عوارض قرص xanax چيست

خواص دارویی و گیاهی

عوارض قرص xanax چيست
عوارض قرص xanax چيست

قرص آلپرازولام Alprazolam یا زاناکس Xanax و هر آنچه باید در مورد آن بدانیدآلپرازولام Alprazolam برای درمان اضطراب و اختلالات پانیک یا اختلال هراس panic disorders مصرف می شود.نام تجاری این دارو زاناکس  Xanax است. این دارو به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها  benzodiazepine تعلق دارد که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) کار می کند کار می کند تا اثرات آرام بخش ایجاد کند. این دارو با افزایش تاثیرات یک ماده شیمیایی در بدن کار می کند. این ماده شیمیایی* GABA نامیده می شود.

*اسید گاما آمینو بوتیریک Gamma-aminobutyric acid یا GAMA : یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق مغز و سیستم عصبی ارسال می کند و باعث تنظیم ارتباط بین سلول های مغز می شود.

 

طریقه مصرف آلپرازولامقبل از مصرف آلپرازولام حتما دستورالعمل دارویی را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک بپرسید. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. آلپرازولام داروی دهانی است.میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی، سن بیمار و چگونگی واکنش به دارو تعیین می شود.میزان مصرف ممکن است به تدریج بیشتر شود تا اینکه اثربخشی دارو مشخص شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو بهتر است دستورات پزشک را دنبال کنید.عوارض قرص xanax چيست

 

این دارو ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود،به ویژه اگر برای مدت طولانی و به طور منظم مصرف شده باشد. در این موارد اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود،  علائم ترک، مانند تشنج، بروز خواهد کرد. برای پیشگیری از این واکنش ها میزان مصرف دارو را به تدریج کاهش دهید. هر گونه واکنش را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

گرچه  آلپرازولام به بیماران بسیاری کمک می کند، اما این دارو گاهی باعث اعتیاد می شود. اگر اختلال مصرف مواد داشته باشید (مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) خطر اعتیاد به این دارو افزایش پیدا می کند.

زمانی که آلپرازولام برای مدت زیادی مصرف می شود، ممکن است اثربخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی این دارو تغییر کرد، حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر شرایط بیماری شما تداوم پیدا کرده یا بدتر شد، با پزشک مشورت کنید.

ر زمان مصرف آلپرازولام خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ترشح بزاق یا تغییر در توانایی و میل جنسی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این علائم تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

برای کاهش سرگیجه و سبکی سر زمانی که از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند می شوید، به آرامی تغییر وضعیت دهید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده زیرا مزیت های این دارو را بررسی کرده و مزیت های آن برای شما بیشتر از عوارض آن هستند. افراد بسیاری از داروی آلپرازولام بدون هیچ عارضه جانبی استفاده می کنند.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض که معمولا به ندرت بروز می کنند، اما جدی هستند به پزشک مراجعه کنید:

تغییرات خلقی و روحی، مانند توهم و فکر به خودکشی  لکنت زبان یا مشکل در تکلم از دست دادن هماهنگی مشکل در راه رفتن مشکل حافظه در صورت بروز هر یک از علائم نادر اما جدی زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

زرد شدن چشم ها یا پوست تشنجبروز واکنش های حساسیتی جدی به این دارو به ندرت رخ می دهند. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش حساسیتی نسبت به آلپرازولام عبارتند از:

جوش های پوستی خارش التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو )سرگیجه شدید مشکل تنفسیموارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نیستند. در صورتی که متوجه عوارضی شدید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.

 اقدامات احتیاطی در زمان مصرف آلپرازولام

اگر به داروهای دیگر گروه بنزودیازپین ها (مانند دیازپام و لورازپام) حساسیت دارید، قبل از شروع مصرف این دارو حتما حساسیت دارویی خود را به پزشک اطلاع دهید. به علاوه لازم است هر گونه حساسیت دارویی دیگر را به پزشک خود اطلاع دهید. آلپرازولام ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعالی باشد که می توانند باعث بروز واکنش های حساسیتی شوند. برای جزئیات بیشتر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع مصرف آلپرازولام سوابق پزشکی خود را به پزشکتان اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از این بیماری ها بوده اید: مشکلات شدید تنفسی و ریه (مانند آپنه خواب و بیماری مزمن انسدادی ریه COPD)، بیماری کبد، بیماری کلیه، سابقه شخصی یا خانوادگی استفاده از مواد مخدر و الکل و گلوکوم یا آب سیاه glaucoma.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود.در زمان مصرف آلپرازولام رانندگی نکنید و از انجام فعالیت ها و استفاده از دستگاه هایی که نیاز به هوشیاری دارند، استفاده نکنید.

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی).

سالمندان ممکن است به عوارض جانبی داروی آلپرازولام حساس تر باشند، به ویژه عوارضی مانند از دست دادن تعادل و سرگیجه.

 آلپرازولام و بارداریمصرف آلپرازولام در بارداری به دلیل خطرات بالقوه آن بر روی نوزاد متولد نشده، توصیه نمی شود. بهتر است برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

آلپرازولام و شیردهیآلپرازولام وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی توصیه نمی شود.

 

اور دوز یا مصرف بیش از اندازه آلپرازولاماوور دوز آلپرازولام منجر به بروز علائم جدی مانند بیهوش شدن یا مشکل تنفسی می شود. در این شرایط بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.

آنچه بسیار مهم است این است که از مصرف خودسرانه داروهایی مانند آلپرازولام جدا خودداری کنید و مصرف این دارو حتما زیر نظر پزشک باشد.

InChI=1S/C17H13ClN4/c1-11-20-21-16-10-19-17(12-5-3-2-4-6-12)14-9-13(18)7-8-15(14)22(11)16/h2-9H,10H2,1H3 YKey:VREFGVBLTWBCJP-UHFFFAOYSA-N Y

آلپرازولام (به انگلیسی: Alprazolam) دارای چندین نام تجاری ازجمله Apo-alperaz ,Xanal ,Razoalperazolam، زنکس (Xanax)، نیراوام (Niravam)، آلپرازولام تی اس (Alprazolam-ts) و آلپرازولام تی دی (Alprazolam-td) است.

این دارو برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود. این دارو دارای اثر ضد افسردگی است و بنابراین در بعضی موارد برای افراد افسرده تجویز می‌شود.

آلپرازولام معمولاً با داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (Prozac) تجویز می‌شود، مصرف هم‌زمان این دارو با فلوکستین و سرترالین (آسنترا، Asentra) غلظت پلاسمایی آلپرازولام را بیشتر و نیمه عمر آن را طولانی‌تر می‌کند.

آلپرازولام از بنزودیازپینها است.

عوارض قرص xanax چيست

مانند سایر بنزودیازپین‌ها به‌عنوان آگونیستهای گیرنده بنزودیازپین بر روی غشای سلول‌های عصبی اثر می‌کند و باعث تسهیل ورود یا افزایش عمل گاما آمینوبوتیریک اسید می‌شود و ورود یون کلر را به سلولها افزایش می‌دهد.

آلپرازولام در مقادیر متفاوت برای مشکلات گوناگون تجویز می‌شود. هیچ‌گاه نباید بیشتر یا کمتر از مقدار تجویزشده مصرف کرد. شکل مایعِ آلپرازولام را می‌توان با مایعات یا غذاهای نیمه‌جامد مانند مارمالاد مخلوط کرد. نباید اجازه داد آلپرازولام مایع یخ بزند. اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامهٔ داروییِ منظم خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.

درصورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدیِ زیر، بیمار باید آلپرازولام را قطع کند و با پزشک خود تماس بگیرد: لرزش، حالت تهوع، تشنج، ترمور زیر پوستی. تاری دید

باید توجه داشت که این دارو جهت رفع اضطراب و حملات گذریِ هراس استفاده می‌شود؛ بنابراین، ایجاد خواب‌آلودگی و ریلکسی و مقداری نرمال گیجی از خواص اصلی این داروست و طبیعی است که وقتی خواب‌آلودگی و کمی گیجی وجود داشته‌باشد، قوا و عملکرد ذهنیِ بیمار هم کُند می‌شود.

درصورت وجود هریک از موارد زیر، پیش از مصرفِ آلپرازولام، باید پزشک را مطلع ساخت:

حساسیت به آلپرازولام یا دیگر بنزودیازپینها، یا به هرنوع مادهٔ غذایی، رنگ‌های خوراکی، یا نگه‌دارنده‌ها.

بارداری یا شیردهی.
به این موارد توجه کنید

مصرف داروهای دیگر، به‌ویژه الکل، آرامبخش‌ها، ضدافسردگی‌ها، داروهای ضدصرع، و تشنج.

سابقه یا ابتلا به گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم)، سوءمصرف الکل یا مواد مخدر، میاستنی گراو، بیماری انسدادی ریوی مزمن شدید، یا آمفیزم.

مصرف‌کنندهٔ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد. تا هنگامی که پاسخ بدن بیمار به آلپرازولام مشخص نشده‌است، باید در رانندگی و کار با وسایل خطرناک و وسایلی که به دقت نیاز دارند، احتیاط کرد. برخی افراد در طی مصرف این دارو دچار خواب‌آلودگی و کاهش سطح هشیاری می‌شوند.

اگر مصرف‌کننده در طی درمان با آلپرازولام، دچار افکار یا احساسات عجیب شود، باید موضوع را با پزشک در میان بگذارد. باید آلپرازولام را دور از دسترس کودکان، دور از حرارت، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگهداری کرد (زیرا در این شرایط آلپرازولام فاسد می‌شود). آلپرازولام تاریخ‌گذشته را باید دور ریخت.

مصرف‌کنندهٔ آلپرازولام نباید نوشیدنی‌های الکلی یا دیگر داروهای خواب‌آور استفاده کند. این کار، خواب‌آلودگی را افزایش و سطح هشیاری را کاهش می‌دهد.

مصرف هم‌زمان آلپرازولام و داروهایی نظیر ( کتوکانازول) باعث ایجاد تداخل شدید دارویی خواهد شد.

قبل از مصرف حتماً با پزشک خود در موارد تداخل دارویی مشورت کنید

مصرف بیش از ۲ میلیگرم آلپرازولام در اوایل دورهٔ درمان (هفتهٔ اول) باعث سرکوب خفیف سیستم تنفسی و در بیماران دچار آپنهٔ خواب باعث تنگی نفس در خواب یا قطع کامل تنفس خواهد شد.

نباید آلپرازولام را به‌عنوان یک قرص خواب‌آور استفاده کرد، مگر آنکه برنامهٔ درمانیِ بیمار اجازه دهد تا ۷–۸ ساعت خواب داشته‌باشد. در غیر این صورت، تا زمان خروج دارو از بدن، شخص ممکن است خواب‌آلوده باشد یا اختلال حافظه داشته‌باشد.
دوز مصرف این دارو زیر نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب یا پزشک متخصص اعصاب و روان داده شود.[نیازمند منبع]

با توجه به مصرف خودسرانهٔ آلپرازولام در ایران، در صورتی که دچار مشکل بی خوابی شدید هستید ابتدا با روانپزشک خود مشورت کنید سپس اقدام به استفاده بنزودیازپین‌ها کنید. موارد جایگزین مانند زولپیدم(Ambien) توسط روانپزشک تجویز خواهد شد. در موارد شدید تر استفاده از کلونازپام و لورازپام الزامی است. از مصرف خودسرانهٔ آلپرازولام برای خواب جدا خودداری فرمایید.

قرص آلپرازولام Alprazolam با داروهای زیر تداخل ایجاد می‌کند:

دانشنامۀ رشد.

آلپرازولام


پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

قرص زاناکس (Xanax) از داروهایی است که به منظور تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود. مصرف این دارو ممکن است ایجاد وابستگی در فرد کند. این دارو با نام دیگر آلپرازولام (Alprazolam) هم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. لرزش، حالت تهوع، تشنج، خواب‌آلودگی و تاری دید برخی از عوارض مصرف داروی زاناکس می‌باشد.

نام ژنریک:آلپرازولام (Alprazolam)

نام تجاری:نیراوام (Niravam)٬ زاناکس (Xanax)٬ Xanax XR

کلاس درمانی:ضد اضطراب ، ضد پانیک ، ضد ترمور

عوارض قرص xanax چيست

کلاس دارویی:بنزودیازپین

این دارو برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو دارای اثر ضد افسردگی است و بنابر این در بعضی موارد برای افراد افسرده تجویز می شود.

آلپرازولام معمولاً با داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (Prozac) تجویز می شود، مصرف همزمان این دارو با فلوکستین و سرترالین (آسنترا، Asentra) غلظت پلاسمایی آلپرازولام را بیشتر و نیمه عمر آن را طولانی تر می کند.

آلپرازولام از بنزودیازپینها است.

این دارو برای همه موثر و مناسب نمی باشد و بدون تجویز پزشک نباید از این دارو استفاده نمود. درباره عوارض این دارو می توان گفت خواب آلودگی و منگی، اختلال تعادل در راه رفتن، تکلم غیرقابل فهم، تاری دید، ناراحتی های گوارشی، و در صورت مصرف زیاد عوارض کبدی شدید مانند یرقان بروز می کند. فراموشی های کوتاه مدت از دیگر عوارض مصرف خودسرانه این دارو است که حتی در مواردی که مصرف دارو بیش از حد مجاز و در مدت زمان طولانی باشد، می تواند فراموشی های جدی به بار آورد که حتی غیرقابل برگشت است و فرد دچار فراموشی دایم می شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف آلپرازولام باد بدانید

خانه » قرص، شربت، کپسول » قرص آلپرازولام (زاناکس) چیست؟ عوارض، فواید، روش ترک و طرز مصرف

در این مطلب با استفاده از چندین مجله معتبر پزشکی و نظر متخصصان، شما را با عوارض جانبی، کاربردها، روش ترک و نکات مصرف اصولی قرص آلپرازولام معروف به زاناکس آشنا می کنیم.

آلپرازولام یک داروهای تجویزی است که تحت نامهای تجاری Alprazolam Intensol, Xanax یا Xanax XR دردسترس است. این دارو بصورت یک داروی ژنرال (عمومی) هم موجود میباشد. داروهای ژنرال معمولا ارزانتر از داروهای تجاری هستند. در برخی موارد، فرم و قدرت داروهای تجاری و عمومی باهم متفاوت هستند.

قرص خوراکی آلپرازولام بصورت قرص سریع الاثر و آهسته رهش در دسترس است. آلپرازولام بصورت مایع هم موجود است. همه فرمهای دارو خوراکی هستند.

قرص آهسته رهش به آهستگی در طول زمان در جریان خون آزاد میشود. قرص سریع الاثر سریعتر وارد جریان خون میشود. قرص آهسته رهش تنها برای درمان اختلال هراس مورد استفاده قرار میگیرد.عوارض قرص xanax چيست

این دارو برای مدیریت اختلالات اضطراب یا اختلال هراس مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو میتواند در کوتاه مدت برای تسکین علایم اضطراب یا اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده شود. برای اضطرابهای روزانه ی معمول نیازی به درمان با این دارو نیست.

آلپرازولام میتواند همراه با داروهای دیگر و بعنوان بخشی از درمانهای ترکیبی استفاده شود.

آلپرازولام به داروهای گروه بنزودیازپین تعلق دارد. داروهای متعلق به یک دسته عملکرد مشابهی دارند و برای شرایط مشابهی مورد استفاده قرار میگیرند.

آلپرازولام به گیرنده ها بنزودیازپین خاصی در مغز و سیستم عصبی حمله میکند. اینکار موجب تقویت فعالیت مواد شیمیایی بنام گاما آمینوبوتیریک اسید میشود. این ماده درمغز اثرات آرامبخش دارد.

آلپرازولام در ساعات اولیه ی بعد از مصرف موجب خواب آلودگی و گیجی میشود. پس از رانندگی کردن و کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند اجتناب کنید.

این دارو موجب عوارض جانبی دیگری هم میشود.

عوارض جانبی شایعتر قرص خوراکی آلپرازولام عبارتنداز:

اگر این علایم خفیف باشند، بعد از چند روز یا چند هفته از بین میروند. اگر شدید یا طولانی شدند به پزشک مراجعه کنید.

درصورت داشتن عوارض جانبی جدی سریعا به پزشک مراجعه کنید. درصورت مشاهده ی عوارض مرگبار سریعا به اورژانس بروید. عوارض جانبی جدی و علایم آنها عبارتنداز:

مشکلات ذهنی، علایم عبارتنداز:

مشکلات حرکتی. علایم عبارتنداز:

مشکلات قلبی. علایم عبارتنداز:

مشکلات کبد. علایم عبارتنداز:

کاهش حجم ادرار

قرص آلپرازولام ممکن است با داروها، ویتامینها و گیاهان دیگر تداخل داشته باشد. تداخل زمانی اتفاق می افتد که نحوه ی عملکرد دارو تغییر میکند. این میتواند مضر باشد یا از عملکرد مناسب دارو جلوگیری کند.

برای پیشگیری از این تداخلات پزشک باید از تمام داروهایی که فرد مصرف میکند اطلاع داشته باشد. درمورد همه ی داروها، ویتامینها یا گیاهان دارویی که فرد درحال حاضر آنها را مصرف میکند به پزشک اطلاع دهید. درمورد نحوه ی تداخل دارو با دارهای دیگر از پزشک یا داروساز سوال کنید.

این داروها را بهمراه آلپرازولام مصرف نکنید. وقتی زاناکس را مصرف میکنید، این داروها میتوانند موجب عوارض خطرناکی در بدن شوند، مثالهایی از این داروها عبارتنداز:

مصرف آلپرازولام بهمراه داروهای خاصی، ریسک عوارض جانبی داروها را افزایش میدهد. اگر هر کدام از این داروها بهمراه آلپرازولام مصرف شود، موجب افزایش خواب آلودگی میشود. این داروها عبارتنداز:

باربیتوراتها، مانند:

داروهای آرامبخش، مانند:

آنکسیولیتیکها، مانند:

داروهای مسکن موادمخدر، مانند:

آنتی هیستامینها، مانند:

داروهای بیهوشی، مانند:

داروهای ضدافسردگی، مانند:

آنتی اسیدها، مانند:

اگر هر یک از این داروها بهمراه آلپرازولام مصرف شود، خواب آلودگی و دیگر عوارض جانبی افزایش میابد.

هنگامیکه آلپرازولام با داروهای خاصی مصرف شود، برای درمان بیماری به خوبی عمل نخواهد کرد. این بدین خاطر است که مقدار آلپرازولام در بدن کاهش میابد. مثالهایی از این داروها عبارتنداز:

هشدارهایی درمورد این دارو وجود دارد.

این دارو ممکن است واکنشهای آلرژیک سختی ایجاد کند. علایم آن عبارتنداز:

اگر به واکنشهای آلرژیک مبتلا شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر علایم خیلی شدید بود به اورژانس مراجعه کنید. درصورت آلرژی به این دارو از مصرف دوباره ی آنها اجتناب کنید. مصرف دوباره ی آنها میتواند کشنده باشد.

آلپرازولام میتواند موجب خواب آلودگی یا سرگیجه شود. مصرف نوشیدنی های حاوی الکل میتواند خطر عوارض جانبی را بالا ببرد. هنگام مصرف این دارو از نوشیدن الکل اجتناب کنید.

حتما بخوانید: ۸ تا از بهترین روشهای گیاهی برای درمان سریع بی خوابی طبق تحقیقات جدید

افراد مبتلا به افسردگی: اگر از قبل به افسردگی مبتلا هستید، مصرف آلپرازولام میتواند موجب تشدید بیماری شود. اگر افسردگیتان بدتر شد یا افکارخودکشی داشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

افراد مبتلا به گلوکومای مزمن: آلپرازولام موجب بدتر شدن این بیماری میشود.عوارض قرص xanax چيست

افرادیکه سابقه ی اعتیاد به الکل، موادمخدر یا اختلال شخصیت دارند: آلپرازولام میتواند موجب وابستگی فیزیکی و روانی شود. اگر سابقه ی این بیماریها را دارید، خطر اعتیاد به این دارو افزایش میابد.

بیماران کبدی: بیماری کبد موجب پردازش سختتر دارو در بدن میشود. این موجب افزایش میزان دارو در بدن و درنتیجه عوارض جانبی بیشتر میشود.

افراد چاق: تجزیه ی دارو در بدن سختتر میشود. این موجب افزایش میزان دارو در بدن و درنتیجه عوارض جانبی بیشتر میشود.

افراد مبتلا به بیماریهای شدید ریه: آلپرازولام موجب بدتر شدن بیماری میشود. درمورد بیخطر بودن این دارو با پزشک مشورت کنید.

زنان باردار: این دارو به گروه D داروهای بارداری تعلق دارد. این به دو معناست:

۱-مطالعات نشان دهنده ی اثرات بد این دارو بر جنین است.

۲-مصرف این دارو در بارداری باید بصورتی باشد که فواید آن از مضراتش بیشتر باشد و موجب درمان بیماری خطرناک مادر شود.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک اطلاع دهید. مزایای استفاده از آن باید از مضراتش بیشتر باشد.

زنان شیرده: ممکن است آلپرازولام از شیرمادر عبور کند و موجب اثرات جانبی در نوزاد شود. این موجب خواب آلودگی و کاهش وزن نوزاد میشود. درصورت شیردهی به پزشک اطلاع دهید. فرد باید بین مصرف این دارو و شیردادن به نوزاد یکی را انتخاب کند.

سالمندان: برای افراد سالمند اثر خواب آور دارو بیشتر خواهد بود. این بدان معناست که احتمال خواب آلودگی در این افراد بیشتر است. پزشک باید از نزدیک بیمار را معاینه کند. در این شرایط خطر زمین خوردن و افتادن ناشی از خواب آلودگی افزایش میابد.

کودکان: این دارو برای کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. نباید برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده شود.

این اطلاعات برای قرص خوارکی آلپرازولام است. همه ی دوزها و فرمهای دارو ممکن است در اینجا ذکر نشده باشد. دوز مصرفی آلپرازولام برای هر فردی متفاوت است و به شرایط زیر بستگی دارد:

عمومی: آلپرازولام

نام تجاری: زاناکس

نام تجاری: Alprazolam Intensol

دوز بزرگسالان (۱۸-۶۴ سال)

برای قرصهای سریع الاثر یا مایع:

دوز کودکان (۰-۱۷ سال): آلپرازولام برای استفاده در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو نباید برای کودکان کمتر از ۱۸ سال استفاده شود.

دوز سالمندان (۶۵ سال و بالاتر): دوز معمول برای شروع: ۰٫۲۵ میلی گرم، ۲ تا ۳ بار در روز.

ملاحظات ویژه

داروی مشابه: قرص اگزازپام چیست؟ عوارض جانبی، طرز استفاده اصولی و نکات مهم دیگر

عمومی: آلپرازولام

نام تجاری: Xanax

نام تجاری: Xanax XR

نام تجاری: Alprazolam Intensol

دوز بزرگسالان (۱۸-۶۴ سال)

برای قرصهای سریع الاثر یا مایع:

قرصهای آهسته رهش:

دوز کودکان (۰-۱۷ سال): آلپرازولام برای استفاده در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو نباید برای کودکان کمتر از ۱۸ سال استفاده شود.

دوز سالمندان (۶۵ سال و بالاتر)

برای قرصهای سریع الاثر و مایع:

قرص آهسته رهش:

ملاحظات ویژه

آلپرازولام در دوره ی درمانی کوتاه مدت استفاده میشود. درصورتیکه بصورت تجویز شده مصرف نشود خطرات جدی بدنبال خواهد داشت.

درصورت قطع ناگهانی مصرف دارو یا درصورت عدم مصرف آن: ممکن است علایم بیماری بصورت ناگهانی تشدید شود و علایم مرگباری مانند تشنج رخ بدهد. برای جلوگیری از این موارد پزشک میزان دارو را بتدریج کاهش میدهد. اگر دارو را مصرف نکنید، علایم بهبود نمیابد.

درصورت فراموش کردن دوز یا عدم مصرف دارو طبق برنامه ی مشخص: هیچگونه بهبودی در بیماری حاصل نمیشود و دارو بخوبی عمل نخواهد کرد. اگر دارو منظم مصرف نشود، علایم ترک دارو ایجاد میشود.

درصورت مصرف بیش ازحد دارو: میزان زیادی از این دارو در بدن میماند. علایم اوردوز دارو عبارتنداز:

درصورت مصرف بیش از حد دارو به پزشک مراجعه کنید و اگر علایم شدید بود به اورژانس بروید.

درصورت فراموش کردن یک دوز: به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید؛ اما درصورتیکه زمان مصرف دوز بعدی باشد، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. هیچگاه دو نوبت دارو را با هم مصرف نکنید. این میتواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

چه موقع میتوان گفت دارو عملکرد خوبی دارد: زمانیکه علایم بیماری مانند اضطراب یا حملات پانیک کاهش پیدا کند.

اگر پزشک قرص خوراکی آلپرازولام را تجویز کرد، این ملاحظات را درنظر بگیرید.

درصورت مسافرت همراه دارو:

درطول درمان با آلپرازولام پزشک بر تغییرات روانی یا رفتاری نظارت میکند. این دارو میتواند موجب مشکلات رفتاری یا خلق و خوی جدید شود یا بیماریهای قبلی را تشدید کند.

داروهای دیگری هم برای درمان این بیماریها وجود دارد. برای هر فردی داروی خاصی مورد نیاز است. درمورد نوع دارو با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: چه غذاها و خوراکی هایی برای افسردگی مضر هستند؟ (تحقیقات جدید)

نکته: هدف ما دادن اطلاعات به روز و مرتبط است. باتوجه به اینکه داروها اثر متفاوتی بر افراد مختلف دارند، نمیتوانیم بگوییم که اطلاعات گفته شده در بالا شامل تمام اطلاعات مورد نیاز است. این مطلب جایگزین مشاوره ی پزشکی نیست. قبل از مصرف هر دارو با پزشکتان که از سابقه ی پزشکی شما اطلاع دارد مشورت کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال دیدگاه

شرکت لوتوس

با بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان در امر آموزش و فروش محصولات پزشکی، تنها به کیفیت و رضایت مشتری می اندیشیم !

تبلیغــات  تماس با ما

تماس با ما

تهران-خیابان انقلاب  تلفن تماس 09193226326 تلفن ثابت ۲۸۴۲۶۹۲۹ -۰۲۱

ایمیل maxer.ir@gmail.com

© استفاده از مطالب سالم زیبا تنها با کسب اجازه از مدیریت امکان پذیر می باشد.

مطالب وبسایت سالم زیبا تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

چندی است که عوارض آلپرازولام توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. داروهای ضد افسردگی مانند آلپرازولام Alprazolam ، ضددرد، مسکن‌های بسیاری قوی و یا آرام بخش راه کار مناسبی برای درمان مشکلات نخواهند بود.

این داروها به صورت سطحی و گذرا می‌توانند بیماری و عوارض آن را خاموش کنند اما مصرف آن‌ها در طولانی مدت عوارض شدید و بسیار خطرناکی در بر دارد که به ساکت شدن درد در آن لحظه اصلا نمی‌ارزد.

البته به تازگی نیز داروهای ضد افسردگی تقلبی هم بسیار تولید و وارد بازار شده است که آن‌ها عوارضی دو برابر و سخت تر در بر دارند. نت نوشت شما را با یکی از بدترین این داروها و عوارض آلپرازولام آشنا می‌سازد.

فهرست عناوین این مطلب

عوارض آلپرازولام می‌تواند تا سر حد مرگ برای مصرف کننده خطرناک باشدعوارض قرص xanax چيست

به طور کلی آلپرازولام یا Xanax یک تهدید جدی به شمار می‌رود. آلپرازولام به دو دلیل اصلی خطر آفرین می‌باشد. نخست این که دارو به سرعت داخل بدن عمل می‌کند.

دوم این که در مقایسه با سایر داروهای این رده که جهت بیماری هایی از جمله افسردگی به کار برده می‌شوند، مدتی پس از مصرف از طریق دستگاه گوارش وارد جریان خود شده و به سرعت به مغز انسان نفوذ پیدا می‌کند و اثرات خود را به جا می‌گذارد.

در یک وعده مصرف آلپرازولام در صورتی که دوز مناسبی برای آن مصرف نشود می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. علاوه بر تمام این موارد آلپرازولام یک داروی اعتیاد آور به شمار می‌رود که بیشتر بیماران علاوه بر این که به تنها به کمک آن آرام می‌شوند پس از مدتی مصرف دچار استرس پنهان می‌شود و خواب خود را از دست می‌دهند و متکی به این دارو می‌شوند.

از این جهت می‌توان گفت که از عوارض آلپرازولام می‌توانیم به بی خوابی نیز اشاره کنیم.

در حال حاضر بهداشت عمومی انگلستان مصرف قرص‌های تقلبی Xanax یا همان آلپرازولام Alprazolam که در بین بسیاری از جوان‌ها به راحتی مصرف می‌شود را منع کرده است. این قرص‌ها بسیار مضر است و ممکن است عوارض آلپرازولام تا سر حد مرگ برای مصرف کننده خطرناک باشد.

بسیاری از افراد نیز بوده اند که با مصرف این قرص دچار اعتیاد به آن شده اند که هنگام از بین بردن این وابستگی به پارانویسی شدید دچار شده اند.

افرادی که برای نخستین مرتبه از قرص های ضد افسردگی مانند آلپرازولام یا حتی به عنوان یک آرام بخش استفاده می‌کنند ممکن است به مشکلی بر نخوردند اما این مصرف کم کم به یک اعتیاد تبدیل شده و تا جایی پیش می‌رود که مصرف آن به صورت هر شب یک قرص در می‌آید.

بیشتر مصرف کنندگان این قرص اعلام کرده اند که از عوارض آلپرازولام این است که با خوردن Alprazolam احساس شناور بودن و گونه‌ای خلسه پیدا کرده اند که این حالت نشان از تغییرات ناخوشایندی در مغز است. حتی بسیاری از افراد نیز بوده اند که با مصرف این قرص دچار اعتیاد به آن شده اند که هنگام از بین بردن این وابستگی به پارانویسی شدید دچار شده اند.

بیشتر بخوانید: قرص افسردگی: هر آنچه که درباره این داروها و عوارض و جایگزین آنها باید بدانید

بنزودیازپیین و آلپرازولام بسیار موثر هستند. با این که عوارض بی شماری از این داروها و سایر داروهای ضد افسردگی دریافت شده است ولی به طور کلی آلپرازولام‌ها تاثیر بالایی دارند.

دلیل آن این است که مغز انسان در طول زمان فعالیت خود، چرخه‌های بسیاری را تنظیم می‌کند. به طوری که اگر یکی از آن فعالیت‌ها و چرخه‌ها را متوقف کنید فعالیت مغزی ناگهانی متوقف شده و این امر می‌تواند غیر طبیعی باشد.

در این وضعیت فرد علائم بسیاری را تجربه می‌کند. بالا رفتن فشار خون، لرزش شدید دست و همچنین استرس و اضطراب بسیار شدید از جمله مشکلاتی هستند که با متوقف کردن عملکرد‌های مختلف در مغز ایجاد می‌شود.

گفته شده است مواد مخدری مانند بنزودیازپیین‌ها می‌توانند مشکلاتی در بر داشته باشند. از جمله این مشکلات وابستگی‌های فیزیولوژیکی است.

این وابستگی فیزیولوژیکی به عبارتی همان اعتیاد است. مشکلاتی که مصرف نه چندان بلند مدت آلپرازولام به همراه دارد روان پریشی، تپش قلب، بی خوابی و تشنج و بسیاری از مشکلات دیگر است. به این ترتیب خطر اعتیاد به این دسته از داروها نیز می‌تواند یکی عوارض آلپرازولام به شمار آید.

اضطراب نیز با مصرف این دسته از داروها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. فردی که برای درمان اضطراب شروع به خوردن آلپرازولام کرده است با یک اضطراب پنهان شدید مواجه خواهد شد که این وضعیت‌ها در کنار هم حس بسیار ناخوشایندی را برای فرد بیمار به همراه خواهد داشت.

مصرف Alprazolam معمولا از یک شب بیداری طولانی شروع می‌شود. افرادی که برای خوابیدن راحت بسیار تلاش می‌کنند و یا دردهایی همچون درد معده اجازه یک خواب راحت و بی دغدغه را به آن‌ها نمی‌دهد به سراغ قرص‌های آرام بخش از جمله آلپرازولام می‌روند بی آنکه از عوارض آلپرازولام مطلع باشند.

با نتیجه مناسبی که از این قرص به دست می‌آورند شب‌های بعدی و شب‌های بعد هم از آن استفاده می‌کنند. تا حدی که اعتیاد به دارو شروع می‌شود.

عوارض این قرص نیز کم کم ظاهر شده و شخص را به بیماری‌های متفاوتی مبتلا می‌سازد. عوارض آلپرازولام در ابتدا به صورت خفگی، از دست دادن حافظه می‌باشد و در مراحل حاد می‌تواند بر روی حافظه بلند تاثیرات مخربی داشته باشد. مصرف بیش از حد این قرص یا این که تداخل آن با فنتانیل می‌تواند منجر به مرگ شود.

از جمله ترکیبات کشنده‌ای که از داروها به دست می‌آید مصرف قرص Alprazolam است که انگلستان جان ۱۱۳ نفر را گرفته است. این دارو به دلیل آن که اثراتی همانند یک ماده مخدر را دارد به طور کلی منسوخ و رد شده است.

معمولا این قرص توسط اطرافیان توصیه می‌شود و یا حتی توسط آنان به راحتی تجویز و مصرف می‌شود. این کار بسیار خطرناک است. احساس سبکی، خواب آلودگی و راحتی بسیاری پس از مصرف آلپرازولام احساس می‌شود که نبایست به عنوان یک آرام بخش از آن یاد کرد. بلکه این تفاسیر شروع بیماری‌های مغزی و مشکلات روانی خواهد بود.

در صورتی که این دارو تقلبی باشد که از خطرات احتمالی بسیار بدتری بر خوردار است و بی شک احتمال مرگ و میر را بالاتر می‌برد.

Xanax نام عمومی داروی alprazolam است. این دارو  علاوه بر درمان افسردگی برای درمان هایی در جهت کنترل آگونپوشی یا آگورافوبیا (ترس از فضای باز) و سندرم پیش از قاعدگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخستین مرتبه در سال ۱۹۶۰ میلادی آلپرازولام به رده داروهای مورد مصرف اضافه شد. اثرات آلپرازولام در کوتاه مدت کم نیستند. یکی از خطراتی که این دارو برای انسان به همراه دارد و از عوارض آلپرازولام به شمار می‌رود وابستگی عمیق به آن می‌باشد.

به طور کلی آلپرازولام و سایر داروهایی که بنودیازپیین دارند عوارضی بسیار خطرناک برای مغز انسان در بر خواهند داشت. بنزوددیازپیین می‌تواند گیرنده‌های گاما در مغز را مسدود کند. این دارو سلول‌های عصبی یا همان سلول‌های مغزی را بیش از حد متعادل نابود می‌سازد.

آلپرازولام و سایر داروهای مشابه آن نورون‌های عصبی را از کار می‌اندازند که این باعث می‌شود بخش‌های بسیار مهمی در مغز احساس اضطراب داشته باشند و ترس نا متعادلی را تجربه کنند. شاید این موضوع کمک کند که استرس و اضطراب به طرز قابل توجهی کاهش یابد ولی بر خلاف سایر داروهای ضد افسردگی در تحقیقات بالینی نشان داده شده است که آلپرازولام می‌توواند  مراکز اضطراب در مغز را به کلی از کار بیاندازد.

بیشتر داروهای ضد افسردگی بر روی مراکز استرس و اضطراب مغز کار می‌کنند و حد متعادلی از آن‌ها را نگه می‌دارند ولی آلپرازولام یا Xanax و سایر بنزودیازپیین به سرعت مراکز اضطراب را در مغز از کار خواهند انداخت.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی و هر آنچه که باید درباره علل و عوارض این بیماری رایج بدانید

در مقایسه با سایر داروهای ضد افسردگی و دارای بنزودیازپیین‌ها داروی Xanax از خطرات احتمالی بیشتری برخوردار می‌باشد. چرا که این دارو عمر بسیار کوتاه و اثر قوی دارد و از نظر علمی این بدان معنا است که خیلی به سرعت وارد مکانیسم بدن می‌شود.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد که ترک اعتیاد را تجربه می‌کنند می‌توانند با دوزهای مختلف این دارو پتانسیل اعتیاد آور آن را تجربه کنند و الگوهای اضطراب را در طی روز افزایش دهند.

طی تحقیقات بسیاری مشخص شده است که مصرف آلپرازولام در مدت زمان طولانی بسیار مضر است. چرا که فرد بیمار با مصرف این دارو ذهنی آرام و بی اضطراب را تجربه می‌کند و این در حالی است که از درون بیشتر مشکلات مغزی در حال رشد و افزایش هستند.

حتی مصرف benzodiazepine آن مقدار که آلپرازولام مضر است، خطرناک نیست. چرا که benzodiazepine بر روی عملکرد ذهنی و یا سلامت جسمی هیچ گونه تاثیری ندارد ولی آلپرازولام این گونه نیست و از سوی دیگر اضطراب مزمن یک نابود کننده بسیار قوی در زندگی انسان می‌باشد که به یک عامل قوی و خطرناک جهت خودکشی و افسردگی منجر خواهد شد.

یکی دیگر از عوارض آلپرازولام ایجاد تحمل نسبت به این دارو می‌باشد. زمانی که بدن شما واکنشی نسبت به این دارو نشان می‌دهد ممکن است که عوامل مختلف در بدن‌های مختلف رخ دهد.

پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد و برای مدتی آستانه قدرت و تحمل بدن را نسبت به عوارض آلپرازولام تغییر دهد چرا که آستانه قدرت و تحمل در برابر این دارو ممکن است با تغییراتی مواجه شود. بنابراین پس از یک دوره مصرف داروی آلپرازولام میزان استقامت بدن متغییر خواهد بود.

در نهایت با افزایش سن نیز با خطراتی بیشتر از آلپرازولام مواجه خواهید شد. محققان دریافته اند که Xanax قادر است عوامل سنی را به سرعت بروز دهد به نحوی که فرد سالخورده تر شود. محققان دریافته اند بیماران بالای ۶۵ سال مقاومت و عکس العمل‌های کمتری در برابر این دارو خواهند داشت.

در موارد خاصی مصرف داروی Xanax ممکن است سبب متلاشی شدن و از بین رفتن احساسات شود که کیفیتی ناپایدار را به همراه خواهد داشت. در صورتی که این وضعیت با دوز نامناسب Xanax همخوانی نداشته باشد در گذشت زمان وضعیت بدتر خواهد شد. در بیشتر مواقع مرور زمان نمایان گر اختلالات ناشی از این دارو خواهد بود که می‌تواند منجر به اختلال در تفکر و احساسات شود.عوارض قرص xanax چيست

با شروع مصرف آلپرازولام بعضی از علائم اولیه سوء مصرف آن مشاهده می‌شوند که از این قرار می‌باشند:

ممکن است تعداد بسیار اندکی از این علائم و نشانه‌ها در یک بیمار بروز پیدا کند. ممکن هم هست که تمامی عوامل بروز پیدا کنند. در صورتی که هر کدام از آن‌ها را بعد از مصرف آلپرازولام تجربه داشتید شک نکنید که عوارض آلپرازولام به سراغتان آمده و ممکن است هر روز این علائم بد تر و شدید تر شوند.

بسیاری از افراد نیز عوارض جانبی شدید تری را تجربه می‌کنن که می‌تواند زنگ خطری باشد و نیاز باشد که به سرعت با پزشک خود مشورت کنید. علائم بسیار خطرناک به این شرح می‌باشند:

مشکلاتی که نام برده شد در وضعیت بسیار حاد برای شخص ممکن است رخ دهد. سر در گمی عمیق، مشکلاتی در تنفس، از دست دادن هوشیاری و ناتوانایی در بیدار ماندن نیز در موارد حاد می‌تواند از عوارض آلپرازولام به شمار آید.

در صورتی که شما Xanax را برای مدت زمان زیادی مصرف کرده اید و از عوارض آلپرازولام واهمه دارید می‌بایست با پزشکتان مشورت کنید. اگر دوز بالای آلپرازولام مصرف کرده اید حتما با اورژانس پزشکی تماس گرفته و برای دریافت امداد اقدام کنید.

در صورتی که با یک فرد که آلپرازولام مصرف کرده است مواجه شدید و او را در موقعیت بسیار بد سلامتی یافتید بهتر است که برای تنفس بهتر راه تنفسی او را باز کنید. یعنی دکمه‌های یقه را باز کرده و اگر از کراوات یا هر گونه گردنبندی استفاده می‌کند آن را از این مسیر باز کنید. اطمینان حاصل کنید که به راحتی راه تنفس برای او مهیا است. اگر تنفس شخص بیماری متوقف شده است از تنفس دهان به دهان تا رسیدن امداد پزشکی استفاده کنید.

زمانی که شخصی به واحد مراقبت‌های پزشکی منتقل می‌شود اگر بیش از حد Xanax مصرف کرده باشد با پمپاژ معده مایعات درون آن را از بدن دفع می‌کنند.

در برخی از موارد ممکن است پزشک متخصص مصرف بیش از حد Xanax یا فلوماسنیل که یک مقدار از بنزودیازپیین پایین تر است را هم طراز بداند و این سبب شود که یک روش درمانی را اجرا کند. چرا که این افراد در معرض یک نوع از خطر خواهند بود. خطراتی مانند تشنج این گونه بیماران را بیشتر از سایر عوامل تهدید می‌کند.

در صورتی که از دوز بالای آلپرازولام استفاده کرده اید و یا این که مدت زمان زیادی این دارو را مصرف می‌کرده اید و از عوارض آن مطلع نبودید حتما یکی از این راهکارها را دنبال کنید.

می توانید برای این که از عوارض آلپرازولام محفوظ بمانید به یک روانپزشک مراجعه کنید تا سلامت روان شما را کنترل کرده و تحت نظر او بیماری را درمان کنید.

می توانید به جلسات درمانی گروهی مراجعه کنید و با کمک یک مشاور یا یک گروه طی یک برنامه چند جلسه‌ای که معمولا ۱۲ جلسه است به درمان‌های روان شناختی بپردازید.

این نوع درمان معمولا شامل یک مشاور روان شناخت و یا یک گروه درمانی است که یک یا دو مرتبه در هفته به مدت زمان حدود دو ساعت انجام می‌شود.

یکی دیگر از راه کارهایی که می‌توان برای درمان عوارض آلپرازولام به کار گرفت درمان به کمک یک مشاور یا گروه درمانی است که ۳ الی ۴ مرتبه در هفته طی ۲ تا ۴ ساعت در هر جلسه می‌باشد. این درمان بسیار قوی و کار آمد است که می‌تواند نتیجه بخش باشد.

این نوع درمان نیز یک درمان سرپایی به شمار می‌رود که معمولا بین ۴ تا ۶ ساعت در یک بیمارستان انجام می‌شود.

درمان بستری در بیمارستان یا یک مرکز توانبخشی نیز می‌تواند مشکل را بر طرف کند. معمولا طول دوره درمان در مراکز توانبخشی یا بیمارستان‌های روان پزشکی بین ۳۰ تا ۱۸ ماه است که بسته به شدت اعتیاد به آلپرازولام زمان می‌برد.

سوء مصرف مواد از نگرانی‌های بسیاری از متخصصین پزشکی و بهداشت روان است که تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. تا مصرف آلپرازولام و سایر داروهای مخدر که عوارض سنگین این چنینی دارند از رده دارویی بر چیده شوند.

به عنوان نمونه درمان شناختی رفتاری یک گزینه برای درمان موثر و قابل اعتماد در این زمینه است که درمانگر طی دوره هایی که دیده است به بیماران کمک می‌کند تا اندیشه‌های سالم  و الگو‌های رفتاری صحیح را جایگزین اندیشه‌های ناسالم و الگوهای رفتاری که منجر به مصرف مواد مخدر یا داروهایی که مانند آلپرازولام عوارض جبران ناپذیری دارند را کند.

درمانگران در طی این مدت به بیماران خود کمک می‌کنند تا با رفتارهای مناسب، سرگرمی، ورزش، لذت از اشتغال و . . . مهارت‌های مقابله با احساسات منفی و تجربیات ناخوشایند را پیدا کنند.

توجه کنید: در صورتیکه تحت نظر پزشک متخصص تحت درمان با آلپرازولام هستید به هیچ عنوان مصرف دارو را خودسرانه قطع نکنید. چرا که ممکن است چزشک شما با توجه به وضعیت شما این دارو را برای شما مناسب تشخیص داده است.

داروها اثرات جانبی خود را دارند ولی برخی بیماری‌ها عوارض بدتری برای سلامتی بدن دارند. لذا فقط مصرف خودسرانه دارو منع می‌شود.

منابع: + + +


سرهنگ بازنشسته مهندس بابک زبردست


15 فروردین 1397 at 11:35

فعلا که به سلامتی تمامی پزشکان مغز و اعصاب چپ و راست برای همه الپرازولام تجویز میکنند بخصوص برای جانبازان اعصاب و روان


داریوش


15 فروردین 1397 at 16:50

برای خواهر ۲۵ ساله ام آلپرازولام توسط پزشک اعصاب تجویز شده بنده خودم هم سالها به دلیل مشکل بی خوابی کلونازپام و الپرازولام استفاده کرده ام اکثرا در حین صحبت حرفم یادم می رود و شماره موبایل خودم را هم با تاخیر به خاطر میاورم و در یادگیری اسم اشخاص جدید و ادرس با مشکل زیادی روبه رو می شوم


فاطمه


28 شهریور 1397 at 5:03

من تو ۱۷سالگی مشکل داشتم تو خوابیدن
یه دکتری بهم داد الان ک ۱۹سالمه هم هنوز میخورم ???اصلا توصیه نمیکنم ک بخورید جدی


س


3 مهر 1397 at 11:39

اگر کنترل شده استفاده بشه به بهبودی بسیاری از بیماری ها کمک هم میکند.


علی


16 مهر 1397 at 18:13

این مقاله خیلی عوارض جانبی را بزرگ و منفی اعلام کرده بیمارانی را که احتیاج به این دارو جهت درمان دارند نگران کرده بله عوارض داره ولی درصورت مصرف درست و تحت نظر پزشک زاناکس خیلی از مشکلات بیماران را درمان و عوارض آن خیلی کمتر از مزایای ان میباشد ضمنا کم حواسی در مقطع مصرف بوده و برای قطع دارو به علت وابستگی باید با روش دستور پزشک و کم کم انجام شود لطفا نیازمندان به این دارو را نگران نکنید


جیمز


19 مهر 1397 at 17:44

الپرازولام نیم بگیرید نصفشو مصرف کنید عوارضش کاملا قابل چشم پوشیه درحالی که اثرش از داروهای هم رده اش بسیار بهتره در ضمن ترکش با کم کردن تدریجی در طول یک تا دو هفته براحتی قابل انجامه


مهسا


17 آذر 1397 at 23:41

نه کی گفته بده من تقریباً٣ ۴سال می خوردم وبه راحتی هم کنارگذاشتم الان بعدچندسال که کنارگذاشتم دوباره میخوام شروع کنم چون واقعاًحالمولایف استایلموخوب کرده بودوهمیشه مثبت وشادبودم بعلاوه اینکه کنترل وزن هم داشتم واتفاقاًباترک آلپرازولام خیلی همه چی بدشد آلپرازولام عالیه


دکتر هاشمی


7 دی 1397 at 15:56

سلام
لطفا اطلاعات اشتباه منتشر نکنید !!!
آلپرازولام یک دارو جهت کنترل افسردگی و اضطراب های ناشی از آن است که برای درمان بی خوابی استفاده نمی شود مگر اینکه بیخوابی ناشی از اختلال هراس یا اضطراب و پالس های منفی از درگیری فکری باشد.
چون این دارو حس بی حالی و خواب به بیمار می دهد بعضی اشخاص برای درمان بی خوابی استفاده می کنند که تصوری اشتباه است …
این دارو کشنده نیست و با مصرف زیر نظر پزشک به راحتی قابل ترک و قطع ۱۰۰% مصرف می باشد !!!
برای فرد بیمار دارو لازم است و باید آلپرازولام در کنار بقیه داروها مصرف کند. این اطلاعات شما باعث میشه افرادیکه بیمار هستند و نیاز مبرم به مصرف دارو دارند دچار شک شوند و حتی به پزشک هم مراجعه نکنند.
فرد بیمار بایستی دارو مصرف کند و در صورت بهبودی با روش های مورد نظر دُز مصرف را کمتر کرده و ۱۰۰% دارو درمانی را کنار بگذارد.


مریم


24 دی 1397 at 11:54

من دیشب برای اولین بار این دارو را مصرف کردم. حال من امروز صبح بی نهایت خوب است. شبها راحت نمی خوابیدم و اضطراب زیادی داشتم. دیشب برای اولین بار خواب خوبی داشتم. این دارو حتی اگر سم باشد برای برخی بیماران لازم و ضروری است.
امروز می توانم کوه را جابجا کنم.


امین


15 اسفند 1397 at 13:22

این دارو گابا رو در مغز میبره بالا و باعث کند شدن ذهن و خوابیدن میشه . به عبارتی نوعی مواد مخدر هست. و کوتاه مدت تجویز میشه! یک ماه حداکثر ! نه سالها!! 😐 شما سالها گوجه فرنگی هم بخورید هر روز زیاد یه چیزی از توش در میاد بالاخره


ایمان


26 اسفند 1397 at 13:29

متاسفانه اینجور متن ها تنها دردسر ایجاد می کند… مصرف هر دارویی حتی قرص سرماخوردگی عوارض دارد به عنوان مثال استامینوفن باعث ایجاد سرطان خون می شود ولی آیا نباید استامینوفن مصرف کرد؟…. مسلما که می توان مصرف کرد.


مریم


12 اردیبهشت 1398 at 13:09

آلپرازولام باعث تپش قلب و بعضی از موارد باعث تنگی نفس خفیف میشود؟ آخه من حدود دوتا بسته استفاده کردم ولی هربار میخوردم حالم بد میشد. قرص رو هم از داروخونه مطمئن تهیه کرده بودم.


زهره خانی


13 اردیبهشت 1398 at 0:17

دوست عزیز این قرص رو حتما باید تحت نظر و با نسخه پزشک مصرف کنید چون عوارض جانبی زیادی دارد


صبا☆☆☆☆☆


11 خرداد 1398 at 18:53

ببخشید با من بودین؟


اشکان


17 اردیبهشت 1398 at 4:10

من برای حس آرامش از … گاه گداری استفاده میکنم آلپرازولام هم استفاده کردم اما مثل مرفین متاسفانه جواب نمیده بنظرم خیلی پر ضرر باشه این دارو ها


مهدی


24 اردیبهشت 1398 at 16:57

مزخرف بود یه ماهی استفاده کردم و دیگ استفاده نمیکنم حملات پانیکم به کلی نابود شد چرت و پرت نگین با احتیاط و تحت پزشک مصرف کنین


مهسا


11 خرداد 1398 at 18:47

سلام


صبا☆☆☆☆☆


11 خرداد 1398 at 18:52

باسلام وقت بخیر.راستش من استرس خیلی شدید داشتم یه دوران کلونازپام خوردم ولی مجبور بودم رفته رفته دوزش رو ببرم بالا.بعدش الان حدود ۲ ساله که کلونازپامو قطع کردم و دارم آلپرازولام نیم میخورم و پروپرانول ۲۰. شاید باورتون نشه من فقط و فقط و فقط بخاطر تهوعی که دارم آلپرازولام میخورم و دقیقا بعد از ۴۵ دقیقه حالت تهوع من برطرف میشه و همه چی درست میشه.نه استرسی نه تهوعی.هیچی بجز آلپرازولام اثر نمیکنه.فقط یه مشکل دارم میخوام باردار بشم ولی میگن با مصرف این نمیشه.واقعا نمیدونم چیکار کنم.اگه راهی میدونید تورو خداااا بگین.آخه وقتی نمیخورم اصلا نمیشه بدجوری استرس و تهوع میگیرم😔😔


سهیلا


12 خرداد 1398 at 9:20

سلام . مادرم دیگه قرصهای فشار خون روش اثری ندارد .و دکترها فقط آزمایش های مختلف می گیرند . فشارش یا ۱۰ روی ۶ است یا بی دلیل می رود ۱۷ روی ۱۲ . اصلاً به طبع بیمارشان توجه ندارند . حتی زبان بیمار را نگاه نمیکنند که چقدر مثلاً سفید شده . با خوردن آسپرین بشدت فشارش بالا پایین میشد ولی هی میگفتن بخور . دیگه دیوانه شدیم . یک بار که فشارش بالا رفت و دیگه قرص فشارش هم جواب نداد بهش آلپرازولام دادم فوراً آمد پایین . البته فهمیدم طبعش هم بشدتت سرد و بلغم شده که داردوی گیاهی می دهم بهتر شده . حالا می خواهم ببرمش دکتر تا در موردآلپرازولام نظر بدهد ولی دائم این تعطیلی ها جلوی راهمان سبز می شوند .


مائده


25 خرداد 1398 at 2:19

سلام دقیقا منم دچار حملات پانیک شدید بودم و این قرص رو مصرف کردم و سریع خوب شدم. بنظر من میصرفه چون بیماریهایی مثل من حاضرن هرقرصی مصرف کنن تا پینک نابود بشه


حسین


26 خرداد 1398 at 19:34

با سلام آلپرازولام برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD) داروی مناسبیه وداروی نیس که برای بی خوابی تجویز بشه،ولی بیخواب رو کاهش میده.


سارا


16 مرداد 1398 at 1:45

سلام من پدرم ازبچگی مشکلات بسیاری داشته و توجبعه هم تاحدودی موج انفجار شده الان نزدیک به ۳۰سال داره الپرازولام میخوره و حتی ی دکترم تواین همه سال نرفته ک باهاش واسه خوردن این قرص مشورت کنه الان شدیدا ب این قرص وابسته شده و دیگه عوارضش داره خودشو نشون میده اصلا خواب نداره همش عصبیه استرس داره خاطره های بد بچگیشو تا الان همش توذهنشه وهربارک عصبی میشه ایناروبازگومیکنه حتی ی چند روز پیش میخاست خودکشی کنه جدیدا اصلا حالظ دست خودش نیست وخیلی عصبیه میخاستم کمکم کنیدتا بهش کمک کنم ازاین باتلاق ک این قرصه اونو داره ب سمت خودش میکشه خلاص کنم پدرم ۵۸سالشه و الان واقعا ب حدی بد اخلاق وکینه ای شده ک واقعا دیگه قابل تحمل نیست ماباید چیکارکنیم لطفا راهنمایی کنید😢😢😢

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

وب‌سایت



Current ye@r *


Leave this field empty

10+ روانشناسی عکس پروفایل و ارتباط عکس پروفایل با شخصیت افراد یکی از مباحث این روزهای علم روانشناسی است. شبکه‌های اجتماعی که…

10+ Samsung Galaxy M40 اسمارت فونی بسیار زیبا است که تعادل خوبی در بین قسمت‌های مختلف آن دیده می‌شود، هرچند که از…

10+ آیا تا به حال کفش‌های چوبی را از نزدیک دیده اید. همه‌ی ما صدای پاهای پینوکیو را در کارتون‌های بچگی‌مان به…

10+ ابد و یک روز اولین فیلم سینمائی بلند سعید روستایی کارگردان جوانی است که در ۲۶ سالگی موفق شد ۹ جایزه‌‌ی…

10+ رمان خشم و هیاهو The Sound and the Fury از آثار ماندگار ویلیام فاکنر William Faulkner است. اثری که در سال…

10+ طبیعت همیشه راه حل‌های بهتری برای انسان دارد. استفاده از دستورهای طبیعی کمترین…

10+ بیماری سلفی گرفتن بیماری قرن حاضر به شمار می‌رود. سلفی گرفتن این روزها…

10+ چندگانگی شخصیت در انسان سبب بروز اختلالاتی در روان و اختلال شخصیت می‌شود. آلیس…

10+ ترک عادت که از کودکی در وجودمان نهادینه شده شاید کار سختی به…

10+ عوارض سیگار بسیار زیاد است. سیگار تا به حال یکی از غیر قابل…

Copyright © 2019 – Netnevesht


نام کاربری


رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری یا ایمیل:


ورود| ثبت نام

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

آلپرازولام (Alprazolam) که با نام‌های تجاری مختلفی مانند زاناکس (Xanax) عرضه می‌شود، دارویی تجویزی است که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود. آلپرازولام برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (generalized anxiety disorder، GAD)، اضطراب مرتبط با افسردگی و اختلال هراس یا وحشت‌زدگی (panic disorder) تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان افسردگی نیز استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی بیشتر آلپرازولام می‌پردازیم و موارد احتیاطی و هشدارها، اعتیاد به این دارو، روش درست قطع مصرف، عوارض جانبی آلپرازولام، تداخل دارویی و دوز مصرف آن را بیان می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید درمورد این دارو بیشتر بدانید و از نکات و عوارض مربوط به مصرف آن باخبر شوید، با ما همراه شوید. عوارض قرص xanax چيست

آلپرازولام در دسته‌ای از داروها قرار می‌گیرد که بنزوديازپين‌ها (benzodiazepines) نام دارند و به شکل‌های گوناگونی مانند قرص، مایع، قرص‌های تجزیه‌شونده (disintegrating tablets) و قرص‌های آهسته‌رهش (extended-release tablets) موجود هستند.

زاناکس توسط شرکت داروسازی آمریکایی و چندملیتی فایزر (Pfizer) ساخته شده و در سال ۱۹۸۱ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحدهٔ آمریکا (FDA) تأیید شده است. آلپرازولام به‌عنوان دارویی ژنریک یا عمومی (generic drug) نیز در دسترس است.

شکل مایع این دارو، آلپرازولام اینتسول (Alprazolam Intensol) نام دارد و توسط شرکت داروسازی West-Ward Pharmaceuticals ساخته شده است.

نیراوام (Niravam) قرص‌های تجزیه‌شوندهٔ خوراکی آلپرازولام هستند که توسط شرکت داروسازی Jazz Pharmaceuticals ساخته می‌شود. قرص‌های آهسته‌رهش زاناکس ایکس‌آر (Xanax XR) نیز توسط شرکت داروسازی فایزر تولید می‌شود. سایر شرکت‌های داروسازی نیز قرص‌های آهسته‌رهش آلپرازولام ژنریک را تولید می‌کنند.

FDA هشدار داده است که مصرف هم‌زمان آلپرازولام (یا سایر بنزودیازپین‌ها) با داروهای مسکن شبه‌افیونی (opioid analgesics) مانند اکسی‌کدون (oxycodone) و هیدروکودون (hydrocodone) یا مصرف آن همراه با داروهای ضدسرفهٔ دارای مواد شبه‌افیونی، خطراتی جدی را ایجاد می‌کند. مصرف هم‌زمان مواد شبه‌افیونی (اپیوئیدها) و بنزودیازپین‌ها می‌تواند منجر به خواب آلودگی شدید، کُند شدن یا دشواری تنفس، کُما یا حتی مرگ شود. بنابراین باید پیش از مصرف هم‌زمان اپیوئیدها و بنزودیازپین‌هایی مانند آلپرازولام، درمورد درمان‌های جایگزین و خطرات جدی موجود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به آلپرازولام، هر یک از مواد غیرفعال موجود در دارو یا سایر بنزودیازپین‌ها مانند لیبریوم (Librium)، Tranxene، والیوم (Valium)، آتیوان (Ativan)، سراکس (Serax) و غیره حساسیت دارید، زاناکس مصرف نکنید. اگر دچار آب سیاه با زاویهٔ تنگ حاد (acute narrow-angle glaucoma) هستید نیز نباید از زاناکس استفاده کنید.

در صورت مصرف داروهای ضدقارچیِ اسپورانوکس (Sporanox یا ایتراکونازول، itraconazole) یا نیزورال (Nizoral یا کتوکونازول، ketoconazole) از آلپرازولام استفاده نکنید. آلپرازولام موجب خواب‌آلودگی می‌شود و با مصرف آن، توانایی و هوشیاری لازم برای رانندگی بی‌خطر یا کار با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را نخواهید داشت. اگر آلپرازولام را با سایر داروهایی که موجب خواب‌آلودگی می‌شوند مصرف کنید یا اگر فردی مسن یا ضعیف باشید، خواب‌آلودگی شما بیشتر خواهد بود.

ممکن است که به مصرف آلپرازولام عادت کنید، بنابراین نباید از دوزهای بالاتر این دارو استفاده کنید یا مصرف آن را پس از دورهٔ درمانی توصیه‌شده توسط پزشک نیز ادامه دهید.

در صورتی که به هر از بیماری‌ها و مشکلات زیر مبتلا هستید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک خود اطلاع دهید:

به پزشک خود بگویید که چه داروهای تجویزی یا غیرتجویزی، ویتامین و مکمل های غذایی را مصرف می‌کنید، زیرا ممکن است که این داروها و مکمل‌ها با آلپرازولام تداخل پیدا کنند. در صورت سیگاری بودن نیز باید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر بین دوزهای دارو علائم بیماری‌تان را مشاهده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. بدون اطلاع پزشک دوز دارو را افزایش ندهید، حتی اگر فکر می‌کنید که دارو دیگر اثری ندارد.

آلپرازولام و سایر بنزودیازپین‌ها از داروهایی هستند که امروزه بیش از سایر داروها، به شکل نادرستی مصرف می‌شوند. سوءمصرف آلپرازولام معمولا به‌دلیل احساس «سرخوشی» (high) همراه با آرامشی است که به‌سرعت در فرد مصرف‌کننده (از جمله افرادی که بدون تجویز پزشک آن را مصرف کرده‌اند) ایجاد می‌کند.

به گفتهٔ مؤسسهٔ ملی سوءاستفاده از داروی ایالات متحدهٔ آمریکا (National Institute on Drug Abuse، NIDA) در سال ۲۰۰۹ بنزودیازپین‌هایی مانند زاناکس، علت بیشتر مراجعات اتاق اورژانس در ارتباط با کاهنده‌های فعالیت سیستم عصبی مرکزی بوده‌اند.

به گفتهٔ ائتلاف علیه سوءمصرف دارو (Coalition Against Drug Abuse) سوءمصرف درازمدت و اعتیاد به زاناکس، موجب افسردگی، روان پریشی و رفتارهای تهاجمی یا تکانشی (impulsive) می‌شود.

آلپرازولام می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. بنابراین اگر باردار هستید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک خود اطلاع دهید. داروهایی مانند آلپرازولام می‌توانند موجب نقص‌های مادرزادی شوند، به‌ویژه اگر در طول سه‌ماههٔ اول بارداری مصرف شوند. مصرف آلپرازولام پس از سه‌ماههٔ اول نیز می‌تواند اثرات زیان‌بار دیگری روی کودک بگذارد.

مصرف آلپرازولام در زمان شیردهی نیز بی‌خطر نیست. اگر کودک‌تان را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک‌تان اطلاع دهید، زیرا مصرف این دارو در زمان شیردهی می‌تواند عوارض جانبی زیان‌باری برای فرزند شیرخواره‌تان داشته باشد.

اثربخشی یا بی‌خطر بودن مصرف آلپرازولام در کودکان زیر ۱۸ سال نیز هنوز به اثبات نرسیده است.

هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف آلپرازولام را قطع نکنید، زیرا قطع ناگهانی مصرف این دارو می‌تواند موجب بدتر شدن شرایط شما شود. این مسئله درمورد بسیاری از بنزودیازپین‌ها مانند آتیوان، لیبریوم، والیوم و غیره معمول است. علائم قطع مصرف آلپرازولام شامل موارد زیر است:

قطع مصرف آلپرازولام باید زیر نظر پزشک انجام شود. معمولا پزشک به‌تدریج دوز مصرف دارو را کاهش می‌دهد تا از بروز علائم قطع مصرف دارو جلوگیری کند.

در زمان مصرف آلپرازولام از مصرف الکل پرهیز کنید، زیرا الکل عوارض جانبی آلپرازولام مانند خواب‌آلودگی، گیجی و بی‌ثباتی و عدم‌تعادل را بدتر می‌کند.

در صورت مشاهدهٔ هر یک از علائم زیر که نشان‌دهندهٔ واکنش آلرژیک به آلپرازولام هستند، فورا به پزشک مراجعه کنید:

عوارض جانبی معمول آلپرازولام عبارت‌اند از:

بیشتر عوارض جانبی آلپرازولام زمانی ایجاد می‌شوند که مصرف این دارو را شروع کرده‌اید و معمولا پس از مدتی برطرف می‌شوند. ولی باید درمورد این عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید، به‌ویژه اگر این عوارض شدید باشند یا پس از مدتی برطرف نشوند.

همیشه به پزشک خود بگویید که چه داروهای تجویزی و غیرتجویزی، ویتامین و مکمل‌های غذایی را مصرف می‌کنید، زیرا ممکن است که این داروها با آلپرازولام تداخل داشته باشند.

اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف آلپرازولام به پزشک یا دکتر داروساز اطلاع دهید، زیرا ممکن است که این داروها با آلپرازولام تداخل پیدا کنند و مشکلاتی را ایجاد کنند:

برخی از داروهایی که موجب کاهش اسید معده می‌شوند نیز می‌توانند سرعت جذب نیراوام (Niravam، قرص‌های تجزیه‌شوندهٔ خواراکیِ آلپرازولام) در بدن را کاهش دهند.

اگر هر یک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف نیراوام به پزشک خود اطلاع دهید:

پیش از مصرف آلپرازولام درمورد نوشیدن آب گریپ فروت یا خوردن گریپ‌فروت در زمان مصرف این دارو، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا گریپ‌فروت می‌تواند عملکرد آلپرازولام در بدن را تغییر دهد.

دوز آلپرازولام به بیماری و سن شما و همچنین شکلی از دارو (قرص، شربت و غیره) که مصرف می‌کنید، بستگی دارد. آلپرازولام باید دقیقا به همان میزانی که توسط پزشک تجویز شده، مصرف شود.

نکات کلی درمورد میزان مصرف آلپرازولام:

قرص‌های زاناکس در انواع ۰٫۲۵، ۰٫۵، ۱ و ۲ میلی‌گرمی (mg) عرضه می‌شوند. این قرص‌ها را همراه مایعاتی مانند آب مصرف کنید. می‌توانید قرص‌های زاناکس را همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. قرص‌ها دارای خط هستند و می‌توانید آنها را به دو قسمت تقسیم کنید.عوارض قرص xanax چيست

مایع آلپرازولام اینتسول (Alprazolam Intensol) در بطری‌ای عرضه می‌شود که دارای قطره‌چکانی مدرج با علامت‌هایی برای دوزهای مختلف است. می‌توانید محلول خوراکی غلیظ‌شدهٔ دارو را با مایعات یا مواد غذایی نیمه‌جامد مانند آب، آب‌میوه، سس سیب یا پودینگ مخلوط کنید. ۹۰ روز پس از باز کردن درب بطری آن را دور بیندازید.

نیراوام (قرص‌های تجزیه‌شوندهٔ خوراکیِ آلپرازولام) در انواع ۰٫۲۵، ۰٫۵، ۱ و ۲ میلی‌گرمی موجود است. مصرف این دارو با مایعات، الزامی نیست و در صورت تمایل می‌توانید آن را همراه آب مصرف کنید.

قرص‌های زاناکس ایکس آر یا همان قرص‌های آهسته‌رهش و زمان‌دار در انواع ۰٫۵، ۱، ۲ و ۳ میلی‌گرمی عرضه می‌شوند. این قرص‌ها را یک بار در روز (معمولا هنگام صبح) همراه مایعات (مانند یک لیوان آب) مصرف کنید. قرص را به‌طور کامل ببلعید و از جویدن، خرد کردن و تکه کردن آن پرهیز کنید.

اگر فکر می‌کنید که شما یا شخص دیگری، بیش از حد لازم آلپرازولام مصرف کرده است، با مرکز ملی اطلاع‌رسانی داروها و سموم (با شمارهٔ ۱۴۹۰) یا مرکز اورژانس (با شمارهٔ ۱۱۵) تماس بگیرید. مصرف بیش از حد آلپرازولام می‌تواند مرگ‌بار باشد.

علائم اوردوز آلپرازولام شامل خواب‌آلودگی شدید، گیجی و سردرگمی، اختلال در هماهنگی بدن، ضعیف شدن و کاهش واکنش‌ها، ضعف و غش کردن یا رفتن به حالت کُما است.

به‌محض اینکه متوجه شدید، دوز داروی تجویزشده را فراموش کرده‌اید، آن را مصرف کنید. ولی اگر باید در روز چند بار آلپرازولام مصرف کنید و یک نوبت مصرف داروی خود را فراموش کرده‌اید و تقریبا زمان دوز بعدی رسیده است، دوز فراموش‌شده را حذف کنید و برنامهٔ مصرف داروی خود را ادامه دهید. هرگز برای جبران دوز فراموش‌شده، یک دوز اضافه مصرف نکنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

فارغ‌التحصیل رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی و عاشق ترجمه و نوشتن هستم.

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

داروها

قرص پردنیزولون و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

قرص آزیترومایسین؛‌ عوارض جانبی، موارد و نحوه مصرف آن

قرص باکلوفن چیست؛ عوارض و تداخل دارویی آن چگونه است؟

قرص کلردیازپوکساید یا لیبریوم؛ عوارض،‌ موارد و نحوه مصرف آن

قرص ضد اسهال؛ نحوه درمان اسهال با قرص‌های بدون نسخه

آخرین مطالب

مضرات قلیان سنتی و الکتریکی برای سلامت قلب و پوست

معرفی کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

چطور دختران را برای دوران بلوغ آماده کنیم؟

زمان نگهداری مواد غذایی؛‌ غذای مانده تا کی قابل‌خوردن است؟

ازدواج بدون رابطه جنسی؛ دلایل و نکاتی برای درمان آن

ترین های جهان

بهترین سریال های خارجی دنیا که بیننده را معتاد خود می‌کنند

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

عوارض قرص xanax چيست
عوارض قرص xanax چيست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *