عوارض قرص گلای وانس 500

خواص دارویی و گیاهی


مطالبی که در زیر مشاهده می‌نمایید مستقیما با کلید واژه گلای وانس متفورمین مرتبط هستند. برای مطالعه کامل مقالات دانشه فرزند می‌توانید به صفحه طبقه‌بندی مطالب مراجعه نمایید و یا اینکه از طریق سیستم جستجو مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید.قرص گلای وانس Gly-Once (متفورمین پیوسته یا آهسته رهش) تجاری دارویی با علمی متفورمین هیدروکسید (Metformin hydrochloride) است که در دسته داروهای کاهش دهنده قند خون قرار دارد. شکل ها و های تجاری دیگری ازین دارو با تجاری گلوکوفاژ نیز می باشد که بنا به تشخیص پزشک مصرف هر کدام می تواند به شما توصیه گردد.


متفورمین در دسته داروهای ضد دیابت است و غالبا نیز برای بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین که به رژیم غذایی پاسخ نداده اند و در بیمارانی که اضافه وزن دارند کاربرد دارد و از طرفی برای مشکلات مربوط به ناباروری زنان نیز متفورمین و شکل تجاری گلای وانس مصرف می گردد.تحقیقات نشان داده اند این داروی دیابت برای درمان ناباروی هایی که علت آن تخمدان پلی کیستیک است موثر واقع می شود.



سوال مطرح شده توسط کاربران عزیز دلگرم

من اقدام به بارداری کردم و بعد از چند ماه متوجه شدم تنبلی تخمدان دارم. پریودی های نظم دارم و با قرص ال دی پریود میشوم. طریق مصرفم این گونه است، سه روز، روزی دو عدد میخورم تا پریود بشم. من دکتر به تازگی قرص کلومیفن٥٠ و تاموکسیفن ١٠ داده از روز ٥ پریودی روزی ٣ تا بخورم و قرص گلای وانس متفورمین هر شب ١ عدد.

در روز ١٨ پریودی هم آمپول برام نوشتن بزنم و همون روز نزدیکی کنم. این دستورالعمل برای ٢ ماه به من دادند. ماه اول که من نتیجه نگرفتم. یک هفته بعد از عقب انداختن شروع به خوردن قرصهای ال دی به مدت ٣ روز کردم تا پریود شوم و دوباره این کارها را بکنم، ٥ روز بعد آخرین ال دی پریود شدم، روز اول کمی خونریزی و لخته کمی داشتم، روز دوم لکه و روز سوم که امروز من است همچنان لکه بسیار بسیار کم قهوه ای رنگی دارم.

ضمنا کمر درد هم دارم و دراین بیست روز اخیر بعد از زدن آن آمپول به طرز عجیبی ترشح من بسیار کم شده، و دیگر این حالت شیری و غلیظ را ندارد، کاملا بی رنگ و کم شده است. من نگرانم به خاطر اتفاقی که برای ترشح و این نوع پریودیم هستم، من دیر پریود میشدم و با قرص اما همیشه دو روز اول لکه داشتم و ٤ الی ٥ روز خونریزی.


همچنین بخوانید:

متفورمین هیدروکلراید و مصرف آن در زمان بارداری


آیا با خوردن قرص متفورمین لاغر میشویم؟


عوارض مصرف متفورمین (گلوکوفاژ)

با این وجود این داروها را از امروز که روز٣ پریودی من هست استفاده کنم؟

و این تغییر ترشح به خاطر مصرف دارو و آمپول است؟


خیلی از وضعیت پیش آمده نگرانم.


هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.در مواقعی که یک نوبت متفورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.





۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً متفورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.


۱- داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با متفورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲- داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفویدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳- داروهایی که ممکن است با متفورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.


برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

متفورمین به صورت قرصهای 5 و 85 و 1 وجود دارد ( دوز 85 میلیگرم در ایران موجود نیست). متفورمین اهسته رهش در ایران با های گلای-وانس و گلومت موجود هست.

 

 

  آپ تودیت:

 

ما توصیه به شروع دارو با دوز 5میلیگرم یکبار در روز در غروب با غذا میکنیم که برحسب نیاز و درصورت تحمل بیمار، دوز بعدی 5میلیگرم میتواند با صبحانه تجویز شود. افزایش دوز برحسب نیاز میتواند به تدریج انجام شود ( یک قرص هریک تا دو هفته) و دوز معمول موثر آن 15 تا 2 میلیگرم در روز می باشد و ماکزیمم دوز توصیه شده، 255 میلیگرم روزانه ( سه قرص 85 میلیگرم در روز) می باشد.

 کسانی که با متفورمین سریع رهش، درمان را شروع کردند و به این نوع متفورمین هم پاسخ خوبی میدهند، باید همین متفورمین سریع رهش را ادامه بدهند و ممکن است فقط مزایای کمی ( little) با فراورده های آهسته رهش وجود داشته باشد.

 

Uptodate 217.

 

در کل گفته شده عوارض گوارشی متفورمین آهسته رهش خیلی کم شده و تحمل برای بیماران شده که با متفورمین سریع رهش هم میتوان با مصرف همراه غذا و به تدریج زیاد کردن دوز دارو، عوارض گوارشی را به حداقل رساند.

 

فارماکوتراپی دیپیرو:

 

عوارض گوارشی متفورمین معمولا خفیف است و میتواند با افزایش دوز دارو به صورت تدریجی و تجویز همراه غذا به حداقل برسد. برحسب گزارشات از تجارب افراد ( anecdotally ) متفورمین اهسته رهش ممکن است برخی عوارض گوارشی را کمتر داشته باشد. طعم فلزی و تداخل با جذب ویتامین ب 12 و هایپوگلایسمی در طول ورزش شدید نیز با متفورمین (هر دو نوع آهسته رهش و سریع رهش) گزارش شده است ولی بطور بالینی، عمول است.

 

متفورمین اهسته رهش میتواند با دوز 5 میلیگرم در غروب با غذا تجویز شود و برحسب نیاز و تحمل بیمار، افزایش دوز تا 2میلی گرم در روز برسد ( این 4 قرص میتواند یکجا مصرف شود). دوز دیگر آهسته رهش 75 میلیگرم نیز بر حسب نیاز تا 225 میلیگرم روزانه برسد.

تجویز دوبار تا سه بار درروز متفورمین آهسته رهش ممکن است باعث کاهش عوارض گوارشی و بهبود کنترل قند خون داشته باشد ولی تغییری بر کاهش قند خون ایجاد نمی کند.

 

Dipiro Pharmacotherapy A Pathophysiologic Approach,1th Edition.

 

 

نگاه برخی مقالات و کارازماییها:

 

1. مطالعات فارماکوکینتیک نشان دادند که ماکزیم غلظت سرمی متفورمین  در طی 2-3 ساعت دیده میشود درحالیکه ماکزیمم غلظت سرمی متفورمین آهسته رهش 7ساعت بعد تجویز دیده میشود درنتیجه جذب آهسته تر با متفورمین اهسته رهش اولا عوارض گوارشی را کم میکند ثانیا اجازه تجویز یک بار در روز را میدهد که حتی تا 4 قرص را میتوان یکجا مصرف کرد که این میتواند پذیرش بیماران را مخصوصا برای کسانی که چند دارو مصرف میکنند، افزایش دهد و همچنین طعم تلخ و فلزی کمتری دارد.

همچنین تجویز یک قرص در روز متفورمین اهسته رهش، ایمن و به اندازه تجویز دو قرص متفورمین با رهش سریع موثر بود.

 

Diabetes Care 26,Apr: 29(4):759-764.

 

2. متفورمین اهسته رهش در مقایسه با متفورمین با رهش سریع، بهتر تحمل میشود. متفورمین اهسته رهش عوارض گوارشی کمتری ایجاد میکند و فرکانس تجویز دوز در آن کاهش پیدا کرده است.

 

– Clinc Pharmacokinetic.2544(7):721-729.

 

– Br J Diabetes Vasc Dis.244:273-277.

 

– Br J Diabetes Vasc Dis.277:225-228.

 

 

 

ترجمه: دکتر مهدی شاهمیرانی

نشانی نشریه: تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر(بخارست)، کوچه پنجم، پلاک ۱۵، طبقه چهارم، واحد ۲۰.  کدپستی: ۱۵۱۳۷۱۸۶۴۶ | ۷۹۱۱ – ۱۵۸۷۵تلفن دفتر مرکزی: ۸۸۴۸۱۰۵۷ – واحد اشتراک: ۸۸۴۸۱۰۵۸


داروهاي كاهش دهنده انسولين مثل متفورمین و یا نوع خارجی آن که به گلوکوفاژ معروف است براي القاء تخمك گذاري در زناني كه به تخمدان پلي كيستيك مبتلا هستند ، به دليل كم هزينه بودن، عوارض جانبي كمتر، و كمترين خطر چند قلويي در مقايسه با داروهاي ديگر، ارجح مي باشند. متفورمین با تنظیم وضعیت متابولیسم درون تخمدان باعث تنظیم سیکل می شود.

این داروی خوارکی باعث افزایش میزان تخمک گذاری می شود. این دارو زمانی استفاده می گردد که مقاومت به انسولین، علت ناباروری باشد. مقاومت به انسولین در ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک نقش دارد.

تفاوت متفورمین با گلوکوفاژ خارجی در میزان سازگاری افراد با آنهاست برخی با مصرف متفورمین ایرانی دچار عوارضی مثل سردرد و ضعف و تهوع می شوند که با مصرف نوع خارجی آن که کمی هم گرانتر است این عوارض در آنها کاهش می یابد.

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی متفورمین اگر شخص دیابتیک بیماری کلیوی داشته یا در معرض کتواسیدوز دیابتیک باشد، نباید از متفورمین استفاده کند. در صورت وجود بیماری کبدی یا سابقه‌ای از بیماری قلبی، پیش از مصرف متفورمین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهد.
گاه بیمار هنگامی که از متفورمین استفاده می‌کند، دچار اسیدوز لاکتیک می‌شود که بلافاصله در صورت مشاهده‌ی علایم آن باید دارو را قطع کرد. علایم اسیدوز لاکتیک شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، برادی‌کاردی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبکی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) است.
همچنین در مواردی که بیمار به‌علت انجام کارهای تشخیصی رادیولوژی (مانند IVF یا سی‌تی اسکن با کنتراست) احتیاج به تزریق وریدی مواد حاجب دارد، باید متفورمین موقتاً قطع شود.
همچنین گاه ممکن است متفورمین سبب افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود. به‌همین خاطر همیشه یک منبع قند قابل دسترسی (مانند شیر یا آب پرتقال) باید در محل کار یا خانه وجود داشته باشد.
متفورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از متفورمین باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. متفورمین همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.


موارد احتیاط و منع مصرف
در موارد نارسایی احتقانی قلب (CHF) احتمال بروز اسیدوز لاکتیک است. همچنین افراد سالمند ریسک بالاتری برای ایجاد اسیدوز لاکتیک دارند و در این موارد تجویز متفورمین باید با نهایت احتیاط انجام شود.
احتمال واکنش‌های آلرژیک به متفورمین وجود دارد.
در موارد نارسایی کلیوی، کتواسیدوز دیابتیک، بیماری کبدی و سابقه‌ی بیماری قلبی استفاده از متفورمین ممنوع است.
متفورمین در طبقه‌بندی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا) برای استفاده در زنان حامله جزو گروه B قرار دارد. در شیردهی نیز معتقدند که متفورمین در شیر ترشح نمی‌شود اما هنوز بی‌خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.
متفورمین نباید برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده شود. همچنین نوع آهسته‌رهش آن نباید زیر ۱۷ سال استفاده شود.

metformin-2
نکات مربوط به نحوه‌ی مصرف
مصرف منظم متفورمین در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند بسیار موثر باشد. متفورمین معمولاً همراه غذا استفاده می‌شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته‌رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
نوع آهسته‌رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.
با استفاده از سنجش منظم قند، می‌توان به مقدار مطلوب متفورمین و این‌که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.

نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به متفورمین متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف متفورمین را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.

هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.
در مواقعی که یک نوبت متفورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.

نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف متفورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً متفورمین را قطع کرد.۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

تداخلات دارویی
۱- داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با متفورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲- داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفویدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳- داروهایی که ممکن است با متفورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید


لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *