتی که سلول های اسپرم از آن تغذیه می کنند را تولید و از سلول های اسپرم محافظت می کند. پشت پروستات آبدانه ای اصلی (vesicles) است که بیشترین مقدار مایعات موجود در اسپرم را تولید می کند.

مجرای ادرار لوله ایست که از طریق اندام تناسلی، ادرار و اسپرم را از بدن خارج می کند و از مسیر پروستات عبور می کند. فعالیت و رشد پروستات با توجه به هورمونی به آندروژن (androgen) تحریک می شود. اصلی ترین آندروژن، تستوسترون است که توسط بیضه ها تولید می شود.

ورم پروستات نوعی افزایش سایز پروستات است، که دلیلی بر سرطان نیست. اصطلاح پزشکی بزرگ شدن پروستات، تورم پروستاتیک خوش خیم است، که سرطانی نیست.بهترین راه درمان عفونت پروستات

همچنین با هایپرپلازی پروستاتیک خوش خیم هم شناخته می شود. (benign prostatic hyperplasia BPH) هایپرپلازی به افزایش تعداد سلول است که این افزایش منجربه به رشد سلول ها شده که ایجاد تورم پروستات می کند.

تورم پروستات درمردان ۵۰ سال به بالا معمول است. البته همه ی افرادی که دارای پروستات متورم هستند، علائمی را از خود نشان نمی دهد. اما همانطور که پروستات در حال رشد هستند، فشاری که به مجرا وارد می کند باعث باریک شدن مجرای ادرار می شود و حتی ممکن است باعث مسدود شدن آن بشود.

معمولا افراد زیر ۳۰ سال دچار تورم پروستات نمی شوند. قبل از ۵۰ سالگی دوره زمانی رشد غده پروستات شروع می شود. به نقل از متخصصین ورم پروستات با تکثیر ناگهانی سلول های بخش مرکزی غده ی شروع می شود.

هنوز عوامل موثر در رشد و بزرگ شدن پروستات شناخته نشده است، اما دو ریسک فاکتور سن و سطح هورمونی کاملا مرتبط هستند. با افزایش سن ریسک بزرگ شدن پروستات بیشتر شده اما همه افرادی که پروستاتشان بزرگ شده است تمامی نشانه ها را بروز نمی دهند و معمولا این علائم بیمار را آزار نمی دهد.

سطح هورمون بدن شما با افزایش سن نا متعادل می شود که می تواند باعث ورم پروستات شود. با توجه به تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد چاق و بیماران دیابتی ریسک بیشتری در ابتلا به ورم پروستات دارند.

در بعضی تحقیقات هم به وراثتی بودن این بیماری اشاره شده است.

در بعضی مواقع فردی که از دچار ورم پروستات است ممکن است این علائم را اصلا نداشته باشد و یا بعضی از این علائم را داشته باشد. همچنین این علائم ممکن است به دلایل دیگری نظیر آب و هوای سرد، افسردگی، الگوی زندگی و بعضی از داروها اتفاق بیافتد. وجود خون در ادرار به ندرت در افراد مبتلا به ورم پروستات دیده شده و معمولا نتیجه مسئله ی دیگریست.

بطور کلی ریسک ابتلا به التهاب پروستات در جوانان بسیار پایین بوده است چون سطح هورمونی تستوسترون متعادل است و با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی سطح هورمونی تعادل خودش را از دست می دهد، اما جوانانی که پیش زمینه ژنتیکی پروستات و یا ناهنجاری های بیضوی و تغییرات هورمونی غیر عادی دارند ریسک ابتلا به ورم پروستات در آن ها بیشتر است.

نشانه های اولیه التهاب پروستات در جوانان با مشکلاتی در دفع ادرار شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است با توجه به شدت تورم و التهاب به وجود آمده، شدیدتر بشود. معمولا در جوانان این بیماری واضح نیست و علائم بسیار خفیفی دارد و در طی زمان ماه ها و سال ها این علائم بیشتر می شود.

با توجه به دیگر عواملی نظیر دیابت و چاقی در صورتی که جوانی دچار یک یا تعدادی از نشانه های ورم پروستات شد باید به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش های تجویز شده از وضعیت خود آگاه شود.

سه روش اصلی برای درمان ورم پروستات:

برای درمان پروستات لاش کنید هر نیم ساعت به سرویس بهداشتی رفته تا نیاز شدید به ادرار کردن را کنترل کنید. برای کنترل کردن ادرار خود تلاش نکنید تا خود را نگه داشته و از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید چون این کار سبب ایجاد فشار بیشتر به مثانه می شود. مایعات زیاد مصرف کنید و تلاش کنید یک بره مستمر و منظم ورزشی در بره زندگی خود قرار دهید.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج در التهاب پروستات می باشد.

برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چه باید کرد؟

پروستاتیتیس، التهاب غده پروستات است. این التهاب ناشی از عفونت و عوامل مختلف دیگریست. سالیانه نزدیک به ۲ میلیون بیمار مشکوک به التهاب پروستات در امریکا به پزشک ارولوژیست رجوع می کنند. انواع التهاب پروستات طبق دسته بندی موسسه ملی تحقیقات سلامت عبارتند از:

ناشی از عفونت باکتریال است و معمولا ناگهانی شروع می شود و علائمی نظیر آنفلونزا دارد. این نوع التهاب از ۳ نوع دیگر پروستاتیتیس نادرتر است.

همان التهاب نوع یک است که در صورت عود کردن مجدد حاد می شود.

این نوع التهاب به سلول های عفونی در ادرار، اسپرم و مایع پروستاتیک بستگی دارد. اغلب دلیل خاصی برای این نوع التهاب وجود ندارد و علائم آن ممکن است خفیف تر و شدیدتر شده و یا مزمن باقی بماند.

این نوع التهاب اغلب بصورت تصادفی طی آزمایشاتی نظیر تست باروری تشخیص داده می شود. فرد مبتلا به این نوع التهاب ناراحتی و شکایتی از علائم آن ندارد، اما در سلول های اسپرم و یا مایع پروستاتیک عفونت وجود دارد.

عموما التهاب پروستات به علت باکتری است که از طریق دستگاه تناسلی و یا از طریق رکتوم به درون غده پروستات نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. این التهاب ممکن از طریق روابط جنسی متعدد و ویروس ایدز انتقال یابد.

درمان التهاب پروستات در جوانان به نوع التهاب و نوع آن بستگی دارد. این درمان ها معمولا شامل موارد زیر می شود:

با توجه به نوع باکتری پزشک آنتی بیوتیک متناسب با آن را انتخاب می کند و معمولا طول درمان ۴ الی ۶ هفته است.

با آرام کردن فیبرهای ماهیچه ای اطراف مثانه و غده پروستات، این دارو علائم مجاری ادراری را کاهش داده و برای تخلیه مثانه کمک کننده است.

این دارو ها در مدیریت درد شما کمک کننده است.

طب سوزنی ثابت کرده است که می تواند علائم التهاب پروستات را کاهش دهد.

منبع: healthline

ترجمه : محمد مهدی مغازه ای

علت پر ادراری در زنان و مردان

آیا بی اختیاری ادراری قابل درمان است؟

درمان پروستات با حنا و عسل

بهترین راه درمان عفونت پروستات

علل و درمان خانگی سوزش ادرار

علائم ورم پروستات در مردان

روش های تشخیص هرپس تناسلی یا HSV

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام من ادرارم با قطعی آخر ادرار و گاهی سوزش هست. دکتر سیستوسکوپی کرد و گفته التهاب پروستات داری. قرص تاوانکس ۵۰۰ بهم داده و ترازوسین ۲ و کپسول کرنبری و کپسول نعنا فلفلی تا یکماه. اینا خوبه؟ خطرناک نیس التهاب پروستات؟ چون دکتر گفت بعلت اینکه خیلی وقته داری یه خورده مزمن شده. راه های درمان بهتری هست؟

سلام. من ۲۷ سال سن دارم. چند ماهه تغییراتی داشتم و شاید با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تحریک و نعوظ نیاز شدید به تخلیه ادرار پیدا میکنم حتی اگر قبلا از تحریک تخلیه کامل ادرار رو انجام داده باشم. و این نیاز به ادرار طوریه که همیشه حجم زیادی مایعات دفع میشه و نه حجمش کمه و نه رنگ غیر طبیعی داره. فقط اینکه قبلا اینطور نبودم و شاید در طول روز ۵ تا ۷ بار نیاز به دفع ادرار داشتم ولی چند ماهه این عدد شاید به ۱۲ یا ۱۵ مرتبه در طول روز هم رسیده. ممکنه منم التهاب پروستات داشته باشم ؟

باعرض سلام بنده۲۸ساله هستم دردشدیدی درزیر شکم دارم وبعداز کلی آزمایش ومصرف داروهای مختلف هیچ تغییری نکردم الان سه سالی هست درگیر این بیماری هستم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

سلام ۴۸ سال دارم چند ۵ ساله که داروی تامسلوسین استفاده میکنم بخاطر ورم پروستات البته بعضی اوقات شدیدتر می شود درد پهلو و درد معده و همچنین درد لگن دارم و دکتر بهم تاوانکس ۵۰۰ می دهد خیلی خوب می شوم .آیا مدت ۵ سال تامسلوسین استفاده میکنم عوارضی ندارد.ممنونم

سلام خدمت اقای دکتر من وقتی دستشویی بزرگ میکنم قطره کمی منی خارج میشود در ضمن مقعد و کیسه بیضه هم درد میکند لطفا راهنمایی کنید انتی بیوتیک هم استفاده کردم اما خوب نشدم لطفا جواب بدین

آیا مصرف قهوئ برای پروستات ضرر ی دارد

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ۳۷/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بهترین راه درمان عفونت پروستات
بهترین راه درمان عفونت پروستات
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *